Viekö PALVELUTALO varat

ei kai sentään

Pitääkö paikkansa huhu, että palvelutalo ottaa vanhuksen pankkitalletukset kontrolliinsa?

Äiti alkaa olla siinä kunnossa (Alzheimertauti) jotta kotona asuminen alkaa olla vaarallista (omaisten tuesta huolimatta) ja jonkinlainen palvelutalo alkaa olla ainut mahdollisuus.

Jos näin on että ne vähät säästöt menevät palvelutalon käyttöön on varmaan järkevää, ennen palvelutaloon siirtymistä, jakaa omaisten kesken Äidin talletukset, vai mitä?

40

10323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maksaa

      valtaosa vanhuksien tuloista menee pitkäaikaishoitoon. Vastineeksi saa asunnon, ruuan, hoidot ym. palvelut, jotka sopimukseen sisältyy. Ei kai kotonakaan asuminen ilmaista ole!

      • sosiaalivirastosta

        Kyselehän sosiaalivirastosta.
        Usein omaisia närkästyttää se kun kaupunki ei ilmaiseksi hoida vanhuksia,niin jäisi lapsille enemmän perittävää.
        On olemassa ihan selvät laskelmat,mikä prosentti osuus eläkkeestä jää vanhuksen OMAAN käyttöön,asui sitten palvelutalossa tai pitkäaikais osastolla.


      • Asiaa eikä sen viere

        Nyt kysyttiinkin tuloista,esim eläke,osakkeet,vuokrat jne.SÄÄSTÖT ovat eri asia niitähän on kertynyt vuosien aikana tai sitten ei.


    • Nimetön

      Eihän äiti enää niitä säästöjä tarvitse jos on Alzheimerin taudin takia siirtymässä palvelutaloon - kenen se sitten pitäisi maksaa?
      Te saisitte äidin säästöt ja yhteiskunta hoitaisi mamman, vai???
      Alzheimer potilas tarvitsee päivittäisiä asioita, se on selvää - ihan kuten muut - mutta on kai äidillä eläkekin,vai?
      Turha ahneus nyt pois omaiset!
      Maksakaa hoidosta, niin saavat muutkin tehdä.

      • käytös

        Olisi kiva, että vastattaisiin asiallisesti, eikä syyttämällä omia agressioitaan kysyjän niskaan.Kysymys oli asiallinen.Oletko itse perehtynyt hoitolaitoksiin?


      • Anonyymi

        Kyllä on vatipää kommentti. Pitäisikö vanhusten kaikki rahat pistää valtiolle paskaa hoitoa vastaan?


    • sinun oikeutesi

      Jos äitisi ei itse pysty pitämään huolta omaisuudestaan, hänelle voidaan määrätä edunvalvoja. Edunvalvoja on kunnan "määräämä" ihminen (ei välttämättä viranomainen), joka pitää huolen äitisi laskujen maksuista ja siitä, että omaiset eivät kahmi äidille kuuluvaa omaisuutta/rahaa omiin tarkoituksiinsa. Hän siis valvoo nimenomaan äitisi etuja.

      Yksityisessä palvelutalossa maksetaan ostetuista palveluista hinnaston mukaan. Kunnallisessa hoidossa (pitkäaikais taikka palvelutalo) taas on määrätty prosentti, joka menee eläkkeestä. Eli säästöt eivät kuulu tähän maksuosuuteen. Maksuun luonnollisesti sisältyy ruoka, hoito, lääkkeet, asuminen, vaatehuolto jne päivittäinen tarve. ELi kuitenkin vielä edullista maksajalle. Loppuosuus eläkkeestä jää äitisi omaan käyttöön mm puhelinmaksuihin, kampaajaan, hierojaan, matkailuun ja omiin vaatehankintoihin jne.

      Sinulle eikä omaisillasi ole mitään oikeutta jakaa äitisi talletuksia, vaikka hän itse ei sitä ymmärtäisi. Jos se huomataan, esim pankin toimesta, olette tehneet rikoksen, jota tällaisessa tapauksessa kutsutaan kavallukseksi. Te saatte perintönne sitten, kun äiti on kuollut. Jos taas äitinne on niin järjissään, että haluaa itse talletuksensa jakaa teille, tehkää siitä paperi asianajajan välityksellä. Tällöin jonkun asiantuntijan on myös todettava, että äiti tekee jaon omasta halustaan ja täysissä järjissään. Tuossa sairaudessa tämä voi olla hankalampaa.

      ELi summa summarum: sinä et voi ottaa toiselle kuuluvaa omaisuutta taikka rahaa tekemättä rikosta.

      • ....

        Siis eikös palvelutalossa osteta/vuokrata asunto, jossa asutaan. Palveluita voi sitten ostaa oman tarpeen mukaan. Tai omaiset voivat ostaa, jos ei itse pysty arvioimaan mitä tarvitsee.

        Näissä vanhainkodeissa ym 24/7 hoitokodit, niin niissä se summa on yleensä 80% vanhuksen eläkkeestä, joka menee hoitoon.


      • rahoja...

        Siis eikös palvelutalossa osteta/vuokrata asunto, jossa asutaan. Palveluita voi sitten ostaa oman tarpeen mukaan. Tai omaiset voivat ostaa, jos ei itse pysty arvioimaan mitä tarvitsee.

        Näissä vanhainkodeissa ym 24/7 hoitokodit, niin niissä se summa on yleensä 80% vanhuksen eläkkeestä, joka menee hoitoon.

        Olen vasta hoitoalanopiskelija, ja eräässä vanhainkodissa, jossa olin töissä, niin siellä ainakin asukkaan omaiset toivat rahaa vanhuksen käyttöön. Sieltä rahoista maksettiin esim. jalkahoidot, kampaajalla käynti, (tai siis kampaaja tuli vanhainkotiin). Omaisten tuoma, ja vanhuksen käyttämä raha merkattiin tarkasti vihkoihin ja summa paljonko pitäisi vielä jäädä rahaa.


      • Ruth
        rahoja... kirjoitti:

        Siis eikös palvelutalossa osteta/vuokrata asunto, jossa asutaan. Palveluita voi sitten ostaa oman tarpeen mukaan. Tai omaiset voivat ostaa, jos ei itse pysty arvioimaan mitä tarvitsee.

        Näissä vanhainkodeissa ym 24/7 hoitokodit, niin niissä se summa on yleensä 80% vanhuksen eläkkeestä, joka menee hoitoon.

        Olen vasta hoitoalanopiskelija, ja eräässä vanhainkodissa, jossa olin töissä, niin siellä ainakin asukkaan omaiset toivat rahaa vanhuksen käyttöön. Sieltä rahoista maksettiin esim. jalkahoidot, kampaajalla käynti, (tai siis kampaaja tuli vanhainkotiin). Omaisten tuoma, ja vanhuksen käyttämä raha merkattiin tarkasti vihkoihin ja summa paljonko pitäisi vielä jäädä rahaa.

        Omaiset tuovat pankista vanhuksen rahaa, eivät anna omaansa. Ja hiustenleikkaus kuuluu laitoksen maksettaviion menoihin, samoin hammaslääkäri, polimaksut, vaatteet, lääkkeet, lääkäri, matkat,ruoka jne. Vanhus maksaa hoitomaksun tulojensa mukaan ja omaan käyttöön karkkirahaa pitää jäädä vähintäin 20%. Näin on.


      • Nimetön
        Ruth kirjoitti:

        Omaiset tuovat pankista vanhuksen rahaa, eivät anna omaansa. Ja hiustenleikkaus kuuluu laitoksen maksettaviion menoihin, samoin hammaslääkäri, polimaksut, vaatteet, lääkkeet, lääkäri, matkat,ruoka jne. Vanhus maksaa hoitomaksun tulojensa mukaan ja omaan käyttöön karkkirahaa pitää jäädä vähintäin 20%. Näin on.

        Tässä eivät ihmiset yhtään ymmärrä mistä kirjoittavat - ottakaa nyt helvetissä selvää ennenko esiinnytte " asiantuntijoina".

        Onko se jonkun mielestä oikein että vanhuksen omistuskämppää säästetään perillisille jotka kitisevät ja valittavat kun äidille ostetaan laitoksessa jotain niin ylellistä kuin saippuaa ja sukkahousupari ? On käsketty PARSIA äidin sukkahousut!!!


      • ...?
        Nimetön kirjoitti:

        Tässä eivät ihmiset yhtään ymmärrä mistä kirjoittavat - ottakaa nyt helvetissä selvää ennenko esiinnytte " asiantuntijoina".

        Onko se jonkun mielestä oikein että vanhuksen omistuskämppää säästetään perillisille jotka kitisevät ja valittavat kun äidille ostetaan laitoksessa jotain niin ylellistä kuin saippuaa ja sukkahousupari ? On käsketty PARSIA äidin sukkahousut!!!

        Hiustenleikkauksen maksaa jokainen ihan itse.
        Tuo on kyllä todella järkyttävää, jos joku oikeasti meinaa että hoitajat alkavat parsimaan jotain sukkahousuja.. Vaikka ois säästäväinen ihminen niin kyllä nyt uudet voi ostaa!


      • Nimetön
        ...? kirjoitti:

        Hiustenleikkauksen maksaa jokainen ihan itse.
        Tuo on kyllä todella järkyttävää, jos joku oikeasti meinaa että hoitajat alkavat parsimaan jotain sukkahousuja.. Vaikka ois säästäväinen ihminen niin kyllä nyt uudet voi ostaa!

        Sen kamalampaa kohtaloa ei vanhuksella voi olla kuin o m a i s e t jotka pihistävät kaikessa - ajatelkaa nyt:

        vanhus ikänsä tehnyt työtä, auttanut muita minkä on ehtinyt/jaksanut

        tulee vanhuus ja hups
        vanhus ei ole minkään arvoinen
        vielä vanhuksen ELÄESSÄ aletaan miettiä miten saisi sen asunnon/perinnön alta pois ettei kukaan vaan pääse väliin

        ollaan OIKEASTI vihaisia kun ostetaan alushousuja, sukkiksia, saippuaa ja hammastahnaa se ei tarvii enää eikä uusia kenkiä eikä käyntiä jalkahoitajalla eikä kampaajalla - mitä se vanhus - sehän odottaa kuolemaa.
        omaisille olisi järjestettävä sellainen kurimus että pitäisivät suunsa kiinni ja ahneutensa kurissa - ainakin siihen saakka kun vanhus vetää viimeisen henkäyksensä.

        olen nähnyt miten omaiset kielsivät vanhukselta teatterikäynnin ( maksaa liikaa) - kielsivät ostamasta joskus jotain hyvää ( turhaa -sehän kuitenkin kuolee joskus) - ei saanut ostaa deodoranttia ( kuuluuko vanhuksen haista hielle?) ei saanut hankkia uutta päällystakkia kun vanha oli niin kulunut että koko kylä näkyi läpi.

        luoja varjelkoon omaisista jotka kyllä jaksavat ja kehtaavat valittaa huonosta hoidosta mutta itse ovat niin ahneita että hävettää heidän puolestaan.

        vanhuksella ei saisi olla mitään iloa, ei mitään kunhan vain makaisi paikallaan ja ymmärtäisi kuolla äkkiä pois kuleksimasta että saataisiin ne helvetin perintörahat - ken nämä totuuden rivit kieltää on valehtelijoiden klubin puheenjohtaja!


      • tasamaan tallaaja
        Ruth kirjoitti:

        Omaiset tuovat pankista vanhuksen rahaa, eivät anna omaansa. Ja hiustenleikkaus kuuluu laitoksen maksettaviion menoihin, samoin hammaslääkäri, polimaksut, vaatteet, lääkkeet, lääkäri, matkat,ruoka jne. Vanhus maksaa hoitomaksun tulojensa mukaan ja omaan käyttöön karkkirahaa pitää jäädä vähintäin 20%. Näin on.

        Palveluasukas maksaa itse kaiken, silloin ei kuulu talosta muuta kuin sovitut jutut. Silloin jos vanhus on pitkäaikaispaikalla (pelkässä palvelutalossa tällaista vaihtoehtoa ei edes ole) kuuluu hoidolliset jutut siihen hoitomaksuun. Hiustenleikkuu siihen ei kuulu silloinkaan. Jalkahoitokin vain silloin jos siihen hoidollisia perusteita, mukavuussyistä tehdyt jalkahoidot maksaa asiakas itse.


      • Anonyymi

        Edunvalvontasopimuksen osapuoli voi olla myös omainen ja ehkä useimmiten onkin. Normaalit läheiset eivät "kahmi" vanhuksiensa omaisuuksia eivätkä ainakaan, kun jutuista on viralliset sopimukset. Epäsosiaaliset tyypit eivät pääse edunvalvojiksi. - Nm. Perintöhommatkin määrittelee laki, ei pankki


      • Anonyymi
        ...? kirjoitti:

        Hiustenleikkauksen maksaa jokainen ihan itse.
        Tuo on kyllä todella järkyttävää, jos joku oikeasti meinaa että hoitajat alkavat parsimaan jotain sukkahousuja.. Vaikka ois säästäväinen ihminen niin kyllä nyt uudet voi ostaa!

        Periaatteessa kaikki ihmiset itse maksavat palveluistaan. Kukaan eikä mikään taho kuitenkaan kiellä omaisia kustantamasta vanhuksilleen kaikenlaista mukavaa ja hyvää oloa tuottavaa piristettä. - Nm. Lahjat ovat mukavia


    • ei vie

      Hoitolaitos ei vie vanhuksen rahoja.
      Vuokrasta, ruuasta ja hoitomaksusta tehdään
      sopimus.Eläkkeestä täytyy jäädä vähintään 80 euroa kk muihin menoihin.
      Asumistukea saa palvelukodin vuokraan.

      Lääkkeet maksaa vanhus erikseen.
      Omaiset voivat ottaa raha-asiat hoitoonsa ja
      maksavat vanhuksen tililtä maksut.
      Varoihin eivät laitokset puutu.
      Eikä niitä huomioida maksusopimuksessa muuta
      kuin korkojen osalta.

      • ei kai sentään

        Tämän juuri halusimme kuulla. Eli eläke riittää palvelutalossa asumiseen ja lääkekulut menee omista varoista.

        Tässä on tullut väärinkäsityksiä siitä. että omaiset kärkkyvät vanhuksen rahoja. Näin ei kuitenkaan ole tarkoitus vaan se että vanhus saa pitää tilillään, kovalla työllä hankkimansa pienet talletukset, eikä niitä siirretä hoitolaitoksen käyttöön.

        On vaan tullut korviin juttua, että sitä parempi mitä köyhempi olet kun palvelutaloon siirto tulee. Saat aivan samat edut kuin varakkaampi. Nämä varakkaiden omaisuudet kuulemma kompensoivat köyhien puutteet ja niin talous tasapainottuu - totta vai tarua?

        Jokatapauksessa tärkeintä on VANHUKSEN hyvinvointi - ei raha tai sen puute.


      • eläkkeen
        ei kai sentään kirjoitti:

        Tämän juuri halusimme kuulla. Eli eläke riittää palvelutalossa asumiseen ja lääkekulut menee omista varoista.

        Tässä on tullut väärinkäsityksiä siitä. että omaiset kärkkyvät vanhuksen rahoja. Näin ei kuitenkaan ole tarkoitus vaan se että vanhus saa pitää tilillään, kovalla työllä hankkimansa pienet talletukset, eikä niitä siirretä hoitolaitoksen käyttöön.

        On vaan tullut korviin juttua, että sitä parempi mitä köyhempi olet kun palvelutaloon siirto tulee. Saat aivan samat edut kuin varakkaampi. Nämä varakkaiden omaisuudet kuulemma kompensoivat köyhien puutteet ja niin talous tasapainottuu - totta vai tarua?

        Jokatapauksessa tärkeintä on VANHUKSEN hyvinvointi - ei raha tai sen puute.

        Kysehän on eläkkeen suuruudesta,jos on iso eläke,maksat saman prosentti osuuden kuin köyhempikin kegän kuluttaja.


      • ryöväystä

        80 €:lla ostetaankin paljon lääkkeitä ja käydään esim kampaajalla....


    • Sitä saa mitä tilaa, hoitaja

      Omaiseni on palvelutalossa tuloiksi huomioitiin kelan eläke ja työeläke ja säästöjen korot ja myös jos on omistusasuntojen vuokrarulot, maa ja metsätuotto, sotainvalidieläke ainakin.
      Laitan yhden esim. Mela 126,03 hoitotuki 136,43 kela 527,04= 789,55 ( eläkkeensaajan hoitotuen saa eläkkeensaaja joka tarvitsee hoitotukea, tuki on porrastettu tarvitaan lääkärin lausunto)

      Menot Pienkodissa:
      Peruspalvelumaksu 120,59€ ( nousi 2008 20€)
      vuokra 64,93€ 141,30-76,37= 64,93 (saa asumistuen)
      Ateriat 250€
      Sauna 22€ 5,5/kerta
      vaatehuolto 21€
      Siivous 39€ yhteensä 517,52
      Käteen jää 272,03 josta lääkekulut, ym

      • Intervallipaikalla

        Meidän sisarukset ja äiti päätettiin jakaa äidin säästöt tasajaolla.Äidille jäi tulevat eläkkeet omaan käyttöönsä.Ns."hautajaismenot"siirrettiin jemmaan erään lapsenlapsen tilille.Säästöjen jako tehtiin siksi,koska äiti halusi jakaa säästönsä meille lapsilleen.Ja siksi,koska hoitopaikka ja muut asiat on niin rempallaan äidin asuinkunnassa.Tällähetkellä äiti roikkuu jollain ihmeellisellä lyhytaikaisella intervallipaikalla.Siihen ei saa asumistukea,koska tilanne on epäselvä.Kuukausi yksityisessä hoitokodissa 2,hengen huoneessa maksaa n.1000 euroa.Hän saa muun palvelun,paitsi lääkkeet maksaa itse.Niitä kuluu n.130 e/kk:ssa.Luultavasti eläke ei ihan riitä,mutta odotellaan,josko asiat selvenisi lähiaikoina.Hoitokoti on muuten hyvä,äiti on kotiutunut hyvin.


    • kokenut ja nähnyt

      Olen seurannut sivusta, miten maaseudulla tehdään.
      Huolehtivat lapset muka hoitavat vanhusta milloin sopii kunnallisen kodinhoidon ohella. Vierailutkin ovat hoitoa!! valitus ja tuskailu...
      Päätetään, että vanhus täytyy saada palvelutaloon, koska hoito on kallista omassa kodissa.
      Vanhushan ei saisi käyttää omaa omaisuuttaan hoitoon kotonaan, ahneet lapset vaativat nopeasti rahaa. Pelotellaan ja liioitellaan kuluja vanhukselle
      Sovitaaan, että saa palata toisinaan kotiin, jota on vaikea jättää.
      Vanhuksen edes tietämättä omaisuudet myyntiin, tilit tyhjennetään
      ja lopulta vanhuksella ei ole enää mitään omaisuutta.
      Tätä tekevät "rakkaat ja hoitavat" lapset.
      Yhteiskunta maksaa varattoman vanhuksen hoidot, lapset ovat vieneet kaiken.
      Vältetään perintöverot ja julkiset kaupat.
      Pankki ei vastusta mitään.
      Lopuksi valitetaan, että vanhus saa huonoa hoitoa laitoksessa ja lapset eivät enää tule vierailulle.
      Palvelutalo ei todellakaan vie vanhusten varoja.

    • maahanmuuttaja

      tapahtuuko myös että vanhus kirjoittaa testamenttia ja lahjoittaa rahaa, perintöä hoitajille?
      Kuinka kannattavaa on hoitajan ammatti? Oliko Teille, hoitajat , tapahtunut usein että vanhus antaa omaisuutta Teille?

    • tässä ja nyt

      On se hyvä, että kun ei tullut hommatua omaisuuksia eikä suuria rahoja, ei tarvi antaa kellekään. Ja lisäksi kun on vain yksi lapsi, ei tarvitse perintöjäkään miettiä jaettavaksi.

    • maahanmuuttaja

      Mutta tapahtuuko Suomessa paljon että vanhukset testamenttavat omaisuuttensa hoitajille, jotka heitä hoitaavat? Ihmettelen että se on niin "kamala ammatti", vaikka työ on raskas, hoitaja voi odottaa perintöä??
      Miettin, taas kun paljon vanhukset olisivat antaneet lahjoja hoittajille, hoittajan ammatti olisi suosittu.
      Nyt ei kukaan halua hoitajaksi. Mutta kun olisi ylleistä että vanhukset testamenttasivat hoitajille rahaa, omaisuutta-hoitajan työ olisi suosittu..vai mitä??

    • Forbidden game

      Hoitaja ei saa ottaa vastaan lahjoja hoidettavaltaan.

    • älytön kommentti

      "Mutta tapahtuuko Suomessa paljon että vanhukset testamenttavat omaisuuttensa hoitajille, jotka heitä hoitaavat? Ihmettelen että se on niin "kamala ammatti", vaikka työ on raskas, hoitaja voi odottaa perintöä??
      Miettin, taas kun paljon vanhukset olisivat antaneet lahjoja hoittajille, hoittajan ammatti olisi suosittu.
      Nyt ei kukaan halua hoitajaksi. Mutta kun olisi ylleistä että vanhukset testamenttasivat hoitajille rahaa, omaisuutta-hoitajan työ olisi suosittu..vai mitä?? "

      Aivan naurettava väite/kommentti, ei ole tavallista että hoitaja perii kenenkään omaisuutta, päinvastoin erittäin epätodennäköistä. On myös totta, että' hoitajat EIVÄT saa ottaa vastaan lahjoja.
      Ja jos joku tekee työtä perinnön perässä niin huhhuh........turhaa työtä!

      Tavallista on että varsinkin ihmiset, joilla ei omaisia ole antavat perinnön esim. hoitolaitokselle.!!!!!!!! tämäkään ei taida kovin yleistä olla.

      On se varmasti mukavaa hoitajana työskennellä kun syytöksiä ja epäilyjä heitetään joka käänteessä päälle. Ilmeisesti jopa perinnönkiilto silmissä työskentelevät, tarvitsee olla hyvin pitkäkatseinen ihminen että tämän jo koulutusvaiheessa huomioi!!!!

      Olen itse hoitanut hyvin monia ihmisiä, ja jokaista yrittänyt ihmisenä parhaalla mahdollisella tavalla kohdella, riippumatta heidän tulotasostaan tai varallisuudestaan.
      EIKÄ KOSKAAN ole käynyt mielessä mahdollinen perintö.
      Kyllä on ihan muut syyt tätä työtä tehdä.

      Ihmettelen kyllä miksi, julkisesti kun puhutaan ja keksitään asioita joskus saattaa olla jopa turhautunut olo. Miksi hoitajien joka käänteessä pitäisi puolustella itseään ja omia tarkoitusperiään.

      Kuulostaa varmaan kliseeltä, mutta pidän työstäni. Toisinaan se on myös raskasta, toisinaan hyvin palkitsevaa....(ja huom!!!!! lahjoja en ole vastaanottanut). Ihan palkinnoksi lasken myös ne onnistumiset työssäni kun pystyn omalla työlläni mahdollistamaan hyvän mielekkään elämän, palkinto on myös se kun asukas joka on hoitovastainen suostuu esim.suihkuun tai ottaa lääkkeensä, jotta itse voisi paremmin.
      Ei siis ole kyse omasta hyvinvoinnistani.
      Palkkahan ei päätä huimaa.

      Vastaus ketjun aloittelijalle:
      Isoissa kaupungeissa ainakin asukkaat tulevat palvelukotiin kaupungin kautta, kaupunki osoittaa paikan. Yksityisessä palvelukodissa (ainakin meillä) asukkaat maksavat vuokran sekä kaupungin heille määrittelemän hoitomaksun, joka tulee avuntarpeesta sekä juuri tulojen mukaan prosentuaailsesti. Asukkaalla on omat rahat käytössään mikäli niistä pystyy vastaamaan itse, mikäli ei onnistu niin yleinen edunvalvoja. Palvelukodin henkilökunta ei käsittele asukkaan varoja missään muodossa.

      Yksityisesti sekä ilman säännöllisiä apuja, maksavat erillisen hinnaston mukaan satunnaisista avuista.

    • jk

      kyllä vie

    • RK

      Ei vie anakaan Suomessa.

    • 11

      Onko äidillenne jo määrätty edunvalvoja?

      Aika vaikeaa teidän on tuossa vaiheessa kun äitinne ei enää pysty hoitamaan asioitaan ruveta jakamaan äidin omaisuutta. Ei teillä ole siihen oikeutta. Äitinne elää vielä. Mikäli olisitte tuon homman älynneet aiemmin silloin kun äidillänne vielä älli pelasi se olisi ollut mahdollista. Nyt ei enää, mutta hommaa kannattaa kysäistä juristilta.

    • Korot vaikuttaa

      Kannattaa kysyä, että kosketaanko säästöihin, ei kannata kuunnella huhuja. Eikä jakaa vanhuksen rahoja varmuuden vuoksi... Joissakin paikoissa ainakin on niin, että maksut menee tuloista esim. eläke sekä pankkitilillä olevien varojen koroista. Eli pankitilillä olevat varat kysytään korkotulojen takia, ei muutoin. Jos kyseessä tavallinen säästötili niin korkotulot ei varmaankaan ole päätä huimaavat?

      Ja vanhuksen hyväksihän säästöt menisi? Jos vanhus itse haluaa antaa omaisilleen ennakkoperintöä/lahjan niin se on vanhuksen asia. Todennäköisesti vanhus kuitenkin siinä kunnossa, ettei pysty sellaisia päätöksiä tekemään.

    • gggggggggååååååååååå

      Siis jos yksityiselle menee Pitää maksaa siitä ja tuosta. Jos pääsee ostopalvelu paikkaan niin sitten, mutta. Kunnalla on monenlaisia paikkoja. Ota yhteys alueen kotipalvelubn esimieheen, ennen kuin omaisesi karkaa.

    • ew5y7j744444

      Palvelutalo ei voi viedä mitään.

    • Anonyymi

      Palvelutalot ovat silkkaa riistoa ja kusetusta.
      Tarkoituksena on vain kupata vanhuksen rahat ja antaa ns. hoitoa millä ei ole mitään arvoa.

      Kannattaa mielummin olla kotona ja ottaa hoitaja sinne.

    • Anonyymi

      Miksi ihmiset eivät kysele ja selvitä ko. aiheita viranomaisilta ja niiltä tahoilta, jotka oikeasti tietävät, miten jutut menevät? Ketjussa on niiin paljon luuloja ja vääriä 'tietoja', että kannattaa selvittää asiat sieltä, mistä saa oikeaa, relevanttia tietoa. - Nm. Tämä ei ole se paikka

    • Anonyymi

      Miksei kysy ? No siksi kun puolueetonta tietoa on vaikea saada. Esim jos kunnasta kysyt, niin sanovat jotta heillä on juuri avattu uusi yksityinen palvelutalo. Ihmiselle jää käyttöön eläkkeestä noin 100 euroa/ kk. Ei sillä paljoa vaatteita ja partureita ostella. Lisäksi tuo jotta meneekö muutakin kuin se eläke ? Kyllä menee kaikki tulot jotka ei ole edes tuloja vaan laskennallisia mahdollisuuksia tuloiksi peritään pois. Ehdottomasti kotihoito niin kauan kuin mahdollista, koska vanhustenhoidosta on tullut bisnes joka on laillistettua ryöstöä.

      • Anonyymi

        Suomi on maa jossa niukasti eläneeltä ja paljon työtä tehneeltä viedään kaikki yhteiskunnalle. Maksetaan siis samasta asiasta verot moneen kertaan, eikä vanhusta kuunnella. Jos vanhus tekee testamentin , niin ei hänen tahtonsa toteudu, siitä pitää huolen vanhustenhoito shakaalilauma. Suomessa pitää ryypätä, polttaa ja rällätä hakien eri avustuksia lapsilisistä hautaan asti, silloin saa parhaan katteen. Jolla jotain on säästämisen ja kunniallisen elämän ansiosta on rikollinen jolta viedään kaikki mitä irti saadaan.


    • Anonyymi

      Yksityinen palvelukoti perii huoneesta vuokran, hoitopäivämaksun ja ateriahinnan / per päivä. Jos asukas saa kunnalta palvelusetelin, se kattaa osan kuluista. Omakustanteisena tulevat lisäksi lääkkeet, hygieniatarvikkeet, esim. WC paperit, shampoot, saippuat ym. Jos asukas pystyy syömään omatoimisesti jotain huoneen jääkaapista, sinne omainen voi hankkia pientä syötävää ym. Kotivakuutus vaaditaan. Hiusten leikkaus ja jalkahoito itse maksetaan, samoin kaikki muu henkilökohtainen mukavuus. Eläke ei yleensä riitä, vaan kulut ylittävät tulot, joten jos säästöjä on edes vähän. ne velvoitetaan kuluttamaan. Täysin varaton voi saada ilmaisen hoidon kunnallisessa hoivalaitoksessa.
      Hoivakoti on koti, ei hoitolaitos, joten siellä ei tutkita tai hoideta sairauksia, koska siellä ei ole esim. gynekologiseen tutkimuksiin tarvittavaa pöytää tai ollenkaan minkäänlaista hoitohuonetta lääkärin vastaanottotiloiksi. Lääkäri saattaa käydä siellä joskus, mutta katselee asukkaiden tietoja vain tietokoneelta ja saattaa näin määrätä lääkkeitä. Hoivakotien esimiehillä on usein monta työpaikkaa, eivät ole siellä jatkuvasti. Tämä on ongelma, koska ovat yleensä niissä ainoita sairaanhoitajan koulutuksen saaneita, muut lähihoitajia ja apulaisia.
      Hoivakodeissa työskentelee paljon ulkomaalaistaustaisia henkilöitä, joilla on monesti aika heikko kielitaito tai kuullun ymmärtäminen.

    • Anonyymi

      Mulla on täysi kansaneläke sekä pieni takuueläke, asunto on oma joka on vain yksiö

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1955
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1650
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe