Evinrude 70 EFI

eevinrude

Mitä moottori- ja vaihteistoöljyjä olette käyttäneet otsikon koneessa.Entä hammashihnan vaihto (kuinka usein)?

20

2049

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • manuaali

      Ei sulla satu olemaan laitteen käyttöohjetta. Siinä kerrotaan tuollaiset jutut kuten öljyn laatu yms. Itse olen käyttänyt moottorissa Mobil RF 5W-50 öljyä eli samaa kuin talouden autoissa.

      Peräöljynä Mercuryssa on Quicksilverin peräöljyä. Muut öljymerkit ovat varmaan yhtä hyviä, mutta en jaksanut muutaman euron takia lähteä ajelemaan ympäri etelä-Suomea halvemman öljyn toivossa.

      Hammashihnaa ei kannata vaihtaa ;)

      • ScandiNaval

        "Itse olen käyttänyt moottorissa Mobil RF 5W-50 öljyä eli samaa kuin talouden autoissa."

        Säästöä täysin väärässä paikassa. Itselläni on Mercury 60EFi, johon suositellaan puolisynteettistä öljyä ja nimenomaan Quícksilverin. Auton öljyn lisäaineistus ei toimi perämoottorissa, jossa sisään imeytyy enemmän kosteutta ja suolaa. Maahantuojan huollossa varoitettiin laittamasta täyssynteettistä öljyä, koska se ei toimi Mercuryn perämoottorissa. Perämoottori ei myöskään käy koskaan lämpötiloissa, joihin 5W50 öljy on tarkoitettu. Vai ajatko veneelläsi -25*C pakkasessa?

        Mistä näitä "tarkan markan" asiantuntijoita aina sikiää? Taas yksi syy miksi käytettyä perämoottoria ei kannata ostaa...


      • manuaali
        ScandiNaval kirjoitti:

        "Itse olen käyttänyt moottorissa Mobil RF 5W-50 öljyä eli samaa kuin talouden autoissa."

        Säästöä täysin väärässä paikassa. Itselläni on Mercury 60EFi, johon suositellaan puolisynteettistä öljyä ja nimenomaan Quícksilverin. Auton öljyn lisäaineistus ei toimi perämoottorissa, jossa sisään imeytyy enemmän kosteutta ja suolaa. Maahantuojan huollossa varoitettiin laittamasta täyssynteettistä öljyä, koska se ei toimi Mercuryn perämoottorissa. Perämoottori ei myöskään käy koskaan lämpötiloissa, joihin 5W50 öljy on tarkoitettu. Vai ajatko veneelläsi -25*C pakkasessa?

        Mistä näitä "tarkan markan" asiantuntijoita aina sikiää? Taas yksi syy miksi käytettyä perämoottoria ei kannata ostaa...

        Mullakin on Mercury 60EFI. Ja edellisessä Yamahan F50:ssä käytin myös 6 vuotta synteettistä.

        Valitettavasti auto on kehä3:n sisäpuolella paljon kovemmassa suolasumussa kuin perämoottori merellä. Jenkit tekivät sitäpaitsi korroosiotestin eri öljymerkeille. Mobil pärjäsi hyvin, Yamalube huonosti ja Quicksilverin tilannetta en muista.

        Mitä kustannuksiin tulee, en ole edes kysynyt Quicksilverin puolisynteettisen hintaa vaan olen suoraan ostanut parasta saatavilla olevaa täyssynteettistä sekä autoihin, että perämoottoriin.

        -25 asteessa en aja, mutta -10 ei ole mikään mahdoton tilanne. Nyt joku sanoo, että ei vesi voi olla noin kylmää, ja on oikeassa, mutta veneeni on trailerilla eikä öljy ehdi aina laskun yhteydessä lämmetä ennen käynnistystä.

        Mielestäni on kuitenkin turha miettiä riittääkö huonomman öljyn viskositeetti perämoottoriin kun käyttää sellaista, joka on notkeaa pakkasella ja paksua kuumana.


      • manuaali
        manuaali kirjoitti:

        Mullakin on Mercury 60EFI. Ja edellisessä Yamahan F50:ssä käytin myös 6 vuotta synteettistä.

        Valitettavasti auto on kehä3:n sisäpuolella paljon kovemmassa suolasumussa kuin perämoottori merellä. Jenkit tekivät sitäpaitsi korroosiotestin eri öljymerkeille. Mobil pärjäsi hyvin, Yamalube huonosti ja Quicksilverin tilannetta en muista.

        Mitä kustannuksiin tulee, en ole edes kysynyt Quicksilverin puolisynteettisen hintaa vaan olen suoraan ostanut parasta saatavilla olevaa täyssynteettistä sekä autoihin, että perämoottoriin.

        -25 asteessa en aja, mutta -10 ei ole mikään mahdoton tilanne. Nyt joku sanoo, että ei vesi voi olla noin kylmää, ja on oikeassa, mutta veneeni on trailerilla eikä öljy ehdi aina laskun yhteydessä lämmetä ennen käynnistystä.

        Mielestäni on kuitenkin turha miettiä riittääkö huonomman öljyn viskositeetti perämoottoriin kun käyttää sellaista, joka on notkeaa pakkasella ja paksua kuumana.

        Jäi vielä sanomatta, että oman moottorini manuaali sanoo öljyn laadusta, että sen pitää olla API-XX-luokan mukaista tai parempaa. Öljylaadusta ei mainita mitään puhumattakaan että suositeltaisiin jotakin puolisynteettistä.


      • manuaali
        manuaali kirjoitti:

        Jäi vielä sanomatta, että oman moottorini manuaali sanoo öljyn laadusta, että sen pitää olla API-XX-luokan mukaista tai parempaa. Öljylaadusta ei mainita mitään puhumattakaan että suositeltaisiin jotakin puolisynteettistä.

        Näköjään kirjoitusvirhe tuossa edellä. Öljyn laadusta todetaan, että API-XX.. mutta ei määritellä mitä öljylajia pitää olla. Ei siis sanota, että synteettinen, puolisynteettinen tai mineraaliöljy on pakollinen tai suositeltava.


      • ScandiNaval
        manuaali kirjoitti:

        Näköjään kirjoitusvirhe tuossa edellä. Öljyn laadusta todetaan, että API-XX.. mutta ei määritellä mitä öljylajia pitää olla. Ei siis sanota, että synteettinen, puolisynteettinen tai mineraaliöljy on pakollinen tai suositeltava.

        API luokitus on erittäin laaja, eikä määrittele tarpeeksi tarkasti eri käyttökohteeseen soveltuvaa öljyä. Esimerkkinä vaikka moottoripyörän 4t öljyt. API luokitus voi olla sama kuin autossa, mutta kas kummaa, kun uiva kytkinlevy palaakin piloille normaali auton öljyä käytettäessä.

        Uskon ennemmin maahantuojan huoltomiestä, kun tämä sanoo, että täyssynteettinen auton öljy ei käy, kuin kaiken tietävää naapurin pappaa.


      • manuaali
        ScandiNaval kirjoitti:

        API luokitus on erittäin laaja, eikä määrittele tarpeeksi tarkasti eri käyttökohteeseen soveltuvaa öljyä. Esimerkkinä vaikka moottoripyörän 4t öljyt. API luokitus voi olla sama kuin autossa, mutta kas kummaa, kun uiva kytkinlevy palaakin piloille normaali auton öljyä käytettäessä.

        Uskon ennemmin maahantuojan huoltomiestä, kun tämä sanoo, että täyssynteettinen auton öljy ei käy, kuin kaiken tietävää naapurin pappaa.

        Kaikin mokomin saat uskoa mitä haluat. Varmaan senkin uskot, kun Suzukin maahantuoja sanoo, että moottorin satunnaiset sammumiset saa pois kun kasvattaa starttiakun koon 70 Ah > 75 Ah. Nyt on vaan niin, että käsikirja pätee silloin kun asioita puidaan esim. oikeudessa.

        Faktaa on, että maahantuojan tavoite on myynti ja loppu on sivuasiaa. Quicksilverin öljykin on varsin hyvin hinnoiteltu ilmeisesti, koska pidit Mobilia halpana.


    • Anonyymi

      Tarkkana olisin öljyn kanssa kun öljypumppua pyörittää muoviratas

      • Anonyymi

        Siitä on parikymmentä vuotta, kun jossain autopuolenkoulussa tekivät testin Tojotan moottorille 25asteen pakkasessa yön yli jäähtyneelle moottorille tyhjäkäynnillä.
        Siinä meni lähes10minuuttia, ennenkun öljy oli noussut nokka-akselille.
        Ilmankos kylmäkäynnistykset kuluttaa moottoreita jottei mikään öljy auta.
        Viisainta olisikin pakkasilmoilla laittaa koneeseen kuumat öljyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä on parikymmentä vuotta, kun jossain autopuolenkoulussa tekivät testin Tojotan moottorille 25asteen pakkasessa yön yli jäähtyneelle moottorille tyhjäkäynnillä.
        Siinä meni lähes10minuuttia, ennenkun öljy oli noussut nokka-akselille.
        Ilmankos kylmäkäynnistykset kuluttaa moottoreita jottei mikään öljy auta.
        Viisainta olisikin pakkasilmoilla laittaa koneeseen kuumat öljyt.

        Nykyautoissa on öljyn lämmittimiä ne onkin parempia kuin vanhat jäähdytin nesteen lämmittimet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyautoissa on öljyn lämmittimiä ne onkin parempia kuin vanhat jäähdytin nesteen lämmittimet

        Moottoria ei pitäisi saada käyntiin ollenkaan, ennenkuin öljynpaineet on ensin saatu täysille. starttisolenoidi toimisi öljynpaineella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottoria ei pitäisi saada käyntiin ollenkaan, ennenkuin öljynpaineet on ensin saatu täysille. starttisolenoidi toimisi öljynpaineella.

        Jokainen voi laittaa bensapumpun kytkimen taakse ja startilla nostaa öljyn paineet. Voihan sinne asentaa vaikka painesäiliön mikä nostaa öljyn paineet ennen starttia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottoria ei pitäisi saada käyntiin ollenkaan, ennenkuin öljynpaineet on ensin saatu täysille. starttisolenoidi toimisi öljynpaineella.

        Ei minun koneet öljynpaineesta hälytä pakkasellakaan. Oikeanlainen öljy kyllä kiertää kylmänäkin.


    • Anonyymi

      Suzuki huolto ei koske näihin ja evikka huollot sukupuutossa . Sitten näistä ei näe mittarista tunteja kuin Suzukin koneista ja testereitä näihin ei tunnu olevan kellään. Huolto verkosto todella olematon

    • Anonyymi

      Sitten näissä joku omc jätepaloista koottu alaperä

      • Anonyymi

        OMC perät kestääkin hyvin. Mulla on 50 luvun alkupäästä oleva 10hv Evari ja perän sisukset on kuin uudet. Niissä onkin potkurin navoissa kumivaimentimet kun muissa on sokkatapit.


    • Anonyymi

      Omcn metalliosissa on ollut galvaanista ongelmaa . Se perän yhteensopivuus siihen Suzukin yläkertaan ei ole ihan 100%. Sitten sen siipipyörän saatavuus on kysymysmerkki

      • Anonyymi

        Omc-vehkeissä on aina ollut ongelmaa. Onneksi ongelmatehdas on suljettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omc-vehkeissä on aina ollut ongelmaa. Onneksi ongelmatehdas on suljettu.

        OMC elää nimellä BRP.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omc-vehkeissä on aina ollut ongelmaa. Onneksi ongelmatehdas on suljettu.

        Käytettynä ostettu vm. -86 Omc vehje toiminu itellä 15 vuotta ilman ongelmia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

      Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      34
      5858
    2. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

      kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      497
      2622
    3. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

      Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      14
      2169
    4. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

      Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      29
      1623
    5. En tiedä miksi kerroin sinusta täällä

      Siksi kai, kun meidän juttu on niin alkuvaiheessa, etten voi vielä puhua siitä kenellekään.
      Tunteet
      17
      1169
    6. Oho! Queen of Fucking Everything villitsee - Ikean sininen luottotuote nappasi hervottoman idean!

      Ikea on ajan hermoilla! Aika hauska idea ja Queen of Fucking Everything -ajatus toimii hyvin tässäkin. Lue lisää: http
      Mainonta ja markkinointi
      7
      1014
    7. Katsoitko mua yhtään

      Kun nähtiin 🥺.
      Ikävä
      16
      978
    8. Ei ois kyllä kivaa

      Jos miestä ei kiinnostais ollenkaan minun seura. Aina huitelis ties missä tai olis omassa seurassaan. Kaikki muu ois kiv
      Ikävä
      4
      957
    9. Sattuma ja muutama väärinkäsitys

      vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul
      Ikävä
      22
      935
    10. Pystytkö unohtamaan

      Minut?
      Ikävä
      62
      912
    Aihe