Onko tietoa kyselisestä veneestä. Elvström näyttäisi olevan suunnittelija ja Tanskassa tehty. Sailguiden mukaan suhteellisen nopea ja tilava ikäisekseen. Pari olisi länsinaapurissa myynnissä. Minkä laisessa maineessa kyseinen vene on?
Granada 31
19
4816
Vastaukset
- båtnytt
Kivannäköinen ja mukava sisustus. Pohjarakenne ja kölin tuenta heikot. Hyvä kuvaus ja varoitukset myös Curt Gelinin 500 segelbåtar i test -kirjassa.
- geliniä
Ruåttalaiset kirjoittavat gelinistä ja sen kirjoista mm. näin:
500 fel i test
Boken är full med faktafel. Bla båtar som är 24 fot hammnar på avdelningen 21-23 fot. Mer fakta fel finnes.
Förrvirrande läsning
Boken är mycket bra på så vis att man kan hitta bilder och läsa information om många olika segelbåtar. Tyvärr faller det snabbt pga avsaknaden av korrekturläsning som gör att båtarna får fel uppgifter och fel bilder, hur kan en båt med totalvikt på 600kg har en kölvikt på nära tre ton??? Trovärdigheten för boken är efter att bläddrat lite i den närmre noll än för någon annan bok. Alla uppgifter är subjektiva och det har i en del fall visat sig att Curt aldrig ens har seglat båten själv.
Curt Gelin må ha stort ego men förlaget och boken hade blivit mycket bättre, en bok utan trovärdighet är som en flaska utan botten...
enpä luottaisi gelin arvioihin - Gelinistä
geliniä kirjoitti:
Ruåttalaiset kirjoittavat gelinistä ja sen kirjoista mm. näin:
500 fel i test
Boken är full med faktafel. Bla båtar som är 24 fot hammnar på avdelningen 21-23 fot. Mer fakta fel finnes.
Förrvirrande läsning
Boken är mycket bra på så vis att man kan hitta bilder och läsa information om många olika segelbåtar. Tyvärr faller det snabbt pga avsaknaden av korrekturläsning som gör att båtarna får fel uppgifter och fel bilder, hur kan en båt med totalvikt på 600kg har en kölvikt på nära tre ton??? Trovärdigheten för boken är efter att bläddrat lite i den närmre noll än för någon annan bok. Alla uppgifter är subjektiva och det har i en del fall visat sig att Curt aldrig ens har seglat båten själv.
Curt Gelin må ha stort ego men förlaget och boken hade blivit mycket bättre, en bok utan trovärdighet är som en flaska utan botten...
enpä luottaisi gelin arvioihinMielummin luotat pääsääntöisesti nimettömiin keskustelupalstoilla esitettyihin kommentteihin? Kyllä kai minuakin harmittaisi jos Gelin arvostelisi venetyyppiä jonka omistaisin. Tuolla kirjallahan on suora korrelaatio jälleenmyyntihintoihin.
- jumalasi
Gelinistä kirjoitti:
Mielummin luotat pääsääntöisesti nimettömiin keskustelupalstoilla esitettyihin kommentteihin? Kyllä kai minuakin harmittaisi jos Gelin arvostelisi venetyyppiä jonka omistaisin. Tuolla kirjallahan on suora korrelaatio jälleenmyyntihintoihin.
kirja-arvosteluista noi on ja moittivat selkeitä virheellisyyksiä kirjan asiatiedoissa, noi pari on vaan esimerkkejä useammasta. gelin on joku freelancer toimittaja, olkoonkin ruotsin tunnetuin "venetestaaja". Asiatiedot pitäisi silti olla oikein, eikä kirjoitella kuulo/luulojuttuja. Se on varmaan kehunut sun veneesi hyväksi, onko tiedots siitä muuten oikein?
- kuin virheitä
jumalasi kirjoitti:
kirja-arvosteluista noi on ja moittivat selkeitä virheellisyyksiä kirjan asiatiedoissa, noi pari on vaan esimerkkejä useammasta. gelin on joku freelancer toimittaja, olkoonkin ruotsin tunnetuin "venetestaaja". Asiatiedot pitäisi silti olla oikein, eikä kirjoitella kuulo/luulojuttuja. Se on varmaan kehunut sun veneesi hyväksi, onko tiedots siitä muuten oikein?
Toki molemmissa painoksissa (300 ja 500) on lukuisia virheitä - monet ihan selkeitä painovirheitä. Samaten Gelin on yhä painottunut ruotsalaisiin pursiin, eikä ole juuri seurannut esim. markkinoilla liikkuvien "massapursien" ominaisuuksia.
Kuitenkin on ihan selvä, että kirjoissa on enemmän tosiasioita, kuin virheitä. Itselläni on ollut kolme venettä, joista kaikista on Gelinkin tehnyt kommenttinsa. Jokaisen veneen kohdalla nuo kommentit ovat pitäneet paikkansa aivan täydellisesti. Sattumaa? Ei siinä ketään jumaloida tarvitse, mutta tuollaisia opuksia saisi olla enemmänkin, ja vaikkapa jonkun asiantuntevan ryhmän testaamana.
Tällä palstalle kirjoitettuihin venearvioihin ei kannata kenenkään luottaa, se kai on kaikille selviö. - hohhoijaa...
kuin virheitä kirjoitti:
Toki molemmissa painoksissa (300 ja 500) on lukuisia virheitä - monet ihan selkeitä painovirheitä. Samaten Gelin on yhä painottunut ruotsalaisiin pursiin, eikä ole juuri seurannut esim. markkinoilla liikkuvien "massapursien" ominaisuuksia.
Kuitenkin on ihan selvä, että kirjoissa on enemmän tosiasioita, kuin virheitä. Itselläni on ollut kolme venettä, joista kaikista on Gelinkin tehnyt kommenttinsa. Jokaisen veneen kohdalla nuo kommentit ovat pitäneet paikkansa aivan täydellisesti. Sattumaa? Ei siinä ketään jumaloida tarvitse, mutta tuollaisia opuksia saisi olla enemmänkin, ja vaikkapa jonkun asiantuntevan ryhmän testaamana.
Tällä palstalle kirjoitettuihin venearvioihin ei kannata kenenkään luottaa, se kai on kaikille selviö.Nythän puhutaan parikymmentä vuotta vanhasta veneestä, joten kenenkään yleisluontoisiin arviointeihin niin vanhasta vehkeestä ei kannata luottaa. Ihan sama jos lukisi vanhoja autotestejä ja ostasi niiden perusteella vaikkapa Volvo 240:sen, turvallisen ja tukevan perheauton, eikä ottaisi lainkaan huomioon että tekniikan kehitys ja ko. yksilön mahdolliset ruosteviat ovat täysin muuttaneet kilpailuasetelman nykyaikaisiin autoihin nähden. Eli noin vanha tuote, auto tai vene tai mikä tahansa muu, on yksilö. Jos jokin paikka, kölin kiinnitys, rustit tms. on ollut heikko, se on korjattu tähän päivään mennessä, jos ei ole korjattu, se ei olekaan heikko kohta jne. Myös purjehdusominaisuudet ja tilat on arvioitu tuon aikaisen mittapuun mukaan, esim. H-vene on aikanaan esitelty neljän hengen matkapurtena.
- tyyppi. Harvassa ovat ne
oikeat ja tietopohjaiset lausunnot tuolta gubbelta. Voisi melkein luokitella pelleksi koko ukon, mutta vahva on itsetunto, paljon vahvempi kuin tietopohja.
- myös Gelinillä!
tyyppi. Harvassa ovat ne kirjoitti:
oikeat ja tietopohjaiset lausunnot tuolta gubbelta. Voisi melkein luokitella pelleksi koko ukon, mutta vahva on itsetunto, paljon vahvempi kuin tietopohja.
Jos tarkoitit Curt G:ä, on hän henkilökohtaisesti varmaankin tutustunut useampaan erilaiseen veneeseen kuin kukaan tämän palstan ´tietäjistä´. Näkemystä veneistä pitäisi olla joka tapauksessa enemmän kuin "oman veneen kehujilla". En pitäsi Curtia pellenä. Vai tarkoititko Pelle Pettersonina? Eikö olekin hyvä idea, että joku on julkaissut tiedot ja mielipiteensä 500 erilaisesta veneestä? Kenen egossa mahtaa olla "suuruutta", jos tuohdut eriävistä mielipiteistä? Olisiko Curtin pitänyt ylistää ko venettä?
- Ongelma onkin vaan miten
myös Gelinillä! kirjoitti:
Jos tarkoitit Curt G:ä, on hän henkilökohtaisesti varmaankin tutustunut useampaan erilaiseen veneeseen kuin kukaan tämän palstan ´tietäjistä´. Näkemystä veneistä pitäisi olla joka tapauksessa enemmän kuin "oman veneen kehujilla". En pitäsi Curtia pellenä. Vai tarkoititko Pelle Pettersonina? Eikö olekin hyvä idea, että joku on julkaissut tiedot ja mielipiteensä 500 erilaisesta veneestä? Kenen egossa mahtaa olla "suuruutta", jos tuohdut eriävistä mielipiteistä? Olisiko Curtin pitänyt ylistää ko venettä?
sitä käytetään, ja totta kai hän saa mielipiteensä julkaista. Kunhan sitä ei vaan pidetä sellaisena ainoana oikeana suurena totuutena, niin jotkut tuntuvat pitävän. Eikä myöskään edellytetä että kaikkien on oltava samaa mieltä hänen kanssaan - se on myös sellaista "vapautta". Eikä hänen suuret viisautensa lopu pelkästään tuon veneen kohdalle, aika pitkälti löytyy niitä mutupohjaisia absoluuttiseksi todeksi muuttuneita miehen kommentteja. Mutta kuka itse asiassa on edes kiinnostunut mitä mieltä CG on jostain veneestä, sehän yhden "ammattilaisen" mielipide.
- on pakko vaan todeta.
myös Gelinillä! kirjoitti:
Jos tarkoitit Curt G:ä, on hän henkilökohtaisesti varmaankin tutustunut useampaan erilaiseen veneeseen kuin kukaan tämän palstan ´tietäjistä´. Näkemystä veneistä pitäisi olla joka tapauksessa enemmän kuin "oman veneen kehujilla". En pitäsi Curtia pellenä. Vai tarkoititko Pelle Pettersonina? Eikö olekin hyvä idea, että joku on julkaissut tiedot ja mielipiteensä 500 erilaisesta veneestä? Kenen egossa mahtaa olla "suuruutta", jos tuohdut eriävistä mielipiteistä? Olisiko Curtin pitänyt ylistää ko venettä?
Harvinaisen vähän on noilla veneillä tekemistä niiden menestymisessä tai menestymättömyydessä erilaisissa testeissä ja testaajien kommentoinneissa. Muusta on kiinni ne tulokset ja kommentit.
- veneillä purjehtineena
on pakko vaan todeta. kirjoitti:
Harvinaisen vähän on noilla veneillä tekemistä niiden menestymisessä tai menestymättömyydessä erilaisissa testeissä ja testaajien kommentoinneissa. Muusta on kiinni ne tulokset ja kommentit.
on pakko todeta, että venebusiness on mukana venelehtien testeissä. Kuten Curt Gelinin kirjassa, niissäkin on testaajien subjektiivisia mielipiteitä. Testaajien käsitykset näyttävät perustuvan pelkästään lyhyisiin päiväpurjehduksiin testiveneillä sekä veneiden erilaisiin mittoihin.
Kotimaisissa testeissä on yleensä testattavan veneen mainosesite-tekstiä ja sen lisäksi ne tavanomaiset kommentit hellan suojatangosta ja vessan pytyn suunnasta. Lukuarvoilla tehty vertailu toisiin venemalleihin ei tarkoita paremmuusjärjestystä.
En muista, että kotimaisten lehtien venetesteissä olisi tehty edes yhtäkään yöpurjehdusta avomerellä reippaissa keleissä, vaikka kyseessä olisi nimenomaan avomerivene. Kyllä purjehtijaa kiinnostaisi, miten hyvä testiveneen salongin punkka ja muut meripunkat olivat nukkua avomerikryssillä, natisiko veneen sisusta, oliko sisällä helppo liikkua märissä vaatteissa ja jalkineissa (esim. vessakäynti tai karttapöytätyöskentely), sokaisiko yövalaistus (jos sellaista veneessä edes oli), pumppasiko masto merenkäynnissä, miten istuinlaatikko täyttyi ja tyhjeni, miten pilssivesi käyttäytyi, miten myrskyfokka nostettiin, miten turvavaljaiden kiinnitys oli järjestetty jne jne.
Käytännössä on niin, että varsinainen testipurjehdus jää aina veneen ostajan tehtäväksi. Siinä vaiheessa kaupat onkin jo tehty. Vene pannaan myyntiin, jos valinta olikin väärä. - kans 30 v omilla
veneillä purjehtineena kirjoitti:
on pakko todeta, että venebusiness on mukana venelehtien testeissä. Kuten Curt Gelinin kirjassa, niissäkin on testaajien subjektiivisia mielipiteitä. Testaajien käsitykset näyttävät perustuvan pelkästään lyhyisiin päiväpurjehduksiin testiveneillä sekä veneiden erilaisiin mittoihin.
Kotimaisissa testeissä on yleensä testattavan veneen mainosesite-tekstiä ja sen lisäksi ne tavanomaiset kommentit hellan suojatangosta ja vessan pytyn suunnasta. Lukuarvoilla tehty vertailu toisiin venemalleihin ei tarkoita paremmuusjärjestystä.
En muista, että kotimaisten lehtien venetesteissä olisi tehty edes yhtäkään yöpurjehdusta avomerellä reippaissa keleissä, vaikka kyseessä olisi nimenomaan avomerivene. Kyllä purjehtijaa kiinnostaisi, miten hyvä testiveneen salongin punkka ja muut meripunkat olivat nukkua avomerikryssillä, natisiko veneen sisusta, oliko sisällä helppo liikkua märissä vaatteissa ja jalkineissa (esim. vessakäynti tai karttapöytätyöskentely), sokaisiko yövalaistus (jos sellaista veneessä edes oli), pumppasiko masto merenkäynnissä, miten istuinlaatikko täyttyi ja tyhjeni, miten pilssivesi käyttäytyi, miten myrskyfokka nostettiin, miten turvavaljaiden kiinnitys oli järjestetty jne jne.
Käytännössä on niin, että varsinainen testipurjehdus jää aina veneen ostajan tehtäväksi. Siinä vaiheessa kaupat onkin jo tehty. Vene pannaan myyntiin, jos valinta olikin väärä.Etkös olekaan lukenut palstamme suuren mestarin, JR:n mielipiteitä. Yöpurjehdusta harrastavat vain kusipäiset riskinottajat, kryssimistä vain puoshaalla mätkittävät, märissä oloissa purjehdusta vain... Mitäs merkitystä noilla kaikilla ominaisuuksilla sitten muka on?
No joo, ei kyllä voi kuin yhtyä edellisiin kommentteihin. Testipurjehdus sillä tavoin, että sillä olisi todellista merkitystä, lienee mahdotonta. Tuskinpa kukaan haluaa edes antaa venettään testiin, jossa purjehditaan yön yli navakassa tuulessa. Jopa rakenteiden arviointi voi mennä pahasti metsään, joten Joakim yhdessä keskustelussa esiin toi, en muista, oliko täällä vai sfnetin puolella. Saapahan testeistä sentään jonkinlaisen yleiskäsityksen veneen suunnitteluprioriteeteistä kuvia katselemalla.
- mainsaill
tyypillinen tanskalainen vene.suunniteltu muuhun kuin kivikkoiseen ja matalaan saaristoomme.kaikki kaksi suomessa sisältä ja ulkoa näkemääni (ikinä en purjehtinut kuitenkaan)olleet erinomaisessa kunnossa eli ei kiville ajettuja ja rakenteet kestäneet hyvin aikaa. voin suositella sillä varauksella,ettei sitä kannata ajaa kiville.kuten ei tietysti muutakaan venettä,mutta erityisesti syväys ja köliratkaisu tässä "ongelmana".
- on. Mutta kokemuksesta voin
todeta, valitettavasti että kestää kyllä pohjakosketukset siinä kuin muutkin. n. 4 solmun nopeudesta suhteellisen äkkinäinen pysähdys "särkkään". Rakenteet eivät kärsineet mitenkään (tarkastettiin heti) lisäksi vene nostettiin ylös tarkastusta varten seuraavassa satamassa (Uki). Pienet kraaput lyijykölissä ja allekirjoittaneelle isommat egossa. Vene ei kärsinyt mitenkään.
- Simoeni
on. Mutta kokemuksesta voin kirjoitti:
todeta, valitettavasti että kestää kyllä pohjakosketukset siinä kuin muutkin. n. 4 solmun nopeudesta suhteellisen äkkinäinen pysähdys "särkkään". Rakenteet eivät kärsineet mitenkään (tarkastettiin heti) lisäksi vene nostettiin ylös tarkastusta varten seuraavassa satamassa (Uki). Pienet kraaput lyijykölissä ja allekirjoittaneelle isommat egossa. Vene ei kärsinyt mitenkään.
Kai niissä jotain ongelmia on ollut ainakin Sailguideen kirjoittaneiden mukaan. Ei ihan taivu tuo toinen kotimainen, että osaisi tarkemmin sanoa minkälaisia ongelmia. Yhdessä Ruotsissa myytävässä on näköjään pohja tehty uusiksi, eli sen luulisi olevan kunnossa.
- realisti vai pessimisti?
Simoeni kirjoitti:
Kai niissä jotain ongelmia on ollut ainakin Sailguideen kirjoittaneiden mukaan. Ei ihan taivu tuo toinen kotimainen, että osaisi tarkemmin sanoa minkälaisia ongelmia. Yhdessä Ruotsissa myytävässä on näköjään pohja tehty uusiksi, eli sen luulisi olevan kunnossa.
tilanne on varmaan sellainen, ettei täydellistä venettä olekaan. Ongelmana veneiden osalta (ainakin näillä palstoilla) on usein jonkinlainen leimaaminen..."kaikissa Joneissa osmoosia", "Bavarioista kölit tippuvat" jne jne. Kyllä lehdistöstä ja venekorjaajien sivuilta löytyy paljon esimerkkejä osmoosikorjatuista Swaneista ja Balticeista, Hansen katkenneista köliakseleista (Yachting World toukokuussa) jne. Meriolosuhteet ovat rankat ja aina sattuu ja tapahtuu. Tietysti on ikävää, että epävarmuustekijöitä on mutta omistajan vastuu joskus unohtuu: miten venettä hoidetaan ja millaisissa keleissä liikutaan sekä korjataanko ennemmin tai myöhemmin ilmenevät viat vai jatketaanko purjehtimista aina vaan.
- Sgigli
on. Mutta kokemuksesta voin kirjoitti:
todeta, valitettavasti että kestää kyllä pohjakosketukset siinä kuin muutkin. n. 4 solmun nopeudesta suhteellisen äkkinäinen pysähdys "särkkään". Rakenteet eivät kärsineet mitenkään (tarkastettiin heti) lisäksi vene nostettiin ylös tarkastusta varten seuraavassa satamassa (Uki). Pienet kraaput lyijykölissä ja allekirjoittaneelle isommat egossa. Vene ei kärsinyt mitenkään.
tämä teksti vähän myöhässä.
Vene on hyvässä maineessa Ruotsissa ja Tanskassa. Laadukkaan oloista työtä niissä parissa yksilössä mitä vastaan on tullut. Ja venehän on pärjännyt hienosti aikoinaan esim. båtnyttin testeissä.
Kölirakenteet kannattaa ostaessa tarkistaa (kuten tietysti kaikissa muissakin veneissä) - Lasselta
Sgigli kirjoitti:
tämä teksti vähän myöhässä.
Vene on hyvässä maineessa Ruotsissa ja Tanskassa. Laadukkaan oloista työtä niissä parissa yksilössä mitä vastaan on tullut. Ja venehän on pärjännyt hienosti aikoinaan esim. båtnyttin testeissä.
Kölirakenteet kannattaa ostaessa tarkistaa (kuten tietysti kaikissa muissakin veneissä)Omistin kyseisen veneen 80-luvun puoli välissä viisi kesää ja purjehdin sillä 4-5 viikkoa kesässä. Vene oli laadukkaasti tehty, mukava purjehtimaan ja ei sillä silloin "jalkoihin" useimmiten jäänyt. Sisätilat olivat hyvin suunnitellut ja toimivat, perheeseemme kuului silloin 5 henkeä ja mahduimme kaikki hyvin olemaan. Kölirakenne oli uusittu ko. veneessä ja vaikka kiviäkin tuli kolisteltua, niin missään tarkastuksissa ei löytynyt huomautettavaa, onneakin matkassa varmaan oli. Myin veneen sittemmin Ruotsiin, jossa ko. suunnittelijan veneitä arvostetaan enemmän ja syystäkin.
- Anonyymi
Kölin tuenta on heikko ja pohja myös.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1395174
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k253426Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1142700- 472388
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2611807Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt471739- 321587
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201556- 281520
- 201386