startin testaaminen

Nimetön

eli miten vois kokeilla toimiiko startti akun kanssa?mikä johto laitetaan mihinkii.olen hieman amatööri näissä asioissa:D

18

35039

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      kun et osaa. Telot itsesi ja/tai rikot ehjän startin. Jos kuitenkin haluat testata, niin opettele ensin ainakin startin toiminta ja sähkötekniikan alkeet, niin saattaa startti säilyä ehjänä. Ja sormesikin.

    • M Asentaja 2

      kun et osaa. Telot itsesi ja/tai rikot ehjän startin. Jos kuitenkin haluat testata, niin opettele ensin ainakin startin toiminta ja sähkötekniikan alkeet, niin saattaa startti säilyä ehjänä. Ja sormesikin.

    • Nimetön

      tiedän kyllä miten startti toimii mutta voisiko joku sanoa et mien ne piuhat kytketää et vois testata.

      • kuitenkaan ?

        Onpa jakomielinen tilanne.


    • Aiemmat parempia

      Lue muille kysyjille annettuja vastauksia, mutta
      en minäkään suosittele omatoimisuutta, ellei ole ihan varma. Toisaalta muutamat vastaajat ovat omaksuneet ihan oman tyylinsä, joka on auttamisesta kaukana. Vastaukset sisältävät ivailuaja , herjausta jopa rasistisuuteen viittaavaa tekstiä. heidät saisi tältä palstalta pois, jos haluaisi.

      • gggggggggggggggggggggg

        Toinen henkilö starttaa jarru ja vaihde päällä.
        Mittaat akun jännitteen volttimittarilla tulos väh.8V.Jos jännite putoaa liikaa(kun startataan) on akku huonokuntoinen tai startti oikosulussa.
        Sitten mittaat volttimittarilla startin navan johon tulee paksu kaapeli akun plussalta ja maadoitus.Samalla toinen starttaa ja painaa jarrua.Tulos pitäis olla sama kuin akun jännite.
        Siinä!!!


    • Myytin murtaja

      Kaikkiin kahteen sähköliittimeen laitat akun navasta sähköä ja startin rungon yhdistät akun - napaan, niin jo lähtee.

      Jos starttimoottori on tällöin kädessäsi, niin se lähtee ja lujaa, vaikka millainen rautakoura olisit. Ruumiinvamma on enemmän kuin todennäköistä. Myös lattiaan voi tulla reikä ja startin pudotessa akun päälle akku menee oikosulkuun ja räjähtää yms.

      • Nimetön

        kaikille.onneks en viel kokeillu nimittäin olisin varmaan pitäny sitä kädessä startatessa ja siint ei ois hyvää seurannu:D


      • Anonyymi
        Nimetön kirjoitti:

        kaikille.onneks en viel kokeillu nimittäin olisin varmaan pitäny sitä kädessä startatessa ja siint ei ois hyvää seurannu:D

        Kytkee kaikki samaan liittimeen ja lähtee kahville, toimii palatess


    • Kytkeä

      Kyllä on kaikenlaista neuvojaa.Jos sinulla on startti irti niin laita se ruuvipenkkiin kiinni jos mahdollista.Sitten otat akun lähelle ja kytket akkukaapeleilla johdot starttiin.Kytket -johdon akusta startin runkoon ja johdon siihen mihin ruuvaat normaalisti startille menevän paksun kaapelin(siis solenoidille).Tämän jälkeen otat joko paksun johdon tai meisselin jolla yhdistät solenoidin herätinvirtajohdon ja päävirtakaapelin johdot yhteen(siis johto).Nyt solenoidi vetää ja samalla startti pyörii jos on kunnossa.Herätinvirtajohdon pää solenoidissa on yleensä apicoliittimen urospuolen näköinen ,siis tökättävä liitin.Kun liität herätinvirtajohdon päävirtakaapeliin niin vähän kyllä kipinöi koska ottaa jonkunverran virtaa.Startti on syytä olla jotenkin edes vähän kiinni jossakin tai pitele sitä kiinni,koska startin lähtiessä pyörimään se nytkähtää jonkun verran.Äläkä työnnä sormiasi sinne missä on bendix(se ratas mikä pyörittää konetta).Akussa pitää sitten olla potkua että jaksaa pyörittää starttia,eikä pelkästään naksahda.Jos ei pyöri niin sitten auki ja vikaa etsimään(hiilet,likaisuus tai solenoidin kytkentäpinnat monasti syynä).

      • Mr. Laardi

        Ja kuten tuossa mainittiin niin tee testi nimenomaan akkukaapeleilla. Jos starttimoottorille yrittää syöttää virtaa jollain kaiutinjohdolla niin se sulaa sormiisi.

        Startin osat voi testata myös yksitellen.
        Kuten jo sanottiin, kiinnitä startti ensin hyvin vaikka ruuvipenkkiin mutta järjen kanssa kuitenkin eli ei liian tiukkaan ettei se vaurioidu.

        Kytke akun miinus-navasta musta akkukaapeli startin runkoon eli johonkin metalliosaan.

        Testatan ensin solenoidi. Se on siinä startin kyljessä oleva sylinterimäinen "uloke" jonka toisessa päässä on yksi pieni liitin joka tod.näk. on uros-abiko.
        Johda tuohon liittimeen nyt virtaa akun plus-navalta.
        Jos solenoidi toimii niin pitäisi kuulua varsin selvä naksahdus ja sen pienen hammaspyörän pitäisi liikahtaa voimakkaasti akselin suuntaisesti.
        Jos mitään ei tapahtunut niin solenoidin käämi lienee kusahtanut.

        Jos toimii niin testataan sitten itse sähkömoottori.
        Miinuskaapeli on siis edelleen kytkettynä.
        Siellä solenoidin perässä on sen abiko-liittimen lisäksi kaksi suurempaa liitintä tai oikeastaan vain mutterit joiden alle tulevat johdot kiristetään.
        Koska startti on irti autosta, ei toisen mutterin alla ole johtoa mutta toisesta lähtee lyhyt johto joka menee starttimoottorin sisään.
        Syötä nyt virtaa (plus) siihen mutteriin josta se johto sinne sisään menee.
        Nyt pitäisi starttimoottorin pyöriä mutta solenoidi ei tee mitään. Kaapelin kytkeminen aiheuttaa voimakkaan kipinän sillä moottori nappaa aika paljon virtaa joten älä säikähdä.
        Jos moottori ei pyöri, on joko hiilet loppu tai käämi poikki.


        Jos kaikki on tähän asti kunnossa niin testataan vielä että solenoidi kytkee ne mutteriliittimet.
        Hommahan toimii niin että kun solenoidi vetää niin sen sisällä oleva kuparinen kontaktilevy yhdistää ne kaksi mutterijuttua. Solenoidi on siis myös eräänlainen rele.

        Kytke nyt plus-kaapeli siihen mutteriin josta ei lähde yhtään johtoa. Mitään ei pitäisi tapahtua.
        Sitten simuloidaan itse starttausta eli syötetään virtaa solenoidin käämille eli siihen pieneen liittimeen. Sen voi tehdä sillä ruuvarilla mutta ole varovainen ettet aiheuta oikosulkua startin runkoon. Kokeile siis mielummin jollain johdonpätkällä. Sen ai tarvitse olla kovinkaan järeä.
        Eli siis: Miinuskaapeli on startin rungossa ja plus-kaapeli siinä mutterissa josta ei lähde yhtään johtoa.
        Nyt johda toisella johdonpätkällä virtaa (plus) siihen pieneen abiko-liittimeen jolloin pitäisi tapahtua seuraavaa:
        Solenoidi vetää ja kuuluu naksahdus. Vetäessään solenoidin sisällä oleva kontaktilevy yhdistää ne kaksi mutteria toisiinsa jolloin siihen "tyhjään" mutteriin tuleva virta kulkee siihen toiseen mutteriin ja edelleen siitä lähtevää lyhyttä johtoa pitkin startin sisään ja käynnistää sähkömoottorin.

        Jos näin tapahtuu niin starttisi on kunnossa.
        Jos kaksi ensimmäistä testiä toimi mutta tämä ei toimi eli naksahtaa vain solenoidi mutta moottori ei pyöri, on vika niiden mutterien yhdistämisessä eli solenoidin rele-toiminnossa. Harvinainen vika mutta kaikki on mahdollista.


      • Anonyymi
        Mr. Laardi kirjoitti:

        Ja kuten tuossa mainittiin niin tee testi nimenomaan akkukaapeleilla. Jos starttimoottorille yrittää syöttää virtaa jollain kaiutinjohdolla niin se sulaa sormiisi.

        Startin osat voi testata myös yksitellen.
        Kuten jo sanottiin, kiinnitä startti ensin hyvin vaikka ruuvipenkkiin mutta järjen kanssa kuitenkin eli ei liian tiukkaan ettei se vaurioidu.

        Kytke akun miinus-navasta musta akkukaapeli startin runkoon eli johonkin metalliosaan.

        Testatan ensin solenoidi. Se on siinä startin kyljessä oleva sylinterimäinen "uloke" jonka toisessa päässä on yksi pieni liitin joka tod.näk. on uros-abiko.
        Johda tuohon liittimeen nyt virtaa akun plus-navalta.
        Jos solenoidi toimii niin pitäisi kuulua varsin selvä naksahdus ja sen pienen hammaspyörän pitäisi liikahtaa voimakkaasti akselin suuntaisesti.
        Jos mitään ei tapahtunut niin solenoidin käämi lienee kusahtanut.

        Jos toimii niin testataan sitten itse sähkömoottori.
        Miinuskaapeli on siis edelleen kytkettynä.
        Siellä solenoidin perässä on sen abiko-liittimen lisäksi kaksi suurempaa liitintä tai oikeastaan vain mutterit joiden alle tulevat johdot kiristetään.
        Koska startti on irti autosta, ei toisen mutterin alla ole johtoa mutta toisesta lähtee lyhyt johto joka menee starttimoottorin sisään.
        Syötä nyt virtaa (plus) siihen mutteriin josta se johto sinne sisään menee.
        Nyt pitäisi starttimoottorin pyöriä mutta solenoidi ei tee mitään. Kaapelin kytkeminen aiheuttaa voimakkaan kipinän sillä moottori nappaa aika paljon virtaa joten älä säikähdä.
        Jos moottori ei pyöri, on joko hiilet loppu tai käämi poikki.


        Jos kaikki on tähän asti kunnossa niin testataan vielä että solenoidi kytkee ne mutteriliittimet.
        Hommahan toimii niin että kun solenoidi vetää niin sen sisällä oleva kuparinen kontaktilevy yhdistää ne kaksi mutterijuttua. Solenoidi on siis myös eräänlainen rele.

        Kytke nyt plus-kaapeli siihen mutteriin josta ei lähde yhtään johtoa. Mitään ei pitäisi tapahtua.
        Sitten simuloidaan itse starttausta eli syötetään virtaa solenoidin käämille eli siihen pieneen liittimeen. Sen voi tehdä sillä ruuvarilla mutta ole varovainen ettet aiheuta oikosulkua startin runkoon. Kokeile siis mielummin jollain johdonpätkällä. Sen ai tarvitse olla kovinkaan järeä.
        Eli siis: Miinuskaapeli on startin rungossa ja plus-kaapeli siinä mutterissa josta ei lähde yhtään johtoa.
        Nyt johda toisella johdonpätkällä virtaa (plus) siihen pieneen abiko-liittimeen jolloin pitäisi tapahtua seuraavaa:
        Solenoidi vetää ja kuuluu naksahdus. Vetäessään solenoidin sisällä oleva kontaktilevy yhdistää ne kaksi mutteria toisiinsa jolloin siihen "tyhjään" mutteriin tuleva virta kulkee siihen toiseen mutteriin ja edelleen siitä lähtevää lyhyttä johtoa pitkin startin sisään ja käynnistää sähkömoottorin.

        Jos näin tapahtuu niin starttisi on kunnossa.
        Jos kaksi ensimmäistä testiä toimi mutta tämä ei toimi eli naksahtaa vain solenoidi mutta moottori ei pyöri, on vika niiden mutterien yhdistämisessä eli solenoidin rele-toiminnossa. Harvinainen vika mutta kaikki on mahdollista.

        Kuuluisiko solenoidin läpi kulkea virta???


    • autoa

      hajotat sen.

    • NN

      Terve, koitan hahmottaa oman startin vikaa. kun harvemmin lähtee moottoria käynnistämään vaan yleensä kuuluu vaan sähkömoottorin pyöriminen joka loppuu muutaman sekunnin päästä ku avaimen vääntää takaisin.

      eli ilmeisesti startti ei pääse yhdistämään hammaspyöriä mutta miten sähkömoottori silloin toimii. Akku on ihan uus. Eli ei naksahda vaan selkeästi jokin jää pyörimään tyhjää kun starttaa.

      Missä vika?

      • Ota se startti irti ja etsi vika ja korjaa.
        Tai jos et osaa, niin ota startti irti, putsaa kunnolla ulkopuolelta ja vie korjaamolle. Siellä löytävät vian, korjaavat ja ajavat ehkä vielä koepenkissäkin.
        Kun viet irtostartin etkä koko autoa säästyt irrotuksen ja kiinnityksen työkustannuksista, osin putsauksenkin.
        Ne startin varaosat ovat yleensä aika hintavia hiiliä lukuunottamatta.


      • Myytin murtaja

        Kytkeytyy kyllä hammaskehälle, mutta vapaakytkin siinä luistaa. Osta uusi startti tarvikekaupasta. On halvempi, kuin korjata sitä vanhaa, josta seuraavaksi loppuvat hiilet, kommutaattori kuluu puhki ja päätylaakeri on jo nyt niin väljä, että ankkuri melkein ottaa kiinni kenttään.


    • Anonyymi

      Muniinsa otetaan tuo startti. Solenoidi laitetaan kelleksiä vasten. laitetaan akusta siihen solenoidin päänän. - laitetaan startin runkoon. Sitten akun navasta jollain oikojohdolla annetaan virtaa solenoidin pieneen liittimeen. Jos tämä tuntuu kivuliaalle ja äänesi on noussut pari oktaavia, startti on kunnossa.

    • Anonyymi

      Se startti imasee alussa sellaiset 50-100A vähän mallista riippuen.
      Jätä testaaminen autosähköasentajalle, koska sellainen et selvästi ole.
      Jos startti on oikarissa niin virtaa menee se akun oikosulkuvirta ja tulipalo sekä räjähdys on uhkana.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2728
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1351
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1165
    4. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      19
      1037
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1030
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      1020
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      300
      915
    9. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      909
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe