sorry,jos tulee monta kertaa,mutta kone temppuilee:):)lasten vaatteista kaliimmillaan?
Olin ostoksilla tänään ja lottovoitosta teki mieli ruveta taas vaihteeks haaveilemaan:):)
En kyllä sittenkään ostaisi esim. 4-5 v 150 euron talvihaalaria,10 -15 v 150 euron lenkkareita nyt pari esimerkkiä mainitakseni....
Minä saan kyllä melkein tuolla sadallaviidelläkympillä kolmelle lapselle varusteet.No,ei ehkä ole Reimaa jne mutta en raaski kyllä yhdeksi kaudeksi noin kalliita ostaa.Onko täällä kuinka monta perhettä jotka raaskii?
kuinka paljon tai vähän maksatte
11
2024
Vastaukset
- Milla.M
todellakaan ostaa mitään yli 100 euron vaatteita tai kenkiä lapsille saati itselleni. Silmänsä ja korvansa kun pitää auki niin kalliita laatuvaatteita saa tosi halvalla.
Vastikään ostin pienimmälle Rasavilin puvun kolmellakympillä, ovh yli 100 euroa ja kerran ollut lapsen päällä,kaverilta olen ostamassa Reiman pukua, tosi vähän käyettyä ja silläkin ovh yli satasen, itse maksan siitä pari kymppiä.
14-vuotiaalle kenkien suurkuluttajalle erehdyin kerrankin ostamaan 70 euron Niken lenkkarit(alennusmyynnistä, ovh.99 euroa), kun kuvittelin niiden kestävän kauemmin,ja katin kontit. Tasan kuukausi ja molemmissa reikä :(
Nuorimmalle olen tarvinnut ostaa todella vähän vaatteita, niin paljon olen niitä saanut ystäviltä ja tuttavilta, isommille joutuu ostamaan kaikki uutena,mutta onneksi on keksitty NetAnttila, jonka hinta-laatusuhde on suhteellisen hyvä. - äiti 85
Minun tyttäreni nyt on kyllä vasta 2v..
Mutta vastaan silti.
Meidän perheessä kelkkaillaan paljon ja muutenkin ollaan paljon luonnossa talvellakin. Meille ostetaan aina kestävää ja lämmintä vaatetta. En ole mikään merkkitietoinen, mutta on minulla itsellänikin 200€ kelkkailupuku ja miehelläni 500€ kelkkailupuku. Tosin meillä on uusien kelkkavaatteiden laitto edessä sillä edelliset ovat jo 3v vanhat ja alkavat olemaan todella kuluneet.
Tietysti jos vaate on tarkoitettu erillaisempaan käyttöön ei sen tarvitsekkaan olla niin kauhean lämmin.
meillä lapsi otetaan kuomulliseen rekeen mukaan suurimmaksi osaksi kelkkailemaan, joten hänkin tarvitsee hyvät vaatteet. Ainahan voi sitten kierrätää hyväkuntoisia vaatteita lapselta toiselle.
Eli meillä vaatteen käyttötarkoitus määrää vaatteen, hintaa ei katsota, jos vaatteen on pakko olla paras.
Lenkkareista.. Itselläni on juoksulenkkarit, jotka maksoivat 190€ juoksen paljon, joten tarvitsen hyvät kengät jotka myös kestävät. Samoin saa tyttäreni jos joskus rupeaa yhtäpaljon juoksemaan tai muuten urheilemaan. - Pariton.Isä
Tietysti riippuu isosti lasten iästä, mutta jos on kolme lähekkäinkin niin kannattaahan silloin ostaa sellaista laatua joka kestää seuraavallekin.
Ja toisaalta taas minä ostan mieluummin hyvälaatuisia kirpparilta kuin huonolaatuisia uutena. Molempia nimittäin löytyy.- tarja 2
meillä lapset on niin pitkällä välillä ettei monia vuosia kaikkia isomman vaatteita pystykkään säilyttämään,mutta joitakin kyllä ja toisaalta meillä on niin liikkuvaista ja tekeväistä sakkia ettei välttämättä kyllä jääkään kellekään annettavaksi.10 v tyttökin on semmonen vaatteiden suurkuluttaja etten toista tiedä.Se on kun ulos astuu ovesta niin reikä napsahtaa johonkin kohtaan tai ainakin sellanen likatahra ettei sellasta tököttiä ole keksitty että pois lähtis.
Kirpparit on ihania paitsi että tasot ovat laskeneet huomattavasti tässä vuosien varrella.Toki vielä löytöjä tekee ja siihen kai se ihanuus perustuukin.Eilenkin löysin 5v tytölle kevyttoppapuvun housut ja takki ihana vaalean lila jossa harmaalla kukkakoristelua vain kaksi euroa.Housuissa oli tahroja yms mutta ajattelin että jo takki kannattaa sillä hinnalla ostaa ja pesussa sain housutkin ihan hyväksi. - Kolmen äiti
Ja minä kun en saa yhtään mitään kestämään lapselta toiselle. Ehkä ne 150 euroa maksavat haalarit saattaa kestää yhden talven, mutta ei missään tapauksessa enää toista toisella lapsella. Sen sijaan 30 euroa maksavia haalareita voi kulua talvessa kolmet, mutta silti jää 60 euroa plussan puolelle talven päätteeksi. Ja jos ne 30 euroa maksaneet haalarit saattuukin hajoamaan heti ensimmäisenä päivänä, niin se harmittaa huomattavasti vähemmän kuin 150 euroa maksavien kohdalla. Eipä tule kiusausta alkaa valittaa lasten leikkimisestä sen takia, että vaatteet sotkeentuu.
Mutta tietysti jos kyse on esimerkiksi jostain kelkkailusta tms erityisjutusta, niin asia on ihan eri. On meidänkin pojilla todella kalliit pilkkihaalarit, mutta niitä tosiaan käytetään vain pilkillä tai muuten yövyttäessä ulkona talvella kovilla pakkasilla. Näin ollen ne myös kestävät ihan eri tavalla kuin leikeissä, vaikka olisivat kovassakin käytössä. - ikuisuusaihe
Kolmen äiti kirjoitti:
Ja minä kun en saa yhtään mitään kestämään lapselta toiselle. Ehkä ne 150 euroa maksavat haalarit saattaa kestää yhden talven, mutta ei missään tapauksessa enää toista toisella lapsella. Sen sijaan 30 euroa maksavia haalareita voi kulua talvessa kolmet, mutta silti jää 60 euroa plussan puolelle talven päätteeksi. Ja jos ne 30 euroa maksaneet haalarit saattuukin hajoamaan heti ensimmäisenä päivänä, niin se harmittaa huomattavasti vähemmän kuin 150 euroa maksavien kohdalla. Eipä tule kiusausta alkaa valittaa lasten leikkimisestä sen takia, että vaatteet sotkeentuu.
Mutta tietysti jos kyse on esimerkiksi jostain kelkkailusta tms erityisjutusta, niin asia on ihan eri. On meidänkin pojilla todella kalliit pilkkihaalarit, mutta niitä tosiaan käytetään vain pilkillä tai muuten yövyttäessä ulkona talvella kovilla pakkasilla. Näin ollen ne myös kestävät ihan eri tavalla kuin leikeissä, vaikka olisivat kovassakin käytössä.Ei ole kauaakaan siitä, kun ostin 9-vuotiaalle pojalleni housut. Maksoivat vain 10 euroa, koska olivat kauppaan jääneitä viimeisiä kappaleita, muuten ihan tolkun näköiset ja sopivan kevyet loppukesää ajatellen. Poika ei tykännyt pitää housuja ennen kuin vähän lyhensin niitä. Ensimmäisen pitoviikon kuluessa housut ratkesivat normaalissa käytössä haarasta. Korjasin. Kahden päivän päästä toinen lahkeensauma reiden sisäpuolelta oli kaksimkymmentä senttiä auki! En tajua, millaisella langalla lasten vaatteet nykyään ommellaan, kun mikään ei kestä. Saumavarojakaan ei ole kuin niukin naukin puoli senttiä. Ja vaikka kuinka ostaisi 'kotimaista', niin jossain vinkuintiassa ne vaatteet kumminkin on tehty, suomalaista niissä ei ole muu kuin teettäjän nimi jos sekään.
Kirppareilta on aika epätoivoista hakea käyttövaatteita juuri pahimmassa kulutusiässä olevalle pojalle, poikien vaatteita ei kerta kaikkiaan ole tarjolla! Tytöille nyt jotain löytääkin. Mutta minusta on väärin, että kaikki vaatteet on kohta jotain halpatuontia, eivät kestä ja mitoitukset ovat päin p:tä. Kyllä siinä rahaa uppoaa vuoden mittaan ihan kankkulan kaivoon ja se pistää vihaksi.
- Hempu
Minä ostan sitä mikä silmää miellyttää, mutta tietenkin aina mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman huokeaa. Minusta on kummallista, että jotku vanhemmat tuhlaavat surutta omiin vaatteisiinsa rahaa ja lapset puetaan kauheisiin rääsyihin. En ikinä laittaisi lapsilleni rumaa, reikäistä tai värjäytynyttä vaatetta. Puen myös mielelläni tytäreni ns.tyttöjen väreihin ja hameisiin sekä mekkoihin. Mielestäni lapsi ansaitsee pientä satsausta.
Minulla on kaksi tyttöä, joten ostan kestävän (ja kalliin...) ulkohaalarin esikoiselle. Siitä jää sitten pienemmällekin pidettävää. Jos olisi tyttö ja poika en varmasti raskisi ostaa nykyisiä Reiman pukuja :)
Ihmisethän ovat erillaisia, minä satsaan mielelläni lasteni vaatteisiin. Viimeksi ostin 200e isommalle uusia vaatteita ihan mukisematta. - p**kaa...
koska sitä saa olla ostamassa koko ajan ja rahanmenon lopputulos on sama: paljon menee.
itse olen kerran erehtynyt ostamaan vanhimmalle pojalle halvat cittarin talvihaalarit, mukamas vedenpitävät ja kulutusta kestävät ja paskan marjat. tunti pulkkamäessä ja pojalla aluskalsaritkin märkänä nivusista alaspäin kun haalarit päästi läpi ja kuukauden käytön jälkeen polvet puhki. en osta ikinä enää. maksan mielummin sen satasen - 150 erkkiä, niin saan kunnon haalarit jotka _oikeasti_ pitää lapsen kuivana nollakelilläkin ja polvet pysyy ehjinä.
ja kuka käskee ostaa niin niukan mitoituksen haalarit että menee vain yhden kauden?? itse ostan ainakin suoraan aina kahta kokoa suuremmat, eli menevät vähintään kaksi talvea/kahden vuoden kevään ja syksyn. pitää katsoa malliltaan sellaiset, että on kunnon vyötäröresori jolloin lahkeiden mitta ei haittaa ekana talvena vaan haalari pysyy napakasti keskiosasta päällä niin kuin kuuluu. seuraavana talvena on sitten sopivat.
ja tammikuussa saa taas alennusmyynnistä puoleen hintaan ne sadan viidenkympinkin haalarit seuraavaksi kahdeksi vuodeksi. onko silloin vuotta kohden haalarimeno muka kallis? kuka käskee ostaa aina syksyllä kaikkein kallimmalla hinnalla?
suunnitelmallisuutta, sillä voi säästää paljon.
lenkkarit ja kumpparit on ihan perus ruokakauppakamaa, niitä kun nyt 5 -vuotiaalla pojalla kuluu kolmet vuoden mittaan eikä niissä ole kulutuksen kestossa eroa onko hintalapussa 30 vai 130. talvikengät on kunnolliset ihan samasta syystä kuin haalarit: halvoista menee vesi läpi, pohjat murtuu ja saumat ratkeilee ja vuotaa.
suosia kannattaa laatua varsinkin kovan kulutuksen alla olevissa ulkovaatteissa. säästö tulee helposti kun meilläkin haalarit on eka kaksi vuotta isolla veljellä ja sen jälkeen ne kestää vielä saman ajan pikkuveljen käytössä. lopputulos on huomattavasti edullisempi kuin ostaa joka talvi molemmille parit kolmenkympin haalarit...- Inkeri70
Tuo alennusmyyntien hyödyntäminen on kyllä hyvä juttu. Varsinkin jos on lapsia muutaman vuoden välein ja tiiviimminkin niin kuin meillä, niin tammikuussa voi tehdä löytöjä. Samoin kun kaupat keväällä ja loppukesällä vaihtavat mallistoja kesä- ja talvivaatteisiin niin minä käyn aina penkomassa aletangot ja laarit. Joskus voi olla vaikea tietysti arvioida miten paljon lapset voivatkaan kasvaa, mutta kyllä sitä nyt yleensä on osuttu oikeaan. Poikien jalankasvu on kyllä yleensä ällistyttänyt: ostin juuri 13-vuotiaalle kengät kokoa 44, mihin lie päädytään?
Ja kyllä, olen pistänyt 150 euroa haalareihin, joita piti sitten 4 neljä lasta. Toki viimeisellä ne olivat enää sitten pihahaalareina ja vuoret olivat jo kuluneet aika ohuiksi, mutta minusta olivat joka pennin arvoiset. Talvivaatteet ovat kalliita, mutta kyllä Suomen ilmastossa on pakko olla kunnon talvivaatteet. Joskus ihmetyttää, kun meille on tullut lasten kavereita käymään ja näillä on ollut ohuet, melkein tuulipukumaiset vaatteet talvipakkasilla ja lapset ovat leikkineet ulkona kädet kylminä ja tippa nenänpäässä. Lainasivat sitten meiltä lisävaatetta.
Ehkä osansa vaikuttaa myös se, että asumme maalla ja lapset peuhaavat ulkona paljon, parhaana päivänä kuluu kolme vaatekertaa. Eihän tuossa lähikaupungissa ole edes lunta missä leikkiä.
Kirppis on joskus aarreaitta. Olen ostanut useita haalareita varastoon, vaikka juuri silloin ei olisi ketään jolle haalarit sopivat. Niitä kuluu aina ja hintana muutama euro. Totta mitä joku yllä sanoi, pojille ei tahdo löytyä mitään, tytöille kyllä. Mutta silti käyn säännöllisesti penkomassa ja teen löytöjä.
Koyhän ei kannata ostaa huonoa, sitä mieltä minäkin olen. Toki sellaisessa perheessä ostetaan eri lailla, kun lapset eivät ole kovin peräjälkeen. Meillä löytyy kuluttajia parin vuoden välein joten vaatevarastot ovat muhkeat. On vaatteita, jotka liian isoja vanhimmalle, sopivia vaatteita vanhemmalle, liian pieniä vaatteita vanhimmalle, mutta liian isoja vielä seuraavalle, seuraavalle sopivat vaatteet jne. jne. Välistä kuluneet päätyvät joko roskikseen tai keräykseen, nuorimman jäljiltä jotain päätyy tuttavaperheisiinkin. Parin päivän rumba pyörittää tuota vaatehuoneen inventaaria...
Korjaan, ompelen jotain itse, käyn kirppiksellä, turhia ei osteta (kun pesukone loikaa joka päivä joka tapauksessa, niin kovin monia vaatekertoja ei tarvita), mutta silti uuttakin täytyy ostaa. Kävin juuri viikonloppuna vaatteita läpi. Jokainen tarvitsi jotain, vanhin poika ei mahtunut enää mihinkään talvivaatteisiinsa, kaikki pitää hankkia. Summat ovat kamalia, parempi kun ei laske, pakko hankkia kuitenkin.
- mapee
meillä juuri talvihaalareihin on kyllä alle kouluikäisenä satsattu ja lapsesta riippuen vielä alaluokillakin. Tuollainen satasen tai päälle haalari kestää enemmän kuin talven ja pitää lapsen kuivana ja lämpimänä. Halvat haalarit on sitten eri käyttöön kurahousujen ja muiden kanssa..
Myös rukkasiin meillä laitetaan rahaa ihan säälittä jotta sormet on lämpimät ja kuivat.
Kenkiin myös käytetään järkeviä summia, halvalla saa joskus hyvän kengän eikä kallis ole aina laadukas. Kuitenkin se että siinä jalkineessa on goretex tms nostaa hinnan heti tonne 60€ tai ylemmäskin. On ne silti sen arvoiset!
Eli pointtina on varmaan että jos hinta takaa tuotteen paremman käyttöominaisuuden ja keston niin siihen sijoitetaan jos taas oleellista eroa ei ole niin ei sijoiteta. Meillä on kai aika kustannushyödylliset kulutustottumukset..
Halpoja=huonoja haalareita voi toki ostaa vaikka kolmet talvessa ja ne on silti halvempia kuin kalliit, mutta ne ei koskaan ole käyttäjälleen sama asia. Ja jos tykkää laittaa kurahousua päälle joka välissä niin siitä vaan.. Jokainen mieltää asiat omalla laillaan ja meillä näin.
Ihan taas asian viereen kuljetan juttua sikäli että on aika koomista kun äiti jolla on itsellään esim satasen kengät, melkein samaa hintaan farkut ja takit eli rahaa päällään helposti joku kolmekin sataa euroa kauhistellen lasten vaatteiden hintaa. Lapselle ostetaan parinkympin kuomat ja joku lassien haalari kolmella kympillä jne. Lapsen vaatteet maksavat reippaasti alle puolet aikuisen vaatteista ja kuitenkin se lapsi on ulkona päiväkodissa parisen tuntia aamusta ja tunnin toistakin iltapäivällä ja menisi vielä kotonakin jos olisi millä mennä, ne vaan on kuivumassa... Niin ja se äiti hyppää autoon ja kulkee siellä pihalla ehkä päivän mittaan yhteensä puoli tuntia..- Inkeri70
Oon myös suosinut Goretex-kenkiä mahdollisuuksien mukaan. Kuoma-saappaita ostin aluksi, mutta niiden vedenpito-ominaisuudet hävisivät yhden vuoden jälkeen. Näköjään uudet mallit ovat nykyisin vähän jämäkämmän oloisia.
Ei meillä kyllä 5-vuotiaatkaan onnistuneet kolmia lenkkareita kuluttamaan niin kuin joku kirjoitti. Ehkä se laadukkaampi kenkä sittenkin kestää kauemmin, vaikka siis tietty maksaakin enemmän. Vuodessa kyllä jokainen mukula onnistuu yhdet lenkkarit kuluttamaan, halpamalleja en ole pahemmin ostanut, ne nyt ovat niin perusjalkineet.
Tuokin on hyvä pointti tuosta kurahaalareiden käytöstä. Kerrospukeutuminen on ihan paikallaan joskus, mutta kyllä siinä itselläkin hiki tulee, kun pukee ipanalle ensin haalarin ja sitten kiskoo vielä kurahaalarikuoren siihen päälle. Helppous ja kätevyys on meillä ollut myös pyrkimyksenä: yksiosaisia, vedenkestäviä päällysvaatteita niin kauan kun kelpaa ja kokoja löytyy niin säästetään lapsen ja äidin hermoja. Ipana päätyy ulos ennätysvauhtia kun päälle puetaan yksiosainen villahaalari, päälle yksiosainen ulkoasu, kypärämyssy, hanskat ja saappaat tarrakiinnityksellä. Hyvä pointti kun pukeutujia on eteisessä parhaimmillaan seitsemän.
Rupesin sitten miettimään omaakin pukeutumista, kun Mapee kirjoitti äidin kalleista vaatteista. Kyllä meidän muksujen vaatteet ovat kalliimmat kuin meikäläisen :-) Mutta onpa kulutuskin toisenlaista. Yhdessä vaiheessa käytin pois vanhimmalta pieneksi käyneitä kenkiä, mutta nyt en enää voi, kun pojan jalka on 5 numeroa isompi kuin omani... Joskus ostan itsellekin kallista, kun toisaalta tiedän, että itse pidän vaatteita vuosikausia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja2082824Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1672501Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1061162- 67990
Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies123982Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait267942Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka317909Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a20899Lapsien pakko kasteesta on luovuttava.
Eikö olisi parempi siirtää kaste rituaali rippikouluun,kun 15v.tietävät jo itse haluaavatko tulla kastetuksi juutalais-k507858Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22768