Millasia renkaita kannattaa hommata pieneen, suorituskyvyltään normaalia tehokkaampaan autoon.. Moni on ehdottanut kitkoja, koska nastoissa rengasmeteli nousee yli sallitun desibelirajan, mutta jotenkin epäilyttää noi kitkat.. Turvallisuus kuitenkin ennen kaikkea ;) Mielipiteitä?
Pienen auton talvirenkaat?
11
2196
Vastaukset
- 8 autossa
Sohaisit muurahaispesään kysyessäsi kitkat vai nastat. Tähän aiheeseen tulee taatusti käsi raamatulla puolesta ja vastaan. Varmastikkaan yhtä ja oikeaa vastausta ei ole.
MINUN mielipiteeni on kitkat.
Yksi autoista joilla olen enemmän ajanut oli pieni Susuki Swift (-98). Kitkoilla pärjäsi hienosti ja juuri tuo mekkalan takia ei olisi tullut mieleenkään ottaa nastoja.
Omia autoja on ollut kolme ja kaikki kitkoilla. On ollut vanhempi Corolla (-94) ilman ABS:siä, Xsara (-01) ABS:llä ja nykyään C5 (-05) ABS ja ESP. Lisäksi vanhemmillani on ollut autoissa aina kitkat, voisi sanoa aikojen alusta ja autoja on ollut erilaisia. Asun pääkaupunkiseudulla.
Kolaria ei ole näillä autoilla ikinä ajettu, eikä ole voinut sanoa, että olisi nastoja kaivattu. Juuri tuo nastojen jurnutus on aivan turhaa, puhumattakaan nastojen tieverkostolle aiheuttamista kuluista. Monikaan ei tule myöskään ajatelleeksi millaista äänisaatetta nastat tuottavat. Menkäämpä joskus kauniina alkutalven päivänä valtatien varteen kuuntelemaan - hillitön meteli.
Nyt sitten jotkut älähtää, että no joo kyllähän ne kitkat ovat pk-seudulla ihan ok kun teitä suolataan ja ne on valta osin puhtaa lumesta - totta näin on. Mutta maasedulla, jossa tiet ovat lumiset kitkat pitävät vain paremmin, käytännön ero nastoihin on olematon. Kelit milloin on märkää jäätä kitkat ovat heikoilla, mutta ei siinä nastoillakaan juhlita.
Pääasia että tiedostaa kelin ja auton suoritukyvyt, mm renkaat, silloin on turvallista.- sitroen.
sentään mennään nastarenkailla!
Itsellä on kotimatkalla suolaamattomalla soratieosuudella kaksi mäkeä heti mutkan jälkeen eli ei saa otettua vauhtia. Ilman nastoja ei kannata yrittääkään märällä jäätiköllä, jota keliä tulee takuuvarmasti joka vuosi.
Muutenkin epäilen kitkarenkaiden hyvyyttä märällä raiteisella jäätiköllä. Kokemusta niistä ei ole, mutta nastattomista talvirenkaista on. Onneksi ei kuitenkaan kolarikokemusta... - sohaistu
Jos kuitenkin olosuhteet ovat sellaiset että on pelkästään aurattu ajoväylä joka aika-ajoin on vesijäätä niin nuo kitkarenkaat voi unohtaa, ja näin tekee 80% suomen autoilijoista. Viherpiiperöitä ja muita huuhaainnasia on sitten loput 20%.
- hiljaa
sitroen. kirjoitti:
sentään mennään nastarenkailla!
Itsellä on kotimatkalla suolaamattomalla soratieosuudella kaksi mäkeä heti mutkan jälkeen eli ei saa otettua vauhtia. Ilman nastoja ei kannata yrittääkään märällä jäätiköllä, jota keliä tulee takuuvarmasti joka vuosi.
Muutenkin epäilen kitkarenkaiden hyvyyttä märällä raiteisella jäätiköllä. Kokemusta niistä ei ole, mutta nastattomista talvirenkaista on. Onneksi ei kuitenkaan kolarikokemusta...niin hyvä tulee kokemusta on,yllätti pito kuitenkin.Mökkitiellä usein kusiliukkaita kitkoilla ollaan menty jos olis samanlaista keliä joka päivä alla olis nastoja.
- on paha
sitroen. kirjoitti:
sentään mennään nastarenkailla!
Itsellä on kotimatkalla suolaamattomalla soratieosuudella kaksi mäkeä heti mutkan jälkeen eli ei saa otettua vauhtia. Ilman nastoja ei kannata yrittääkään märällä jäätiköllä, jota keliä tulee takuuvarmasti joka vuosi.
Muutenkin epäilen kitkarenkaiden hyvyyttä märällä raiteisella jäätiköllä. Kokemusta niistä ei ole, mutta nastattomista talvirenkaista on. Onneksi ei kuitenkaan kolarikokemusta...Tuo on totta, että märkä jää on kitkoille myrkkyä ja varmasti löytyy paikkoja ja olosuhteita, että nastat on perustellut.
Itse olen aikalailla paljon ajellut ja aina on alla olleet (omissa autoissa) kitkat. Toki on tullut tilanteita, että pitoa on ollut vähän, mutta en silti ottaisi nastoja. Noita tilanteita, joissa nastoilla olis pärjännyt paremmin on kuitenkin niin vähän, että en todellakaan niitä varten kuuntele muuta aikaa nastojen jurnutusta.
En enää muista tarkkaan sitä määrää mitä nastat irroittavat asvaltista materiaalia, mutta määrä on aivan uskomaton. Toki nastojen määrä renkaissa on vähentynyt, ulkonema on pienentynyt, mutta silti nastarenkailla saisi olla ylimääräinen tiestön kunnossapitovero...
- mf..
Itse näemmä vastasit kysymykseen :D
Kitka ei ehkä 3 talvea kauemmin pidä.
Itse suosittelisin tuolla lähtökohdalla nastoja , koska kyseessähän on "NORMAALIA TEHOKKAAMPI" auto.
Tosi ks.lähinnä siitä talvella ajat.- mitään merkitystä
Ei sillä ole väliä paljonko autossa on tehoa kun renkaita valitaan - siis kitka vai nasta!
JOS autossa on reilusti tehoa ja kuski käyttää sitä ilman järkeä, nastarenkaista katoaa nastat yhdessä talvessa - samoin katoaa kitkojen lameleista reunat - kokemusta on molemmista.
Aikoinaan kortin saatuaan sain ajella isiliising autoilla ja renkaille ei paljoa armoa annettu. Kyllä oli nastat harvassa, vaikka Saints Celikassa on neliveto... Kyllä kitkoistakin saa särmät äkkiä pois kun kuvalla kelillä työntää mutkiin reippaasti.
Silti minä ottaisin kitkat. Kitkat ovat lepsut ja tekevät ajosta hieman tunnottomampaa ja kerran alkuperäinen kaveri etsii renkaita "normaalia tehokkaampaan ajokkiin" ottaisin ehkä kesärengasta matalamman ja/ tai leveämmän kitkan. Kitkoista on joillakin valmistajilla myös versioita eri nopeusluokkiin ja nuo nopeampiin tarkoitetut ei todella ole enää lepsuja mutta toisaalta ne ei sitten pidä sitä vähääkään liukkailla keleillä - niissä nyt on vain viranomaisten vaatimat merkinnät kyljissä...
- ölfdgkdfögölfkdökldflökg
Tehokkaassa autossa ehkä nastat, jotta se teho saadaan tien pintaan. Ja jotta sillä autolla voidaan ajaa tehokkaasti.
Kitkat sopii hitaasti tehottomilla autoilla hyssyttäville. - The Rat
Jos renkaat sutivat ja mutkat mennään kahva edellä, kannattaa unohtaa nastat heti alkuunsa. Tai voithan ostaa nastat ja ripotella ne tielle jos haluat, mutta pito ei koskaan tule olemaan lähelläkään kitkan pitoa.
Jos sen sijaan kiihdytät ilman turhia sutimisia ja jarruttelet ennen mutkia, nastatkin toimivat.
Itse ottaisin tietysti kitkat, ihan mukavuuden ja ajotuntuman takia. Nasta ei juuri varoittele ennen kuin pito lähtee, ja suomen keleissä kitka pitää 90% ajasta paremmin. :)- nopeille kuskeille
Jos ajotyyli on reipas (pieni tehokas auto, voisi olettaa) niin kannattaa ilman muuta nastat. Kitkat sopivat paremmin kuskeille ja autoille, jotka eivät vaadi maksimaalista pitoa kaikissa olosuhteissa. Kahva-edellä-kuskille suosittelen nastoja. Kitkoilla luisut vaan etkä etene.
- kamu...
moi. ihan sattumalta törmäsin tohon sun ongelmaas. Itellä mulla on toyota mr2. Eli pieni sporttinen auto. Ekaa talvea ajossa ja piti valita nastojen ja kitkojen väliltä. Totta on että rengasmelu nousee huomattavasti kitkoihin nähden. samoin tie kuluu enemmän. Toisaalta nastarenkaat ovat pahimmilla liukkailla varmasti turvallisimmat, mutta yleisesti ottaen talvikelissä tulee kitkoilla vallan loistavasti toimeen. Itsekkin olisin kitkoihin päätynyt, mutta ko.auton rengasleveys on niin harvinainen, että oli melkein pakko valita vastat. katsotaan miten äijän käy ens talvena... :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po383280Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi162595Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242564Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441816- 251536
- 1211301
Nainen, se on vain karu totuus, että
sinut on luotu synnyttämään ja mies siittämään. Niin on luomakunnassa säädetty ja niin se on. Sinut luotiin heikoksi ja2791248Joko aiheuttamani pettymys
on lieventynyt? Toivottavasti. Uskallan heittää lentosuukon näin etäältä ja nimettömänä 😘.901229Kosulan Keisari karviossa
Non ni. Kosulan keisari karviossa käväsemässä,kamera pyöri ja tubetulot lopsahti tilille,myös VEROVÄHENNYLSIIN ajo241146Arvasin että sen profiilin takana on sinä
Ja nyt suutuit. Pidähän tuo äläkä enää haikaile sitten, rakas 😉131110