Rihtaus

kapukaks

Jos kone on asetettu paikoilleen kun vetolaite on ollut kiinni, niin mistä voisi olla ihan varma,että rihtaus on suorassa? Kone näyttäisi olevan ihan vaaterissa, kun mittaa pakosarjan reunasta pilssin reunaan. Kone pyörii kyllä ja vetolaite ilman pahempia tärinöitä. Vai pitääkö vetari ottaa kuitenkin irti ja sihdata kone rihtausraudalla kohdalleen.

18

6610

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rihtari

      Rihtaus tarkoittaa pellin tai vaikka laivan kyljen oikomista lämmittämällä kaasupillillä, metalli venyy oikeanmalliseksi, esim. lommot pois.

      Ei moottoria "rihdata", sen asian nimi on LINJAUS

      nimim. termit oikein, Rihtari on ammattinimike esim. telakalla

    • höpiset

      Mitä linjaamista perävetolaitteella olevassa koneessa on?

      • kapukaks

        Jos on moottori irroitettu kannakkeistaan, tai kokonaan vaihdettu. Vetolaite ei mene paikoilleen, jos moottori ei ole linjassaan. Tämän kysymyksen aiheessa mietitään sitä, että miten varmistua asiasta irroittamatta vetolaitetta.


      • Konevenemies
        kapukaks kirjoitti:

        Jos on moottori irroitettu kannakkeistaan, tai kokonaan vaihdettu. Vetolaite ei mene paikoilleen, jos moottori ei ole linjassaan. Tämän kysymyksen aiheessa mietitään sitä, että miten varmistua asiasta irroittamatta vetolaitetta.

        asialla jotka ei juuri mitään ymmärrä koneista ja koneenrakennustekniikasta.
        Miksi yritätte "rihdata moottoreitanne jos ette tiedä mitä milläkin termillä tarkoitetaan ja miten mikäkin työ pitää tehdä???

        Olisi parempi ensi opiskella asioiden teoriapuoli ja sitten käytännössä harjoitella omalla koneellaan niin ei menisi muuta rikki.

        Toisaalta tuo koneiston ja akselisto "rihtaaminen" on turhaa touhua koska sellaiset rakenteet on aiak kelvottomia.

        Perävetolaitteissa taas eri osien sopivuus toisiinsa ja oikeisiin paikkoihin täytyy varmistella jo ennen purkamista että tietää miten kasaa ne sitten.


      • kapukaks
        Konevenemies kirjoitti:

        asialla jotka ei juuri mitään ymmärrä koneista ja koneenrakennustekniikasta.
        Miksi yritätte "rihdata moottoreitanne jos ette tiedä mitä milläkin termillä tarkoitetaan ja miten mikäkin työ pitää tehdä???

        Olisi parempi ensi opiskella asioiden teoriapuoli ja sitten käytännössä harjoitella omalla koneellaan niin ei menisi muuta rikki.

        Toisaalta tuo koneiston ja akselisto "rihtaaminen" on turhaa touhua koska sellaiset rakenteet on aiak kelvottomia.

        Perävetolaitteissa taas eri osien sopivuus toisiinsa ja oikeisiin paikkoihin täytyy varmistella jo ennen purkamista että tietää miten kasaa ne sitten.

        Kun harjoittelee omalla koneella itse. Veneen alkuperäinen "ammattilais"-marinoija oli kaikkien omistajien "kiusaksi" laittanut alitehoisen koneen veneeseen. On olemassa kaksi vaihtoehtoa. Ostat uuden veneen, jolloin ei tarvita säätöjä, tai sitten rakennat vanhan veneen muiden harrastelijoiden jäljiltä itse uudestaan. Kolmaskin vaihtoehto on, pistää vahinko kiertämään, mutta tuo ei kuulu minun periaatteisiini. Termeillä ei ole näiden asioiden kanssa mitään tekemistä, kun pyydetään neuvoja. Tärkeintä on, että saadaan asia ymmärretyksi ja hyviä neuvoja vastaanotetuksi. En tiedä kumpi on kivempaa touhua. Tehdä veneremonttia, vai veneillä. Itse taidan tykätä enemmän remontoimisesta...:-)


    • se..

      onnistu ilman vetarin irroittamista! Vetari irti ja sit tarkistat tulkilla et kone on oikealla paikalla.

    • R K-S

      Ja miten sait koneen paikalleen, jos vetolaite oli jo kiinni?

      • kapukaks

        Konehan meni paikoilleen, niinkuin autoissakin. Tilaa on etupuolella senverran, että mahtuu työntämään moottorin kiinni. Mutta, kun kone on nyt erilainen kuin alkuperäinen kiinnityksiltään. Pitää tehdä etutassuille uusi teline. Takapäähän on OMC:n alkuperäinen. Kahdella ruuvilla kiinni.
        http://www.elisanet.fi/matti_eronen/sivu2.htm


      • R K-S
        kapukaks kirjoitti:

        Konehan meni paikoilleen, niinkuin autoissakin. Tilaa on etupuolella senverran, että mahtuu työntämään moottorin kiinni. Mutta, kun kone on nyt erilainen kuin alkuperäinen kiinnityksiltään. Pitää tehdä etutassuille uusi teline. Takapäähän on OMC:n alkuperäinen. Kahdella ruuvilla kiinni.
        http://www.elisanet.fi/matti_eronen/sivu2.htm

        vetolaite on irti. Sitä varten on olemassa oma työkalu. Kehoittaisn tekemään niin. Pari asia mitä jäi noista kuvista mieleen.
        1. Pakoputken vienti puolelta toiselle, ehkäpä OK, mutta pitäisi olla vesivaipalla varustettu.
        Tuo järjestely aiheuttaa tulipalovaaran. En usko, että katsastusmies hyväksyy sitä.
        2. Koneen etutassut ovat kovin kapealla ja niiden raudat kovin hennot. Leveämmällä olevat tassut vaiemtavat koneen keirtovärähtelyä paremmin.


      • kapukaks
        R K-S kirjoitti:

        vetolaite on irti. Sitä varten on olemassa oma työkalu. Kehoittaisn tekemään niin. Pari asia mitä jäi noista kuvista mieleen.
        1. Pakoputken vienti puolelta toiselle, ehkäpä OK, mutta pitäisi olla vesivaipalla varustettu.
        Tuo järjestely aiheuttaa tulipalovaaran. En usko, että katsastusmies hyväksyy sitä.
        2. Koneen etutassut ovat kovin kapealla ja niiden raudat kovin hennot. Leveämmällä olevat tassut vaiemtavat koneen keirtovärähtelyä paremmin.

        jos ei ota vetaria irti. Täytyy tehdä tuo sitten keväällä vetarin huollon yhteydessä. Samalla myös asentaa leveämpi etutassujen teline. Tuo vanha pakoputkimalli on mennyt jo kaksi kertaa katsastuksesta läpi...Jäähtyyhän se osittain alkupään vedenpoistoliitoksen kautta. Mutta uudesta pakoputkesta tulee kaksiosainen. Jäähdytysvesi tulee pyörimään sisällä kulkevan pakoputken ympärillä. Kiitos kommenteista.


    • tässä.

      Faija antaa rihtaukset ja muutkin hommat ammattiliikkeen huoleksi, ainiin, mutta faijallahan onkin RAHAA aivan saatanasti.

      • jurpoja

        oikeen sikiää? Täällä veneilyn puolella keskustelu tuntuikin yllättävän pitkään olevan todella hyvällä tasolla verrattuna muihin foorumeihin Suomi24:llä.


      • merikelvoton

        Eniten veneen merikelpoisuuteen ja turvallisuuteen vaikuttaa se, että osaat korjata ja huoltaa oman veneesi vaativimmatkin
        osat ja asiat nopeasti auttavaan kuntoon.


    • retkiveneilijä

      Hello.
      Mittoja Merc-omc-volvo rihtausakseliin löytää netistä, yleisimmin korjausmitat vanhan malliseen työkaluun. Näistä puuttuu ensimmäinen halkaisija, mutta muistaakseni se oli tuuman verran. toleranssit ym. löytyy myös. Googlaa "mercruiser alignment tool"
      Voin tarpeen vaatiessa mitata omani niin saat varmuuden.
      täällä oli näköjään kaikki mitä sorvari tarvitsee;
      http://www.outboardrepairs.com/topics/012981.html
      Huoltokirjat suosittaa rihtaamaan joka kerran kun perä on irti.

    • kapukaks

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Niin surullinen

      onnettomuus taas. Voimia ihan kaikille läheisille,kavereille ja kouluun 🙏
      Lapua
      103
      3028
    2. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      87
      2405
    3. Paloautoko se oli kolarissa Juntusrannan risteyksessä?

      Oli kuva paloautosta nettijutussa.
      Suomussalmi
      24
      1936
    4. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      22
      1510
    5. Mitä tapahtuu?

      Mitä säpäkän risteyksessä on tapahtunut kun poliiseja, ambulansseja ja kopteri paikalla?
      Outokumpu
      29
      1470
    6. Tiesitkö? Johannes Brotheruksen ex-isäpuoli on kuin onkin Mikko Kuustonen - Tästä on kyse!

      Tiesitkö? Ja hehän on kuin kaksi marjaa... Johannes Brotherus on KUUMAA-yhtyeen jäsen ja tänä syksynä mukana Vain elämää
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1375
    7. siis ihan oikeesti

      Tämä on naurettavaa
      Ikävä
      87
      892
    8. Murtautuminen uimahalliin

      17.10. yöllä Kiuruveden uimahalliin murtauduttiin yläkerran oven ikkunasta. Onko kellään havaintoja tapauksesta?
      Kiuruvesi
      26
      887
    9. Mitä tarkalleen tunnet

      Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai
      Ikävä
      62
      836
    10. Syyskuussa 2025 ensirekisteröidyistä henkilöautoista 43 % oli täyssähköautoja.

      Niitä rekisteröitiin 2 592 eli 41 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Syyskuussa 2025 rekisteröidyistä uusista henkilöautois
      Hybridi- ja sähköautot
      2
      759
    Aihe