Ostin muutama vuosi sitten äidilleni jouluvalon, jossa on europistoke. Valo sijoitetaan aina joka vuosi äitin olohuoneeseen jossa ainoa pistoke on lattia rajassa stereoiden takana, eikä iäkäs äitini kykene vetämään töpsöliä irti seinästä joten valot jää yöksi päälle joka vaikeuttaa nukkumista. Huonessaa on kuitenkin katossa vapaa kaksi reikäinen lampunpistoke. Olisiko siis mahdollista leikata europistoke irti ja liittä kattoon menevä pistotulppa. Valaisin ei sisällä yhtään metallia paitsi hehkulampun liittimet. Toinen vaihtoehto on kytkimen asentaminen.
Jouluvalo kattoon.
14
2469
Vastaukset
- stan
miten olisi jatkojohto sen voi sitten sijoittaa hyvälle hollille niin ei tarvitse rymytä stereoiden takan.näin selviät helpommalla.
- Sähkömies EVP
hyvä konsti. Missään tapauksessa ei sitä valettua pistotulppaa saa leikata irti!
- Mate
Sähkömies EVP kirjoitti:
hyvä konsti. Missään tapauksessa ei sitä valettua pistotulppaa saa leikata irti!
Helpoin ja siistein konsti lienee hommata kaukosäädettävä pistorasia. Siis sellainen pistorasiaan törkättävä pistorasia jota ohjataan kaukosäätimellä.
Niitä saa melkein kaupasta kuin kaupasta mistä nyt yleensä sähkökamaa saa eikä maksa paljoa.
Itse ohjailen jouluvaloja moisilla systeemeillä eikä niitä halvimpia oikein muuhun voi edes käyttää jo pelkästään tehonkeston takia. - Sähkömies EVP
Mate kirjoitti:
Helpoin ja siistein konsti lienee hommata kaukosäädettävä pistorasia. Siis sellainen pistorasiaan törkättävä pistorasia jota ohjataan kaukosäätimellä.
Niitä saa melkein kaupasta kuin kaupasta mistä nyt yleensä sähkökamaa saa eikä maksa paljoa.
Itse ohjailen jouluvaloja moisilla systeemeillä eikä niitä halvimpia oikein muuhun voi edes käyttää jo pelkästään tehonkeston takia.Liiteristä neljän pistorasian systeemin jossa yhdessä himmenin, ei maksanut paljon 19,9999 €.
Muuten hyvä, mutta ei sovellu vanhukselle. Tilttaa aika-ajoin, ei kovin usein, mutta kumminkin. Olemme vaimoni kanssa ikäihmisiä josta johtunee, että vaimo ei tunnu oppivan uudelleen ohjelmointia, ei sitten millään. Toisaalta siinä on se sama ongelma, pitää mennä ohjelmoinnin takia kontilleen ja, kun ei enää tahdo taipua! Toki ammattiliikkeistä saa varmmempia vempaimia, mutta hintakin on silloin aivan toinen. - olisi kiva kuulla
Sähkömies EVP kirjoitti:
> Missään tapauksessa ei sitä valettua pistotulppaa saa leikata irti!
Olisiko tälle jotain perustelujakin? Sen nimittäin ymmärrän, ettei europistoketta saa mennä korvaamaan suojamaadoitetulla pistotulpalla (muunlaisiahan ei taida kaupoista enää saadakaan), mutta mikä estää europistokkeen korvaamisen 0-luokan valaisinpistokkeella? - -Maallikko-
olisi kiva kuulla kirjoitti:
> Missään tapauksessa ei sitä valettua pistotulppaa saa leikata irti!
Olisiko tälle jotain perustelujakin? Sen nimittäin ymmärrän, ettei europistoketta saa mennä korvaamaan suojamaadoitetulla pistotulpalla (muunlaisiahan ei taida kaupoista enää saadakaan), mutta mikä estää europistokkeen korvaamisen 0-luokan valaisinpistokkeella?Olet väärässä.
Rikkoutuneen europistotulpan tilalle saa vaihtaa suojakoskettimella varustetun pistotulpan kunhan maadoitusliitin jätetään kytkemättä. Tämän saa jopa asiaan perehtynyt maallikko tehdä, jos tietää osaavansa. Sinä et tiedä, joten suosittelen jättämään sähköhommat muille.
Periaatteessa jouluvalosi voitaisiin katsoa kattovalaisimeksi (riippuu laitteesta, jota en näkemättä voi määritellä) ja näin ollen siihen voisi vaihtaa europistotulpan tilallesuojausluokan 2, (ei siis suojausluokan 0 niinkuin itse ehdotit) valaisinpistotulpan. - huonolla menestyksellä
-Maallikko- kirjoitti:
Olet väärässä.
Rikkoutuneen europistotulpan tilalle saa vaihtaa suojakoskettimella varustetun pistotulpan kunhan maadoitusliitin jätetään kytkemättä. Tämän saa jopa asiaan perehtynyt maallikko tehdä, jos tietää osaavansa. Sinä et tiedä, joten suosittelen jättämään sähköhommat muille.
Periaatteessa jouluvalosi voitaisiin katsoa kattovalaisimeksi (riippuu laitteesta, jota en näkemättä voi määritellä) ja näin ollen siihen voisi vaihtaa europistotulpan tilallesuojausluokan 2, (ei siis suojausluokan 0 niinkuin itse ehdotit) valaisinpistotulpan.Jaa, sinä sitten päätit ryhtyä mutuilun asiantuntijaksi. Tarkistin asian ja europistotulpan korvaamista maadoitetulla koskeva ohje pitää paikkansa. Siis temppu on aivan sallittu, eikä siinä enää tarvita mitään sinun legendojasi härvelin sijoituspaikasta:
"Periaatteessa jouluvalosi voitaisiin katsoa kattovalaisimeksi..."
Sitäpaitsi, jos järjen käyttö sallitaan, niin 0-luokan valaisinpistotulppa ajaa ihan saman asian kuin 2-luokka. Ohjeissa tätä ei tietenkään suositella, koska 0-luokan pistoke ei sovi maadoitettuun pistorasiaan, mutta tämähän ei paljoa rasita, jos kyseessä on vanha talo, jossa kattorasiat ovatkin 0-luokkaa. - -Maallikko-
huonolla menestyksellä kirjoitti:
Jaa, sinä sitten päätit ryhtyä mutuilun asiantuntijaksi. Tarkistin asian ja europistotulpan korvaamista maadoitetulla koskeva ohje pitää paikkansa. Siis temppu on aivan sallittu, eikä siinä enää tarvita mitään sinun legendojasi härvelin sijoituspaikasta:
"Periaatteessa jouluvalosi voitaisiin katsoa kattovalaisimeksi..."
Sitäpaitsi, jos järjen käyttö sallitaan, niin 0-luokan valaisinpistotulppa ajaa ihan saman asian kuin 2-luokka. Ohjeissa tätä ei tietenkään suositella, koska 0-luokan pistoke ei sovi maadoitettuun pistorasiaan, mutta tämähän ei paljoa rasita, jos kyseessä on vanha talo, jossa kattorasiat ovatkin 0-luokkaa.En mutuile, ainoastaan valaisimissa ja valaisimen ja jonkin muun laitteen yhdistelmässä voidaan käyttää valaisinpistotulppaa. Pöytä- tai lattiavalaisimessa ei kuitenkaan valaisinpistotulppaa käytetä. Vain idiootit laittavat sähkölaitteeseen pistotulppia, jotka ei ole niihin tarkoitettu. Suojausluokan 2 laitteeseen voidaan laittaa suojausluokan 2 tai 1 pistotulppa, toistan: vain idiootti laittaa siihen suojausluokan 0 pistotulpan, vaikka se ei suoranaista vaaraa aiheuttaisikaan.
- Laista en tiedä
-Maallikko- kirjoitti:
En mutuile, ainoastaan valaisimissa ja valaisimen ja jonkin muun laitteen yhdistelmässä voidaan käyttää valaisinpistotulppaa. Pöytä- tai lattiavalaisimessa ei kuitenkaan valaisinpistotulppaa käytetä. Vain idiootit laittavat sähkölaitteeseen pistotulppia, jotka ei ole niihin tarkoitettu. Suojausluokan 2 laitteeseen voidaan laittaa suojausluokan 2 tai 1 pistotulppa, toistan: vain idiootti laittaa siihen suojausluokan 0 pistotulpan, vaikka se ei suoranaista vaaraa aiheuttaisikaan.
En näe mitään syytä, miksei eurotulpaa voisi vaihtaa kakasinapaiseen valaisinpistotulppaan.
Jatkossa sisäkäyttöön tarkoitettua jouluvaloa ei ainakaan käytettäisi ulkona, kuten usein näkee. - vts00x
-Maallikko- kirjoitti:
Olet väärässä.
Periaatteessa jouluvalosi voitaisiin katsoa kattovalaisimeksi (riippuu laitteesta, jota en näkemättä voi määritellä) ja näin ollen siihen voisi vaihtaa europistotulpan tilallesuojausluokan 2, (ei siis suojausluokan 0 niinkuin itse ehdotit) valaisinpistotulpan.Maallikolle tarkoitettu TUKESin 3-osaisen ohjeen Kodin sähköturvallisuusopas osassa 3 (tee-se-itse-työt) sivulla 59 asia on selvästi kielletty. Linkki oppaaseen on tässä: http://www.tukes.fi/Tiedostot/sahko_ja_hissit/esitteet_ja_oppaat/kodin_sahkoturvopas.pdf
- -Maallikko-
vts00x kirjoitti:
Maallikolle tarkoitettu TUKESin 3-osaisen ohjeen Kodin sähköturvallisuusopas osassa 3 (tee-se-itse-työt) sivulla 59 asia on selvästi kielletty. Linkki oppaaseen on tässä: http://www.tukes.fi/Tiedostot/sahko_ja_hissit/esitteet_ja_oppaat/kodin_sahkoturvopas.pdf
No se on ihmeellistä, tämäkö ei pidä paikkaansa:
"Rikkoutuneen europistotulpan tilalle saa vaihtaa suojakoskettimella varustetun pistotulpan kunhan maadoitusliitin jätetään kytkemättä."
Näinhän siellä juuri sanotaan.
Jos tarkoitit jotain muuta, niin pyydän selvennystä. Koskaan ei ole liian myöhäistä oppia uutta. - -Maallikko-
-Maallikko- kirjoitti:
No se on ihmeellistä, tämäkö ei pidä paikkaansa:
"Rikkoutuneen europistotulpan tilalle saa vaihtaa suojakoskettimella varustetun pistotulpan kunhan maadoitusliitin jätetään kytkemättä."
Näinhän siellä juuri sanotaan.
Jos tarkoitit jotain muuta, niin pyydän selvennystä. Koskaan ei ole liian myöhäistä oppia uutta.Tässä vielä teksti kopioituna ilmoittamastasi lähteestä. Mikä kohta ei täsmää.
Suojaeristetyn laitteen pistotulppa on valettu tai yhteenpuristettu liitäntä-johtoon valmistusvaiheessa (pistotulppaa ei voi avata sitä rikkomatta).Mikäli pistotulppa vaurioituu, sen voi vaihtaa suojamaadoitettuun pisto-tulppaan, jolloin suojamaadoitusliitin jätetään kytkemättä (tyhjäksi). - Coffee Break
vts00x kirjoitti:
Maallikolle tarkoitettu TUKESin 3-osaisen ohjeen Kodin sähköturvallisuusopas osassa 3 (tee-se-itse-työt) sivulla 59 asia on selvästi kielletty. Linkki oppaaseen on tässä: http://www.tukes.fi/Tiedostot/sahko_ja_hissit/esitteet_ja_oppaat/kodin_sahkoturvopas.pdf
Sähkölaitekorjaajana minäkin haluaisin selityksen, että mikä ei pitänyt paikkaansa?
Minusta tuo on ihan oikein, ja luulen tällä kokemuksella jotain asiasta tietäväni.
Voihan euron tilalle laittaa tietysti euronkin, mutta se vaatii verkkoliitäntäjohdonkin uusimista koska ne on samaa pakettia. - tässä_
Coffee Break kirjoitti:
Sähkölaitekorjaajana minäkin haluaisin selityksen, että mikä ei pitänyt paikkaansa?
Minusta tuo on ihan oikein, ja luulen tällä kokemuksella jotain asiasta tietäväni.
Voihan euron tilalle laittaa tietysti euronkin, mutta se vaatii verkkoliitäntäjohdonkin uusimista koska ne on samaa pakettia.Jotkut tietää vain niin vaikeita asioita ettei niitä muut ymmärrä. Näitä yksinkertaisempiä ne ei ite ymmärrä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362294Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381519
- 131309
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661275Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451265