onko kenelläkään tietoa miten vois valmet 502:sta virittää niin että se kulkisi n.40km/h ?miten lisätään syöttöjä ja auttaisiko se nopeuden lisäämiseen?
valmet 502 viritys ?
8
7740
Vastaukset
- Nettijussi
Se syöttöruuvi on siinä syöttöpumpun takapäässä, rautalanka sinetillä (jos enää paikollaan) varustettu pinnapultti jossa lukkomutteri. Pulttia auki päin kiertämällä syötöt kasvaa, mutta koska 502 ei ole turbo kone, niin ei siitä juurikaan ole apua, savuttaa vaan enemmän. Maksimi kierroksia lisäämällä saa vauhtiakin lisää (kaasuvivun topparia säätämällä). Kestää säätää 3000 r/m ilman mitään haittaa. Onpa säädetty 3500 r/m, mutta sillon alkaa mennä huikentelun puolelle.
- utelias
En tunne Valmetin syöttöjärjestelmää tarkemmin, mutta yleensähän (ainakin vanhemmissa) dieseleissä ilma tulee kuristamatta koneelle ja polttoaineen ruiskutusmäärällä säädetään tehoa (ja kierroksia). Eikö kaasuvivun stopparin ohittaminen lisää juuri polttoaineen syöttöä, ilmamäärän pysyessä vakiona. Jos ilmaa tarvii lisää, voisi ilmanputsarin (koteloineen) poistaa ja laittaa vapaavirtaussuodattimen, jos vain on tilaa. Vai onko Valmetissa jo käytössä jonkinlainen ilmamäärän säätö? Mielenkiintoinen aihe, isäukko aikanaan viritti Nuffieldiä, juuri ohittamalla stopparin ja poistamalla ilman putsarin (hallaa koneelle!)ja ei kuulemma savuttanut pahemmin.
- Nettijussi
utelias kirjoitti:
En tunne Valmetin syöttöjärjestelmää tarkemmin, mutta yleensähän (ainakin vanhemmissa) dieseleissä ilma tulee kuristamatta koneelle ja polttoaineen ruiskutusmäärällä säädetään tehoa (ja kierroksia). Eikö kaasuvivun stopparin ohittaminen lisää juuri polttoaineen syöttöä, ilmamäärän pysyessä vakiona. Jos ilmaa tarvii lisää, voisi ilmanputsarin (koteloineen) poistaa ja laittaa vapaavirtaussuodattimen, jos vain on tilaa. Vai onko Valmetissa jo käytössä jonkinlainen ilmamäärän säätö? Mielenkiintoinen aihe, isäukko aikanaan viritti Nuffieldiä, juuri ohittamalla stopparin ja poistamalla ilman putsarin (hallaa koneelle!)ja ei kuulemma savuttanut pahemmin.
Syöttöruuvilla säädetään tosiaanki maksimi syöttöä kierroksia lisäämättä ts. jos kierroksia ei ole pumpun "mielestä" tarpeeksi, niin se lisää syöttöä sen mukaan mitä syöttöruuvilla on säädetty. Kaasuvivun topparia säätämällä syötöt ei juurikaan lisäänny vaan ainoastaan maksimi kierrokset. Nuhvissa järjestelmä taisaa olla hieman erilainen, siinähän on kaasuläppäkin ja syötöt säätyvät alipainella, kaasuläpän molemmin puolin lähtee letkut pumpulle. Siinä pelkästään putsarin irroitus lisää kierroksia, muistaakseni.
Kuten aiemmin mainitsin, niin ahtamattomassa syötön lisääminen ei auta tehoihin kuin määrättyyn syötönmäärään asti. Putsarin irroituskaan tuskin auttaa ainakaan niin, että vaikutuksen huomaisi.
Takavuosina pojat lisäsi ahtamattomaan isoon ursukseen "hieman" syöttöjä, niin imasi 130L tankin 2,5 tunnissa tyhjäksi, tuli mahtavat savut urskista. - utelias
Nettijussi kirjoitti:
Syöttöruuvilla säädetään tosiaanki maksimi syöttöä kierroksia lisäämättä ts. jos kierroksia ei ole pumpun "mielestä" tarpeeksi, niin se lisää syöttöä sen mukaan mitä syöttöruuvilla on säädetty. Kaasuvivun topparia säätämällä syötöt ei juurikaan lisäänny vaan ainoastaan maksimi kierrokset. Nuhvissa järjestelmä taisaa olla hieman erilainen, siinähän on kaasuläppäkin ja syötöt säätyvät alipainella, kaasuläpän molemmin puolin lähtee letkut pumpulle. Siinä pelkästään putsarin irroitus lisää kierroksia, muistaakseni.
Kuten aiemmin mainitsin, niin ahtamattomassa syötön lisääminen ei auta tehoihin kuin määrättyyn syötönmäärään asti. Putsarin irroituskaan tuskin auttaa ainakaan niin, että vaikutuksen huomaisi.
Takavuosina pojat lisäsi ahtamattomaan isoon ursukseen "hieman" syöttöjä, niin imasi 130L tankin 2,5 tunnissa tyhjäksi, tuli mahtavat savut urskista.Ahaa, siis polttoaineen syöttö määräytyy ihan kuormituksen mukaan, ylittämättä kuitenkaan syöttöruuvilla säädettyä enimmäismäärää. Eli pienellä kuormalla (esim. maantieajo) se ei anna täyttä syöttöä,jotta kaasuvivun stopparilla säädetyt huippukierrokset eivät ylity, mutta suurella kuormalla(esim. peltoajo,nopea kiihdytys) se antaa tarvittaessa enemmän syöttöä, aina syöttöruuvilla määrättyyn enimmäismäärään asti. Jos nyt käsitin oikein Valmetin systeemin, niin sehän on analoginen ruohonleikkureissa käytettyyn kuormitussäätöön, paitsi että siinä säätyy kaasuläpän asento vastaavasti,bensiinimoottori kun on.
- traktoripoika ite
utelias kirjoitti:
Ahaa, siis polttoaineen syöttö määräytyy ihan kuormituksen mukaan, ylittämättä kuitenkaan syöttöruuvilla säädettyä enimmäismäärää. Eli pienellä kuormalla (esim. maantieajo) se ei anna täyttä syöttöä,jotta kaasuvivun stopparilla säädetyt huippukierrokset eivät ylity, mutta suurella kuormalla(esim. peltoajo,nopea kiihdytys) se antaa tarvittaessa enemmän syöttöä, aina syöttöruuvilla määrättyyn enimmäismäärään asti. Jos nyt käsitin oikein Valmetin systeemin, niin sehän on analoginen ruohonleikkureissa käytettyyn kuormitussäätöön, paitsi että siinä säätyy kaasuläpän asento vastaavasti,bensiinimoottori kun on.
nyt riittää kiitos jo viritys neuvot ! itse säädin siitä kaasu topparin asentoa ja nopeutta tuli runsaasti, paitsi lämpötila nousi koneessa vähä liikaa ja öljytikun reiästä oli pikkasen öljyä tirahtanut ulos, että päätin säätää topparin normaaliksi. kyllä se valmet 502 jaksaa tehdä nämä perus työt eli lumen auraus, kyntö 3 siipisellä, karhitus, niitto, perunan istutus ja muut pikku tärkeet työt ilman isompia säätöjä.
- Nettijussi
utelias kirjoitti:
Ahaa, siis polttoaineen syöttö määräytyy ihan kuormituksen mukaan, ylittämättä kuitenkaan syöttöruuvilla säädettyä enimmäismäärää. Eli pienellä kuormalla (esim. maantieajo) se ei anna täyttä syöttöä,jotta kaasuvivun stopparilla säädetyt huippukierrokset eivät ylity, mutta suurella kuormalla(esim. peltoajo,nopea kiihdytys) se antaa tarvittaessa enemmän syöttöä, aina syöttöruuvilla määrättyyn enimmäismäärään asti. Jos nyt käsitin oikein Valmetin systeemin, niin sehän on analoginen ruohonleikkureissa käytettyyn kuormitussäätöön, paitsi että siinä säätyy kaasuläpän asento vastaavasti,bensiinimoottori kun on.
Ja papukaijan merkki
- Anonyymi
Kannattaa löysätä syöttöpumpusta avata syöttö ruuvia
- Anonyymi
Kannattaa ottaa yhteys Siuroon siellä virittäjä joka osaa Manun Diesel
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä1012150Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2981940Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1041776Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3441761Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.2071617- 321361
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941133Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii261131Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤671099- 511057