Ohjeita

Näin meillä

Ladan huolto-ohje omistajan käsikirjan mukaan:
Viikottain:

Tarkasta kori silmämääräisesti. Tarkkaile öljylammikkoja auton alla. Niitä pitäisi löytyä kuusi kappaletta. Kolme moottorin alta,kaksi vaihdelaatikon alta ja yksi perän alta. Mikäli niitä löytyy vähemmän kuin kuusi on öljy silloin päässyt vähäksi, joten lisää öljyä. Useammasta lammikosta ei tarvitse huolestua. Tosin silloin on syytä tihentää huoltovälejä.

Tämän jälkeen käynnistä moottori. Veivi löytyy pelkääjän penkin alta. Kuuntele moottorista lähteviä sivuääniä. Niitä piisaa. Ns. normaaleihin ääniin voidaan lukea kaikenlaiset naputukset ja kolinat. Kalkatukset ja rohinat voidaan myös lähes poikkeuksetta lukea näihin. Tämän jälkeen ryntäytä konetta hieman paikallaan. Muista käyttää kuulosuojaimia.

Katso takaikkunasta näkyykö mustaa savua. Jos ei näy,on pakoputkessa reikä.

Suorita pieni koeajo. Ohjaus puoltaa tavallisesti vasenmalle mutta jos se puoltaa oikealle,lisää hieman ilmaa sen puolen renkaaseen.

Tarkista airbagit (hansikaslokerossa kaksi Anttilan muovikassia).

Testaa lämmityslaitteiden kunto. Takakontista pitäisi löytyä kaksi karvakaulusturkkia ja kolmet toppahousut.

Lisää jarru- ja kytkinestettä, perä- ja vaihdelaatikkoöljyä, moottoriöljyä, pakkasnestettä, tuulilasinpesuainetta, polttoaineen jäänestoa, lukkosulaa, bensiiniä ja akkuvettä.

Vuosittain:
Varaa aika vuosikatsastukseen.
Katsastukseen on hyvä varautua pullolla koskenkorvaa.Tämä jos/ja kun katsastusmies pitää lahjoa.

13

799

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tehdään näin

      Vaihdetaan öljyt 10000 km välein, tulpat 20000 km välein ja tehdään muut tarkistukset/vaihdot tarvittaessa.
      Siinäpä se on ollut minun Samarani huollot viimeisen 15 vuoden ajalta (3 eri autoa)
      Ps. Tässä on se ero edelliseen kirjoittajaan se, että minulla on todellakin Lada (hyi mikä häpeä) ja tiedän jotain näistä kotteroista, eikä tarvitse ihan omasta päästä heitellä tänne kaikennäköistä jonninjoutavaa paskaa !!!

    • käsikirjasta oli

      laaduntarkastuksesta huolimatta jäänyt puuttumaan muutama sivullinen tärkeitä ohjeita.
      - varustaudu hyvin näkyvin, heijastavin turvaliivein, joita tarvitset turvallisuutesi vuoksi kun Lada on sammunut tien poskeen
      - pidä hinausköysi helposti otettavilla. Lisävarusteena on saatavilla sisäänrullautuva hinausköysi, joka on helppo kiinnittää auttajan vetokorvakkeeseen. Kestomalli, kestää auton iän eli noin sata hinausta.
      - jätä vanhat, pesemättömät sukat auton penkin alle. Ne raikastavat Ladan sisäilman. Tarvittaessa laita lisää haisevia sukkia.

      • hihnan vaihtoa

        .. kun uudehkosta autostasi (ei Lada) menee laturin hihna poikki.
        Aivan oikein soitat hinausauton paikalle, sillä näihin uusiin automalleihin on lähes mahdoton vaihtaa ko hihnaa tienposkessa, automerkistä tietysti riippuen. Ne vaihdetaankin yleensä muun jakopään hihnaremontin yhteydessä ja työ sekä osat maksavat maltaita. Kokemusta on.

        Mitä tekee vanhan takaveto-Ladan kuljettaja samassa tilanteessa. Hän kaivaa takakontista aina mukanaan olevan varahihnan ja sujauttaa sen hetkessä paikalleen. Entä jos ei ole varahihnaa? Neuvokas kuljettaja tekee esim. sukkahousuista varahihnan jolla päästään kotiin tai ainakin huoltoasemalle saakka. Sukkahousuthan jokaisella itsetietoisella miehellä on aina mukana. Ja jos ei ole, ne voi aina lainata ohikulkijalta.

        Edelläolevasta palautuu mieleen kuinka ennen vanhaan autoissa oli varaosina aina (suositus) mukana juuri tuo hihna, parit sytystulpat, sulakkeita ja varapolttimoita. Noiden vaihtamiseen nykyautosta kuin nykyautosta vaaditaan autonasentajan koulutus ja kasa erikoistyökaluja. Mutta niitähän on tänne kirjoittavilla amis-autonasentajaoppilailla.

        Noista muista lisävarusteista ei ole hienoissa nykyautoissakaan haittaa. Tosin kaikkia automalleja aina ei saa hinata (automaatit).

        Aikoinani olin minäkin amis. Rakennusalalla. Silloin oli hienoa opiskella autonasentajaksi ja kaikki autolinjalle päässeet ylenkatsoivat meitä muita, jotka emme sinne olleet onnistuneet pääsemään. Eihän raksamies ollut mitään. Niin vain autolinjalla silloin opiskelleista kavereistani ei kukaan lopultakaan jäänyt oman alansa töihin. Meni kuka minkäkinlaisiin huonosti palkattuihin hanttihommiin. Minä taas olen vieläkin rakennusalalla töissä.


      • jokumuu
        hihnan vaihtoa kirjoitti:

        .. kun uudehkosta autostasi (ei Lada) menee laturin hihna poikki.
        Aivan oikein soitat hinausauton paikalle, sillä näihin uusiin automalleihin on lähes mahdoton vaihtaa ko hihnaa tienposkessa, automerkistä tietysti riippuen. Ne vaihdetaankin yleensä muun jakopään hihnaremontin yhteydessä ja työ sekä osat maksavat maltaita. Kokemusta on.

        Mitä tekee vanhan takaveto-Ladan kuljettaja samassa tilanteessa. Hän kaivaa takakontista aina mukanaan olevan varahihnan ja sujauttaa sen hetkessä paikalleen. Entä jos ei ole varahihnaa? Neuvokas kuljettaja tekee esim. sukkahousuista varahihnan jolla päästään kotiin tai ainakin huoltoasemalle saakka. Sukkahousuthan jokaisella itsetietoisella miehellä on aina mukana. Ja jos ei ole, ne voi aina lainata ohikulkijalta.

        Edelläolevasta palautuu mieleen kuinka ennen vanhaan autoissa oli varaosina aina (suositus) mukana juuri tuo hihna, parit sytystulpat, sulakkeita ja varapolttimoita. Noiden vaihtamiseen nykyautosta kuin nykyautosta vaaditaan autonasentajan koulutus ja kasa erikoistyökaluja. Mutta niitähän on tänne kirjoittavilla amis-autonasentajaoppilailla.

        Noista muista lisävarusteista ei ole hienoissa nykyautoissakaan haittaa. Tosin kaikkia automalleja aina ei saa hinata (automaatit).

        Aikoinani olin minäkin amis. Rakennusalalla. Silloin oli hienoa opiskella autonasentajaksi ja kaikki autolinjalle päässeet ylenkatsoivat meitä muita, jotka emme sinne olleet onnistuneet pääsemään. Eihän raksamies ollut mitään. Niin vain autolinjalla silloin opiskelleista kavereistani ei kukaan lopultakaan jäänyt oman alansa töihin. Meni kuka minkäkinlaisiin huonosti palkattuihin hanttihommiin. Minä taas olen vieläkin rakennusalalla töissä.

        ...enpä tosiaan tiedä. Kun ei ole yhdestäkään "nykyautosta" katkennut laturin hihna tai hajonnut sytytystulppa tien päällä.

        "Wanhan hyvän ajan" Sierrasta taas lähti laturin hihna kerran karkuun, tosin asiaan vaikutti oleellisesti se, että olin hetkeä aiemmin kahauttanut auton lumipenkkaan ja konehuone oli lunta puolillaan. Hihna lähti sitten etsimään elintilaa patahuoneen ulkopuolelta.

        Uudehkoissa autoissa on yleisesti järjestetty laturin ja muiden apulaitteiden pyörittäminen moniurahihnan ja automaattikiristimen avulla. Ratkaisu vähentää huoltotarvetta jättämällä kiilahihnoista tutun kireydentarkkailun ja välikiristelyn historiaan. Ei sitä remmin katkeamista ole tarkoitus jäädä odottelemaan, vaan se vaihdetaan jakohihnanvaihdon yhteydessä samalla vaivalla. Kalleus on tietysti aina suhteellista, mutta oman autoni apulaitehihna maksoi alle 20 euroa.

        Tulpanvaihtovälitkin alkavat olla noin 50 000 - 100 000 km eikä niillä ole nykyisissä, takaisinkytketyllä säädöllä varustetuissa ruiskukoneissa juuri taipumusta hajoilla vaihtovälillä.

        Onhan se hieno juttu, jos auto on tarvittaessa helppo korjata tien päälläkin. Mielestäni vielä hienompaa kuitenkin on, jos autoa ei tarvitse korjata tien päällä.


      • hihnan vaihtoa
        jokumuu kirjoitti:

        ...enpä tosiaan tiedä. Kun ei ole yhdestäkään "nykyautosta" katkennut laturin hihna tai hajonnut sytytystulppa tien päällä.

        "Wanhan hyvän ajan" Sierrasta taas lähti laturin hihna kerran karkuun, tosin asiaan vaikutti oleellisesti se, että olin hetkeä aiemmin kahauttanut auton lumipenkkaan ja konehuone oli lunta puolillaan. Hihna lähti sitten etsimään elintilaa patahuoneen ulkopuolelta.

        Uudehkoissa autoissa on yleisesti järjestetty laturin ja muiden apulaitteiden pyörittäminen moniurahihnan ja automaattikiristimen avulla. Ratkaisu vähentää huoltotarvetta jättämällä kiilahihnoista tutun kireydentarkkailun ja välikiristelyn historiaan. Ei sitä remmin katkeamista ole tarkoitus jäädä odottelemaan, vaan se vaihdetaan jakohihnanvaihdon yhteydessä samalla vaivalla. Kalleus on tietysti aina suhteellista, mutta oman autoni apulaitehihna maksoi alle 20 euroa.

        Tulpanvaihtovälitkin alkavat olla noin 50 000 - 100 000 km eikä niillä ole nykyisissä, takaisinkytketyllä säädöllä varustetuissa ruiskukoneissa juuri taipumusta hajoilla vaihtovälillä.

        Onhan se hieno juttu, jos auto on tarvittaessa helppo korjata tien päälläkin. Mielestäni vielä hienompaa kuitenkin on, jos autoa ei tarvitse korjata tien päällä.

        Eipä silti vaikka minulla aikoinaan nuo varaosat mukana olikin, ei niihin tarvinnut turvautua kertaakaan. Rengasrikkoja sitä vastoin on ollut useitakin.

        Joo huollon yhteydessähän ne hihnat nykyään vaihdetaan. Hintaa vaan saattaa kertyä. Äskettäinen moniurahihnojen ja kiristinlaitteiden vaihto autooni maksoi yli 800 e merkkihuollossa. Lohdutuksena kuulin että eräässä länsinaapurissamme valmistetussa automerkissä se saattaa olla jopa 1200 e! Eikä se vaihtovälin kilometrimääräkään pidä paikkansa. Suositus on joko kilometrimäärä tai tietty määrä käyttövuosia. Kumpi ensin tulee täyteen. Esimerkiksi omassa autossani se on 4 vuotta vaikka kilometrjä ei ole tullut kuin vähän yli puolet vaadittavasta.

        Vaan sattuu niitä hihnojen katkeamisia jokus tien päälläkin.


      • jokumuu
        hihnan vaihtoa kirjoitti:

        Eipä silti vaikka minulla aikoinaan nuo varaosat mukana olikin, ei niihin tarvinnut turvautua kertaakaan. Rengasrikkoja sitä vastoin on ollut useitakin.

        Joo huollon yhteydessähän ne hihnat nykyään vaihdetaan. Hintaa vaan saattaa kertyä. Äskettäinen moniurahihnojen ja kiristinlaitteiden vaihto autooni maksoi yli 800 e merkkihuollossa. Lohdutuksena kuulin että eräässä länsinaapurissamme valmistetussa automerkissä se saattaa olla jopa 1200 e! Eikä se vaihtovälin kilometrimääräkään pidä paikkansa. Suositus on joko kilometrimäärä tai tietty määrä käyttövuosia. Kumpi ensin tulee täyteen. Esimerkiksi omassa autossani se on 4 vuotta vaikka kilometrjä ei ole tullut kuin vähän yli puolet vaadittavasta.

        Vaan sattuu niitä hihnojen katkeamisia jokus tien päälläkin.

        Missä noin kalliita apulaitehihnoja on? Lamborghinissa? Bugattissa?

        Suomalaisten suosikkipeleissä, 10-vuotiaissa Corollissa ja Golfeissa, hihnat maksavat tarvikkeena viiden ja kahdenkymmenen euron väliltä. Apulaitehihnan kiristin ei yleensä ole varsinainen huolto-osa, mutta loppuuhan niistäkin toki laakerit joskus, hinnat kolmenkympin ja 115 euron väliltä. Vaihtotyöhön nyt ei ainakaan yli puolta tuntia saa kulua, vähän heikommaltakaan ammattimieheltä.

        Vai tarkoititko ehkä sittenkin jakohihnan vaihtoa? Ne ovat hammashihnoja, eivät koskaan moniurahihnoja. Vaihdattaminen tuppaa kyllä olemaan arvokasta, edellisen kerran kun omaani vaihdoin niin merkkipaja olisi tahtonut lystistä n. 700 euroa. Vaihdoin sitten jakohihnan, -kiristimen, tukirullan ja moniurahihnan itse, kustannus vajaa 150 euroa. Rahaa se on tietysti sekin mutta autoilun kokonaiskustannuksiin verrattuna suhteellisen pieni menoerä.

        Nykyisessä kinnerissä ei sentään tarvitse alvariinsa remmejä vaihdella, vaihtoväli 4v / 120 tkm eli minulla tullee ensimmäisenä vastaan tuo metrimäärä.


      • hihnan vaihtoa
        jokumuu kirjoitti:

        Missä noin kalliita apulaitehihnoja on? Lamborghinissa? Bugattissa?

        Suomalaisten suosikkipeleissä, 10-vuotiaissa Corollissa ja Golfeissa, hihnat maksavat tarvikkeena viiden ja kahdenkymmenen euron väliltä. Apulaitehihnan kiristin ei yleensä ole varsinainen huolto-osa, mutta loppuuhan niistäkin toki laakerit joskus, hinnat kolmenkympin ja 115 euron väliltä. Vaihtotyöhön nyt ei ainakaan yli puolta tuntia saa kulua, vähän heikommaltakaan ammattimieheltä.

        Vai tarkoititko ehkä sittenkin jakohihnan vaihtoa? Ne ovat hammashihnoja, eivät koskaan moniurahihnoja. Vaihdattaminen tuppaa kyllä olemaan arvokasta, edellisen kerran kun omaani vaihdoin niin merkkipaja olisi tahtonut lystistä n. 700 euroa. Vaihdoin sitten jakohihnan, -kiristimen, tukirullan ja moniurahihnan itse, kustannus vajaa 150 euroa. Rahaa se on tietysti sekin mutta autoilun kokonaiskustannuksiin verrattuna suhteellisen pieni menoerä.

        Nykyisessä kinnerissä ei sentään tarvitse alvariinsa remmejä vaihdella, vaihtoväli 4v / 120 tkm eli minulla tullee ensimmäisenä vastaan tuo metrimäärä.

        Kyllä ne kaikki hammas- ynnä muut hihnat samalla kertaa vaihdettiin. Sen verran selvennän puheitani ja työ tehtiin isomman määräaikaishuollon yhteydessä. Hinta oli kokonaishinta. Ei se mikään iso korjaamo ollut. Valtuutettu merkkihuolto kumminkin.

        Se vaan kun on niin ettei sitä kuusenperseessä noita erikoishihnoja nykyautoihin vaihdella niin vain. Kyllä siinä pitää olla tilat, pelit sun vehkeet ja ammattitaitoakin. Minulla on sitäpaitsi autokorjaamojen kanssa sellainen työnjako että minä ajan ja rikon. Ne on korjaamot jotka huoltaa ja korjaa. Minä keskityn sitten siihen rahan kokoon raapimiseen. Pitäähän se joku tolkku olla tee-se-itse palveluissakin. Ei muuten taitaisi tumpelo päästä kovinkaan hyville tuntiansioille jos itse tekee työt.

        Silti sekin tietysti harmittaa kun ensin tulee tuo vaihdon vuosimäärä (4) täyteen vaikka kilometrejä ei ole puoliakaan. En minä silti ala ajamaan hullun lailla lisäkilometrjä että hinta/ajokilmomteri tulisi halvemmaksi.


    • Nämä unohtui

      Tunnetusti ladan käyttöohjekirjassa on 732 sivua joista sivut 33-732 sisältävät koko maan kattavan paikallis- ja kaukoliikenteen aikataulut.

      • opiskelut

        amiksessa WC-asentajan oppilinjalla ensimäiseen opintoviikkoon, kun oppikirja oli väärinpäin kädessä. Vai oliko valintavaikeuksia kun piti erottaa vasara ja wc-harja toisistaan.


      • laadunvalvonnassa

        on ollut pientä huolimattomuutta. Valittelemme muutaman, noin vajaan 700 sivun puuttumista. Vikalähdettä paikallistetaan parasta aikaa.
        Terveisin Laatupäällikkö Vladimir Vikatikk


    • Mikä firma on "vitun"?

      Faija aina sanoi, että pitää viedä ladaa vitunkorjaamolle.
      Tai siihen pitää ostaa taas vitunvaraosia.
      Lisäksi siinä on aina jotain vitunvikaa.
      Ja mottorin käy vitunhuonosti.
      Ajossa useasti jokuvittuputosi.
      Ja laskut ovat vitunisoja.
      Ja autonkin se on ostanut vitunromukaupasta.

      • lähm

        sinun tyhjän pääkoppasi mielikuvituksen tuote.


    • tahko Pihkalan poika

      varmasti kaikki viat löytyy mitä ikinä voi olla.naapurin hanttiukko joka halpapalkkatyössä kulki kaatoi aina aamuisin moottoriin jäteöljyä,se pysyi siellä paremmin

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      133
      10619
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      52
      5100
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      43
      2301
    4. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      107
      2125
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      28
      2006
    6. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1641
    7. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      41
      1462
    8. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      29
      1144
    9. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      33
      1091
    10. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      54
      1007
    Aihe