valmet 502 viritys ?

traktoripoika

onko kenelläkään tietoa miten vois valmet 502:sta virittää niin että se kulkisi n.40km/h ?miten lisätään syöttöjä ja auttaisiko se nopeuden lisäämiseen?

8

8226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nettijussi

      Se syöttöruuvi on siinä syöttöpumpun takapäässä, rautalanka sinetillä (jos enää paikollaan) varustettu pinnapultti jossa lukkomutteri. Pulttia auki päin kiertämällä syötöt kasvaa, mutta koska 502 ei ole turbo kone, niin ei siitä juurikaan ole apua, savuttaa vaan enemmän. Maksimi kierroksia lisäämällä saa vauhtiakin lisää (kaasuvivun topparia säätämällä). Kestää säätää 3000 r/m ilman mitään haittaa. Onpa säädetty 3500 r/m, mutta sillon alkaa mennä huikentelun puolelle.

      • utelias

        En tunne Valmetin syöttöjärjestelmää tarkemmin, mutta yleensähän (ainakin vanhemmissa) dieseleissä ilma tulee kuristamatta koneelle ja polttoaineen ruiskutusmäärällä säädetään tehoa (ja kierroksia). Eikö kaasuvivun stopparin ohittaminen lisää juuri polttoaineen syöttöä, ilmamäärän pysyessä vakiona. Jos ilmaa tarvii lisää, voisi ilmanputsarin (koteloineen) poistaa ja laittaa vapaavirtaussuodattimen, jos vain on tilaa. Vai onko Valmetissa jo käytössä jonkinlainen ilmamäärän säätö? Mielenkiintoinen aihe, isäukko aikanaan viritti Nuffieldiä, juuri ohittamalla stopparin ja poistamalla ilman putsarin (hallaa koneelle!)ja ei kuulemma savuttanut pahemmin.


      • Nettijussi
        utelias kirjoitti:

        En tunne Valmetin syöttöjärjestelmää tarkemmin, mutta yleensähän (ainakin vanhemmissa) dieseleissä ilma tulee kuristamatta koneelle ja polttoaineen ruiskutusmäärällä säädetään tehoa (ja kierroksia). Eikö kaasuvivun stopparin ohittaminen lisää juuri polttoaineen syöttöä, ilmamäärän pysyessä vakiona. Jos ilmaa tarvii lisää, voisi ilmanputsarin (koteloineen) poistaa ja laittaa vapaavirtaussuodattimen, jos vain on tilaa. Vai onko Valmetissa jo käytössä jonkinlainen ilmamäärän säätö? Mielenkiintoinen aihe, isäukko aikanaan viritti Nuffieldiä, juuri ohittamalla stopparin ja poistamalla ilman putsarin (hallaa koneelle!)ja ei kuulemma savuttanut pahemmin.

        Syöttöruuvilla säädetään tosiaanki maksimi syöttöä kierroksia lisäämättä ts. jos kierroksia ei ole pumpun "mielestä" tarpeeksi, niin se lisää syöttöä sen mukaan mitä syöttöruuvilla on säädetty. Kaasuvivun topparia säätämällä syötöt ei juurikaan lisäänny vaan ainoastaan maksimi kierrokset. Nuhvissa järjestelmä taisaa olla hieman erilainen, siinähän on kaasuläppäkin ja syötöt säätyvät alipainella, kaasuläpän molemmin puolin lähtee letkut pumpulle. Siinä pelkästään putsarin irroitus lisää kierroksia, muistaakseni.

        Kuten aiemmin mainitsin, niin ahtamattomassa syötön lisääminen ei auta tehoihin kuin määrättyyn syötönmäärään asti. Putsarin irroituskaan tuskin auttaa ainakaan niin, että vaikutuksen huomaisi.

        Takavuosina pojat lisäsi ahtamattomaan isoon ursukseen "hieman" syöttöjä, niin imasi 130L tankin 2,5 tunnissa tyhjäksi, tuli mahtavat savut urskista.


      • utelias
        Nettijussi kirjoitti:

        Syöttöruuvilla säädetään tosiaanki maksimi syöttöä kierroksia lisäämättä ts. jos kierroksia ei ole pumpun "mielestä" tarpeeksi, niin se lisää syöttöä sen mukaan mitä syöttöruuvilla on säädetty. Kaasuvivun topparia säätämällä syötöt ei juurikaan lisäänny vaan ainoastaan maksimi kierrokset. Nuhvissa järjestelmä taisaa olla hieman erilainen, siinähän on kaasuläppäkin ja syötöt säätyvät alipainella, kaasuläpän molemmin puolin lähtee letkut pumpulle. Siinä pelkästään putsarin irroitus lisää kierroksia, muistaakseni.

        Kuten aiemmin mainitsin, niin ahtamattomassa syötön lisääminen ei auta tehoihin kuin määrättyyn syötönmäärään asti. Putsarin irroituskaan tuskin auttaa ainakaan niin, että vaikutuksen huomaisi.

        Takavuosina pojat lisäsi ahtamattomaan isoon ursukseen "hieman" syöttöjä, niin imasi 130L tankin 2,5 tunnissa tyhjäksi, tuli mahtavat savut urskista.

        Ahaa, siis polttoaineen syöttö määräytyy ihan kuormituksen mukaan, ylittämättä kuitenkaan syöttöruuvilla säädettyä enimmäismäärää. Eli pienellä kuormalla (esim. maantieajo) se ei anna täyttä syöttöä,jotta kaasuvivun stopparilla säädetyt huippukierrokset eivät ylity, mutta suurella kuormalla(esim. peltoajo,nopea kiihdytys) se antaa tarvittaessa enemmän syöttöä, aina syöttöruuvilla määrättyyn enimmäismäärään asti. Jos nyt käsitin oikein Valmetin systeemin, niin sehän on analoginen ruohonleikkureissa käytettyyn kuormitussäätöön, paitsi että siinä säätyy kaasuläpän asento vastaavasti,bensiinimoottori kun on.


      • traktoripoika ite
        utelias kirjoitti:

        Ahaa, siis polttoaineen syöttö määräytyy ihan kuormituksen mukaan, ylittämättä kuitenkaan syöttöruuvilla säädettyä enimmäismäärää. Eli pienellä kuormalla (esim. maantieajo) se ei anna täyttä syöttöä,jotta kaasuvivun stopparilla säädetyt huippukierrokset eivät ylity, mutta suurella kuormalla(esim. peltoajo,nopea kiihdytys) se antaa tarvittaessa enemmän syöttöä, aina syöttöruuvilla määrättyyn enimmäismäärään asti. Jos nyt käsitin oikein Valmetin systeemin, niin sehän on analoginen ruohonleikkureissa käytettyyn kuormitussäätöön, paitsi että siinä säätyy kaasuläpän asento vastaavasti,bensiinimoottori kun on.

        nyt riittää kiitos jo viritys neuvot ! itse säädin siitä kaasu topparin asentoa ja nopeutta tuli runsaasti, paitsi lämpötila nousi koneessa vähä liikaa ja öljytikun reiästä oli pikkasen öljyä tirahtanut ulos, että päätin säätää topparin normaaliksi. kyllä se valmet 502 jaksaa tehdä nämä perus työt eli lumen auraus, kyntö 3 siipisellä, karhitus, niitto, perunan istutus ja muut pikku tärkeet työt ilman isompia säätöjä.


      • Nettijussi
        utelias kirjoitti:

        Ahaa, siis polttoaineen syöttö määräytyy ihan kuormituksen mukaan, ylittämättä kuitenkaan syöttöruuvilla säädettyä enimmäismäärää. Eli pienellä kuormalla (esim. maantieajo) se ei anna täyttä syöttöä,jotta kaasuvivun stopparilla säädetyt huippukierrokset eivät ylity, mutta suurella kuormalla(esim. peltoajo,nopea kiihdytys) se antaa tarvittaessa enemmän syöttöä, aina syöttöruuvilla määrättyyn enimmäismäärään asti. Jos nyt käsitin oikein Valmetin systeemin, niin sehän on analoginen ruohonleikkureissa käytettyyn kuormitussäätöön, paitsi että siinä säätyy kaasuläpän asento vastaavasti,bensiinimoottori kun on.

        Ja papukaijan merkki


    • Anonyymi

      Kannattaa löysätä syöttöpumpusta avata syöttö ruuvia

      • Anonyymi

        Kannattaa ottaa yhteys Siuroon siellä virittäjä joka osaa Manun Diesel


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      53
      3522
    2. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      26
      2936
    3. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2594
    4. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      73
      2439
    5. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      18
      2211
    6. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      51
      2152
    7. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      56
      1901
    8. Oletko uhriutuja?

      vaikka itse olet rääkännyt toista ja aiheuttanut ties mitä toiselle.
      Tunteet
      58
      1696
    9. KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!

      Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1583
    10. Kenet molemmat

      Sä haluat mies?
      Ikävä
      17
      1495
    Aihe