Terveyskeskuksen kautta gynekologille

onko kokemuksia ?

Hirvittää noi yksityisten hinnat. Kyselin Hgissä lääkäripalkkio 60-70 e, pkl-maksu 10 e, papa-koe 37 e, hormonikoe 30 - 40 e, ultraääni tutkimus liki 80 e. Vaikka noista saa kela -korvausta 25 % (joka ei oo laskettu noista hinnoista, vaan kelan oman 30 v. vanhan taksan mukaan), niin kalliiksi tulee.

Millä tavalla, millä kustannuksilla (about) ja minkä laisella aikataululla olette päässeet terveyskeskuslääkärin kautta gynekologisiin tutkimuksiin?

11

9335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nalle22

      mä oon aina käyny yksityisellä gynellä, kun oon sen töiden kautta etuutena saanu, mutta mun tietääkseni terveyskeskus ei lähetä gynekologille ellei oo jotain ongelmaa, koska jos sä esim. haet pillereitä tms. niin se on terveyskeskulääkäri joka sen sisätutkimuksen yms. tekee, niin on myös gynen polilla (terv.keskuslekuri tai sairaalalääkäri), eli vaik olis ongelmia ja menisit polille, niin ei sielläkään välttis gynekologi tutki, joten varmin tapa päästä gynekologille eli näiden asioiden ekspertille, on mennä sinne yksityiselle, valitettavasti.

      • taitaa olla vaihdevuodet tu...

        On siis alavatsakipua ja kk epäsäännölliset ja merkillistä karvankasvua väärissä paikoissa.

        En ole sinänsä nyt ihan eilisen teeren tyttö, mutta ikäni tottunut asioimaan tk:ssa. Tähän astiset "gyne-juttuni" kierukan laitot poistot, papa-kokeet ja synnytykset on hoitunut ns. yleisen terveyskeskuksen kautta.

        Onko siis sääntö ja tapa, että pitää varata aika yksityiselle tällä ikää näissä vaivoissa !?!


      • Nainen46:lta
        taitaa olla vaihdevuodet tu... kirjoitti:

        On siis alavatsakipua ja kk epäsäännölliset ja merkillistä karvankasvua väärissä paikoissa.

        En ole sinänsä nyt ihan eilisen teeren tyttö, mutta ikäni tottunut asioimaan tk:ssa. Tähän astiset "gyne-juttuni" kierukan laitot poistot, papa-kokeet ja synnytykset on hoitunut ns. yleisen terveyskeskuksen kautta.

        Onko siis sääntö ja tapa, että pitää varata aika yksityiselle tällä ikää näissä vaivoissa !?!

        Kyllä kannattaa sijoittaa omaan terveyteensä edes kerra elämässä. Älä edes luule, että tk-lääkärin ammattitaito on samalla tasolla kuin naistentautien- ja synnytysten erikoislääkärin. Itse en edes suostuisi jalallani astumaan arvauskeskukseen. Ei vaan suoraan erikoislääkärille.
        Tämä on nykyaikaa!


      • että...
        Nainen46:lta kirjoitti:

        Kyllä kannattaa sijoittaa omaan terveyteensä edes kerra elämässä. Älä edes luule, että tk-lääkärin ammattitaito on samalla tasolla kuin naistentautien- ja synnytysten erikoislääkärin. Itse en edes suostuisi jalallani astumaan arvauskeskukseen. Ei vaan suoraan erikoislääkärille.
        Tämä on nykyaikaa!

        Terveyskeskuksesta ohjataan neuvolaan, jossa työskentelee asiantuntevat gynet eikä siellä mitkään yleislääkärit ala ketään törkkimään. Itse olen käynyt sekä yksityisellä että terveyskeskuksessa ja kummastakin olen saanut hyvää palvelua.


      • Taitaapa olla
        että... kirjoitti:

        Terveyskeskuksesta ohjataan neuvolaan, jossa työskentelee asiantuntevat gynet eikä siellä mitkään yleislääkärit ala ketään törkkimään. Itse olen käynyt sekä yksityisellä että terveyskeskuksessa ja kummastakin olen saanut hyvää palvelua.

        aikalailla paikkakunta kohtaista. Ei meillä ainakaan täälä maalaiskaupungissa ole gyneä neuvollassa, vaan samat teekoo lääkärit.


      • Työkokemusta alalta
        että... kirjoitti:

        Terveyskeskuksesta ohjataan neuvolaan, jossa työskentelee asiantuntevat gynet eikä siellä mitkään yleislääkärit ala ketään törkkimään. Itse olen käynyt sekä yksityisellä että terveyskeskuksessa ja kummastakin olen saanut hyvää palvelua.

        Siis äitiys/lastenneuvoloissa työskentelevät lääkärit eivät ole naistentautien- ja synnytysten erikoislääkäreitä eli gynekologeja. Julkisella sektoreilla löydät heidät ainoastaan erikoissairaanhoidosta=aluesairaala, keskussairaala, yliopistollinen keskussairaala.

        Yksikään gynekologia ei ole neuvolassa toki yleislääketieteen erikoislääkäri voi ottaa vastaan, mutta harvalla paikkakunnalla.
        Taatusti faktatietoa työn kautta.


      • maalaiskaupunkilainen
        Työkokemusta alalta kirjoitti:

        Siis äitiys/lastenneuvoloissa työskentelevät lääkärit eivät ole naistentautien- ja synnytysten erikoislääkäreitä eli gynekologeja. Julkisella sektoreilla löydät heidät ainoastaan erikoissairaanhoidosta=aluesairaala, keskussairaala, yliopistollinen keskussairaala.

        Yksikään gynekologia ei ole neuvolassa toki yleislääketieteen erikoislääkäri voi ottaa vastaan, mutta harvalla paikkakunnalla.
        Taatusti faktatietoa työn kautta.

        meillä täälä (tietääkseni) lääkäri, teekoo sellanen,
        neuvolassa vain kun tehdään raskausajan tutkimuksia. Muissa tapauksissa käydään sit just tuola teekoon puolella josta lääkäri tarvittaessa lähettää "oikealle" gynelle.


      • mitä kysyin
        maalaiskaupunkilainen kirjoitti:

        meillä täälä (tietääkseni) lääkäri, teekoo sellanen,
        neuvolassa vain kun tehdään raskausajan tutkimuksia. Muissa tapauksissa käydään sit just tuola teekoon puolella josta lääkäri tarvittaessa lähettää "oikealle" gynelle.

        Alunperin kysyin:
        Millä tavalla, millä kustannuksilla (about) ja minkä laisella aikataululla olette päässeet terveyskeskuslääkärin kautta gynekologisiin tutkimuksiin?

        Terveyskeskuslääkäri kun kyllä lähettää tarvittaessa gynekologille kuultuaan potilasta ja tehtyään tarvittaessa alustavan tutkimuksen.

        Ei siis ole PAKKO mennä suoraan yksityiselle. Ymmärtääkseni. Tämäkin on nykyaikaa, edelleen ...


      • ei todellakaan
        mitä kysyin kirjoitti:

        Alunperin kysyin:
        Millä tavalla, millä kustannuksilla (about) ja minkä laisella aikataululla olette päässeet terveyskeskuslääkärin kautta gynekologisiin tutkimuksiin?

        Terveyskeskuslääkäri kun kyllä lähettää tarvittaessa gynekologille kuultuaan potilasta ja tehtyään tarvittaessa alustavan tutkimuksen.

        Ei siis ole PAKKO mennä suoraan yksityiselle. Ymmärtääkseni. Tämäkin on nykyaikaa, edelleen ...

        ole pakko mennä suoraan gynelle. MUTTA kuten viestissäni laitoin "teekoo lääkäri tarvittaessa lähettää oikealle gynelle" tarkoitin sitä (tai ainaskin omalla kohdallani oli niin) että EN saanut LÄHETETTÄ vaan jouduin varaamaan itse ajan yksityiselle ja tuosta kustannuksia ropsahti kelakorvauksen jälkeen 127e maksettavaksi (tutkimus, ultra, näyte).


      • tarkoitin
        ei todellakaan kirjoitti:

        ole pakko mennä suoraan gynelle. MUTTA kuten viestissäni laitoin "teekoo lääkäri tarvittaessa lähettää oikealle gynelle" tarkoitin sitä (tai ainaskin omalla kohdallani oli niin) että EN saanut LÄHETETTÄ vaan jouduin varaamaan itse ajan yksityiselle ja tuosta kustannuksia ropsahti kelakorvauksen jälkeen 127e maksettavaksi (tutkimus, ultra, näyte).

        Niin tarkoitinkin, että juuri sinä vihdoin vastaat siihen mitä kysyin. Edeltävät vaan väitteli neuvola-tk-gyne asioista.


    • Jaettukansa

      Terveyskeskuksesta ei päse koskaan erikoislääkärille. Siellä kyllä hanakasti tutkitaan alapää mutta ei taudit katsomalla parane. Mitään kokeita ei oteta eikä mitään lääkettä määrätä. Sama kaikkien muittenkin erikoislääkäriä tavitsevien tautien kohdalla. TK on suuri muuri ns. erikoislääkärille pääsyyn. Ilmeisesti he ovat kaikki jollakin tavalla ajautuneet lääkäriksi helle vastenmieliseen terveyskeskukseen. He eivät välitä! Tältä hullulta pyrokratiarattaalta on kokonaan unohtunut ihminen. Yhden tuttavani vaivaa hoidettiin vuositolkulla terveyskeskuksen "luetteloitijen"lääkkeitten (eli siis halvimman ja toiseksi kotimaisen avulla). Miten sitten kävikään: pitkälle edennyt syöpä. Jo yksinkertaiset laboratoriokokeet ovat kiven alla puhumattakaan jostain ultrasta tms. Varsinkin sisäänlämpiävät ja omissa kummallisissa ympyröissään pyörivät pikkupaikkunnat ovat kamalinta mitä tästä maasta löytyy. Ulospäin annetaan hyväpaikkakunta kuvaa ja sitten paikanpäällä kaikki on kieroa helvettiä. Sääliksi käy joitakin hyviä lääkäreitä jotka joutuvat noidutuksi terveyskeskuskummallisuuksiin ja ovat pian samassa jamassa kuin muutkin: ihmisestä ei välitetä! Ja jos apua saa se on pilleriresepti mikä kannattaa kotimaista lääkefirmaa sopi kyseinen lääke kyseiselle ihmisella tai ei. Paperi kouraan ja ulos ovesta! Mitä te siinä vielä töllistette paistaa asenteesta.. En sano että kaikki lääkärit kaikissa terveyskeskuksissa olisivat hälläväliä tyyppejä, mutta pian he oppivat talon tavoille. Ihminen joka muutti tavalliset lastenneuvolat kaiken kansan tervydestä huolehtivaki Tk:si tuskin tarkoitti sitä, että siitä tulisi este ja muuri joka luokittelee ihmiset niiksi joita hoidetaan ja niiksi jotka "virukoon vaivoissaan ja kuolkoon pois" ihmisiin. Joten Terveyskeskukset takaisin lastenneuvoloiksi! ja sivistysmaa???!? hoitakoon myös vähävaraiset kansalaisensa parhaalla mahdollisella tavalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1853
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1416
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1317
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe