opinto-ohjaajaksi lukioon. Mitäpä kannattaisi opiskella lukiossa ja sen jälkeen? Haenko suoraan yliopistoon vai onko jollakin joku "parempi" ehdotus? Olis aivan huippua jos joku, joka opiskelee tai on opiskellu opinto-ohjaajaksi tai joku muuten asiasta tietävä vois vastailla!
haluaisin
5
621
Vastaukset
- opiskelija hesassa
Eli eli, olen itse opiskelijana koittanut selvittä tätä asiaa. Tässä on vastaus helsingin kasvatustieteellisestä tiedekunnasta:
Opinto-ohjaajan opintoja voi tällä hetkellä suorittaa vain Jyväskylässä ja Joensuussa (ruotsiksi mahdollisesti Åbo Akademissa). Molemmissa on mahdollisuus tehdä opinnot erillisinä opintoina maisterin tutkinnon suorittamisen jälkeen. Joensuussa opinnot voi olla myös osana tutkintoa mutta ilmeisesti ainoastaan Joensuun opiskelijoille tarjottavina opintoína (tämä kannattaa varmistaa ko. yliopistosta).
Lisätietoa:
Jyväskylän opinnoista:
http://www.jyu.fi/edu/laitokset/okl/koulutusala/ohjausala/koulutus/koulutukseen hakeminen/
Joensuun opinnoista:
http://www.joensuu.fi/ohjaus/valikko/index_2.html
====================
Eli aika heikoissa on toi koulutus. Uskoisin, että JOO-opinnoilla saisi käytyä Joensuun opo-opinnot ihan tutkintoon sisältyen, mutta en ole vielä varmistanut asiaa. Hyvä pointti on huomata, että vastaaja on opinto-ohjaaja "parhaasta päästä", eikä selvästi omaa mitään selvää ammatillista koulutusta. Monet eri alat voivat johtaa oppillaan- tai opinto-ohjaajaksi. Lähinnä mieleen tulee kasvatustieteellinen tiedekunta ja opettajan pedagogiset opinnot (jolloin siis voit opettaa lukemaasi pääainetta (esim. äidinkieli, historia, uskonto jne) peruskoulussa ja lukiossa.
Eli opiskele sitä ainetta lukiossa, mistä tykkäät eniten. Hae sitten opiskelemaan sitä yliopistossa ja hommaa itsellesi opettajan koulutus siihen aineeseen ja opon pätevyys. Sitten voit olla joko täyspäiväinen opo tai pienemmissä kouluissa opettaja sekä opo tai ihan vain opettaja.
Yliopistomaailma kyllä avartaa ajattelemaan perinteisten selkeiden ammattien taakse. Mutta tässä jotain vinkkejä edes. En tiedä kouluttavatko AMK:t jotain vastaavia?- aloittaja
kiitos kovasti!! Netistä olen jotain asiasta lukenut, mutta ehdottomasti kirjoitit paljon selkeämmin! :) Kiitos vielä!!
- vaan mieleen
aloittaja kirjoitti:
kiitos kovasti!! Netistä olen jotain asiasta lukenut, mutta ehdottomasti kirjoitit paljon selkeämmin! :) Kiitos vielä!!
että kaverini sanoo, ettei muutaman (3 tai 4) vuoden päästä voisi opiskella opettajaksi Oulussa, mutta jotenkin se kuulostaa ihan pöljältä! Onko jollaki tietoa asiasta?
- vai opoksi?
vaan mieleen kirjoitti:
että kaverini sanoo, ettei muutaman (3 tai 4) vuoden päästä voisi opiskella opettajaksi Oulussa, mutta jotenkin se kuulostaa ihan pöljältä! Onko jollaki tietoa asiasta?
Kai siellä Oulussakin voi nyt opettajaksi opiskella. Tarkoitat varmaan opoa? En tiedä siitä mitään, mutta kai se nyt on yleistymässä kaikkiin kouluihin, kun käsitys oposta epäonnistuneena opettajana muuttuu kohti opiskelun ammattilaista.
- siis sitä
vai opoksi? kirjoitti:
Kai siellä Oulussakin voi nyt opettajaksi opiskella. Tarkoitat varmaan opoa? En tiedä siitä mitään, mutta kai se nyt on yleistymässä kaikkiin kouluihin, kun käsitys oposta epäonnistuneena opettajana muuttuu kohti opiskelun ammattilaista.
opettajaa meinasin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389