korkea prolaktiiniarvo ja rintojen arkuus

huolissaan taas

eli puolitoista vuotta sitten toinen rintani tuli yhtäkkiä araksi ja alkoi kasvaa (minulla on aina ollut pienet a-koon rinnat), jolloin rinnoista tuli tosi epäsopusuhtaiset. tämä häiritsi minua enemmän kuin itse kipu. kerroin gynelle ja verikokeesta selvisikin että prolaktiinihormoni oli koholla (yli 900 vaikka viitearvo tietääkseni 500). sain lähetteen keskussairaalaan, minulle tehtiin mammografia, ultra sekä pään magneettikuvaus mahdollisen hyvänlaatuisen kasvaimen löytymiseksi. mitään ei kuitenkaan löytynyt ja kohonnut hormoniarvi pistettiin stressin piikkiin. pian rintakipuni hävisivätkin kokonaan jättäen pienen kokoeron.

nyt kuluneen kesän aikana olen tuntenut arkuutta toisessa (oikeassa, eli pienemmässä) rinnassa. rinta on selvästi kasvanut. aluksi olin vain mielissäni, että kokoero tasoittuu, mutta nyt pienempi rintani onkin jo isompi! se on edelleen hyvin arka. olen vain olettanut prolaktiinin olevan taas koholla, mutta kysyisinkin nyt neuvoa, kannattaisiko minun taas mennä gynelle valittamaan asiasta? en haluaisi että kasvava rinta pääsee aiheuttamaan uutta päänvaivaa epäsopusuhtaisuudellaan!
onko kenelläkään ollut lääkitystä prolaktiinin madaltamiseksi? millaisia lääkkeitä ne ovat? tietääkseni niitä joutuu syödä hyvinkin kauan? voisiko olla mahdollista että päähäni olisi tässä ajassa kehittynyt tuo kasvain? vaivaa kovin ja haluaisin asian pois päiväjärjestyksestä, sillä olen lähdössä pian ulkomaille enkä tahtoisi siellä miettiä asiaa koko ajan. olen siis 21 vuotias...kiitos mahd. vastaksista!

3

758

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sama vaiva

Suosittelisin kyllä ottamaan yhteyttä lääkäriin, koska yleensä prolaktiiniarvot eivät yksinään laske jos koholla ovat. Itsellä todettiin kesällä hyperprolaktinemia eli arvot huitelevat tuolla lähempänä 5000 ja aloitettiin Parlodel lääkitys sekä lähete magneettikuviin juuri tuon mahdollisen kasvaimen vuoksi. Lääkehoito tosiaankin on yleensä hyvin pitkä, riippuen tietysti kuinka korkealla nuo arvot ovat ja kuinka hyvin kroppa niihin reagoi. Mahdollista lääkehoitoa ei kannata pelätä, ensimmäisten kahden viikon aikana ilmenevien haittavaikutusten loputtua voit elää ihan normaalia elämää etkä edes muista koko lääkitystä. Hakeudu vain rohkeasti lääkärin vastaanotolle jotta voivat selvittää ovatko arvot koholla ja toimia sen mukaan. Sen verran vielä noista arvoista että yleensä aletaan epäillä kasvaimen mahdollisuutta vasta kun ne ovat tuolla 5000 paikkeilla ja rinnoista erittyy jo maitoa. Toivottavasti tästä oli jotain apua =)

• kovasti

vastauksesta!:)
        itse asiassa juuri tänään kävin yksityisellä lääkärillä. vähän jäi vaan vaivaamaan se, että vanhempi miesgyne ei oikein tuntunut ottavan vaivaani hirveän vakavasti. vastaus oli tyyliin "kyllä ne rinnat siitä tasoittuvat". laittoi lähetteen kyllä verikokeeseen, mutta muuten tuntui jotenkin vähättelevän ongelmaa, mikä pisti vähän ketuttamaan, olen kuitenkin opiskelija ja tuhlasin lääkäriin yli 50e.
        kuitenkin, haluaisitko kertoa, millaisia oireita sulla oli, kun tämä korkea prolaktiini huomattiin?

• juurikaan
        kovasti kirjoitti:

vastauksesta!:)
        itse asiassa juuri tänään kävin yksityisellä lääkärillä. vähän jäi vaan vaivaamaan se, että vanhempi miesgyne ei oikein tuntunut ottavan vaivaani hirveän vakavasti. vastaus oli tyyliin "kyllä ne rinnat siitä tasoittuvat". laittoi lähetteen kyllä verikokeeseen, mutta muuten tuntui jotenkin vähättelevän ongelmaa, mikä pisti vähän ketuttamaan, olen kuitenkin opiskelija ja tuhlasin lääkäriin yli 50e.
        kuitenkin, haluaisitko kertoa, millaisia oireita sulla oli, kun tämä korkea prolaktiini huomattiin?

Oireina mulla oli oikeastaan vain tuo maidon ilmestyminen rintoihin ja kovat päänsäryt. Tietenkin mielialan vaihteli laidasta laitaan, mutta ei sen kummempaa ilmennyt. Itsekin huomasin tuon vähättelevän asenteen kun hakeuduin gynen vastaanotolle vaivan vuoksi. Jotenkin tuntui että määräsivät jatkotutkimuksiin vain rauhoittaakseen minua mutta sitten paljastuikin noin huimat arvot. Luulisi että yksityispuolella saisi erilaista kohtelua! Mutta yritähän pärjäillä vaivan kanssa, onneksi määräsivät nuo verikokeet niin pian tiedät enemmän =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      7003
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3347
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2949
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2726
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2087
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2058
    Aihe