Jakohihnan

vaihtovälistä kysymys

Mitä mahtaa olla vaihtoväli jakohihnalle? Autona
A4 Avant, vm.2002 varustettu 2.0 ALT-moottorilla.
Kilometrimäärän mukaan vai tuleeko joku ikätekijä tuon ikäisessä jo eteen ja pitää vaihtaa aiemmin? Nyt oon ajanu kyseisellä autolla 102tkm ja orkkishihna pelissä. Huoltokirja kertoo vaihdon olevan 180tkm kohdalla, mutten jaksa siihen oikein kyllä uskoa, liikkeessä puhutaan aina eri tavalla. Milloin se on 90-100tkm ja 120tkm ja jotkut sanoo että jos huoltokirja mainitsee 180tkm niin se on sit se. En tiedä minä, kertokaapa te muut jos on tietoa...

17

5478

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Skodaaaaaa

Vag:in 1.8T jakohihnan vaihtoväli on huima 180000Km. Tarkistukset 90000km huollosta ylös päin.

• hihna kestää moottorin iän!

Niinpä, hihna kestää sekunnin murto-osien tarkkuudella saman ajan kun muu moottorikin. Eipä vain, en ajaisi millään konsernin koneen hihnalla ainakaan yli 120tkm (diesel) ja bensa koneilla vain 90tkm. ja suurin syy silloinkin vaihtoon on se että VESIPUMPPU hajoaa (lue, että menee paskaksi) ja vie ehjän ja hyväkuntoisenkin hihnan hampaat mennessään.

• VAG mallista

Eli tuo koskee enemmän niitä moottoreita, joissa jakohihna pyörittää vesipumppua. Esim. yleinen 1,9TDI AFN näin ei ole. Kannattaa ostaa Audiin alkuperäinen vesipumppu. Juuri projektoimassani 2,4D AAS moottorissa oli orkkis vesipumppu -92 ja mittarissa ehkä todelliset 550tkm. Vaihdoin vesipumpun kun tuo jakohihna sitä pyörittää. On tiedossa 300tkm samalla hihnalla ajettuja dieseleitä, mutta en säästäisi tuossa asiassa.

• Toope
        VAG mallista kirjoitti:

Eli tuo koskee enemmän niitä moottoreita, joissa jakohihna pyörittää vesipumppua. Esim. yleinen 1,9TDI AFN näin ei ole. Kannattaa ostaa Audiin alkuperäinen vesipumppu. Juuri projektoimassani 2,4D AAS moottorissa oli orkkis vesipumppu -92 ja mittarissa ehkä todelliset 550tkm. Vaihdoin vesipumpun kun tuo jakohihna sitä pyörittää. On tiedossa 300tkm samalla hihnalla ajettuja dieseleitä, mutta en säästäisi tuossa asiassa.

Joillain hihnat kestää toisilla ei riippuu tosi paljon siitä ajurista. Sen takia kait on menty joustavaan vaihtoväliin. Eli hihna vaihdetaan sitten, kun se on huono(viimeistään 180tkm).

• Skodaaaa

Vag:n 1.8T hihnan vaihtoväli on todella huimat 180000Km. Huollossa väittävät usein jotain muuta (90tKm tai 120tKm), mutta tarkistettuaan asian ovat itsekkin ihmeissään.
      Huollon taso on niin surkea että jakopäänhihna vaihdetaan asiakkaan maksamana puolet liian aikaisin! Jos hihna vaihdetaan 90000km huollossa reklamoisin laskun ja jätän maksamatta.

• ykskasitee

Juuri tuossa koneessa on tapahtunut vaurioita. Älä vain vaihdata sitä hihnaa. Toivottavasti sinulle käy ohraisesti. Ja et varmasti saa mitään korvausta mistään, koska vaurio EI JOHDU HIHNASTA!!!

• V***N PEELO
        ykskasitee kirjoitti:

Juuri tuossa koneessa on tapahtunut vaurioita. Älä vain vaihdata sitä hihnaa. Toivottavasti sinulle käy ohraisesti. Ja et varmasti saa mitään korvausta mistään, koska vaurio EI JOHDU HIHNASTA!!!

Mitä vauriota? Eikö takuu korvaakkaan jos huolletttu valmistajan ohjeiden mukaisesti???
        Joku asentajako päättää mikä on vaihtoväli vai valmistaja????

• V***N PEELO
        V***N PEELO kirjoitti:

Mitä vauriota? Eikö takuu korvaakkaan jos huolletttu valmistajan ohjeiden mukaisesti???

Jos valmistaja olisi huomannut ongelmia olisi hihnanvaihtoväliä muuutettu.

• Tumpelo
        V***N PEELO kirjoitti:

Audí-VW ohjeen mukaan sen päättää asentaja tai viimekädessä korjaamopäälikkö 90000tkm jälkeen.

• Audissimo

Huoltokirja todellakin antaa 4-syl. bensiinimoottoreille 180 tkm hihnanvaihtovälin. Tosin samassa kirjassa on pienellä painettu teksti joka kehoittaa tarkistamaan hihnanvaihtovälin paikalliselta Audi -myyjältä. Näin tein myös itse ja Tampereen Audi Center kertoi, että AWT -moottorille hihnanvaihtoväli on 120 tkm. Tuo 180 tkm on Keski-Euroopan olosuhteisiin sopiva, täällä pohjolan kylmissä olosuhteissa vaihtoväli on lyhennetty. Mutta missään nimessä se ei ole 180 tkm.

• Vaginismi

Itse juuti kansiremonttia teen Alt koneeseen, hihna kesti 106tkm/5v 2kk

• ÄläOstaPskaa

Oma Audi A3 ei kestänyt edes 90 000 kilometriä vaan moottori halkesi jakohihnan katkettua. En ostaa enää Audia ja en ymmärrä niitä jotka ostavat käytetyn Audin kun riski on aivan liian suuri konerikosta.

• Risukeula

Audi avant 1,6 1999 hihna vaihdettu 9 vuotta sitten 178 000km kohdalla nyt ajettu 258 000km vielä saa ajella muutama kymmentä tuhatta et pitää hihna vaihtaa.

• fghjtyuk76

Ois kyllä ohjeen mukaan pitänyt vaihtaa jo 4 vuotta sitten...

• Justus1952

hihna kestää moottorin iän!
      Ajattelin yhtyä keskusteluusi kun siinä mielestäni on asiaa: Olen elämäni aikana ammatti alalla vaihtanut myös jakoremmejä paljonkin ja tämä Audi/VW propleemahan on oikeastaan vain noissa. Ensinnäkään en vieläkään usko tuohon tehdaspöly ongelmaan ,puhukoon toiset sitten mitä haluaa . Audin ja VW.n jakopää joissa moottori on pitkittäin on sijoitukseltaan erittäin kylmässä paikkaa mitä kuvitella voi kovilla pakkasilla, ja siellähän peltin takana pyörii KUMI hihna. Sitten näissähän ei varmaan vieläkään ole minkäänlaisia kunnon tiivistyksiä kopassa ,toisin kuten Japseissa on. Maantieltä voi tulla sisään jonkin verran myös hiekan pöylyä, joka voi kuluttaa myös pyörät ennen aikojaan. Jos puhutaan että ongelma on välillä kemi-Oulu, siinehän tulee oulun ja lapinläänin melkein kaikki Audit ja VW.t korjauksiin. Nuo toiset automerkit joissa on pitkä intervalli ja moottori poikittain ongelmaa ei ole koska vastatuuli ei jäähdytä hihnaa samalla tapaa ja saa myös enemmän lämpöä moottorilta. Varmin tapa AUDI ja VW autoille lopettaa tuo hulluttelu (pitkä vaihtoväli ) ,pienentää noin kolanneksella ja laittaa viimasuoja maskin eteen talveksi

• Justus1952

Tässä on taas samanlainen tapaus kuin mersun kanssa 80 luvulla kun niissä ei kestäneet nokka akselit niin tehtiin syntipukki täys synteetti oljyistä ,ja Mersun ei tarvinnut tunnustaa omia syntejään ja melkein kaikki uskoivat siihen paitsi minä ja jotkut muut . Sen jälkeen on osoittautunut totuus aivan muuksi ,mikään automerkki ei enää mineraali ja puolisynteetti linjalla. Siis tehdas pölystä koitetaan taas löytää syyllisyys,ei niinkään automerkin rakenteista !!

• Justus1952

Olin kirjoittanut väärin ylempänä (kolanneksella) tarkoitus oli KOLMANNEKSELLA !!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1538
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      22
      1050
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      769
    Aihe