ECP

----*----

Kyselin tätä tuolla toisessa osiossa, kysyn nyt täälläkin. Mitä voi päätellä,kun ECP arvo on 46, viitearvo 16 ?
Tutkittiin vuotavia ja kirveleviä silmiä. Allergioita ei ilmennyt. Tulehdusarvot ok, leukosyytit hiukan koholla.

16

5650

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on ECP

koholla, niin se viittaa eosinofiiliaan. Tottakai leukosyytit ovat koholla, jos kerran sinulla on normaalia enemmän eosinofiilisia valkosoluja.

Nämä tulokset viittaavat nimeomaan allergiseen silmän sidekalvotulehdukseen.

Tulehdusarvolla ok tarkoitat ilmeisesti, että ei ole infektiosta johtuvaa tulehdusta.

Eikö suoritettu leukosyyttien erittelylaskentaa?
      Mitattiinko IgE-vasta-aineet?
      Eikö tutkittu lainkaan keuhkorakkulatulehduksen mahdollisuutta?

• ----*----

Ei infektioita. IgE-vasta-aineet oli ok. En tiedä mitään mitä on tutkittu. Lääkäri ei määrätessään kertonut, labrantäti ei kysyttäessä kertonut. Tiedon ECP:n koholla olemisesta sain puhelimitse, ilmeisesti ensi viikolla saan sitten lisäohjeita.

• sinne
        ----*---- kirjoitti:

Ei infektioita. IgE-vasta-aineet oli ok. En tiedä mitään mitä on tutkittu. Lääkäri ei määrätessään kertonut, labrantäti ei kysyttäessä kertonut. Tiedon ECP:n koholla olemisesta sain puhelimitse, ilmeisesti ensi viikolla saan sitten lisäohjeita.

missä näytteesi otettiin ja pyydä ystävällisesti labratulokset itsellesi. Hae ne itse niin nopeampi käytäntö. Ne voi sinulle tulostaa hoitaja vastaanotoltakin, ei tarvitse lääkäriä vaivata. Hakkeroi hus lab sivut auki ja sieltä saat lisätietoa, myös tällä palstalla varmasti autamme.

• enempää

tutkimaan. kaikilla altistuneilla on allerginen alveoliitti. eiks se niin ollu?

• kyllä
        enempää kirjoitti:

tutkimaan. kaikilla altistuneilla on allerginen alveoliitti. eiks se niin ollu?

aiheuttaa IgE-välitteisen allergian. Tässä on ilmeisesti kysymys allergisesta silmän sidekalvon tulehduksesta.

Aivan varmasti hänelläkin itiöt ovan menneet keuhkorakkuloihin asti, jolloin ne ovat aiheuttaneet IgG-vasteen, josta pahimmassa tapauksessa on seurauksena keuhkorakkulatulehdus.

Tällä palstalla kaivattaisiin vain asiallisia kommentteja, koska apua ei tunnu tulevan koko valtakunnan alueelta oikeastaan mistään.

Saisit hävetä!

• Homeherkkä

ECP;n (eosinofiilisten granulosyyttien kationinen proteiini) sanotaan laprakirjassa kohoavan joissakin bakteeri- ja VIRUSINFEKTIOISSA, reumassa ja psorissa.

ECP:n kerrotaan kohoavan allergeenialtistuksessa usein muutamaa päivää myöhemmin.
      Allergeenialtistus aiheuttaa myös silmätulehdusta.

ECP:tä käytetään myös astman tasapainon mittaamiseen, eli keuhkoputkissa olevan tulehduksen mittarina. Sopii käytettäväksi vaikkapa allergisen keuhkoputkitulehduksen mittarina.

• tarkkana, kun

antaa ohjeita.

Eosinofiiliset valkosolut ovat merkki tulehduksesta hengityselinten LIMAKALVOILLA!!!
        Myös nimenomaan IgE liitetään limakalvojen allergiaan, ei siis missään nimessä keuhkorakkuloiden allergiaan.

Siis myös ylähengitysteiden allergiassa keuhkoputken lisäksi!!

Homeherkkä tuossa yllä vahvistaa, että nimenomaan eosinofiiliset valkosolut liittyvät astmaan . Siis vallitsevana tulehdussolumuotona astmassa ovat eosinofiilit. Eikö ole yksinkertaista ymmärtää, mitä astmaan kuuluu? Jos biologinen hiukkanen aiheuttaa astman, niin siihen kuuluu ehdottomasti myös tämän biologisen hiukkasen IgE-vasta-aine.

Se, että olisi homeitiöiden aiheuttamaa astmaa ilman eosinofiiliaa ja IgE:tä on suomalaisten lääkäreiden typeryyksissään keksimä VALHE!!

• --*--

Mulla on huono olo. Yskittää, kurkkuun valuva nuha ja keuhkoihin koskee. Johtunee reilun viikon jatkuneesta flunssasta. Täytyy maanantaina mennä lääkäriin ja yrittää samalla selvittää mitä toimenpiteitä tuo kohonnut ECP-arvo aiheuttaa vai aiheuttaako mitään.
      t. alkuperäinen

• ----*----

Sain kuurin poskiontelotulehdukseen, vaikka ei siltä tunnu, että siellä mitään vaivaa on.
      Kysyessäni niitä labrojen tuloksia, sain vastauksen, että allergia-arvot on koholla, mutta en mitään jatko-ohjeita. Eli nautiskelen työpaikalla iltapäivisin vuotavista silmistäni kuten ennenkin, ei minua ilmeisesti mikään vaivaa muu kuin ehkä korvien väli...

• väärin!

Sinun olisi pitänyt kirjoittaa, että "puoskarilla käyty".

Koskahan Suomeen ilmestyy ensimmäiset rehelliset lääkärit? 90-vuotta jo kohta odotettu!

• -homekorva-

Mulle tyrkytettiin jatkuvasti silmien kostutustippoja.
        Lisänä toistuvat ofta clora ym kuurit. Jatkuvaan käyttöön Lomudal tipat. Niitä joutui käyttämään koko ajan. (nykyään käytän joskus lomudalia)

Diagnoosina oli koko ajan KUIVAT SILMÄT.

Nämä kuivat silmät paranivat noin 4 kuukaudessa kun en ollut enää hometyöpaikallani!? Muutos on ollut siinä suhteessa pysyvä.
        MUTTA:
        Vieläkin oireilen ensin silmillä. Esim homekoulu/kirjasto ym. Niin alkaa ENSIN silmät kirvellä ja kutista. Sen jälkeen muita oireita. Jostain syystä pystyn olemaan hometiloissa nykyään, mutta saan siitä aina kovat nivelsäryt ja lämpö laskee alle 36,5. Se on mystistä ja se ei kiinnosta hoitavaa lekuria kuten ei sekään, että työpaikalla saan lähes joka päivä lievän lämmönnousun noin 4 tunnin jälkeen > 37,1 ja siitä lämpö sit laskee ja tulee karmea olo. Myös oksettaa ja vapisuttaa.

MUTTA kaiketi se on tätä "astmaa" joo?

Olin allergiatutkimuksissa.taas.. Ja: Mulla EI kuulemma ole allergiaa, voin ottaa KUULEMMA vaikka kissan, jos haluan. Nenä on tukossa osittain ja avautuu lääkkeellä, mutta se ei kuulemma johdu allergiasta. Eli mikä se sitten turvottaa nenän on mysteeri. Homepaikoissa tulee nenäverenvuoto.

(vuosia sitten tutkittaessa nenästäni löytyi neutrofiilejä, ei eosinofiilejä).

Laajat IgE testit (prick ja verikokeet) o aina vaan negatiiviset.

Jospa se on joku limakalvo sairaus?
        Liekö mitään osuutta näillä IgG vasta-aineilla joita mulla kyllä löytyy.

Lekuri totesi vaan, että mulla on hidas reaktiotyyppi. Ettei siinä IgE:tä löydykkään. Ja toisaalta, että aikusilla HARVEMMIN edes löytyy. Lapsilta sen sijaan löytyy?

Onko kellään samoilla oireilla oleva nenän turvotus/tukkoisuus?

Huomioitavaa myös, että milloin vain nenää ultrattu. Aina o ollu diagnoosina poskiontelotulehdus. Siellä ei ole tulehdusta löydetty (erikoissairaanhoidossa) joten en syön näitä antti kuureja.
        Ja mun tulehdus arvoni on 1. (CRP), ollut jo tosi kauan 1 v. ainakin. Otettu noin 3 kk välein. Kun epäilty toistuvasti poskista..

CRP 1 = elikkä ei kaiketi siis ole tulehdusta? elimistössä
        :0

• yleensä
        -homekorva- kirjoitti:

Lisänä toistuvat ofta clora ym kuurit. Jatkuvaan käyttöön Lomudal tipat. Niitä joutui käyttämään koko ajan. (nykyään käytän joskus lomudalia)

Nämä kuivat silmät paranivat noin 4 kuukaudessa kun en ollut enää hometyöpaikallani!? Muutos on ollut siinä suhteessa pysyvä.
        MUTTA:
        Vieläkin oireilen ensin silmillä. Esim homekoulu/kirjasto ym. Niin alkaa ENSIN silmät kirvellä ja kutista. Sen jälkeen muita oireita. Jostain syystä pystyn olemaan hometiloissa nykyään, mutta saan siitä aina kovat nivelsäryt ja lämpö laskee alle 36,5. Se on mystistä ja se ei kiinnosta hoitavaa lekuria kuten ei sekään, että työpaikalla saan lähes joka päivä lievän lämmönnousun noin 4 tunnin jälkeen > 37,1 ja siitä lämpö sit laskee ja tulee karmea olo. Myös oksettaa ja vapisuttaa.

Olin allergiatutkimuksissa.taas.. Ja: Mulla EI kuulemma ole allergiaa, voin ottaa KUULEMMA vaikka kissan, jos haluan. Nenä on tukossa osittain ja avautuu lääkkeellä, mutta se ei kuulemma johdu allergiasta. Eli mikä se sitten turvottaa nenän on mysteeri. Homepaikoissa tulee nenäverenvuoto.

Lekuri totesi vaan, että mulla on hidas reaktiotyyppi. Ettei siinä IgE:tä löydykkään. Ja toisaalta, että aikusilla HARVEMMIN edes löytyy. Lapsilta sen sijaan löytyy?

Huomioitavaa myös, että milloin vain nenää ultrattu. Aina o ollu diagnoosina poskiontelotulehdus. Siellä ei ole tulehdusta löydetty (erikoissairaanhoidossa) joten en syön näitä antti kuureja.
        Ja mun tulehdus arvoni on 1. (CRP), ollut jo tosi kauan 1 v. ainakin. Otettu noin 3 kk välein. Kun epäilty toistuvasti poskista..

koholla vain mikrobi-infektiossa.

Meidän tulehdussairautemme näkyy vain oikeaan aikaan tehdystä lymfosyyttien erittelylaskennasta, joka voidaan helposti tehdä myös verestä. Kosteusvauriokohteessa saiarstuneella on vain harvoin infektio, mutta sekin tulee ennen pitkää, jos oireileva pakotetaan olemaan kosteusvaurioituneissa tiloissa. Infektion aiheuttaa ulkoilmasta saatu A. fumigatus. Kuinkas muuten?

• meidän?
        yleensä kirjoitti:

Meidän tulehdussairautemme näkyy vain oikeaan aikaan tehdystä lymfosyyttien erittelylaskennasta, joka voidaan helposti tehdä myös verestä. Kosteusvauriokohteessa saiarstuneella on vain harvoin infektio, mutta sekin tulee ennen pitkää, jos oireileva pakotetaan olemaan kosteusvaurioituneissa tiloissa. Infektion aiheuttaa ulkoilmasta saatu A. fumigatus. Kuinkas muuten?

Homealtistuneet ovat päinvastoin jatkuvassa infektiokierteessä, koska puolustuskyky katoaa.

Salkinoja-Salonen:

Ihmisen tappajasolut lamaantuvat jopa kymmenessä minuutissa. Tappajasolujen lamaantuminen puolestaan merkitsee sitä, että ihmisen imuuniteetti eli vastustuskyky heikkenee. Toisin sanoen esimerkiksi erilaiset infektiotaudit alkavat pienestäkin altistumisesta, Mirja Salkinoja-Salonen sanoo. - Kun tappajasolu on vaurioitunut se lähtee apoptoosiin eli se tuhoaa itsensä.

• paksunee
        yleensä kirjoitti:

Alkaa olla jo huolestuttavaa!

• Mammi
        -homekorva- kirjoitti:

MUTTA:

Aina keväisin ja syksyisin poskiontelot oireilee, välillä menee jokunen kevät , ettei antibioottia tarvitse, mutta joka syksy ainakin yksi kuuri. Ja jatkuvaa tukkoisuuden tunnetta, muta vain vasemmalla puolella. Niitä kuvataan lähes joka syksy, mutta mitään ihmeellista ei koskaan löydy, joskin se antibiootti kyllä aina auttaa. Harmittava riesa sekin kaiken muun ohella.

Silmät minullakin oireilee samalla kun muitakin oireita tulee enemmän. Liekö sidekalvontulehdusta vai mitä, mutta näkö heikkenee myös näiden oireiluiden aikana.

• ----*----

menin siis lääkäriin, koska iltapäivällä työpaikalla alkavat silmät kirvellä ja vuotaa. Oireet häviävät illalla kotona n. klo 18-19. Viikonloppuisin tai lomalla ei vastaavaa tapahdu.
      Eilen sain sitten antibioottia poskiontelotulehdukseen, kuuria en hakenut, koska muutama kuukausi sitten söin saman kuurin poskionteiloihin ja vatsa oli enemmän kuin sekaisin. Minuakin palelee, viimeksi eilen kuumemittari näytti 36.1, kun oletin, että kuume on nousussa. Päätäsärkee, viluttaa, välillä hiki, vatsa on ollut pari viikkoa ihan sekaisin. Mut ei kai mua mikään vaivaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      71
      5017
    2. Puoluebarometri: Marinin hallituksella 7 parasta mittaustulosta

Orpon hallitusta pitää huonona 2/3 kansalaisista, joka on aika hyvin linjassa hallituspuolueiden yhteenlasketun kannatuk
      Maailman menoa
      39
      3790
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      25
      3378
    4. Vieläkö olet

Rakastunut minuun? Minä sinuun
      Ikävä
      81
      2387
    5. Ei siinä kauan

Menisi jos olisimme kahden
      Ikävä
      24
      1909
    6. Tekeekö hän

Tekeekö hän sinut h*lluksi ja millä tavalla? Uusi yritys, kun edellinen aloitus poistettiin.
      Ikävä
      27
      1581
    7. Grahn-laasonen taas todisti millaista porukkaa

kokoomusloiset ovat...työttömät jäävät kuulemma kotiin nukkumaan kun naapuri lähtee töihin...eikös taannoin kokoomuslois
      Maailman menoa
      355
      1579
    8. Laine voitti oikeudessa

Onnea Savonlinna! Laine voitti oikeudessa kuten arvelinkin ja lieköhän palaa valtaisuimelleen?
      Savonlinna
      40
      1542
    9. Puistotyöntekijät

Miksi ei siivoojia näy. Näin hyvät ilmat. Voisi kerätä roskat. Onko rahat loppu. 🤔🤔🤔
      Ähtäri
      15
      1485
    10. Onko kaivatullasi iso ego? Entä sinulla?

Vaikuttaako jommankumman ego jotenkin siihen, että ette voi lähentyä?
      Ikävä
      34
      1345
    Aihe