Hyundai Sonata vastaa haasteeseen

Hyundai Sonatasta ei ole suuremmalti pidetty ääntä, vaikka aihetta olisi, sillä autohan on erittäin onnistunut kokonaisuus. Siinä on hinta ja laatu kohdallaan ja ajo-ominaisuuksia ei tarvitse häpeillä sen enempää eurooppalaisten kuin japanilaistenkaan seurassa. Miinusta antaisin hieman halvanoloisesta ja muovisesta vaikutelmasta kojelaudassa, mutta itse auto vastaa yllättävän hyvin kilpailijoittensa haasteisiin. Muotoilussa ei ole yritettykään kikkailla, vaan on luotu tyylikäs ajaton perusauto. Yksi miellyttävämmistä tuttavuuksista. Kova kilpailija luokassaan. Ennenkuin ostaa Mondeon, Avensiksen tai Passatin kannattaisi myös pistäytyä koeajamassa Sonata ilman ennakkoluuloja.

11

1814

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auto kaikin puolin

      Hieno auto kaikin puolin.
      Turha ihmisten koko ajan miettiä ostasko vai ei.
      Jos ei elämässä koskaan uskalla tehdä ennakkoluulottomasti
      ratkaisuja niin ne jää kyllä
      tekemättä.Siinä olis nyt monilla mahdollisuus
      saada todella komea ja hyvä auto.

      • dieseliä

        ...nöyrempää ja hiljaisempaa kulkinetta saa hakea kissojen ja koirien kanssa.


    • ghlöjkkgk

      Siinä paha aukko Hyundain tarjonnassa.

      Sonata farkku myisi hyvin, olisi paha kilpailija
      Avensis, V70, Passat, jne. -kokoluokassa.

      Suurin osa tuon kokoluokan autoistahan ostetaan nimenomaan farkkuina.

      • tulee...

        toivottavasti se on järkevän mallinen että sopii jotakin tavaraakin sisälle toisin kuin esim Carina / Avensis farmarissa jossa muotoilu hukkaa kaiken hyötytilan


    • hapa7

      Vielä kun saisivat automaatin päivitettyä edes 5-vaihteiseksi museoikäisen 4-vaihteisen sijaan, niin olisi varmaan aika sopiva paketti. Nyt kun alla on 6-vaihteinen tiptronic, olisi aikamoinen kynnys siirtyä 4-vaihteiseen automaattiin. Käytännössä siis ihan mahdoton ajatus. Odotellaan.

      • Barbeito

        Enpä tiedä mikä autuus tuo vaihteiden määrä on (toisen autoni 6-vaihteinen manuaalilaatikko välillä lähes tympii), mutta hommaa V6-koneinen Sonata, siinä on 5-vaihteinen automaatti. Ja käsinkin voi vaihtaa, vaikka ei hienoa tronic-trinic-nimieä ole keksittykään.


      • ei käytetä?
        Barbeito kirjoitti:

        Enpä tiedä mikä autuus tuo vaihteiden määrä on (toisen autoni 6-vaihteinen manuaalilaatikko välillä lähes tympii), mutta hommaa V6-koneinen Sonata, siinä on 5-vaihteinen automaatti. Ja käsinkin voi vaihtaa, vaikka ei hienoa tronic-trinic-nimieä ole keksittykään.

        Niin mutta Hyundai/Kia-konsernilla on dieseliin sopiva 5-vaihteinen automaattiaski (Kia Sorento crdi), miksei sitä käytetä Sonatassa, en ymmärrä ollenkaan tätä konsernin toimintaa.


      • riittää
        ei käytetä? kirjoitti:

        Niin mutta Hyundai/Kia-konsernilla on dieseliin sopiva 5-vaihteinen automaattiaski (Kia Sorento crdi), miksei sitä käytetä Sonatassa, en ymmärrä ollenkaan tätä konsernin toimintaa.

        Ehkä Hyundai on sen verran viisas, että testaa ensin Kiassa uudet versiot ja laittaa ne vasta sitten Hyundaihin, kun ne varmasti toimivat! 4-lovinen on pitkään käytössä ollut ja lastentaudit on korjattu (jos niitä on ollutkaan).

        Sonatan laatikkoa on moitittu vanhanaikaiseksi, mutta syitä, miksi useampivaihteinen olisi parempi, ei ole esitetty. Lieneekö syynä suuruuden hulluus (enemmän=parempi)? Vai onko niin, että muuta moitittavaa ei autosta löydetä, kun tällaiseen puututaan? Onko niin, että Hyundai on ainoa auto maailmassa, jossa vielä on neliportainen automaatti!

        Vaihteiston hinta on yksi argumentti. Vanha kontruktio on suunnittelukulunsa tienannut ja hinta voidaan näin painaa alemmas. Uudella konsruktiolla tuotantokulut ovat huipussaan, jolloin hinnoittelu on korkeammalla tasolla ja se näkyy auton kokonaishinnassa. Uutuusarvoakin on mukana. Luotettavuus voi lisäksi olla heikompi.

        Oman käsityksen mukaan ainut asia, jossa 5- tai 6-lovinen laatikko voi olla parempi, on hieman pienempi polttoaineen kulutus.

        Vaihtamisen kannalta automaatissa ei liene suurta merkitystä, montako pykälää laatikosta löytyy.

        Kuluvia osia nelilovisessa on vähemmän, joten sille voi ennustaa pitempää käyttöikää.

        Minulle kestävyys paljon ajavana on tärkeä asia, automaattilootan korjaus ei hirveästi kiinnosta. Siksi minulle riittää nämä vaihteet mainiosti. Sellaiselle, joka juoksee uutuuksien perässä, tämä ei tietenkään riitä.


      • AT 2.4

        eipä oo vielä pykälät loppunu kesken, 4 riittää vallan mainiosti.Seuraavaksi kai vaaditaan 8 lovisia ja epävarmuustekijät vain kasvaa eikä vaikutus pa:n kulutukseen kuitenkaan ole merkittävä onhan se nähty?


    • haasteeseen

      .. kaksi vuotta aleltu 2,4 gls at:llä ja voin todeta että automaatti neljälovisena ja moottori
      161 heppasena toimii hyvin yhteen ja sopii minun ajotyylilleni hienosti.

      Tietenkin plussana tulee varmatoimisuus - kahden vuoden aikana on perushuollon lisäksi vaihdettu rekisterikilven toinen valo !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    2. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    3. Kaivattusi nimi vol.3

      Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    4. 6 vkoa kulunut ilman sua

      …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    5. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

      Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    6. Jotenkin se harmittaa

      Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian
      Ikävä
      46
      700
    7. Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti

      Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os
      Ikävä
      2
      652
    8. Haluan kysyä vain yhden asian

      Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs
      Ikävä
      39
      579
    9. Mies aion pilata elämäsi

      Ole hyvä vaan, olet ansainnut sen.
      Ikävä
      73
      562
    10. Kauneus on katsojan silmissä

      Mitä kaunista sun silmät näkevät?
      Ikävä
      22
      512
    Aihe