Notariaattipalvelut

Olmander

Olen tekemässä lopputyötä notariaattipalveluista ja koko aihe on minulle ihan outo. Etsin googlella tietoa kyseisestä asiasta ja en saa selville muuta kuin toimihenkilöitä/paikkoja jotka hoitavat kyseistä asiaa.

Olisiko kenelläkään enempää tietoa tai antaa linkki sivulle jossa selitetään asia juurta jaksain ? Tai tietoa ihmisistä jotka tätä työtä tekevät esim siihen vaadittu koulutus. Vai olisiko vain paras vaihtoehto mennä kysymään suoraan pankin konttorin neuvonnasta mitä tämä tarkoittaa ?

10

4252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löytyy löytyy löytyy

      Löytyyhän netistä tietoa sivut piukallaan, ehkä et osannut käytää googlea kunnolla, siis monia hakusanoja käytöön.
      Aloita perusteista vaikka tuolta:

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Notaari

      • että tuo

        wikipedian artikkeli ei käsittele pankkien notariaattipalveluja, niillä ei ole juurikaan yhtimitään tekemistä notaari-nimikkeen kanssa.

        Hämärä muistikuva on siitä, että rahoitustarkastus (tai sen edeltäjä pankkitarkastusvirasto) on antanut ohjeen siitä, mitkä ovat notariaattitoiminnan rajat, eli mitä pankkien notariaattiosastoilla saa tehdä (ei esimerkiksi saa ottaa riita- tai rikosasioita hoidettavaksi, koska se on jo asianajoa). Koitan etsiä linkin sinne!


      • sinulle linkki
        että tuo kirjoitti:

        wikipedian artikkeli ei käsittele pankkien notariaattipalveluja, niillä ei ole juurikaan yhtimitään tekemistä notaari-nimikkeen kanssa.

        Hämärä muistikuva on siitä, että rahoitustarkastus (tai sen edeltäjä pankkitarkastusvirasto) on antanut ohjeen siitä, mitkä ovat notariaattitoiminnan rajat, eli mitä pankkien notariaattiosastoilla saa tehdä (ei esimerkiksi saa ottaa riita- tai rikosasioita hoidettavaksi, koska se on jo asianajoa). Koitan etsiä linkin sinne!

        rahoitustarkastuksen sivulle, ohje notariaattitoiminnasta (tosin etusivulla sanottiin, että kumottu 6.3.2007 lukien, mutta joku sen tilalle on tullut, ja pääsetpähän alkuun):
        http://www.rahoitustarkastus.fi/NR/rdonlyres/759972AD-C8CE-44B1-BD10-6DECA6201DC4/0/10304u.pdf

        Voi olla, että joudut tutustumaan myös luottolaitoslakiin.


        Muutenkin kannattaa tutustua rahoitustarkastuksen sivuihin, http://www.rahoitustarkastus.fi


    • Minkä alan ja minkä tasoista lopputyötä olet tekemässä? Jos kysymys on taloushistoriasta, asiasta on paljon kerrottavaa. Jos taas nykyajan rahoituspalveluista, notariaattipalvelujen nimellä on tosiaan vaikea löytää mistään mitään.

      Esim. vielä 1990 luvun alussa vaikkapa KOP:n pääkonttorissa oli erityinen notariaattiosasto, jossa yksityishenkilöt laadituttivat esim. testamenttejaan ja perunkirjoituksiaan sekä antoivat hoitaa varojaan tai vaikkapa kuolinpesän varoja. Nykyisin sellaisia palveluja tarjotaan kuulemma "Private Banking" tms. nimellä. Helsingin ulkopuolella sivukonttorien ja paikallispankkien pankinjohtajat ovat tehneet sellaisia asioita sivutyönään. Monien testamentit ovat pankin "notariaatissa" säilytettävinä.

      Edellä mainitsemaani aikaan oli myös mahdollista tehdä notariaattisijoituksia. Se oli sijoitus, jonka pankki välitti jollekin tietylle sijoittajalle ja otti siitä välistä palkkion. Mutta se ei siis ollut pankkitalletus vaan lainan saaja oli joku pankin asiakas. En tiedä, vieläkö sellaisia tehdään ja millä nimellä niitä nykyisin kutsutaan.

      • Siis sijoitusta ei tietenkään välitetty sijoittajalle, kuten edellä vahingossa kirjoitin, vaan lainanottajalle.


      • N-pankin asiakas

        Tuosta N-pankin toiminnasta on ihan omakohtaisia kokemuksia, kun eräs pesänselvitys oli hieman monimutkainen ja asiaa varten piti vierailla pankin konttorissa. Täytyy todeta, että ei noista nuorista pankkineideistä ole mihinkään. Kaksi ensimmäistä joiden kanssa tuli asioitua joutuivat myöntämään, että eivät vaan osaa.

        Sitten paikalle haettiin kuuttakymmentä lähentyvä vanhan liiton pankintäti ja tämä kykeni selvittämään ja hoitamaan asian aivan suvereenisti.

        Kyllä se on niin että kokemusta ja työvuosien tuomaa tietoa ei mikään korvaa. Valitettavasti "suuren puhdistuksen" aikana moni kokenut rouva sai lähteä ja tilalle on palkattu sittemmin näitä tradenomeja ja vastaavia.


      • sotkua pankissa valtavasti
        N-pankin asiakas kirjoitti:

        Tuosta N-pankin toiminnasta on ihan omakohtaisia kokemuksia, kun eräs pesänselvitys oli hieman monimutkainen ja asiaa varten piti vierailla pankin konttorissa. Täytyy todeta, että ei noista nuorista pankkineideistä ole mihinkään. Kaksi ensimmäistä joiden kanssa tuli asioitua joutuivat myöntämään, että eivät vaan osaa.

        Sitten paikalle haettiin kuuttakymmentä lähentyvä vanhan liiton pankintäti ja tämä kykeni selvittämään ja hoitamaan asian aivan suvereenisti.

        Kyllä se on niin että kokemusta ja työvuosien tuomaa tietoa ei mikään korvaa. Valitettavasti "suuren puhdistuksen" aikana moni kokenut rouva sai lähteä ja tilalle on palkattu sittemmin näitä tradenomeja ja vastaavia.

        Saman olen valitettavasti joutunut kokemaan ja useasti. Toimin yrittäjänä ja joudun useasti vierailemaan pankissa hieman monimutkaisempien asioiden takia. Lähes poikkeuksetta hommat sotkeentuvat ja niiden hoitaminen kestää nälkävuosia jos kohdalle osuu näitä nuoria merkonomeja ja tradenomeja.
        Minulla ei ole mitään nuoria vastaan, mutta toivoisin, että pankit ja rahoituslaitokset arvostaisivat sen nätin ulkonäön ja nuoruuden lisäksi myös työkokemusta!
        Nuoret tytöt näyttävät toki nätiltä siinä kassalla, mutta asiakkaana on todella rasittavaa, kun lähes etukäteen tietää, että neidot eivät selviä hankalammista tehtävistä.
        Kerran jopa soittivat eläkkeelle jääneelle pankkitoimihenkilölle, joka sitten seuraavana päivänä tuli selvittämään sotkuja.
        Siinä sitten pankinjohtaja nikottelemaan että 'näitä hankalia juttuja tulee eteen aika vähän' jne selitystä....

        Mahtavaa henkilöstöpolitiikkaa pankeilta!


      • Olmander

        Merkonomiksi YRITÄN valmistua. Pyysin opettajalta aihetta kun luokkatoverit kerkesivät napata yleisimmät ja sanoin että saa olla hankalakin, kuhan sellainen josta ei aina tehdä. Opettaja pudotti kunnon pommin minulle kun antoi tämän aiheen , mutta hyvä vaan sillä tällainen toiminta kiinnostaa minua.


    • pershiki

      Mikä on noteriaatti?? Lyhyt ja ytimekäs vastaus kiitos, mahd. pian

      • lyhytjaytimekäs

        No se on kirijotusvire.

        Kunhan kirjoitat sanan oikein, löydät vastauksen googlella nopeammin kuin täältä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      580
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      482
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe