Suojaanko vai ei, 8 vuotta vanha

Volvo S 70?

Tarkoitus on pitää autoa mahdollisesti vielä toiset 8 vuotta, kun se on osoittautunut luotettavaksi kulkupeliksi. Mitään ruostumisen merkkejä ei vielä ole havaittavissa.

Auton käyttöohjekirjassa sanotaan: "Autossa on ruostesuojaus, joka ei normaalioloissa kaipaa jälkikäsittelyä ennen kuin vasta noin 8 vuoden kuluttua."

Voiko suojauksesta olla koskaan mitään muuta haittaa, kuin ylimääräinen rahanmeno?

Ja mikähän olisi se "paras" suojausmenetelmä?

16

2502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -DjS-

      Tämä on taas ihan miten itse päätät asian. suosittelisin vaikka katsastuksen yhteydessä kurkkimaan pohjaan että miltä näyttää. ja tarvittaessa kysyä vaikka katsurilta asiaan mielipidettä.

      itselläni on myös auto jota aion pitää vielä ainakin viisi vuotta menee massaukseen tässä syksyn aikana. ja luultavasti vielä uudestaan jo neljän vuoden päästä. ehkä jopa aikaisemmin. vaikka se maksaakin niin ei se liika suojaus venettä kaada.

    • suojaus on talousteko

      Itsellä 19 v vanha bensa jetta. Kyllä se suojaus kannattaa - itse olen enimmäkseen ahkerasti pessyt autoani myös pohjasta. En painepesurilla vaan pehmeästi.

      Kerttakaan en ole erikseen ruostesuojannut - eikä ole ruostunut - mutta se auto ei seiso sateessa vaan kylmässä tallissa silloin kun en sillä ole liikenteessä. Vahaaen ole säästänyt;sitäteen useasti vuodessa. Ja on lapin läänin auto.

      Katsastaja pisti hymyssä suin 31.8 taas uuden leiman paperiin. No broblem - ja hyvää matkaa.

      Työkolleegat vaihtelevat autojansa 2-3:n vuoden välein "kuulemma mukaan "pienellä välirahalla" - kun muutoin ei saa entisestä mitään. Montakohan välirahaa ovat jo laittaneet - ja sittenkin niiden autot seisovat korjaamoilla - tosi kalliissa huollossa. On MB:tä sun muita merkejä, joka on uusia.

      Pidä vaan vanha autosi - se on tosi talousteko.

    • volvoa

      Enpä itse suotta tervaisi Volvon puhtaita ja ruosteettomia pintoja. Eivät nämä euroautot nykyään enää ruostu kuin kiveniskemistä/kolarikorjauksista.

      Jos sinulla olisi japsiauto, niin silloin ohut herkästi ruostuva pelti kannattaisi suojata. Tosin se olisi kannattanut suojata jo silloin 8v sitten, nyt voisi olla jo myöhäistä. Pikimoska vaan peittäisi alleen ruosteet ja itseasiassa vain kiihdyttäisi ruostumista.

      • ja ruosteeton

        Teräketju öljyllä olen vanhaa autoa suojannut, Pysäyttää ruosteen.

        Mutta paras on moottoripyörien ketjuihin tarkoitettu ketjuöljy ja vielä ketjuvaha päälle. Tunkeutuu hiushalkemiin ja jähmettyy sinne!
        Tukipalkkien etureunoihin voi laittaa oikein massankin.
        Tietysti helmakoteloihin kuuluu ruiskuttaa siihen tarkoitettua ainetta..ja tarkistaa vedenpoisto aukot ,etteivät ole tukossa.


      • samoin
        ja ruosteeton kirjoitti:

        Teräketju öljyllä olen vanhaa autoa suojannut, Pysäyttää ruosteen.

        Mutta paras on moottoripyörien ketjuihin tarkoitettu ketjuöljy ja vielä ketjuvaha päälle. Tunkeutuu hiushalkemiin ja jähmettyy sinne!
        Tukipalkkien etureunoihin voi laittaa oikein massankin.
        Tietysti helmakoteloihin kuuluu ruiskuttaa siihen tarkoitettua ainetta..ja tarkistaa vedenpoisto aukot ,etteivät ole tukossa.

        Toimin juuri samoin kuin 15vee auto ja vuosista sen jo näkeekin.


    • olosuhteet

      Suomessa ei ole normaali olosuhteet!

    • Anonyymi

      Auton pohjasta pitää purkaa muovisuojat, sitten painepesu ja anna kuivua.

      Pahimpia ruosteita täytyy poistaa ainakin teräsharjalla. Pohjusteeksi ja koteloihin Dinitrol ML (imeytyy ruosteeseen) ja päälle Dinitrol Metallic tai Dinitrol CAR/4941.

      Jälleenmyytäessä ostaja ei maksa autoon tehdystä ruostesuojauksesta, mutta sen sijaan hyväkuntoisesta autosta ja autoa voi pitää pidempään eli tuo kyllä maksaa itsensä takaisin. :D

      • Anonyymi

        Jälleenmyynnissä sanotaanko niin että tyhmä maksaa pyydetyn hinnan suojaamattomasta, osaava ostaja etsii ensisijaisesti aina suojattua käytettyä ja on valmis maksamaankin vähän ettei tule niitä tonnien hitsauksia/maalauksia.

        Esim japsit/korealaiset teknisesti erittäin pitkäikäisiä (25-30v), harmin jos uuden ostaja on kuitenkin rajoittanut sen japsin/korealaisen käyttöiän 15 vuoteen jos jättänyt suojaamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jälleenmyynnissä sanotaanko niin että tyhmä maksaa pyydetyn hinnan suojaamattomasta, osaava ostaja etsii ensisijaisesti aina suojattua käytettyä ja on valmis maksamaankin vähän ettei tule niitä tonnien hitsauksia/maalauksia.

        Esim japsit/korealaiset teknisesti erittäin pitkäikäisiä (25-30v), harmin jos uuden ostaja on kuitenkin rajoittanut sen japsin/korealaisen käyttöiän 15 vuoteen jos jättänyt suojaamatta.

        Melkoisen utopioita juttelet. Aasialaisten tekniikka on heikkoa nykyään ja suojattuna kestää sellaiset 10 vuotta max.
        Mutta ketä kiinnostaa yli 10 vuotta vanhat autot, eihän niillä juurikaan kukaan ajele.


    • Anonyymi

      No ei tietenkään kannata jäädä odottelemaan milloin ruostuminen alkaa näkymään sinunkin silmissä.

      Ruostesuojaus mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Kyllä 8-vuotiaskin auto kannattaa suojata.

      Ei ruostesuojaus ehkä merkkaa seuraavalle omistajalle mitään, mutta ruosteeton pohja, lokasuojankaaret ja helmat kyllä aivan valtavasti. Siis tarkoitan, että sellainen auto on helppo myydä hyvään hintaan. Tai ainakin säästys ruostekorjauksilta tai uuden auton ostamiselta aikaisemmin. Aineet eivät maksa kuin n. 70 euroa oma vaiva.

      • Anonyymi

        Koteloita ei juuri kukaan harrastelija osaa itse suojata, paras käyttää asiantuntevaa liikettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koteloita ei juuri kukaan harrastelija osaa itse suojata, paras käyttää asiantuntevaa liikettä.

        Mitäs rakettitiedettä se homma on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs rakettitiedettä se homma on?

        Täytyy tietää mitä ainetta on pohjalla ja jos on kovin vanha auto, niin koteloihin ei kannata mitään ruostesuoja-ainetta enää käyttää.


    • Anonyymi

      Alusta kannattaa massauttaa! Autosta tulee äänettömämpi hiekkateillä! Ainakin minä olen tyytyväinen alustan ruostesuojauskäsittelyyn. (Ford Fiesta 12v vanha)

      • Anonyymi

        2V vanha, ja lähtee vaihtoon ensi viikolla. Kannattaako?.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2V vanha, ja lähtee vaihtoon ensi viikolla. Kannattaako?.....

        No tietenkin, jos ajattelet auton seuraavaa käyttäjää lämmöllä......


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      83
      6019
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

      Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      47
      4055
    3. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      131
      4011
    4. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      69
      3793
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

      Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2968
    6. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2567
    7. 33
      2379
    8. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      28
      2252
    9. Kerro todelliset motiivit

      kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      204
      2141
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

      Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      450
      1849
    Aihe