ORTODOKSIT

HUHUUU !

Miten ortodokseilla, ihan käytännössä menee lapsen kastetilaisuus? Kiinnostaisi kovasti tietää ihan rautalangasta väännettynä kuinka homma etenee.

*Tullaan kirkkoon ja riisutaan lapsi alasti / ko ?
* jossain vaiheessa kummi lausuu uskontunnustuksen? siirtyykö lapsi kummin sylistä vanhempain syliin jossain vaiheessa ?
-ja missä vaiheessa se puetaan kastemekkoon? Ei siis ilmeisesti ole ko kirkkoon tullessaan ? asuste päällä

Ihan näitä perus-juttuja, mitä missäkin vaiheessa tehdään....
Ei ort.fi - sivuila ainakaan löydy itseäni tyydyttävää vastausta.

Voiko siis joku ihan tarinanomaisesti kuvailla kastetilaisuuden kulun mistään mitään tietämättömälle, mutta kaikesta kiinnostuneelle ev-lutille.

NIIN JA USKONTUNNUSTUKSESTA!!!!
JOS se lausutaan, niin lausuuko pappi sen edellä, vai muistaako "lausuja" eli kummi sen ihan noin vain ?

17

4788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ortodee

      1. Lapsi on pyyhkeeseen käärittynä, vaippa päällä. Jos on oikein kylmä voi olla muutakin päällä.
      2. Kummi lukee uskontunnustuksen. Ei siirry, vaan pappi voi pitää tekstiä kummin nenän edessä.
      3. Kastemekko puetaan heti kasteen jälkeen päälle, ja siis vasta sitten. Ei missään nimessä ole päällä ennen kastetta.
      4. Pappi ei lue, vaan kummi (ortodoksi sellainen) lukee sen paperista.
      Onko muuta?

      • HUHUUU !

        Lyhyt mutta ytimekäs vastaus. Ev-lut kiittää!

        Jos viitsit vielä vastata, niin yks kysymys olisi...
        Onko ortodokseilla jotain tiettyä pukeutumiskaavaa, esim. pitääkö vaatteet kastetilaisuudessa olla mustat/valkoiset/ei väliä ? Asialliset tietysti, mutta onko "juhlaväriä" määrätty ?

        NIIN ! Ja tilaisuuden NOIN-kesto ?


      • ortodee
        HUHUUU ! kirjoitti:

        Lyhyt mutta ytimekäs vastaus. Ev-lut kiittää!

        Jos viitsit vielä vastata, niin yks kysymys olisi...
        Onko ortodokseilla jotain tiettyä pukeutumiskaavaa, esim. pitääkö vaatteet kastetilaisuudessa olla mustat/valkoiset/ei väliä ? Asialliset tietysti, mutta onko "juhlaväriä" määrätty ?

        NIIN ! Ja tilaisuuden NOIN-kesto ?

        No kastehan on juhla, joten ehdotan että jotain juhlavampaa päälle, niinkuin yleensäkin kirkossa. Että ei ihan tuulipukua.
        Kasteen liturginen väri on valkoinen; papin vaatetus ja tietenkin lapsen kastepuku ovat valkoisia. Tämä ei tarkoita että kirkkokansalla tulee olla valkoista. Mutta juhlavaa mielellään.
        Kestää noin 45 minsaa. Siinähän on monta eri osaa.
        Riittääkö tämä? Terveisin ortodee


    • katsomalla

      osoitteesta www.ortodoksi.net/tietopankki.

      Vastaan kysymyksiisi:

      -Lapsi riisutaan alastomaksi, mutta vaippa jätetään päälle. Se irrotetaan vasta vähän ennen kastetta. Lasta pidetään kastetoimituksen alussa pyyhkeeseen käärittynä, ettei sille tulisi kylmä. Kastettaessa lapsi joko upotetaan kasteammeeseen kolmesti, tai jos ei ole ammetta, pappi kaataa hänen päälleen vettä kolmesti. Kasteen jälkeen lapsi kuivataan pyyhkeeseen.

      -Yleensä kummit pitävät lasta koko kastetoimituksen ajan. Jos lapsi on itkuinen tai rauhaton voi äitikin pitää häntä.

      - Lapsi puetaan kastemekkoon välittömästi kasteen jälkeen. Pappi sanoo "Puetaan jumalanpalvelija vanhurskauden pukuun Isän ja Pojan ja Pyhän hengen nimeen." Sen jälkeen sylikummi ja lapsen äiti menevät pukemaan kastepuvun lapsen päälle ewsim jonkun sivupöydän luo.

      - Uskontunnustuksen lukee tai laulaa kummi. Pappi antaa hänelle kirjan, josta se luetaan. Ei sitä tarvitse ulkoa osata. Meillä on nykyään uusi uskontunnustuksen suomennos käytössä. Sitä eivät taida osata vielä kunnolla ulkoa edes kirkkokuorolaiset.

      Katso tarkemmin kasteesta ortodoksi.netistä!

    • tietämätön vieras

      Pitääkö vierailla olla huivi päässä venäläisortodoksisissa ristiäisissä. Kirkossa siis.

    • miumauvauva

      Moikka,

      nyt tarvitaan tietoa..

      Olemme saamassa vauvaa..Mutta huolestuttaa nyt jo..
      Minä (äiti) olen Ortodoksi, isä ei kuulu enään kirkkoon mutta on ollut ev. lut..

      Tuleeko lapsesta automaattisesti ortodoksi vai mitä ihmettä?
      Ristiäiset haluisin kirkossa pitää..

      KIITOS

      • miumauvauva

        ????


      • ---

        Lapsen uskontokunta menee äidin mukaan.
        Meillä minä kuulun ev.lut seurakuntaan ja isä ortodoksi. Ev.lut seurakunta lähetti meille kasteeseen liittyvät paperit. Isän toiveesta lapsestamme kuitenkin tuli ortodoksi :)


      • miumauvauva
        --- kirjoitti:

        Lapsen uskontokunta menee äidin mukaan.
        Meillä minä kuulun ev.lut seurakuntaan ja isä ortodoksi. Ev.lut seurakunta lähetti meille kasteeseen liittyvät paperit. Isän toiveesta lapsestamme kuitenkin tuli ortodoksi :)

        Noniin, vastasihan "joku" :)
        KIITOS tästä. Saas nähdä miten käy.. Ei olla isukin kans viel mietitty asiaa, mutta minä oon pohtinu..Kai sieltäkin jotkut paperit sitten tulee jos on tullakseen. :)


      • ---
        miumauvauva kirjoitti:

        Noniin, vastasihan "joku" :)
        KIITOS tästä. Saas nähdä miten käy.. Ei olla isukin kans viel mietitty asiaa, mutta minä oon pohtinu..Kai sieltäkin jotkut paperit sitten tulee jos on tullakseen. :)

        Eiköhän :) Meillä tuli suht nopeasti (viikon parin sisään synnytyksestä muistaakseni) paperit, mutta jos ei kuulu niin yhteys vaan kirkkoherranvirastoon :)


    • miumauvauva

      Nyt tahdon että joku vastaa tähän!

      Minä menin sitten miehelleni kertomaan mikä uskonto minulla on. Mies eronnut kirkosta (ev lut)..
      Ensin kirjoitin, että se vaivaa (siis uskontoni) minua koska tiedän mitä mies ajattelee ylipäätään.. No hän sanoi että ihan sama mikä uskonto vauvalle tulee.. No sitten kerroin JA PUM.....
      Näin meni: Ortodoksi, eli vauvasta tulee kristitty. Haluun sille kasteen kotona tai kirkossa.
      Mies: No tota pitää miettii...
      No sittenhän mä suutuin todella koska mainitsi sen olevan ihan sama.
      Kävi sitten selittään ettei hän ollu ortodoksi ni on se nyt vähän eri asia.
      Ja sanoi tarviiko jostain uskonto asiasta tapella. Ethän säkään ny mikään uskovainen ole...EN MÄ NYT sen takia kastetta halua?! O__o

      ETTÄ NÄIN hienosti meni.

      MITÄ mahdollisuuksia on? Jollei herra täydelliselle käy ortodoksi...?
      Mitä teen...!?

      Kiitos.

      • ...

        Niin, oiskohan sitten niin että vauvasta tulee joko ortodoksi taikka sitten ei kuulu kirkkoon ollenkaan jos isä ei kuulu kirkkoon ...?
        Epäilen että ev.lut kirkko noin pientä ottaa seurakuntaan, jos ei kumpikaan vanhempi kuulu ko. kirkkokuntaan.


      • ...

        Hei miumauvauva. Kannattaa ottaa ero, jos jo tuossa vaiheessa puolisoaan kutsuu "herra täydelliseksi". Lapsi kärsii vähemmän, kun ero tulee tässä vaiheessa, kuin sitten myöhemmin, kun hän jo ymmärtää kaivata isäänsä.


    • TätiO

      Kuten edellä joku totesi, uskonto menee äidin mukaan. Mutta herää ihan kamalasti kysymyksiä. Ei tarivitse täällä vastata, mutta ehkä jo tässä kohtaa kannattaa itse miettiä...
      Missä teidät on vihitty? Maistraatissa? Eikö miehesi tiennyt avioituvansa ortodoksin kanssa? Ja eikä tiennyt, että lapsen uskonto menee äidin mukaan? Huhhuh. Muuten, miksi itse haluat kasteen lapselle, jos ei asialla ole sinulle väliä... vähän tuntuu erikoiselta.

      • miumauvauva

        Ei olla naimisissa... Ei tiennyt että uskonto menee äidin mukaan.. Ja haluan lapselleni saman, mikä minullakin. Ihan siitä syystä, ei muita kirkollisia tai vastaavia syitä sille.


    • Ortodoksiksi!

      Kasta ehdottomasti lapsesi ortodoksiksi!

      Mee juttelemaan ortodoksipapin kanssa, niin saat voimaa vastustaa tuollaista miestä! Ei sun kannata ruveta olemaan henkilön kanssa, joka ei ota ollenkaan sinun mielipidettä huomioon ja sinun perinteitä ja sukusi perinteitä!

      Itse olen ortodoksi ja kaikki lapset ovat kastetut ortodokseiksi.
      Ihan hyvä kirkko ja usko!

      Tottakai lapsesi tulee kastaa ortodoksiksi!

      • Edellinen

        Ohoh, huomasin että kysymyksesi oli jo vuosi sitten. Liian myöhäistä vastaukseni, mutta ehkä joku toinen on samanlaisessa tilanteessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1224
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1026
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      56
      742
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      720
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      36
      618
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      614
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe