Kohdunsuun ektopia

Nimetön

Kenelläkään tietoa/kokemuksia kohdunsuun ektopiasta? Ektopia lienee virhesijainti. Ymmärtääkseni kohdun limakalvoa on siis väärässä paikassa kohdunkaulan väärällä puolella eli emättimen puolella. Mitä oireita tuo mahdollisesti aiheuttaa? Voiko se aiheuttaa runsasta valkovuotoa/limaneritystä/mitä tuo nyt onkaan? Itselläni kun on nuo, eikä runsaalle valkovuodolle mitään tulehduksellista tmv syytä, niin olen miettinyt. Nolottaa vain välillä, kun tuntuu, että on koko ajan märkä - ja kiihottuessa oikein lorisee. Joku syy vaivalle olisi kiva löytää. Ja tosiaan yös kuulla ektopian muita vaikutuksia. Ilmeisesti yhdyntäkipuja? Tuo vähän pelottaa, vaikken toistaiseksi ole mitään huomannutkaan. Vähäistä veristä vuotoa yhdynnän jälkeen kyllä on.

14

30114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ano0

      Minulla myös todella runsas valkovuoto sekä limaneritystä.Kiihottuessa tilanne pahenee ja nolottaa myöskin,ja kovastikin välillä.Toisaalta hyvä kun ei mitään liukkareita tarvii,mut on kiusallista olla ihan märkänä jo siitä kun mies koskettaa rintoja.En ole tuon nimisestä ongelmasta kuullutkaan kuin kohdunsuun ektopia?Yhdyntä tuntuu joskus hieman ikävältä vaikka märkä olenkin,harvoin kuitenkin.Joskus tulee hieman veristä vuotoa,tai ei veristä vaan ruskehtavaa.

    • täälläkin

      Kävin gynellä ensimmäistä kertaa. Sain papa-kokeen tulokset ja lääkäri oli kirjoittanut myös, että kohdun päässä on ektopiaa. Mitään lisätietoja siinä ei ollut, eikä mitä se mahdollisesti tarkoittaa. Valkovuotoa on aika runsaasti, sellasta limasta, hieman kellertävää. Hiivatulehdukseen sain kuurin, nyt varmaan edessä uusi. Hyvä olisi tietää johtuuko valkovuoto osaksi tästä ektopiasta, ettei turhaa syö hiivalääkkeitä. Kostumisongelmia ei kyllä kieltämättä oo ollu - eikä kipuja sen myötä.

      • todettiin...

        ...kohdunkaulan ektopia muutama kuukausi sitten. Ilmeisesti se on syntynyt jatkuvan tulehdus- ja lääkekierteen seurauksena. Kävin kerran terveyskeskuksessa kontrollissa ja sain lähetteen naistentautien polille. Aika on marraskuulle, siihen asti saan elää epätietoisuudessa. En tiedä kuinka paljon ektopian ilmaantuminen liittyy hiiva- ja muihin emätintulehduksiin, mutta juurikaan vaiva ei oireile. Nyt kun miettii, niin todella minullakin on ollut valkovuotoa ihan jonkin verran. Koostumus muuttuu kierron aikana moneen otteeseen. Useampi päivä ennen kuukautisten alkamista saattaa yhdynnässä tulla verta tai seksin jälkeen punertavan ruskehtavaa vuotoa.

        Tietääkö kukaan, kuinka vaarallinen tällainen ektopialöydös on esim. kohdunkaulan syövän tai lapsien hankkimisen kannalta? Voiko tästä parantua koskaan?


      • Alkuperäinen_nimetön
        todettiin... kirjoitti:

        ...kohdunkaulan ektopia muutama kuukausi sitten. Ilmeisesti se on syntynyt jatkuvan tulehdus- ja lääkekierteen seurauksena. Kävin kerran terveyskeskuksessa kontrollissa ja sain lähetteen naistentautien polille. Aika on marraskuulle, siihen asti saan elää epätietoisuudessa. En tiedä kuinka paljon ektopian ilmaantuminen liittyy hiiva- ja muihin emätintulehduksiin, mutta juurikaan vaiva ei oireile. Nyt kun miettii, niin todella minullakin on ollut valkovuotoa ihan jonkin verran. Koostumus muuttuu kierron aikana moneen otteeseen. Useampi päivä ennen kuukautisten alkamista saattaa yhdynnässä tulla verta tai seksin jälkeen punertavan ruskehtavaa vuotoa.

        Tietääkö kukaan, kuinka vaarallinen tällainen ektopialöydös on esim. kohdunkaulan syövän tai lapsien hankkimisen kannalta? Voiko tästä parantua koskaan?

        Mitä tuohon paranemiseen tulee. Itselläni ektopia on ollut kauan, se todettiin jo ensimmäisellä gynekäynnillä, jolloin minulla ei ollut tietääkseni ollut mitään tulehduksia tai yhdyntöjäkään. Ektopiahan on tosiaan virhesijainti, joten itse olen ajatellut sen enemmänkin rakenteelliseksi virheeksi/poikkeamaksi kuin sairaudeksi, enkä ole ajatellut sen koskaan ainakaan itsekseen korjaantuvan.

        ?


      • myös...
        Alkuperäinen_nimetön kirjoitti:

        Mitä tuohon paranemiseen tulee. Itselläni ektopia on ollut kauan, se todettiin jo ensimmäisellä gynekäynnillä, jolloin minulla ei ollut tietääkseni ollut mitään tulehduksia tai yhdyntöjäkään. Ektopiahan on tosiaan virhesijainti, joten itse olen ajatellut sen enemmänkin rakenteelliseksi virheeksi/poikkeamaksi kuin sairaudeksi, enkä ole ajatellut sen koskaan ainakaan itsekseen korjaantuvan.

        ?

        Minulla todettiin n. 4 vuotta sitten ensimmäisessä gynekologin tarkastuksessa ektopiaa kohdunsuulla(ilmeisesti synnynnäistä). Mitään toimenpiteitä ei tehty, mutta jos alue laajenee niin sitten olisi edessä jäähdytyshoito(?), joka gynen mielestä on kivulias. Oireina itselläni on juuri tuo runsas tahmainen valkovuoto, ruskeat tuhruvuodot ja yhdynnän jälkeen tulevat runsaammat vuodot. Gyne selitti, että vuoto aiheutuu ektopia alueen herkästä ja vääränlaisesta limakalvosta. Myös rakasteluasennolla olen huomannut olevan merkitystä...
        Raskaaksi tulemiseen tuolla ei pitäisi olla merkitystä, mutta hieman gyne pelotteli kohdunsuun ennenaikaisella pehmenemisellä...


      • pari kysymystä
        myös... kirjoitti:

        Minulla todettiin n. 4 vuotta sitten ensimmäisessä gynekologin tarkastuksessa ektopiaa kohdunsuulla(ilmeisesti synnynnäistä). Mitään toimenpiteitä ei tehty, mutta jos alue laajenee niin sitten olisi edessä jäähdytyshoito(?), joka gynen mielestä on kivulias. Oireina itselläni on juuri tuo runsas tahmainen valkovuoto, ruskeat tuhruvuodot ja yhdynnän jälkeen tulevat runsaammat vuodot. Gyne selitti, että vuoto aiheutuu ektopia alueen herkästä ja vääränlaisesta limakalvosta. Myös rakasteluasennolla olen huomannut olevan merkitystä...
        Raskaaksi tulemiseen tuolla ei pitäisi olla merkitystä, mutta hieman gyne pelotteli kohdunsuun ennenaikaisella pehmenemisellä...

        Minulla ektopia todettiin tosiaan vasta "jälkikäteen" eli ei suinkaan ole ollut siellä aina. Sain siis lähetteen naistentautien polille ilman mitään sen kummempaa selitystä siitä, mitä siellä aiotaan tehdä. Onko kenelläkään mitään hajua, mitä tuleman pitää?

        Itse olen saanut sellaisen käsityksen, ettei ektopia sinällään ole vaarallinen, mutta sitä kontrolloidaan useammin suurentuneen syöpäriskin vuoksi. Onko teillä muilla ektopian omaavilla samanlainen käsitys tästä?


      • ...
        pari kysymystä kirjoitti:

        Minulla ektopia todettiin tosiaan vasta "jälkikäteen" eli ei suinkaan ole ollut siellä aina. Sain siis lähetteen naistentautien polille ilman mitään sen kummempaa selitystä siitä, mitä siellä aiotaan tehdä. Onko kenelläkään mitään hajua, mitä tuleman pitää?

        Itse olen saanut sellaisen käsityksen, ettei ektopia sinällään ole vaarallinen, mutta sitä kontrolloidaan useammin suurentuneen syöpäriskin vuoksi. Onko teillä muilla ektopian omaavilla samanlainen käsitys tästä?

        Eli joo, mullakin todettiin kohdunkaulan ektopia tässä joku aika sitten. Sain ihan sen käsityksen, että seuraavalla kerralla se hoidetaan pois, mutta eipäs niin käynytkään. Gyne vain sano, että se on aika yleistä nuorilla naisilla (itse oon siis nyt 18) ja 'paranee' itsestään ajan kanssa. Ja toimenpiteisiin aletaan vasta jos tuo alkaa oireilemaan jotenki.

        Mullaki kans runsasta valkovuotoa, mutta kiihottuessa ei :F Johtuu kyllä varmaan hieman epäsopivista pillereistä...


      • kaneli22
        ... kirjoitti:

        Eli joo, mullakin todettiin kohdunkaulan ektopia tässä joku aika sitten. Sain ihan sen käsityksen, että seuraavalla kerralla se hoidetaan pois, mutta eipäs niin käynytkään. Gyne vain sano, että se on aika yleistä nuorilla naisilla (itse oon siis nyt 18) ja 'paranee' itsestään ajan kanssa. Ja toimenpiteisiin aletaan vasta jos tuo alkaa oireilemaan jotenki.

        Mullaki kans runsasta valkovuotoa, mutta kiihottuessa ei :F Johtuu kyllä varmaan hieman epäsopivista pillereistä...

        Itselläkin todettiin juuri kun papaa kävin ottamassa. Lääkäri ei maininnut mistään poikkeavuuksista kokeen aikana ja että kaikki on ok. Kysyin kuitenkin pukiessani että löytyikö mitään kummallisuuksia niin se totesi että näkyi vähän ektopiaa eli punaisuutta kohdunsuun ympärillä, joka on täysin normaalia ja harmitonta nuorilla naisilla (oon 22v). Ei kuulemma tiedetä mistä se suoranaisesti johtuu. Ei siis ollut edes mainitsemisen arvoinen juttu, ei olisi kertonut ellen olisi udellut.

        Tutkin asiaa netissä ja se voi kuulemma johtua ihan vaikka traumasta kohdunsuun alueelle eli on tökitty vaikka tamponilla, dildolla, peniksellä tms. Tai tulehduksesta tai kemiallisista aineista. Aiheuttaa mm. runsasta valkovuotoa ja/tai välivuotoja ja/tai verenvuotoa seksin jälkeen. Pitäis parantua iän myötä, mutta itelle on ainakin melko sama parantuuko kun mitään oireita ei onneksi ole.


      • auroraa.
        ... kirjoitti:

        Eli joo, mullakin todettiin kohdunkaulan ektopia tässä joku aika sitten. Sain ihan sen käsityksen, että seuraavalla kerralla se hoidetaan pois, mutta eipäs niin käynytkään. Gyne vain sano, että se on aika yleistä nuorilla naisilla (itse oon siis nyt 18) ja 'paranee' itsestään ajan kanssa. Ja toimenpiteisiin aletaan vasta jos tuo alkaa oireilemaan jotenki.

        Mullaki kans runsasta valkovuotoa, mutta kiihottuessa ei :F Johtuu kyllä varmaan hieman epäsopivista pillereistä...

        Saakos siihen mitään lääkkeitä tai mitään :O


      • osastonhoitaja
        auroraa. kirjoitti:

        Saakos siihen mitään lääkkeitä tai mitään :O

        Hei,

        kävin juuri papassa, kun minulla on vkon ajan ollut hiivatulehdusoireita..Muistan että lasten odotusaikana ektopiasta minulle mainittiin, mutta unohdin sen sitten ja nyt kun luin teidän tekstejä, niin hokasin, että joo..valkovuotoa usein, runsasta välillä, kostun kuin seula kiihottuessa..mistä mies tykkää =) ja tänään sain myös metronidazole-emätingeelihoidon, jos kyse oireistani olisi vaginiitti.No, kokeillaan näin, mutta lääkitystä ektopiaan ei ole. ja mainittakoon, että olen 33v, mulla on lapset 14v, 8v ja 7v..joten ei lapsettomuusongelmaa tyttelit rakkaat ja en tiedä kuinka "vanha" mun täytyy olla, että tämä ektopia poistuu =) taitaa tulla tilalle vanhetessa muita graatereita.


      • kklups
        osastonhoitaja kirjoitti:

        Hei,

        kävin juuri papassa, kun minulla on vkon ajan ollut hiivatulehdusoireita..Muistan että lasten odotusaikana ektopiasta minulle mainittiin, mutta unohdin sen sitten ja nyt kun luin teidän tekstejä, niin hokasin, että joo..valkovuotoa usein, runsasta välillä, kostun kuin seula kiihottuessa..mistä mies tykkää =) ja tänään sain myös metronidazole-emätingeelihoidon, jos kyse oireistani olisi vaginiitti.No, kokeillaan näin, mutta lääkitystä ektopiaan ei ole. ja mainittakoon, että olen 33v, mulla on lapset 14v, 8v ja 7v..joten ei lapsettomuusongelmaa tyttelit rakkaat ja en tiedä kuinka "vanha" mun täytyy olla, että tämä ektopia poistuu =) taitaa tulla tilalle vanhetessa muita graatereita.

        Mä kävin synnytyksen jälkitarkastuksessa ja tää ektopia on normaalia myös synnytyksen jälkeen...


      • apujapapuja
        kklups kirjoitti:

        Mä kävin synnytyksen jälkitarkastuksessa ja tää ektopia on normaalia myös synnytyksen jälkeen...

        Joo elikkä mulla todettiin tänään ektopia. Kuten täällä on jo sanottu, limakalvoa on vähänkuin väärässä paikassa. Itselläni se todettiin kun gynellä kysyin ihmeellisestä verenvuodosta yhdynnän jälkeen. Gyneni sanoi, että se on aika normaalia, noin 3/10 naisella. Ei ole sairaus, eikä tulehdus, joten sille ei voi eikä tarvitse tehdä mitään. Synnytyksen jälkeen saattaa kadota, mutta ei tosiaan tarvitse pelätä millään tavalla :)


      • Anonyymi
        Alkuperäinen_nimetön kirjoitti:

        Mitä tuohon paranemiseen tulee. Itselläni ektopia on ollut kauan, se todettiin jo ensimmäisellä gynekäynnillä, jolloin minulla ei ollut tietääkseni ollut mitään tulehduksia tai yhdyntöjäkään. Ektopiahan on tosiaan virhesijainti, joten itse olen ajatellut sen enemmänkin rakenteelliseksi virheeksi/poikkeamaksi kuin sairaudeksi, enkä ole ajatellut sen koskaan ainakaan itsekseen korjaantuvan.

        ?

        Tämä juuri. Monella se on synnynnäistä ja todellakin ihan niiden vaiva, joilla ei ole ollut tulehduksia tai yhdyntöjä.

        Virheellisesti osa lääkäreistä pitää tätä holtittomien naisten vaivana netin mukaan. Todella loukkaavaa.

        Itsellä tehty väkivaltaa alapäähän myös, enkä uskalla siitä gynellä kertoa, koska kerran kun kerroin kunnallisella asiasta sain todella asiattomia sanavalintoja eräältä mieslääkäriltä.


    • Anonyymi

      Ektopia vaivannut limannerityksenä jo netsyenä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2612
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1988
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe