Juoppohulluudesta

Taimintytär

Miten se nyt on? Kun alkoholisti juo ja juo. Yrittää välillä vähentää ja sitä rataa...
Jokusen harhojen kuulemisen on jo kokenu ja ainakin kerran viety jo piipaa-autollakin hullujenhuoneelle remmeihin. Sieltä sitten taas luisteli viikon sisällä matkoihinsa - "älykäs" mies kun on!
Hän ei mene A-klinikalle koska sieltä ei sanojensa mukaan saa mitään apua vaan pelkän kysymyksen "onko tullut juotua" ja sitten taas kotiin.
Sairaalahoidossa hän ei pysy! Eli tätä tavallista touhua!
Nyt hänellä on rahat loppu ja sponssori-nainen ei enää kustanna hänelle juomia (itselleen kyllä ja uudelle kaverilleen).
Mies on ollut nyt 3 päivää ilman viinaa.
Milloin tulee juoppohulluus harhat yms.? Nytkö kun ei juo vai sitten kun taas saa viinaa kitusiinsa.
Univaikeuksia hänellä on ja jotain otuksia on unissa, jos vähänkin uskaltaa torkahtaa.
Nyt hänellä on lievää lämmönnousua - liittyykö se vieroitusoireisiin, enpä tiedä. Lääkäriin hän ei suostu menemään sen enempää kuumeen kuin univaikeuksienkaan vuoksi.
Milloin tulee harhat?

20

7989

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Linkki..

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lmh00116

      Yleensä ne kai tulevat n. kolmen vuorokauden kuluttua viinanjuomisen lopettamisesta..
      Eivät kuitenkaan välttämättä..tässä tapauksessa kuitenkin arvelluttaa aikaisempien kohtauksien vuoksi..
      Jos olet omainen voit soittaa häntä aiemmin näiden
      kohtausten vuoksi soittaneelle lääkärille ja kysyä hänen mielipidettään..

      • Oolofi(ejk)

        Kolme päivää lopettamisen jälkeen. HO-HO! Kolme päivää lopettamisen jälkeen alkoholin pitäis olla jo poistunut elimistöstä aikoja sitten ja olla selvä kuin vesi. Mulla on Delirium aina tullut putken viimesenä päivänä. Siinä vaiheessa kun alkaa olla niin huonossa hapessa, ettei meinaa pystyä edes juomaan enää.


      • Oolofi
        Oolofi(ejk) kirjoitti:

        Kolme päivää lopettamisen jälkeen. HO-HO! Kolme päivää lopettamisen jälkeen alkoholin pitäis olla jo poistunut elimistöstä aikoja sitten ja olla selvä kuin vesi. Mulla on Delirium aina tullut putken viimesenä päivänä. Siinä vaiheessa kun alkaa olla niin huonossa hapessa, ettei meinaa pystyä edes juomaan enää.

        Sorge vaan, mutta omasta mielestä tuntuu vaan oudolta että alkais harhailla vasta kolmen päivän päästä. Mutta kait sekin on mahdollista.


      • Kröhöm.
        Oolofi(ejk) kirjoitti:

        Kolme päivää lopettamisen jälkeen. HO-HO! Kolme päivää lopettamisen jälkeen alkoholin pitäis olla jo poistunut elimistöstä aikoja sitten ja olla selvä kuin vesi. Mulla on Delirium aina tullut putken viimesenä päivänä. Siinä vaiheessa kun alkaa olla niin huonossa hapessa, ettei meinaa pystyä edes juomaan enää.

        Juoppohulluus eli delirium tremens iskee nimenomaan juomisen loputtua 2-4 päivän päästä täysin vesiselvään ihmiseen, sillä hermosto on vielä epävakaa ja palautumatta.
        Sama koskee myös viinakramppia, joka voi iskeä suunnilleen samanlaisella viiveellä.
        Ellet minua usko, niin lukaisepa tuolta:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Delirium

        http://www.tukiasema.net/teemat/artikkeli.asp?docID=75

        http://www.paihdelinkki.fi/Tietoiskut/236-juoppohulluus-ja-muut-alkoholipsykoosit


      • Totta toikin..
        Oolofi(ejk) kirjoitti:

        Kolme päivää lopettamisen jälkeen. HO-HO! Kolme päivää lopettamisen jälkeen alkoholin pitäis olla jo poistunut elimistöstä aikoja sitten ja olla selvä kuin vesi. Mulla on Delirium aina tullut putken viimesenä päivänä. Siinä vaiheessa kun alkaa olla niin huonossa hapessa, ettei meinaa pystyä edes juomaan enää.

        Sitähän se juuri on, kun alkoholia juo kauan niin
        toleranssi kasvaa ja kun ei enää pysty juomaan *riittävästi* niin veren alkoholipitoisuus laskee
        alle elimistön vaatiman rajan..ja delirium laukeaa.


      • Oolofi
        Kröhöm. kirjoitti:

        Juoppohulluus eli delirium tremens iskee nimenomaan juomisen loputtua 2-4 päivän päästä täysin vesiselvään ihmiseen, sillä hermosto on vielä epävakaa ja palautumatta.
        Sama koskee myös viinakramppia, joka voi iskeä suunnilleen samanlaisella viiveellä.
        Ellet minua usko, niin lukaisepa tuolta:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Delirium

        http://www.tukiasema.net/teemat/artikkeli.asp?docID=75

        http://www.paihdelinkki.fi/Tietoiskut/236-juoppohulluus-ja-muut-alkoholipsykoosit

        Oon ollut melkein kaikkien mahdollisten alkoholimyrkytystilojen vuoksi sairaalahoidossa ja mulla ne on iskeneet aina siinä vaiheessa, kun se ottaminen on alkanut hidastua ja oon ite muuttunut ihan hiton sairaaksi.


      • Kröhöm.
        Oolofi kirjoitti:

        Oon ollut melkein kaikkien mahdollisten alkoholimyrkytystilojen vuoksi sairaalahoidossa ja mulla ne on iskeneet aina siinä vaiheessa, kun se ottaminen on alkanut hidastua ja oon ite muuttunut ihan hiton sairaaksi.

        En epäile lausumaasi, mutta näitkö harhoja, näkyjä, kuulitko puhetta, musiikkia, koitko, että sinua uhataan ja vainotaan, olitko väkivaltainen?
        Et varmaankaan.
        Laskuhumala kaikkine vaivoineen ja pahoinvointeineen on edelleenkin eri asia kuin delirium tremens.


      • ja...
        Oolofi kirjoitti:

        Oon ollut melkein kaikkien mahdollisten alkoholimyrkytystilojen vuoksi sairaalahoidossa ja mulla ne on iskeneet aina siinä vaiheessa, kun se ottaminen on alkanut hidastua ja oon ite muuttunut ihan hiton sairaaksi.

        remmeillä sängyssä kiinni viinan ja väkivaltaisuuden vuoksi psykiatrisessa sairaalassa?
        Vieroitusoireita kävit hoidattamassa tavallisessa sairaalassa.


      • asiaan..
        Totta toikin.. kirjoitti:

        Sitähän se juuri on, kun alkoholia juo kauan niin
        toleranssi kasvaa ja kun ei enää pysty juomaan *riittävästi* niin veren alkoholipitoisuus laskee
        alle elimistön vaatiman rajan..ja delirium laukeaa.

        Siis tarkoitan että oolof on siinä kyllä oikeassa, että delirium voi iskeä myös juomisputken loppuvaiheessa, juuri tilanteessa jolloin ei pysty juomaan enää tarpeeksi säilyttääkseen veren alkoholipitoisuuden tarpeeksi korkealla siihen tasoon nähden, jonka putken aikainen kulutus on elimistön piiskannut..

        Normaali tapaus:

        2.0 prom >> 0 prom >>elimistö sekoaa >>delirium
        Erotus 2prom.

        Oolofin tapaus

        3.0 prom >> 1 prom >>elimistö sekoaa >> delirium
        Erotus 2prom

        Vaatii tietysti melko pitkää ja perusteellista putkea..Loiventaminen juomalla on tässä tapauksessa melkoista matematiikkaa..

        Sorry olof ei ole tarkoitus piruilla, otin vaan esimerkin..


      • Oolofi
        Kröhöm. kirjoitti:

        En epäile lausumaasi, mutta näitkö harhoja, näkyjä, kuulitko puhetta, musiikkia, koitko, että sinua uhataan ja vainotaan, olitko väkivaltainen?
        Et varmaankaan.
        Laskuhumala kaikkine vaivoineen ja pahoinvointeineen on edelleenkin eri asia kuin delirium tremens.

        Tiedän varsin hyvin mikä on Delirium, koska sain sellasen ekan kerran jo about 4 vuotta sitten.


      • Anonyymi
        Totta toikin.. kirjoitti:

        Sitähän se juuri on, kun alkoholia juo kauan niin
        toleranssi kasvaa ja kun ei enää pysty juomaan *riittävästi* niin veren alkoholipitoisuus laskee
        alle elimistön vaatiman rajan..ja delirium laukeaa.

        Veren alkoholipitoisuus ei laske niin pitkään aikaan, kun alkoholia kitusiinsa kaataa.
        Toleranssi on tosin henkilökohtainen asia, jokaisella omanlaisensa.
        Viinakrampit tulee useimmiten alkoholin haihtuessa verestä, ja delirium voi tosiaankin tulla vasta muutaman päivän kuluttua juomisen loppumisesta.


    • kookooo....

      Tulee jos on tullakseen. Parin viikon sisään tulevat, siis net kohtaukset. Riippuu kai monestakin asiasta se kauanko se kestää.

      Ei kaikista muuten tule juoppohullujakaan vaikka olisivatkin juoneet paljon ja pitkään. Jos on välillä selvinpäin se muuttaa asioita. Ei siihen ole mitään laskentakaavaa.

      Jos laittaa kohtausta selkeästi päälle niin välittömästi ambulanssi alla ja hoitoon. Aika vaarallinen asia silloin. Potilaalle ja läheisillekin.

      • *****

        tuo juoppohulluus kuin salama kirkkaalta taivaalta vai onko joitain ennakko oireita, esim huono-olo, syömättömyys, tutinaa tms.


      • ****'

        tuo juoppohulluus kuin salama kirkkaalta taivaalta vai onko jotain ennakko-oireita, esim.
        pahoinvointia, tutinaa, tms.


      • en muista.
        ****' kirjoitti:

        tuo juoppohulluus kuin salama kirkkaalta taivaalta vai onko jotain ennakko-oireita, esim.
        pahoinvointia, tutinaa, tms.

        Miten mennenee yleensä, en tiedä. Itsellä tuli kohtaus kun olin ollut kuivilla melkoisen pitkäänkin. Siis ihan tiptop kunnossa. Alkoi vain päässä pikku-ukot selitteleen ja meno oli kuin olisi ollut kännissä. Epärealistista kaikki jne. En tiedä iskikö se kuin salama, mutta jossain välissä tajusin olevani aivan sekaisin.

        Kestin sitä pari päivää, sitten tajusin ottaa vähän viinaa. Olin sellaisessa maassa asumassa mistä ei apua helpolla olisi saanut ja kielenkin kanssa ongelmia, se harmitti.

        Nykyään koitan ottaa varman päälle ja kun putkea on kertynyt niin ajan hiljalleen alas. Ei oikein uskalla ottaa riskiä että kohtaus tulisi uudestaan Sen verran epämieluisa kokemus se oli.


    • dignoosi

      viime kesänä juotuani viikon tai pari ja juomisen loputtua 2-3pv jouduin sairaalaan epäillyn maksatulehduksen vuoksi ja ollessani tarkkailuosastolla aloin sekoilla, näin harhoja esim,toimenpidehanskat oli laatkossa päällekäin koon mukaan, minä aloin näkemään niissä vauvoja aloin hoitamaan potilaita vierelläni ja olin tosi vauhdikas ja kotiin lähdössä.jouduin lepositeisiin ja sitten psykiatrin konsultaation jälkeen suljetulle osastolle pakkopäätöksellä.olinkin tosi sekaisin alkupäivät, olin eristyksessä pariinkin otteeseen ja kuukauden hoidossa kaikenkaikkiaan. se oli ensimmäinen delirium,ja toivottavasti viimeinen,vaikka olen juonut sen jälkeen.Nyt muutaman kuukauden raittius, kun muistelen tuota kokemusta en enää haluaisi samaa kokea, niin pelottavalta se tuntui

    • sisko1

      veljeni on juonut vuosia lähes päivittäin, nyt joutuessaan muun sairauden takia sairaalaan oli kolme päivää juomatta, muuttui sekavaksi, puheet täyttä hourailua, käytös itseään uhkaavaa ja sairaala henkilökunta joutui sitomaan hänet lepositeisiin.siis juoppohulluus harhat tulevat yleensä pari kolme päivää juomisen loputtua, mutta luullakseni niitä voi joskus ilmaantua myös juomisen aikana.en ole lääkäri, vaan alkoholistin sisko.

    • Läheinen

      Minäpä kerron omasta poikaystävästäni.Kun hän tässä kerrankin joi useamman päivän putkeen,ja sitten lopetti,parin päivän päästä ,kun tulin töistä kotiin,hän keikkui sohvan reunalla,ja rupesi selittään aivan tosissaan että heidän perheestä on kuvia päivän Kalevassa.Soitin sitten tkhon,jossa sanottiin että tulla päivystykseen,ja vein hänet.Parin tunnin päästä,kovassa pakkasessa hän hortoili kotiin,sanoi että vastaan tuli autoja joita ajoi päättömät ihmiset.Ei kun takasi tkhon,oli vaan karannu,eipä niillä oo aikaa vahtia siellä...!Se on niin pelottavaa olla tuommosen kans kotona,se on aivan arvaamaton,ja kerrankin sitä oltiin viemässä mielisairaalaan ambulanssilla,ja oli vain yht äkkiä halunnu perua,ja palata kotiin,ja niin auto kääntyi takasi.Vaikka ois kuin sekasi,kunhan ei oo pakkohoitoon menossa,voi muuttaa mieltään.

    • Anonyymi

      Terveydenhuollon lempi leikki ristikäs puhelut.

    • Anonyymi

      Krapulakin on eräänlaista alkoholimyrkytyksen oireilua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 189
      2306
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2124
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      173
      1939
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1702
    5. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      41
      1429
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1267
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1205
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      2
      1191
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      16
      1188
    Aihe