Suojaanko vai ei, 8 vuotta vanha

Volvo S 70?

Tarkoitus on pitää autoa mahdollisesti vielä toiset 8 vuotta, kun se on osoittautunut luotettavaksi kulkupeliksi. Mitään ruostumisen merkkejä ei vielä ole havaittavissa.

Auton käyttöohjekirjassa sanotaan: "Autossa on ruostesuojaus, joka ei normaalioloissa kaipaa jälkikäsittelyä ennen kuin vasta noin 8 vuoden kuluttua."

Voiko suojauksesta olla koskaan mitään muuta haittaa, kuin ylimääräinen rahanmeno?

Ja mikähän olisi se "paras" suojausmenetelmä?

16

2562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -DjS-

      Tämä on taas ihan miten itse päätät asian. suosittelisin vaikka katsastuksen yhteydessä kurkkimaan pohjaan että miltä näyttää. ja tarvittaessa kysyä vaikka katsurilta asiaan mielipidettä.

      itselläni on myös auto jota aion pitää vielä ainakin viisi vuotta menee massaukseen tässä syksyn aikana. ja luultavasti vielä uudestaan jo neljän vuoden päästä. ehkä jopa aikaisemmin. vaikka se maksaakin niin ei se liika suojaus venettä kaada.

    • suojaus on talousteko

      Itsellä 19 v vanha bensa jetta. Kyllä se suojaus kannattaa - itse olen enimmäkseen ahkerasti pessyt autoani myös pohjasta. En painepesurilla vaan pehmeästi.

      Kerttakaan en ole erikseen ruostesuojannut - eikä ole ruostunut - mutta se auto ei seiso sateessa vaan kylmässä tallissa silloin kun en sillä ole liikenteessä. Vahaaen ole säästänyt;sitäteen useasti vuodessa. Ja on lapin läänin auto.

      Katsastaja pisti hymyssä suin 31.8 taas uuden leiman paperiin. No broblem - ja hyvää matkaa.

      Työkolleegat vaihtelevat autojansa 2-3:n vuoden välein "kuulemma mukaan "pienellä välirahalla" - kun muutoin ei saa entisestä mitään. Montakohan välirahaa ovat jo laittaneet - ja sittenkin niiden autot seisovat korjaamoilla - tosi kalliissa huollossa. On MB:tä sun muita merkejä, joka on uusia.

      Pidä vaan vanha autosi - se on tosi talousteko.

    • volvoa

      Enpä itse suotta tervaisi Volvon puhtaita ja ruosteettomia pintoja. Eivät nämä euroautot nykyään enää ruostu kuin kiveniskemistä/kolarikorjauksista.

      Jos sinulla olisi japsiauto, niin silloin ohut herkästi ruostuva pelti kannattaisi suojata. Tosin se olisi kannattanut suojata jo silloin 8v sitten, nyt voisi olla jo myöhäistä. Pikimoska vaan peittäisi alleen ruosteet ja itseasiassa vain kiihdyttäisi ruostumista.

      • ja ruosteeton

        Teräketju öljyllä olen vanhaa autoa suojannut, Pysäyttää ruosteen.

        Mutta paras on moottoripyörien ketjuihin tarkoitettu ketjuöljy ja vielä ketjuvaha päälle. Tunkeutuu hiushalkemiin ja jähmettyy sinne!
        Tukipalkkien etureunoihin voi laittaa oikein massankin.
        Tietysti helmakoteloihin kuuluu ruiskuttaa siihen tarkoitettua ainetta..ja tarkistaa vedenpoisto aukot ,etteivät ole tukossa.


      • samoin
        ja ruosteeton kirjoitti:

        Teräketju öljyllä olen vanhaa autoa suojannut, Pysäyttää ruosteen.

        Mutta paras on moottoripyörien ketjuihin tarkoitettu ketjuöljy ja vielä ketjuvaha päälle. Tunkeutuu hiushalkemiin ja jähmettyy sinne!
        Tukipalkkien etureunoihin voi laittaa oikein massankin.
        Tietysti helmakoteloihin kuuluu ruiskuttaa siihen tarkoitettua ainetta..ja tarkistaa vedenpoisto aukot ,etteivät ole tukossa.

        Toimin juuri samoin kuin 15vee auto ja vuosista sen jo näkeekin.


    • olosuhteet

      Suomessa ei ole normaali olosuhteet!

    • Anonyymi

      Auton pohjasta pitää purkaa muovisuojat, sitten painepesu ja anna kuivua.

      Pahimpia ruosteita täytyy poistaa ainakin teräsharjalla. Pohjusteeksi ja koteloihin Dinitrol ML (imeytyy ruosteeseen) ja päälle Dinitrol Metallic tai Dinitrol CAR/4941.

      Jälleenmyytäessä ostaja ei maksa autoon tehdystä ruostesuojauksesta, mutta sen sijaan hyväkuntoisesta autosta ja autoa voi pitää pidempään eli tuo kyllä maksaa itsensä takaisin. :D

      • Anonyymi

        Jälleenmyynnissä sanotaanko niin että tyhmä maksaa pyydetyn hinnan suojaamattomasta, osaava ostaja etsii ensisijaisesti aina suojattua käytettyä ja on valmis maksamaankin vähän ettei tule niitä tonnien hitsauksia/maalauksia.

        Esim japsit/korealaiset teknisesti erittäin pitkäikäisiä (25-30v), harmin jos uuden ostaja on kuitenkin rajoittanut sen japsin/korealaisen käyttöiän 15 vuoteen jos jättänyt suojaamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jälleenmyynnissä sanotaanko niin että tyhmä maksaa pyydetyn hinnan suojaamattomasta, osaava ostaja etsii ensisijaisesti aina suojattua käytettyä ja on valmis maksamaankin vähän ettei tule niitä tonnien hitsauksia/maalauksia.

        Esim japsit/korealaiset teknisesti erittäin pitkäikäisiä (25-30v), harmin jos uuden ostaja on kuitenkin rajoittanut sen japsin/korealaisen käyttöiän 15 vuoteen jos jättänyt suojaamatta.

        Melkoisen utopioita juttelet. Aasialaisten tekniikka on heikkoa nykyään ja suojattuna kestää sellaiset 10 vuotta max.
        Mutta ketä kiinnostaa yli 10 vuotta vanhat autot, eihän niillä juurikaan kukaan ajele.


    • Anonyymi

      No ei tietenkään kannata jäädä odottelemaan milloin ruostuminen alkaa näkymään sinunkin silmissä.

      Ruostesuojaus mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Kyllä 8-vuotiaskin auto kannattaa suojata.

      Ei ruostesuojaus ehkä merkkaa seuraavalle omistajalle mitään, mutta ruosteeton pohja, lokasuojankaaret ja helmat kyllä aivan valtavasti. Siis tarkoitan, että sellainen auto on helppo myydä hyvään hintaan. Tai ainakin säästys ruostekorjauksilta tai uuden auton ostamiselta aikaisemmin. Aineet eivät maksa kuin n. 70 euroa oma vaiva.

      • Anonyymi

        Koteloita ei juuri kukaan harrastelija osaa itse suojata, paras käyttää asiantuntevaa liikettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koteloita ei juuri kukaan harrastelija osaa itse suojata, paras käyttää asiantuntevaa liikettä.

        Mitäs rakettitiedettä se homma on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs rakettitiedettä se homma on?

        Täytyy tietää mitä ainetta on pohjalla ja jos on kovin vanha auto, niin koteloihin ei kannata mitään ruostesuoja-ainetta enää käyttää.


    • Anonyymi

      Alusta kannattaa massauttaa! Autosta tulee äänettömämpi hiekkateillä! Ainakin minä olen tyytyväinen alustan ruostesuojauskäsittelyyn. (Ford Fiesta 12v vanha)

      • Anonyymi

        2V vanha, ja lähtee vaihtoon ensi viikolla. Kannattaako?.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2V vanha, ja lähtee vaihtoon ensi viikolla. Kannattaako?.....

        No tietenkin, jos ajattelet auton seuraavaa käyttäjää lämmöllä......


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      110
      5558
    2. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      95
      4821
    3. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      140
      4774
    4. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

      Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      368
      2225
    5. Kerro kaivattusi etunimi

      Miehille..
      Ikävä
      118
      2065
    6. 108
      1807
    7. Sulla on mies

      Aivan liikaa naisia.
      Ikävä
      256
      1577
    8. 371
      1318
    9. Pääsit koskettamaan

      Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.
      Ikävä
      59
      1151
    10. Kadutko mitään?

      Minä kadun ikävässä kirjoittamista, mutta en saa sitä tekemättömäksi.
      Sinkut
      222
      1135
    Aihe