Roaccutan-kuuri ja sivuoireet

..:)

Moni täällä ja monella muulla saman aiheisella palstalla pohtii uskaltaako aloittaa a-vitamiinikuurin haittavaikutusten takia.
Joten ajattelin kirjoittaa omista aloituskokemuksistani ihan oman topicin alle :)

Aloitin isotretioni-kuurin kuukausi sitten -monta viikkoa myöhemmin kuin piti,koska pelkäsin niin hirveästi kaikenlaisia hiustenlähtöjä ja superaknen puhkeamista!
Ensimmäisellä viikolla en huomannut mitään eroa..muutama näppy tuli ehkä normaalia enemmän,mutta ei mitään kovin hälyttävää. Tosin ihoni ei mikään kauhean paha ole edes, meikillä saa "lähes täydellisen" näköisen.
Seuraavalla viikolla huulet alkoivat kuivua,hyvä kun suun sain auki! Tätä on kestänyt nyt jo useampi viikko,mutta sen kanssa oppii elämään :) koko ajan kiristää ja paloja lähtee, mutta huulirasvalla, hellävarasella kuorinnalla ja jatkuvalla vedenjuonnilla huulet pysyvät ihan kauniina.
Ihoni lähti paranemaan todella nopeasti, jo seuraavalla viikolla huomasin parannusta. Nyt tosin tultu ihme takapakkia,sillä kuukauden popsimisen jälkeen ihoni voi aika huonosti,mutta silti paremmin kun ennen kuurin alkua! Aknen muotoni on muuttunut, sillä ennen ihoni oli puhdas ja kuulas lukuunottamatta kipeitä punaisia patteja, joita ilmeentyi säännöllisin väliajoin lähinnä leukaan tai poskipäihin. Nyt läheltä katsottuna ihoni näyttää järkyttävältä, useita pieniä mustapäitä ympäri naamaa..kuulunee paranemisprosessiin, kun rauhaset tyhjentyy..?

Hiukseni eivät ole ohentuneet, silmäni eivät ole kuivuneet, nenäni ei vuoda verta, en saanut superaknea,en ole vielä murhannut itseäni.

Kämmenselät on kyllä kuivuneet aika pahoiksi,kuivaläikkiä,mutta rasvaamalla nekään ei haitta normielämää.
Rintakehään tuli jossain vaiheessa ihottumaa,mutta se lähti itsestään pois.

Kuuria syödessä tuntuu, että vanhat arvet tulevat näkyviin jotenkin paremmin, tai uusista näpyistä jäävät läikät pysyväy pidempään näkyvillä..tiedä sitten kuvitelmaako..?

Ihoni edelleen reagoi vahvasti kuukautiskiertooni-->menkkojen alkaessa finnejä tulee, niiden aikana iho täydellinen, loppuessa finnejä tulee taas jne., mutta ei samassa mittasuhteessa kuin aikasemmin.
Pari kertaa olen unohtanut ottaa päivän lääkkeen,ja silloin tuntuu kuin iho heti huononisi, mutta tämäkään tuskin tieteellisesti todistettavissa :)

Tässä minun kokemuksistani roasta; tietenkin haittaoireet ja lääkkeen teho ovat yksilöllisiä, mutta peloistani huolimatta minä tuskin huomasinkaan mitään haittaoireita! Tietenkin on vielä 4kk:tta edessä,mitä ne sitten eteen tuokaan, mutta eiköhän pahin ole jo koettu!

Eli rohkeasti vain syömään roakuuri, sillä nämä sivuoireet eivät ole mitään verrattuna joka aamuiseen tappeluun ihon kauniiksi saamisen kanssa!

31

9106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdasdasdasad

      tosin voi olla että se ei autakaan se kuuri ja en jaksa uskoa että mulla auttais

      • auttaa pysyvästi

        joten kokeile edes.

        Mulla on samankaltaisia kokemuksia roasta kuin aloittajalla, mulla ei kyllä ole edes huulet kuivuneet juurikaan mutta iho on paljon paremmassa kunnossa. Mitään sivuoireita en ole huomannut. Torstaina menen ihotautilääkärille, kuukauden olen nyt syönyt lääkettä, saa nähdä, josko annostusta nostetaan - koska ei tosiaan mitään erityisempää kuivumista havaittavissa. Iho ei kylläkään enää ole öljyinen aamuisin kun herään, eikä tarvitse koko päivänä pyyhkiä rasvaa pois naamasta, ennen kun sitä piti tehdä viimeistään kaksi tuntia aamuisen meikkauksen jälkeen.

        Ihanaa! Kyllä tämä tästä!!!


      • dsadasads
        auttaa pysyvästi kirjoitti:

        joten kokeile edes.

        Mulla on samankaltaisia kokemuksia roasta kuin aloittajalla, mulla ei kyllä ole edes huulet kuivuneet juurikaan mutta iho on paljon paremmassa kunnossa. Mitään sivuoireita en ole huomannut. Torstaina menen ihotautilääkärille, kuukauden olen nyt syönyt lääkettä, saa nähdä, josko annostusta nostetaan - koska ei tosiaan mitään erityisempää kuivumista havaittavissa. Iho ei kylläkään enää ole öljyinen aamuisin kun herään, eikä tarvitse koko päivänä pyyhkiä rasvaa pois naamasta, ennen kun sitä piti tehdä viimeistään kaksi tuntia aamuisen meikkauksen jälkeen.

        Ihanaa! Kyllä tämä tästä!!!

        joo kyllä mulla on jo kuuri ekaa kk...naama ihan puhdas mutta mites sitte ku kuuri loppuu :(


    • poikani käytti

      Aikoinaan poikani söi roccautan kuurin taisi olla aika pitkä, oli silloin jos oikein muistan, 22v, varmaan iho olisi parantunut ilman sitäkin, hänen päänahka kuivui totaalisesti ja hiukset suorastaan kuoli tarkistelin ennen niin vahvaa hiusta, ettei päälakea näkynyt, kampaajankin mielestä pojalla oli todella vahva tukka, ja kuurin aikana hiukset lähti aivan kun vain nosteli niitä kammalla, tyynyt oli täynnä mustia hiuksia kun sitä puistelin, ja ei ole kasvaneet takaisin, kävi laserit ja kaikki. Isällään on paksu tukka 69 v, ja veljellään myös, uskon että kuuri oli osasyyllisenä nyt on päältä melko kalju takana ja sivuilla on hiukset, liekö yhteensattuma vai mikä, en ottaisi kuureja jos olisin vaikka finninen, tarkistaisin ruokavalion ja hoitaisin naamiolla ym. puhdistuksella kosmetologilla, näin aivan itse miten päänahka kuivui silmissä ja hiukset harveni juuri kuurin aikana, miettikää.

      • ap..

        Aknea ei hoideta ruokavalion muutoksilla, ulkoisilla pesuaineilla tai kosmetologikäynneillä.
        Nämä kaikki kyllä helpottavat oireita, mutta ei ne ihoa paranna.
        Itse syön hyvin terveellisesti, koko elämäni syönyt, liikun paljon, aikaisemmin jopa kilpatasolla, kokeillut jos jonkin näköiset laadukkaat ihonhoitotuotteet läpi ja kosmetologilla ravaan säännöllisesti ihonpuhdistuksessa.
        Se, joka kuvittelee aknen olevan ulkoisista tekijöistä johtuvaa, kuten epähygieenisyys,tai huonoista elämäntavoista, ei ikinä itse ole sairastanut aknea ja tuskimpa hänen lähipiirinsäkään!
        Niinkuin alkuperäsessä viestissänikin viittasin, haittavaikutukset ovat hyvin yksilöllisiä enkä voi tietää poikasi todellista laitaa, mutta omasta, tuttavapiirini ja lääkärini kokemuksista tiedän tuollaisen olevan hyvin harvinaista, jokseenkin olematonta. Asianlaitaa puoltaa hyvin se, ettei tuon tapaisiin kertomuksiin törmää kuin juuri tämänkaltaisilla forumeilla.
        Kirjoitin aknesta sairautena, sillä sitä se nimenomaa on ja tuon kaltaiset kommentit "anna hoitua itsekseen" ärsyttää suuresti, sillä niillä ruokitaan vain stereotypioita. Näiden stereotypioden mukaan akne on seuraus huonoista elämäntavoista ja hygieniasta, tämän takia akne on sairautena hyvin kokonaisvaltainen; ei vain ulkoisesti näppylöinä, vaan se vaikuttaa myös niin henkisesti kuin sosiaalisestikin aiheuttaen monesti syviä arpia, eikä vain naamaan.

        Mitä jos 69v. miehellesi iskisi impotenssi ja häntä kehotettaisiin ajan antaa korjata tilanne,... luonnollisella poistumisella ?

        Turhaanhan minä sinulle kiukuttelen, mutta juuri kaltaistesi kommentaattoreiden takia kirjoitin alkuperäisen viestin, sillä aloittaessani itse kuuria etsin paljon tietoa mm. internetistä, ja viivytin lääkkeiden ottoa juuri näiden kauhukertomusten ja muiden urbaanilegendojen takia. Voi kuinka itse olisin halunnut löytää edes yhden seikkaperäisesti kirjoitetun uskottavan selostuksen lääkkeiden sivuvaikutuksista!


      • meikämanne
        ap.. kirjoitti:

        Aknea ei hoideta ruokavalion muutoksilla, ulkoisilla pesuaineilla tai kosmetologikäynneillä.
        Nämä kaikki kyllä helpottavat oireita, mutta ei ne ihoa paranna.
        Itse syön hyvin terveellisesti, koko elämäni syönyt, liikun paljon, aikaisemmin jopa kilpatasolla, kokeillut jos jonkin näköiset laadukkaat ihonhoitotuotteet läpi ja kosmetologilla ravaan säännöllisesti ihonpuhdistuksessa.
        Se, joka kuvittelee aknen olevan ulkoisista tekijöistä johtuvaa, kuten epähygieenisyys,tai huonoista elämäntavoista, ei ikinä itse ole sairastanut aknea ja tuskimpa hänen lähipiirinsäkään!
        Niinkuin alkuperäsessä viestissänikin viittasin, haittavaikutukset ovat hyvin yksilöllisiä enkä voi tietää poikasi todellista laitaa, mutta omasta, tuttavapiirini ja lääkärini kokemuksista tiedän tuollaisen olevan hyvin harvinaista, jokseenkin olematonta. Asianlaitaa puoltaa hyvin se, ettei tuon tapaisiin kertomuksiin törmää kuin juuri tämänkaltaisilla forumeilla.
        Kirjoitin aknesta sairautena, sillä sitä se nimenomaa on ja tuon kaltaiset kommentit "anna hoitua itsekseen" ärsyttää suuresti, sillä niillä ruokitaan vain stereotypioita. Näiden stereotypioden mukaan akne on seuraus huonoista elämäntavoista ja hygieniasta, tämän takia akne on sairautena hyvin kokonaisvaltainen; ei vain ulkoisesti näppylöinä, vaan se vaikuttaa myös niin henkisesti kuin sosiaalisestikin aiheuttaen monesti syviä arpia, eikä vain naamaan.

        Mitä jos 69v. miehellesi iskisi impotenssi ja häntä kehotettaisiin ajan antaa korjata tilanne,... luonnollisella poistumisella ?

        Turhaanhan minä sinulle kiukuttelen, mutta juuri kaltaistesi kommentaattoreiden takia kirjoitin alkuperäisen viestin, sillä aloittaessani itse kuuria etsin paljon tietoa mm. internetistä, ja viivytin lääkkeiden ottoa juuri näiden kauhukertomusten ja muiden urbaanilegendojen takia. Voi kuinka itse olisin halunnut löytää edes yhden seikkaperäisesti kirjoitetun uskottavan selostuksen lääkkeiden sivuvaikutuksista!

        Olen täsmälleen samaa mieltä alkuperäisen kirjoittajan kanssa. Muutama teini-iän finni varmaan häviääkin normaalilla ihon puhdistuksella, mutta esim. itselläni on ollut akne jo monta vuotta, ja olen sentään 31-vuotias. Eikä minua voi syyttää epäterveellisestä ruokavaliosta tai ihon hoitamattomuudesta.

        Kun lopetin pillereitten syömisen noin neljä vuotta sitten, akneongelma suorastaan räjähti, eikä sille sen jälkeen loppua näkynyt kaikenlaisista puhdistuksista huolimatta - kunnes nyt aloitin Roaccutanin. Todellinen akne johtuu jostain ihan muusta kuin epäterveellisistä elämäntavoista tai ihon huonosta puhdistamisesta.

        Vain yksi asia tässä Roaccutanissa itseäni harmittaa - miksi ihmeessä en hakenut sitä jo aikaisemmin?!?


      • roan aloittanut

        "en ottaisi kuureja jos olisin vaikka finninen, tarkistaisin ruokavalion ja hoitaisin naamiolla ym. puhdistuksella kosmetologilla, näin aivan itse miten päänahka kuivui silmissä ja hiukset harveni juuri kuurin aikana, miettikää."

        Onko tuo edes totta mitä kerrot? Taitaa olla TODELLA harvinaista, jos pitää paikkansa. Ja vaikea akne ei lähde millään ihohoidoilla/ruokavalioilla, siinä ainoa ratkaisu - itsemurha.. Niin ehä mieluummin syön "myrkkyä" josta oon saanut vain pieniä sivuvaikutuksia (niin kuin suurin osa) kuin sekoan lopullisesti kipeän paisenaaman kanssa.


      • äiti jatkaa
        ap.. kirjoitti:

        Aknea ei hoideta ruokavalion muutoksilla, ulkoisilla pesuaineilla tai kosmetologikäynneillä.
        Nämä kaikki kyllä helpottavat oireita, mutta ei ne ihoa paranna.
        Itse syön hyvin terveellisesti, koko elämäni syönyt, liikun paljon, aikaisemmin jopa kilpatasolla, kokeillut jos jonkin näköiset laadukkaat ihonhoitotuotteet läpi ja kosmetologilla ravaan säännöllisesti ihonpuhdistuksessa.
        Se, joka kuvittelee aknen olevan ulkoisista tekijöistä johtuvaa, kuten epähygieenisyys,tai huonoista elämäntavoista, ei ikinä itse ole sairastanut aknea ja tuskimpa hänen lähipiirinsäkään!
        Niinkuin alkuperäsessä viestissänikin viittasin, haittavaikutukset ovat hyvin yksilöllisiä enkä voi tietää poikasi todellista laitaa, mutta omasta, tuttavapiirini ja lääkärini kokemuksista tiedän tuollaisen olevan hyvin harvinaista, jokseenkin olematonta. Asianlaitaa puoltaa hyvin se, ettei tuon tapaisiin kertomuksiin törmää kuin juuri tämänkaltaisilla forumeilla.
        Kirjoitin aknesta sairautena, sillä sitä se nimenomaa on ja tuon kaltaiset kommentit "anna hoitua itsekseen" ärsyttää suuresti, sillä niillä ruokitaan vain stereotypioita. Näiden stereotypioden mukaan akne on seuraus huonoista elämäntavoista ja hygieniasta, tämän takia akne on sairautena hyvin kokonaisvaltainen; ei vain ulkoisesti näppylöinä, vaan se vaikuttaa myös niin henkisesti kuin sosiaalisestikin aiheuttaen monesti syviä arpia, eikä vain naamaan.

        Mitä jos 69v. miehellesi iskisi impotenssi ja häntä kehotettaisiin ajan antaa korjata tilanne,... luonnollisella poistumisella ?

        Turhaanhan minä sinulle kiukuttelen, mutta juuri kaltaistesi kommentaattoreiden takia kirjoitin alkuperäisen viestin, sillä aloittaessani itse kuuria etsin paljon tietoa mm. internetistä, ja viivytin lääkkeiden ottoa juuri näiden kauhukertomusten ja muiden urbaanilegendojen takia. Voi kuinka itse olisin halunnut löytää edes yhden seikkaperäisesti kirjoitetun uskottavan selostuksen lääkkeiden sivuvaikutuksista!

        En kirjottanut viestiä siksi että se leimaisi jotenkin käyttäjät peräti "epäterveellisen elämän omaajiksi, vaan siksi että poikani kohdalla kävi näin. Ja tuosta urheilusta ym. poikanikin urheili- ja lasketteli- hiihti ja nyt on moottoriurheilu hänellä sydäntä, siis moottoripyöräily, ja urheilukalastus, joten ei hän ole sohvalla maannut koskaan. Syönyt on monipuoliesti ym. ei polta ei juo. ja vaan tuli ne finnit. Mutta minkäs sille tekee jos lääke jollekin jotain aiheuttaa. Maksa-arvotkin nousi, nimittäin niitä seurattiin.
        Ja sinulle voin sanoa että 69 v. ukko on ollut impotentti jo 10 vuotta, joten sitä ei tiedä mitä kohdalle itsekullekin tulee, täytyy vaan mennä eteenpäin. En ole ketään yrittänyt pelotella enkä muuta tämä oli vain meidän kokemus, jospa teillä menee paremmin ja ukkonne akkanne jaksaa vielä "hommansa" 80 vuotiaanaakin jos luoja elinpäiviä suo. En ole katkera, saisihan uuden miehen tai rakastajan milloin vain.


      • itsellänimyös
        roan aloittanut kirjoitti:

        "en ottaisi kuureja jos olisin vaikka finninen, tarkistaisin ruokavalion ja hoitaisin naamiolla ym. puhdistuksella kosmetologilla, näin aivan itse miten päänahka kuivui silmissä ja hiukset harveni juuri kuurin aikana, miettikää."

        Onko tuo edes totta mitä kerrot? Taitaa olla TODELLA harvinaista, jos pitää paikkansa. Ja vaikea akne ei lähde millään ihohoidoilla/ruokavalioilla, siinä ainoa ratkaisu - itsemurha.. Niin ehä mieluummin syön "myrkkyä" josta oon saanut vain pieniä sivuvaikutuksia (niin kuin suurin osa) kuin sekoan lopullisesti kipeän paisenaaman kanssa.

        Vahvat hiustet ovat muista vain. Nyt ne ovat kuivat ja niitä lähtee tukuittain kuurin jälkeenkin. Tätä menoa olen kalju ellen tee jotain.


      • ...

        Ihotautilääkärini mukaan akne on sairaus, eikä se johdu väärästä ruokavaliosta tai huonosta ihonhoidosta. Itselläni akneen kuuluuu pahasti tulehtuneet näppylät, joihin auttoi hieman antibiootti ja antibiottivoide. Nyt hoitona Roaccutan ja voide, ja parannusta näkyy jo hieman, eikä muita sivuoireita kuin huulten kuivuminen.

        Turhaa on alkaa täällä julistamaan että hoitakaa ihmiset sitä ihoa ja ruokavaliotanne, niin akne hoituu, kun valitettavasti se ei tätä sairautta paranna.

        Olen 25-vuotias nainen, jolla akne puhkesi yllättäen vuosi takaperin. Elämäntavat ovat aina olleet hyvin terveelliset: ihon puhdistan aamuin illoin, käyn kosmetologilla kasvohoidoissa, urheilen, juon vettä runsaasti ja ruokavalio on terveellinen, ja silti sain aknen. On se vaan niin väärin :(


      • kaisa31757
        äiti jatkaa kirjoitti:

        En kirjottanut viestiä siksi että se leimaisi jotenkin käyttäjät peräti "epäterveellisen elämän omaajiksi, vaan siksi että poikani kohdalla kävi näin. Ja tuosta urheilusta ym. poikanikin urheili- ja lasketteli- hiihti ja nyt on moottoriurheilu hänellä sydäntä, siis moottoripyöräily, ja urheilukalastus, joten ei hän ole sohvalla maannut koskaan. Syönyt on monipuoliesti ym. ei polta ei juo. ja vaan tuli ne finnit. Mutta minkäs sille tekee jos lääke jollekin jotain aiheuttaa. Maksa-arvotkin nousi, nimittäin niitä seurattiin.
        Ja sinulle voin sanoa että 69 v. ukko on ollut impotentti jo 10 vuotta, joten sitä ei tiedä mitä kohdalle itsekullekin tulee, täytyy vaan mennä eteenpäin. En ole ketään yrittänyt pelotella enkä muuta tämä oli vain meidän kokemus, jospa teillä menee paremmin ja ukkonne akkanne jaksaa vielä "hommansa" 80 vuotiaanaakin jos luoja elinpäiviä suo. En ole katkera, saisihan uuden miehen tai rakastajan milloin vain.

        Akne pillereiden - http://track.fi.derminax.com/product/Derminax/?uid=2484&sid=1386&pid=123&bid=advandec Sain tilaukseni ajallaan ja tabletit toimivat hienosti.


    • Typy--

      Voivoi, minä saan roan viikon päästä ja sitä on odotettu!! Meikäläinen täällä märisee kun niin uskomattomalta tuntuu että iho olis joskus hyvässä kunnossa:) Ei kyllä kaada tätä mimmiä sivuvaikutukset!
      Harmivaan jos toi pahenemisvaihe on yli 2 kk nimittäin oon ollu ihastunu yhteen adoniksee ja se lähtee nyt matkoille 2 kk ajaksi ja ajttelin että menisin sen mun uudella naamalla iskemään kun tulee takasin:D noh ehkäpä sit kevättalven puolella..:D
      Juu, ihana lukea täältä näitä toisten kokemuksia nimittäin yhelläkään kaverilla ei ole iho-onglemia eikä ne tiedä miltä tuntuu ku et voi lähtä mökille porukalla kun siellei kerkee piilossa pakkeloida ja vaikeeta ilman peiliä:P pff..No pian se on ohi ja sitte minunki nätit silmät alkaa näkymään näitten finnien seasta. Rahat revin vaikka pulloja keräämällä mutta kaikkeni teen kyl et naama paranee! Hirveesti voimia ja positiivista mieltä kaikille pizzanaamoille! (Toivottavasti en ite pety:D)

    • kun jaksoit/osasit

      kirjoittaa asiallista kokemusta roasta

    • kuurilla ollut

      KUUMOTTELUA toi hiustenlähtö. hiukset ei vaan rasvotu kuurin aikana that´s it! jos akne oikeasti häiritsee niin hakekaa ihmeessä toi roaccutan!

    • 23v ja 11vuotta finnien ystävä

      Mie oon nyt 2kk noita syöny ja tetraan verrattuna on ihan älyttömän hidas. Mulla ainakin iho hilseilee ihan hirveesti ja jos naama ois aamulla kunnossa niin ei se enään 12 aikaan sitä ole. Irtoo oikein kunnon lastua naamasta eli ihan hirveennäkönen. Verta tulee nenästä sillon tällön, helvetinmoista päänsärkyä on viikoittain. Hämäränäkö on kans huonontunut. Silmät kuivaa mikä on ehkä huonoin asia kokska käytän piilareita enkä laseja meinannut päähäni laittaa. Finnit on nyt jotenkin vähentyneet mut niitä tulee sellasiin paikkoihn missä niitä ei harvemmin ole edes ollut. Sit tulee sellasia ihon alle olevia kovia valkosia paakkuja jotka eivät kyllä kipeitä ole mut rumannäkösiä ja kestää kauan että häviävät.

    • SSipe

      Sainpahan minäkin lopulta aikaiseksi hakea tuon roa-kuurin, parit antibioottikuurit ja voiteidenlevittelyt takana ja aina vaan paluu samaan. Kauhunsekaisin tuntein luin keskustelupalstoilta tarinoita mitä hirveimmistä sivuvaikutuksista, mutta hyvinkin vähällä oon selvinnyt! Annostus on nyt 40mg/pvä, kuuria takana kolmisen viikkoa. Vielä ei ole juurikaan parempaan suuntaan otettu askelia, iho tuntuu pukkaavan sitä kakkaa ulos oikein urakalla. Mustapäät on aika hurjan jättiläisen näköisiä, kun ihohuokoset supistuu ja näin ollen mustapäät lykkäävät pihalle :D Mitään über-pahenemisvaihetta ei kuitenkaan ole iskenyt päälle. Huulet ovat melko kuivat, samoin iltaisin silmät (käytän piilareita) mutta vaseliinilla, bepanthenilla ja silmätipoilla pärjää ihan hyvin (: naama ei ole vielä alkanut juurikaan kuivua, pientä kiristystä havaittavissa pesun jälkeen mutta siitäkin selvitään ihan normirasvoilla.

      Ja aikas turhaa pelottelua mun mielestä ollu monissa paikoissa, tietty jokaisella ihmisellä vaikuttaa lääkkeet yksilöllisesti, mutta itse oon tähän mennessä päässyt todella helpolla! Ainoa inhottava sivuvaikutus on ollut päänsärky, josta saan kärsiä lähes päivittäin. Särkylääkkeitäkään ei tekis mieli ihan koko ajan popsia, kun tuo itse kuurikin käyttää maksaa jo niin ylikierroksilla...

    • Poika 20

      Itse aloitin kuurin noin 14v kun aknea niin paljon ettei saanut enään nukutuksi sen säryn vuoksi. Söin niitä noin 4-5kk ajan ja siinä oli noi perus haittavaikutukset verenvuoto ja ihonkuivuminen. Kun lopetin niiden syömisen, meni muutama viikko alkoi mulla nivelet särkeä niin, että joudun kilpaharrastukseni lopettamaan kokonaan, ja lopuksi pelkkä kävely teki kipeää. Portaita sai kiivetä kaksin käsin kaiteesta pidellen kun polvet ei taipunu ja nilkat sattui. Tätä kipua kesti noin 1v kunnes se vain katosi hiljakseen ja pystyin lopuksi juoksemaan ilman kipuja. Olen tänäpäivä 20v ja mulla alkoi taas noin 18 vuotiaana nilkat särkeä kun ruvennut juoksua tekemään säännöllisenä, lääkärillä tullut ravattua monet kerrat ja sieltä vain sama tarina että lepo ja burana. Kipu menee levolla ohi, parhaimillani lepäsin puoli vuotta ja kokeilein juoksua, ne kipeytyi taas ja homma jatkuu. Epäilen että nilkka kivut johtuvat roaccuttanista koska multa ei ole nilkan rakenteista mitään vikaa löydetty ja en ole niitä koskaan telonut urheillessa. Samalla epäilen myös pituus kasvun pysähtyneen kun olen kasvanut noin 1cm 15v-20v välissä. Alkuun epäilin itse yli rasittamista, mutta tiedän jo kaksi hyvin samanlaista tapausta kenellä särkee paikat kuurin jälkeen. Tässä mulla kysymys johon en ole vielä löytänyt vastausta että, toivottavasti herättää keskustelua ja että mitä asialle voisi tehdä.

      • myrkkyä syöttävät

        Roan paska kalkeuttaa lihakset ja nivelet ja se näkyy vielä 20v päästäkin. Luin jostain.


    • mullatälläinen

      Onks kellään ollut sivuvaikutuksena veristä ulostetta silloin tällöin?

      • anaali veressä

        No itseasiassa ite just googlettelin ja aattelin kysästä samaa. Häijyä on pyyhkiä persausta kun paperi on ihan veressä.

        Itellä on melkein kaikki sivuvaikutukset myös mitä varo-ohjeessa on ettenkin yhdestä 10.000nesta löytyy useempaa. Ite en tule uusimaan ikinä tota reseptiä. Syön vaikka koko ikäni antibiotteja.


    • mullakinon ollut

      mulla jos on ollut verta ulosteessa niin se on kestänyt vaan yhden tai kaks päivää silloin tällöin ei oo vaarallista, kai? Mieluummin verta ulosteessa kun sata paisetta naamassa!

    • Arpinaama

      Itsellänikin on tällä hetkellä toi kuuri. Kyllä mun ihoni on parantunut hieman, mut harmittaa kun ei se ole vielä ihan kunnolla parantunut vaikka jo melkein kolme kuukautta on kuuria vedetty.
      Selkää on särkenyt ja se hankaloittaa mun tanssi harrastustani. Samoin muutamana yönä en ole saanut unta tän selän takia. Mulla ei kuitenkaan ole ollut pahaa ihon kuivumista. Huulia nyt vähän kuivanut. Mutta ennen mulla taas oli erittäin rasvoittuva iho niin nyt on ihanaa kun meikit pysyy hyvin ja naama ei kiillä:) Toinen ihana sivuvaikutus on, että hiukset ei enää rasvoitu! Rakastan sitä, kun ei aina tarvitse lykätä sitä shampoota päähän vaan voi olla vapaasti viikonkin pesemättä niitä.
      Mutta sitten mulla on ERITTÄIN raivostuttava sivuoire: nenäverenvuoto. Se tulee mulla vähintään kerran viikossa ja aina pahimpaan aikaan. Pelkään jatkuvasti et se alkaa ja siksi kävelenkin joka paikkaan miljoona paperia kädessä. Muutamat vaatteet on tahrittukin verellä, kun vuoto on alkanut erittäin runsaana ja ihan yhtäkkiä.
      Suosittelen kuitenkin lääkettä kaikille, koska huono iho on oikeasti paljon isompi taakka kuin mikään nenäverenvuoto. Munkin iho on oikeesti pilannut mun sosiaalista elämää, kun häpeän poskiani niin paljon. Häpeän kyllä vieläkin ja varmaan koko loppuelämänikin helvetinmoisten arpieni takia. Joten oikeesti jos on akne niin hankkikaa ne lääkkeet, koska mullekin syötettiin aivan liian kauan paskaa, et akne menee ohi jos muuttaa elintapoja. Ei mene. Akne tarvitsee myrkkyä häipyäkseen ja on se myrkky myös sen arvoistakin. Elämänlaatu ainakin mulla on parantunut vaikka ihoni ei olekaan vielä täysin virheetön.

      • Mies34

        Tuo on joillakin sivuoireena. Kannattaa ehkä harkita annostuksen pienentämistä, tosin silloin kuuri kestää pidempään. Jos koko ajan vuotaa ja haittaa harrastusta niin laskisin annostusta hieman.


    • neitinäppy

      Olen 25-vuotias nainen, teini-iästä asti olen kärsinyt finneistä, kunnes 18-vuotiaana määrättiin e-pillerit aknen hoitoon. E-pillerit auttoivat akneeni varsin hyvin, ensin oli Diane novaa, viimeisimmäksi Mercilon. Jouduin kuitenkin lopettamaan e-pillerit kesällä 2012 auraalisen migreenin vuoksi. Nyt akne on pikku hiljaa tullut takaisin, varsinkin leukapielissä on kipeitä patteja. Puhdistan kasvoni huolella aamuin illoin, syön terveellisesti ja urheilen säännöllisesti. Olen käyttänyt apteekista saatavaa Brevoxyl-voidetta hillitsemään finnien muodotumista, mutta se ei ole juurikaan auttanut. Olen käyttänyt luonnonkosmetiikkaa ja savinaamioita, kosmetologillakin olen ihoani puhdistuttanut, mutta kuten sanottu, ei akne lähde vaikka kuinka ihoa hellisi ja hoitaisi ulkoisesti.

      Nyt olen miettinyt ihotautilääkärille menoa. Oletan, että lääkäri ehdottaisi minullekin juuri tätä Roacuttania. En oikein innostu kyseisen lääkkeen syömisestä, kun se tuntuu olevan kovin "raju" lääke. Kuinka pitkiä kuureja olette Roacuttania syöneet ja minkälaisella annostuksella? Onko aknenne hävinnyt lopullisesti kuurin loputtua? Onko lääkkeestä jäänyt oireita kuurin jälkeen? Kuten edellä on kirjoitettu nivelkivuista, onko muita oireita jäänyt? Tuntuu oudolta, että näinkin yleiseen iho-ongelmaan ei tunnu olevan mitään muuta yhtä tehokasta hoitomuotoa kuin Roacuttan. Antibiootithan ovat hetken helpotusta. Onko lääkärinne ehdottanut teille mitään muita hoitoja/lääkkeitä aknen nujertamiseksi?

      • ****

        Olen sinua kymmenen vuotta vanhempi nainen ja kärsinyt aknesta murrosiästä lähtien. E-pillerit ovat aikuisiällä pitäneet aknen jollain tapaa siedettävässä kunnossa. Monestakin syystä halusin lopettaa pillerien käytön pysyvästi, jonka jälkeen akne oli pahempi, kuin ikinä.

        Kyllästyin tilanteeseen puolentoista vuoden jälkeen ja menin ihotautilääkärille aikeenani vihdoin aloittaa roa. Tunsin ajautuneeni pisteeseen, jossa mitään muuta ei enää ollut tehtävissä, vaikka kauhutarinat roasta pelottivat todella.

        Lääkäri kirjoittikin minulle vuoden annoksen Isotretinoin Actavista (Roaccutanin rinnakkaisvalmiste), jota olen käyttänyt nyt viisi kuukautta. Annos on pieni, vain 20mg päivässä, vaikka minulla on hiukan ylipainoakin.

        Olen todella tyytyväinen Actavikseen! Sivuoireita oli aluksi huulten kuivuminen ja myös nenän sisäpuoli kuivui pahasti (minulla on myös psori, joka pahensi tilannetta). Nenä parani, ja huulet kuivuvat enää hiukan, eli ihoa ei lähde enää edes päivittäin. Mitään muita ongelmia ei ole ollut. Aluksi koin myös tuon aknen pahenemisen, mutta siitä selvittyäni olenkin saanut nauttia tosi kauniista ja kuulaasta ihosta, ihan kuin lapsena! Minulle on monta kertaa sanottu, että ihan säteilen!.:) Ihana tunne, kun aiemmin on aina saanut häpeillä ihoaan.

        Eihän Roa/Actavis mikään yliluonnollinen myrkky ole, vaan A-vitamiinihappoa. Yliannostus aiheuttaa kaikenlaisia oireita, mitä kenellekin. Mutta aikuisena saattaisit hyvinkin pärjätä pienellä päiväannoksella, jolloin oireita on vähemmän.

        Parasta on kuitenkin ollut se, että pari kasvoillani ollutta alkavaa ryppyä/juonnetta ovat silonneet täysin! Tämän ikäiselle on ihan hieno juttu, ettei naamassa ole yhtään elämän jälkiä, vaikkei helpolla ole päässytkään. :)
        Kuuri on siis kesken, mutta sen loputtua aion jatkaa A-vitamiinin käyttöä, joka selvästi on iholleni hyväksi. Myös psori ja atooppinen ihottumani ovat huomattavasti tavallista paremmassa kunnossa, oireita ei oikeastaan ole.


    • äldsnd

      oon syönyt roata 5viikkoo ja ainoa sivuoire huulet ja koko kropan nahka kuivuu ainoa asia mikä on harmittanut etten oo tiennyt roasta aiemmin. en ole vielä murhannut itseäni sori mut oli hauska se oliskin jo aika vakava sivuoire!

    • Miettiiiii

      Onnistuuko tällä roaccutanilla ruusufinnin hoito nenässä? Lähteekö sillä paha punoisuus ja hoituuko/korjautuuki enemmän tai vähemmän tulehtunut nenä?

    • 44232

      Naurattaa nuo rouvan pojan tummien hiusten lähtö Roan takia ja vain päälaelta,ei takaa eikä sivuita!!! Kyllä se kuulostaa aivan normaalilita
      hiusten lähdöltä ja sitäpaitsi äidinisän hiustenlähtö on periytyvämpää kuin isän,
      Itse olen jo iäkäs joten muistan kun roaaccutanea tuli -80 luvun alussa ja sitä sai vaan lääkintöhallituksen erikoisluvalla ja sain itsekin vihdoin apua vaikeaan akneeni valitettavasti vaan hieman liian myöhään, iho ehti arpeutua pahasti
      koska yli 5 vuoden tetrasykliinin käyttö ei sanottavasti auttanut,päinvastoin pilasi vatsan pysyvästi...
      Siis älä odota hae Roa resepti ajoissa ja kiitä luojaa että tuollainen tehokas lääke löytyy nykyään,olisipa tullut ajoissa minullekin,
      Ja sivuvaikutuksia,niitä ei ainakaan minulle tullut huulten kuivumista lukuunottamatta lainkaan,ja huulivoiteet auttaa siinä kummasti.

    • Mies34

      Olen itse 34v mies, nyt syönyt kuuria 30mg vuorokaudessa 3kk ja olen ollut tyytyväinen. Kuten lääkkeiden kans yleensä nuo sivuvaikutukset on aika yksilöllisiä. Itsellä oli riesana tosi rasvainen iho ja näppylöitä silloin tällöin. Nyt ei edes hiuksia tarvi pestä kuin joka 3pv ja iho on tosi hyvä. Koko kuurin aika 2 näppylää, mitä ei ole tapahtunut viimeksi kuin 12 vuotiaana. Ainakin omalta osalta voin suositella. Kuuriahan voi syödä esim. vuoden tai kaks 20mg vuorokaudessa, jos oireet on pahat. Itselle tuo 30mg on hyvä, tosin 20mg:kin riitti hyvin aluksi. Nostin vähän annosta kun ajattelin jättää kesäksi lääkkeen pois ja sitten kuuria on ollu 7kk. Saa nähdä palaako oireet. Lääkäri sanoi et pienemmällä annoksella pitäis syödä pidempi kuuri. Ihon rasvaisuuteen kuulemma riittäisi 10mg vrk. Silloin pitäis toisaalta syödä pitkä kuuri ja välttää kesällä aurinkoa.

    • jarnooooo

      hei älkääs ees vitsailko noist murhajutuista!! saatetaa viel kyseine lääke kieltää .. XD

    • Anonyymi

      Itse syönyt myös roaccutan kuurin. Ensin finnit ehkä hieman lisääntyivät, mutta hyvin äkkiä ne alkoivat vähentyä ja katosivat sitten kokonaan. Nyt 15 v myöhemmin ei yhden kuurin jälkeen ole tullut finnejä ollenkaan. Kuurin aikana huulet kuivuivat ankarasti ja kokeilin monia erilaisia apteekin rasvoja, mutta ehdottomasti paras oli uskomatonta kyllä Labello Hydro Care.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6133
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2566
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2073
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe