Sain pari a4-kokoista kuvaa pdf:nä. Kun avaan ne kuvankäsittelyyn, tulee niistä rakeisempia, ei ollenkaan niin siistejä kuin Acrobat Readerissa. Mikä avuksi ?
pdf:stä tiffiksi
6
915
Vastaukset
vain "osaa" näyttää kuvan "hyvin". Kyllä tiedosto siistinä säilyy, muista kuitenkin, että esim. Photarilla zoomaus 100, 50 tai 25%:na antaa siistimmän näkymän kuin muut koot.
- Niille paljoa
Ole tehtävissä. Kuva on siisti, kun se on pieni.
Zoomatessa se rakeistuu, eikä sitä voi millään korjata. - vippaskonsti
Sun pitää tarkistaa todellinen resoluutio ja pienentää kuvaa niin paljon että resoluutio on 300 dpi:tä. Fotoshopissa se on ihan helppo nakki.
Readerilla (lukija) kuvat näyttävät usein aika hyviltä, vaikka resoluutio olisi pienikin. Avaa pdf jossain muussa ohjelmassa, vaikka wordissä niin kuva säilyy aika hyvänä. Elikkä ohje wordiin -lisää- kuva- tiedostosta - kuin heinänteko........
Tarkista aluksi resoluutio.
-Jos se on pieni ( esim 72) niin sitten ei ole paljoa tehtävissä. Interpoloimalla ja suurentamalla resoluutiota vaikkapa kolmeen sataan ja blurrailemalla ja unsharpmaskilla voi koittaa tehdä siistimmän näköistä, hyviä selllaisista kuvista oikeasti saa, vain paremman näköisiä.
-Jos iso (kolmesataa tms.) niin sitten kannattaa pienentää fyysistä kokoa. Image size ja bicubric. Pienennys kannattaa tehdä useammissa osissa ja joka välissä useamman kerran unsharpmask.... Näin siis jos et tarvitse A4 kuvaa vaan pienenpikin käy. Jos tarvitset A4 kuvaa niin sitten ei ole paljoa taaskaan tehtävissä. Sama kuin kohdassa yksi, ainoastaan ilman resoluution muuttamista.
Muitakin vaihtoehtoja:
-Sitten tietenkin voi aina koittaa käydä kuvat käsityönä läpi. Siis blurrailemalla ja healingbrush ja leimasin jne. Lopputulos voi sitten tunnin päästä näyttää hyvältä vaikkei olekkaan sitä.
-Sitten voi tietenkin kokeilla blurrata jotain värikanavaa rgb moodissa, maisemissa useasti sinistä ja ihmistä esittävissä keltaista tai punaista....
-Sitten voi vaikka kokeilla cmykkinäkin ja blurrailla mustaa. Cmykiksi ei kannata kuvia laittaa käsittely vaiheessa jos ei ole aivan pakko, kapeempi väriavaruus kuin rgb:ssä, ja kadonneita sävyjä ei saa takaisin mitenkään...
-Sitten voi kokeilla ihan vaikka mitä.
Kuvia itse näkemättä on mahdotonta sanoa miten niitä ehkä kannattaisi kokeilla rustailla...- Piskelleen
Täysin.
Ei reso tuossa mitään määrää. Kuva näytöllä on aina 72. - Voi hellanletttas.
Piskelleen kirjoitti:
Täysin.
Ei reso tuossa mitään määrää. Kuva näytöllä on aina 72.Tajuatko mistä kirjoitit?
Näyttöreso on muuten 72 nykyään jo standartina. Aiemmin oli wintoosalla ja macilla pilkun verran erilaiset ressot ( 72 dpi ja 96 dpi). Nyt kummallakin samat, selittänee miksi macit ovat olleet vuosikymmeniä ammattilaisilla ennenku "standartisoiminen tapahtui".
On näyttö resolaatio, tulostus resolaatio ja paino resolaatio.
Kaikissa niissä voi olla eri numeroita jotka pitää saada synkkaamaan keskenään.
Näyttö on mitä se näyttää.
Tietokoneen näyttö :
http://myy.helia.fi/~vanvu/laitteisto/nohjain.html
Tulostin:
Tulostimissa arvo voi olla esimerkiksi 300 dpi, 600 dpi tai 1 200 dpi.
Ja paino resolaatio riippuu siitä mikä on painomenetelmä, painokone, ja etenkin mikä on materiaali mille painetaan:
http://www.fonecta.fi/puhelinluettelot/aineisto.php
Monitori näyttää mille se näyttää. Jos ei näytä hyvältä niin sitten se on ... syvältä.
Ja reso todellakin määrää mille kuva näyttää. Jos monitorilla näyttää paskalta niin ei siillä tee yhtään mitään oikein missään enää.
Webikuva on aika simppeli, sen tekemisen kuitenkin harva osaa. Pitää, säätää sävyt, hoidella väriavaruudet, rajata, skaalata, skarpata ja blurrata, hoitaa exifit ja metatadata. ja yleensä vielä jotain kummallista säätöä. Ja tässä ei puhuttu kuvan korjailusta tai vaikkapa finnien poistosta, mikä on se alkuhommeli.
Opettele resoluutio, jos et osaa käyttää vintoosan laskinta niin pyydä faijaa laskeen laskutikulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 921125
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa116938- 125896
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten282685- 76668
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74631Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54576Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48559- 72483