Tutista vieroittaminen

vauva 7 kk????

Kuinkahan onistuu noin pienen tutista vieroittaminen?
Kokemusta kellään?

Yöt ovat yhtä tutin takaisin suuhun laittoa, siksi harkitsen tutista luopumista, mutta vaatiiko se kuinka pitkän ajan? Meillä kun on vanhempiakin lapsia joiden pitää tarhaan ja kouluun, niin pitäisi heidän saada nukuttua
Millä rauhoitella tuttia hamuava lapsi?

Kertokaahan kiltit kokemuksianne ja mitä mahdollisesti olisi odotettavissa. Yöllä syödään vielä kerran pulloa.

12

3639

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......

Itselläni 4kk vauva, eikä ole vielä kokemusta ko. asiasta, mutta jotkut lapset oppivat itse hamuamaan tutin suuhun, kun se on tuttinauhalla kiinni yöpuvussa. Tuttia voisi yrittää korvata esim. unirievulla, joka voisi olla vaikka sinun "likainen" paita, äidin tuoksuinen. Jos käytössä olisi hetken aikaa sekä riepu että tutti, voisi käydä niin, ettei tutti enää olisi niin tärkeä.
      Tsemppiä!

• Alkup.

Meillä on jo uniriepu käytössä, eikä se kyllä korvaa tuttia :(

Vauva ei saa tuttia takaisin suuhunsa vaikka se nukkuisi mahallaan ja tutti on siinä posken alla. Sama juttu selällään maatessa. En usko että tuttiketju auttaa tässä asiassa.

• äippä
        Alkup. kirjoitti:

Vauva ei saa tuttia takaisin suuhunsa vaikka se nukkuisi mahallaan ja tutti on siinä posken alla. Sama juttu selällään maatessa. En usko että tuttiketju auttaa tässä asiassa.

Hei! Minulla tuli mieleen että miksi vielä vieroitat? 7kk on aika pieni vielä kuitenkin ja tarvitsee sitä tuttia rauhoittuakseen. Itselläni on 1v1kk ikäinen poika ja tuttia syö kun menee nukkumaan ja jos on kovin kiukkuinen,muuten olen pitänyt tutin pois näkyviltä. Itse olen ajatellut jos vieroittamisen alottaisi n.!1v5kk iässä. meillä oli kanssa kausi jolloin yöllä piti käydä parhaillaan tutti laittamassa suuhun 6-7 kertaa mutta sitten laitoin toisen tutin viereen ja sillä tavalla oppi laittamaan itse tutin suuhun,vaihtelee aina tutteja ja sylkäsee sit pois kun on nukahtnut,mutta näin meillä:) Yleensä vieroittamiset kestää sen viikon verran. Mutta toivotan parempia yöunia teille ja toivotaan että rupeaa unet paranemaan.:)

• sammakkoprinsessa06
        Alkup. kirjoitti:

et usko niin kokeile kuitenkin. Meillä auttoi jonkin verran että laittoi tutin kiinni unipussiin. Suurimmaksi osaksi osaa nykyään (9kk) etsiä tutin itse, mutta mun pitää vaan malttaa odottaa, kun alkaa kitisemään, että löytääkö. Välillä on tosin niin unessa että ei edes yritä etsiä. Kun sen laittaa aina samalle puolelle, ei kuitenkaan niin että on vaara kuristua, niin ainakin meillä ihan parissa yössä oppi, etsimään sitä tuttia!

• alkup.
        äippä kirjoitti:

Hei! Minulla tuli mieleen että miksi vielä vieroitat? 7kk on aika pieni vielä kuitenkin ja tarvitsee sitä tuttia rauhoittuakseen. Itselläni on 1v1kk ikäinen poika ja tuttia syö kun menee nukkumaan ja jos on kovin kiukkuinen,muuten olen pitänyt tutin pois näkyviltä. Itse olen ajatellut jos vieroittamisen alottaisi n.!1v5kk iässä. meillä oli kanssa kausi jolloin yöllä piti käydä parhaillaan tutti laittamassa suuhun 6-7 kertaa mutta sitten laitoin toisen tutin viereen ja sillä tavalla oppi laittamaan itse tutin suuhun,vaihtelee aina tutteja ja sylkäsee sit pois kun on nukahtnut,mutta näin meillä:) Yleensä vieroittamiset kestää sen viikon verran. Mutta toivotan parempia yöunia teille ja toivotaan että rupeaa unet paranemaan.:)

ettei sitä tuttia tarvitsisi yöllä laittaa suuhun joka toinen tunti. Isompi lapsista oppi laittamaan tutin suuhun näillä tietämin, mutta tämä kuopus ei sitä osaa.

• 1 vuotiaana

Meillä tutista vieroitus on tapahtunut 1 vuotiaana. Esikoinen kaipasi tuttia 2 iltana, sitä ennen todellinen tuttihirviö. Toinen kaipasi tuttia muutaman kuukauden ajan (suuttuessaan). Ilta itkua oli muistaakseni viikon verran. Ja parina ensimmäisenä yönä kitisi.

Olen ensin vähentänyt tutin käyttöä niin vähäiseksi kuin mahdollista. Eli tutti aina pois. Jos rauhoitellaan itkua tutti pois kun itku loppuu.

Tutista luopuminen vaatii lujan päätöksen että tuttia ei anneta.

• alkup.

Kaipaisin kokemusta juurikin näin pieneten tuttivieroituksesta. 7kk ikäisellä kuitenkin on vielä imurefleksit voimakkaat jne.

• vvvooo
        alkup. kirjoitti:

Kaipaisin kokemusta juurikin näin pieneten tuttivieroituksesta. 7kk ikäisellä kuitenkin on vielä imurefleksit voimakkaat jne.

Itse asiassa vauva ei tarvitse tuttia 6kk jälkeen. 0kk-6kk tutista on hyötyä, vahvistaa imemistä. Oikeassa vaiheessa olet tuttia ottamassa pois, saavat leuat levätä. Meillä vierotus edessä kohta, tutin käyttöä rajoitettu nyt paljon. Vauva kohta 5kk.

Kokemuksia olen kuullut paljon, kuulemma vauvat itkeneet noin 2 iltaa, jonka jälkeen yöt helpottuneet huomattavasi.

Tsemppiä!

• sipriina50
        vvvooo kirjoitti:

Itse asiassa vauva ei tarvitse tuttia 6kk jälkeen. 0kk-6kk tutista on hyötyä, vahvistaa imemistä. Oikeassa vaiheessa olet tuttia ottamassa pois, saavat leuat levätä. Meillä vierotus edessä kohta, tutin käyttöä rajoitettu nyt paljon. Vauva kohta 5kk.

Kokemuksia olen kuullut paljon, kuulemma vauvat itkeneet noin 2 iltaa, jonka jälkeen yöt helpottuneet huomattavasi.

Tsemppiä!

Tässä yksi hyvä syy käyttää sitä tuttia, eikä vielä vierottaa. Tutti vähentää kätkytkuoleman vaaraa. Siis ihan tutkitustikin. Joten ehkä tuttia vois vielä käyttää?

• vauva 6kk ja mami
        sipriina50 kirjoitti:

Tässä yksi hyvä syy käyttää sitä tuttia, eikä vielä vierottaa. Tutti vähentää kätkytkuoleman vaaraa. Siis ihan tutkitustikin. Joten ehkä tuttia vois vielä käyttää?

Meillä on nyt vieroitus käynnissä ja yhtään ei ole itkenyt tutin perään. Uniriepu on rakas ja sillä korvannut nyt tutin. Nukkui heti ekan yön jo paremmin. Kätkytkuoleman ehkäisyssä tärkeintä on nukuttaa selällään tai kyljelleen ja suurin riski-ikä on 2-4kk. Normaalisti yli 5kk on jo hengityshermosto täysin kehittynyt. Eikä se tutti mitään kätkytkuolemaa estä jos se tippuu heti kun vauva nukahtaa sikeämmin.. vauvakin nukkuu paremmin kun ei tarvi heräillä tutin kaipuuseen joka tunti. Ja toiseksi tutin käyttöä pitää muutenkin vähentää 6kk iässä kun imutarve vähenee. Itse en 8kk tienoilla yrittäis koska on eroahdistuskausikin.
        Meillä varmaan helppoa ollut koska vauva isaa muutenkin nukahtaa itse..tuttipalvelu öisin on ollut vaan ihan kamalaa.

• .............

Meillä vauva osaa laittaa tutin suuhun itse jos sitä yöllä kaipaa. Tietty jos tutti on hukassa peiton seassa niin sillonhan se on hänelle etsittävä, mutta sängyssä voi pitää myös useampaa tuttia niin ois aina siinä käden ulottuvilla vauvalla se tutti.

• kt6555yt

Joskus olen vinkkiä lukenut, että laittaisi sinne sänkyyn useita tutteja jo illasta ja pikkuhiljaa opettaa lasta itseä etsimään sen tutin käteensä. Eli yölläkin kun annat tuttia nii älä tuikkaa itse suuhun vaa anna vauvalle.

Meidän esikoinen söi tuttia 4kk iästä alkaen ja joskus noilla main heräili tutin tippumiseen yöllä. Yritettiin sitten lopettaa koko homma, mutta 3. yön jälkeen mulla loppu hermot ja annoin tutin takaisin, kun oli paljon helpompaa tuikata tutti suuhun ja jatkaa unia, kuin hyssytellä pari tuntia silmät ristissä. Hän luopui tutista sitten 1,5v vanhana ihan ilman sen suurempia ongelmia. Tuttia söi kyllä lähinnä vain öisin ja 1v ikäisenä se oli alkuun lohtuna hoidossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      63
      2132
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      5
      1785
    3. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      236
      1278
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      950
    5. Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä

Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.
      Kaste
      87
      935
    6. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?

Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki
      Tv-sarjat
      21
      855
    7. Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50

Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?
      Ikävä
      112
      762
    8. Onko se liikaa pyydetty

Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin
      Ikävä
      38
      708
    9. Kaatopaikka Inhassa

Kuka omistaa kyseisen kaatopaikan? Näkymä tielle kammottava!
      Ähtäri
      19
      706
    10. Jos joku kertoisi ihastuneensa sinuun

mutta sinua ei voisi vähempää kiinnostaa, niin vastaisitko silti ystävällisesti?
      Sinkut
      93
      689
    Aihe