Rihtaus

kapukaks

Jos kone on asetettu paikoilleen kun vetolaite on ollut kiinni, niin mistä voisi olla ihan varma,että rihtaus on suorassa? Kone näyttäisi olevan ihan vaaterissa, kun mittaa pakosarjan reunasta pilssin reunaan. Kone pyörii kyllä ja vetolaite ilman pahempia tärinöitä. Vai pitääkö vetari ottaa kuitenkin irti ja sihdata kone rihtausraudalla kohdalleen.

18

6337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rihtari

      Rihtaus tarkoittaa pellin tai vaikka laivan kyljen oikomista lämmittämällä kaasupillillä, metalli venyy oikeanmalliseksi, esim. lommot pois.

      Ei moottoria "rihdata", sen asian nimi on LINJAUS

      nimim. termit oikein, Rihtari on ammattinimike esim. telakalla

    • höpiset

      Mitä linjaamista perävetolaitteella olevassa koneessa on?

      • kapukaks

        Jos on moottori irroitettu kannakkeistaan, tai kokonaan vaihdettu. Vetolaite ei mene paikoilleen, jos moottori ei ole linjassaan. Tämän kysymyksen aiheessa mietitään sitä, että miten varmistua asiasta irroittamatta vetolaitetta.


      • Konevenemies
        kapukaks kirjoitti:

        Jos on moottori irroitettu kannakkeistaan, tai kokonaan vaihdettu. Vetolaite ei mene paikoilleen, jos moottori ei ole linjassaan. Tämän kysymyksen aiheessa mietitään sitä, että miten varmistua asiasta irroittamatta vetolaitetta.

        asialla jotka ei juuri mitään ymmärrä koneista ja koneenrakennustekniikasta.
        Miksi yritätte "rihdata moottoreitanne jos ette tiedä mitä milläkin termillä tarkoitetaan ja miten mikäkin työ pitää tehdä???

        Olisi parempi ensi opiskella asioiden teoriapuoli ja sitten käytännössä harjoitella omalla koneellaan niin ei menisi muuta rikki.

        Toisaalta tuo koneiston ja akselisto "rihtaaminen" on turhaa touhua koska sellaiset rakenteet on aiak kelvottomia.

        Perävetolaitteissa taas eri osien sopivuus toisiinsa ja oikeisiin paikkoihin täytyy varmistella jo ennen purkamista että tietää miten kasaa ne sitten.


      • kapukaks
        Konevenemies kirjoitti:

        asialla jotka ei juuri mitään ymmärrä koneista ja koneenrakennustekniikasta.
        Miksi yritätte "rihdata moottoreitanne jos ette tiedä mitä milläkin termillä tarkoitetaan ja miten mikäkin työ pitää tehdä???

        Olisi parempi ensi opiskella asioiden teoriapuoli ja sitten käytännössä harjoitella omalla koneellaan niin ei menisi muuta rikki.

        Toisaalta tuo koneiston ja akselisto "rihtaaminen" on turhaa touhua koska sellaiset rakenteet on aiak kelvottomia.

        Perävetolaitteissa taas eri osien sopivuus toisiinsa ja oikeisiin paikkoihin täytyy varmistella jo ennen purkamista että tietää miten kasaa ne sitten.

        Kun harjoittelee omalla koneella itse. Veneen alkuperäinen "ammattilais"-marinoija oli kaikkien omistajien "kiusaksi" laittanut alitehoisen koneen veneeseen. On olemassa kaksi vaihtoehtoa. Ostat uuden veneen, jolloin ei tarvita säätöjä, tai sitten rakennat vanhan veneen muiden harrastelijoiden jäljiltä itse uudestaan. Kolmaskin vaihtoehto on, pistää vahinko kiertämään, mutta tuo ei kuulu minun periaatteisiini. Termeillä ei ole näiden asioiden kanssa mitään tekemistä, kun pyydetään neuvoja. Tärkeintä on, että saadaan asia ymmärretyksi ja hyviä neuvoja vastaanotetuksi. En tiedä kumpi on kivempaa touhua. Tehdä veneremonttia, vai veneillä. Itse taidan tykätä enemmän remontoimisesta...:-)


    • se..

      onnistu ilman vetarin irroittamista! Vetari irti ja sit tarkistat tulkilla et kone on oikealla paikalla.

    • R K-S

      Ja miten sait koneen paikalleen, jos vetolaite oli jo kiinni?

      • kapukaks

        Konehan meni paikoilleen, niinkuin autoissakin. Tilaa on etupuolella senverran, että mahtuu työntämään moottorin kiinni. Mutta, kun kone on nyt erilainen kuin alkuperäinen kiinnityksiltään. Pitää tehdä etutassuille uusi teline. Takapäähän on OMC:n alkuperäinen. Kahdella ruuvilla kiinni.
        http://www.elisanet.fi/matti_eronen/sivu2.htm


      • R K-S
        kapukaks kirjoitti:

        Konehan meni paikoilleen, niinkuin autoissakin. Tilaa on etupuolella senverran, että mahtuu työntämään moottorin kiinni. Mutta, kun kone on nyt erilainen kuin alkuperäinen kiinnityksiltään. Pitää tehdä etutassuille uusi teline. Takapäähän on OMC:n alkuperäinen. Kahdella ruuvilla kiinni.
        http://www.elisanet.fi/matti_eronen/sivu2.htm

        vetolaite on irti. Sitä varten on olemassa oma työkalu. Kehoittaisn tekemään niin. Pari asia mitä jäi noista kuvista mieleen.
        1. Pakoputken vienti puolelta toiselle, ehkäpä OK, mutta pitäisi olla vesivaipalla varustettu.
        Tuo järjestely aiheuttaa tulipalovaaran. En usko, että katsastusmies hyväksyy sitä.
        2. Koneen etutassut ovat kovin kapealla ja niiden raudat kovin hennot. Leveämmällä olevat tassut vaiemtavat koneen keirtovärähtelyä paremmin.


      • kapukaks
        R K-S kirjoitti:

        vetolaite on irti. Sitä varten on olemassa oma työkalu. Kehoittaisn tekemään niin. Pari asia mitä jäi noista kuvista mieleen.
        1. Pakoputken vienti puolelta toiselle, ehkäpä OK, mutta pitäisi olla vesivaipalla varustettu.
        Tuo järjestely aiheuttaa tulipalovaaran. En usko, että katsastusmies hyväksyy sitä.
        2. Koneen etutassut ovat kovin kapealla ja niiden raudat kovin hennot. Leveämmällä olevat tassut vaiemtavat koneen keirtovärähtelyä paremmin.

        jos ei ota vetaria irti. Täytyy tehdä tuo sitten keväällä vetarin huollon yhteydessä. Samalla myös asentaa leveämpi etutassujen teline. Tuo vanha pakoputkimalli on mennyt jo kaksi kertaa katsastuksesta läpi...Jäähtyyhän se osittain alkupään vedenpoistoliitoksen kautta. Mutta uudesta pakoputkesta tulee kaksiosainen. Jäähdytysvesi tulee pyörimään sisällä kulkevan pakoputken ympärillä. Kiitos kommenteista.


    • tässä.

      Faija antaa rihtaukset ja muutkin hommat ammattiliikkeen huoleksi, ainiin, mutta faijallahan onkin RAHAA aivan saatanasti.

      • jurpoja

        oikeen sikiää? Täällä veneilyn puolella keskustelu tuntuikin yllättävän pitkään olevan todella hyvällä tasolla verrattuna muihin foorumeihin Suomi24:llä.


      • merikelvoton

        Eniten veneen merikelpoisuuteen ja turvallisuuteen vaikuttaa se, että osaat korjata ja huoltaa oman veneesi vaativimmatkin
        osat ja asiat nopeasti auttavaan kuntoon.


    • retkiveneilijä

      Hello.
      Mittoja Merc-omc-volvo rihtausakseliin löytää netistä, yleisimmin korjausmitat vanhan malliseen työkaluun. Näistä puuttuu ensimmäinen halkaisija, mutta muistaakseni se oli tuuman verran. toleranssit ym. löytyy myös. Googlaa "mercruiser alignment tool"
      Voin tarpeen vaatiessa mitata omani niin saat varmuuden.
      täällä oli näköjään kaikki mitä sorvari tarvitsee;
      http://www.outboardrepairs.com/topics/012981.html
      Huoltokirjat suosittaa rihtaamaan joka kerran kun perä on irti.

    • kapukaks

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      184
      8485
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4598
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4158
    4. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      55
      3654
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3156
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2920
    7. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2616
    8. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      38
      2404
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2083
    10. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      2066
    Aihe