Pelko perinnöllisyydestä

äidin tyär

Äidillä todettiin dementia 2001, kun hän oli 59 vuotias. Diagnoosi muuttui Alzheimeriksi 2006 keväällä. Äidillä on ollut myös skitsofreniaa ja masennusta. Hän myös on juonut ennen syntymääni paljon. Isäni kuoli 1986 ja äiti on sen jälkeen ollut omien muistojeni mukaan "sairas". En nyt sen kummemmin halua muistella niitä asioita, mutta onko teillä kokemuksia tai tietoa kuinka tod.näk. on että Alzheimer periytyy? Auttaako todella, että yrittää käyttää aktiivisesti aivojaan? Esim. ahkera opiskelu oisko hyvä asia? Vaikuttaako ylipaino?? Olen nyt 26 ja mietin kohta itseni kipeäksi tätä asiaa. Tiedän, että on tyhmää murehtia asioita ennalta, mutta tiedätte miten kauhea sairaus se on ja minua pelottaa.

1

593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummo-ihminen

      Ei sinun tarvitse olla huolissasi kuule, mahdollisuus että " perit" sen äidiltäsi on häviävän pieni -
      jos jaksat niin tue äitiäsi, ajattele miltä hänen pirstoutunut maailmansa täytyy tuntua.
      Ja joo: aivoja kannattaa kyllä käyttää - ei se yksin mitään auta mutta ei myöskään pahenna asioita.
      Minun isälläni oli alziz ja tässä nyt istuin 60 kymppisenä eikä taudista tietoakaan - välistä minun - niin kuin muidenkin päät luultavasti muistuttavata enempi heinähäkkiä eli joskus tulee muistikatkoja mutta niitä tulee nuoremmillekin - nimet, paikat muistan ihan hyvin.
      Tsemppia vaan opiskeluun äläkä mieti liikoja
      ( helppoa tietysti sanoa) .... .-)))

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe