Mitkä syyt voivat johtaa valvottuihin tapaamisiin lapsen ja toisen vanhemman välillä? Paikalla on siis lapsi, toinen vanhemmista, ja jokin viranomainen. Mitä muita syitä on valvottuihin tapaamisiin, kuin väkivalta ja agressiivisuus?
Valvotut tapaamiset
6
550
Vastaukset
- ei ole koskaan tavannut
isäänsä. Erosin pojan ollessa 10 päivää vanha, turvakodin kautta. Kohta poika täyttää 12 vuotta. Sain yksnholtajuuden, pojan isän oli jatkuvasti päihteissä ja huonolla menestyksellä tis missä hoidoissa.
Lastenvalvoja ehdotti, että isä tapaisi poikaansa Helsingissä kerran kuussa pari tuntia kerrallaan. Minä en suostunut siihen, että matkustamme Espoosta, ja kun vielä pojan isä asui lähellä meitä, oli aivan naurettavaa lähteä Espoosta Herttonimeen pariksi tunniksi. Ja moitin sossua siitä, että on se uskomatonta, ettei Espoosta löydy paikkaa missä isä voisi valvotusti olla lapsen seurassa.
Isälle annettiin mahdollisuus tavata, käyttää oikeuttaan tavata, vaan eipä ole tähän päivään mennessä sitä oikeuttaan käyttänyt. Kun poika kohta täyttää 12, on häntä oikeudessa kuultava.
Pojan kasvatti-isä, minun aviomieheni, joka elättänyt, kasvattanut, hoitanut poikaa kun omaansa nyt 11 vuotta, haluaa adoptoida pojan.
Luuseri-isä ei välttämättä tähän suostu, joten sitten täytyy odottaa kun poika täyttää 18:sta.
Biologinen isä ei ole maksanut elatusmaksuja koskaan, kunta hoitanut ne. Exäni on minulle velkaa kääjäoikeuden päätöksellä nyt yli 30 000€.
Velkoja jotka hän eiheutti, minä maksoin.
Exäni on teinin tasolle jäänyt sekakäyttäjä, menettänyt ajokorttinsa, mällännyt ties kuinka monta autoa, on jollain kuntoutuseläkkeellä... Syyllistynyt ampuma-aserikokseen, yrittänyt itsaria ties kuinka monta kertaa, erittäin huonolla menestyksellä... siinä syitä miksi olisi saanut tavata lasta vain valvotusti.
Ihan hukassa koko ihminen.- että haksahdit
moisen hepun kanssa seurustelemaan, saati sitten että päätitte hankkia lapsen yhdessä!
- että et sitten parmpaa keks...
että haksahdit kirjoitti:
moisen hepun kanssa seurustelemaan, saati sitten että päätitte hankkia lapsen yhdessä!
Ei mieleesi tullut, että ehkä tämä Herra Juoppolalli käytäytyi aivan normaalisti kun tutustuimme, oli sosiaalinen, pidetty työssään jne. Tutustuimme yhteisten tuttujen kautta, joista kenelläkään ei sitten ollut selkärankaa kertoa, että hänen edellinen suhteensa oli päättynyt aivan samalla tavalla. Osa syy on heissä. Asiat ei olisi ehkä mennytkään niin pitkälle, jos joku olisi ollut reilu minua kohtaan. Ehkä hekin halusivat uskoa hänen muuttumiseen... Että kolikolla on aina kaksi puolta!
Mitäs jos vetäisit kommenttisi takaisin... kun et asiasta mitään tiedä... - mä ihan
että et sitten parmpaa keks... kirjoitti:
Ei mieleesi tullut, että ehkä tämä Herra Juoppolalli käytäytyi aivan normaalisti kun tutustuimme, oli sosiaalinen, pidetty työssään jne. Tutustuimme yhteisten tuttujen kautta, joista kenelläkään ei sitten ollut selkärankaa kertoa, että hänen edellinen suhteensa oli päättynyt aivan samalla tavalla. Osa syy on heissä. Asiat ei olisi ehkä mennytkään niin pitkälle, jos joku olisi ollut reilu minua kohtaan. Ehkä hekin halusivat uskoa hänen muuttumiseen... Että kolikolla on aina kaksi puolta!
Mitäs jos vetäisit kommenttisi takaisin... kun et asiasta mitään tiedä...oikeasti ihmettelin, ja näinhän siinä on käynyt. Aika moni esim. alkoholisoitunut tai muuten jollain tavalla v***umainen tyyppi pystyy ulospäin esittämään työssä ja ystävien kesken hyvää tyyppiä, ja kotona on sitten täyttä helvettiä.
- eräs vaan
Väkivaltaisuuden ja agressiivisuuden lisäksi syyynä valvottuihin tapaamisiin voi olla etävanhemman kyvyttömyys huolehtia itsestään (alkoholi ja huume ongelmat, vammaisuus) tai kyvyttömyys huolehtia lapsesta (edellisten lisäksi myös esim. pitkä väli (useita vuosia) edelliseen tapaamiseen ja vähäinen kokemus lastenhoidosta), tapaamispaikan puute (etävanhempi koditon tai asuu sellaisessa paikassa, jossa tapaamista ei voi järjestää) ja insesti tai sen uhka.
Valvottuihin tapaamisiin ei tarvitse todisteita näistä ongelmista vaan pelkkä vahva epäilys riittää. Epäilyksen perusteella valvotuiksi määrätyt tapaamiset muutetaan tavalliseksi muutaman tapaamisen jälkeen, jos epäilykselle ei löydy näyttöä tapaamisten aikana.- kun/jos
Entäpä jos käy niin, että on sovittu jo yhteishuoltajuudesta ja määritelty sille tarkka alkamisajankohta, mutta jostain syystä päätös perutaan, ja yhteishuoltajuus ei astukaan voimaan vielä. Elikä yhteishuoltajuuden tapaamisajankohtaa siirretään, ei täysin peruta.
Voiko siirtämisen syynä olla jo em. seikat etä-vanhemman käytöksessä? Voisiko tilanteen tulkita niin, että etä-vanhempi ensin osannut käyttäytyä valvotuissa tapaamisissa moitteettomasti, jolloin on annettu päätös yhteishuoltajuudesta. Mutta päätöstä siirretty, koska onkin myöhemmin antanut aihetta epäilyksiin, ettei hyvä vaikutus lapseen?
Elikä mitkä seikat vaikuttavat JO sovitun yhteishuoltajuuden siirtoon? Millä perusteella yhteishuoltajuus yleensä voidaan myöntää, vaikka ensin tapaamiset valvottuja??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus33626Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va872012Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J50826- 47754
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va34728Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?184708Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke119705Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35692- 35640
Miksi tuota ei saada karkotettua Suomesta?
Sillä näkyy olevan ilmeinen suojaväri. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6af3161b-4cdc-4ca7-b6cd-1e745efd1a97127638