Rytmihäiriöisen ruokavalio ja

elämäntavat?

Mulla nyt on noita rytmihäiriöitä ollut vuoden päivät jokaisena päivänä ja kaiken aikaa. Ovat kammioperäisiä ja haittaavat kyllä elämää.
Koska nämä tekevät elämästä jo aika rankkaa jatkuvan väsymyksen kera, ajattelin että jos paneutuisi kaikkeen mikä niitä voisi lieventää.
Voisitteko listata vaikka tähän kaikki rytmihäiriöitä lieventävät tietämänne ruuat, vitamiinit ja onko ollut apua?
Ja sitten nekin jotka ovat lisänneet?
Jos tulisi jotakin uusia vaikka vastaan ja kaikille meille rytmihäiriöistä kärsiville helpotusta: )

20

24967

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A ja O

      Kalaöljyt, magnesium, ubikinoni ja orapihlajauute. Rajoita kahvinjuonti 1-2 kupilliseen päivässä.

      • Ubikinonista, kuten kalaöljystäkin kannattaa valita vahvin vaihtoehto ainakin aluksi!
        Kofeiini nostaa verenpainetta, joten kofeiinittomat juomat ovat parempi valinta.

        Jos häiriöitä tulee aterioinnin jälkeen, kannattaa kokeilla pieniä annoksia useammin päivässä.

        Kävely on hyvä liikuntamuoto :)


      • A ja O
        Minea44 kirjoitti:

        Ubikinonista, kuten kalaöljystäkin kannattaa valita vahvin vaihtoehto ainakin aluksi!
        Kofeiini nostaa verenpainetta, joten kofeiinittomat juomat ovat parempi valinta.

        Jos häiriöitä tulee aterioinnin jälkeen, kannattaa kokeilla pieniä annoksia useammin päivässä.

        Kävely on hyvä liikuntamuoto :)

        Rytmihäiriöiden ehkäisyyn nautitun kalaöljylisän on paikallaan sisältää myös DHA:ta, koska tutkimukset osoittavat, että kalaöljyn rasvahapoista DHA vähentää tehokkaimmin rytmihäiriöitä. E-EPA ei siis kelpaa rytmihäiriöiden ehkäisyyn ja hoitoon.


      • A ja O kirjoitti:

        Rytmihäiriöiden ehkäisyyn nautitun kalaöljylisän on paikallaan sisältää myös DHA:ta, koska tutkimukset osoittavat, että kalaöljyn rasvahapoista DHA vähentää tehokkaimmin rytmihäiriöitä. E-EPA ei siis kelpaa rytmihäiriöiden ehkäisyyn ja hoitoon.

        sisältävät molempia...

        E-EPA -valmisteita kaiketi käytetään esim. masennusoireiden helpottamiseen.


    • Sinus takykardiasta kärsivä

      Itselläni on kohta vuoden ollut lisääntyvässä määrin tätä ongelmaa, koko elämän on ollut liian nopeasti rasituksessa kohoava pulssi; nousee heti yli 200.

      Sykettä nostaa:
      Alkoholi: yli kaksi annosta, eikä missään nimessä kannata yrittää nukkumaan kahta tuntia ennen viimeisen annoksen nauttimista, koska ainakin itsellä syke pysyy yli sadan kunnes alkoholi on poistunut elimistöstä.

      Kahvi: yli kaksi kuppia päivässä. Jos juo viimeisen ennen neljää, se ei häiritse enää illalla.

      Energiajuomat: Välttele niitä

      Suklaa tai mikä tahansa kofeiinipitoinen nostaa sykettä, myös kolajuomat sotkevat rytmin.

      Raskaat ruoat. Pihvit, makkarat, rasvaiset ruoat ovat kaikki taaksejäänyttä elämää.

      Burana nostaa itselläni sykettä, samoin Duact ja muutamat yskänlääkkeet.

      Liikunta, joka nostaa sykettä, on syytä rajoittaa maksimissaan neljä tuntia ennen aiottua nukkumaanmenoaikaa. Ainakin itsellä syke ei ehdi muuten palautua normaaliksi. (sydämeni on tutkittu, se on kunnossa verenpainetta lukuunottamatta: syön Atacandia verenpaineeseen ja saan käyttää propralia tarvittaessa sykkeen rauhoittamiseen).

      Jännitys, valvominen, liian vähäinen uni häiritsevät sykettä.

      STRESSI. Oma elämäntilanteeni on sellainen, että viimeisten kahden vuoden aikana työpaikka on muuttunut vankilamaiseksi leiriksi, läheisiä on kuollut, on jatkuva kiire. Nämä tekijät vaikuttavat henkisellä tasolla siihen, että sydämeni oireilee, joskin vaarattomasti, niin epämukavasti. Stressiä ei voi estää, mutta sitä voi yrittää hallita.

      Miten vältän rytmäreitä?

      Yritän nukkua tarpeeksi. Rauhoitun ennen nukkumaanmenoa. En harrasta kuin levollista liikuntaa, pitkiä kävelylenkkejä.

      Vältän kofeiinia ja särkylääkkeitä. Menkkojen aikaan olen huomannut, että kipu pahentaa tilannetta enemmän kuin Burana.

      Magnesiun auttaa joitakin ihmisiä, minulla se ei ole tehonnut. Samoin orapihlajauute auttaa joitakin, minulla se ei vaikuta.

      Epäilen, että oma ongelmani on korvienkin välissä. Jos illalla oikein "kuullostelee", lyökö se sydän nyt oikein vai ei, niin kyllähän se alkaa lyödä miten sattuu puhtaasti jännityksestä.

      Hanki virikkeitä, uusia asioita, muuta ajateltavaa.

    • Listaa...

      Itselläni tykytystä aiheuttaa:
      - kofeiinipitoiset juomat. Ajoittain joudun lopettamaan pariksi viikoksi kokonaan kahvin juonnin
      - punaviini ja konjakki
      - olutkin ehkä jossain määrin
      - magnesium, joka lisäksi tekee erittäin ilkeän tunteen sydämeen aamuyöstä. Kerran luulin jo kuolevani. Mutta älysin lopettaa ajoissa Mg-pitoiset luontaistuotteet
      - mineraalisuolat siis koska niissä on magnesiumia
      - nesteenpoistaja Hydrex Semi aiheuttaa kurjan olon ja saa pumpun voimaan tosi huonosti. Kesällä lopetin sen käytön ja eron huomasi heti
      - jos olen kauan syömättä alkaa tykytys
      - toisaalta, jos syön nälkäisenä tuhdin aterian alkaa siitäkin tykytys. Itse olen päätellyt, että verensokerin vaihtelut olisivat minulla eräs syy

      Käytän beetasalpaajaa Spesicor. Se on auttanut tavattomasti.

      En ole keksinyt mitään ainetta, joka suorastaan vähentäisi. Aina olen syönyt paljon kalaa ja silloin kun en kalaa syö otan kalaöljyä.

      • Anonyymi

        Tykytys ei ole mielestäni varsinainen rytmihäiriö. Muutenhan kaikki liikunta olisi yhtä rytmihäiriötä. Sydän lyö erinäisistä syistä joskus nopeammin tai voimakkaaman tuntuisesti ilman että se on mikään häiriö. Yleensä on syy. Raskas ruokailu, liikunta, valvominen etc. Toinen juttu on svt joka on rytmihäiriö vaikka syke on tasainen mutta yleensä yli 200 lyöntiä min.
        Yleensä rytmihäiriö on että sydämen syke vaihtelee, sydän ns muljahtelee, jättää väliin lyöntejä ja sitten kovempi lyönti tai täysin sekaisin oleva rytmi kuten eteisvärinä. Toki myös tykytys on inhottava juttu mutta täysin vaaraton.


    • lisää jos tulee mieleen

      Hienoja neuvoja olette antaneet, osan tiedänkin mutta moni asia ihan uusi juttu, josta en ole rytmihäiriöiden yhteydessä ikinä kuullutkaan: )

      Mainitsen tähän muuten yhden joka aiheuttaa rytmihäiriötä itselläni on aspiriini. Vaikka sanotaan että se olisi hyväksi sydämelle, mutta käsittääkseni se laimentaa verta ja jos hb on kiikun kaakun, tulee lisälaskusta pompottelua.


      Laittakaa lisää vinkkejä, jos tulee mieleen : )

      • onko muilla?

        oon huomannut, että joskus kun aivastan niin sen jälkeen saan hetkeks aikaa tykytyksen päälle tai joskus lisäreitä. ootteko muut huomannut samaa?
        mulla kans tulee melkei päivittäin ruuan jälkeen sinustatakykardia(?). joskus nousee vaan sadan pintaan ja joskus hakkaa 120-130. nykyään jännitän aina syömistä kun tiedän et silloin aina tulee tykytys, mikä tietysti pahentaa asiaa..hienoa. nyt lääkärin kans ollut puhetta et jos otan päivittäiseen käyttöön 10mg propralia joksikin aikaa että pääsen irti tykytyksistä. ja joskus rasituksessa tunnen pari pientä lisäriä ja joskus saan tykytyksen rasituksessa.
        jos saisin vaihtaa lisälyönnit ja tykytykset johki toiseen vaivaan niin tekisin sen ilomielin..mielummin kärsisin jostain ylävatsavaivoista tms. mikä ei rajoita elämää päivittäin...:( ikää vasta 25 ja mietin et tätäkö tää on lopun ikää.päivittäin pelkään koska saan jonkun pahemman rytmihäiriön..


      • puheenollen
        onko muilla? kirjoitti:

        oon huomannut, että joskus kun aivastan niin sen jälkeen saan hetkeks aikaa tykytyksen päälle tai joskus lisäreitä. ootteko muut huomannut samaa?
        mulla kans tulee melkei päivittäin ruuan jälkeen sinustatakykardia(?). joskus nousee vaan sadan pintaan ja joskus hakkaa 120-130. nykyään jännitän aina syömistä kun tiedän et silloin aina tulee tykytys, mikä tietysti pahentaa asiaa..hienoa. nyt lääkärin kans ollut puhetta et jos otan päivittäiseen käyttöön 10mg propralia joksikin aikaa että pääsen irti tykytyksistä. ja joskus rasituksessa tunnen pari pientä lisäriä ja joskus saan tykytyksen rasituksessa.
        jos saisin vaihtaa lisälyönnit ja tykytykset johki toiseen vaivaan niin tekisin sen ilomielin..mielummin kärsisin jostain ylävatsavaivoista tms. mikä ei rajoita elämää päivittäin...:( ikää vasta 25 ja mietin et tätäkö tää on lopun ikää.päivittäin pelkään koska saan jonkun pahemman rytmihäiriön..

        niin itselläni on ollut joskus (loppuivat pari vuotta sitten) sellaisia outoja sydämen lyöntejä, että se on tuntunut jotenkin kurkussa ja tullut refleksinomainen yskäisy.

        Näitä tuli usein saunassa, löylynoton alkuvaiheessa mutta tuli muutenkin. Nyt olen syönyt kohta 2 v beetasalpaajia, että olisikohan sen takia jääneet pois. Tai kuka sen tietää, voivat ne tulla takaisinkin.


    • Neuroottinen pingottaja

      Kohtalotovereita näemmä riittää:

      Viime vuonna alkoi yhtäkkiä sydän tykytellä ja verenpaine nousi kummiin lukemiin 220/130. Olin ollut 10 vuotta verenpaineseurannassa lukemien ollessa 150-190/85-100. Sairaalareissuhan siitä tuli ja totesivät pulssinkin olevan yli 140 silloin. Sain verenpaineeseen lääkkeet ja kamalan varoitussaarnan siitä, että päässäni on nyt verenpaineen takia suonet venyneet ja voin hetkenä minä hyvänsä saada aivoverenvuodon, kun on vuosia ollut verenpaineseurannassa mutta lääkkeittä. Työpaikkalääkäri ei uskonut verenpainelääkkeisiin, tämä hoitava lääkäri taas uskoo.

      Nyt elän jo kuin pyhimys: ei kolajuomia, pari kuppia kahvia päivässä, ei lihaa, paljon salaatinlehtiä ja sipulia (ainoat kasvikset mitä voin syödä), paljon banaania (ainoa hedelmäni). Ei valkoisia jauhoja, ei riisiä, ei pastaa, ei perunaa, ei leipää. (ravintoterapeutin laatima ruokavalio).
      Nämä helpottavat elimistöä pysymään rasittumattomassa tilassa. Ruokavalion keventäminen helpottaa sydäntä ja rauhoittaa sykettä. Lisäksi syön kalaölyjä, magnesiumia ja kalkkia.

      Yksi juttu, mihin vielä pitäisi pystyä vaikuttamaan on oma pää. Kun pelkään nyt sitten ihan tosissani sitä, miten ne verisuonet siellä päässä voivat. Onneksi verenpainelääkkeet ovat tehneet lopun päänsäryistä ja korvien soimisesta (paitsi stressitilanteissa tai jos lipsun elämäntavastani).

      Seuraavat asiat rauhoittavat kummasti:

      Rooibos tee illalla. Samoin Clipperin rauhoittava tee.
      Saunomisen välttäminen illalla. Ainakin itselläni se nostaa sykettä niin, että korvissakin sykkii.
      Seksin välttäminen illalla: sekin valitettavasti kiihdyttää pulssin liiaksi, eikä rauhoitu ennen nukkumaanmenoa.

      Kun tätä viestiketjua lukee, niin tärkeintä ja olennaisinta mielestäni on riittävän unen saanti. Iltaisten rytmihäiriöiden karsiminen minimiin helpottaa elämää kummasti. Päivällä ei ehdi onneksi kuulostella niin paljon. Paitsi tänään palaverissa yt-neuvottelu-uutinen sai sykkeen kattoon ja sitä sitten kuulostelin loppupalaverin:) Nyt se on jo rauhoittunut, vaikka se vielä tunti sitten sykki ihan mielettömästi.

      Minullakin on sydän tutkittu useampaan otteeseen ja sen pitäisi olla ihan kunnossa. Pari kertaa olen yöllä lähtenyt sairaalaan, kun asia oli vielä uusi. Silloin otettiin filmit ja todettiin verikokeistakin, että huolta ei ole. Nuorempana olin vapaaehtoisena koe-eläimenä paastotutkimuksessa. Olin kuulemma ainoa koehenkilö, jonka verenpaine ja pulssi nousivat tasaisesti koko päivän, kun joutui makaamaan paikoillaan passiivisesti....

      Nyt pystyn jo nukahtamaankin, vaikka pulssi olisi vähän koholla. Aikaisemmin se pelotti, nyt alan olla tottunut. Tosin tiedän, milloin on yöllä ollut syke koholla. Näen aina silloin hurjia ja kummallisia seikkailu-unia.

      Ehkä nämä paine-ja sykeasiat ovat yksilöllisiä. Minulla on Hg 160 eli paksu veri. Vaikuttaakohan se asiaan?

      • A ja O

        > paljon salaatinlehtiä ja sipulia (ainoat
        > kasvikset mitä voin syödä), paljon banaania
        > (ainoa hedelmäni).

        Mistähän syystä näin rajoitettu ruokavalio?


      • Neuroottinen pingottaja
        A ja O kirjoitti:

        > paljon salaatinlehtiä ja sipulia (ainoat
        > kasvikset mitä voin syödä), paljon banaania
        > (ainoa hedelmäni).

        Mistähän syystä näin rajoitettu ruokavalio?

        En pysty syömään muita kasviksia.
        Vielä ei ole saatu selville, onko kyse säilöntäaineallergiasta vai vain niiden kasvisten ja hedelmien sisältämistä allergeeneista.
        Kreetalla pystyin syömään jopa paikallisesti tuotettua tomaattia ja paprikaa, Suomessa vastaava aiheuttaa hengitysoireita ja veristä ihottumaa.

        Sitrukset, punaiset hedelmät ja kasvikset sekä marjat ovat kaikkein pahimpia. Muita voin välillä kokeilla, kunhan varaudun vatsaoireisiin ja kipeisiin aftoihin ja rakkuloihin suussa.


    • rytmärit kuriin

      EI:

      Kahvi, tupakka, alkoholi, aerobic, juokseminen, stressi, väsymys, ylensyönti, nälkä, verensokerin heitot, valkoiset jauhot, sokeri, mallas, kiihtyminen, aggressiivisuus, itkeminen, pelästyminen, suklaa, colat, piristeet, pseudoefedriini, tauriini, epäsäännöllinen elämä, purukumi, eläinperäiset rasvat.

      KYLLÄ:

      käveleminen, tumma leipä, magnesium, orapihlajauute, 8 tunnin unet, vihreä tee, terveysteet, maitohappobakteeri (rauhoittaa vatsaa, rauhoittaa ylimääräisiä rytmäreitä), kasvisruokavalio, kalaöljy, kala, hyvät rasvat.

    • kokemusta löytyy!

      Itsellä tulee lisälyöntejä jos selkäranka oikein jumissa,hieman jumppaa ja venyttelyä niin syke laskee parillakymmenellä.Toki muutkin tässä keskustelussa mainitut aiheuttaa lisäreitä.Parasta oli säännöllinen elämänrytmi ja olla miettimättä sydäntä,ei se kyllä itselläni aina onnistu.

      • mie myös

        En ole kaikesta edellä mainitusta saanut mitään apua vielä, mutta yksi josta saan varmasti rytmihäiriön on tietokone, kännykkä, voimajohdot, äitini ( tunnekuohut), kahvi, sokeri, vehnäjauhot ja tietysti valvominen sekä tressi.


    • unisex

      Entäs sexi ? poistaako se rytmärin vai saatko hepulikohtauksen ? Riittävä lepo se kaiken tärkein ja magnesium

    • Cardiomyopatia

      Monille tulee rytmihäiriöitä kalaoljystä ja rasvaisesta kalasta. Minullakin tämä pätee. Sydänlihas käyttää energianlähteenä huomattavassa määrin rasvoja, joten niiden nauttiminen on tärkeää. Jos en nauti riittävästi rasvoja, niin pumppu tuntuu menevän "sekaisin". Näistä asioista ei juuri "terveys"-palstoilla puhuta.

    • voimistunut

      Itse olen käyttänyt FitLine ravintolisiä vuoden päivät,ja rytmihäiriöt ovat taaksejäänyttä elämää.Aamulla juodaan veteen sekoitettu jauhe joka sisältää siis B-vitamiineja,kofeiinia,c-vitamiineja,ja kuituja eri purkista,illalla sinkkiä,ja mineraaleja sisältävä.Jauhe imeytyy solutasolle asti,sopii kaikille,eikä sydän vaivaa enää.Suosittelen lämpimästi.Eli optimaalisetti,ja netin kautta on tilattavissa,Saksalaisia laadukkaita,tutkittuja tuotteita,mm.urheilijat eri puolilla maailmaa käyttävät näitä.

    • voimistunut

      Niin minullakin oli siis kyseessä kammioperäiset rytmihäiriöt johtuen vasemmen kammion vaurioista,arpikudoksesta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      27
      3773
    2. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      298
      3479
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      29
      2341
    4. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      34
      2130
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      135
      2026
    6. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      50
      1779
    7. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      120
      1771
    8. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1495
    9. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      2
      1363
    10. Väliämme on noin 6 km

      Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä
      Ikävä
      9
      1246
    Aihe