Asiakirjan (.doc) ja mallin (.dot) käytännöllinen ero?

Oletetaan, että halutaan luoda asiakirjapohja, jota käytetään rutiininomaisesti asiakirjojen luomiseen. Pohjalla tarkoitan, että asiakirjassa on valmiiksi joitakin kiinteitä tietoja, tyylimäärittelyjä ja ehkä merkintöjä, jotka kertovat, mitä mihinkin paikkaan tulee (esimerkiksi sana "Otsikko" otsikkotyylillä määrätyssä paikassa.

Kummalla seuraavista tavoista tämä kannattaa tehdä tehdä ja miksi?

1) Luodaan asiakirja (.doc-tiedosto), jossa on haluttu sisältö, sanokamme pohja.doc. Aloitettaessa uuden asiakirjan luomista tehdään pohja.doc-tiedostosta kopio halutulla nimellä ja ruvetaan muokkaamaan sitä. (Alavaihtoehto: avataan pohja.doc ja ensimmäiseksi tallennetaan se halutulla nimellä. Tässä on riskinä, että joskus tallennus unohtuu ja tullaan muuttaneeksi pohja.doc-tiedostoa vahingossa.)

2) Luodaan asiakirjamalli (.dot-tiedosto) ja tallennetaan se Wordin mallien kansioon. Aloitettaessa uuden asiakirjan luomista annetaan komento Tiedosto/Uusi ja valitaan luotu malli kohdasta "Uusi mallista".

Äkkiseltään tuntuisi, että tapa 2 on se, jota Wordin tekijät ovat tarkoittaneet käytettäväksi. Kuitenkin tapa 1 tuntuu jossain määrin helpommalta - varsinkin käyttäjälle, joka ei ole tutustunut koko Wordin mallikäsitteeseen ja jonka ei tässä tarvitsisikaan tutustua siihen.

5

2544

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • as-keetti

tosiaan MS:n koodarit ovat tarkoittaneet että 2. tapaa
      käytettäisiin, mutta se on niin sekava ja epävarma että
      minä ainakin käytän lähes aina 1. tapaa, doc-pohjiakin on kertynyt jo riittävästi.

Toi 2. tapa on hankala minulla jo siksikin että kirjoitan doccejani millä koneella milloinkin ja sillä wordilla mikä siinä kulloinkin sattuu olemaan eikä siten tarvitse huolehtia muuta kuin dokumenttiensa mukanana kuljetuksesta, ja nehän kulkee tikulla tai netin varastossa.

• yksi on

käytössä.

• tällöinhän ainoa

ongelma jos se edes ongelma on kertoa asiakirjamallin käyttäjälle mistä pohja löytyy. Ainoa ongelma on siis tiedonkulku. Sen sijaan ykköstapauksessa ongelmaksi muodostuu se, että takuuvarmasti pohja häviää, koska joku poistaa sen, pohjan päälle kopioituu jotain mitä sinne ei ole tarkoitus kopioitua eli pohja muuttuu vahingossa jne..... Taitaa pikemminkin niillä jotka suosivat sitä ykkösvaihtoehtoa olla ongelmana se, etteivät osaa käyttää mallintamista eli dotiksi tallentamista ja jos pohjaa joutuvat muokkaamaan jatkossa eivät tiedä mistä se löytyy jne. No joo, yleensähän suositaan sitä että mennään sieltä missä aita on matalin.....

• mutta asioissa on

aina useampia puolia.
        Minä kyllästyin DOT-pohjiin siinä vaiheessa kun työ-,opiskelu ja kotikoneissa on kaikissa eri version Wordit ja tyylit aina sekoili.
        DOC-tyyliin siirtymisen jälkeen ongelmat hävisivät.

10 vuoteen ei ole ainoatakaan pohjaa hävinnyt.
        Lääke on helppo, erillinen kansio c:\mallipohjat josta aina kopio työkansioon niin ei kirjoita päälle.

Kummalta kyllä kuullostaisi "tapanani on mennä aina
        aidan korkeimmasta kohdasta, siitä missä on
        piikkilanka päällä".

• jokainen tyylillään
        mutta asioissa on kirjoitti:

aina useampia puolia.
        Minä kyllästyin DOT-pohjiin siinä vaiheessa kun työ-,opiskelu ja kotikoneissa on kaikissa eri version Wordit ja tyylit aina sekoili.
        DOC-tyyliin siirtymisen jälkeen ongelmat hävisivät.

10 vuoteen ei ole ainoatakaan pohjaa hävinnyt.
        Lääke on helppo, erillinen kansio c:\mallipohjat josta aina kopio työkansioon niin ei kirjoita päälle.

Kummalta kyllä kuullostaisi "tapanani on mennä aina
        aidan korkeimmasta kohdasta, siitä missä on
        piikkilanka päällä".

hehe, tee sä noin, mä käytän dottia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      197
      11722
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      58
      5529
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2837
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      40
      2435
    5. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      15
      2264
    6. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      32
      1937
    7. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      45
      1909
    8. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1901
    9. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1556
    10. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      42
      1508
    Aihe