Yliopiston jälkeen vielä amk:hon?

kukaan?

Onko kukaan yliopistotutkinnon suorittanut hakenut myöhemmin ammattikorkeaan eri alalle? Itseä kiinnostaisi, tosin yliopisto-opiskelukin on vielä kesken. Mielessä olevaa alaa voi opiskella yliopistossakin, muttei oikein tiedä jaksaako tehdä enää toista niin pitkää tutkintoa. Molemmat alat kiinnostaisivat työnä, niin nykyinen kuin se mitä haluaisi opiskella amk:ssa.

13

4082

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yliopisto ei riitä

      Opiskelin aikoinaan ekonomiksi kauppakorkeassa, mutta töitä ei löytynyt. Ei kuulemma ollut kysyntää, joten menin amk:hon suorittamaan tradenomin tutkinnon. Valmistuttuani viimein sieltä minut suorastaan revittiin koulusta töihin. Nyt olen aivan huippuhommissa. Kaduttaa kuitenkin, kun 6 vuotta meni hukkaan yliopistossa. Muutaman vuoden tradenomiksi opiskelleet toverit nostavat ihan yhtä suurta palkkaa.

      • Dappadiipaa

        Ja lehmät lentää, ainakin siellä AMK:ssa :D
        Surkea trollin yritys, kukaan ei moista soopaa ota vakvasti, eli yrittäisit edes


      • Mulla myös kokemuksia...
        Dappadiipaa kirjoitti:

        Ja lehmät lentää, ainakin siellä AMK:ssa :D
        Surkea trollin yritys, kukaan ei moista soopaa ota vakvasti, eli yrittäisit edes

        Miksi sinä tuomitset trolliksi henkilön, joka vain kertoo tosiasioista elävästä elämästä? [Se, jolle vastasit, en sitten ollut minä]

        Minulla on aivan vastaavia kokemuksia. Luin OTK:ksi ja auskultoinkin, mutta eipä vain varatuomarille töitä löytynyt. Sitten hain lukemaan oikeustradenomiksi, ja jopa alkoi vientiä olla. Puhelinnumerokin piti muuttaa salaiseksi, että sai edes vähän aikaa olla rauhassa, kun suoraan kotoa yritettiin joka paikkaan repiä töihin - jo kesken opintojen. Nyt voin itse valita työpaikkani, ja palkka on huikea. Samoin on käynyt kaikille tuntemilleni oikeustradenomeille.

        Kaveri puolestaan luki DI:ksi, mutta työnantajat eivät koskeneet edes pitkällä tikulla sellaiseen akateemiseen teoreetikkoon. Kaveri otti sitten itseään niskasta kiinni ja luki itsensä insinööriksi (AMK). Nyt kansainväliset suuryritykset tappelevat tyypistä verissä päin, ja hän saa palkkaa tsiljoona € kuussa helikopterietu.

        Toinen kaverini luki lääkäriksi, mutta eipä vain hommia löytynyt. Sitten hän opiskeli itsensä ammattikorkeakoulussa restonomiksi, eikä ole sen jälkeen tarvinnut muuta kuin seteleitä laskeskella. Siis omia semmoisia. Hänen kurssikaverinsa lääkiksestä homehtuvat kortistossa, mutta restonomi se vain porskuttaa.

        Niin että voin omasta ja tuttavapiirin kokemuksesta suositella lämpimästi ammattikorkeakoulua yliopiston päälle. Tekee akateemisen vapauden veltostuttamalle ja liian teoreettisuuden elämästä vieroittamalle ihmiselle todella terää istua välillä kuuntelemassa opettajia jotka tietävät mistä puhuvat (ovat aina oikeassa) ja tekemään harjaannuttavia tehtäviä, jotka palauttavat ne yliopistossa unohtuneet käytännön taidot kuten sisäluku- ja kirjoitustaidon. Ja uraputkea ei rajoita edes taivas amk:n käyneillä. Niin että aloittajalle sanoisin, että rohkeasti vain! Älä kuuntele noita yliopisto-uskovaisia, jotka ovat vain kateellisia amkkilaisten huikealle kysynnälle työmarkkinoilla.


      • Dappadiipaa
        Mulla myös kokemuksia... kirjoitti:

        Miksi sinä tuomitset trolliksi henkilön, joka vain kertoo tosiasioista elävästä elämästä? [Se, jolle vastasit, en sitten ollut minä]

        Minulla on aivan vastaavia kokemuksia. Luin OTK:ksi ja auskultoinkin, mutta eipä vain varatuomarille töitä löytynyt. Sitten hain lukemaan oikeustradenomiksi, ja jopa alkoi vientiä olla. Puhelinnumerokin piti muuttaa salaiseksi, että sai edes vähän aikaa olla rauhassa, kun suoraan kotoa yritettiin joka paikkaan repiä töihin - jo kesken opintojen. Nyt voin itse valita työpaikkani, ja palkka on huikea. Samoin on käynyt kaikille tuntemilleni oikeustradenomeille.

        Kaveri puolestaan luki DI:ksi, mutta työnantajat eivät koskeneet edes pitkällä tikulla sellaiseen akateemiseen teoreetikkoon. Kaveri otti sitten itseään niskasta kiinni ja luki itsensä insinööriksi (AMK). Nyt kansainväliset suuryritykset tappelevat tyypistä verissä päin, ja hän saa palkkaa tsiljoona € kuussa helikopterietu.

        Toinen kaverini luki lääkäriksi, mutta eipä vain hommia löytynyt. Sitten hän opiskeli itsensä ammattikorkeakoulussa restonomiksi, eikä ole sen jälkeen tarvinnut muuta kuin seteleitä laskeskella. Siis omia semmoisia. Hänen kurssikaverinsa lääkiksestä homehtuvat kortistossa, mutta restonomi se vain porskuttaa.

        Niin että voin omasta ja tuttavapiirin kokemuksesta suositella lämpimästi ammattikorkeakoulua yliopiston päälle. Tekee akateemisen vapauden veltostuttamalle ja liian teoreettisuuden elämästä vieroittamalle ihmiselle todella terää istua välillä kuuntelemassa opettajia jotka tietävät mistä puhuvat (ovat aina oikeassa) ja tekemään harjaannuttavia tehtäviä, jotka palauttavat ne yliopistossa unohtuneet käytännön taidot kuten sisäluku- ja kirjoitustaidon. Ja uraputkea ei rajoita edes taivas amk:n käyneillä. Niin että aloittajalle sanoisin, että rohkeasti vain! Älä kuuntele noita yliopisto-uskovaisia, jotka ovat vain kateellisia amkkilaisten huikealle kysynnälle työmarkkinoilla.

        Nythän me puhumme asiaa ;)
        Mainiota, ellen sanoisi jopa loistavaa!


    • Tuskh

      Voisin kuvitella esim OTM/KTM AMK-inssi yhdistelmän olevan ihan kovaa kamaa työmarkkinoilla. Varmasti myös muita ihan päteviä yhdistelmiä löytyisi.

      • Dappadiipaa

        Mutta miksi inssi, luulenpa kuitenkin, että dippainssi ktm olisi "kovempi sana", koska ns. palikkainsirjöörien arvostus ei nyt kovin kummoinen ole.
        Itse kannatan ennemminkin OTK, tahi nykyinen OTM, KTM yhdistelmää, varsinkin jos tavoiteet elämässä on hieman korkeammalla


      • viisaammat
        Dappadiipaa kirjoitti:

        Mutta miksi inssi, luulenpa kuitenkin, että dippainssi ktm olisi "kovempi sana", koska ns. palikkainsirjöörien arvostus ei nyt kovin kummoinen ole.
        Itse kannatan ennemminkin OTK, tahi nykyinen OTM, KTM yhdistelmää, varsinkin jos tavoiteet elämässä on hieman korkeammalla

        En ole vielä ymmärtänyt OTM KTM -homman hyötyä. Kertokaa joku, mitä hyötyä siitä on. Haluan ymmärtää.


      • Tuskh
        Dappadiipaa kirjoitti:

        Mutta miksi inssi, luulenpa kuitenkin, että dippainssi ktm olisi "kovempi sana", koska ns. palikkainsirjöörien arvostus ei nyt kovin kummoinen ole.
        Itse kannatan ennemminkin OTK, tahi nykyinen OTM, KTM yhdistelmää, varsinkin jos tavoiteet elämässä on hieman korkeammalla

        Eikös noita OTM KTM tuplamaistereita ole aika lailla pilvin pimein? Kaikilla ei riitä paukut (joko matemaattiset kyvyt, aika tai opiskelumotivaatio) DI tutkinnon suorittamiseen toisen tutkinnon päälle. Toisaalta amk-inssin tutkintokin varmasti riittäisi tekniikan alan yleissivistyksen hommaamiseen jotta töitä riittäisi paremmin eri tehtävissä, vaikkapa IPR puolella.


      • Dappadiipaa
        Tuskh kirjoitti:

        Eikös noita OTM KTM tuplamaistereita ole aika lailla pilvin pimein? Kaikilla ei riitä paukut (joko matemaattiset kyvyt, aika tai opiskelumotivaatio) DI tutkinnon suorittamiseen toisen tutkinnon päälle. Toisaalta amk-inssin tutkintokin varmasti riittäisi tekniikan alan yleissivistyksen hommaamiseen jotta töitä riittäisi paremmin eri tehtävissä, vaikkapa IPR puolella.

        Miksi, oi miksi, vaikka OTK Hitsari
        Henkilökohtaisesti en näe mitään järkeä suorittaa alempaa koulutusastetta korkeamman jälkeen. Sen ymmärrän ja kannustankin ihmisiä suorittamaan alemman tutkinnon ensin ja sitten vasta hakeutumaan yliopistoon
        (Osalle se pieni kasvu aikuiseksi siinä ajassa tekee hyvää)
        Mutta toisinpäin??

        Ja mitä taas inssien alan yleissivistykseen tulee...Jätän kommentin omaan arvoonsa.

        IPR:n ottaessasi puheeksi, niin voin sanoa omalla kokemuksella, että töitä kyllä riittää ilman niitä palikkainssinlapujakin, alan harrastuneisuudesta on paljon etua. Oikeaa konkreettista etua saa jos olisi se ns. oikea insinööri, eli dippa sellainen. Kaikella kunnioituksella "palikkainseille" :)


      • myös näin
        Dappadiipaa kirjoitti:

        Miksi, oi miksi, vaikka OTK Hitsari
        Henkilökohtaisesti en näe mitään järkeä suorittaa alempaa koulutusastetta korkeamman jälkeen. Sen ymmärrän ja kannustankin ihmisiä suorittamaan alemman tutkinnon ensin ja sitten vasta hakeutumaan yliopistoon
        (Osalle se pieni kasvu aikuiseksi siinä ajassa tekee hyvää)
        Mutta toisinpäin??

        Ja mitä taas inssien alan yleissivistykseen tulee...Jätän kommentin omaan arvoonsa.

        IPR:n ottaessasi puheeksi, niin voin sanoa omalla kokemuksella, että töitä kyllä riittää ilman niitä palikkainssinlapujakin, alan harrastuneisuudesta on paljon etua. Oikeaa konkreettista etua saa jos olisi se ns. oikea insinööri, eli dippa sellainen. Kaikella kunnioituksella "palikkainseille" :)

        Osalla ihmisistä se pieni kasvu aikuiseksi tapahtuu siellä yliopistossa, kunnes ovat valmiita menemään ammattikorkeaan. Mahdollisesti karisee ne turhat pissit ja luulot päästä ja huomaa olevansa väärässä paikassa. Yliopisto ei tee autuaaksi eikä ole kaikille se paras paikka. Yliopisto ei myöskään automaattisesti takaa työllistymistä paremmin kuin saman alan ammattikorkeakoulututkinto, tilanne voi ihan oikeasti jopa olla toisinkin päin. Kysyntä ja tarjonta jne.

        Lääkärit eivät kyllä kortistossa pahemmin tällä hetkellä roiku, joten sikäli tuo kuka lie välikirjoittaja puhui kukkua. Toki, lääkärit valmistuivat kortistoon joskus tässä 90-luvulla, mutta nekin ovat jo työllistyneet, jos haluavat lääkärin töitä tehdä. Osa heistä varmasti ajautui jollekin muulle alalle, eikä lääkäröintikään ole kaikille.

        En tajua miksi saman alan tutkintoa pitäisi lähteä käymään ammattikorkeakoulussa, mutta ymmärrän kyllä eri alan tutkinnon käymisen. Ammattikorkeakoulu voi tarjota jotain ihan muuta kuin yliopisto eikä se välttämättä ole aina "huonompaa" ja alempiarvoisempaa - varsinkaan työnantajien mielestä.

        Körppöjä sekä törppöjä löytyy sekä yliopistosta että ammattikorkeasta ja moni diplomi-insinööri on niin pihalla "oikeista" insinöörin töistä kuin olla voi. Ehkä se osaa sitten kovasti jotain muuta, mutta kun työntekijää tarvitseva firma ei välttämättä sitä tarvitse.


    • aloittaja

      Aloitus ei oikeasti ollut trolli vaan olen ihan tosissaan.

      • Tuskh

        Tämä palsta on nääs täynnä nuoria jannuja jotka haaveilevat loistavasta tulevaisuudesta koulutuksensa jälkeen ja joille alemman kastin ihmiset (väärä koulutusala, koulutustaso tms) ova pelkkiä astinlautoja kohti Brighter Futurea...

        Veikkaisin että muitakin amk yo yhdistelmiä joissa tutkinnot ovat eri alalta ja tukisivat toisiaan löytyy. Toisaalta sopivalla sivuainekikkailulla samat asiat voi usein sisällyttää jo yo-tutkintoon.


    • Anonyymi

      Kiinnostaisi tietää mitä teille tänä päivänä kuuluu. Menikö tulevaisuus niin kuin piti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      326
      3672
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1679
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1435
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1300
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      56
      1243
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      192
      1198
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe