amazonlilja

kituu

te,joilla on amazonlilja huonekasvina,miten hoidatte kukkaanne? oma amazonliljani on alkanut voida huonosti,lehdet nuokkuvat,eivät ole ryhdikkäät niinkuin pitäisi olla,lisäksi kasvi ei ole kukkinut pitkään aikaan.millainen kosteus ja lannoitus?

4

2286

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muumio-67

      Hei!
      Itsellä ollut varmaan 15 vuotta kyseinen kasvi
      joten kaikki on koettu :) Lyhyesti sanottuna
      tuntuu olevan aika vaatimaton hoidon suhteen,
      ei kuki liian suuressa purkissa (jos vaihdat
      mullan niin kukkimista saat odottaa pitkään).
      Ei pidä paahteesta. Pitää lehtien sumuttamisesta.
      Itse lannoitan epäsäännöllisesti. Katso myös
      lehtien alapintoja joskus ettei ole ripsiäisiä.
      Kuihtuneet lehdet pois vasta täysin kuivuneina..
      Kaiken kaikkiaan kaunis ja kiitollinen kasvi
      kunhan maltat odottaa :) Onnea kasvatukseen..

    • muku

      Minulla on Amazonlilja vuoden ,sain kolme mukulaa. Niistä kahteen tuli lehdet. Nyt siinä kummassakin on kukkavanat. Kysyisin mitä tehdää kukkavanoille kun se on kukkinut?

      • Gardenia.jasminoides

        Kukkavanasta poistetaan jäljellä olevat kukinnoiden jäänteet. Niihin kukkavananan kukkapohjasta (siitä nupulasta) lähteviin kukkavarsiin kehittyy joskus siemeniä, mutta niistä monistaminen on niin pitkä projekti, etten sitä kotioloissa suosittele.

        Kukkavanat jätetään paikoilleen ja annetaan kuihtua. Niiden vähän pehmentyessä ne voi kääntää ruukun piilossa olevalle puolelle, kohti lattiaa. Poistetaan kiertämällä mahdollisimman läheltä sipulia, kunhan vanat ovat lopullisesti kuihtuneet.


    • katsojuuret

      Minulla oli viisi mukulaa samassa ruukussa, tuli jotain pikku elikoita jotka söi juuret eikä huuhtelu, mullanvaihto tai myrkyt tehonneet. Muut kuoli, yksi mukula alkoi taas tehdä lehteä juuri kun olin heittämässä pois. Kerran aikaisemminkin oli, mutta en saanut kukkimaan, tämän jälkeen tuskin kokeilen enää. Tutulla puulämmitteisessä talossa viihtyy ja kukkii hyvin, meillä viihtyy juuri päinvastaiset kasvit. Tuo tykkäisi varmaankin talvella viileämmästä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe