Kani ei syö heinää

huuweri

mitähän vois tehdä kun kani ei syö enää kunnolla heinää? Kyseessä on siis nirsoilu, ,kun tykkäis muputtaa pelkästään pellettejä. oon antanu sekotuksena suba-rabbittia ja genesistä. oon yrittäny vähentää mutta silti se jaksaa odottaa että saa pellettejä. Heinä ei tunnu maistuvan enää.

19

6208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mää vaaann

      Johtuiskohan se siitä että sitä ei oo pienenä opetettu syömään heinää??

    • tania

      Heinän syönnin määrä vaihtelee jonkin verran.Eikä se nälkään kuole vaikka reilusti pellettiä vähennätkin!!

      Mitä tuoreita sille annat? Pidätkö sillä viikottain "paastopäivän", eli annat vain heinää?

      Tuskin kani heinästä nirsoilee, ellet ole vaihtanut heinää esim:pehmeämpään/kovempaan, tai heinä ole jotenkin pilaantunut. (tarkista nuo)

      Voit myös kokeilla vaihtoehtoisesti vaihtaa heinää..mutta jos kani on pirteä oma itsensä ja masu toimii moitteettomasti sillä ei ole mitään hätää.

      • ...lisäkysymys

        Meidän pupu nirsoilee kanssa esim. marketeista ostattujen heinien kanssa, vaikka ne ihan hyviltä näyttävätkin. Oikeastaan se ei syö niitä paljon yhtään. Faunatar - eläinkaupan heinistä se kyllä tykkää, ja niitä pupu syö ihan hirveän paljon, niin paljon kuin vain annan (annan 2 kourallista aina iltaisin ja aamuisin muiden ruokien lisäksi, kaikki on aina mennyt).
        Oma kysymykseni onkin: Pitäisikö antaa enemmän, kun tuntuu niin maistuvan? Onko normaalia että se on tuollainen ahmatti (syö valtavan heinäkasan tunnissa)? Se saa kyllä aika paljon tuoreruokaakin, sekä pellettejä...

        Itse en ole mitään paastopäiviä pitänyt, onko se tarpeen? En kyllä oikein raaskisikaan pitää, suloinen hupsukka odottaa aina iltaruokaa niin innolla ja kerjää sitä pitkin iltaa... Sama juttu aamupalan kanssa.


      • tania
        ...lisäkysymys kirjoitti:

        Meidän pupu nirsoilee kanssa esim. marketeista ostattujen heinien kanssa, vaikka ne ihan hyviltä näyttävätkin. Oikeastaan se ei syö niitä paljon yhtään. Faunatar - eläinkaupan heinistä se kyllä tykkää, ja niitä pupu syö ihan hirveän paljon, niin paljon kuin vain annan (annan 2 kourallista aina iltaisin ja aamuisin muiden ruokien lisäksi, kaikki on aina mennyt).
        Oma kysymykseni onkin: Pitäisikö antaa enemmän, kun tuntuu niin maistuvan? Onko normaalia että se on tuollainen ahmatti (syö valtavan heinäkasan tunnissa)? Se saa kyllä aika paljon tuoreruokaakin, sekä pellettejä...

        Itse en ole mitään paastopäiviä pitänyt, onko se tarpeen? En kyllä oikein raaskisikaan pitää, suloinen hupsukka odottaa aina iltaruokaa niin innolla ja kerjää sitä pitkin iltaa... Sama juttu aamupalan kanssa.

        Esim: kääpiöluppasen maha on vain noin tulitikkuaskin kokoinen, mutta kutistappa tuo ilmava heinäkasa silputtuun kokoon...
        Eli heinää tulisi olla vapaasti ja aina saatavilla!
        (itse kerään muovipussillisen aina heinähäkkiin kun heinä on lopumassa...)

        Heinä on kuitenkin kanin pääravintoa!!

        Paastopäivät eivät ole pakollisia..(tietenkään)

        PS. Kani osaa kyllä kerjätä... =)


    • Tinas

      Ensinnäkin heinä on pupujen ensisijaisin ja pääasiallisin ruoka! Sitä pitäisi antaa niin paljon, kuin vain mahdollista. Parasta olisikin, että kanilla on heinää aina saatavilla. Heinää pitäisi kulua ehdottomasti eniten kaikista muista ruuista.

      Jos kani on täysin terve, eikä vielä kovin iäkäskään, niin sisäkani pärjäisi vain mitättömällä parilla ruokalusikallisella pellettejä päivässä. Lisäksi aina saatavilla heinää ja monipuolisuuden lisäämiseksi vaikka paprikaa, porkkanaa, omenaa, kurkkua.

      Monesti kuitenkin sisäkanit tykästyvät kuivamuonan mussuttamiseen ja lihoavat helposti. Silloin kaikki herkut; mm. pähkinät, kaura ja pelletit maistuvat heinää paremmin. Vaarana on, että pupu ripuloi ja kärsii vatsavaivoista. Heinä on korsirehu ja pitää masussa oikean kuitupitoisuuden kylliksi paljon nautittuna. Hyvin lehtevässä heinässä on myös energiaa ja sokeria.

      Omalle kanilleni kävi myös niin, että ei heinä meinannut maistua. Ei edes porkkana tai omena. Pelletit oli kertakaikkiaan vaan niin paljon herkullisempia. Tuli ripulointia ja ylipainoa. Heinää kyllä oli koko ajan saatavilla, mutta sitä se vaan ei suostunut syömään...

      Lopulta oli pakko tehdä jotain! Kesti pitkään saada masu kuntoon. Kani oli melkein kaksi viikkoa pelkällä heinällä. Heinä oli vielä erittäisn karkeaa ja paksukortista. Sellaista mistä kanit eivät pääasiassa edes pahemmin välitä. Vähän sellasta "hevosen heinää". Se oli kuitenkin nopein apu parhaimman kuitupitoisuutensa takia.

      Aluksi kävi melkein sääliksi pakottaa oma lutuinen karvapalleroinen syömään pelkkää heinää... Mitä se tuntui oikein inhoavan. Se oli kuitenkin vaan tottumiskysymys. Pari päiväähän se oli lähes kokonaan syömättä. Mussutti vain mieniä määriä pahimman nälkänsä häivyttääkseen. Lopulta heinä alkoi kyllä maistumaan oikein kunnolla, kun muuta ei kertakaikkiaan vaan ollut. Pelkkää kuivaa heinää ja vettä.

      Kanini laihtui ja maha tuli kuntoon. Sitten pikku hiljaa aloin antamaan pellettiä ja muuta raksu ruokaa. Lisäksi salaatti tarpeistä kurkkua yms. Kevään tullessa ulos tehtiin isompi häkki ja tilaa oli liikkua entistäkin enemmän. Huomasin oikein silmissä miten kanini piristyi laihtuessaan.

      Tuosta on kyllä jo useampi kesä aikaa ja nyt maatiaislupan ja kääpiökanin risteytys on jo kahdeksan vuotias kani-herra ja erittäin hyvä kuntoinen. Nyt tosin saa kyllä e-vitamiini lisää, koska muuten karvanlähtö on täysin hallitsematonta. Hiemman hemmottelen sitä muutenkin, mutta vanhuus ei tule kuitenkaan täysin yksikseen. ;)

      Kesäisin pupuni ei kuitenkaan saa mitään muuta kuin turetta ruohoa ja vettä. Ruoho on monipuolista ja kaivan joskus jopa voikukan pakuja juuria. Niissä on paljon ravitsevia aineita. Kani siis periaatteessa pärjäisi aivan pelkällä vedellä ja heinällä. Ja se ei olisi edes mikään katastrofi. Joku nakerrelta pajun oksa on aina silloi tällöin myös tarpeen.

      Siinä mun vastaukseni ja mielipiteeni! Mut joka tapauksessa... Jos kanis kaikin puolin voi hyvin, niin tuskin mitään erikoisempaa syytä noin drdikaaliin ruokinnan muutokseen edes on. :)

      • E-vitamiinilisä

        Mulla kanssa 4-vuotias luppaherra...alituinen karvanlähtö. Mitä e-vitamiinilisää käytät?

        Ja tästä heinästä. Ei kelpaa muutakuin tallilta tuotu vihreän näköinen ja hyväntuoksuinen heinä. Mutta kylläpä sitä nykyään syökin!


      • Tinas
        E-vitamiinilisä kirjoitti:

        Mulla kanssa 4-vuotias luppaherra...alituinen karvanlähtö. Mitä e-vitamiinilisää käytät?

        Ja tästä heinästä. Ei kelpaa muutakuin tallilta tuotu vihreän näköinen ja hyväntuoksuinen heinä. Mutta kylläpä sitä nykyään syökin!

        Mä bongasin eläinkaupasta sellasen lasisen VITAPET pullon. Se on kaikille pikku elukoille kaneista hiiriin. Nyt ku tarkemmin katoin purkkia, ni siiä on siis A, D, ja E vitmiinia. Sellasta kellertävän kirkasta litkua, vähän niinku olis öljyä. Sitä neuvotaan laittamaan muutama tippa ruuan sekaan, mutta eipä mun pupu ainakaan syö niitä raksuja jos sinne tollasta sekaan pistää... haiseekin jo niin pahalle. Olen itse antanut pienellä 5 tai 2 ml ruiskulla suoraan suuhun. Ja silleen kuuriluontoisesti vain talvisin. Syksyllä kun huomaan, että karvanvaihto alkaa, niin edistä kanin duunia vähän. Anna Vitepettia päivittäin, kunnes karvan lähtö on lakannut. Sitte vähän kanin voinnin mukaan n.kerran viikossa. Keski talvella toinenkin kunnon kuuri saattaa olla tarpeen.

        Sanoit että sulla on kääpiöluppa. Se on siis suht.
        puhdasrotuinen. Yleensä sekarotuisilla kaneilla on
        pientä jatkuvaa karvan irtoilemista, mutta sen kyllä erottaa sellaisesta kunnon karvan lähdöstä.
        Päätäni en voi kyllä laittaa pantiksi, että se tehoaa. Kaikki kanit ovat kuitenkin yksilöllisiä.
        Mutta toivotaan, että saat oman pupusi karvat kuriin. :D Mars eläintarvike kauppaan vaan.


      • tania
        Tinas kirjoitti:

        Mä bongasin eläinkaupasta sellasen lasisen VITAPET pullon. Se on kaikille pikku elukoille kaneista hiiriin. Nyt ku tarkemmin katoin purkkia, ni siiä on siis A, D, ja E vitmiinia. Sellasta kellertävän kirkasta litkua, vähän niinku olis öljyä. Sitä neuvotaan laittamaan muutama tippa ruuan sekaan, mutta eipä mun pupu ainakaan syö niitä raksuja jos sinne tollasta sekaan pistää... haiseekin jo niin pahalle. Olen itse antanut pienellä 5 tai 2 ml ruiskulla suoraan suuhun. Ja silleen kuuriluontoisesti vain talvisin. Syksyllä kun huomaan, että karvanvaihto alkaa, niin edistä kanin duunia vähän. Anna Vitepettia päivittäin, kunnes karvan lähtö on lakannut. Sitte vähän kanin voinnin mukaan n.kerran viikossa. Keski talvella toinenkin kunnon kuuri saattaa olla tarpeen.

        Sanoit että sulla on kääpiöluppa. Se on siis suht.
        puhdasrotuinen. Yleensä sekarotuisilla kaneilla on
        pientä jatkuvaa karvan irtoilemista, mutta sen kyllä erottaa sellaisesta kunnon karvan lähdöstä.
        Päätäni en voi kyllä laittaa pantiksi, että se tehoaa. Kaikki kanit ovat kuitenkin yksilöllisiä.
        Mutta toivotaan, että saat oman pupusi karvat kuriin. :D Mars eläintarvike kauppaan vaan.

        Jos kanin ruokavalio on hyvä ja monipuolinen ei kanille tarvitse antaa mitään lisiä..
        Vaikka karvanlähdon aikaankin.

        E-vitamiinia löytyy:Pähkinässä ja vihreissä kasviksissa
        A- vitamiini: vihreät ja oranssit lehtikasvikset
        E- vitamiini: kasviöljyt, vehnänalkiot ja vihreät lehtikasvikset


      • Tinas
        tania kirjoitti:

        Jos kanin ruokavalio on hyvä ja monipuolinen ei kanille tarvitse antaa mitään lisiä..
        Vaikka karvanlähdon aikaankin.

        E-vitamiinia löytyy:Pähkinässä ja vihreissä kasviksissa
        A- vitamiini: vihreät ja oranssit lehtikasvikset
        E- vitamiini: kasviöljyt, vehnänalkiot ja vihreät lehtikasvikset

        Selvä =) Kiitän tiedostasi... sitä siis kannattaa kokeilla aivan ensimmäisenä. Mutta aina ei ole saatavilla mitään erikoisuuksia, joten olen todennut hyväksi tuon vitamiinilisän.

        Se toimii!

        Todella iäkkäillä kaneilla saattaa olla kuitenkin ongelmia hyödyntää kaiken ravinnon vitamiinit ja siksi erilaiset vitamiinilisät saattavat olla tarpeen.

        Tietenkin kanikohtaista!


      • Tinas
        tania kirjoitti:

        Jos kanin ruokavalio on hyvä ja monipuolinen ei kanille tarvitse antaa mitään lisiä..
        Vaikka karvanlähdon aikaankin.

        E-vitamiinia löytyy:Pähkinässä ja vihreissä kasviksissa
        A- vitamiini: vihreät ja oranssit lehtikasvikset
        E- vitamiini: kasviöljyt, vehnänalkiot ja vihreät lehtikasvikset

        Tuo on vain munun mielipitteni, mutta jokatapauksessa se on täyttä faktaa... ;) Ei pahalla! =))


      • tania
        Tinas kirjoitti:

        Tuo on vain munun mielipitteni, mutta jokatapauksessa se on täyttä faktaa... ;) Ei pahalla! =))

        Sanomani oli vain, että vitamiinilisiä ei tarvita, jos kanin ruokavalio on monipuolinen.. =)
        (samahan meillä ihmisillä...)


      • hennn

        "Kesäisin pupuni ei kuitenkaan saa mitään muuta kuin turetta ruohoa ja vettä" pisti silmään tuollainen lause ja täytyy huomauttaa että tuore ruoho EI korvaa kuivaa heinää!KUIVAA hyvälaatuista heinää on oltava aina saatavilla [;


      • Tinas
        hennn kirjoitti:

        "Kesäisin pupuni ei kuitenkaan saa mitään muuta kuin turetta ruohoa ja vettä" pisti silmään tuollainen lause ja täytyy huomauttaa että tuore ruoho EI korvaa kuivaa heinää!KUIVAA hyvälaatuista heinää on oltava aina saatavilla [;

        Kuivaa heinää ei ole kesäisin ollut tapana antaa. Siis tosin saa porkkanaa ja joskus kuivaa leipää ja sen semmoista.

        Pää asiassa kuitenkin pelkällä ruoholla ollaan porskuteltu menemään :D

        Ja tosiaan annoin ihan pöllön kuvan tekstissäni tuosta kesäruokinnasta.


      • tania
        Tinas kirjoitti:

        Kuivaa heinää ei ole kesäisin ollut tapana antaa. Siis tosin saa porkkanaa ja joskus kuivaa leipää ja sen semmoista.

        Pää asiassa kuitenkin pelkällä ruoholla ollaan porskuteltu menemään :D

        Ja tosiaan annoin ihan pöllön kuvan tekstissäni tuosta kesäruokinnasta.

        Jota tulee siis olla AINA tarjolla...Myös kesäisin..


      • sitä kuivaa
        tania kirjoitti:

        Jota tulee siis olla AINA tarjolla...Myös kesäisin..

        heinää ole edes luonnonoloissa kesällä, niin miksi tuputat sitä väkisin?
        Luonnossa kani syö kesällä tuoretta. Miksi sitä pitää mennä muuttamaan ihmisen mieltymyksen mukaiseksi.


      • tania
        sitä kuivaa kirjoitti:

        heinää ole edes luonnonoloissa kesällä, niin miksi tuputat sitä väkisin?
        Luonnossa kani syö kesällä tuoretta. Miksi sitä pitää mennä muuttamaan ihmisen mieltymyksen mukaiseksi.

        Toki luonnossa elävät kanit syövät kesällä tuoretta ja väliin ehkä muutaman viimevuotisen kuivan heinän korren - talvella ne kaivavat jäätyneitä korsia,heiniä,varpuja ja syövät jäätynyttä puun kaarnaa...

        Miksi en siis pakastaisi tuoretta heinää ja tarjoaisi sitä jäätyneenä kanille talvella ??


        Ei kanille väkisin voi heinää syötää..! =)
        Se on kuitenkin kanin vatsalle hyväksi, joten sitä tulisi olla saatavilla..
        (ei meilläkään kesällä pihalla ole heinää kuin kopissa pehmikkeenä, mutta kyllä se joskus näyttää kelpaavan)


    • Kaneista kyselevä

      Onko kanille se omenaheina hyvää?

    • eläimetelämä

      minun kanini ei syö heinää yhtä paljon kun ennen. olen vähentänyt pelletin saamista ja heinää vaan koko ajan kun mahtuu niin lisää. ajattelin nyt että olen pari päivää ilman pellettiä ja muita annan vaan heinää ja vettä. mitä luulette auttaisiko se?

    • Anonyymi

      Ok sama tilanne

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      624
      4622
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3509
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      154
      3211
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      168
      2469
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2309
    6. 252
      1867
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1457
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1349
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1340
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1140
    Aihe