MT Palva, tietoa kaivataan

Quru

Hei,
Etsin kaikenlaista tietoa Nesteen tankkerista MT Palvasta. Se rakennettiin Raumalla 1964 ja myytiin Suomesta ulos 1984. Kaikki tieto siltä ajalta on tärkeää (kuvat, tarinat, yms.)
Seilasin sillä itsekin tuossa 80-luvun alussa.
Tiedoista kiittäen,

60

7709

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Palva
    • citroen-for-ever

      Itsekkin aloittelevana merimiehenä olin -80 alussa hetken Palvalla. H-niemi-Sköldvik-Naantali, sitten loppui passi. Onneksi, sillä eka matka tuonjälkeen Alaskasta Eurooppaan meinas olla tuhoisa, oli kuulema viittä vaille, ettei julistettu kadonneeksi (radiot rikki etc..). Silloin kun olin siellä oli radistina kaimani Ossi.

      • nådendal

      • Seilori70

      • limperi ite
        Seilori70 kirjoitti:

        http://www.photoship.co.uk/JAlbum Ships/Old Ships V/slides/Vitoria-03.html pitäisi
        olla oikea laiva kyseessä.

        1970 elokuusta,maaliskuuhun 1971 M/T Palvalla junkkina.En paljon muista kundien oikeita nimiä,mutta jotain sentään,Jokisen Pekka..muistaakseni Ylivieskasta oli vahtikaverina,sekä "ploiri",,Halikosta,käytiin sen himassakin taksilla sköldvikistä ja stadista forumista haettiin hyttiin Tandberin kelamankka(kova sana siihenaikaan).Asuin usein "ploirin"hytissä kun se oli vastikkeilla,ettei vikaeeraaja riko mankkaa.Mua kutsuttiin laivalla limpuks,jouduin maihin sairasulosmaksun myötä,jos joku tunnistaa mut,ota yhteyttä[email protected]


    • .....

      ......

    • Pumppumies

      Terve
      Vieläkö kaipaat tietoja vanhasta Palvasta? Olin siinä messikallena muistaakseni 1974.
      Laita postia osoitteeseen [email protected]

      • nesteessäkö

    • Captain Morgan

      1973 syyskuusta 1976 kevääseen.Paljon löytyy kuvia mm. Melville Island, Marmorilik j.n.e.

      • komeelaiva

        !970 luvulla , kävin tuossa laivassa tapaamassa konemestari Kaukosta , hän oli Kouvolasta ( hänellä Firma joka " peittasi" maakattiloita )Jouko Haltia Turus ( naapurinpoika v 1956 )


      • Jussi K
        komeelaiva kirjoitti:

        !970 luvulla , kävin tuossa laivassa tapaamassa konemestari Kaukosta , hän oli Kouvolasta ( hänellä Firma joka " peittasi" maakattiloita )Jouko Haltia Turus ( naapurinpoika v 1956 )

        "Jouko Haltia Turus" oli myös Tervillä ykkösenä joskus 60-luvun puolenvälin jälkeen. Terveisiä Tampereelta.


      • Niilon tytär
        komeelaiva kirjoitti:

        !970 luvulla , kävin tuossa laivassa tapaamassa konemestari Kaukosta , hän oli Kouvolasta ( hänellä Firma joka " peittasi" maakattiloita )Jouko Haltia Turus ( naapurinpoika v 1956 )

        Kyseinen henkilö oli mun isä...muistan tuon...varsinkin se räjähdys on jäänyt mieleen. t.tytär


      • konemestarin tytär
        Jussi K kirjoitti:

        "Jouko Haltia Turus" oli myös Tervillä ykkösenä joskus 60-luvun puolenvälin jälkeen. Terveisiä Tampereelta.

        muistaakseni tuo Tervi oli myös laiva jolla isäni oli konemestarina, Kaukonen Niilo


    • pSumR
      • heiskanenhannu

    • exmerenmies

      Muistan Palvan vuodelta 1964.Olin silloin Nesteen Jurmossa ja meidän poosu,
      Stenbergin Tuomo,meni Palvaan poosuksi,muistaakseni elo-syyskuussa.Palva
      ajoi silloin uutena rannikko tankkina ja joskus Ventspiilissä.Palvalla oli jo aika
      uutena laivana joku haaveri.En nyt muista,mikä vuosi,mutta se oli vielä aivan uusi,
      kun sen miehistö joutui jättämään laivan,taisi olla tulossa Suomeen Ventspiilistä.
      Tarkempia muistikuvia ei minulla Palvasta ole. Matti Salo
      [email protected]

      • koneoppilas

        Palva upposi neitsytmatkalla. Sitten tapahtui räjähdys. Pumppumies oli pudottanut ulissiluukusta taskulamppunsa ja sanoivat, että staattinen kipinä olisi sytyttänyt kaasun. miehestä löydettiin vain hanska. Minun aikana tuli pari kertaa öljyt täkille, mutta sehään ei mitään uutta ole.


      • Palvaförsti
        koneoppilas kirjoitti:

        Palva upposi neitsytmatkalla. Sitten tapahtui räjähdys. Pumppumies oli pudottanut ulissiluukusta taskulamppunsa ja sanoivat, että staattinen kipinä olisi sytyttänyt kaasun. miehestä löydettiin vain hanska. Minun aikana tuli pari kertaa öljyt täkille, mutta sehään ei mitään uutta ole.

        Ei Palva uponnut neitsysmatkalla!
        Sattui vaan pieni rantakosketus vesille laskun yhteydessä.
        Pahin (ensimmäinen) onnettomuus oli kun jää-ja lumipyrissä
        ajettiin poijun väärältä puolen Utön pohjoispuolella. - Väylää
        muutettiin tapauksen jälkeen. Tuli öljyvaurio.
        Palvelin Tervissä ja Palvassa perämiehenä näinä aikoina.


    • muukkjar

      Olin Palvassa kyseisen välin junkkina,puolikkaana,matruusina ja lopuksi vikaeerasin pumppua ja poosua.
      Ajettiin koko tuo aika huhtikuusta - marraskuuhun gröölantiin ja loppua aika euroopassa, oli kyllä todella hyvä laiva kaikin puolin, myös porukka oli tosi mukavaa.
      kuvia mulla löytyy mutta joutuu vähän kaivelemaan.
      Olen edelleen Nesteellä hommissa mutta nyt sköldvikin satamassa, satamamiehenä.
      Terveisiä vaan kaikille tutuille.

      [email protected]

      • v.... v......

        palva kun pena pistol hävis kröölannin kustil tai vuonos


      • Yks junkki-tyttö

        Samassa laivassa samaan aikaan!


      • v.... v......
        Yks junkki-tyttö kirjoitti:

        Samassa laivassa samaan aikaan!

        oliko 79 kevättä


    • bondes
    • 1+1=?

      Taisi olla vuosi -81, kun vietiin Tervin kanssa potkurinlapa Palvaan Göteborgin edustalle, missä se käväisi kivillä. Samalla otettiin Palvasta lasti ja vietiin Grönlantiin.

    • -

      Palva vei lapselta isän.

      • KapteeniMeri

        Olin kerran Palvalla saunassa, laivan ollessa Kotkassa. Koulukaveri oli kolmosena. Piti olla tarkkana senaikaisen kipparin kanssa, Keskiolut saunakaljana oli liikaa !!!!


    • heiskanenhannu

      Olin Palvassa joskus -69. Ajoimme venspilsiiin ja rannikkoa. Ajoimmme suomenlinnan rantaa kylkeen tuli reikä . Korjautettiin katajanokan telakalla. Meriselitystä varten kippari piti meitä suoraansanoen vankina jotta osaisimme sanoa oikein. Lehdistö seurasi ja yritti tehdä juttua luonnon pilaamisesta. Palva oili joskus aikaisemmin päästänyt öljyö veteen paljonkin. tev Hanski Stadista.

    • Niitä kuvia 1983

      www.tammelin.net/matti/ships/palva/storm.zip

      www.tammelin.net/matti/ships/palva/PalvaMarmorilik.zip

      • Lauri Espoosta

        Kyllä on Matilla hienoja kuvia! Kiitos


      • Ex Tie

        Minkälainen mönkiäinen tupsahtaa noista zipatuista wintoussin exe-kilkkeistä koneelle?


      • lisää 1983
        Lauri Espoosta kirjoitti:

        Kyllä on Matilla hienoja kuvia! Kiitos

        Kiitos kehuista Late!

        www./tammelin.net/matti/ships/palva/nuuk.zip

        www./tammelin.net/matti/ships/palva/faeringe.zip


      • narukerä eki
        Ex Tie kirjoitti:

        Minkälainen mönkiäinen tupsahtaa noista zipatuista wintoussin exe-kilkkeistä koneelle?

        Näitä varmaan kaipasit tyhjällä kommentillasi?

        www./tammelin.net/matti/ships/palva/bossanova.zip


      • korjaataas...1983
        lisää 1983 kirjoitti:

        Kiitos kehuista Late!

        www./tammelin.net/matti/ships/palva/nuuk.zip

        www./tammelin.net/matti/ships/palva/faeringe.zip

        Kiitos kehuista Late!

        www/tammelin.net/matti/ships/palva/nuuk.zip

        www/tammelin.net/matti/ships/palva/faeringe.zip


      • juuri näin
        narukerä eki kirjoitti:

        Näitä varmaan kaipasit tyhjällä kommentillasi?

        www./tammelin.net/matti/ships/palva/bossanova.zip

        Näitä varmaan kaipasit tyhjällä kommentillasi?

        www.tammelin.net/matti/ships/palva/bossanova.zip


      • korjauksen...korjaus
        korjaataas...1983 kirjoitti:

        Kiitos kehuista Late!

        www/tammelin.net/matti/ships/palva/nuuk.zip

        www/tammelin.net/matti/ships/palva/faeringe.zip

        Kiitos kehuista Late!

        www.tammelin.net/matti/ships/palva/nuuk.zip

        www.tammelin.net/matti/ships/palva/faeringe.zip

        Nyt pelittää...!


      • Jallu Lehtonen
        narukerä eki kirjoitti:

        Näitä varmaan kaipasit tyhjällä kommentillasi?

        www./tammelin.net/matti/ships/palva/bossanova.zip

        Tuolta 81-vuodesta myyntiin olin Palvassa opiksena ja moottorimiehenä, luovutuken aikana olin lomalla ja laivaan jäikin omaa kirjallisuutta, Viihdyin laivassa hyvin olihan se niitä viimeisiä oikeita laivoja ja porukka oli OK ! Terveisiä kaikille jotka olivat laivassa samaan aikaan !!!


    • Lauri Espoosta

      Faeringe olikin salasanan takana, ei aukea tavallisille kuolevaisille :)

    • pass-poistettu

      Nyt salaisuudet paljastuvat Faeringehavnissa kaikille rohkeille!

    • Lauri Espoosa

      Kaiken kaikkiaan loistavia kuvia! Jopa tämä rohkeutta vaativa kansio :) Kiitos!

      • ex_vittoria

        Carl-Gustav Walldénin luento ”Tankkialus Palvan tarina 1964-1987”
        " Juhannuksena 23.6.1987 Palva räjähti Seine-joella vieden mukanaan kuusi tai seitsemän miestä..."

        Meripäivillä Merikeskus Vellamon auditorio perjantaina, vapaa pääsy.

        http://www.merikeskusvellamo.fi/folders/Files/Vellamo_Meripäiväohjelma 2011.pdf


    • muukkjar

      onko kellään palvassa olijalla tietoa missä mahtaa olla poosu jorkka eli laukkasen jorma, siis eläkkeellä kyllä mutta missä päin asustaa nykyään?
      jos jollain on hyviä kuvia palvasta, voisitko olla yhteydessä, teettäisin mielellään niitä, myös tervin, tiiran, kihun,tavin,lunnin,vanhan masteran kuvista olen kiinnostunut.

      • Vanha poosu

        Laukkanen majailee oulussa. eläkkeellä.Liekköhän tuo luopunu siitä iänikuisesta villasukan varresta jota piti piponaan. Olin Palvassa -75. ajettiin resolute bay ja marmorilik ynnä muuta mukavaa. Siitä Terviin joka oli Palvan sisaralus.


    • lintulaivoja
    • isi olive-mastera
    • kiiskjar

      Olin palvassa 1982-1984 gröönlannin keikkoja ja muuta ajoa, junkkina ja puolikkaana, en muista paljon porukoitten nimiä, olin laivan luovutuksessa rotterdamissa syksyllä -84

    • myöstäälllä
    • Nina S

      Olin myös junkkina Palvassa, -82.

    • tah57

      Minulla on lehtileikkeitä pdf-muodossa Palvan räjähdyksestä -68 ja Melvillen matkasta -72.
      Vastaile jos vielä kiinnostaa.

      • Palva1

        Moro! Palvan räjähdys -68 kiinnostaa, osaatko kertoa tapauksesta tarkemmin? Pumppumies joka katosi/menehtyi oli itse asiassa isoisäni. Jos sulla on pdf:nä lehtileikkeitä ym. tietoa niin olisin kovasti kiitollinen lisätiedoista! Oma isäni kun on ollut ymmärrettävästi tapauksesta hyvin harvasanainen kun olen siitä häneltä joskus kysellyt. Laita vaikka mailia; [email protected]


    • konemestarin tytär

      Mun iskä( konemestari Kaukonen) oli joskus muinoin 60-75 Palvalla töissä konemestarina.
      Oli silloinkin kun se räjähti. Muistan että nähtiin isä telkkarissa kun siitä räjähdyksestä kerrottiin. Niilo kuoli v.1987.
      t. tytär

      15

    • Hakuammuntaa?

      Onkohan tuo viimeinen kommentti asianmukaisesti kohdennettu mainos vai täydellistä hakuammuntaa?

    • CA1

      Eikohan se sopisi paremmin tuonne betonimiesten osiolle muitteen
      huu--haajuttujen joukkoon(ei Joukoon).

    • 7+2

      en ole ollut palvassa

    • Jaan
    • Palva1

      Hei kaikille! Kaikki lisätieto ko. aluksen vaiheista n. Vuoden -68 tienoilla kiinnostaa. Tuolloinhan tapahtui tuo räjähdys aluksella käsittääkseni joulun tienoilla? Jos löytyy kuvia/tarinaa niin olisin kovin kiitollinen kaikista lisätiedoista koskien tuota tapausta. Isoisäni menehtyi tuossa onnettomuudessa. Viestiä voi laittaa; [email protected]

      • Anonyymi

        Netissä on uutta tietoa, valokuviakin.


    • Anonyymi

      Moi skönöt! Mistä löydän Master Tammelinin Gröönlannissa ottamat kuvat 80-luvulta?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe