Tukirahaa välivuotta viettävälle

Redmetal

Olen viime keväänä valmistunut lukiosta ja nyt viettelen välivuotta lähinnä akkuja ladaillen. Ensi syksynä uuteen kouluun.. Onko lukiosta valmistuneen mahdollista saada minkäänmoista tukea ilman aikaisempaa työkokemusta tai ilman uutta opiskelupaikkaa?

7

4673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyhjäntoimittaja

      Oletko työtön? Ja oletko hakenut yhteishaussa minnekään? Työttömyyspäivärahaa et saa ellet ole hakenut tai hae nyt syksyn yhteishaussa. Eli jos haluat olla virallisesti työtön (mikä tarkoittaa että sua yritetään työkkärin puolesta työllistää) ja saada jotain tukea elämiseen, niin hae ihmeessä heti, amk yhteishaku on parhaillaan menossa. Minäkin haen vaikka en halua opiskelemaan vielä ja meinaan saada töitä tai mennä työkkärin kautta työkokeiluun.

      Mitään muita tukia en tiedä olevan kuin työttömyystuki. Eli jos oikeasti haluaa jollain elää niin kannattaa hankkia töitä. Jos ei jaksa töitä niin se on toinen juttu. Mitän muuten ajattelit tehdä tämän vuoden? Ehkä kannattaisi keksiä jotain puuhaa itselleen, pelkkä oleilu on pitemmän päälle aika turhauttavaa. Tai puhun tietenkin vain omasta kokemuksestani, olen ollut työttömänä pari kuukautta ja täysin kyllästynyt päämäärättömään oleiluun.

      • Redmetal

        En ole hakenut yhteishaussa minnekään. Ja kyllä, työtön olen. Ei se työn hankkiminenkaan mikään poissuljettu vaihtoehto ole, mutta lähinnä siksi välivuotta vietän kun lukio vei kaikki mehut. Siksi halusinkin tietää, voiko lukiosta valmistunut saada mitään tukea tekemättä mitään. :D Olikohan KELA:n sivuilla, missä sanottiin näin: "Työmarkkinatukea maksetaan vasta viiden kuukauden odotusajan kuluttua, jos Sinulla ei ole ammatillista koulutusta etkä ole ollut aikaisemmin työssä." Tarkoittaako tämä nyt sitä, että täytyisi kuitenkin ilmottautua työnhakijaksi? Olen ihan ummikko näissä asioissa, siksi kaipaankin kovasti neuvoja mitä tehdä ja miten. :)


    • ....

      Työmarkkinatuki on ammattikouluttamattoman työttömyystuki. Sinun täytyy ensin ilmoittautua työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi, ja vasta seiitä päivästä lukien kun olet ilmoittautunut alkaa 5 kk odotusaika kulua. Sillä ei ole siis merkitystä, koska olet "jäänyt" työttömäksi, vain ilmoittautumispäivä ratkaisee.

      Jos menet heti huomenna ilmoittautumaan, voi työmarkkinatukea saada aikaisintaan helmikuusta alkaen.

      MUTTA!

      Jotta voit saada työmarkkinatukea, sinun täytyy täyttää kaikki muut ehdot eli Kelaa lainatakseni "jos hän ei ole kieltäytynyt työvoimatoimiston tarjoamasta työstä tai koulutuksesta eikä ole jättänyt hakeutumatta hänelle soveltuvaan ammatilliseen koulutukseen."

      En ole varma, mutta olettaisin, että esimerkiksi tuota syksyn haussa hakemista ei sinulta voida edellyttää, jos ilmoittaudut työttömäksi vasta hakujen jälkeen. Asiakkuus työkkärin kanssa alkaa vasta ilmoittautumisesta ja tekemisiäsi seurataan vasta siitä eteenpäin, eikä siis tukea voida evätä sillä perusteella, ettet ole hakenut syksyn haussa. Saatan olla kyllä väärässä, joten tämä täytyy tarkistaa.

      Jos menet työharjoitteluun työmarkkinatuella, ei tuota 5 kuukauden odotusaikaa ole, vaan tuki alkaa juosta heti töiden alettua.

      Jos asut omillasi, on sinun mahdollista saada myös yleistä asumistukea ja tiukkaan rahatilanteeseen voi antaa apua myös sosiaalitoimisto.

      Työmarkkinatuesta Kelan sivuilta lisää: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/200701124346EH?openDocument

    • yhteiskunnan

      pitäisi maksaa sinun vuoden kestävä akkujen latailusi??

      • minäkään

        Siis mistä nuoret saavat nykyään näitä ideoitaan? Eihän tuollaisessa ole mtn järkeä. Ei me muutkaan kesken työvuoden ladata akkuja. Itse olen aina opiskellut tai ollut töissä ja tällä hetkellä teen opiskelun ohella koko ajan töitä. Koskaan en ole akkuja ehtinyt latailemaan.
        Ja ei se lukio mehuja niin pahasti voi imeä, että tarviisi vuoden mittaisen loman akkujen lataamiseen. Huhhuh! Mene töihin!


      • ihmettel3n!
        minäkään kirjoitti:

        Siis mistä nuoret saavat nykyään näitä ideoitaan? Eihän tuollaisessa ole mtn järkeä. Ei me muutkaan kesken työvuoden ladata akkuja. Itse olen aina opiskellut tai ollut töissä ja tällä hetkellä teen opiskelun ohella koko ajan töitä. Koskaan en ole akkuja ehtinyt latailemaan.
        Ja ei se lukio mehuja niin pahasti voi imeä, että tarviisi vuoden mittaisen loman akkujen lataamiseen. Huhhuh! Mene töihin!

        Mitä hittoa. Latailet vuoden akkuja. Luulis, että tuossa kesäloman aikana olisi saanut akut ladattua. Voi tulla melkosen tylsä vuosi, jos et saa töitä. Voipi olla mahollista, että saisit tuon 500e kuussa, jos menisit työharjoitteluun, niin ei menisi vosi täysin hukkaan.


    • erias

      ja jos saisi, niin ois yhteiskunta aika kusessa jos kaikki vaan latailis akkuja - ymmärrät kai sen. Toki ymmärrän sen että pitää hengähtää jos siltä tuntuu mutta rahaa siitä ei saa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe