Äskettäin oli lehdessä uutinen, että mopoilija oli kuollut yhteentörmäyksessä auton kanssa. Hän oli yrittänyt tehdä u-käännöstä bussipysäkin kohdalla ja jäänyt takaa tulevan auton alle.
Ajattelin vaan, eikö mopon vasemmasta peilistä näe takaa tulevaa liikennettä?
Itse olen jatkanut peilin vartta pitemmäksi, kun siitä ei nähnyt hyvin taaksepäin.
Onko tämä yleistä, että peilin varsi on liian lyhyt?
Muuten, takaa tulevaa liikennettä pitäisi jatkuvasti tarkkailla peilistä, jos ajaa ajoradalla.
Näkeekö taustapeilistä?
14
1085
Vastaukset
Ensinnäkin siitä käännöksestä... u-käännös kuten vasemmallekkin kääntyminen tulee aloittaa laittamalla vilkku ajoissa vasemmalla ja ryhmittäydyttävä ajokaistan vasempaan reunaa ja odotettava että kääntyminen voidaan suorittaa turvallisesti... eli ei missään nimessä ajoradan oikeastareunasta saatikka kytättävä bussipysäkillä kurkkien peiliin että tuleeko sieltätakaapäin ketään...
Vilkkujen varret on toiki aika lyhyitä ja niitä olen itsekkin aikoinaan pidennellyt ja kavereillekkin pidentänyt mutta peilien varren pituuden lisäuksenä ei ole ollut koskaan se että voisi tehdä u-käännöksen tien oikeastalaidasta vaan se että pystyy etenpäin ajaessa seuraamaan ohittavaa liikennettä...- nää peileistä
jos on hartiat vähänkin leveät, pitäis tehä jotain.
- os..
Se on hyvin vaarallista, jos ei näe takaa tulevaa liikennettä. Minä en osaa sellaisella mopolla ajaa ollenkaan.
Asiaa voitaisiin tutkia mittaamalla sopivilla koejärjestelyillä, miten hyvin ajaja näkee taaksepäin.
- peileihin katselija
tai ei näe,ellei muista Aina kun istut moposi satulaan ja meinaat lähtee ajelee,muista katsoa sinä istuessasi ,että NÄET TAUSTAN MOLEMISTA PEILEISTÄ ja ihan normaalisti katsomalla ,ellet kunolla näe säädä peilien asento ja vasta sitten lähde ajelemaan.Sekä seuraa aina ajaessasi takaa tuleva liikennettä.Ja elä sokeasti luota,että autoilijat sinut havaissevat,jos oot eksyksissä sekä meinaat palata takaisin sinne mistä oot tulossa.Ne autoilijat monesti muissa maailmoissa ja raplaavat kännyjään ,tai jotain ja sinä oot iha Ufo niistä.Varmistu aina etei edestä tai takaa ole autoja tulossa jos aiot kääntyillä.Muista se Pönttö missä kypärä ja parit silmät kääntyy myös,eikä aina pidä vain luottaa niihin vinksallaan oleviin likaisiin haleneisiin peileihin.
- sherlock
Joka tapauksessa päätä pitää kääntää, vai miltäs tuntuu rysäyttää pimeästä kulmasta tulevan maasturin alle, ku net jaksanut päätä kääntää? Peilistä kun ei kaikkea näe... Tuntuu vaan hassulta, että täällä puidaan pelkästään taustapeileistä, pään pitää kääntyä aina uukkaria tehdessä!
- os..
että peilistä näkyy aina kaikki, kun vain katsoo.
Se on kuitenkin niin, että peilistä näkyy vain takin hiha, eikä sitä saa asettelemalla paremmaksi. Peilin varsi kun on liian lyhyt. Minä korjasin sen hitsaamaalla varteen lisäpalan.
Nuorilla pojilla ja tytöillä on usein hyvin kapeat hartiat ja skootterit on heidän mitoilleen tehtyjä.
Aikuisella miehellä on paljon leveämmät hartiat ja siksi peilissä näkyy vain oma käsivarsi. - l8wqx
os.. kirjoitti:
että peilistä näkyy aina kaikki, kun vain katsoo.
Se on kuitenkin niin, että peilistä näkyy vain takin hiha, eikä sitä saa asettelemalla paremmaksi. Peilin varsi kun on liian lyhyt. Minä korjasin sen hitsaamaalla varteen lisäpalan.
Nuorilla pojilla ja tytöillä on usein hyvin kapeat hartiat ja skootterit on heidän mitoilleen tehtyjä.
Aikuisella miehellä on paljon leveämmät hartiat ja siksi peilissä näkyy vain oma käsivarsi.ainakin omassa Soliferissä peileistä näkee taakse hyvin ,vaikka itsellä on hartiat kuin ladon ovet.Ja hiukka opettelemalla sen oman moposkootterin peilejä katsellessa,eli omaa ajoasentoa tarkistamalla uskos peileistä muutakin näkyvän kuin ne omat hartiat tai käsivarret.Siinä istuimesa voi hiukka siirtyy eteen tai taakse,vois melkein arvella ajoasennon olevan liika lähella ohjaustankoo.Sitä pönttöö(jotkut pääkksi sanovat)kääntelemällä syytä varmistua mitä takana sivulla on eikä vaa tuijota ainoastaan niitä peilejä.
- os..
l8wqx kirjoitti:
ainakin omassa Soliferissä peileistä näkee taakse hyvin ,vaikka itsellä on hartiat kuin ladon ovet.Ja hiukka opettelemalla sen oman moposkootterin peilejä katsellessa,eli omaa ajoasentoa tarkistamalla uskos peileistä muutakin näkyvän kuin ne omat hartiat tai käsivarret.Siinä istuimesa voi hiukka siirtyy eteen tai taakse,vois melkein arvella ajoasennon olevan liika lähella ohjaustankoo.Sitä pönttöö(jotkut pääkksi sanovat)kääntelemällä syytä varmistua mitä takana sivulla on eikä vaa tuijota ainoastaan niitä peilejä.
Olen ajanut autoa n.50 vuotta ja moottoripyöriä samoin. En tosiaankaan tarvitse opetusta mopon selässä istumisessa.
- Tuominen
l8wqx kirjoitti:
ainakin omassa Soliferissä peileistä näkee taakse hyvin ,vaikka itsellä on hartiat kuin ladon ovet.Ja hiukka opettelemalla sen oman moposkootterin peilejä katsellessa,eli omaa ajoasentoa tarkistamalla uskos peileistä muutakin näkyvän kuin ne omat hartiat tai käsivarret.Siinä istuimesa voi hiukka siirtyy eteen tai taakse,vois melkein arvella ajoasennon olevan liika lähella ohjaustankoo.Sitä pönttöö(jotkut pääkksi sanovat)kääntelemällä syytä varmistua mitä takana sivulla on eikä vaa tuijota ainoastaan niitä peilejä.
Solikka on kookas mopo, jonka mittasuhteet ovat aivan toista luokkaa kuin omistamani Fude Classicin.
Fudesta ei vakiona näe kuin omat olkapäänsä.
Liikenteessä tilanne on todella vaarallinen!
Ratkaisin tilanteen pulttaamalla peilien varteen 10cm jatkopalat, ja johan ryhtyi bimmerpällien vitunkuva näkymään taustapeilistä! - sherlock
os.. kirjoitti:
että peilistä näkyy aina kaikki, kun vain katsoo.
Se on kuitenkin niin, että peilistä näkyy vain takin hiha, eikä sitä saa asettelemalla paremmaksi. Peilin varsi kun on liian lyhyt. Minä korjasin sen hitsaamaalla varteen lisäpalan.
Nuorilla pojilla ja tytöillä on usein hyvin kapeat hartiat ja skootterit on heidän mitoilleen tehtyjä.
Aikuisella miehellä on paljon leveämmät hartiat ja siksi peilissä näkyy vain oma käsivarsi.Juurihan totesin, ettei peilistä todellakaan näe kaikkea. Lisäksi peili vääristää ja näyttää kuvan pienempänä, ja näyttää kuin se olisi kauempana kuin todellisuudessa.
Jos peilistä näkyy takin hiha, niin voihan sitä kyynerpäätä hiukan suoristaa, että näet taakses. Mulla ei oo koskaan ollu mitään ongelmaa, kokoa 180cm ja keskivertoleveet hartiat löytyy, olen palttiarallaa isäni kokoinen. Jos on painoa 120kg ja hartiat mallia ladon seinä, kannattaa harkita onko se mopo ihan oikee vehje kuitenkaan... - ne koukerot
os.. kirjoitti:
Olen ajanut autoa n.50 vuotta ja moottoripyöriä samoin. En tosiaankaan tarvitse opetusta mopon selässä istumisessa.
kukaan ei ole täysin oppinut mestari ajele vaikka 100v vuotta,aina on jotain uutta opittavaa auton tai kakspyörtäsen käsittelyssä(ja mites ne liikennemerkit ja säännöt,nekin vaatii välillä kertausta).Eli voimme kuvitella olevamme täysin oppineita mestareita ajoneuvon hallinnassa ja tekniikassa,no totuus on kuitenkin toinen.Olen itse kanssa ajellut vuoskymmenet autoo ja kakspyörästä ,enkä tunne 0levani maailman-kaikkeuden paras kuski.
- os..
ne koukerot kirjoitti:
kukaan ei ole täysin oppinut mestari ajele vaikka 100v vuotta,aina on jotain uutta opittavaa auton tai kakspyörtäsen käsittelyssä(ja mites ne liikennemerkit ja säännöt,nekin vaatii välillä kertausta).Eli voimme kuvitella olevamme täysin oppineita mestareita ajoneuvon hallinnassa ja tekniikassa,no totuus on kuitenkin toinen.Olen itse kanssa ajellut vuoskymmenet autoo ja kakspyörästä ,enkä tunne 0levani maailman-kaikkeuden paras kuski.
tuollaiseen vaatimattomuuteen. Pahempi on, jos on ratissa epävarmana. Epävarma kuski ei tiedä mitä tekisi. Se vaarantaa muiden turvallisuuden. Monta kolaria on ajettu siksi, että joku epävarma antaa vääriä signaaleja, jotka harhauttavat toisia.
>>ja mites ne liikennemerkit ja säännöt,nekin vaatii välillä kertausta
Tiukasti liikennesääntöjenkään mukaan ei voi ajaa.
Jääräpäinen liikennesäännöistä kiinni pitäminen voi johtaa kolareihin. Silloin on tietysti hyvä, että on ajanut liikennesääntöjen mukaan, mutta kolareita olisi vältettävä. Parempi on, ettei aja kolareita, kuin ajaa kolarin liikennesääntöjen mukaan.
- os..
ja huomasin peilin ulkolaiden ulottuvan vain n.4cm pitemmällä kuin ohjaustanko. Kun kädet ovat ohjaustangossa ja käsivarret suunnilleen samassa linjassa, on selvää, että peilistä ei voi näkyä paljon muuta kuin käsivarret. Vain pieni osa peilin ulkolaidasta on hyötykäytössä. Se on selvä rakennevika mopossa.
Peili täytyy kokonaan ulottua pitemmälle kuin ohjaustangon pää.
Jatkettu peili on nyt n.5cm ulompana kuin ohjaustangon pää.- Anonyymi
Moi!
Tuskin saat viestiäni. Mutta....
Miten pidensit peilin varsia?
Ei ole mahd. hitsata...
japi
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384108- 892019
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151941Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi581557Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541452Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1331405VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1001328- 741226
- 981131
- 691063