Koeajoin Smart forTwo:n

Skoda Fabia RS-kuski

Kävin eilen koeajamssa Smartin bensakoneella ja ai että oli hauska peli ajaa!!! Huonona puolena oli että 100km nopeuksissa vatkasi aika lailla.Lisäksi kiihdyttäessä kuului tosi ronski resonanssiääni jostain sisuksista. Talvella vähän pelottais, mutta...

Nyt ois alkanut kiinnostamaan diesel-Samrtin osto saksanmaalta. Ilmeisesti 3500e kyseisen vehkeen sieltä sais. Mietityttää seuraavat asiat:

-Saako tohon laitettua jotenkin fiksusti lohkolämppäriä tai webastoa?

-Minkälainen mahtaa olla ton automaattilaatikon kestävyys. Siinä on kuitenkin elektroniikkaa mukana niin mietityttää ettei vaan joskus hirttäis joku vaihde päälle tms.

9

11335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuc

      Kävin kesällä hakemassa itselleni muutaman vuoden vanhan cdi-smartin. Ajettu 100tkm, varusteina ilmastointi, lasikatto, softouch-automaattiohjelma, kirkkaansininen sisustus yms...

      Auto maksoi 4700€, mutta on aivan kuin uusi, täysin huollettu, ensimmäiseltä omistajalta (IT-firma) ja autoliikkeesstä, uusi pakoputki, juuri vaihdettu kaikki nesteet yms... nyt noin 5000km huoletonta ja edullista kilometriä takana eikä kaduta yhtään ostos!

      Kävin samalla reissulla katsomassa paria halvempaa cdi-smarttia ja kyllä oli kamalassa kunnossa. Neljällä tonnilla rupeaa saamaan jo hyviä. Toki hyvällä onnella voi löytää oikeinkin halpoja, mutta kun tuot auton Suomeen, niin nuhjukuntoisesta menee saman verran veroa kuin huippukuntoisesta. Yleinen nuhraantuminen ja huoltohistoria eivät ole merkitseviä asioita veroilmoitusta tehdessä, kun usein eivät halua edes autoa nähdä.

      Osta siis hyvä, vaikka se maksaisi muutaman satasen enemmän, pääset sitten helpommin eroon jokusen vuoden päästä ja huolloissakin säästää, kun ei halvinta mahdollista valitse. Kukaan järkevä ei myy alle markkinahinnan hyvää autoa.

      Odotan muuten edelleen veropäätöstä, auton hain heinäkuussa. Uskon tuloksena olevan parin tuhannen euron päätös.

      Lohkolämppärin asennus onnistuu eikä ole kovin kallista, hain viime vuonna kaverille bensa-fortwon Saksasta ja hän asennutti lohkolämmittimen siihen saman tien. Webastonkin saa käsittääkseni, mutta taitaa olla aika kallista hommaa.

      Automaattiloota on ihan sama loota kuin manuaalikin, eli kolmiportainen sekventiaalivaihteisto kahdella perävälityksellä -> "6 vaihdetta" käytännössä. (uudessa fortwossa 5-vaihteinen sekventiaali) Laatikot kestävät aika hyvin, lähinnä moottorit noista laukeavat jos ei pidä huolta, että on tarpeeksi öljyä.

      Hyvin huollettuna ja järkevällä ajolla smartit kyllä kestävät, onhan joku pistellyt jo reippaasti yli puoli miljoonaa kilometriä Saksassa alkuperäisellä moottorilla ja vaihteistolla smart fortwolla...

      Suosittelen cdi-mallia. Vääntöä on tosi alhaalta ja elektronisen kaasupolkimen oikeanlaisen käytön opittua pysyy oikein hyvin liikenteen mukana, etenkin paikaltaan lähee varsin rivakasti. Kulutus on cdi:ssä luvatunlainen, 3-4 litraa ajotavasta riippuen.

      Kaikki smartit ovat talvikäytössä mainioita, painojakauma on fiksu ja takaveto ajonvakautusjärjestelmä on oikein hyvä ratkaisu. Viime talven vetelin smart Roadster-Coupella, ESP pois kytkettynä auto oli hauskin talvikulkine koskaan. Hallittuja sivuluisuja ja poikittain vetämistä niin paljon kuin sielu sietää. :)

      • RS-kuski

        Kiitokset kattavasta ja asiallisesta vastauksestasi. Tällä hetkellä kallistus on ollut vielä noihin 3500e vehkeisiin, pitänee katsoa. Onko hinnoissa yleensä minkä verran tinkivaraa? Haku on ensi kesänä/keväällä.


      • tuc
        RS-kuski kirjoitti:

        Kiitokset kattavasta ja asiallisesta vastauksestasi. Tällä hetkellä kallistus on ollut vielä noihin 3500e vehkeisiin, pitänee katsoa. Onko hinnoissa yleensä minkä verran tinkivaraa? Haku on ensi kesänä/keväällä.

        Sanotaan, että Saksassa autokaupassa autojen hinnoista saa tinkattua helposti n. 10 % pois. Käytännössä näin on, mutta vain niihin hintoihin, jotka kaupassa ovat ilmoitettu. Netissä ilmoitetaan yleensä "nettohinnat", joihin ei juuri tinkimisvaraa jätetä.

        Olen monta kertaa nähnyt, että autoliikkeen lapussa on tonnin isompi hintalappu kuin mitä netissä on ilmoitettu. Näin niitä kuluttajia viedään. :)

        3500€:lla saanee siistikuntoisen dieselsmartin, mutta siinä vaiheessa autolla on kilometrejä ja vuosia sen verran takana, että muutaman sadan euron lisäinvestoinnilla saa rahoilleen hyvin vastinetta, kun saa pari vuotta uudemman, paremmin varustellun ja vähemmän ajetun.

        Jos autoa on ostamassa pitkäksi aikaa työkaluksi eikä välitä varusteista, voi karvalakkimallin tuontikin kannattaa. Säästäähän siinä huolloissakin, kun ei ole mitään rikki menevää. ;)


      • rs-kuski
        tuc kirjoitti:

        Sanotaan, että Saksassa autokaupassa autojen hinnoista saa tinkattua helposti n. 10 % pois. Käytännössä näin on, mutta vain niihin hintoihin, jotka kaupassa ovat ilmoitettu. Netissä ilmoitetaan yleensä "nettohinnat", joihin ei juuri tinkimisvaraa jätetä.

        Olen monta kertaa nähnyt, että autoliikkeen lapussa on tonnin isompi hintalappu kuin mitä netissä on ilmoitettu. Näin niitä kuluttajia viedään. :)

        3500€:lla saanee siistikuntoisen dieselsmartin, mutta siinä vaiheessa autolla on kilometrejä ja vuosia sen verran takana, että muutaman sadan euron lisäinvestoinnilla saa rahoilleen hyvin vastinetta, kun saa pari vuotta uudemman, paremmin varustellun ja vähemmän ajetun.

        Jos autoa on ostamassa pitkäksi aikaa työkaluksi eikä välitä varusteista, voi karvalakkimallin tuontikin kannattaa. Säästäähän siinä huolloissakin, kun ei ole mitään rikki menevää. ;)

        Jep. Olen jo huomannut mobilessa että hintarajaa kannattaa nostaa sinne 5ke tietämille.


      • Madonreiän asukas
        tuc kirjoitti:

        Sanotaan, että Saksassa autokaupassa autojen hinnoista saa tinkattua helposti n. 10 % pois. Käytännössä näin on, mutta vain niihin hintoihin, jotka kaupassa ovat ilmoitettu. Netissä ilmoitetaan yleensä "nettohinnat", joihin ei juuri tinkimisvaraa jätetä.

        Olen monta kertaa nähnyt, että autoliikkeen lapussa on tonnin isompi hintalappu kuin mitä netissä on ilmoitettu. Näin niitä kuluttajia viedään. :)

        3500€:lla saanee siistikuntoisen dieselsmartin, mutta siinä vaiheessa autolla on kilometrejä ja vuosia sen verran takana, että muutaman sadan euron lisäinvestoinnilla saa rahoilleen hyvin vastinetta, kun saa pari vuotta uudemman, paremmin varustellun ja vähemmän ajetun.

        Jos autoa on ostamassa pitkäksi aikaa työkaluksi eikä välitä varusteista, voi karvalakkimallin tuontikin kannattaa. Säästäähän siinä huolloissakin, kun ei ole mitään rikki menevää. ;)

        Hauska vastaus tuli 5 vuodessa heh. Sou vat tuumin ostavani diesel smartin ja uuden suomesta.


      • Anonyymi

        Olen ajellut vuoden Smart for twolla,käytettynä ostin,Olen tyytyväinen,en siihen kun mopo-autoksi luulevat!
        Osaisitteko kertoa mitä auto haluaa kertoa minulle punasella varotuskolmiolla vasemmalla?
        Korjaamon väki tulee lomalta 8.1,uskallanko ajaa?


    • Kaismart

      Ostin käytetyn Smart Fortwo:n Turun Vehosta. Autoon oli siellä tehty 10000km:n huolto. Käynti oli kuitenkin jotenkin huono ja aloin tutkia ensimmäiseksi öljytilannetta. Olihan siellä öljyä mittatikun varren puoliväliin asti! Poistin 1,7l ennakkoon mittatikun näytti oikeaa määrää! Koneeseen oli merkkihuollossa laitettu 4,4l öljyä! Varokaa tällaista huoltoa!

    • Höööhhv

      Miten on mahdollista, että rs-kuski oli laittanut aloituksen vuonna 2007 ja tuckki vastasi siihen viisi vuotta aiemmin vuonna 2002??

      • Anonyymi

        En tiedä mutta outo juttu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      60
      4876
    2. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2219
    3. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      58
      2009
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      198
      1948
    5. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

      Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      171
      1589
    6. Sari Multala teki "riikkapurrat"

      Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      299
      1528
    7. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

      Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      212
      1294
    8. Sinut mies vain haluan

      Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      88
      1219
    9. Miten suhtautuisit

      jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      207
      1182
    10. Mitähän sä näit siinä akassa?

      Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      65
      1154
    Aihe