Neulepuseron hinta?

relletti

Heippa!

Olen aikani kuluksi neulonut erilaisia villapuseroita, sekä kirjoneuleita että palmikkoneuleita. Aikuisten kokoja ja lasten kokoja.
Katselin aikaisempia keskusteluaiheita, mutta en löytänyt tietoa siitä, mitä voisin laittaa hinnaksi. Tarkoitukseni on myydä niitä naisten messuilla joulun edellä.
Olisin kiitollinen, jos saisin tietoja toisilta neulojilta.

91

12666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käsityöläinen minäkin

      Riippuu paljolti siitä teetkö töitä pimeänä vai laillisesti. Hinnoittelussa pitää laskea jonkinlainen tuntipallkka työlle.

      Villapuseroon menee ehkä 30 tuntia joten jos tuntipalkkasi on esim. 10 euroa neuleen hinta pitäisi olla siinä 400-500 paikkeilla riippuen materiaalien hinnoista.

      Voihan niitä halvemmallakin myydä mutta ainakin itse ohitan halvalla myyjät sen vuoksi että tiedän etteivät he arvosta omaa työtään - miksi minäkään arvostaisin heitä tai heidän käsitöitään.

      • kallista!

        Huhhuh, maksaako joku neulepuserosta 500€?? Eipä taida monella olla varaa/halua ostaa noin kallista puseroa, vaikka kuinka olisi käsityötä ja uniikki kappale. Järjenkäyttö sallittu myös hinnoittelussa!


      • relletti

        En tee ammatikseni käsitöitä, vaan aikani kuluksi ja harrastuksen vuoksi. Olen eläkeläinen, joten aikaa on. Lapset ja lastenlapset on kyllästetty neulevaatteilla, joten ei niillekään enempää voi tehdä.

        Tarkoitukseni ei ole ansaita näillä töilläni sen enempää, mutta pieni korvaus olisi kuitenkin paikallaan, kun en kuitenkaan aivan ilmaiseksikaan viitsisi niitä antaa.


      • ommeltajatartar
        kallista! kirjoitti:

        Huhhuh, maksaako joku neulepuserosta 500€?? Eipä taida monella olla varaa/halua ostaa noin kallista puseroa, vaikka kuinka olisi käsityötä ja uniikki kappale. Järjenkäyttö sallittu myös hinnoittelussa!

        Eipä oo mullakaan mielenkiintoa panna 500 euroa paitaan,olipa mimmonen tahansa!!!
        500-700 ne oli kyllä markka-aikana,ei nykyään!
        Raskisin maksaa nätistä ehkä korkeintaan 50 Euroa,mutta lienevät komeiden kirjoneuleiden hinnat tuossa 80-150 euron korvilla,ei todellakaan 500€!!!!!


      • saakin lukea

        Montakohan puseroa saisit tuolla hinnalla myytyä.....
        Ei käsitöihin voi laskea sillä tavalla tuntipalkkaa kuin muissa asioissa, esim. hiusten leikkuussa. Jäisi kaikki myymättä. Eikä tällä asialla ole mitään tekemistä oman työn arvostamisen kanssa, vaan puhtaasti siinä, että jos olen harrastuksekseni tehnyt tuotteita, ja haluan niitä myydä, niin hinnan on oltava sellainen, jonka ihmiset pystyvät ja ovat valmiita maksamaan. Ja kun kysehän on HARRASTUKSESTA, ei työstä, kuten alkuperäisen viestinkin kirjoittajakin totesi.


      • villapusero

        Kuka maksaa 500 euroa villapuserosta?? Vaikka onkin euroaika, kannattaa edelleenkin summa muuttaa mummon markoiksi. Eihän mummon markka-aikaankaan maksettu villapuseroista mielettömiä summia. Minä en ainakaan osta 500 euroa maksavaa villapuseroa. Noilla hinnoilla kävelen sellaisen pöydän ohi.


      • rauhassa ohi
        villapusero kirjoitti:

        Kuka maksaa 500 euroa villapuserosta?? Vaikka onkin euroaika, kannattaa edelleenkin summa muuttaa mummon markoiksi. Eihän mummon markka-aikaankaan maksettu villapuseroista mielettömiä summia. Minä en ainakaan osta 500 euroa maksavaa villapuseroa. Noilla hinnoilla kävelen sellaisen pöydän ohi.

        ja mielummin kävelekkin kuin jäisit hiplaamaan töhnäsillä sormillas tuotteita


      • markka-aikana
        villapusero kirjoitti:

        Kuka maksaa 500 euroa villapuserosta?? Vaikka onkin euroaika, kannattaa edelleenkin summa muuttaa mummon markoiksi. Eihän mummon markka-aikaankaan maksettu villapuseroista mielettömiä summia. Minä en ainakaan osta 500 euroa maksavaa villapuseroa. Noilla hinnoilla kävelen sellaisen pöydän ohi.

        langatkin maksoi vähemmän!


      • Minua ei huijata
        markka-aikana kirjoitti:

        langatkin maksoi vähemmän!

        Eihän ne nyt langat maksa niin paljoa maksa, että voi pyytää villapuseroista 500 euroa. Jotkut villapuseron tekijät luulee, että kaikkia voi huijata hinnoilla. Minua ei ainakaan.


      • Koulun käynyt
        rauhassa ohi kirjoitti:

        ja mielummin kävelekkin kuin jäisit hiplaamaan töhnäsillä sormillas tuotteita

        Ei ymmärrä tuommoista kieltä, kannattaisi opetella suomen kieli. Olen käynyt koulun, mutta ei siellä tuommoista kieltä opetettu. Mitähän kieltä tuokin on????? Kamalan kuulosta!


      • nuo
        Minua ei huijata kirjoitti:

        Eihän ne nyt langat maksa niin paljoa maksa, että voi pyytää villapuseroista 500 euroa. Jotkut villapuseron tekijät luulee, että kaikkia voi huijata hinnoilla. Minua ei ainakaan.

        langat tosiaankaan niin kalliita ole - eivät ainakaan kaikki. Katselin tuossa juuri Novitan mallilehteä ja esim. naisten M-koon puseroon tarvittiin 7-veljestä lankaa 600 g. Langat ovat 150 g:n kerissä, joita siis tarvitaan 4 kpl. Hinnat, joihin olen törmännyt, liikkuvat tuossa 3,50 euron tienoilla/kerä. Halvin tarjous, jonka olen nähnyt, on 3,29 euroa. Onko mielestänne kallista, hyvät keskustelijat?
        Jos pyytää puserosta 500 euroa, niin kyllä siinä tulee melkoinen voitto!


      • Eiväthän ne ole
        nuo kirjoitti:

        langat tosiaankaan niin kalliita ole - eivät ainakaan kaikki. Katselin tuossa juuri Novitan mallilehteä ja esim. naisten M-koon puseroon tarvittiin 7-veljestä lankaa 600 g. Langat ovat 150 g:n kerissä, joita siis tarvitaan 4 kpl. Hinnat, joihin olen törmännyt, liikkuvat tuossa 3,50 euron tienoilla/kerä. Halvin tarjous, jonka olen nähnyt, on 3,29 euroa. Onko mielestänne kallista, hyvät keskustelijat?
        Jos pyytää puserosta 500 euroa, niin kyllä siinä tulee melkoinen voitto!

        ..Paitsi suurin osa novitan langoista, joista saa maksaa parhaillaan 12€ kerältä. tosi monet pyörii siinä 5-10€ paikkeilla.

        Mutta siitäkin huolimatta 500€ on aivan naurettava hinta paidasta. Eri asia tietenkin on, jos se on tehty jostain timantein ja kultahippusin päällystetystä superluksuslangasta.


      • Anonyymi
        nuo kirjoitti:

        langat tosiaankaan niin kalliita ole - eivät ainakaan kaikki. Katselin tuossa juuri Novitan mallilehteä ja esim. naisten M-koon puseroon tarvittiin 7-veljestä lankaa 600 g. Langat ovat 150 g:n kerissä, joita siis tarvitaan 4 kpl. Hinnat, joihin olen törmännyt, liikkuvat tuossa 3,50 euron tienoilla/kerä. Halvin tarjous, jonka olen nähnyt, on 3,29 euroa. Onko mielestänne kallista, hyvät keskustelijat?
        Jos pyytää puserosta 500 euroa, niin kyllä siinä tulee melkoinen voitto!

        Tuo hintasi on 100 g kerän hinta.


      • Anonyymi
        ommeltajatartar kirjoitti:

        Eipä oo mullakaan mielenkiintoa panna 500 euroa paitaan,olipa mimmonen tahansa!!!
        500-700 ne oli kyllä markka-aikana,ei nykyään!
        Raskisin maksaa nätistä ehkä korkeintaan 50 Euroa,mutta lienevät komeiden kirjoneuleiden hinnat tuossa 80-150 euron korvilla,ei todellakaan 500€!!!!!

        Hinta 50-100€


    • ei-myyjä

      Oletko itse suunnitellut villapuserot? Nimittäin lehtien, kirjojen ja netissä julkaistujen mallien mukaan tehtyä paitaa et saa myydä ilman suunnittelijan lupaa.

      • relletti

        Olen huomannut käsityölehdissä eräiden ohjeiden kohdalla maininnan, ettei näiden ohjeiden mukaan tehtyjä neuleita saa tehdä myyntiin. Näitä en ole kyllä tehnytkään.
        Enemmistön kohdalla malleista ei ole tätä merkintää. Miksi?

        Jos ei edes tiedä, kuka on mallin suunnitellut, niin miten siltä luvan kysyy, ja kuka näitä pystyy valvomaan?


      • käytettävissä
        relletti kirjoitti:

        Olen huomannut käsityölehdissä eräiden ohjeiden kohdalla maininnan, ettei näiden ohjeiden mukaan tehtyjä neuleita saa tehdä myyntiin. Näitä en ole kyllä tehnytkään.
        Enemmistön kohdalla malleista ei ole tätä merkintää. Miksi?

        Jos ei edes tiedä, kuka on mallin suunnitellut, niin miten siltä luvan kysyy, ja kuka näitä pystyy valvomaan?

        Suurin osa malleista (muistelisin jostain lukeneeni, että 99%), jotka löytyy käsityölehdistä ovat ihan vapaasti käytettävissä, vaikkapa sitten myyntitarkoituksissa. Niissä joita ei saa myyntiin tehdä lukee kielto, aivan kuten olit huomannutkin. Ei muuta kuin myyntipöytiä vaan varailemaan! =0)


      • relletti
        käytettävissä kirjoitti:

        Suurin osa malleista (muistelisin jostain lukeneeni, että 99%), jotka löytyy käsityölehdistä ovat ihan vapaasti käytettävissä, vaikkapa sitten myyntitarkoituksissa. Niissä joita ei saa myyntiin tehdä lukee kielto, aivan kuten olit huomannutkin. Ei muuta kuin myyntipöytiä vaan varailemaan! =0)

        Kiitos tiedostasi. Kylläpä helpotti. Pöydän olen jo varannut, joten oli pieni paniikin poikanen.


      • tehtyjä saa myydä
        käytettävissä kirjoitti:

        Suurin osa malleista (muistelisin jostain lukeneeni, että 99%), jotka löytyy käsityölehdistä ovat ihan vapaasti käytettävissä, vaikkapa sitten myyntitarkoituksissa. Niissä joita ei saa myyntiin tehdä lukee kielto, aivan kuten olit huomannutkin. Ei muuta kuin myyntipöytiä vaan varailemaan! =0)

        Kannattaa lukea tarkasti lehtien alkusivulla olevat tekijänoikeustekstit. Yleensä jo lehden alkusivuilla kerrotaan, että malleja saa hyödyntää vain omaan käyttöön, ei sitä jokaiseen ohjeeseen tarvitse sitä erikseen kirjoittaa. Kotimaisista lehdistä en tiedä, mutta esim. Interweave Knitsin ohjeilla ei saa tehdä mitään myyntiin. Parempi on kysyä etukäteen lupa kun sitten katua myöhemmin.

        Sama koskee esim. nettilehtiä kuten Ullaa, Knittyä, Knitting Dailyä ja Magnknitsiä. Näistä minkään ohjeilla ei saa tehdä töitä myyntiin ilman suunnittelijan lupaa.


      • niin ei voi tehdä myyntiin
        relletti kirjoitti:

        Olen huomannut käsityölehdissä eräiden ohjeiden kohdalla maininnan, ettei näiden ohjeiden mukaan tehtyjä neuleita saa tehdä myyntiin. Näitä en ole kyllä tehnytkään.
        Enemmistön kohdalla malleista ei ole tätä merkintää. Miksi?

        Jos ei edes tiedä, kuka on mallin suunnitellut, niin miten siltä luvan kysyy, ja kuka näitä pystyy valvomaan?

        Jos ei ole mainittu että saa kopioida myyntiin, ei saa tehdä myyntiin. Esimerkiksi näistä Suomalaisista käsityölehdistä ei mistään saa tehdä laillisesti myytäviä tuotteitta ellei tuotteessa erikseen ilmoiteta että sitä saa myös myyntiin tehdä. Se menee juuri toisinpäin kun sinua on neuvottu eli erillinen kielto ei tarkoita että kaikkea muuta saa tehdä. Tuo tyyppi varmaan valehteli sulle koska tietää messuilla tekijänoikeuksista kiinni jäävän joutuvan ulos messuilta.


      • relletti
        niin ei voi tehdä myyntiin kirjoitti:

        Jos ei ole mainittu että saa kopioida myyntiin, ei saa tehdä myyntiin. Esimerkiksi näistä Suomalaisista käsityölehdistä ei mistään saa tehdä laillisesti myytäviä tuotteitta ellei tuotteessa erikseen ilmoiteta että sitä saa myös myyntiin tehdä. Se menee juuri toisinpäin kun sinua on neuvottu eli erillinen kielto ei tarkoita että kaikkea muuta saa tehdä. Tuo tyyppi varmaan valehteli sulle koska tietää messuilla tekijänoikeuksista kiinni jäävän joutuvan ulos messuilta.

        Kylläpä meni mieli matalaksi. Olen kymmeniä vuosia neulonut lehtien ohjeilla, mutta en koskaan aikaisemmin myyntiin, vaan oman perheen käyttöön.
        Kun nyt ensimmäisen kerran ajattelin muutaman euron näillä kutomuksilla tienata, kävikin näin. En tosiaan ole huomannut sitä hemmetin pienellä präntillä kirjoitettua kieltotekstiä. Ne mallikohtaiset kiellot ovat kyllä näkyneet.

        Onkohan kenelläkään tietoa, saako noiden mallien kertakäyttöön lupaa mistään. Tarkoitan, että saisin tämän yhden kerran myydä nämä kamppeet.

        Jatkossa suunnittelen kyllä mallit itse!


      • kysymyksiä
        relletti kirjoitti:

        Kylläpä meni mieli matalaksi. Olen kymmeniä vuosia neulonut lehtien ohjeilla, mutta en koskaan aikaisemmin myyntiin, vaan oman perheen käyttöön.
        Kun nyt ensimmäisen kerran ajattelin muutaman euron näillä kutomuksilla tienata, kävikin näin. En tosiaan ole huomannut sitä hemmetin pienellä präntillä kirjoitettua kieltotekstiä. Ne mallikohtaiset kiellot ovat kyllä näkyneet.

        Onkohan kenelläkään tietoa, saako noiden mallien kertakäyttöön lupaa mistään. Tarkoitan, että saisin tämän yhden kerran myydä nämä kamppeet.

        Jatkossa suunnittelen kyllä mallit itse!

        Eipä tarvitse koko hommaa suunnitella alusta asti itse, vaan muutat mallia hiukan. Esim. neulot pääntien eri tavalla, muutat hieman värejä/kuviota yms. Ei se sitten ole enää se sama malli!

        Ja kuka yleensäkään pystyy valvomaan noita malleja? Jos suunnitteleekin itse alusta asti jonkun mallin, niin mistä tietää, ettei samanlaista ole joku jo aiemmin (vaikka vuonna 1 ja 2) suunnitellut?


      • on kaupallisen käytön kielto
        tehtyjä saa myydä kirjoitti:

        Kannattaa lukea tarkasti lehtien alkusivulla olevat tekijänoikeustekstit. Yleensä jo lehden alkusivuilla kerrotaan, että malleja saa hyödyntää vain omaan käyttöön, ei sitä jokaiseen ohjeeseen tarvitse sitä erikseen kirjoittaa. Kotimaisista lehdistä en tiedä, mutta esim. Interweave Knitsin ohjeilla ei saa tehdä mitään myyntiin. Parempi on kysyä etukäteen lupa kun sitten katua myöhemmin.

        Sama koskee esim. nettilehtiä kuten Ullaa, Knittyä, Knitting Dailyä ja Magnknitsiä. Näistä minkään ohjeilla ei saa tehdä töitä myyntiin ilman suunnittelijan lupaa.

        Modassa lukee, ettei sen ohjeilla tehtyjä tuotteita saa tekijänoikeuslain mukaan myydä. En ole lukenut muita lehtiä niin tarkasti, mutta uskoisinpa niidenkin kunnioittavan suunnittelijoitaan sen verran että kieltävät kaupallisen kiellon.

        Kannattaa siis selvittää asiat ennen myyntipäiväää ettet joudu hankaluuksiin.


    • paljonko olet

      maksanut työhön menneistä langoista ja siihen lisäät sopivaksi katsomasi summan tekopalkkaa.

    • neulee

      Ohjeita saat hinnoitteluun aina sen mukaan mikä on vastaajan oma suhde omaan osaamiseensa.

      Pahan virhe on kuitenkin myydä liian halvalla hyvin tehtyä töitään.

      Mallisuoja asiassa on syytä huomioda myös, se että vaikka malli olisikin niinsanotusti julkaistu lehdessä se ei välttämättä tarkoita, että malli olisi julkaisussa ilmoitetun tekijän. On olemassa kasapäin ns. kansanmalleja jotka on muokattu alkuperäisistä malleista jolloin malli on ns. perinnemalli.

      Eli jättämällä yhdenkin kavennuksen tekemättä tai tekee sen erikerroksessa tulee tuotteesta eri kuin julkaistu malli.

      Helppo tapa siis päästä tästä mallikysymyksestä on käyttää erilankoja ja värejä kuin julkaisun mallissa.

      • tai värinvaihto

        Mallin eroon ei riitä muutaman kavennuksen väliin jättäminen tai langan värin tai merkin vaihto. Tuotteen pitää oikeasti poiketa enemmän alkuperäisestä mallista mistä sitä kopioidaan ollakseen uniikki teos.


    • harrastajat ja ammattilaiset

      Harrastajat hinnoittelee kuin venäläiset katunaiset ja ajattelee, että on se hyvä kun tavarasta jotain edes saa.

      Ammattilaiset taas hinnoittelee laillisten verojen ja sosiaalimaksujen mukaan.

      Kysyä sopii halventaako harrastajien ilotyö muiden kädentaitajien arvoa vai ei. Tietysti jos samoilla messuilla ollaan samoista asiakkaista kilpailemassa on selvää että halpamyyjiin suhtaudutaan myös halveksien.

      • relletti

        etten saisi hinnoitella harrastustöitäni,niin kuin itse haluan, vaan minun pitäisi tanssia ammattilaisten pillin mukaan.

        Mielestäni se ei himmennä ammattilaisten käden jälkeä, jos minun vaatimattomat tekeleeni myydäänkin halvemmalla hinnalla. Suurin osa ostajista kun lienee kuitenkin "tavallisia pulliaisia" eikä mitään kroisoksia.

        Noissa myyjäisissä, joihin osallistun, ei edes tietääkseni ole ammattilaisia myyjinä, vaan tällaisia harrastelijoita.

        Kommenttisi oli - miten sen nyt sanoisi - hieman mauton!


      • amattilainen
        relletti kirjoitti:

        etten saisi hinnoitella harrastustöitäni,niin kuin itse haluan, vaan minun pitäisi tanssia ammattilaisten pillin mukaan.

        Mielestäni se ei himmennä ammattilaisten käden jälkeä, jos minun vaatimattomat tekeleeni myydäänkin halvemmalla hinnalla. Suurin osa ostajista kun lienee kuitenkin "tavallisia pulliaisia" eikä mitään kroisoksia.

        Noissa myyjäisissä, joihin osallistun, ei edes tietääkseni ole ammattilaisia myyjinä, vaan tällaisia harrastelijoita.

        Kommenttisi oli - miten sen nyt sanoisi - hieman mauton!

        Ap. kysymykseen vastaan näin: jokainen hinnoitelkoon työnsä omista lähtökohdistaan. Harrastajan ja amattilaisen hinnoitteluperusteet poikkeavat huomattavasti toisistaan. Ammattilaiset ovat alv-velvollisia ja maksavat veronsa ja vakuutuksensa yms. kulut ja ne nostavat tietenkin tuotteen hintaa.

        Edellisissä kommenteissa on puhuttu sekä tekijänoikeuksista että mallisuojasta, ne ovat kaksi eri asiaa. Tekijänoikeus on automaattinen ja se on tekijänsä omaisuutta. Neuleen tekijänoikeus on suunnittelijalla. Mallisuoja taas myönnetään hakemuksen perusteella ja karkeasti voi sanoa että se on enemmänkin teollisen tuotannon asia.

        Lehdessä julkaistujen mallien tekijänoikeudet ovat suunnittelijalla, ellei hän ole myynyt oikeuksiaan julkaisijalle tai langan valmistajalle. Mallin oikeuksista kannattaa kysyä ensin lehden toimituksesta. Yleensä kirjojen ja lehtien malleja ei saa valmistaa myyntiin.

        Tekijänoikeudet ovat monelle vaikeaselkoinen asia. Sitä voisi verrata vaikkapa perunoihin näin:
        Jos sinä laitat perunapellon istutat perunat, kastelet, kitket ja multaat koko kesän ja minä käyn syksyllä kuokkimassa osan perunoistasi ja myyn ne torilla. Siis sinä teet työn ja minä saan rahat. Voin sanoa vielä että sinullehan jäi varret ja varmaan vielä muutama perunakin. Olisitko tyytyväinen?

        Uskoisin että siinä mittakaavassa kuin yksittäinen harrastaja kykenee tuottamaan neuleita, voi suunnittelija antaa luvan myös myyntiin jos suunnittelijan mainitaan ja hän hyväksyy työsi laadun kelvolliseksi. Nämähän ovat neuvottelukysymyksiä.

        Tiukasti tulkiten toisen mallin taloudellinen hyödyntäminen ilman lupaa on varastamista.


      • ja selkokielistä
        amattilainen kirjoitti:

        Ap. kysymykseen vastaan näin: jokainen hinnoitelkoon työnsä omista lähtökohdistaan. Harrastajan ja amattilaisen hinnoitteluperusteet poikkeavat huomattavasti toisistaan. Ammattilaiset ovat alv-velvollisia ja maksavat veronsa ja vakuutuksensa yms. kulut ja ne nostavat tietenkin tuotteen hintaa.

        Edellisissä kommenteissa on puhuttu sekä tekijänoikeuksista että mallisuojasta, ne ovat kaksi eri asiaa. Tekijänoikeus on automaattinen ja se on tekijänsä omaisuutta. Neuleen tekijänoikeus on suunnittelijalla. Mallisuoja taas myönnetään hakemuksen perusteella ja karkeasti voi sanoa että se on enemmänkin teollisen tuotannon asia.

        Lehdessä julkaistujen mallien tekijänoikeudet ovat suunnittelijalla, ellei hän ole myynyt oikeuksiaan julkaisijalle tai langan valmistajalle. Mallin oikeuksista kannattaa kysyä ensin lehden toimituksesta. Yleensä kirjojen ja lehtien malleja ei saa valmistaa myyntiin.

        Tekijänoikeudet ovat monelle vaikeaselkoinen asia. Sitä voisi verrata vaikkapa perunoihin näin:
        Jos sinä laitat perunapellon istutat perunat, kastelet, kitket ja multaat koko kesän ja minä käyn syksyllä kuokkimassa osan perunoistasi ja myyn ne torilla. Siis sinä teet työn ja minä saan rahat. Voin sanoa vielä että sinullehan jäi varret ja varmaan vielä muutama perunakin. Olisitko tyytyväinen?

        Uskoisin että siinä mittakaavassa kuin yksittäinen harrastaja kykenee tuottamaan neuleita, voi suunnittelija antaa luvan myös myyntiin jos suunnittelijan mainitaan ja hän hyväksyy työsi laadun kelvolliseksi. Nämähän ovat neuvottelukysymyksiä.

        Tiukasti tulkiten toisen mallin taloudellinen hyödyntäminen ilman lupaa on varastamista.

        tekstiä. Kyllähän asia noin on, kuten kirjoitit.
        Minulla on tallessa käsityölehtiä aina 80-luvun alkupuolelta saakka, ja niiden malleja ja ohjeita katsellessani olen todennut, että samat ideat paljolti toistuvat.

        Sitä en sitten tiedä, onko noissa eri lehdissä julkaistujen mallien suunnittelijana toiminut sama henkilö, mutta niin paljon samankaltaisuuksia niissä on, että tuollainen ajatus väistämättä tulee mieleen.

        Näin ollen harrastajan on samalla tavoin tehdessään helppo ottaa idea yhdestä mallista ja toinen idea toisesta.

        Mikä sitten on näissä se alkuperäisen suunnittelijan tekijänoikeus?


      • ammattilainen
        ja selkokielistä kirjoitti:

        tekstiä. Kyllähän asia noin on, kuten kirjoitit.
        Minulla on tallessa käsityölehtiä aina 80-luvun alkupuolelta saakka, ja niiden malleja ja ohjeita katsellessani olen todennut, että samat ideat paljolti toistuvat.

        Sitä en sitten tiedä, onko noissa eri lehdissä julkaistujen mallien suunnittelijana toiminut sama henkilö, mutta niin paljon samankaltaisuuksia niissä on, että tuollainen ajatus väistämättä tulee mieleen.

        Näin ollen harrastajan on samalla tavoin tehdessään helppo ottaa idea yhdestä mallista ja toinen idea toisesta.

        Mikä sitten on näissä se alkuperäisen suunnittelijan tekijänoikeus?

        Tekijänoikeus on käytännössä elinikäinen. Kuten edellisessä viestissä kirjoitin , tekijänoikeus on omaisuutta jonka voi myydä julkaisijalle tai langanvalmistajalle/maahantuojalle. Idea sensijaan on vapaata riistaa ja usein monen eri tekijän summa. Trendit myös ohjaavat ideointia, joskus on paljon isoja kauluksia, toiseen aikaan pystykaulus on muodikas.

        Pitäydyn nyt neuleissa ettei mene liian monimutkaiseksi.

        Otetaan vaikka pusero. Peruspuserossa on kaksi hihaa ja kaula-aukko. Siitä eteenpäin onkin sitten sitä suunnittelijan osuutta. Mallin lähtökohdaksi voi ottaa vaikka kauluksen mallin ja neuleen pituuden. Sitten miettimään mikä lanka, kuvio, pintaneule. Seuraavaksi mallitikkujen teko ja silmukkamäärien laskeminen, hihan malli ja pituus mahdolliset muut yksityskohdat jotka tekevät neuleesta erilaisen ja "uuden". Sitten vielä ohjeen kirjoittaminen ja kaavion teko mallineuleelle. Ohjeen sarjominen eri kokoja varten jne. Näin suunnittelija on tehnyt pitkän rupeaman työtä ennenkuin ohje on lehdessä julkaistavassa muodossa. Suunnittelijan on myös saatava myytyä mallinsa ohjeineen joko kustantajalle tai langan valmistajalle/maahantuojalle.

        Edellä oleva on sitä samaa työtä kuin viljelijän työt ennen sadonkorjuuta.

        Suunnittelija siis kokoaa palapelin monista eri osioista ja ainoastaan jos lopputulos on onnistunut voi tehdä työllään tilin. Vain osa malleista päätyy julkaistavaksi, raati on niin monivaiheinen ja kullakin on makunsa. Suunnittelijan on esiteltävä useita malleja ja ehkä lanka/värivaihtoehtoja valittavaksi ja siinä on riskinsä - se paras idea voidaan napata jossakin portaassa ja malli julkaistaan hieman muunneltuna versiona ja suunnittelijan nimi onkin vaihtunut. Siinä sitten olet kuin perunan kasvattaja rajun hallan jälkeen.

        Tietenkin on mahdollista valmistaa itse tuotteensa ja myydä omaa mallistoaan vaikkapa messuilla tai tekemällä tilaustöitä asiakkaan mittojen mukaan.


        Neuleen suunnittelu on jännittävää ja hauskaa. Kirjastoissa ja nykyään internetissä on runsaasti kuvia ja tietoa neulepinnoista ja kuvioista. Kirjoneuleita voi suunnitella vaikka ruutupaperille ja netissä on aivan ilmaiseksi käytössä monia suunnittelusivuja, kuten raita- ja ruutugeneraattoreita yms. Kaikissa postimyyntiluetteloissa on mittataulukot niin että siitä vaan mielikuvitus peliin ja suunnittelemaan.

        Sitten malli on oma ja voi huoletta lisätä hintaan myös suunnittelun osuuden ja laittaa hintalappuun tuotetietojen lisäksi niemensä eteen sanan Design.

        Tämä taisi mennä hieman ohi alkuperäisen asian, mutta toivottavasti tulee tarpeeseen monelle joka suunnittelee messu- ja myyjäiskeikkoja.


      • Tekijäoikeus
        ja selkokielistä kirjoitti:

        tekstiä. Kyllähän asia noin on, kuten kirjoitit.
        Minulla on tallessa käsityölehtiä aina 80-luvun alkupuolelta saakka, ja niiden malleja ja ohjeita katsellessani olen todennut, että samat ideat paljolti toistuvat.

        Sitä en sitten tiedä, onko noissa eri lehdissä julkaistujen mallien suunnittelijana toiminut sama henkilö, mutta niin paljon samankaltaisuuksia niissä on, että tuollainen ajatus väistämättä tulee mieleen.

        Näin ollen harrastajan on samalla tavoin tehdessään helppo ottaa idea yhdestä mallista ja toinen idea toisesta.

        Mikä sitten on näissä se alkuperäisen suunnittelijan tekijänoikeus?

        Mitä kauemmin on alaa seurannut sen todemmaksi tulee sanonta että, kaikki on jo keksitty.

        Joten joskus olisi ihan asiallista jos laittaa tekijä tietoihin esimerkiksi malli on Anna B:n mallin pohjalta suunnitellut Cecilia D. Jos nyt haluaa olla pilkun tarkka.

        Miksiköhän nämä tekijänoikeus keskustelut alkavat aina näin joulun alla?


      • ammattilainen
        Tekijäoikeus kirjoitti:

        Mitä kauemmin on alaa seurannut sen todemmaksi tulee sanonta että, kaikki on jo keksitty.

        Joten joskus olisi ihan asiallista jos laittaa tekijä tietoihin esimerkiksi malli on Anna B:n mallin pohjalta suunnitellut Cecilia D. Jos nyt haluaa olla pilkun tarkka.

        Miksiköhän nämä tekijänoikeus keskustelut alkavat aina näin joulun alla?

        Pulkupyörä ja autokin on keksitty aikaa sitten. Uusia malleja molemmista tulee samalla vauhdilla kuin muoti vaihtuu vaatteissa ja asusteissa. Pyörissä ja autoissakin on designerit jotka sunnittelevat ulkoisen olemuksen. Pyörän runko saa uudet linjat ja toimivuus paranee. Samoin autoissa korisuunnittelija on se jonka työ selvimmin näkyy ja vaikuttaa usein ratkaisevasti ostopäätökseen. Lähes kaikki on keksitty, uuden luominen onkin eri elementtien yhdistämista tämän hetken trendien jatkuvasti muuttuvaan virtaan sopivaksi. Niin se toimii kaikessa suunnittelussa ja joskus kyllä löytyy alalla kuin alalla jotakin aivan uutta.


      • olla
        Tekijäoikeus kirjoitti:

        Mitä kauemmin on alaa seurannut sen todemmaksi tulee sanonta että, kaikki on jo keksitty.

        Joten joskus olisi ihan asiallista jos laittaa tekijä tietoihin esimerkiksi malli on Anna B:n mallin pohjalta suunnitellut Cecilia D. Jos nyt haluaa olla pilkun tarkka.

        Miksiköhän nämä tekijänoikeus keskustelut alkavat aina näin joulun alla?

        niin, että joulun alla on melkein jokaisella, ainakin isommalla paikkakunnalla, vähintään yhdet myyjäiset.

        Kun sitten niihin tehdään myytäviä tuotteita, tulee usein esiin noita tekijänoikeusongelmiakin.

        Tuli tässä mieleeni, että myyjäisissä on usein myynnissä myöskin erilaisia leivonnaisia. Miten mahtaa olla tekijänoikeuskysymys noiden suhteen? Tuskin kovin moni leipuri aivan itse reseptejään keksii, vaan eiköhän ohje katsottane jostakin keittokirjasta. Ikinä en ole kuullut tai lukenut, että keittokirjan tekijä tai kustantaja olisi älähtänyt.


      • miten haluat
        relletti kirjoitti:

        etten saisi hinnoitella harrastustöitäni,niin kuin itse haluan, vaan minun pitäisi tanssia ammattilaisten pillin mukaan.

        Mielestäni se ei himmennä ammattilaisten käden jälkeä, jos minun vaatimattomat tekeleeni myydäänkin halvemmalla hinnalla. Suurin osa ostajista kun lienee kuitenkin "tavallisia pulliaisia" eikä mitään kroisoksia.

        Noissa myyjäisissä, joihin osallistun, ei edes tietääkseni ole ammattilaisia myyjinä, vaan tällaisia harrastelijoita.

        Kommenttisi oli - miten sen nyt sanoisi - hieman mauton!

        Tottakai saat myydä sillä hinnalla jolla haluat!
        Hintasi tosin määrittelee sen arvon mitä katsot itselläsi ja työlläsi olevan joten ei ehkä kannata syyttää muita jos he pitävät sinua ja töitäsi hinnoittelusi arvoisena.


      • kuin tekijää
        ammattilainen kirjoitti:

        Pulkupyörä ja autokin on keksitty aikaa sitten. Uusia malleja molemmista tulee samalla vauhdilla kuin muoti vaihtuu vaatteissa ja asusteissa. Pyörissä ja autoissakin on designerit jotka sunnittelevat ulkoisen olemuksen. Pyörän runko saa uudet linjat ja toimivuus paranee. Samoin autoissa korisuunnittelija on se jonka työ selvimmin näkyy ja vaikuttaa usein ratkaisevasti ostopäätökseen. Lähes kaikki on keksitty, uuden luominen onkin eri elementtien yhdistämista tämän hetken trendien jatkuvasti muuttuvaan virtaan sopivaksi. Niin se toimii kaikessa suunnittelussa ja joskus kyllä löytyy alalla kuin alalla jotakin aivan uutta.

        Onhan se vähän noinkin mutta on se näinkin.
        Hyvä esimerkki tuo auto. Joku vuosi sitten tuli ns. kaupunkimaasturit 'muotiin'. Ja jos oikein muistat, niin ne ensimmäiset oli aika kolkkoja ja niissä oli hirveesti kaikenlaisia 'muotoilijan kädenjälkiä' eli kömmähdyksiä, joita tulee aina ensimmäisiin malleihin oli tuote kuin tuote. Mutta jo seuraavan kauden mallistoissa oli huomattavasti parannuksia.

        Mutta että kuka ketäkin jäljittelee, onkin sitten jo eri juttu.

        Jos näen kivan tuotteen, voin sen perusteella ideoida oman näköiseni tuotteen, eikä siinä todellakaan loukata kenenkään tekijänoikeuksia. Samoin on joku saanut inspiraatiota minun tekemästäni tuotteesta ja hän voi ideoida omansa laisen tuotteen.

        Yleensä nämä tekijänoikeus kysymykset puhuttavat tekijöitä joiden omat ideat ovat kovin hakusissa, siis voivat olla oikein hyviäkin tekijöitä, mutta mallisuunnitteluun ei jakseta satsata.


    • ammattilainen2

      Älä myy tuotteitasi liian halvalla. Jos pyydät neuleesta vain lankojen hinnan, vähättelet samalla omaa työtäsi. Ei 5 € / tunti ole liikaa pyydetty harrastelijaltakaan.

      Voit toki myydä halvemmalla kuin "ammattilaiskäsityöläinen" koska et maksa veroja / työhuonekuluja jne. mutta mitä järkeä on myydä tappiolla?

    • lehdissä

      yleisesti julkaistavissa ohjeista, jos sille ei ole haettu mallisuojaa, joka on mainittava ohjeessa. Matkiminen ei käsittääkseni ole rikollista. Muutenhan jokainen,joka joskus on tehnyt jonkun itse keksimänsä mallin puseroon, voisi matkijoita vetää raastupaan.
      Käsityössä on kuitenkin jokaisen oma käden jälki toisin kuin koneella tehtäessä.
      Ja tämä suunnittelijakin on varmaan ottanut alunperin mallia jostakin toisesta mallista, joka on mahdollisesti kansanperinnettä.
      Keksinnötkin on patentoitava, jotta niillä olisi suoja.

      • ei mallisuojaa

        ja siksi siitä tehdään paljon kopioita. Mallisuojaa ei varmaankaan ole haettu sen vuoksi, että se malli on jo kopioitu jostakin joskus.


    • lahjoittaa

      tekemänsä vaatteet hyväntekeväisyyteen, jos haluaa.
      Käsityö on kuitenkin arvokasta. Jos on käyttänyt hyvälaatuista lankaa tulee vaatteesta tosi arvokas. Oletko katsonut esim. käsityöliikkeessä 100% villasta valmistettun kirjoneuleen hintaa(eila-kaisla). siitä pois alv ja myyjän provisio ym. yleiskulut.

      • esimerkki

        E-K:n mallista on juuri niitä, jotka on erikseen suojattu.

        Toki minä ainakin tiedän oman arvoni, joten minun ei tarvitse hankkia lisää arvostusta käsitöiden hinnoittelulla mahdollisimman kalliiksi. Minä pyrin tuottamaan ihmisille iloa käden taidoillani, koska tiedän sen, että moni ihminen ei osaa edes sukkaa kutoa, puhumattakaan isommista neuletöistä.

        Siksi en halua pyytää tähtitieteellisiä hintoja neuleistani.


      • halventaaksesi toisia
        esimerkki kirjoitti:

        E-K:n mallista on juuri niitä, jotka on erikseen suojattu.

        Toki minä ainakin tiedän oman arvoni, joten minun ei tarvitse hankkia lisää arvostusta käsitöiden hinnoittelulla mahdollisimman kalliiksi. Minä pyrin tuottamaan ihmisille iloa käden taidoillani, koska tiedän sen, että moni ihminen ei osaa edes sukkaa kutoa, puhumattakaan isommista neuletöistä.

        Siksi en halua pyytää tähtitieteellisiä hintoja neuleistani.

        Haluat siis tuottaa iloa asiakkaillesi antamalla töitä ilmaiseksi siellä missä muut ansaitsevat elantoa.

        Mitäs luulet että esim. työpaikkasi siivoaja tykkäisi jos tekisit hänen töitään ilmaiseksi ja tällätavoin osoittaisit ettei hän ole minkään arvoinen? Entä jos rupeaisit ajamaan taksikyytejä ilmaiseksi bensarahoilla? Entä jos rupeasit ravintolassa tekemään tarjoilijan hommia tai mitä jos työnantajasi heivaisi sinut pois töistä ja ottaisi tilalle ilmaistyötä tekevän harrastelijan?

        Juuri tälläiset tekopyhät hyväntekijät ovat yksi syy sille, miksi käsitöitä rinnastetaan lapsityövoimalla teetettyihin markettitavaroihin. Nämä tyypit haluavat hinnalla millä hyvänsä saada itsetunnolleen pönkitystä asiakkailta, vaikka se tarkottaisi sitten sitä että työt annetaan ilmaiseksi tai maksetaan jopa asiakkaalle vähän hyvitystä siitä että tämä suostuu ottamaan töitä vastaan.

        Alkuperäiselle hinnoittelijalle ihan kysymys: ajattelitko miten laskea sen pöytämaksun mukaan töihisi jos kerran et aijo ottaa tuntipalkkaa etkä oikeita materiaalikulujakaan?


      • haukuttava
        halventaaksesi toisia kirjoitti:

        Haluat siis tuottaa iloa asiakkaillesi antamalla töitä ilmaiseksi siellä missä muut ansaitsevat elantoa.

        Mitäs luulet että esim. työpaikkasi siivoaja tykkäisi jos tekisit hänen töitään ilmaiseksi ja tällätavoin osoittaisit ettei hän ole minkään arvoinen? Entä jos rupeaisit ajamaan taksikyytejä ilmaiseksi bensarahoilla? Entä jos rupeasit ravintolassa tekemään tarjoilijan hommia tai mitä jos työnantajasi heivaisi sinut pois töistä ja ottaisi tilalle ilmaistyötä tekevän harrastelijan?

        Juuri tälläiset tekopyhät hyväntekijät ovat yksi syy sille, miksi käsitöitä rinnastetaan lapsityövoimalla teetettyihin markettitavaroihin. Nämä tyypit haluavat hinnalla millä hyvänsä saada itsetunnolleen pönkitystä asiakkailta, vaikka se tarkottaisi sitten sitä että työt annetaan ilmaiseksi tai maksetaan jopa asiakkaalle vähän hyvitystä siitä että tämä suostuu ottamaan töitä vastaan.

        Alkuperäiselle hinnoittelijalle ihan kysymys: ajattelitko miten laskea sen pöytämaksun mukaan töihisi jos kerran et aijo ottaa tuntipalkkaa etkä oikeita materiaalikulujakaan?

        vastaa: Mistä olet ensinnäkin saanut päähäsi, etten aio ottaa edes materiaalikuluja töistäni?
        Mistä tiedät, että myyjäisissä, joihin aion osallistua, on "ammattilaisia" tienaamassa elantoaan?

        Kun Sinulla ei ole asiasta tietoa, on kirjoituksesi melkoisen halventavaa niitä kohtaan, joille käsitöiden tekeminen on harrastus ja joille on tärkeää se, että ihmiset saavat hyviä joululahjoja itselleen ja läheisilleen.

        Kannattaisi hiukan miettiä, mitä kirjoittelee, ettei tule vahingossa loukanneeksi toisin ajattelevia. Varsinkin, kun tämä ei ole elämän ja kuoleman kysymys.

        Ja vielä: sen pöydän hinnan saan jo yhden puseron myynnillä pois, jotta se siitä!


      • ja kenelle ei
        haukuttava kirjoitti:

        vastaa: Mistä olet ensinnäkin saanut päähäsi, etten aio ottaa edes materiaalikuluja töistäni?
        Mistä tiedät, että myyjäisissä, joihin aion osallistua, on "ammattilaisia" tienaamassa elantoaan?

        Kun Sinulla ei ole asiasta tietoa, on kirjoituksesi melkoisen halventavaa niitä kohtaan, joille käsitöiden tekeminen on harrastus ja joille on tärkeää se, että ihmiset saavat hyviä joululahjoja itselleen ja läheisilleen.

        Kannattaisi hiukan miettiä, mitä kirjoittelee, ettei tule vahingossa loukanneeksi toisin ajattelevia. Varsinkin, kun tämä ei ole elämän ja kuoleman kysymys.

        Ja vielä: sen pöydän hinnan saan jo yhden puseron myynnillä pois, jotta se siitä!

        Tietenkään tämä ei sinulle ole elämän ja kuoleman kysymys koska sinun ei tarvitse elättää perhettäsi kädentöillä. Harmillista että sinua loukkaa tämä keskustelu, mutta harrastaja ei myy töitään. Se joka töitään myy on ainakin itse asettamassa tämän ansiotuloksi. Silloin saa arvion samoilla kriteereillä kuin muutkin ansiokseen käsitöitä tekevät.


      • kaikkiaan
        ja kenelle ei kirjoitti:

        Tietenkään tämä ei sinulle ole elämän ja kuoleman kysymys koska sinun ei tarvitse elättää perhettäsi kädentöillä. Harmillista että sinua loukkaa tämä keskustelu, mutta harrastaja ei myy töitään. Se joka töitään myy on ainakin itse asettamassa tämän ansiotuloksi. Silloin saa arvion samoilla kriteereillä kuin muutkin ansiokseen käsitöitä tekevät.

        on tämän keskustelun taso mennyt sellaiseksi, että se minun osaltani päättyy tähän.

        Harmittaa vain, että tulin edes aloittaneeksi, kun en arvannut, että asiasta tuollainen mekkala nousee. Kun ihmistä saa aivan vapaasti näköjään haukkua varkaaksi, niin en kovin suurta arvoa anna muillekaan mielipiteille.


    • relletti

      Rajansa kaikella. Olen mummo, ikä 68 v, eikä minua vielä aikaisemmin ole varkaaksi haukuttu.

      Toivottavasti Te ammattilaiset saatte hyvän mielen pahoittamalla minun mieleni.

      Ikäni huomioon ottaen en tuskin kovin monta vuotta ole kiusananne, mutta niin kauan kuin sormeni vielä toimivat ja ajatus leikkaa, aion neuloa käsitöitä - ja vielä myydäkin niitä, mutta en kiskurihinnoilla!

      • herranjestas

        sen verran omaa työtäsi ettet "ilmaiseksi anna". Vähintään 100 € neulepuserosta!
        Vähennäpä siitä lankojen hinta niin ei sinulle paljon tekopalkkaa jää ( maksaako myyjäisissä pöytäpaikka?).


      • Edulliset hinnat

        Jatka edelleen hyvää harrastustasi. Mieluummin ostan Sinulta kuin ammattilaiselta, joka myy tuhottoman kalliilla hinnalla. Kierrän kaukaa myyjäisissä ammattimaiset villapuseroittenmyyjät kiskurihintoineen.


      • ostajat löytyy
        Edulliset hinnat kirjoitti:

        Jatka edelleen hyvää harrastustasi. Mieluummin ostan Sinulta kuin ammattilaiselta, joka myy tuhottoman kalliilla hinnalla. Kierrän kaukaa myyjäisissä ammattimaiset villapuseroittenmyyjät kiskurihintoineen.

        Tottakai halvoille ihmisille löytyy ostajansa. Sen takia marketitkin menestyy.

        Käsityömyyjäiset eivät vain ole oikea paikka myydä roskaa vaan kirpputorit


      • pipoa!!
        ostajat löytyy kirjoitti:

        Tottakai halvoille ihmisille löytyy ostajansa. Sen takia marketitkin menestyy.

        Käsityömyyjäiset eivät vain ole oikea paikka myydä roskaa vaan kirpputorit

        No, huhhuh! Nytkö täällä harrastelijoiden töitä jo roskaksi haukutaan!?!
        Oletkos muuten ikinä käynyt kirpputorilla? Ei nimittäin sielläkään mitään "roskaa" sentään myydä, vaan ihan kelpo tavaraa. Kannattaisi käydä tutustumassa.
        Kyllä taitaa nyt näillä "ammattilaisilla" olla pipo hiukkasen liian kireällä!


    • kuitenkin tätäkin

      Kovin lähti sääliväiseksi tuo loppupää keskustelussa...harmi.

      Mutta laitettakoon tähän vielä yksi taho, jota todella kiinnostaa nämä 'halvalla' myytävät villaneuleet. Nimittäin verottaja. On olemassa tietyt rajat jolloin harrastuksesta saatavat tulotkin on ilmoitettava verottajalle ja HUOMAA! verottaja voi määrätä harkintaveroa jos on ilmeistä että veronmaksajalla on tuoloja joita hän ei kuitenkaan ilmoita verottajalle.

      Eli jos joudutkin maksamaan myynnistäsi vielä alv:n niin voi olla että harrastuksestasi tuleekin todella kallis.

      • alvia vasta 8500 eurosta

        Kaikki tulot pitää ilmoittaa verottajalle ja jos on eläkeläinen niin myös kelaan. Kaikista tuloista maksetaan normaalia tuloveroa, myös käsitöiden myynnistä. Jos myyntiä on yli 8500 euroa vuodessa tulee myös alv (22% liikevaihdosta) tilittää verottajalle. Alvista saa vähentää ostamiensa tuotteiden alvin, loppusumman olet velkaa verottajalle tuloveron lisäksi.


    • harrastelijoille!

      Älä relletti välitä noista "ammattilaisista", neulo sinä vaan puseroita ja myy ne tasan sillä hinnalla kuin itse haluat tai anna vaikka ilmaiseksi.
      Tästälähtien ainakin minä kierrän myyjäisissä ns. ammattilaisten pöydät kaukaa, ja teen ostokseni harrastelijoilta!

    • muisteluita

      Minä olen tehnyt villaisia neulepuseroita käsin neuloen myyntiin viimeksi 1990-luvun alkupuolella. Siihen aikaan tavallisen ihmisen kipuraja meni noin 300-350 markassa (aikuisen puserosta). Mielestäni tavalliset villalangat olivat kyllä tuolloin suhteessa halvempia kuin nykyään.

      Jos tuon 350 markkaa vääntää euroiksi, se on kuudenkympin tuntumassa. Eli pyydä puseroista vähintään tuo 60 euroa, oikein hienoista ainakin satanen, ja tinkivaraa on alaspäin pari euroa kerrallaan. Jos asiakas vielä 5 minuutin päästä tinkaa, se haluaa sen puseron tosissaan, eikä silloin kannata hintaa laskea liian nopeasti.

      On se vaan todella hieno tunne, kun saa omia töitään myytyä tyytyväiselle asiakkaalle.

      Mitä ammattilaisiin tulee, niin kannattaa huomata, että tässä maassa "ammattilaiset" yleensä sanovat, että he "yrittävät elättää itsensä". 99,9% tapauksista se tosiaankin jää yritykseksi, eikä syy ole harrrastelijoiden hinnoittelussa vaan siinä, että suomalainen perheellinen nainen ei kertakaikkiaan elä Suomessa samalla rahalla kuin kiinalainen tai bangladeshilainen orjatyöläinen omassa maassaan.

      • WTF?

        Markka-aikaa lienee turha muistella kovinkaan innokkaasti, siirryttiinhän euroihin jo vuonna 2002. Viidessä vuodessa ehtivät hinnat jo nousta ilman niitä pahamaineisia europyöristyksiäkin!


      • tulotaso pysyy samana...hmm
        WTF? kirjoitti:

        Markka-aikaa lienee turha muistella kovinkaan innokkaasti, siirryttiinhän euroihin jo vuonna 2002. Viidessä vuodessa ehtivät hinnat jo nousta ilman niitä pahamaineisia europyöristyksiäkin!

        Mitä pahaa siinä on jos kääntääkin eurot markoiksi? Toisille on jopa helpompi ajatella hintoja markkoina ja muuntaa euroiksi. Olkoonkin euroihin siirtymisestä kuinka kauan aikaa tahansa.

        Hintojen nostamisessa pitäisi miettiä yleistä tulotasoa ennemmin kuin sitä että hintoja pitää nostaa sen takia kun on kulunut niin-ja-niin kauan aikaa.


      • Asiaa!
        tulotaso pysyy samana...hmm kirjoitti:

        Mitä pahaa siinä on jos kääntääkin eurot markoiksi? Toisille on jopa helpompi ajatella hintoja markkoina ja muuntaa euroiksi. Olkoonkin euroihin siirtymisestä kuinka kauan aikaa tahansa.

        Hintojen nostamisessa pitäisi miettiä yleistä tulotasoa ennemmin kuin sitä että hintoja pitää nostaa sen takia kun on kulunut niin-ja-niin kauan aikaa.

        Voi hyvät hykkyräiset sentään!
        Pakko laittaa tää linkki, lukekaa hyvät ihmiset se lukekaa!

        http://tyl.utu.fi/arkisto/2004/2/viikonpakina.htm

        Mikä liekin se kerroin ollut silloin aikanaan, kun markat vaihtuivat euroihin, niin se ei enään pidä missään suhteessa kutiansa!

        Sitte ihan niinkuin jälkiruuaksi tosta vähän faktatietoo käytännön elämästä.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Valuuttajärjestelmä


      • ei kannata
        Asiaa! kirjoitti:

        Voi hyvät hykkyräiset sentään!
        Pakko laittaa tää linkki, lukekaa hyvät ihmiset se lukekaa!

        http://tyl.utu.fi/arkisto/2004/2/viikonpakina.htm

        Mikä liekin se kerroin ollut silloin aikanaan, kun markat vaihtuivat euroihin, niin se ei enään pidä missään suhteessa kutiansa!

        Sitte ihan niinkuin jälkiruuaksi tosta vähän faktatietoo käytännön elämästä.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Valuuttajärjestelmä

        Pakinasi on vuodelta 2004 Haloo, vuosi 2004 meni jo vuosia sitten! Vanhaa tietoa, en viitsi lukea. Ajat ovat kumminkin jo muuttuneet.


      • tosikkomainen
        ei kannata kirjoitti:

        Pakinasi on vuodelta 2004 Haloo, vuosi 2004 meni jo vuosia sitten! Vanhaa tietoa, en viitsi lukea. Ajat ovat kumminkin jo muuttuneet.

        ystäväni en tätä viestiä tarkoittanutkaan. Onkin parempi että jätät kommentoimatta, sinulta kun ei järjellistä ulosantia tule mistään päästä.


      • ja nauti
        tosikkomainen kirjoitti:

        ystäväni en tätä viestiä tarkoittanutkaan. Onkin parempi että jätät kommentoimatta, sinulta kun ei järjellistä ulosantia tule mistään päästä.

        Nämä tämmöiset syyllistävät ruikutukset, että markka-aika meni jo, ei saa missään nimessä enää muistella markkoja eikä varsinkaan vertailla markka- ja eurohintoja, ovat tyypillisiä ihmisille, jotka saavat jotain kummaa tyydytystä kun yrittävät hallita muiden ihmisten käyttäytymistä ja ajattelua. Liekö tuo vuosia sitten kirjotettu artikkeli omaa käsialaasi? Sori vaan, rakas snobi, pitää kirjoittaa jotain tuoretta tullakseen huomatuksi ja silloinkin sisältö ratkaisee ;)


      • vakava asia
        ja nauti kirjoitti:

        Nämä tämmöiset syyllistävät ruikutukset, että markka-aika meni jo, ei saa missään nimessä enää muistella markkoja eikä varsinkaan vertailla markka- ja eurohintoja, ovat tyypillisiä ihmisille, jotka saavat jotain kummaa tyydytystä kun yrittävät hallita muiden ihmisten käyttäytymistä ja ajattelua. Liekö tuo vuosia sitten kirjotettu artikkeli omaa käsialaasi? Sori vaan, rakas snobi, pitää kirjoittaa jotain tuoretta tullakseen huomatuksi ja silloinkin sisältö ratkaisee ;)

        Mikähän se suakin oikeen vaivaa? Onko tässä nyt kielletty tai käsketty yhtikäs mitään?

        Markka-ajan hintoihin vertailu nyt ei vaan ole oikeesti mahdollista 2007, koska rahan arvo on muuttunut viiden vuoden aikana.

        Saattaa olla, että et ole kovinkaan perehtynyt valuutta asioihin ja siksi sinun on vaika ymmärtää asiaa. Olkoon ongelmasi sitten mikä tahansa, ehdottaisin, että keskittyisit ihan niihin omiin pikku asioihisi ja jättäisit tämän valuuttaprobleeman niiden pohdittavaksi, joilla riittä kapasiteettia ymmärtää näitä asioita.

        Muistatha noudattaa lääkitysmääräyksiäsi.


      • mieti vähän
        vakava asia kirjoitti:

        Mikähän se suakin oikeen vaivaa? Onko tässä nyt kielletty tai käsketty yhtikäs mitään?

        Markka-ajan hintoihin vertailu nyt ei vaan ole oikeesti mahdollista 2007, koska rahan arvo on muuttunut viiden vuoden aikana.

        Saattaa olla, että et ole kovinkaan perehtynyt valuutta asioihin ja siksi sinun on vaika ymmärtää asiaa. Olkoon ongelmasi sitten mikä tahansa, ehdottaisin, että keskittyisit ihan niihin omiin pikku asioihisi ja jättäisit tämän valuuttaprobleeman niiden pohdittavaksi, joilla riittä kapasiteettia ymmärtää näitä asioita.

        Muistatha noudattaa lääkitysmääräyksiäsi.

        Minä kuten kuka tahansa KTM voisi kertoa, jos malttaisit kuunnella, että markka-ajan hintoja voi kuin voikin vertailla eurohintoihin. Vertailussa kuitenkin otetaan huomioon monia muitakin tekijöitä kuin se kuuden kertotaulu.

        Älä pidä kaikkia muita tyhminä. Se osuu äkkiä omaan nilkkaan, kun yrittää vastapuolta nolata vajavaisilla tiedoilla ;)


      • koo tee ämmä
        mieti vähän kirjoitti:

        Minä kuten kuka tahansa KTM voisi kertoa, jos malttaisit kuunnella, että markka-ajan hintoja voi kuin voikin vertailla eurohintoihin. Vertailussa kuitenkin otetaan huomioon monia muitakin tekijöitä kuin se kuuden kertotaulu.

        Älä pidä kaikkia muita tyhminä. Se osuu äkkiä omaan nilkkaan, kun yrittää vastapuolta nolata vajavaisilla tiedoilla ;)

        Markkamääräisten hintojen vertailusta euroon, onhan se tietysti mahdollista kertomallasi tavalla, vaan ei ooo siinä mitään järkee. Ainoastaan vankimmat eu ja euro vastustajat sitä harjoittava.

        Tosiasia kuitenkin on että vertailu on harhaan johtavaa koska rahanarvon todellista arvoa ei voi varmasti määritää, siis määrittelyn tulos on kuitenkin aina arvio!

        Ei ole suinkaan harvinaista että ihmiset käyttävät normaalielämässään kahata, kolmeakin eri valuuttaa kivuttomasti. Esimerkkinä vaikkapa tuo etelä naapurimme Viro.

        Mutta tämän asian kannalta olisi järkevintä käyttää euroa ja keskustella enemmänkin siitä miten tuotteen todellinen hinta lasketaan. Teeppä esimerkkis siitä KTM.


    • 100-150 euroa

      Käsin neulotun neulepuseron käypä hinta tällähetkellä on 100-150 euroa vähän mallista ja langoista riippuen.

      Mikäli myyjä myy alle on syytä epäillä ettei tämä maksa veroja tai että malli ei oikeasti ole myyjän oma.

      • oma asia!!

        Eiköhän se käypä hinta ole jokaisella korvien välissä, eikä siihen mitään tarkkoja summia voi esittää. Jokainen hinnoittelee tuotteensa kuten itse katsoo sopivaksi!!


      • hinnoittelu myös verottajan...
        oma asia!! kirjoitti:

        Eiköhän se käypä hinta ole jokaisella korvien välissä, eikä siihen mitään tarkkoja summia voi esittää. Jokainen hinnoittelee tuotteensa kuten itse katsoo sopivaksi!!

        Niin on hinnoittelu oma asia.

        Mä itse kierrän käsityömyyjäisissä ja kerään niistä nimilistan ja toimitan verottajalle, erityisesti niistä toimijoista joilla on työpalkattomat hinnat.


      • harrastus?
        hinnoittelu myös verottajan... kirjoitti:

        Niin on hinnoittelu oma asia.

        Mä itse kierrän käsityömyyjäisissä ja kerään niistä nimilistan ja toimitan verottajalle, erityisesti niistä toimijoista joilla on työpalkattomat hinnat.

        Ihanko on tämä nimien kerääminen ammattisi, vaiko ihan vaan harrastus?


      • omakustannushinta
        hinnoittelu myös verottajan... kirjoitti:

        Niin on hinnoittelu oma asia.

        Mä itse kierrän käsityömyyjäisissä ja kerään niistä nimilistan ja toimitan verottajalle, erityisesti niistä toimijoista joilla on työpalkattomat hinnat.

        jos myy samaan hintaan mitä kustannukset on.
        Kerää mieluummin niiden ylihintaisten nimet niin verottajallekin jää jotain.
        Kutominen on joistakin hauskaa huvia ja messuilla käyminen virkistävää ja jos elanto tulee eläkkeestä niin elämä on kivaa.
        Joku bisnesihminen voi tietenkin ostaa nämä halvat neuleet ja myydä ne eteenpäin kaksinkertaisella hinnalla. Jos myy kuutamolla niin verottaja jää nuolemaan näppejään, muuten normaali tulovero yritysmuodosta riippuen.


      • Harrastuksesta iloa
        omakustannushinta kirjoitti:

        jos myy samaan hintaan mitä kustannukset on.
        Kerää mieluummin niiden ylihintaisten nimet niin verottajallekin jää jotain.
        Kutominen on joistakin hauskaa huvia ja messuilla käyminen virkistävää ja jos elanto tulee eläkkeestä niin elämä on kivaa.
        Joku bisnesihminen voi tietenkin ostaa nämä halvat neuleet ja myydä ne eteenpäin kaksinkertaisella hinnalla. Jos myy kuutamolla niin verottaja jää nuolemaan näppejään, muuten normaali tulovero yritysmuodosta riippuen.

        Jos tällaista kateutta, kuten täällä paistaa useista
        kirjoituksista, olisi miesten keskuudessa, niin harmaa talous voisi tosi huonosti. Saman olen huomannut joillain messuilla viime aikoina, että varsinkin uusiin tulokkaisiin suhtautuminen on muuttunut tosi penseäksi. Aiemmin uudet otettiin innostuneesti vastaan ja neuvottiin, nykyään annetaan ymmärtää että olet täysi noviisi, et ymmärrä mitään, et tajua että joihinkin paikkoihin ei kannata mennä myymään, hintasi ovat liian halvat, et osaa myydä. Ihmetyttää tämä kateus ja varsinkin verottajalla pelottelu. Jokaisessa veroilmoituksessa on kohta jossa on mahdollista ilmoittaa satunnaiset tulot vaikkei toimisikaan toiminimellä tai vastaavalla. Tulothan ilmoitetaan
        vasta niistä vähennettyjen menojen jälkeen, aivan kuten nämä käsityö yrittäjätkin. En itse myy halvalla vain saadakseni myytyä, mutta ehkäpä joidenkin yrittäjien kannattaisi pysähtyä miettimään hinnoitteluaan uudelleen, ilmaa on....


      • väärin
        omakustannushinta kirjoitti:

        jos myy samaan hintaan mitä kustannukset on.
        Kerää mieluummin niiden ylihintaisten nimet niin verottajallekin jää jotain.
        Kutominen on joistakin hauskaa huvia ja messuilla käyminen virkistävää ja jos elanto tulee eläkkeestä niin elämä on kivaa.
        Joku bisnesihminen voi tietenkin ostaa nämä halvat neuleet ja myydä ne eteenpäin kaksinkertaisella hinnalla. Jos myy kuutamolla niin verottaja jää nuolemaan näppejään, muuten normaali tulovero yritysmuodosta riippuen.

        Niin kauan kun verottajalle ei toimita tuloista ja menoista tietoa, voi verottaja verottaa arvion mukaan. Tällöin tuotteiden hinta arvioidaan vastaavan ammattilaisen tekemän tuotteen mukaan ja siitä otetaan verotus.

        Ottakaapas selvää ennenkuin neuvotte ihmisiä väärin.

        Tulot tulee aina ilmoittaa huolimatta mitä menoja niiden hankkimiseksi on ollut.


      • kuitit
        väärin kirjoitti:

        Niin kauan kun verottajalle ei toimita tuloista ja menoista tietoa, voi verottaja verottaa arvion mukaan. Tällöin tuotteiden hinta arvioidaan vastaavan ammattilaisen tekemän tuotteen mukaan ja siitä otetaan verotus.

        Ottakaapas selvää ennenkuin neuvotte ihmisiä väärin.

        Tulot tulee aina ilmoittaa huolimatta mitä menoja niiden hankkimiseksi on ollut.

        menoista ja tuloista, jotka liittyvät yhteen, tietenkin.
        Mahtaisko saada vähentää sähkökuluja, jos pitää yömyöhään kutoa ja lampuista.
        Onkohan siellä käsityöihmisiä, jotka tietäis paljonko lankaa menee eri kokoisiin puseroihin kutakin lankaa. Varmaan pitää pitää oikein kaksinkertainen kirjanpito varmuuden vuoksi.


      • kysymyksiä
        hinnoittelu myös verottajan... kirjoitti:

        Niin on hinnoittelu oma asia.

        Mä itse kierrän käsityömyyjäisissä ja kerään niistä nimilistan ja toimitan verottajalle, erityisesti niistä toimijoista joilla on työpalkattomat hinnat.

        tuosta "jobistasi": Yritätkö käydä läpi kaikki Suomessa pidettävät myyjäiset? Miten ehdit joka paikkaan? Mistä tiedät, missä niitä milloinkin järjestetään? Jos on samalle päivälle useampia, et kai itse ehdi joka paikkaan, käyttänet siis apulaisia?! Kuka maksaa sinulle palkan, maksetaanko se pimeänä? Maksatko itse apulaisillesi palkan, pimeänä vai pidätätkö verot? Muistatko varmasti itse maksaa verot näistä touhuistasi?
        Hullua touhua!


    • 123

      Hei

      Kyllä kauas heitti vastaus tämän henkilön kysymykseen.
      Asun itse pienellä paikkakunnalla pohjoisessa, jossa kuitenkaan kateudesta ei käsityöpiireissä ole tietoakaan. Harmaa talous rehottaa kaikkialla, luulen että käsityöharrastajat ovat "kärpäsen paska meressä" kun puhutaan harmaasta taloudesta. Mielestäni parempi että ihmiset tekevät jotain, ja käyttävät aivokapasiteettia, eivätkä vain lepää laakereilla. Pysyypä kansansairaudet loitolla.

      • yhteiskunnan pahuudella

        Niinhän ne muutkin harmaantyön työläiset puolustautuvat sillä kuinka hyvä on että ihmisillä on töitä. Useat täällä ovat kovin vihaisia siitä, että lainrikkojia käräytetään viranomaisille aivankuin se käräyttäjän vika olisi jos sanktioita tulee. Itseppähän ovat kuoppansa kaivaneet!


      • ja kyttääjät
        yhteiskunnan pahuudella kirjoitti:

        Niinhän ne muutkin harmaantyön työläiset puolustautuvat sillä kuinka hyvä on että ihmisillä on töitä. Useat täällä ovat kovin vihaisia siitä, että lainrikkojia käräytetään viranomaisille aivankuin se käräyttäjän vika olisi jos sanktioita tulee. Itseppähän ovat kuoppansa kaivaneet!

        Tiukkapipoiset ihmiset joilla ei ole mitään suhteellisuudentajua puolestaan hakevat neuroottiselle käytökselleen oikeutusta kaiken maailman säännöistä. Jos ei ole tarpeeksi sääntöjä, ne vetävät lisää sääntöjä omasta hatustaan.

        Päivän naurut sain minä ja varmaan moni muukin tästä kerrostalokyttääjän ja joulupukin (=ehtii KAIKKIALLE yhtä aikaa) välimuodosta, joka oikein kerää nimilistoja myyjäisissä :D :D :D :D Kylläpä tuli turvallinen olo. Kyllä nyt riittää verorahaa vanhusten vaippoihin, kun kaikki puseroita kutovat mummelit laitetaan maksamaan veronsa viimeistä senttiä myöten.

        Vielä kun saataisiin samanlaiset kyttääjät vahtaamaan miesten harastustoimintaa!


      • pikkukorjausta
        ja kyttääjät kirjoitti:

        Tiukkapipoiset ihmiset joilla ei ole mitään suhteellisuudentajua puolestaan hakevat neuroottiselle käytökselleen oikeutusta kaiken maailman säännöistä. Jos ei ole tarpeeksi sääntöjä, ne vetävät lisää sääntöjä omasta hatustaan.

        Päivän naurut sain minä ja varmaan moni muukin tästä kerrostalokyttääjän ja joulupukin (=ehtii KAIKKIALLE yhtä aikaa) välimuodosta, joka oikein kerää nimilistoja myyjäisissä :D :D :D :D Kylläpä tuli turvallinen olo. Kyllä nyt riittää verorahaa vanhusten vaippoihin, kun kaikki puseroita kutovat mummelit laitetaan maksamaan veronsa viimeistä senttiä myöten.

        Vielä kun saataisiin samanlaiset kyttääjät vahtaamaan miesten harastustoimintaa!

        tekevät, puhumattakaan näitten tietokoneiden kanssa auttajille, joille tuttu heittää kympin pari. Nauratti muuten sarjassa Ballygisangelin pappi, kun kaikilla kyläläisillä oli jotain "pimeää" ja luulivat, että verotarkastajat olivat kylässä. Löytyipä heiltä yhteishenkeä eikä kateudesta tietoakaan. Fiktiota tietenkn.


      • kateus hukuttaa vaikka kala...
        ja kyttääjät kirjoitti:

        Tiukkapipoiset ihmiset joilla ei ole mitään suhteellisuudentajua puolestaan hakevat neuroottiselle käytökselleen oikeutusta kaiken maailman säännöistä. Jos ei ole tarpeeksi sääntöjä, ne vetävät lisää sääntöjä omasta hatustaan.

        Päivän naurut sain minä ja varmaan moni muukin tästä kerrostalokyttääjän ja joulupukin (=ehtii KAIKKIALLE yhtä aikaa) välimuodosta, joka oikein kerää nimilistoja myyjäisissä :D :D :D :D Kylläpä tuli turvallinen olo. Kyllä nyt riittää verorahaa vanhusten vaippoihin, kun kaikki puseroita kutovat mummelit laitetaan maksamaan veronsa viimeistä senttiä myöten.

        Vielä kun saataisiin samanlaiset kyttääjät vahtaamaan miesten harastustoimintaa!

        Tämä palstan osat kirjottajat käyttäytyvät lapsellisesti. Jokainen huolehtii omat veromaksunsa ymmm...Ei teidän niistä tartte huolehtia. Käykö teil niin kateeksi jos joku mummeli hieman saa tienattua pienen eläkkeensä päälle rahaa. Kyl teidänkin tekis mieli hieman lisätienestiä tehä jos saisitta 500 euroo kuussa. Jos tosiaan tahdotte rahasta hermoilla niin mitäs se ruotsin entinen ministeri tekikään rahankiertona . Kuunnelkaa tämän päivän uutisia. Äriskää siitä siinä sentään puhutaan vähän pikkuisen eri raha summista kun jostain mummelin villapuseroiden myynnistä . Haloo !!!! järki käteen ja vähän inhimillisyyttä näihin keskusteluihin !!! Mihin on kadonnut ihmisten hyvä käytös toisia kohtaan ??? Kysyn vaan !!!


      • ... just onkin..
        kateus hukuttaa vaikka kala... kirjoitti:

        Tämä palstan osat kirjottajat käyttäytyvät lapsellisesti. Jokainen huolehtii omat veromaksunsa ymmm...Ei teidän niistä tartte huolehtia. Käykö teil niin kateeksi jos joku mummeli hieman saa tienattua pienen eläkkeensä päälle rahaa. Kyl teidänkin tekis mieli hieman lisätienestiä tehä jos saisitta 500 euroo kuussa. Jos tosiaan tahdotte rahasta hermoilla niin mitäs se ruotsin entinen ministeri tekikään rahankiertona . Kuunnelkaa tämän päivän uutisia. Äriskää siitä siinä sentään puhutaan vähän pikkuisen eri raha summista kun jostain mummelin villapuseroiden myynnistä . Haloo !!!! järki käteen ja vähän inhimillisyyttä näihin keskusteluihin !!! Mihin on kadonnut ihmisten hyvä käytös toisia kohtaan ??? Kysyn vaan !!!

        Nämä valittajat kyllä tekisivät luultavasti itsekin, jos osaisivat tai viitsisivät. Se on niin, että jos jotain mahdollisuutta ei ole itsellä, ei sitä muillekaan suotaisi. Onpa saatu tästäkin aiheesta kauhea haloo aikaiseksi..


      • joku
        ... just onkin.. kirjoitti:

        Nämä valittajat kyllä tekisivät luultavasti itsekin, jos osaisivat tai viitsisivät. Se on niin, että jos jotain mahdollisuutta ei ole itsellä, ei sitä muillekaan suotaisi. Onpa saatu tästäkin aiheesta kauhea haloo aikaiseksi..

        harrastelijoista ilmoittanut, ettei aio maksaa veroja. Tottakai jokainen järkevä ihminen ilmoittaa tulonsa ja maksaa niistä verot.
        Ne näyttävät tosiaan monet tämän keskustelun kirjoittajista olevan "ulalla" monesta muustakin asiasta, kuten esim. nuo kiellot lehdissä olevien neulemallien käyttämisestä. Täysin luvallista hommaa niiden käyttäminen on, kun sitä ei tee ammatikseen.
        Ns. ammattilaiset ilmeisesti haluavat kaikin eri tavoin säikytellä harrastelijoita aivan kuin siitä olisi heille jotain hyötyä. Ja sitten nämä poropeukalot, jotka eivät osaa itse tehdä mitään, pitävät kaikkein pahinta mekkalaa.


      • oikeasti?
        joku kirjoitti:

        harrastelijoista ilmoittanut, ettei aio maksaa veroja. Tottakai jokainen järkevä ihminen ilmoittaa tulonsa ja maksaa niistä verot.
        Ne näyttävät tosiaan monet tämän keskustelun kirjoittajista olevan "ulalla" monesta muustakin asiasta, kuten esim. nuo kiellot lehdissä olevien neulemallien käyttämisestä. Täysin luvallista hommaa niiden käyttäminen on, kun sitä ei tee ammatikseen.
        Ns. ammattilaiset ilmeisesti haluavat kaikin eri tavoin säikytellä harrastelijoita aivan kuin siitä olisi heille jotain hyötyä. Ja sitten nämä poropeukalot, jotka eivät osaa itse tehdä mitään, pitävät kaikkein pahinta mekkalaa.

        Sinun mielestäsi tekijänoikeuslaki on siis täysin turha? Mitä sillä on väliä, että joku ideoi ja tekee ohjeita ja muut sitten tienaavat rahat ohjeiden avulla. No mitäpä, jos suunnittelisit kivoja neulevaatteita, antaisit ohjeet käyttöön ja me kaikki muut tekisimme niillä rahaa itsellemme ja sinä jäisit ilman korvausta? Olisi varmaan mielestäsi reilua. Varastatko myös kaupasta?


      • ei käsitöiden
        oikeasti? kirjoitti:

        Sinun mielestäsi tekijänoikeuslaki on siis täysin turha? Mitä sillä on väliä, että joku ideoi ja tekee ohjeita ja muut sitten tienaavat rahat ohjeiden avulla. No mitäpä, jos suunnittelisit kivoja neulevaatteita, antaisit ohjeet käyttöön ja me kaikki muut tekisimme niillä rahaa itsellemme ja sinä jäisit ilman korvausta? Olisi varmaan mielestäsi reilua. Varastatko myös kaupasta?

        Ohjeita ei siis saa käyttää opetukseen ym. ja jakaa esim. kopioita tai julkaista ilman lupaa.
        Itse tehdyn käsityön saa myydä, näitä aitojanhan ei ole missään myynnissä. Ja niissäkin pitäisi olla mallisuoja niikuin esim. diorin yms. valmistetuissa laukuissa. Niihinhän ei valmistusohjeita tietääkseni lehdissa tai netissä jaella.


      • enempää
        oikeasti? kirjoitti:

        Sinun mielestäsi tekijänoikeuslaki on siis täysin turha? Mitä sillä on väliä, että joku ideoi ja tekee ohjeita ja muut sitten tienaavat rahat ohjeiden avulla. No mitäpä, jos suunnittelisit kivoja neulevaatteita, antaisit ohjeet käyttöön ja me kaikki muut tekisimme niillä rahaa itsellemme ja sinä jäisit ilman korvausta? Olisi varmaan mielestäsi reilua. Varastatko myös kaupasta?

        asiaan puuttumatta ilmoitan vain, että ota asioista selvää, ennenkuin esität väitteitäsi!
        Loppu kommentistasi on mauton.


      • tasan
        ei käsitöiden kirjoitti:

        Ohjeita ei siis saa käyttää opetukseen ym. ja jakaa esim. kopioita tai julkaista ilman lupaa.
        Itse tehdyn käsityön saa myydä, näitä aitojanhan ei ole missään myynnissä. Ja niissäkin pitäisi olla mallisuoja niikuin esim. diorin yms. valmistetuissa laukuissa. Niihinhän ei valmistusohjeita tietääkseni lehdissa tai netissä jaella.

        tarkkaan oikeassa. Juuri noin nuo säännöt toimivat.


      • kateudesta?
        oikeasti? kirjoitti:

        Sinun mielestäsi tekijänoikeuslaki on siis täysin turha? Mitä sillä on väliä, että joku ideoi ja tekee ohjeita ja muut sitten tienaavat rahat ohjeiden avulla. No mitäpä, jos suunnittelisit kivoja neulevaatteita, antaisit ohjeet käyttöön ja me kaikki muut tekisimme niillä rahaa itsellemme ja sinä jäisit ilman korvausta? Olisi varmaan mielestäsi reilua. Varastatko myös kaupasta?

        Jos minä osaisin suunnitella jotain malleja, ja antisin ohjeet käyttöön, niin ihan vapaasti minun puolestani saisi kuka vaan tehdä niillä rahaa, sehän olisi vain kiva, jos ne mallit muillekkin kelpaisi. Ei pidä aina olla niin kade joka asiasta!!
        Jos taas haluaisin pitää ohjeen ja oikeudet kokonaan itselläni, niin en kai minä silloin sitä mallia minnekkään lehteen laittaisi, vaan tekisin itse ja myisin sikakalliilla. Hihii... ;0)


      • taas joku ääliö asialla
        ei käsitöiden kirjoitti:

        Ohjeita ei siis saa käyttää opetukseen ym. ja jakaa esim. kopioita tai julkaista ilman lupaa.
        Itse tehdyn käsityön saa myydä, näitä aitojanhan ei ole missään myynnissä. Ja niissäkin pitäisi olla mallisuoja niikuin esim. diorin yms. valmistetuissa laukuissa. Niihinhän ei valmistusohjeita tietääkseni lehdissa tai netissä jaella.

        Taas joku tietämätön asialla. Niitä ohjeita ei saa käyttää kaupalliseen käyttöön ja kaupallista käyttöä on niillä ohjeilla tehtyjen tuotteiden myynti.

        Ottakaa nyt hyvänen aika selvää ennenkuin rupeatte neuvomaan muita!


      • kysyn vaan?
        kateus hukuttaa vaikka kala... kirjoitti:

        Tämä palstan osat kirjottajat käyttäytyvät lapsellisesti. Jokainen huolehtii omat veromaksunsa ymmm...Ei teidän niistä tartte huolehtia. Käykö teil niin kateeksi jos joku mummeli hieman saa tienattua pienen eläkkeensä päälle rahaa. Kyl teidänkin tekis mieli hieman lisätienestiä tehä jos saisitta 500 euroo kuussa. Jos tosiaan tahdotte rahasta hermoilla niin mitäs se ruotsin entinen ministeri tekikään rahankiertona . Kuunnelkaa tämän päivän uutisia. Äriskää siitä siinä sentään puhutaan vähän pikkuisen eri raha summista kun jostain mummelin villapuseroiden myynnistä . Haloo !!!! järki käteen ja vähän inhimillisyyttä näihin keskusteluihin !!! Mihin on kadonnut ihmisten hyvä käytös toisia kohtaan ??? Kysyn vaan !!!

        Mihin on hävinnyt mummojen kunniallisuus ja lainkuuliaisuus kun täällä kilvan toitotetaan kuinka on ihan ok jos mummot joukolla rikkoo lakia saadakseen itselleen lisätienistiä. Haloo itselles.


      • ottaisit
        taas joku ääliö asialla kirjoitti:

        Taas joku tietämätön asialla. Niitä ohjeita ei saa käyttää kaupalliseen käyttöön ja kaupallista käyttöä on niillä ohjeilla tehtyjen tuotteiden myynti.

        Ottakaa nyt hyvänen aika selvää ennenkuin rupeatte neuvomaan muita!

        sinäkin selvää noista käyttökielloista, ennenkuin alat haukkua muita keskustelijoita ääliöiksi!


      • tosiaankin
        kysyn vaan? kirjoitti:

        Mihin on hävinnyt mummojen kunniallisuus ja lainkuuliaisuus kun täällä kilvan toitotetaan kuinka on ihan ok jos mummot joukolla rikkoo lakia saadakseen itselleen lisätienistiä. Haloo itselles.

        varma siitä, etteivät nämä mummot tiedä asioiden oikeaa laitaa. Neuvoni on sinullekin, että ota selvää. Kun ohjeiden kopiointi ja käyttäminen kielletään, se tarkoittaa sitä, että niitä ei saa noin käyttää esim. silloin, jos joku kopioi niitä teettääkseen niiden mukaisia vaatteita ja neuleita jossain tehdasmaisesti. Pienimuotoinen vaikkapa myyjäisiin tarkoitettujen neuleiden tekeminen ohjeiden mukaan ei ole siis kiellettyä. Kannattaisi tuo jo uskoa eikä itse levittää väärää tietoa.


    • Anonyymi

      Palmikkosukat niin, minkä paksuista 44 kokoiseen jalkaan mahtuu vielä kenkään? Jos olisi tekijä.

      • Anonyymi

        4-kierteistä lankaa, katso Titityy verkkokaupasta Käreitär tai Regia.
        Ap kysymykseen vastaus: Maksaisin 250 euroa lankojen lisäksi kirjoneulevillatakista.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe