Jos kone on asetettu paikoilleen kun vetolaite on ollut kiinni, niin mistä voisi olla ihan varma,että rihtaus on suorassa? Kone näyttäisi olevan ihan vaaterissa, kun mittaa pakosarjan reunasta pilssin reunaan. Kone pyörii kyllä ja vetolaite ilman pahempia tärinöitä. Vai pitääkö vetari ottaa kuitenkin irti ja sihdata kone rihtausraudalla kohdalleen.
Rihtaus
18
6695
Vastaukset
- Rihtari
Rihtaus tarkoittaa pellin tai vaikka laivan kyljen oikomista lämmittämällä kaasupillillä, metalli venyy oikeanmalliseksi, esim. lommot pois.
Ei moottoria "rihdata", sen asian nimi on LINJAUS
nimim. termit oikein, Rihtari on ammattinimike esim. telakalla- kapukaks
Jos suurin osa ihmisistä ymmärtää mistä on kyse,kun puhutaan rihtauksesta, muuttuu sanojenkin merkitys... ;-)
Alla vain muutama otos rihtauksen suorittamisesta:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=669&posting=22000000017058367#22000000017058367
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=668&posting=22000000011472092#22000000011472092
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=667&posting=22000000002807774#22000000002807774 - voi i
Näinhän sitä keskustelua pitää käydä ja neuvoja antaa.
Oikein rakentavaa tuolta varsinaiselta tietäjältä... - Anonyymi
Totta
- höpiset
Mitä linjaamista perävetolaitteella olevassa koneessa on?
- kapukaks
Jos on moottori irroitettu kannakkeistaan, tai kokonaan vaihdettu. Vetolaite ei mene paikoilleen, jos moottori ei ole linjassaan. Tämän kysymyksen aiheessa mietitään sitä, että miten varmistua asiasta irroittamatta vetolaitetta.
- Konevenemies
kapukaks kirjoitti:
Jos on moottori irroitettu kannakkeistaan, tai kokonaan vaihdettu. Vetolaite ei mene paikoilleen, jos moottori ei ole linjassaan. Tämän kysymyksen aiheessa mietitään sitä, että miten varmistua asiasta irroittamatta vetolaitetta.
asialla jotka ei juuri mitään ymmärrä koneista ja koneenrakennustekniikasta.
Miksi yritätte "rihdata moottoreitanne jos ette tiedä mitä milläkin termillä tarkoitetaan ja miten mikäkin työ pitää tehdä???
Olisi parempi ensi opiskella asioiden teoriapuoli ja sitten käytännössä harjoitella omalla koneellaan niin ei menisi muuta rikki.
Toisaalta tuo koneiston ja akselisto "rihtaaminen" on turhaa touhua koska sellaiset rakenteet on aiak kelvottomia.
Perävetolaitteissa taas eri osien sopivuus toisiinsa ja oikeisiin paikkoihin täytyy varmistella jo ennen purkamista että tietää miten kasaa ne sitten. - kapukaks
Konevenemies kirjoitti:
asialla jotka ei juuri mitään ymmärrä koneista ja koneenrakennustekniikasta.
Miksi yritätte "rihdata moottoreitanne jos ette tiedä mitä milläkin termillä tarkoitetaan ja miten mikäkin työ pitää tehdä???
Olisi parempi ensi opiskella asioiden teoriapuoli ja sitten käytännössä harjoitella omalla koneellaan niin ei menisi muuta rikki.
Toisaalta tuo koneiston ja akselisto "rihtaaminen" on turhaa touhua koska sellaiset rakenteet on aiak kelvottomia.
Perävetolaitteissa taas eri osien sopivuus toisiinsa ja oikeisiin paikkoihin täytyy varmistella jo ennen purkamista että tietää miten kasaa ne sitten.Kun harjoittelee omalla koneella itse. Veneen alkuperäinen "ammattilais"-marinoija oli kaikkien omistajien "kiusaksi" laittanut alitehoisen koneen veneeseen. On olemassa kaksi vaihtoehtoa. Ostat uuden veneen, jolloin ei tarvita säätöjä, tai sitten rakennat vanhan veneen muiden harrastelijoiden jäljiltä itse uudestaan. Kolmaskin vaihtoehto on, pistää vahinko kiertämään, mutta tuo ei kuulu minun periaatteisiini. Termeillä ei ole näiden asioiden kanssa mitään tekemistä, kun pyydetään neuvoja. Tärkeintä on, että saadaan asia ymmärretyksi ja hyviä neuvoja vastaanotetuksi. En tiedä kumpi on kivempaa touhua. Tehdä veneremonttia, vai veneillä. Itse taidan tykätä enemmän remontoimisesta...:-)
- se..
onnistu ilman vetarin irroittamista! Vetari irti ja sit tarkistat tulkilla et kone on oikealla paikalla.
- R K-S
Ja miten sait koneen paikalleen, jos vetolaite oli jo kiinni?
- kapukaks
Konehan meni paikoilleen, niinkuin autoissakin. Tilaa on etupuolella senverran, että mahtuu työntämään moottorin kiinni. Mutta, kun kone on nyt erilainen kuin alkuperäinen kiinnityksiltään. Pitää tehdä etutassuille uusi teline. Takapäähän on OMC:n alkuperäinen. Kahdella ruuvilla kiinni.
http://www.elisanet.fi/matti_eronen/sivu2.htm - R K-S
kapukaks kirjoitti:
Konehan meni paikoilleen, niinkuin autoissakin. Tilaa on etupuolella senverran, että mahtuu työntämään moottorin kiinni. Mutta, kun kone on nyt erilainen kuin alkuperäinen kiinnityksiltään. Pitää tehdä etutassuille uusi teline. Takapäähän on OMC:n alkuperäinen. Kahdella ruuvilla kiinni.
http://www.elisanet.fi/matti_eronen/sivu2.htmvetolaite on irti. Sitä varten on olemassa oma työkalu. Kehoittaisn tekemään niin. Pari asia mitä jäi noista kuvista mieleen.
1. Pakoputken vienti puolelta toiselle, ehkäpä OK, mutta pitäisi olla vesivaipalla varustettu.
Tuo järjestely aiheuttaa tulipalovaaran. En usko, että katsastusmies hyväksyy sitä.
2. Koneen etutassut ovat kovin kapealla ja niiden raudat kovin hennot. Leveämmällä olevat tassut vaiemtavat koneen keirtovärähtelyä paremmin. - kapukaks
R K-S kirjoitti:
vetolaite on irti. Sitä varten on olemassa oma työkalu. Kehoittaisn tekemään niin. Pari asia mitä jäi noista kuvista mieleen.
1. Pakoputken vienti puolelta toiselle, ehkäpä OK, mutta pitäisi olla vesivaipalla varustettu.
Tuo järjestely aiheuttaa tulipalovaaran. En usko, että katsastusmies hyväksyy sitä.
2. Koneen etutassut ovat kovin kapealla ja niiden raudat kovin hennot. Leveämmällä olevat tassut vaiemtavat koneen keirtovärähtelyä paremmin.jos ei ota vetaria irti. Täytyy tehdä tuo sitten keväällä vetarin huollon yhteydessä. Samalla myös asentaa leveämpi etutassujen teline. Tuo vanha pakoputkimalli on mennyt jo kaksi kertaa katsastuksesta läpi...Jäähtyyhän se osittain alkupään vedenpoistoliitoksen kautta. Mutta uudesta pakoputkesta tulee kaksiosainen. Jäähdytysvesi tulee pyörimään sisällä kulkevan pakoputken ympärillä. Kiitos kommenteista.
- tässä.
Faija antaa rihtaukset ja muutkin hommat ammattiliikkeen huoleksi, ainiin, mutta faijallahan onkin RAHAA aivan saatanasti.
- jurpoja
oikeen sikiää? Täällä veneilyn puolella keskustelu tuntuikin yllättävän pitkään olevan todella hyvällä tasolla verrattuna muihin foorumeihin Suomi24:llä.
- merikelvoton
Eniten veneen merikelpoisuuteen ja turvallisuuteen vaikuttaa se, että osaat korjata ja huoltaa oman veneesi vaativimmatkin
osat ja asiat nopeasti auttavaan kuntoon.
- retkiveneilijä
Hello.
Mittoja Merc-omc-volvo rihtausakseliin löytää netistä, yleisimmin korjausmitat vanhan malliseen työkaluun. Näistä puuttuu ensimmäinen halkaisija, mutta muistaakseni se oli tuuman verran. toleranssit ym. löytyy myös. Googlaa "mercruiser alignment tool"
Voin tarpeen vaatiessa mitata omani niin saat varmuuden.
täällä oli näköjään kaikki mitä sorvari tarvitsee;
http://www.outboardrepairs.com/topics/012981.html
Huoltokirjat suosittaa rihtaamaan joka kerran kun perä on irti. - kapukaks
Toimenpiteen voi käydä katsomassa sivuilta
http://www.elisanet.fi/matti_eronen/
ja sieltä moottori-linkki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 447576
Oletko keskustellut kaivatustasi muiden
Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka563758Tulipalossa henkilövahinkoja, itsenäisyyspäivä alkoi huonosti, poliisi tiedottaa lisää
Savonlinna https://www.como.fi/uutiset/savonlinna-henkilovahinkoja-tulipalossa-poliisi-tiedottaa-lisaa/563709Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi
Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu573641- 923455
- 523068
Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue
se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod432880Antifasismi - mitä se on?
Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint302514IL- KELA:n pääjohtaja, lääke- ja oikeustieteen tohtori Lasse Lehtonen sekavassa tilassa Brysselissä!
"Iltalehden tietojen mukaan Lehtosen käytös Brysselin lentokentällä on herättänyt huomiota, ja hänen olemuksensa on tulk1992005- 471591