pentu 9vkoa, eroahdistus

1234567890

Heippa,

kaipaisin nyt ASIALLISIA ja RAKENTAVIA kommentteja niiden haukkumiskommenttien sijaan.

Saimme alle viikko sitten koiranpennun, jolle on valmiina huone, jossa sen olisi tarkoitus nukkua. Olen tehnyt huoneeseen pentuaitauksen. Pentuaitausen viereen olen laittanut itselleni patjan.

Ensimmäisenä yönä laitoin pennun makuualustan patjani vierelle, sillä en viitsinyt vielä aitaukseen laittaa. Se nukkui yönsä kiltisti siinä ja lisäksi vierässäni patjalla, kun oli siihen yöllä tullut.

Ekoina päivinä nostin pennun välillä aitaukseen. Menin sinne itsekin ja vähän leikittiin siellä, ettei pennulle tulisi negatiivista kuvaa aitauksesta. Sitten nostin sen sieltä pois.

Kolmantena yönä laitoin pennun aitaukseen nukkumaan ja nukuin itse patjalla. KAUHEA huuto jonkin aikaa - sitten rauhottui. Yöllä vein koiraa kerran ulos ja sisään tullessa laitoin takasin aitaukseen -> HUUTO. Ja koska talossa nukkuu muitakin ihmisiä tein virheen ja otin pennun pois aitauksesta viereeni (tosin nostin pennun pois hiljaisempana hetkenä).

Yhtenä päivänä laitoin pennun aitaukseen sillä välin ku hain postin. Pari minuuttia poissa ja aitaus oli ihan sekasin, vesikuppi nurin, sanomalehdet sekasin, aitaus itsessään suikaleenmuotoisena (aitauksen kappaleet liikkuvat kun niitä päin juoksee, aitauksessa pissiä.

Eilen pentu oli aitauksessaan pari tuntia kun kävin kampaajalla. Aitaus aivan mullin mallin, mutta koira oli kyllä hiljaa kun saavuin kotiin. Väsyneen oloinen, oli varmasti riehunut.

Eilen ajattelin sitten, että josko nyt voisin jo nukkua mieheni vieressä yläkerrassa alakerran koiranhuoneen sijaan, onhan tämä nyt hassu suhde että illalla morjestetaan että nähdään huomenna.

Väsyneen pennun laitoin nukkumakoppaansa aitaukseen. Menin yläkertaan, vikinä alkoi. Huuto alkoi. Haukku alkoi. Kuuntelimme sitä noin puoli tuntia (itselläni jo sydän särkyneenä...). Sitten ajattelin että eihän mieheni saa nukuttua koko yönä. Tein siis taas virheen ja menin alas nukkumaan patjalle. Pentu tosin vikisi vieläkin, sillä olisi halunnut viereeni, siihen en suostunu. Jossain vaiheessa pentu sitten nukahti.

MILLÄ IHMEELLÄ saan tuon olemaan edes hetken aikaa yksin? Pentu on nimittäin erittäin hellyydenkipee, koko ajan pitäisi olla iholla. Silloin kun lähden pois vallan, ei tarvitse pelätä että tuhoisi paikkoja eikä tarvi kuunnella vikinää, mutta entäs yöt? En voi loppuiän nukkua tuon vieressä.

Niin kauan olen halunnut koiraa ja nyt alkaa jo hermot mennä! (tämä eroahdistus kun on vain yksi, mutta pahin ongelmista)

43

18302

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terristi

lukenut esim. Tuire Kaimion Pennun kasvatus -kirjaa? Siinä on todella yksityiskohtaisesti neuvottu miten pentu opetetaan jäämään yksin, suosittelen.

• neito..

Hmm..

Tuohan on aika tavallista koiranpennuilla. Pentu on vasta kotiutunut teille, vieras paikka ja uudet hajut,niin saavat huutamaan. Ja tuolla huudolla saadaan sitten huomiota, kun huudetaan niin emäntä/isäntä juoksee luokse. Ja just näin ei pitäisi tapahtua.

Mites teillä, saako pentu millaista touhuamista? Jos aina illalla telmuaisitte koiran kanssa, yö menisi sitten nukkuessa kun niin väsynyt. Esim: totuttelemista uusiin asioihin, hakuja ( ihmisetsintää),jälkee ja ym. Meillä ainakin ollaan nuo alotettu ihan pienestä pitäen, ja treenien jälkeen koira on ollut ihan väsyny.

• 1234567890

Itseasiassa sen haluaisinkin tietää, että onko tuo normaalia pennulle. Pitäisikö vain olla "julma", olla huomioimatta ja yrittää nukkua metelissä? Korvatulppien kera :) Tuleeko siitä jotain draumoja pennulle?

Tuire Kaimion kirja on kyllä käytössä...olen yrittänyt ohjeita noudattaa muttei oikein tunnu tehoavan meidän poikaan ;) Ehkä pikkuhiljaa.

Leikkimistä ja aktivointia on jonkin verran, mutta olet oikeassa että sen lisääminen voisi kyllä tehota.

Äsken menin vessaan ja pennulle tuli itku...

• Pennun palautus
        1234567890 kirjoitti:

Itseasiassa sen haluaisinkin tietää, että onko tuo normaalia pennulle. Pitäisikö vain olla "julma", olla huomioimatta ja yrittää nukkua metelissä? Korvatulppien kera :) Tuleeko siitä jotain draumoja pennulle?

Tuire Kaimion kirja on kyllä käytössä...olen yrittänyt ohjeita noudattaa muttei oikein tunnu tehoavan meidän poikaan ;) Ehkä pikkuhiljaa.

Leikkimistä ja aktivointia on jonkin verran, mutta olet oikeassa että sen lisääminen voisi kyllä tehota.

Äsken menin vessaan ja pennulle tuli itku...

Ois varmaan kannattanut miettiä ensin pennun ottoa. Ei niitä missään aitauksessa pidetä, pennun kans leikitään ja annetaan sen olla kotona muuallakin kun jossain aitauksessa. Minusta kannattaisi viedä pentu takaisin kasvattajalle joka hommaa sille rakastavan kodin. Sillä teillä ei ole semmoinen, vai passaako se pentu teidän kalusteisiin? Ja kun kaveritkin laittoi.... hommaa myös silmälaput korvatulppien lisäksi

• Riva

Totta hitossa se pentu huutaa jos sillä on hätä.
        En kehu,mutta minulla on nyt 13.pentu ja olen kaikkien kanssa ollut väh 4 vk ja yhden kanssa 5 kk kotona kun pentu on tullu.Ja pentu on saanut nukkua joko vieressä tai ihan missä ikinä on halunnut.Eikä yksikään koira ole potenut eroahdistusta.Miksi ihmeessä sen pennun pitäs nukkua yksin??? Miksi joku ottaa koiran ylipäätään jos sen tärkein asia on olla vaan yksin?

• sinulla on
        Riva kirjoitti:

En kehu,mutta minulla on nyt 13.pentu ja olen kaikkien kanssa ollut väh 4 vk ja yhden kanssa 5 kk kotona kun pentu on tullu.Ja pentu on saanut nukkua joko vieressä tai ihan missä ikinä on halunnut.Eikä yksikään koira ole potenut eroahdistusta.Miksi ihmeessä sen pennun pitäs nukkua yksin??? Miksi joku ottaa koiran ylipäätään jos sen tärkein asia on olla vaan yksin?

kotona? Jos olet ottanut koirasi yksitellen ja lasketaan koiran eliniäksi vaikka 9 vuotta, sinun pitäisi olla 117 vuotias... Kaikilla kun ei ole mahdollisuutta olla koiran kanssa kotona viittä kuukautta! Itse kyllä olin viimeisimmän koirani kanssa, kun olin työttömänä. Ehdin sosiaalistamaan koiran kunnolla ja kyllä sillä mahtava lonne onkin!

• Riva
        sinulla on kirjoitti:

kotona? Jos olet ottanut koirasi yksitellen ja lasketaan koiran eliniäksi vaikka 9 vuotta, sinun pitäisi olla 117 vuotias... Kaikilla kun ei ole mahdollisuutta olla koiran kanssa kotona viittä kuukautta! Itse kyllä olin viimeisimmän koirani kanssa, kun olin työttömänä. Ehdin sosiaalistamaan koiran kunnolla ja kyllä sillä mahtava lonne onkin!

ole. Nyt on 3 yhtäaikaa. Joten jos on monta koiraa yhtä aikaa niin 13 on ihan mahdollinen määrä 25 vuodessa.

• koiran_kouluttaja
        Riva kirjoitti:

Tuo on yksi varmimpia tapoja kasvattaa pentu, joka tulee myöhemmin kärsimään eroahdistuksesta. Eli toimia noin kun kuvasit: "pentu on saanut nukkua joko vieressä tai ihan missä ikinä on halunnut."

Siis juuri näin EI saa tehdä, jos haluaa minimoida riskin, että tulee myöhemmin eroahdistus ongelmia.

• Riva
        koiran_kouluttaja kirjoitti:

Tuo on yksi varmimpia tapoja kasvattaa pentu, joka tulee myöhemmin kärsimään eroahdistuksesta. Eli toimia noin kun kuvasit: "pentu on saanut nukkua joko vieressä tai ihan missä ikinä on halunnut."

Siis juuri näin EI saa tehdä, jos haluaa minimoida riskin, että tulee myöhemmin eroahdistus ongelmia.

olet oppisi saanut? Minulla ainakaan kukaan ei ole kärsinyt mistään eroahdistuksesta tai muustakaan ahdistuksesta vaikka saavat nukkua missä haluavat.
        Missä sinun mielestä sen 7 vk pennun pitäs nukkua?? Jos sen pitää nukkua yksin toisessa huoneessa niin miten paljon se pentu viettää aikaa työssäkäyvän omistajan kanssa. Eli se on ensin klo 22-06 yksin ja sit klo 06-17 eli yhdessä oloa jää vain 5 tuntia. Ihmettelen vaan ,että mitä kärsii pentu joka on ensin yön yksin ja sit vielä työpäivän ?

• erppa ja arppa
        Riva kirjoitti:

olen kanssasi samaa mieltä tästä asiasta, meillä on kaksi koiraa, toinen 6 vuotta ja toinen kohta 9 kuukautta. Meillä on aina koirat saaneet nukkua vapaasti missä haluaa, ja yleensä se on meidän sängyn alla, tosin nuorempi nukkuu joskus sängyn jalko päässäkin ja jopa isännän ja minun välissä ja meidän puolesta saa maata retkottaakkin jos kerta siitä tykkää,en käsitä sellaisia jotka laittaa koirat jonnekkin häkkiin taikka ns. omaan huoneeseen oli se sitten takkahuone tai muu vastaava...... en voisi ikinä kuvitella tekeväni omille koirille niin.....

• jeti
        Riva kirjoitti:

Onkohan tämä yleinenkin käytäntö?! En yksinkertaisesti löydä mitään järkevää syytä pennun yöksi jättämiseen. Ihan turhaahan on edes ottaa töistä "pentulomaa" päiväajaksi, jos se yöllä kuitenkin viettää sen kahdeksan tuntia yksin.

• labbiksen omistaja
        Riva kirjoitti:

...samaa mieltä asiasta että kyllä koiran pitää saada nukkuma paikkansa valita...meillä 4,5v labbis niin se nukkuu yleensä sängyssä jalko päässä ja siellä se on viihtynyt aivan pennusta asti...
        enkä minä tai emäntä raskis ajaa sitä lattialle tai muuhun huoneeseen nukkuun...

• Petit bascot

Hei,

tiedän kyllä tarkalleen, mitä käyt läpi, sillä olen itse omistanut yhden todella pahasta eroahdistuksesta kärsineen koiran, jonka kanssa tunsin monesti olleeni täysin umpikujassa, kun mikään ei tuntunut tehoavan. Hienoa siis, että olet päättänyt puuttua ongelmaan jo näin varhaisessa vaiheessa, sillä nyt ongelma on vielä huomattavan paljon helpompi ratkaista kuin siinä vaiheessa, kun kyse on jo aikuisesta koirasta.

Yksi, mitä suosittelisin testamaan, on D.A.P.-feromomihaihdutin, joita myydään hyvinvarustetuissa lemmikkieläintarvikeliikkeissä sekä monilla eläinlääkäriasemilla. Lisää tietoa asiasta löydät osoitteesta:

http://www.vetcare.fi/index.php?id=82

Feromonihaihduttimesta uskon olevan apua etenkin silloin, kun kyse on vielä pennusta, mutta on siitä apua saaneet myös aikuisten koirien omistajat. En tosin sano tämän yksin ratkaisevan kaikkea, mutta kuten Vetcaren sivuilla kerrotaan, se voi olla yksi apukeino muiden joukossa.

Yksi yleisimpiä virheitä (johon itsekin myönnän syyllistyneeni oman eroahdistuksesta kärsineen koiran kanssa) on, että kun ongelmia yksinolossa alkaa ilmetä, niin se näkyy helposti myös omassa käytöksessä. Kun alkaa potemaan syyllisyyttä siitä, että joutuu jättämään pennun hetkeksi yksin, niin yksinjäämisestä ja takaisinpaluusta alkaa tekemään suurempaa draamaa kuin mitä se onkaan, jolloin ongelmat yleensä vain pahenee. Tällä tarkoitan esimerkiksi sitä, että ennen lähtöä tai takaisin tullessa omistaja alkaa antamaan ekstrahuomiota koiralle ja tällä tavalla ikään kuin huomaamattaan ruokkii koiran hysteeristä käytöstä.

Itse sinun tilanteessasi en jättäisi pentua nyt aluksi kuin hyvin lyhyiksi hetkiksi yksin. Nämä hetket ajoittaisin niin, että pentu olisi väsynyt eli olisin pennun kanssa paljon ulkona, jotta nukkumatti antaisi "luonnollisen rauhoituksen". Ennen lähtöä en kiinnittäisi pentuun mitään huomiota, vaan tekisin omia juttujani ja kun pentu nukahtaisi, lähtisin hyvin huomaamattomasti. Pidentäisin poissaoloaikoja pikkuhiljaa ja takaisintullessani en myöskään ensimmäisenä kiinnittäisi pentuun mitään huomiota, en etenkään jos pentu alkaisi yhtään riehumaan.

Pentuaitaus tässä mielessä on nyt aikamoinen omgelma, sillä pentu on selvästi yhdistänyt sen yksinoloon ja todennäköisesti pelkästään sinne joutuminen jo laukaisee pennulla ahdistuksen. Tämä yhdistelmä pitäisi ensimmäisenä saada purettua. Ja missään nimessä en laittaisi pentua juuri ennen lähtöäni aitaukseen, sillä silloin voi olla varma, että pentu jää aidan taakse ikävöimään.

Jo nyt pentu on varmasti oppinut tunnistamaan monia merkkejä, jotka se yhdistää yksinjäämiseen ja niihin se on jo liittänyt ahdistuksen ja stressin. Niitä pitäisi ehdottomasti välttää. Tiedän, että se on helpommin sanottu kuin tehty, mutta ensisijaisen tärkeää olisi se, että pentu saisi nyt toisenlaisia kokemuksia yksinolosta. Yksinjääminen pitäisi saada yhdistettyä rauhoittumiseen ja nukkumiseen, ei riehumiseen ja ahdistukseen. Nyt jättäisin pennun siis yksin vain niin lyhyiksi hetkiksi, että voisin olla varma, ettei pentu ehdi ahdistumaan, vaikka aluksi kyse olisi sekunneista. Tätä toistaisin niin monta kertaa päivässä, ettei pentu enää jaksaisi kiinnittää mitään huomiota sinun tulemiseen ja menemiseen. Jos pentu oikeasti on väsynyt ja toistat tätä useita kertoja päivässä, niin ei se vähän ajan päästä enää jaksa olla kiinnostunut siitä, mihin sä pariksi sekunniksi/minuutiksi häviät. Ja kohta sitä ei enää kiinnosta, missä olet ollut viimeiset pari tuntia, kun se on ollut umpiunessa koko sen ajan.

• pentu...

Ihan hyviä neuvoja tuossa. Mielestäni tuon ikäisellä pennulla ei voi kuitenkaan vielä sanoa olevan eroahdistusta. Ihan normaalilta pentu vaikuttaa, jokainen pentu taitaa itkeskellä aluksi, kun sen jättää yksin. Kun jätät pennun yksin, älä huomioi sitä noin puoleen tuntiin mitenkään ja vain jätät yksin sanomatta mitään. Jätä vaikka radio auki ja osta tosiaankin DAP. Kun palaat pennun luokse, älä myöskään huomioi sitä ollenkaan ennen kuin se on rauhoittunut. Älä mene pennun luokse koskaan silloin, kun se huutaa, koska silloin se oppii huutamalla se saa tahtonsa läpi.

Miksi pentu ei saa nukkua samassa huoneessa kanssanne? Koira on laumaeläin ja kaipaa laumansa seuraa. Mikset laittaisi pentuaitausta makuuhuoneeseen? Näin se oppisi todennäköisesti pitämään pentuaitausta turvallisena paikkana. Anna sille pentuaitaukseen jotain oikein hyvää herkkua purtavaksi ja osta vaikka kongi, jonka sisään laitat vaikka lihapullia. Anna herkkuja vain pentuaitaukseen, jolloin pentu ehkä oppii, että pentuaitaus on hyvä paikka. Ole vaikka aluksi siinä vieressä hiljaa sanomatta mitään ja mene välillä vähäksi aikaa pois ja palaa, kun on hiljaista. Tee lähtöjä ja paluita usein.

Kyllä se siitä alkaa pikkuhiljaa sujua.

Meidän pentu itki ensimmäiset pari viikkoa myös oikein kunnolla, kun sen jätti yksin, mutta nyt 13-viikkoisena yksinolon kanssa ei ole enää mitään ongelmia.

• koira on
        pentu... kirjoitti:

Ihan hyviä neuvoja tuossa. Mielestäni tuon ikäisellä pennulla ei voi kuitenkaan vielä sanoa olevan eroahdistusta. Ihan normaalilta pentu vaikuttaa, jokainen pentu taitaa itkeskellä aluksi, kun sen jättää yksin. Kun jätät pennun yksin, älä huomioi sitä noin puoleen tuntiin mitenkään ja vain jätät yksin sanomatta mitään. Jätä vaikka radio auki ja osta tosiaankin DAP. Kun palaat pennun luokse, älä myöskään huomioi sitä ollenkaan ennen kuin se on rauhoittunut. Älä mene pennun luokse koskaan silloin, kun se huutaa, koska silloin se oppii huutamalla se saa tahtonsa läpi.

Miksi pentu ei saa nukkua samassa huoneessa kanssanne? Koira on laumaeläin ja kaipaa laumansa seuraa. Mikset laittaisi pentuaitausta makuuhuoneeseen? Näin se oppisi todennäköisesti pitämään pentuaitausta turvallisena paikkana. Anna sille pentuaitaukseen jotain oikein hyvää herkkua purtavaksi ja osta vaikka kongi, jonka sisään laitat vaikka lihapullia. Anna herkkuja vain pentuaitaukseen, jolloin pentu ehkä oppii, että pentuaitaus on hyvä paikka. Ole vaikka aluksi siinä vieressä hiljaa sanomatta mitään ja mene välillä vähäksi aikaa pois ja palaa, kun on hiljaista. Tee lähtöjä ja paluita usein.

Meidän pentu itki ensimmäiset pari viikkoa myös oikein kunnolla, kun sen jätti yksin, mutta nyt 13-viikkoisena yksinolon kanssa ei ole enää mitään ongelmia.

LAUMAELÄIN. Pieni pentu on juuri erotettu emostaan ja sisaruksistaan, totta kai se huutaa kun jää yksin. Miksi ihmeessä hankkia koira ja lukita se johonkin "koirahuoneeseen", en ymmärrä!? Mulla ainakin koirat nukkuu makkarissa.

• Petit bascot
        pentu... kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että eroahdistuksesta on varmaan liian aikaista puhua, mutta kyllähän tuosta helposti sellainen kehittyy. Tarkoitukseni ei ole peloitella tms., vaan painottaa vain sitä tosiasiaa, että kannattaa ennemmin pelata varman päälle ja alkaa toimimaan ajoissa kuin odotella, josko ongelmat katoaisivat koiran aikuistuessa. Monesti tosiaan näinkin onnellisesti voi käydä, mutta vaarana on myös se, että ongelmat vain pahenevat ja muuttuvat hankalammin ratkaistaviksi.

Itse aikanani luotin liikaa ajan parantavaan voimaan, jonka seurauksena minulla oli koira, jota vain yksinkertaisesti ei voinut jättää yksin. Kyseinen koira sinäänsä oli maailman kiltein ja ihanin olento niin kauan, kun sillä oli ihmisseuraa (muut koirat eivät asiaa auttaneet), mutta yksinjäädessään tämä kullannuppu iski hampaansa kiinni kaikkeen, mihin vain ylettyi.

Ja voin vannoa, että tämän koiran kanssa kokeiltiin aivan kaikki mahdolliset keinot. Ainoa toimivaksi osoittautunut ratkaisu oli, että tämä koira alkoi kulkemaan isännän mukana töissä. Tämä oli suunnaton helpotus, sillä sen jälkeen pystyin aivan selkeästi näkemään, kuinka tämä koira muuttui rauhallisemmaksi ja stressitasot (niin koiralla kuin minullakin) laskivat huomattavasti.

Ja mikä oli jännä juttu, niin koira töissä käydessään saattoi hyvinkin jäädä pitkiksi ajoiksi toimistoon yksin nukkumaan. Alkuun se seurasi isäntäänsä työpaikalla herkeämättä, mutta todettuaan, ettei se mihinkään katoa, mielenkiinto isäntänsä varjostamiseen katosi. Isäntä saattoi siis olla pitkiäkin aikoja toimiston vieressä sijainneessa tehdashallissa koiran nukkuessa toimistossa, mutta kotona tällainen ei olisi onnistunut mitenkään, sillä tuhoaminen alkoi heti, kun ihmisiä ei ollut näköpiirissä. Sinäänsä loogista, sillä koira oli yhdistänyt ahdistuksen tunteen kotiinsa, mutta toimistoon se ei sitä osannut yhdistää, koska yksinolo siellä oli ennemminkin sen oma valinta. Isäntä kun ravasi toimistoon ja takaisin pitkin päivää ehtimättä sen kummemmin koiran kanssa seurustelemaan, niin koira vain kyllästyi ja totesi, että lämpimässä toimistossa on mukavampi nukkua kuin luuhata pitkin kylmää tehdashallia.

Että tällainen tarina meillä... Jokainen pentu tietysti on oma yksilönsä, ja jos tätä kyseistä "tuhoajatoukkaa" jotenkin luonnehtisin niin sana "normaali" ei ehkä tule ensimmäisenä mieleeni. Se nimittäin oli meillä yksi kolmen koiran laumassa, joten edes yksinollessaan se ei ollut täysin yksin. Meillä oli myös sen täyssisar samasta pentueesta, joka taas luonteeltaan oli täysin erilainen ja joka ei eläissään tuhonnut yhtään mitään. Jonkinlaista osaa siis tässä tarinassa varmasti näyttelee myös kyseisen koiran luonne. Mutta tämä on tietysti pelkkää arvailua, mene ja tiedä.

• sorsa b
        Petit bascot kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että eroahdistuksesta on varmaan liian aikaista puhua, mutta kyllähän tuosta helposti sellainen kehittyy. Tarkoitukseni ei ole peloitella tms., vaan painottaa vain sitä tosiasiaa, että kannattaa ennemmin pelata varman päälle ja alkaa toimimaan ajoissa kuin odotella, josko ongelmat katoaisivat koiran aikuistuessa. Monesti tosiaan näinkin onnellisesti voi käydä, mutta vaarana on myös se, että ongelmat vain pahenevat ja muuttuvat hankalammin ratkaistaviksi.

Itse aikanani luotin liikaa ajan parantavaan voimaan, jonka seurauksena minulla oli koira, jota vain yksinkertaisesti ei voinut jättää yksin. Kyseinen koira sinäänsä oli maailman kiltein ja ihanin olento niin kauan, kun sillä oli ihmisseuraa (muut koirat eivät asiaa auttaneet), mutta yksinjäädessään tämä kullannuppu iski hampaansa kiinni kaikkeen, mihin vain ylettyi.

Ja voin vannoa, että tämän koiran kanssa kokeiltiin aivan kaikki mahdolliset keinot. Ainoa toimivaksi osoittautunut ratkaisu oli, että tämä koira alkoi kulkemaan isännän mukana töissä. Tämä oli suunnaton helpotus, sillä sen jälkeen pystyin aivan selkeästi näkemään, kuinka tämä koira muuttui rauhallisemmaksi ja stressitasot (niin koiralla kuin minullakin) laskivat huomattavasti.

Ja mikä oli jännä juttu, niin koira töissä käydessään saattoi hyvinkin jäädä pitkiksi ajoiksi toimistoon yksin nukkumaan. Alkuun se seurasi isäntäänsä työpaikalla herkeämättä, mutta todettuaan, ettei se mihinkään katoa, mielenkiinto isäntänsä varjostamiseen katosi. Isäntä saattoi siis olla pitkiäkin aikoja toimiston vieressä sijainneessa tehdashallissa koiran nukkuessa toimistossa, mutta kotona tällainen ei olisi onnistunut mitenkään, sillä tuhoaminen alkoi heti, kun ihmisiä ei ollut näköpiirissä. Sinäänsä loogista, sillä koira oli yhdistänyt ahdistuksen tunteen kotiinsa, mutta toimistoon se ei sitä osannut yhdistää, koska yksinolo siellä oli ennemminkin sen oma valinta. Isäntä kun ravasi toimistoon ja takaisin pitkin päivää ehtimättä sen kummemmin koiran kanssa seurustelemaan, niin koira vain kyllästyi ja totesi, että lämpimässä toimistossa on mukavampi nukkua kuin luuhata pitkin kylmää tehdashallia.

Että tällainen tarina meillä... Jokainen pentu tietysti on oma yksilönsä, ja jos tätä kyseistä "tuhoajatoukkaa" jotenkin luonnehtisin niin sana "normaali" ei ehkä tule ensimmäisenä mieleeni. Se nimittäin oli meillä yksi kolmen koiran laumassa, joten edes yksinollessaan se ei ollut täysin yksin. Meillä oli myös sen täyssisar samasta pentueesta, joka taas luonteeltaan oli täysin erilainen ja joka ei eläissään tuhonnut yhtään mitään. Jonkinlaista osaa siis tässä tarinassa varmasti näyttelee myös kyseisen koiran luonne. Mutta tämä on tietysti pelkkää arvailua, mene ja tiedä.

kyllä pennun voi laittaa aitukseen jos niin haluaa,täällä ainakin pentu siellä viettää yönsä ja aikasemmin myös työssä olo ajan. Heti ensimmäisestä pvästä asti sen sinne opetin,oli kanssa kauhee itkemine,mutta en antanut periksi,joskus itki melkein tunnin mutta sitten lopetti ja nukahti.Ite en tätä aio opettaa nukkumaan makkarissa,koska toisen kanssa sen tein ja kärsi kauheesta eroahdistuksesta,josta nyt onneks päästy eroon.Nyt pentu viettää vain yönsä aitauskesta,menee sinne ihan itestään nukkumaan ku näkee että kaikki muutkin menee nukkumaan. Eikä enää yhtään itke eikä koe sitä aitausta mitenkään negatiivisena asiana.Jos haluat sen sinne aitaukseen opettaa ei auta ku antaa sen huutaa.Tosin teit jo sen virheen että menit kun huusi,sikshän pentu huutaa että sillä yleesä saa tahtonsa läpi.Kyllä siinä sai hammasta moensti purra kun teki mieli antaa periksi,mut nyt oon tyytyväinen itteeni etten niin menny tekemään. Pennun kanssa vaan on kaikellaista hommaa,niistä pitäis vaan ottaa etukäteen selvää,ne ei tosiaan oo mtn lelukoiria jotka vaan hiljaa ja nätikseen paikallaan.Kannattaa tosiaan lukea se tuiren kirjan,sen avulla saat pennustasi ihanan yksilön joka tuo paljon iloa elämänn,tsemppiä ja kärsivällisyyttä teille.

• näin....

Ensimmäiset yöt pentu meidän makkarissa ja lattia peitetty lehdillä.Koira vaeltelee kuitenkin aamuyöllä ja yrittää saada leikkimään.Kyllästyin tähän,joten pentu laitettiin viereiseen huoneeseen ja ovelle portti.Aluksi siellä itkeskeli ja välillä alkoi keskellä yötä kunnollakin huutamaan.Silloin kävin paukauttamassa portin sijasta vielä ovenkin kiinni(kamala minä)Pakkotilanne kun meinas lapsetkin herätä.Huudot kuitenkin loppuivat kun huomasi että ei auta,joutuu jäämäänn kokonaan yksin.Nyt nukkuu yönsä tyytyväisesti portin takana ja myös silloin kun jää yksin kotiin.Minusta tuollainen lasten turvaportti on parempi ratkaisu kuin häkki.

• nuutti

Voisikohan koira olla huoneessaan ilman aitausta? Luulisi, että pennulle tuosta aitauksesta on tullut jo vastenmielinen paikka, kun yksinollessa on juossut aitausen seiniin.. Yksinolo-opetuksen onnistumisen kannalta tärkeää on, että pentu ei missään vaiheessa ehdi hermostumaan, sinun tapauksessasi olet ilmeisesti kuitenkin edennyt liian nopeasti, ja nyt joudut ehkä hidastamaan tahtia, että saat pennun muuttamaan mielensä yksinolon kamaluudesta. Ylläolevat neuvot on hyviä ja niitä kannattaa noudattaa, meillä on samat neuvot toimineet aikuisenkin koiran kanssa, tosin ennen sitä koira tuhosi puolet omaisuudestani. Ota vaikka viikon ajan harjoituksia, että kuljet ovesta edes takaisin, olet poissa ihan muutaman sekunnin, ongelman pahin vaihe on yleensä juuri se poistuminen, koira yleensä tuhoaa ja haukkuu juuri sen jälkeen kun olet lähtenyt, joten tähän kannattaa panostaa tosissaan, kun koira sitten ei reagoi juurikaan kun lähdet, niin vasta sitten alat lisäämään aikaa.

• vufvuf

Minkä rotuinen koira on?

Jotkut pennut eivät opi että nukutaan yksin sillä että sen vieressä nukutaan pari yötä. Itse olen vakaasti sitä mieltä että koska koira on laumaeläin sen on saatava myös öisin olla laumansa lähellä. Ei tarvitse päästää sänkyyn mutta samassa huoneessa. Omat koirat saavat olla missä vain yötä mutta aina ne hakeutuvat makkariin.

Koira vaatii töitä, pentuna ja aikuisena. Ei se vain tule ja ole ja opi asioita tuosta vaan.

Mieti asiaa hieman pennun kannalta. Se on tempaistu pois kaikesta mikä sille oli tuttua ja turvallista ja se jätetään yksin lähes vieraaseen paikkaa nukkumaan. Eikä sille voi järkevästi selittää että kyllä me taas aamulla tullaan. Totta kai se pelkää. Jos se huutaa ihan paniikissa niin silloin olisi mielestäni oikein nukkua siellä sen kanssa ja siirtää sitä sänkyä vähitellen pois päin.

Mielestäni on pieni vaiva pedata se sänky siihen vaikka viikon kahden ajan jos sillä saadaan aikaan se että pentu nukkuu rauhaullisesti yönsä. So what jos sitä morjestaa miestään illalla että aamulla nähdään. Itse olisin joskus tyytyväinen jos voisi jonkun tekosyyn varjolla painella muualle nukkumaan, kuorsausta pakoon;)))

Suosittelen nyt myös ostamaan ensin tuon DAP-haihduttimen. Erittäin hyvä vekotin ja olen kuullut monelta paljon positiivista. Joillakin on mennyt viikko pari että se vaikuttaa eli älä ota pois vaan olla seinässä.

Joillekin koirille yksinolo on helpompaa ja joillekin vaikeampaa. Ensimmäinen koirani oppi sen ilman opetusta mutta toinen rääkyi aina 15 minuuttia pentuna kun se jätettiin hetkeksikään yksin. Ja yritettiin vahvistaa sitä hiljaa oloa jättämällä koira ensin ihan sekunniksi ja sitten kahdeksi mutta ei. Lopulta oli kuukauden jälkeen töihin lähtö edessä kaikilla ja se vain jätettiin julmasti yksin. Kyllä se naapurin mukaan se aika siitä väheni. Ja meillä oli vielä toinen koira sen seurana. Ehkä ilman sitä se yksinjääminen olisi ollut vielä vaikeampaa.

• vufvuf

Ja sillä että saako pentu nukkua makuuhuoneessa vai ei, ei ole mitään tekemistä eroahdistuksen kanssa. Tämä kommentti ihan vain siksi että joku tuolla kirjoitti että ei halunnut antaa pennun nukkua makuuhuoneessa tuosta syystä.

• ja muuta juttua

"MILLÄ IHMEELLÄ saan tuon olemaan edes hetken aikaa yksin? Pentu on nimittäin erittäin hellyydenkipee, koko ajan pitäisi olla iholla. Silloin kun lähden pois vallan, ei tarvitse pelätä että tuhoisi paikkoja eikä tarvi kuunnella vikinää, mutta entäs yöt? En voi loppuiän nukkua tuon vieressä. "

No tuskin muutama yö tai edes kaksi viikkoa on loppuikä, vai?

Jos pentu on todella hellyydenkipeä niin olisi hyvä hieman suhtautua siihen niin että ei aina rapsuta sitä kun se tulee lähelle. Ja aina ennen yksin jättämistä sitä ei tulisi vähään aikaa huomioida ja sama kun tullaan takaisin. Näiden tulisi olla ihan normaaleita tilanteita. Jos kovasti höösää lähdettäessä se pentukin alkaa jännittämään ja jos kovasti riehutaan kun tullaan takaisin se alkaa odottaman sitä. Eli rauhallisesti.
      Antaa sen välillä olla ilman huomiota.Totta kai sen kanssa pitää leikkiä ja sitä pitää kouluttaa mutta ei aina kun se sitä haluaa.

Leikkiminen ja opettaminen sekä uusiin paikkoihin tutustuttaminen väsyttää pentua joten tunti ennen nukkumaan menoa olisi hyvä puuhailla jotain sen kanssa. Vaikka piilottaa osan iltaruuasta jonnekin ja antaa pennun etsiä. Tai sitten joku lapsista menee pennun nähden piiloon ja se saa rynnätä hakemaan jos se ymmärtää mistä on kysymys. Käykää jossain vierailulla pennun kanssa, tai ulkona uudessa paikassa. Mitä vain niin se saa sitä aktivointia joka väsyttää sitä.
      Meillä ainakin koirat tuhisevat läpi yön heti kun on käyty vähän pidemmissä treeneissä tai vaikka ystävän luona iltaa istumassa.

Kaimion kirja on mielestäni ihan huippu perusteos ja KUKAAN ei voi sanoa että niilä metodeilla ei voi onnistua. Eihän se pentu nyt mitään opi päivässä. Sen kanssa pitää olla kärsivällinen ja jaksaa toistaa asioita.

• tukisukkahousu

Kun hankin oman koirani reilu 1,5 vuotta sitten, se nukkui aluksi jonkin aikaa makkarissamme sängyn viereen laitetussa pesässään jossa tietenkin kasvattajalta saatu rievun pala missä tuttu tuoksu emästä yms...papereita laitoimme lattialle jos hätä yllättää. kyllä haukku tyytyväinen oli ja aamulla aina herätti.. päivisin opetin koiraa pikkuhiljaa yksinoloon laittamalla sen hetkeksi kylpyhuoneeseen ja ja päästämällä sen sitten pois. kyllähän se siellä vinkui hetken, mutta lopetti sitten kun huomasi ettei pääse sieltä niin pois.(Neuvoksi sain kasvattajalta, että kun/jos lähtee pois kotoa ja sulkee koiran yhteen huoneeseen, kannattaisi laittaa vaikka radio hiljaselle viereiseen huoneeseen niin koira ei tuntisi olevansa aivan yksin. ) sillä aikaa kun olimme poissa kotoa koiramme kyllä ulisi ja piipitti kylpyhuoneessa, mutta se loppui kun se tottui siihen että se oli hänen oma paikkansa.

Kun koira sitten kasvoi, annoimme sille luvan nukkua missä se itse halusi (paitsi sängyssä). JA kyllähän se niin oli että aina se hakeutuu lähelle omistajaansa.

• Koira eXpertti

Opeta Koirasi olemaan yksin .
      1 Vaihe: Mene eteiseen koirasi kanssa ja sano koiralle SELVÄSTI esim. Heippa Mene sitten ulos hetkeksi ja tule takaisin ja anna koiran keksi palkinnoksi siitä että hän osasi olla yksin hetken.
      2 Vaihe: Kun koirasi on oppinut tuon niin mene kauemmaksi aikaa ulos ja sano ennen lähtöä taas SELVÄSTI (sama sana minkä sanoit ekalla kerralla) esim. Heippa Ja kun tulet ja koira on kiltisti odottanut sinua anna palkkioksi taas koiran keksi.

• palkaksi...

Heitä noilla koira expertin ohjeilla vesilintua. Ei mitään keksejä palkaksi siitä että pentu on yksin. Tarkoitushan ei ole opettaa sitä odottamaan että joku tulee kotiin vaan tarkoitus on opettaa se olemaan yksin.

Harjoitella voi ja pitää niin että jätetään pentu yksin mutta ihan vähin elkein. Ei siinä tarvitse sanoa yhtään mitään, eikä tullessakaan. Yksinolon on oltava normaali juttu.

Pennun kanssa on oltava kärsivällinen. jos se huutaa aitauksessa yöllä niin parasta on nukkua sen luona. On se aikamoinen shokki tulla uuteen kotiin yksin ilman mitään tuttua.

• Jeti

Kaikella kunnioituksella...

Minua kiinnostaisi tietää minkä ihmeen takia pennun tai ylipäätään koiran on nukuttava yksin toisessa huoneessa?? Miksi sitä pennun petiä ei voi ottaa sinne yläkertaan teidän huoneeseen?? Omat koirani ovat aina nukkuneet omilla patjoillaan sänkymme vieressä, eikä mitään hätää ole koskaan ollut. Mistä sinä edes tiedät milloin pentu haluaa ulos jos nukut eri "osoitteessa"?

On hyvä muistaa, että sitä koiran sosiaalista kanssakäymistä omistajan kanssa on myös se, että se saa nukkua lähellä omistajaansa. Itsestäni tuntuisi ainakin kerrassaan mahdottomalta, että 6-8 tunnin päivällä vietetyn yksinolon jälkeen jättäisin koirat vielä yöksikin yksin, kun mitään pakottavaa tarvetta ei ole. Koirille on tärkeää MYÖS YÖLLÄ tarkkailla omistajansa liikkeitä. Onko se liikaa pyydetty.

Kaikki voivat ottaa kyllä kantaa, koska minua ihan oikeasti kiinnostaa syyt siihen miksi koira yleensäkin nukkuu muualla.

• Tije

Niin... osa ihmisistähän tekee töitä kotona päätteellä: koira makoilee jaloissa ja päiväsaikaan käydään pitempi ulkoilu. Yksinoloa ei siis tule kuin satunnaisesti tunti tai pari päivässä. Yläkerta ihmisille, nukkumista varten.
        Niin ja sitten on se parisuhde-elämä, ihan kahdestaan kiitos ja spontaanisti.

• Jeti
        Tije kirjoitti:

Niin... osa ihmisistähän tekee töitä kotona päätteellä: koira makoilee jaloissa ja päiväsaikaan käydään pitempi ulkoilu. Yksinoloa ei siis tule kuin satunnaisesti tunti tai pari päivässä. Yläkerta ihmisille, nukkumista varten.
        Niin ja sitten on se parisuhde-elämä, ihan kahdestaan kiitos ja spontaanisti.

Osa tekee, suurinosa ei. Kelpanee selitykseksi. ;)
        Mutta en minä silti ymmärrä miksi koira ei voi nukkua yötä omistajansa kanssa samassa huoneessa. Koiran yksin jättämisen kyllä ymmärrän, PÄIVÄSAIKAAN. Eihän kukaan ihminen kotinsa vanki voi olla, mutta että yöksi?

Ja mitä parisuhteeseen tulee, niin kyllä meilläkin mies nukkuu sängyssä ja koirat lattialla vaikka kaikki samassa huoneessa ollaankin...ja erittäin spontaanisti!

• hätäile vielä!

Kuulosti iham minulta muutama viikko sitten: kauan kaivattu koiruus kotona ja kauheat "onnistumispaineet!" Koirat ovat erilaisia, ja minun omani ei myöskään kuulunut niihin (harvoihin?) jotka vaan jätettiin kylmästi kahdeksaksi tunniksi ja ongelmia ei ole koskaan ollut. Näitäkin kylmähermoisia ja lupsakoita löllyköitä ilmeisesti löytyy.
      Munki koira huusi aluksi oikein kunnolla, ei mitään pientä vikinää. Sen yksinolo-huoneesta ehti tulla sille jo pelottava paikka. Oleskelin sen kanssa sitten siellä useita kertoja päivässä ja lähdimme sieltä yhdessä pois. Koira myös syö tässä huoneessa. Se rauhottui muutamassa päivässä ja nyt aloin tekemään pienenpieniä poitumisia. Alkoi viihtymään huoneessa ja meni sinne itse lepäilemään ja nukkumaan, vaikka me muut olimme toisessa huoneessa. Teen pieniä poistumisia vieläkin ikäänkuin harjoituksina, vaikka koira joutuu nyt olemaan muutaman tunnin yksinkin. Kunnon lenkkiä (ei siis pituudeltaan vaan haisteluajaltaan) herkkujen etsimistä ja oletko jo kokeillut oikeita luita - riittää järsittävää. Kartonkilaatikoitten sisään nakinpaloja, nappuloita jne. Tsemppiä, kaikki oppivat yksilöllisesti ja tee harjoituksia, vaikka koira joutuisikin olemaan yksin.
      Siitä olen samaa mieltä, että ei liene teidän kaikkien kannalta suuri uhraus, jos nukutkin alakerrassa vielä hetken. Koiran on ensin saatava perusturvallinen olo. Siirrä patjaa vähitellen kauemmaksi ja rauhoita koira yöllä enää pelkällä äänelläsi. (Haukottele, päästele rentoutumisen ja tylsistymisen ääniä)Hohhoi.
      Voimaa, alkuviikot ovat pahimmat. Kyllä te pian nukutte yönne kaikki:)

• 1234567890

Kiitos ihanasta viestistäsi :)

Pentu on nyt 10-viikkoinen, ja se meiltä jo onnistuu että nukun samassa huoneessa, mutta eri päässä ja pentu aitauksessaan. Eipä ole ihossa kiinni :) Pentu on nyt joutunut lisäksi olemaan yksin 2x4h/pv, koska mieheni kanssa käymme päivätyössä. Ruokatunnille käyn viemässä ulos ja ruokkimassa, joten se hieman katkaisee yksinoloa.

Minkä ikäinen teidän koiranne nyt on? Kuinka tällä hetkellä sujuu?

Tosiaan, ny onnistumispaineet...ennen koiraa on lukenut kirjoja ja ajatellut miten kaikki on sitten täydellistä. Ja sitten hauva onkin riiviö ;)

• alkuopetus
        1234567890 kirjoitti:

Pentu on nyt 10-viikkoinen, ja se meiltä jo onnistuu että nukun samassa huoneessa, mutta eri päässä ja pentu aitauksessaan. Eipä ole ihossa kiinni :) Pentu on nyt joutunut lisäksi olemaan yksin 2x4h/pv, koska mieheni kanssa käymme päivätyössä. Ruokatunnille käyn viemässä ulos ja ruokkimassa, joten se hieman katkaisee yksinoloa.

Tosiaan, ny onnistumispaineet...ennen koiraa on lukenut kirjoja ja ajatellut miten kaikki on sitten täydellistä. Ja sitten hauva onkin riiviö ;)

Niin, kirjoissahan kaikki tuntuukin aina niin selkeältä ja unohdetaan lähes aina mainita mitä se arki sitten oikeasti on kun se riiviö kotiin tulee.

Se vaatii päättäväisyyttä, johdonmukaisuutta, hermoja, hellyyttä, koulutusta, ongelmien selvittelyä siis mitä vain, pennusta riippuen. Mutta jos jaksaa tuon ensimmäisen puolen vuoden aikana kärsivällisesti tehdä töitä niin sitten onkin jo helppo jatkaa ja aikuisena käsissä onkin ihana koira jonka kanssa on helppo elää.

Eli etsi vain sitkeästi tietoa kuten jo aloitit tekemään ja muista aina että kaikki kommentit ovat vain YHDEN IHMISEN mielipide.

• Jeti
        1234567890 kirjoitti:

Haluaisin ihan oikeasti tietää sen miksi koira ei voi nukkua samassa huoneessa kanssasi?? Kyllähän se yksinoloon opettaminen järjestyy vallan muullakin tavalla kuin eristämällä pentu yksin. Kiva kuitenkin, että olet nukkunut siellä nyt sen pennun kanssa.

Eihän kukaan halua eroahdistus koiraa, mutta jos sen välttäminen on se ainoa tarkoitus tällä metodilla, niin ihan vain mietin, että eikö voisi harjoitella ihan näin niinkuin päiväsaikaan? Se on aika rankkaa koiralle kuin koiralle olla 16 tuntia vuorokaudesta erossa laumastaan..koirahan on laumaeläin.

Ja minua kiinnostaa myös se sisäsiisteysopetus..niin siis miten se tapahtuu jos koira ei pääse pyytämään ulos??

Ihan vaan haluaisin tietää, enkä todellakaan provosoida tai ilkeillä. Kasvatustapoja on niin monia kuin koiriakin, mutta keskustelua, keskustelua, eriäviä mielipiteitä ja niiden puntarointia. Neuvoja voin myös kertoa tuohon eroahdistukseen (ainakin yrittää) ja hyviä linkkejä ja kirjoja voin myös suositella.

• yksinnää
        1234567890 kirjoitti:

kuinka niin 2x 4h/pv, ois voinu vaan kertoa, että 8h pv

• jahhas..!!

Eihän tuo edes ole kovin vanha koira !
      Tottakai tuon ikäinen itkee ja valittaa kun yksin jää, ja mielestäni teet oikein silloin kun otat koirasi viereen nukkumaan, koska silloin saa hellyyttä.
      Ehkäpä tuon sinun oman huoneen käytön voi sitten aloittaa kun tuo vahvin leimautumis vaihe on loppunut..
      Itse en voisi kuvitellakaan laittavani koiriani pentuina eristettyyn tilaan minusta / täysin eri huoneeseen !

Pentuhan on kuin pieni lapsi, ei liian ajoissa liian paljoa !!

• 1234567890

Oikeessa olet, että hölmöltähän se tuntuu yöksi eristää. Meillä ollut ideana se, että makuuhuone pidettäisiin "koirattomana alueena" allergian ehkäisemiseksi. Tästä nyt kuitenkin aion joustaa ja otan pennun kopan sängyn viereen yöksi.

Nyt olemme päässeet totuttelemaan pikkuhiljaa yksinoloon, sillä sain pennun äidilleni arkisin hoitoon. Hän ei joudu olemaan niin paljoa poissa kotoa kuin minä. Yksinoloharjoituksia kuitenkin jatketaan :)

• plots
        1234567890 kirjoitti:

Oikeessa olet, että hölmöltähän se tuntuu yöksi eristää. Meillä ollut ideana se, että makuuhuone pidettäisiin "koirattomana alueena" allergian ehkäisemiseksi. Tästä nyt kuitenkin aion joustaa ja otan pennun kopan sängyn viereen yöksi.

Nyt olemme päässeet totuttelemaan pikkuhiljaa yksinoloon, sillä sain pennun äidilleni arkisin hoitoon. Hän ei joudu olemaan niin paljoa poissa kotoa kuin minä. Yksinoloharjoituksia kuitenkin jatketaan :)

Eikä! Varmepi tapa tuo on saada eroahdistuskoira, kuin että opettaisit nyt heti alusta alkaen jkylmän viileästi, että yksinolo on normaali olotila eikä siinä ole mitään kummallista. Nyt annat sille koko ajan periksi ja opetat sille, että ihmiset ovat jatkuvasti läsnä, kun se kerran niin haluaa. Ei hyvältä vaikuta. Sitä paitsi se on sinun koirasi, ei äitisi. Kuka sen koiran kasvattaa, keneen se leimautuu? Lopeta hempeily, huuto ei kauaa kestä, kun huomaa, ettei se johda mihinkään.

• jotkut pitää lapsena
        plots kirjoitti:

Eikä! Varmepi tapa tuo on saada eroahdistuskoira, kuin että opettaisit nyt heti alusta alkaen jkylmän viileästi, että yksinolo on normaali olotila eikä siinä ole mitään kummallista. Nyt annat sille koko ajan periksi ja opetat sille, että ihmiset ovat jatkuvasti läsnä, kun se kerran niin haluaa. Ei hyvältä vaikuta. Sitä paitsi se on sinun koirasi, ei äitisi. Kuka sen koiran kasvattaa, keneen se leimautuu? Lopeta hempeily, huuto ei kauaa kestä, kun huomaa, ettei se johda mihinkään.

eikä lapsi!

• äöäöä
        jotkut pitää lapsena kirjoitti:

eikä lapsi!

Minusta se on ihan oikein jättää koiranPENTU yöksi aitaukseen. Niin meilläkin oli ensin, sillä muuten se oli koko ajan syömässä jotain mikä ei ihan koiranmahalaukkuun kuulu. Nykyään pentu on jo sen 10kk ja on ihan vapaana yöt, päivät aitauksessa. Kuusituntia ollaan pois arkisin. Minulla ei ole kyllä hajuakaan huutaako koira, vai ei. Toisinaan se on saanut jostakin kiskottua paperia yms. ja repinyt sitä, mutta ei sinänsä ole vahinkoa aiheuttanut. Pieni remppahan pentuaitaus huoneeseen tulee, kun aitaus ei ole kokonainen vaan yhdistettynä seinään jolloin on tapettia kiskottu ja kaappia pureskeltu, mutta on se kyllä nekin jo osannut jättää rauhaan. Pentuaika on hieman hankalaa toisinaan, mutta jokaisesta hetkestä pikkupennun kanssa kannattaa nauttia! Se kun ei kauhean kauaa ole hellyttävän näköinen nappisilmä. Mutta aikuisena taas sitäkin helpompi, jos on osannut oikein kouluttaa. Tsemppiä! ;)

• myy222222
        äöäöä kirjoitti:

Minusta se on ihan oikein jättää koiranPENTU yöksi aitaukseen. Niin meilläkin oli ensin, sillä muuten se oli koko ajan syömässä jotain mikä ei ihan koiranmahalaukkuun kuulu. Nykyään pentu on jo sen 10kk ja on ihan vapaana yöt, päivät aitauksessa. Kuusituntia ollaan pois arkisin. Minulla ei ole kyllä hajuakaan huutaako koira, vai ei. Toisinaan se on saanut jostakin kiskottua paperia yms. ja repinyt sitä, mutta ei sinänsä ole vahinkoa aiheuttanut. Pieni remppahan pentuaitaus huoneeseen tulee, kun aitaus ei ole kokonainen vaan yhdistettynä seinään jolloin on tapettia kiskottu ja kaappia pureskeltu, mutta on se kyllä nekin jo osannut jättää rauhaan. Pentuaika on hieman hankalaa toisinaan, mutta jokaisesta hetkestä pikkupennun kanssa kannattaa nauttia! Se kun ei kauhean kauaa ole hellyttävän näköinen nappisilmä. Mutta aikuisena taas sitäkin helpompi, jos on osannut oikein kouluttaa. Tsemppiä! ;)

Kyllähän pentusen pitää oppia yksin oloon, eli syötä sitä pentuaitauksessa jotta oppii että siellä on turvallista, pissata myöhään illalla ettei tule hätä aamulla aikasin.
        Ole lähellä pentua myös kun se on aitauksessa ja kehu sitä kun vaikka istuu hienosti siellä.
        Mutta tuohon uikutukseen ei pidä reagoida....

• vanha päiväys
        myy222222 kirjoitti:

Kyllähän pentusen pitää oppia yksin oloon, eli syötä sitä pentuaitauksessa jotta oppii että siellä on turvallista, pissata myöhään illalla ettei tule hätä aamulla aikasin.
        Ole lähellä pentua myös kun se on aitauksessa ja kehu sitä kun vaikka istuu hienosti siellä.
        Mutta tuohon uikutukseen ei pidä reagoida....

Ei taida olla pentu enää (19.9.2007 07:55) vai?

• gg
        vanha päiväys kirjoitti:

Ei taida olla pentu enää (19.9.2007 07:55) vai?

Lukee näitä varmaan joku muukin ihminen, joka etsii samoja vastauksia myöhemminkin?

• villiksen omistaja

meillä oli tota ongelmaa aluksi. pentu olis halunnut koko ajan ollut mun kaa ei koskaan isännän kans. vaikka isäntä vei sitä pissulle niin ei väkisin piti vielä. koira ottaa yhden ihmisen johon se kiintyy täysin.
      meillä kans järsi paperit muuskaksi ja kupit oli kans kumos. otettiin vesikuppi pois niin ei tullut pisutkaan häkkiin, mis se oli yöt ja jos ei oltu kotona. sai samalla ottaa paperitkin pois. leluja sille vain antaa häkkii/ aitaukseen. se on vasta niin pieni että tuleehan ton ikäiselle itku jos lähtee pois. mut kovaa kovaa vastaan ei saa antaa periksi. sit palkita sitä siitä jos se on rauhallinen häkis ja kehua. vaikka vois harjoitella yksin oloa että kun meet pois jos jää hiljaiseksi niin kehut ja palkitset. jos ei rauhoitu, niin odotat niin kauan että se rauhoittuu ja sit meet palkitsemaan pentu. joskus tämäkin on tepsinyt.

• mievaan.

Meille tuli 7 viikkoinen pentu huhtikuun lopussa. Olimme hankkineet sitä varten vauvaportin keittiön oveen, pennun oli siis tarkoitus majailla keittiössä ja me nukkuisimme makuuhuoneessa.

Ja huutoahan siitä riitti x) Tuo kalteriportti oli ehdottomasti paha virhe. Jossain vaiheessa laajennettiin pennun tilaa niin, että aukaistiin portti yöksi, että se pääsee keittiön lisäksi temmeltämään myös eteisessä. Me nukuimme makuuhuoneessa ovi kiinni. Ja yllätys yllätys: pentu ei huutanut enää yhtään öisin :)

On se muuten kumma, miten paljon ääntä tuommoinen pieni pallero saa aikaan :D Kärsivällisyyttä tarvitset! Ensimmäiset pari viikkoa pennun kanssa ovat hyvin koettelevia aikoja, sitten helpottaa :)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17113
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4874
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2748
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      148
      2052
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1607
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      17
      1547
    7. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      398
      1534
    8. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      25
      1474
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1313
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1263
    Aihe