huononeeko näkö

jos ei käytä lasejaan?

Tästä on kiistaa pari ystävän kesken. Eli huononeeko näkö jos kaveri ei käytä silmälasejaan?
Kaverilla on kaukolasit (-), mutta sanoo ettei voi pitää niitä kun fillaroi tai liikkuu ulkona. Sisällä kyllä pitää niitä ja töissä.
Olen aika huolissani tuollaisesta (itselläni ei onneksi vielä laseja).
Eikö tuollaisella käytöksellä vaan pilaa näkönsä?
Joutuuko silmät nyt tekemään enemmän töitä jotta kaveri näkee ulkona ja fillaroidessa?
Parin vuoden päästä lasit on tuplasti vahvemmat?
Minusta näin käy, kaverin mukaan ei haittaa mitään.

5

4273

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piilarimies

Jos ja kun on kyseessä tavallinen likinäköisyys tai hajataitteisuus tms., lasien käyttäminen tai käyttämättömyys ei vaikuta näön kehitykseen mitenkään.

Harhaluulo siitä, että lasien käyttämättömyys huonontaisi näköä, johtuu varmaan siitä, että ensimmäiset lasinsa saaneet eivät niitä juuri käytä. Ja yleensä kun näkö on kerran ruvennut huononemaan, se yleensä huononee useamman vuoden putkeen, ennen kuin ehkä kehitys tasoittuu.

• zkdfonsoifng

itse luulen että asia on enneminkin niin, että jos koko ajan turvautuu laseihin, eikä edes yritä nähdä ilman, saattaa silmät 'laiskistua' ja näkö huonontua. Itselläni näkö alkoi huonontua 2004 vuonna enkä vielä tänä päivänäkään pidä laseja kuin kotona ja ajoittain töissä yövuoroissa jolloin piilolinssit kuivuvat herkemmin. Aluksi näkö oli -0.5, mutta nykyään -1.75--2. Olen siis ihan piilarilinjalla koko ajan jos liikun jonnekin (töissä, asioilla ym.) Kotona sitten heitän piilarit kuppiin ja olen ilman laseja paitsi tv:n edessä. En ole koskaan oppinut laseja pitämään, ja jotenkin tuntuu että näenkin piilareilla paremmin. Ja ei ne lasit ketään kyllä kaunista. Itsekin harrastan urheilua enkä ole koskaan lenkkeillyt lasien kanssa, vaan yleensä ilman. Hyvin sujuu ja eteen näkee, ainut miinus on se ettei aina tuttuja tunnista (siis näe) eikä hoksaa tervehtiä :)

• A. Sian tuntija
        zkdfonsoifng kirjoitti:

itse luulen että asia on enneminkin niin, että jos koko ajan turvautuu laseihin, eikä edes yritä nähdä ilman, saattaa silmät 'laiskistua' ja näkö huonontua. Itselläni näkö alkoi huonontua 2004 vuonna enkä vielä tänä päivänäkään pidä laseja kuin kotona ja ajoittain töissä yövuoroissa jolloin piilolinssit kuivuvat herkemmin. Aluksi näkö oli -0.5, mutta nykyään -1.75--2. Olen siis ihan piilarilinjalla koko ajan jos liikun jonnekin (töissä, asioilla ym.) Kotona sitten heitän piilarit kuppiin ja olen ilman laseja paitsi tv:n edessä. En ole koskaan oppinut laseja pitämään, ja jotenkin tuntuu että näenkin piilareilla paremmin. Ja ei ne lasit ketään kyllä kaunista. Itsekin harrastan urheilua enkä ole koskaan lenkkeillyt lasien kanssa, vaan yleensä ilman. Hyvin sujuu ja eteen näkee, ainut miinus on se ettei aina tuttuja tunnista (siis näe) eikä hoksaa tervehtiä :)

Miinusnäköinen silmä taittaa valonsäteet liian voimakkaasti silmän pituuteen nähden. Silmä ei pysty VÄHENTÄMÄÄN taittovoimaansa (se pystyy kyllä lisäämään sitä), joten miinussilmät eivät "työskentele" yhtään sen aktiivisemmin, vaikkei pitäisi laseja. Miinussilmät eivät siis mitenkään laiskistu laseja käyttämällä. Näön huonontuminen on yleensä normaalia näön kehitystä. Toisaalta, kun on kerran pitänyt taittovirheen korjaavia laseja tai piilolaseja, voi tuntea sen jälkeen näkevänsä ilman niitä huonommin kuin aiemmin, koska onkin yhtäkkiä "päässyt terävän näkemisen makuun"...

Piilolinsseillä moni kokee näkevänsä paremmin kuin silmälaseilla johtuen niiden erilaisista optisista ominaisuuksista.

• miinuslasit käytössä

itse en ole ikinä pitänyt silmälaseistani, suorastaan inhoa niitä.... :(((
      Käytän niitä vain pakon edestä, eli töissä ja missä pitää nähdä tarkemmin. Ulkona liikun aina ilman niitä, vaikka sitten en näkisikään kaikkea tarkkaan, esim kaupassa hyllyn reunan pienet hintalaput joskus vaikeita jne.
      Optikko keneltä hain lasit sanoi, että laseja olisi pidettävä koko ajan. Syynä olisi se, että ennen toinen silmäni oli lähes normi, mutta toinen on aina ollut paljon heikompi. Terveempi silmä on nyt huonontunut, koska se kuulemma joutuu korjaamaan tätä heikkoa puolta.
      Nyt silmät ovat siis molemmat aika samanvahvuisia ja heikkoja (n.-2.0).
      Kolmas taas sanoi, että kyse on lähinnä ikänäöstä, luonnollisesta näön heikkenemisestä. Ikää 45v, joten ihan mummoja ei tässä kuitenkaan olla.
      En kuitenkaan aio pitää laseja jatkossakaan koko aikaa, koska ne todellakin ovat rumia eikä mikään malli sovi ainakaan minulle. Käytän niitä vaan kun ehdoton pako, esim autolla ajaessa jne.
      Luulenpa että olen aika tavallinen tässä suhteessa, en tunne ketään joka pitäisi laseistaan ja ketä niiden pito kaunistaisi.
      Niin ja piilareita en voi ottaa, ei vaan sovi minun silmiini.

• Miinus2

Itselläni miinus kahden lasit. Näen loistavimmin juuri puolen metrin etäisyydelle. Siis pienet hintalaput kaupassa sun muut. Sinulla kyllä taitaa olla jotain muut mysteeriä näössäsi kun ne eivät näy???

Itse silmälaseista vois olla montaa mieltä, mutta ehkä ne sinullekin ne toimivat jopa ulkonäöllisesti...

Kaikki mikä peittää se parantaa...
        .
        .
        .
        .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2713
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2654
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1617
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1480
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      40
      1203
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    Aihe