Pelko perinnöllisyydestä

äidin tyär

Äidillä todettiin dementia 2001, kun hän oli 59 vuotias. Diagnoosi muuttui Alzheimeriksi 2006 keväällä. Äidillä on ollut myös skitsofreniaa ja masennusta. Hän myös on juonut ennen syntymääni paljon. Isäni kuoli 1986 ja äiti on sen jälkeen ollut omien muistojeni mukaan "sairas". En nyt sen kummemmin halua muistella niitä asioita, mutta onko teillä kokemuksia tai tietoa kuinka tod.näk. on että Alzheimer periytyy? Auttaako todella, että yrittää käyttää aktiivisesti aivojaan? Esim. ahkera opiskelu oisko hyvä asia? Vaikuttaako ylipaino?? Olen nyt 26 ja mietin kohta itseni kipeäksi tätä asiaa. Tiedän, että on tyhmää murehtia asioita ennalta, mutta tiedätte miten kauhea sairaus se on ja minua pelottaa.

1

625

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummo-ihminen

Ei sinun tarvitse olla huolissasi kuule, mahdollisuus että " perit" sen äidiltäsi on häviävän pieni -
      jos jaksat niin tue äitiäsi, ajattele miltä hänen pirstoutunut maailmansa täytyy tuntua.
      Ja joo: aivoja kannattaa kyllä käyttää - ei se yksin mitään auta mutta ei myöskään pahenna asioita.
      Minun isälläni oli alziz ja tässä nyt istuin 60 kymppisenä eikä taudista tietoakaan - välistä minun - niin kuin muidenkin päät luultavasti muistuttavata enempi heinähäkkiä eli joskus tulee muistikatkoja mutta niitä tulee nuoremmillekin - nimet, paikat muistan ihan hyvin.
      Tsemppia vaan opiskeluun äläkä mieti liikoja
      ( helppoa tietysti sanoa) .... .-)))

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!

Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem
      Maailman menoa
      32
      2638
    2. Yksi kuoli nokkakolarissa

Asiasta YLEn verkkosivuilla uutinen klo 23.02. Oliko itsemurha?
      Oulainen
      11
      1347
    3. Helvetistä ei ole paluuta

Kun ihminen laskeutuu kuolleiden maailmaan, kauhujen valtakuntaan ja tuonelan ovet sulkeutuu kiinni, se on karu tunne ku
      Idän uskonnot
      337
      1048
    4. Mikä on kaivattusi ammatti

entäpä sinun? 💶
      Ikävä
      45
      952
    5. Terveisiä vanhemmalle

J-miehelle. Ehkä nähdään vielä 😉
      Ikävä
      45
      894
    6. Järjetön Topi-ilta

Lisää tappiota konkurssipesälle. Miten voi olla mahdollidta , että annetaan järjestää tämä. Sorsakoski pyörii haudassaan
      Ähtäri
      20
      859
    7. Miksi nainen nukut huonosti

Onko sulla jotakin huolia, vai jotakin miestäkö mietit? Vai tunnemaailmassako velloo? Ajatteletko koskaan minua? Paljo
      Ikävä
      61
      774
    8. Niin siinä Kävi

Ettemme koskaan saaneet toisiamme
      Ikävä
      44
      750
    9. Halutaan toisiamme

Mutta se on Salaisuus❤️
      Intohimo
      44