Subaru forester, onko autoksi?

Häiskä80

Olen ajatellut vaihtaa samarani astetta maastokelpoisempaan menopeliin ja subaru forester on käynyt mielessä. Minkälaisia kokemuksia kyseisestä autosta, hinta/laatu, ajo ja maasto ominaisuudet? Entä tilavuus, luulisi tavaraa mahtuvan kohtalaisesti kun farkku on? (Ei ole tarkoitus off-roadia alkaa ajamaan, olen vaan kyllästynyt talvisin lapioimaan samaraa lumesta irti...)

79

51017

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      - Maavaaraa on 20,5 cm.
      - Erittäin hyvä neliveto ja alennusvaihde takaavat sen että pääsee eteenpäin pahemmissakin paikoissa
      - Jos haluat hyödyntää tavaratilan kunnolla ota koiraverkko. Verhon alla on tilaa vain 387 litraa, mutta verhon yläpuolella on paljon tilaa, koska tavaratila on korkea.
      - Alakierrosalueen vääntö (vapari) ei oikein tyydytä, mutta kone kiertää 8000 rpm asti, joten voimaa tulee kyllä runsaasti kun antaa hanaa.

      Terv. 2.0 X

      • jh1978

        Metsurina tiedän että ajo huonoilla teillä ja lumisilla pelloilla ei ole vielä jäänyt mihinkään kiinni. Toki järki mukana myös.


      • Anonyymi

        No olen todennut 3000 on se jolla pääsee ja jonka moottori kestää.
        8000 on kierrokset joita käytetään radalla ja syynä on vain miehistely.


      • Anonyymi

        Ja hajoaa nopeasti. Kun asiantuntevalla ajotyylillä ajaa , pääsee kohtuu öljynkulutuksella
        100 000 km sen jälkeen on avattava konepeltiä hyvin usein ja lurutettava öljyä moottoriin.
        Visusti ajamisen tulokenakin tuossa lukemassa alkaa kulumaan toisinaan moottorista lekan iskuja muistuttavaa kolakatusta . 200 000 km alkaa olla jo painajaismaista öljynkulutusta.
        Nyt mennään kieli keskellä suuta milloin kierokanki lentää pellolle tai moottori jysähtää jumiin.
        Jalkaa on pidettävä kytkimellä jotta ei joudu hallitsemattomaan luisuun kun pyörät lukkiutuvat . Aika rasittavaa on sekin olla koko ajan valppaana. Uusi moottorikaan ei tuo helpotusta koska parhaat moottorit on käytetty uusiin autoihin ja varaosana myydään sitä sutta ja sekundaa.
        Tämä on sitä talouskasvua jota tavoitellaan ulkomaan kaupalla , erona vaan on se että talouskasvu tapahtuu moottoreita myyvässä valtiossa.


    • äkstee

      Samarasta ei kokemusta, mutta sehän ei ole neliveto. Subarusta kokemusta paljonkin ja pelkkää plussaa. Nyt myös Foresterista, NAM.
      Jos siitä auto paranee, niin se kyllä hinnaltaan nousee kohti pilviä.
      Itsekään en tule off-roadia ajamaan, ei ole tarvetta, eikä noin hienolla pirssillä viitsi suohon ajaa. Ei kait täällä kiroaminen ole kielletty, joten sanon vaan, helvetin (anteeksi) hyvä auto. Minulla on kylläkin se kiivaampi malli, varmaankin 2-litrainenkin on hyvä.

    • parempaa

      Nimittäin luin juuri, että pukutraktoreissa käsite on Catepillar ja maastureissa Landrover, Freelanderi esim on tosi kätevä, ja kunnon tavaratilat.

      • Anonyymi

        Eikös tuonole 1 pyörä vetoinen .


      • Anonyymi

        Sitten on autiomaitten asukeilta kokemus.
        Osta Landrover jos haluat syvälle autiomaahan.
        Jos haluat takaisinkin, osta Toyota Landcruiser


    • xedson.

      Kyllä foresterista on autoksi mutta käyppä kattoon uutta cr-v niin oot myyty se on paljon maastokelpoisemman näkönen

      • m001441

        onks jatkuva neli veto? Voiko renkaat vaihtaa yks pyörä kerrallaan ilmassa? Ainakin legasyssä ja foresteryssä voi, kunhan kiilaa muut pyörät, et auto ei karkaa kun avaa ilmassa olevan pyörän pultteja. legasy vm 91. forester vm 99, keski lukko pitää huolen. Ja kiva ajaa likkaalla kun metkut oppii. Moni ns. neli veto ei pysy perässä, se keski lukko pitää huolen. Yks auton asentaja vain täältä pohjoisesta, missä liukasta riittää.


      • jatkuva_4-veto

        Se "maastokelpoisemman näköinen" on juuri sitä mitä sanoitkin - ei ole todellakaan muuta, kuin näköinen.
        Etu-vetoinen, jossa joku "ehkä joskus" lisäksi kytkeytyvä taka-veto joka on lelu.
        Tutustu vaikkapa YouTube:lla.


      • Trabantt

        Mitenkä käy jospistää huonokulkuisellatiellä CRV:n kytkimien?Kokeileppavetää muutamiakymmeniäkilometrejä noh jokainenkehuu omaansa kuten entinen virkapukutyöntekijä polttoainetta eikulu juurikaan pientävenettä vetänyt asfaltilla .Kyllä alennusvaihde sentään hyvä huonoillateillä.Crossoverit vähän hupiautoja hupikäyttöön.


      • Anonyymi

        Näöllä ei ajeta metriäkään. On ollut monen moista peliä mutta Subaru on omaa luokkaansa .
        Moottori kun olisi suora nelonen niin voihan nenä että kelpaisi.
        Bokseri muuten hyvä mutta öljyt katoaa ja moottori kilahtaa . Tankkaa sitten aina kahta reikää.
        Tietysti ovat kaikkensa tehneet mutta fysiikan lait ovat sellaiset ettei bokseria millään saa pitäikäiseski. Värinättömästi kylläkin ei jurnuta kuten suora nelonen.


      • Anonyymi

        Älkää luottaako näköön vaan kokemukseen. Kyllä sitä komea profiili luodaan tyhjän sisuksen ympärille mutta kun se sisus on se joka pitää hengissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näöllä ei ajeta metriäkään. On ollut monen moista peliä mutta Subaru on omaa luokkaansa .
        Moottori kun olisi suora nelonen niin voihan nenä että kelpaisi.
        Bokseri muuten hyvä mutta öljyt katoaa ja moottori kilahtaa . Tankkaa sitten aina kahta reikää.
        Tietysti ovat kaikkensa tehneet mutta fysiikan lait ovat sellaiset ettei bokseria millään saa pitäikäiseski. Värinättömästi kylläkin ei jurnuta kuten suora nelonen.

        WW teki niitä ja 15 000 ja öljyn lappaaminen alkoi.
        Mukava Subaru on , kun ihan uusi mutta siihen ihanuus sitten loppuukin.
        200 000 km koka ainoa lokasuoja on klipsuistaan irti , lumessa kulkee liian hyvin muovit eivät pysy paikoillaan. Jos vielä uusin moottorin niin liimaan myös lokasuojat super gorillan kanssa kiinni että eivät irvistele.


    • Off Roadin hankkimista

      Itsellä on tällä hetkellä Citroen C5 ja se on hyvä menopeli(2005). Olen jo viime talvena ajatellut hankkia maastokelpoisen auton, eli maasturin, koska Citroenilla tahtoo jäädä kiinni lumisemmilla teillä.
      Sanokaa: minkä merkkisen Off Road auton laittaisin?

      • Anonyymi

        Kyllä sitikka menee mutta pitää ajaa peruuttaen vaikeat paikat.
        Etuveto on sellainen systeemi ettei se voi mitenkään vetää kunnolla.
        Kun painaa kaasua g-voimat nostaa pyörät ilmaa kohti.
        Takavetoinen on alkujaan tehty oikein kun kiihdyttää paino siirtyy takapyörille ( Ellei pyörä sudi joutavaa)


      • Anonyymi

        Osta jostain vanha Peel.


    • Libre1

      on

      • Cable2

        Subaru foresterista autoksi,siinä on heikko bokserimoottori ja paljon ongelmia,samoin vaihteensiirto on todella heikoa laatua.SIIS PALJON ERITTÄIN KALLIITA VIKOJA!


      • XT07
        Cable2 kirjoitti:

        Subaru foresterista autoksi,siinä on heikko bokserimoottori ja paljon ongelmia,samoin vaihteensiirto on todella heikoa laatua.SIIS PALJON ERITTÄIN KALLIITA VIKOJA!

        Kolme ja puoli vuotta nyt ajeltu. Korjauksiin on mennyt 0e ja huoltoihin 3*160e.
        On se kallis ylläpitää :)


      • Anonyymi
        XT07 kirjoitti:

        Kolme ja puoli vuotta nyt ajeltu. Korjauksiin on mennyt 0e ja huoltoihin 3*160e.
        On se kallis ylläpitää :)

        Kiitos. ;)


      • Anonyymi
        Cable2 kirjoitti:

        Subaru foresterista autoksi,siinä on heikko bokserimoottori ja paljon ongelmia,samoin vaihteensiirto on todella heikoa laatua.SIIS PALJON ERITTÄIN KALLIITA VIKOJA!

        Joo olen pelännyt milloin minun forsesteri lakkaa liikkumasta kun 870 000 ja 9 moottori menossa , vaihteiston ei ole ilmaantunut mitään vikaa, jos kohta ei hajoa niin on siinä silloin jokin vika olen ihan varma.


      • Anonyymi
        Cable2 kirjoitti:

        Subaru foresterista autoksi,siinä on heikko bokserimoottori ja paljon ongelmia,samoin vaihteensiirto on todella heikoa laatua.SIIS PALJON ERITTÄIN KALLIITA VIKOJA!

        Jos noin on teillä niin kannattaa ottaa ajotunteja auton käsittelyä varten.
        Totuus on että kaiki saa jokainen rikki mutta kuka ajaa niin että auto pysyy kunnossa.
        Auto kuin auto on liikuntakyvytön 15 minuutissa jos sen pään ottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo olen pelännyt milloin minun forsesteri lakkaa liikkumasta kun 870 000 ja 9 moottori menossa , vaihteiston ei ole ilmaantunut mitään vikaa, jos kohta ei hajoa niin on siinä silloin jokin vika olen ihan varma.

        Väitätkö että ole rikkonut Subarun moottorin alle 100 000km ?
        Taidat ola tyylirikko kuljettaja.


      • Anonyymi
        XT07 kirjoitti:

        Kolme ja puoli vuotta nyt ajeltu. Korjauksiin on mennyt 0e ja huoltoihin 3*160e.
        On se kallis ylläpitää :)

        Huollot ovat menneet hukkaan arvo ei säily ja moottori akaa kuluttamaan öljyä jota sitten lappaat kunnes kyllästyt ellei sitten moottorista lennä mäntä konepeltiin pystyyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo olen pelännyt milloin minun forsesteri lakkaa liikkumasta kun 870 000 ja 9 moottori menossa , vaihteiston ei ole ilmaantunut mitään vikaa, jos kohta ei hajoa niin on siinä silloin jokin vika olen ihan varma.

        No suhteet on menneet epätasapainoon. Moottoreita alle 100 000 välein eikä vaihteistossa mitään vikaa. Moottorit ovat kyllä huonoja.


    • juu...

      Subaru on täysin ala-arvoista japanilaista PASKAA...

      • jamed

        6 vuotta ajanut ilman yhtään vikaa ...


      • Arjali

        Subaru Forrella ajettu 62000 km. Kaksi moottoria mennyt. Oli metallilastuja öljyn seassa molemmilla kerroilla.) Laakerit !! -Yhden kerran kytkin palanut karrelle kesken maantieajon n. 45000 km ajettu. Olen samaa mieltä täyttä P...aa.


      • XT07
        Arjali kirjoitti:

        Subaru Forrella ajettu 62000 km. Kaksi moottoria mennyt. Oli metallilastuja öljyn seassa molemmilla kerroilla.) Laakerit !! -Yhden kerran kytkin palanut karrelle kesken maantieajon n. 45000 km ajettu. Olen samaa mieltä täyttä P...aa.

        Höpö höpö trolli.....


      • nitusa
        Arjali kirjoitti:

        Subaru Forrella ajettu 62000 km. Kaksi moottoria mennyt. Oli metallilastuja öljyn seassa molemmilla kerroilla.) Laakerit !! -Yhden kerran kytkin palanut karrelle kesken maantieajon n. 45000 km ajettu. Olen samaa mieltä täyttä P...aa.

        Hei Arjali, minulla sama ongelma subarun kans. Ostimme vuosimallia 2010 foresterin ensin vaihteiston siirtäjään meni kivejä ja se lopetti toimintansa keväällä. Nyt meni kytkin autolla ajettu 45t, suurimmaksi osaksi maantieajoa. Jos kahdessa autossa sama en usko sattumaan: Haluaisin saada sinuun yhteyden ja kysellä autostasi tarkemmin.


      • arjali
        nitusa kirjoitti:

        Hei Arjali, minulla sama ongelma subarun kans. Ostimme vuosimallia 2010 foresterin ensin vaihteiston siirtäjään meni kivejä ja se lopetti toimintansa keväällä. Nyt meni kytkin autolla ajettu 45t, suurimmaksi osaksi maantieajoa. Jos kahdessa autossa sama en usko sattumaan: Haluaisin saada sinuun yhteyden ja kysellä autostasi tarkemmin.

        Hei nitusa! Forrella ajettu nyt n. 95t, nyt meni laturi. Kaksi moottoria, yksi kytkin ja yksi laturi. Meidän forre on vuosimallia 2008, otettu käyttöön uutena tammikuu 2009
        Kerroin jo että ensimmäinen moottori laakerivikaisena meni vaihtoon muutaman päivän sisällä ostopäivästä. Kytkin 45 t. Toinen moottori laakerivikaisena 65 t. ( Oli todennäköisesti samaa sarjaa kuin ensimmäinen. Tuli niin nopeasti saksan varastosta, ei suoraan tehtaalta, niinkuin oli tarkoitus.) laturi sitten 95 t. Meillä on myös ainoastaan maantieajoa.


      • seuraavaksi euromaas
        jamed kirjoitti:

        6 vuotta ajanut ilman yhtään vikaa ...

        Onnea on ollut sinulla,ei varmaan paljon ajettu. Mielestäni alusta on yhtä puuta eli lyhyet joustot ja pompottava, moottori kierroskone ei ala vääntöä, vaihteisto välttävä, ja ruokahalut erittäin kovat, vikojakin tulee kyllä vähintään normaalisti, lämmityslaite huono, etenee lumessa nelivetoisuuden ansiosta, mutta alustan kovuus saa pyörät sutimaan tyhjää, maantieajettavuus on tyypillinen japsimaasturi kesällä,mutta talvella päihittää kyllä muut japsimaasturit.


      • Anonyymi
        Arjali kirjoitti:

        Subaru Forrella ajettu 62000 km. Kaksi moottoria mennyt. Oli metallilastuja öljyn seassa molemmilla kerroilla.) Laakerit !! -Yhden kerran kytkin palanut karrelle kesken maantieajon n. 45000 km ajettu. Olen samaa mieltä täyttä P...aa.

        Älä jauha paskaa


      • Anonyymi
        Arjali kirjoitti:

        Subaru Forrella ajettu 62000 km. Kaksi moottoria mennyt. Oli metallilastuja öljyn seassa molemmilla kerroilla.) Laakerit !! -Yhden kerran kytkin palanut karrelle kesken maantieajon n. 45000 km ajettu. Olen samaa mieltä täyttä P...aa.

        Taidat olla se 80 000 kierroksen kaveri joka ujelluttaa moottoria kuin DC 10 moottoria.
        Kaikki rikki saa mutta ketä saa kestämään. Öljynkulutukselle ei käyttäjä voi mitään.
        Joku huuteli että öljynkulutus on muoti ilmiö.


      • Anonyymi

        Perustelua kiitos.


      • Anonyymi
        Arjali kirjoitti:

        Subaru Forrella ajettu 62000 km. Kaksi moottoria mennyt. Oli metallilastuja öljyn seassa molemmilla kerroilla.) Laakerit !! -Yhden kerran kytkin palanut karrelle kesken maantieajon n. 45000 km ajettu. Olen samaa mieltä täyttä P...aa.

        Kytkimen saa karrelle ettei tarvitse ajaa yhtään ja ihan mistä autosta tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat olla se 80 000 kierroksen kaveri joka ujelluttaa moottoria kuin DC 10 moottoria.
        Kaikki rikki saa mutta ketä saa kestämään. Öljynkulutukselle ei käyttäjä voi mitään.
        Joku huuteli että öljynkulutus on muoti ilmiö.

        Väärin ei muoti vaan Mercedes keksi öljynkulutuksen jota Volvo peesasi kunniakkaasti.
        Muutama auto on johon ei tarvitse öljyjä lisäillä mutta jääköön kertomatta.


      • Anonyymi
        jamed kirjoitti:

        6 vuotta ajanut ilman yhtään vikaa ...

        Riittääkö 400 L öljyä mitä olet lisännyt.
        Olisi mielenkiintoista tietää onko oikeasti myös sellaisia boksereita joita ei tarvitse öljystä joka ainoa viikko.


    • RAW-4

      Toyotan RAW-4. Etenee paremmin, kun forresteri maastossa, ja on tyyllikkäimmän näköinen cittari.

      • Ollyk

        Mieluummin Subarunromu kuin Tojonpaska mutta oikeat autot löytyvät kyllä muilta merkeiltä.


      • pitäisi kieltää
        Ollyk kirjoitti:

        Mieluummin Subarunromu kuin Tojonpaska mutta oikeat autot löytyvät kyllä muilta merkeiltä.

        armeijaa käymättömiltä ja amissälleiltä (ja muilta vastaavilta tumpeloilta)


      • ---

        "Etenee paremmin, kun forresteri maastossa, ja on tyyllikkäimmän näköinen cittari"

        Vittu mikä lause .-)


      • huomella
        --- kirjoitti:

        "Etenee paremmin, kun forresteri maastossa, ja on tyyllikkäimmän näköinen cittari"

        Vittu mikä lause .-)

        paljon parempi subaru ajaa kun toyota ja nissan kaikilla ajellut


      • Arjali
        pitäisi kieltää kirjoitti:

        armeijaa käymättömiltä ja amissälleiltä (ja muilta vastaavilta tumpeloilta)

        Olen samaa mieltä. Älä osta


      • Anonyymi

        Ainoa on että kuulosuojaimet oltava ajaessa päässä. Hirvittävä meteli kajuutassa.


      • Anonyymi

        Kuinka 2 pyörää vetää paremmin kuin 4 taidat puhua ihan järjettömiä.


      • Anonyymi

        Mutta 1600 kg vetomassalla, jos haluaa enemmän niin diesel on vaihtoehto.


    • laatumerkki

      aidon japanilaisen auton jossa ei ole vikoja kuten esim. ranskanpaskoissa.

    • Paska mikä paska

      Paska on, takaiskarit kestää n.70tkm ja uudet maksaa pleesti. Kori natisee ja kitisee pakkasella. Huollot tosi kalliit. Esim. meikäl autolla ajettu 180 tkm, takaiskarit menossa toisen kerran vaihtoon. Tällä kertaa oireilu alkoi n. 65tkm
      ajon jälkeen. Vaihtoarvo olematon.

      • -

        En tiedä missä lienet huollattanut ja mitä huoltoihisi sisällyttänyt, mutta huoltohinnat ei ole sen kummemmat kuin muillakaan merkeillä, virallisissa ei-autoliikkeiden huolloissa. Takaiskunvaimentimissa on tyyppivika, joka hoituu sillä, että niihin teettää rasvanipat ja lisäämällä rasvaa silloin tällöin, esim. huoltojen yhteydessä (ongelma siis johtuu siitä kun kuivuvat sisältä ja siksi kuluvat).


    • Subaruman

      Kahdella legacylla ajelin yhteensä n. 600tkm, ja ainoat viat olivat 1 vetonivel ja 1 siivapyörä. Nyt foresterilla ajettu 160tkm, ja ensimmäinen vika. toisen puolen takalaakeri hajosi, joka lienee jonkinasteinen tyyppivika. laakeri 59e, koneistamo otti vaihdosta 20e ja likaisen työn tein itse. Omasta mielestä ja tilastojen valossa subaru on erittäin hyvä auto. Crv ja rav ovat kyllä maasto-ominaisuuksiltaan aivan surkeita foresteriin verrattuna, lähinnä alennusvaihteen puuttumisen takia. molempia löytyy metsästysporukalta. Lisäksi crv:n viimeistely ei ole kovin hääviä.

    • S U B A R U

      Nykyisestä korimallista ei kokemusta. Mutta aiemmasta on. Mielestäni erittäin hyvä auto.

      En tiedä, haetko uutta vai käytettyä ja vaparia vai turboa, mutta jos ostat, niin tarkasta (turbomallista) tasosäätyvät takaiskarit, että ovat kuivat. Noita on jonkun verran vissiin mennyt, mutta omassani ovat kyllä kestäneet.

      Lisäksi huomioi, että jakopää on remmillä, vaihto 105 tkm, vesipumppuineen sun muineen tuo satkun remontti on merkkiliikkeessä tonnin luokkaa. Jossain pajalla saanee puoleen hintaan tuosta.

      Muilta osin, ei muuta kuin tervetuloa Subarusairaiden joukkoon. Tämä hulluus kun iskee niin paluuta ei ole. :D

    • Wauwau

      Mulla Forester 2007 ja pelittää hienosti. Viat 0 euroa ja huollot olen teettänyt Marineautolla Tartossa. Yli puolet halvemmalla kun Suomessa. Olen vetänyt hevoskoppia ja siksi ollut varsin raskaassa käytössä. Kilometrejä nyt 74000.

    • rakua

      Onpa siinä mielipide, kun kehuu Toyota Rav 4 sta. eihän se nyt ole foresteriin
      verrattuna eres auton näköinen. Serkuni rav 4 sessa on jo kolmas turpo menossa.
      Itse olen ajanut Hiluxia 250000 km, 20v. On ollut monia suunnittelupöydällä tehtyjä vikoja. Menee huonostakin paikasta, kun on naapurin traktori vetämässä.

      • palle ramstetti

        serkussasi taitaa olla enemmän vikaa kuin autossa -jos saa kolmannen turbon menemään.
        Se on helppo testata.
        Lainaisitkos serkullesi autoasi?
        Palle tietää nää täystuhot


      • Anonyymi

        Korajoin Raw 4 jessus mikä meteli kajuutassa, autonpitää pysäyttää kun kytkee nelivedon tai pienen puolen. Olin tyrmistynyt enkä ostanut osti Grandvitaran ja Dieselin joka oli sekin virhe,
        Niitä hälyksiä ja kuittaamisia päivittäin. Kuinka voidaan ajoneuvoon asentaa Ransalainen moottori, siinä se vasta riesa on vuotaa ja tihkuu kaikista mahdollisista paikoista.
        Jos haluaa ongelmia niin auto Ranskasta pitää huolet poissa kun päällä lepää katastrofaalisten ongelmien keskittymä.


    • aumebe

      audi mersu,tai bemari ovat ainoat oikeat vaihtoehdot tällä planeetalla!! mikään muu ei ole mitään!!!

      • Anonyymi

        Juu Wv ja mb .noilla kun ajaa ,ei lopu huoltokorjaamolta hommat.Ainut mikä kestää wv .n jälkeläisistä on Skoda testattuja tekniikoita wv.ssä ja Audissa ennen kun käytetään Skodassa.
        104 tuhatta takana ja vaihteiston lauhdutin vaihdettu takuuseen ,valmiste vika. 4.5 diseliä sataselle.Vuoden pääst taas uusi Skoda . Mb ja wv isoekosen kulkupeljä.


    • halpa paska

      ei ole subarusta mihinkään,tosin hinta on halpa uuden saa nykyäänkin alle 30 000egee mut on täysi paska ,ostin pari viikkoa sitten uuden foresterin (ns. 2009 malli). Onkohan tässä enää mitään sukua vanhalle Subaru-laadulle? Parinsadan kilometrin ajon jälkeen haluaisin vaihtaa tämän hyppyheikin ihan mihin tahansa. Jos olis tekohanpaat, ne putoais n. 60 vauhdissa, siksi paljon takapää töyssyttää. Pellit on kaljapurkin paksuutta, sormien painantajäljet on jo nakyvissä kahvojen lähistöllä.6 cd:n vaihtaja vaihtaa 5 kappaletta kerrallaan. Etumaski heiluu n. 2cm pikkusomella liikutettaessa, aiemmin ei kelvannut katsastuksessa, jos valot heiluu näin helvetisti. Delta-auton mulkut vaan levittelee käsiään.
      En ikinä olis ostanut, jos olisin kunnolla koeajanut ensin.

    • Hyvähän se on

      Ihan suht ok, mutta etenkin vanhemmat käytetyt käsittämättömän hintaisia.

      Ei sitä käsitä miksi uutena 30t€ auto ( uusi malli isompi jne) voidaan 10 vuotta ja vanhemmista pyytää vielä jopa 10t€..? Minusta oikea hinta viime vuosituhannen autoista lienee korkeintaan jossain muutaman tonnin hujakoilla jos kaikki toimii ja leima löytyy.

      Omaa kokemusta n. 60tkm, 2.0 X eli vapari. Ihan ok sinänsä, vikoja ei montaa ollut. Kerran jätti käynnistymättä talvella, pyöritti mutta ei "hörähtänyt" - mutta jostain syystä yhtäkkiä sitten lähti kun olin jo luovuttanut muutaman yrityksen jälkeen. Oli tuolloin n 180tkm mittarissa ja tuosta lähti kytemään ajatus vaihdosta, jonka sitten vähän myöhemmin toteutinkin vaikka mitään uutta vikaa ei tullutkaan.

      Auto pitää (kokemusta 03-07 mallisesta) maantienopeuksissa jonkinverran ääntä eli stereoita saa huudattaa jos mielii kuulla jotain. Lisäksi joissain autopesuissa vesi tuli ikkunaväleistä (ei "karmeja") sisään. Osat kalliita ja huono saatavuus tarvikeliikkeistä ==> alkuperäiset ovat kyllä hintavia. Takaiskarit oli minulta kallein investointi, maksoi 450€ kipale vaihtotyöt 100€.

      Ilmastointilaite ei ainakaan minulla osannut säätöjä kovin hyvin, mutta kuumaa riitti talvella ja kylmää kesällä, edellinen "ranskis" oli joka vuosi ilmastointihuollossa ja aina aineet hävisi, talvella taas ikkunat huurussa joten siinä olin kyllä tyytyväinen foren toimintaan.

      Auto on todella pieni kuitenkin, jos edessä istuu 185cm mies, niin takana on hyvä tila enää oikeastaan lapselle, ja lisäksi tavaratila on melko pieni. Minusta pienempi kuin esim. ford focus. Pienuus olikin se syy miksi tuo oikeasti vaihtoon lähti. Lisäksi auto oli suhteellisen janoinen, en itse päässyt alle 9l/100km kulutuksiin millään ja talvella meni yli 10 sekalaisessa ajossa. Maantiekulutuskaan ei siis ollut pieni, vaikka autohan ei ole iso vaikkakin nelivetoinen.

    • on autoksi

      Itselläni on syväluotaavaa analyysiä subaruista jo kymmenen vuoden ajalta mutta nykyinen foresterini on auto vailla vertaa. Se ei ole tyylikäs eikä halpa ajaa mutta se kestää, kestää ja kestää.. Auto on vuosimallia -98 mutta ruostetta ei ole missään, kiitos uutena tehdyn suojauksen, mittarissa 120k mutta yhtään vetokoneiston osaa ei vaihdettu, kaikki niveliä myöten alkuperäisiä osia. Säännölistä perushuoltoa ja tarkistuksia, muuta ei ole tarvittu. Itse olen toinen omistaja mutta auto on edelleen kuin uusi.

      Neliveto tekniikkaa vailla vertaa. Ei tarvitse talvella muitten lumipöllyjä katsella, lähtee kuin hauki makuulta ja etenee kuin mummo lumessa. Myös talvinen reissu norjan vuoristoon oli silkkaa nautintoa.

      Halpaa ajoa ei 2 litrainen boxeri tarjoa missään nimessä mutta elämä maksaa. 10 litraa maantielle talvella on se normaali. Kesällä menee siihen 7,5 litraan kun oikein jaksaa pintakaasulla ajella. Kaupunkiajoon ei auto ole muutenkaan tehty ja kulutus pyörii nelivedosta jouhtuen kesät talvet siinä 15 litran pintaan.

      Autossa on monia kaikille subaruille ominaisia piirteitä kuten kehyksettömät ikkunat. Niistä voi olla montaa mieltä mutta ajomelua tuulen muodossa ne kyllä tuovat kiitettävästi. Koko auto on perusjapanilaista suunnittelua mutta Japani-Saksa maaottelu loppuu vasta sitten tämän maailman mukana, joten se keskustelu ei ala tästä.

      Sisätiloiltaan forester on pienehkö, takapenkki on lähinnä lapsille ja tavaratila enemmän ostoksille kuin lomareissun tavaroille. Mutta yrittelijäisyys on hyveemme ja kyllä foresteriin on pakattu neljä miestä ja viikon laskettureissun välineet, sukset mukaan luettuna. Ahdasta oli mutta sopu sijaa antaa.

      Voin lämpimästi suositella kaikki uskontoon, sukupuoleen tai poliittiseen kantaan katsomatta. Subarun omistajat ovat niitä merkkiuskollisimpia eikä tähänkään perheeseen muita merkkejä hyväksytä, vaimon mielipidettä ei tässä kohtaa kysytä. Onnelisia kilometrejä kaikille subaristeille

      Terv. Jon

      • Ikisubaru alkuperäin

        Vaimon mielipide Subaru paras, vaikkei ajokorttia, nimi alkaa S.llä.


      • Anonyymi

        Varo vähän palstalla keskustelee öljynkulu-lutkukseen kyllästyneitä. Voivat ärsyyntyä ja tämä poika niiden mukana.


    • qweqeewwqwqeqwqeqe

      kuka ostaa auton ilman koeajoa ? hahahha trolli.. oot

    • vaihtoon meni

      kytkin ei subarussa kestä ja on hankala kaupungissa käyttää ,se on tosi

      • Cvtlootassa

        Automatissa ei oletuota ongelmaa


      • Anonyymi

        Ei kytkinkään mutta kun liikkeelle lähtö on sirkus huvi. Vääntöä ei ole yhtään, kaasua pitää antaa ja 0,01 mmm painallus nostaa kierrokset 5000 rpm/min , kyllä siinä kytkimiä sulaa.
        Kenellä on 100 osa millimetrin kaasuvarvas ei ainakaan minulla. Hyundait samanlaisia.
        Kaveri oli ratkaissut asian , sammutti moottorin liikennevaloissa , vaihde päälle ja kaasu pohjaan , siitenodettiin minuutti pari, keltainen, vihreä kaveri starttasi, Subaru syöksähti ohjuksen lailla matkaan , sama toistui kaikissa liikenne valoissa. Tuo on ainoa tapa saada lentävä lähtö, muuten auto sammuu muutaman kerran ja sitten poltetaan kytkintä 8 000 rpm pellin alla. Kehitys kulkee taaksepäin kuin valtakunnan päätökset.


    • vaunussaonkotini

      Vedin vaunua subaru 2,3 l automaatilla ja huonoilla talviteillä,en tiedä tyyppiä,mutta vuosimalli oli 2003 ja hyvin toimi.Kulutus ei ollut suuri,jotain 10-13 l satasella vaunuperässä ja nopeus noin 60-80 kmh .se oli sedan.Oma auto on Saab 900 i automaatti.vm 1988 ,siinäkään ei ollut vikoja ajettu 200 thkm.Sain sobarun kokeiltavaksi.Voi olla ,että päätyy vaunun vetoautoksi,lupasi ainakin niin pitkän takuun kun on korjaamo,jos menee rikki saa edullisesti vaikka uuden koneen.Subarun mittarissa oli 150000 km.

    • Onko_normaalia

      että Subarun dieselistä menee kampiakselin laakeri melko vähillä (alle 100tkm) kilometreillä. Parista tapauksesta olen kuullut joten onko tyyppivika. Jos on niin kalliiksi käy.

    • TäysiPaska

      Jos haluaa ruosteesta maksaa niin subaru on oikea valinta...

    • Anonyymi

      83-tuhatta kilometriä olen ajanut, eikä Foresteriin ole vuosihuoltojen lisäksi muuta tehty kuin kolme valojen polttimoa vaihdettu.

    • Anonyymi

      Subaru Forester 2012 , kuluttaa öljyä 2 L/1000km ja 150 000km kohdalla tuulilasi pamahtaa rikki pihalla parkissa seisoessaan kun aurinko lämmittää lasin.
      Olin itse työssä 15 metrin päässä ja pakkaus oli kuin aseen laukaus.
      Lasi hajoaa kummastakin alakulmasta 10 senttiä peruutuspeiliin suuntaan.
      Kuukauden kuluttua tuli ensimmäinen halla yö -2 astetta. Laitoin subarun käymään , hain lompakon sisältä johon kului 1,5 min istuuduin autoon laitoin vaihteen päälle mutta en nostanut kytkintä yhtään , alkoi kuulumaan rätinää lasista , lasi alkoi rikkoutumaan keskeltä alhaalta 10 senttiä ylöspäin ja eteni molempiin suuntiin vauhdilla pysähtyen vähän ennen aiempia saumoja. Neljän päivän kuluttua kuljettajan puoleiset säröt yhtyivät eli syntyi T risteys. Oikea kulma on myös edennyt kohti aiemmin syntynyttä pakoa mutta puuttuu vielä noin 1,5 senttiä niin etteivät viat vielä kohtaa.
      Vakuutus ei korvaa koska ei ole lasivakuutusta erikseen. Maahantuoja ei korvaa koska takuu on umpeutunut.
      Lasissa ei ole ainoatakaan kiven iskemää jälkeä eikä mittään muutakaan jälkeä.
      Minun kantani on että kyseessä on valmistusvirhe, ei auton tärkein lasi saa mennä tuolla tavalla rikki, vai mitä mieltä palstalaiset ovat asiasta.
      Jos lasi menisi rikki ajon aikana kuten alun säröt olisi tottumattomalta auto karannut vastaantulijoiden kaistalle tai metsään pamaus kuulosti pienoiskiväärin laukaukselta
      15 m päähän. Jos teillä on Subaru Forester 2012 varautukaa kovaan pamaukseen ja jatkossa lisärikkoutumiseen joka voi olla totaalinen pirstoutuminen vaikka moottoritienopeudessa.
      En suosittele Subaru foresteria Turun Autokiilan lasimestarin epäpätevien selittelyjen vuoksi , väitti että lasinpyyhkimien sulatusjärjestelmä voi kytkeytyä päälle ilman ilman auton avaimia niin että auto ei käy. Hän myös väitti että kiven iskemän jälki voi olla näkymätön jonka vuoksi lasi särkyy myöhemmin satunnaisena ajankohtana kuten minunkin tapauksessani. Lasi on edelleen korjaamatta joka on myös nähtävissä jokaiselle halukkaalle, en aijo korjauttaa lasia koska lasista ei ole mitään vaaraa koska auto virheetön siinä ei voi olla valmistusvikaa Turun Autokiilan toteama asia.

      • Anonyymi

        Autot on autoja, sulla menee tuon rakkineen käyttämiseen tuhansia euroja vuodessa. Sen lisäksi eläminen kaikkine menoineen kustantaa sinulle vuositasolla varmaan noin 24t euroa.

        Siihen nähden yksi auton tuulilasinvaihto on pieni kustannus, verrataan sitä auton kustannuksiin tai elämäsi vuosikustannuksiin.

        Haaskaat nyt aikaasi, elämässä on rajallinen määrä tunteja ja henkisiä voimavarojasi, katkeruus ei tuo hyvää oloa, sen vuoksi että joudut maksamaan muutaman sata euroa.

        Vaihdata lasi ja elämässä eteenpäin.


    • Anonyymi

      Olen ajanut 2014 forestelilla 100 000 km .
      Auto ihan ok kunhan ei ajele liian paksussa lumessa. 50-60 sentin lumi irrottaa etulokasuojat ja takapäästä samoin jos vähänkään luistaa sivusuunnassa.
      Auto kulkee kuin peto lumessa jossa ei jakaisin enää pääse.
      Tavallisen kovin jurpii öljyn kulutus joka 200 000 km kohdalla ohittaa bensiinin kulutuksen. Bensaa kuluttaa maltillisesti johtunee siitä että öljy antaa lisäpotkua.
      Yhteiskulutusta kun laskee niin on jossain kohtuuden yläpuolella johon yltää vain Volvo ja BMV , no Mercedes vuotaa melkein saman verran mitä Subaru kuluttaa kaikkiaan.
      Toisaalta tyytyväinen Subaruun mutta hyvin pettynyt mokoman liemen tuhlaamiseen.
      Ainainen juottaminenkaan ei niin häiritse mutta niiden huolehtiminen että on aina riittävästi mukana . Öljyn merkillä eikä laadulla näytä olevan mitään merkitystä kaikki kelpaa, löysää tai paksua. Luulen että ongelma poistuisi jos vaihtaisi männät perinteisiin mäntiin.

    • Anonyymi

      Auto on ollut ihan kelpo, nyt 200000 km öljyä kuluu 1 /5 bensiinin kulutuksesta.
      Joka tankillisella myös öljyä lisättävä reilusti.
      Käy hyvin vetää hyvin ei savuta , mihin öljy katoaa kun ei pisaraakaan vuoda.
      Onko nykyiset oljyt haihtuvia.
      Maali on tosi ohut, naisten kynnet raapii kahvojen alustat täyteen riipuja.
      Jos jokin pienkin risu vetää vähänkin niin julmettu raapu jää heti.
      Ajoin 4 vuotta niin ettei takapäässä ollut lainkaan jarruja. Paloissa ei pintaa, ja palat olivat kasvaneet satulaan kiinni niin että lekalla piri kolhia irti ja aika voimalla vielä. Uusiksi meni kaikki osat viimeistä nippeiä myöten . Maantien suola murentaa raudan ihan korpuksi.

    • Anonyymi
      UUSI

      Olen miettinyt kun Subaru dieseleitä on pilvin pimein myynnissä, että onnistuisiko siihen laittamaan bensiinimoottorin toisesta bensiiniautosta jonka kori on rujo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      69
      8907
    2. Ikuiset kaipaajat

      Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      154
      5594
    3. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      127
      5036
    4. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      17
      3890
    5. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

      Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      85
      3480
    6. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      53
      3379
    7. Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla

      Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä
      Yrittäjyys
      40
      2731
    8. En tiedä ymmärrätkö

      Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      10
      2691
    9. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      50
      2649
    10. Kenenkä halli se on tulessa nelostiellä

      11 yksikköä paikalla
      Pyhäjärvi
      24
      1747
    Aihe