Koiran tuonti ulkomailta??

ferro

Kertokaas nyt,jotka olette tuoneet koiria ulkomailta,miten se käytännössä toimii.
Kiinnostusta olisi hakea japaninpystykorva tanskasta,saksasta tai muualta mahdollisesti,mutta mihin kaikkeen täytyy varautua ja miten olette itse toimineet.

29

1437

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on tuontikoira

      Saksasta. Löydettiin hyvä kasvattaja, varattiin pentu ja 3,5kk ikäisenä kasvattaja lähetti lentokoneella pennun Suomeen. Pennulla piti olla rabies rokotus, terveystarkastus, passi ja olikohan vielä jokin loishäätö. Ja tietysti lentoboxi. Kasvattajahan ne tietty joutuu hommaamaan ja hänellehän siitä tulee vähän ylimääräistä hommaa, mutta meillä sujui ongelmitta. Ja me tietysti maksoimme nuo kaikki pennun lisäksi. Kasvattajasta oli tutun kautta ennestään kokemuksia, joten ei ihan ostettu sikaa säkissä.

    • .....

      Huijauksen mahdollisuus on aina suuri... joten käytä aina ennalta tunnettua kasvattajaa.

    • reunalla

      yhteyttä ulkomaisiin kasvattajiin.

    • reunalla
      • terristi

        ei tuo että on kennelsivujen linkki jossain isolla linkkilistalla, tee kasvattajista luotettavia. Kyllä luotettavat siteet kasvattajaan pitää luoda hieman eri tavalla. Esim. jenkeistä on todella vaikeaa tuoda rotukoiraa jos sinulla ei ole "suosittelijaa".

        Olitko se sinä joka täällä ja lemmikkipalstoilla crosspostasit jotain vastaavia linkkilistoja ihan järkkyjä määriä jokin aika sitten?


      • reunalla
        terristi kirjoitti:

        ei tuo että on kennelsivujen linkki jossain isolla linkkilistalla, tee kasvattajista luotettavia. Kyllä luotettavat siteet kasvattajaan pitää luoda hieman eri tavalla. Esim. jenkeistä on todella vaikeaa tuoda rotukoiraa jos sinulla ei ole "suosittelijaa".

        Olitko se sinä joka täällä ja lemmikkipalstoilla crosspostasit jotain vastaavia linkkilistoja ihan järkkyjä määriä jokin aika sitten?

        Voisitko toistaa toisen kerran?


      • reunalla
        terristi kirjoitti:

        ei tuo että on kennelsivujen linkki jossain isolla linkkilistalla, tee kasvattajista luotettavia. Kyllä luotettavat siteet kasvattajaan pitää luoda hieman eri tavalla. Esim. jenkeistä on todella vaikeaa tuoda rotukoiraa jos sinulla ei ole "suosittelijaa".

        Olitko se sinä joka täällä ja lemmikkipalstoilla crosspostasit jotain vastaavia linkkilistoja ihan järkkyjä määriä jokin aika sitten?

        luotettavat siteet luodaan kasvattajiin jos sinä et itse osaa asiaasi esittää?
        Muuten onko sinun mielestäsi noilla sivuilla hyviä koiria?


      • molossi
        reunalla kirjoitti:

        luotettavat siteet luodaan kasvattajiin jos sinä et itse osaa asiaasi esittää?
        Muuten onko sinun mielestäsi noilla sivuilla hyviä koiria?

        On siellä.Löytyy minunkin roduistanikin erittäin hyviä.

        Mutta helppo se on sanoa,kun tietää.
        Jos ei tiedä,ei niinkään helppoa.Joka lähtöön kun löytyy paikasta kuin paikasta,valitettavasti ;)


      • terristi
        reunalla kirjoitti:

        luotettavat siteet luodaan kasvattajiin jos sinä et itse osaa asiaasi esittää?
        Muuten onko sinun mielestäsi noilla sivuilla hyviä koiria?

        eivät ole suosiossani, varmasti siellä on hyviäkin koiria mutta kukapa koiriaan netissä haukkuisi ;)

        Siteiden luomiseen menee aikaa ja pohja luodaan jo täällä kotimaassa. Kannattaa tutustua täällä kasvattajiin ja mahdollisesti sellaiseen joka on tuonut koiran ulkomailta, tällainen kasvattaja käy myös suosittelijasta.

        Molossin ohjeeseen sen verran korjausta että tuontimääräykset on nykyisin Eviran sivuilla.


      • reunalla
        terristi kirjoitti:

        eivät ole suosiossani, varmasti siellä on hyviäkin koiria mutta kukapa koiriaan netissä haukkuisi ;)

        Siteiden luomiseen menee aikaa ja pohja luodaan jo täällä kotimaassa. Kannattaa tutustua täällä kasvattajiin ja mahdollisesti sellaiseen joka on tuonut koiran ulkomailta, tällainen kasvattaja käy myös suosittelijasta.

        Molossin ohjeeseen sen verran korjausta että tuontimääräykset on nykyisin Eviran sivuilla.

        pääseekö noille sivuille ihan kuka tahansa koirien kasvattaja,vai onko sinne joku ranking lista?


    • molossi

      Elikäs,jos haluat hyvän koiran ja luotettavalta kasvattajalta,niin tieto on valttia.Toki ilman tietoakin (kasvattajasta),mutta riski on suurempi.On esim.maita (terristikin viittasi),joista ei hyvää koiraa saa kovinkaan helposti,ellei ole "suosittelijaa".Aina on hyvä,jos löytyy joku,joka voi kasvattajaa suositella.Aina se ei ehkä onnistu,joten silloin täytyy luoda se oma mielikuva.Parasta jos pääsee paikanpäälle,mutta sekin on hankalaa ja kallista,jos kasvattaja on todella kaukana.

      Jotain kuvaa voi muodostaa kotisivujen perusteella,mutta siinäkin on se huono puoli,että yleensähän ne antavat vain tietenkin positiivisen kuvan.
      Eli viimekädessä jos kontakteja ei ole,kaikki jää oman vaistojen varaan.
      Joten kasvattajan kanssa on hyvä "keskustella" paljon,ennen ostopäätöstä.

      Kun sopiva kasvattaja on löytynyt,niin sitten pitää ottaa selvää niin Suomeen tuontimääräyksistä (maatalousministeriön tuonnista kertovat sivut,ja aina voi soittaa myös),sekä selvittää sen maan määräykset,mistä koiran tuo,siis vientimääräykset tarkoin.

      Sitten on mietittävä miten tuo.Hakeeko itse vai tuleeko pentu jonkun mukana tai lentokoneella.Niistä on omat määräyksensä,joten kannattaa selvittää ne tarkoin ko.yhtiöltä,millä on tuomassa tai pentu tuodaan.
      Jos hinnasta välittää,niin kannattaa vertailuttaa lentoyhtiöitä,mutta myös selvittää lentojen pituus ja mahd.välilaskut.

      Jos pentua ja kasvattajaa ei pääse katsomaan,niin riskit on suuremmat kuin kotimaasta ostettaessa.Ainakin rahallisesti,koska kustannuksineen hyvältä kasvattajalta on usein kallista.
      Myös jos itse on "aloittelija",niin käytännössä jos tulee jotain propleemia,niin helpompi on aina kommunikoida kasvattajan kanssa,joka on "lähellä".

      Mutta tuonti on siis yksi tapa hankkia koira.Onnistuessaan oikeinkin hyvä.
      Vielä jos yrittää hankkia jalostusmielessä,niin olisi sitten onnistuessaan rodullekin erinomaista ;)

      • "luotettavalta"

        Ostin "luotettavalta" ulkomaalaiselta kasvattajalta rotukoiranpennun. Piti maksaa sekä koira että rahti etukäteen, koska minä en ollut myyjälle tunnettu. Maksoin pankin kautta ja siitä on tosite. Olen odottanut puoli vuotta eikä pentu ole tullut vieläkään. Se oli luovutusikäinen ja rokotettu maksaessani. Myyjä väittää, ettei ole saanut rahaa. Pankki ilmoittaa, että raha on mennyt ja näen sen tiliotteestanikin. Tein sikäläiselle poliisille ilmoituksen petoksesta. Poliisi oli kysynyt myyjältä ja tämä oli sanonut, ettei ollut saanut rahaa. Poliisi ilmoitti tämän minulle kirjeitse ja samalla kertoi, että ei ole poliisijuttu vaan yksityisoikeudellinen. Huonot mahdollisuudet käydä oikeutta ulkomailla. Sinne meivät rahat. En usko, että saan sieltä ikinä koiraa.


      • reunalla
        "luotettavalta" kirjoitti:

        Ostin "luotettavalta" ulkomaalaiselta kasvattajalta rotukoiranpennun. Piti maksaa sekä koira että rahti etukäteen, koska minä en ollut myyjälle tunnettu. Maksoin pankin kautta ja siitä on tosite. Olen odottanut puoli vuotta eikä pentu ole tullut vieläkään. Se oli luovutusikäinen ja rokotettu maksaessani. Myyjä väittää, ettei ole saanut rahaa. Pankki ilmoittaa, että raha on mennyt ja näen sen tiliotteestanikin. Tein sikäläiselle poliisille ilmoituksen petoksesta. Poliisi oli kysynyt myyjältä ja tämä oli sanonut, ettei ollut saanut rahaa. Poliisi ilmoitti tämän minulle kirjeitse ja samalla kertoi, että ei ole poliisijuttu vaan yksityisoikeudellinen. Huonot mahdollisuudet käydä oikeutta ulkomailla. Sinne meivät rahat. En usko, että saan sieltä ikinä koiraa.

        että mistä maasta ja keneltä,täytyyhän sulla olla tuolle tarinalle vakuus että sitä voi pitää luotettavana?


      • molossi
        "luotettavalta" kirjoitti:

        Ostin "luotettavalta" ulkomaalaiselta kasvattajalta rotukoiranpennun. Piti maksaa sekä koira että rahti etukäteen, koska minä en ollut myyjälle tunnettu. Maksoin pankin kautta ja siitä on tosite. Olen odottanut puoli vuotta eikä pentu ole tullut vieläkään. Se oli luovutusikäinen ja rokotettu maksaessani. Myyjä väittää, ettei ole saanut rahaa. Pankki ilmoittaa, että raha on mennyt ja näen sen tiliotteestanikin. Tein sikäläiselle poliisille ilmoituksen petoksesta. Poliisi oli kysynyt myyjältä ja tämä oli sanonut, ettei ollut saanut rahaa. Poliisi ilmoitti tämän minulle kirjeitse ja samalla kertoi, että ei ole poliisijuttu vaan yksityisoikeudellinen. Huonot mahdollisuudet käydä oikeutta ulkomailla. Sinne meivät rahat. En usko, että saan sieltä ikinä koiraa.

        Tätä voisi kutsua juuri yhdeksi niistä "suuremmista riskeiksi",joista mainitsin ;),valitettavasti.

        Tähän täytyy kuitenkin sanoa,että kuulinpa juuri kesällä tapauksesta,jossa homma oli toisinpäin...
        Tässä tapauksessa siis huonoa mainosta suomalaisille koiranostajille...


      • pankin kautta, mihin rahat
        "luotettavalta" kirjoitti:

        Ostin "luotettavalta" ulkomaalaiselta kasvattajalta rotukoiranpennun. Piti maksaa sekä koira että rahti etukäteen, koska minä en ollut myyjälle tunnettu. Maksoin pankin kautta ja siitä on tosite. Olen odottanut puoli vuotta eikä pentu ole tullut vieläkään. Se oli luovutusikäinen ja rokotettu maksaessani. Myyjä väittää, ettei ole saanut rahaa. Pankki ilmoittaa, että raha on mennyt ja näen sen tiliotteestanikin. Tein sikäläiselle poliisille ilmoituksen petoksesta. Poliisi oli kysynyt myyjältä ja tämä oli sanonut, ettei ollut saanut rahaa. Poliisi ilmoitti tämän minulle kirjeitse ja samalla kertoi, että ei ole poliisijuttu vaan yksityisoikeudellinen. Huonot mahdollisuudet käydä oikeutta ulkomailla. Sinne meivät rahat. En usko, että saan sieltä ikinä koiraa.

        hävisi.

        Varmempaa on lähettää varausrahat, vaikka kirjeessä, kuin ulkomaalaiselle tilille tietokoneen kautta.
        Ja loput rahat suoraan käteen, pentua hakiessa.

        Useinhan se pankkimaksu onnistuu, mutta olen kuullut hieman eri juttuakin. Pankkien on lisäksi muka hankala selvittää Suomesta, menikö ne perille vai ei.
        Eli ne sun rahat on voinut jäädä kiertämään bittinä pitkin galaksia.


    • kun otat yhteyttä ensin

      Suomalaiseen ko. rodun kenneliin.
      Moneen kenneliin on tuotu ulkomailta ns. uutta verta ja niillä on kokemusta, mistä saa hyvälaatuisia koiria.
      Eli joku kenneli saattaisi olla kiinnostunut yhteistyöstä sinun kanssasi, jos haluaisit käyttää sitä tuontikoiraasi sitten jatkossa vaikka ko. kennelin koirien kanssa jalostukseen. Eli silleen siitä hyötyy koko Suomen koirakanta. Ns. sisäsiittoisuusaste pienenee.
      Kenneleillä kun on useimmiten suhteita jo valmiiksi ulkomaille, niin he voivat suositella sinua.

      Summassa hankkimalla saat hyvässä lykyssä kalliin, kaikilla sairausgeeneillä varustetun koiran.

      Itse sain tällä menetelmällä koiran. Tosin asiat rullasi hieman eri reittiä alkuun, mutta noin se meni sitten lopuksi.
      Itse hakien koira tulee paljon halvemmaksi, kuin lentorahtina.

    • on meillä

      eli meidän koira on haettu saksasta. ongelma oli se, että saksalaisten on vaikea uskoa, että suomeen tuodessa pitää koiralla olla rabies rokotus, kun muihin eurooppalaisiin maihin (paitsi Ruotsiin) sitä ei tarvitse olla.

      kasvattaja ei uskonut meitä, joten uhkasimme jättää koiran hakematta, jolloin kasvattaja soitti suomen suurlähetystöön saksassa tms. ja viesti meni vihdoin perille.

      Koiramme on metsästyskoira ja emme osanneet varautua siihen, että saksassa ko. koirien hännät useimmiten typistetään, joten kaikki näyttelyt yms. olemme samatien voineet unohtaa. Tämä olisi kasvattajan mukaan ollut mahdotonta myös etukäteen estää, sillä kasvattaja valitsee pennulle omistajat myöhemmin luonteen ja perheen harrastusten yms. mukaan, kun hännät kuitenkin typistetään saksassa pian syntymän jälkeen.

      Lisäksi saksasta on kokemukseni mukaan vaikea "löytää" pentueita. siellä ei niistä tiedoteta samalla tavalla internetissä kasvattajien sivuilla kuin suomessa. meidän koiramme löytyi "suhteilla ja suhteiden suhteilla".

      • aivan päinvastaiset

        käsitykset. Saksalaiset eläinlääkärit tietää paperiasiat ( tarvittavat rokotukset, jne.) minusta paremmin, kuin Suomalaiset vastaavat.

        Eli eikö sitä sun koiraa ole käytetty siellä eläinlääkärillä, ennen luovutusta?

        Sulla on ollut joku hampuusi kenneli ja olette toimineet hieman ohi lainsäädännön tms.


    • Anonyymi

      Nykyisen Eu lainsäädännön mukaan alle 6kk ikäistä koiranpentua ei voi lähettää suomeen vaan omistajan on itse haettava koira ulkomailta, muuten rikkoo sääntöjä. Kaupallinen maahantuonti.

    • Anonyymi

      https://www.ruokavirasto.fi/teemat/tuonti-ja-vienti/eu-maat-norja-ja-sveitsi/elaimet/koirat-kissat-ja-fretit/koiran--kissan--ja-fretinpennut-eu-maat/

      Eläin voi saapua Suomeen vain, jos uusi omistaja käy itse hakemassa eläimen lähtömaasta. Eläintä ei voida lähettää yksin lento- tai muunakaan rahtina Suomeen. Koskee alle 6kk ikäistä pentua.

      https://www.ruokavirasto.fi/elaimet/elainten-hyvinvointi/elainsuojelu-pitopaikoissa/harrastus--ja-lemmikkielaimet/koirat-ja-kissat/koirien-pitoa-koskevia-uusia-vaatimuksia/

      https://avi.fi/tiedote/-/tiedote/69926368

      Koiranpennun vaatimukset, jos hakee itse lähtömaasta:

      *tunnistusmerkintä: mikrosiru tai tatuointi

      https://www.kennelliitto.fi/tietoa-meista/uutiset/kennelliitto-koirien-tunnistusmerkinta-ja-omistajarekisteri-tulee-toteuttaa-suomessa-pikaisesti

      *EU:n tai Norjan lemmikkieläinpassi

      *vakuutuslomake siitä, ettei pentu ole ollut tekemisissä villieläinten kanssa.

      *käsittely ekinokokkoosia vastaan vähintään 1 vrk (24 h), mutta korkeintaan 5 vrk (120 h) ennen Suomeen tuloa (koskee vain koiria, ei koske suoraan Maltalta, Irlannista tai Norjasta Suomeen matkustavia koiria) Tämä tehtävä eläinlääkärillä, ei voi antaa itse.

      Lisäksi kannattaa tehdä kauppakirja aina koirasta. https://www.hankikoira.fi/koiran-hankinta/koiran-kaupasta-tehdaan-aina-sopimus

      Tällä hetkellä huhtikuussa 2021 voimaan tulleen eläintautilain mukaan alle 15 viikon ikäisiä (rabies)rokottamattomia koiranpentuja ei saa tuoda "kaupallisesti" maahan. Koiran tulee olla rokotettu rabiesta vastaan yli 12 viikon ikäisenä ja odottaa 21 vuorokautta rokotuksesta ennen tuontia. Ei-kaupallisestihan, jos sitten itse tuo niin ilmeisesti voi tuoda sen ikäisiä, jotka saaneet passin ym vaaditut tiedot.

      Eikö EU ole määritellyt minkä ikäisenä koiran saa luovuttaa? Suomessahan on 12vk luovutusikä. Ainakaan Viron laissa ei kuulemma ole kissanpennusta määritelty luovutusikää, yleensä 8vk luovutetaan. Miten koirien osalta?

      Milloin eu-passin saa? Monethan sanovat, että koira voisi tulla ilman rabiesrokotusta suomeen, jos ei ollut kontaktissa muihin eläimiin, mutta eikö sen vanhempien rokotuksia selvitetä tai voiko eu-passin saada siis ilman rabies rokotustakin? Mietin onko paljon laitonta koirakauppaa lähimaissa? Suomessa toki on omat lait tai säännöt, mutta miten muissa maissa. Olen ymmärtänyt, että hyvin nuorilla koirilla on esin Virossa jo Eupassit olemassa, mutta miten ne on saaneet ne?

      https://yle.fi/a/3-5688685

    • Anonyymi

      Tämän ohjeen ajantasaisuus on tarkistettu viimeksi 13.3.2023. Lemmikkieläinpassin täyttöohje.

      TYHJIÄ LEMMIKKIELÄINPASSEJA EI
      SAA MYYDÄ ASIAKKAILLE EIKÄ LÄHETTÄÄ TOISEEN MAAHAN.

      Jos eläin on alle 12 viikon ikäinen, ja se on välittömästi (ennen kuin se täyttää 12 viikkoa)
      siirtymässä toiseen EU-maahan, voidaan sille poikkeuksellisesti myöntää
      lemmikkieläinpassi ilman raivotautirokotusta. Eläimen siirtymistä tulee yrittää varmistaa
      kysymällä omistajalta lauttalippua tai lentolippua. Eläimen tulee tällöinkin olla
      tunnistusmerkitty ja sen on täytettävä rokottamattomille pennuille asetetut ehdot siirrossa
      toiseen jäsenmaahan (lemmikkieläinasetuksen 7 artikla). Eläimen omistajan on myös hyvä
      tietää, että kaikki EU-maat eivät välttämättä salli rokottamattomien pentujen tuontia.

      Saako Suomeen tuoda rabies rokottamattomia pentuja? Raivotautirokotus
      Alle 12 viikon ikäistä eläintä ei saa rokottaa, vaan eläimen on oltava rokottamispäivänä vähintään 12 viikon ikäinen. Rokotus on annettava vähintään 21 vuorokautta ennen "kaupallista" tuontia. Omistajalla on oltava mukana allekirjoitettu ilmoitus siitä, että eläin ei ole sen syntymän ja siirron välisenä aikana ollut kosketuksissa raivotaudille alttiisiin lajeihin kuuluvien luonnonvaraisten eläinten kanssa. Ilmoituksen voi allekirjoittaa omistaja. Käytännössä siis ilman rabies rokotusta saa tuoda Suomeen koiranpentuja. Toki onko se viisasta ja varmaa, että miten todistettu ettei altistunut ettei kanna rabiesta, koska tuskin testattu. Ottaisin asian kanssa varovaisesti, koska tarttuu ihmisiin ja usein johtaa kuolemaan. Vaikka netissä lukee, että Suomi on rabies vapaa, niin oikeasti tämä ei pidä paikkaansa. Suomessa on vähäisessä määrin rabies esiintymää edelleen.
      Tuontieläimet ja villieläimet voivat kantaa.

      https://thl.fi/aiheet/infektiotaudit-ja-rokotukset/taudit-ja-torjunta/taudit-ja-taudinaiheuttajat-a-o/rabies-eli-vesikauhu

      https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00598

      Lemmikkieläinpassia ei voi kirjoittaa näkemättä eläintä, sillä eläimen tunnistusmerkintä on tarkistettava passia myönnettäessä. Jokaiseen luovutettuun lemmikkieläinpassiin on täytettävä osat I–V. Muut osat täytetään tarvittaessa. Lemmikkieläinpassi hankitaan siitä EU-maasta, jossa eläin oleskelee sillä hetkellä, kun passi hankitaan. Suomalainen lemmikkieläinpassi voidaan antaa myös muussa EU-maassa vakituisesti.
      I Omistaja
      II Eläimen kuvaus
      III Mikrosiru tai ennen 3.7.2011 tehty tatuointi eli ei koske enää uusia pentuja ja ole tässä aiheessa nyt ajankohtainen
      IV Eläinlääkärin tiedot
      (V) Raivotautirokotus
      VII ekinokokkoosi eli matolääke, hieman ennen tuontia Suomeen
      X Kliininen tutkimus vaaditaan vain EU välisissä "kaupallisissa" kuljetuksissa. Ei jos omistat koiran ja kuljetat sitä.

      Siis minusta EU passissa ei vaadittu muuta kuin, että on siru ja tiedot paperilla, ei mitään tutkimuksia tai rokotuksia ja ennen tuontia matolääke. Siis EU säännöt eivät mielestäni edellytä, että koira olisi terveystutkittu, annettu rokotukset ym. En ainakaan löydä ohjeista tietoa. Suomessa kyllä tiedän, että aina terveystutkitaan ja annetaan tarvittaessa varhainen kolmoisrokoitus ja siru samalla.

    • Anonyymi

      Resque -koirien, kuten ihmistenkin tuonti ulkomailta tulisi kriminalisoida.

      • Anonyymi

        Sinut pitäisi kriminalisoida :D


      • Anonyymi

        Vankilaan vaan nuo halttamaahantuontia harjoittavat.


    • Anonyymi

      Ulkomailta on helppo tuoda koira. Lähettää hiukan rahaa ulkomaiselle eläinkauppiaalle ja pyytää lähettämään elävän koiran. Niin meidän perhe on toiminut ja hyvin on koiria tullut. Kannattaa kokeilla.

      • Anonyymi

        Juu tottakai näin... Et taida olla hetkeen tuonut eläintä ulkomailta.


      • Anonyymi

        Mitä enemmän pyytävät rahaa, sitä varmemmin tulee!


    • Anonyymi

      Kirjoittaka kaikki,jotka olette tuoneet koiria ulkomailta, se käytännössä toimii.
      Voisimme hakea japaninpystykorvia tanskasta,saksasta tai muualta mahdollisesti,mutta mihin kaikkeen täytyy varautua ja miten olette itse toimineet. Montako kappaletta kerralla tuotu ja onko montaa rotua ollut yhdellä kertaa. Oletteko tuoneet ihan lemmikeiksi vai muuhun käyttöön.

    • Anonyymi

      Lihaa ei saa tuoda tuoreena, mutta säilykepurkissa saa tuoda. Turkkiakaan ei luultavasti voi tuoda sellaisenaan, mutta koriste-esineinä ja vaikka rukkasina voi tuoda.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2625
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1054
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      923
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe