Evinrude 70 EFI

eevinrude

Mitä moottori- ja vaihteistoöljyjä olette käyttäneet otsikon koneessa.Entä hammashihnan vaihto (kuinka usein)?

20

2094

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • manuaali

      Ei sulla satu olemaan laitteen käyttöohjetta. Siinä kerrotaan tuollaiset jutut kuten öljyn laatu yms. Itse olen käyttänyt moottorissa Mobil RF 5W-50 öljyä eli samaa kuin talouden autoissa.

      Peräöljynä Mercuryssa on Quicksilverin peräöljyä. Muut öljymerkit ovat varmaan yhtä hyviä, mutta en jaksanut muutaman euron takia lähteä ajelemaan ympäri etelä-Suomea halvemman öljyn toivossa.

      Hammashihnaa ei kannata vaihtaa ;)

      • ScandiNaval

        "Itse olen käyttänyt moottorissa Mobil RF 5W-50 öljyä eli samaa kuin talouden autoissa."

        Säästöä täysin väärässä paikassa. Itselläni on Mercury 60EFi, johon suositellaan puolisynteettistä öljyä ja nimenomaan Quícksilverin. Auton öljyn lisäaineistus ei toimi perämoottorissa, jossa sisään imeytyy enemmän kosteutta ja suolaa. Maahantuojan huollossa varoitettiin laittamasta täyssynteettistä öljyä, koska se ei toimi Mercuryn perämoottorissa. Perämoottori ei myöskään käy koskaan lämpötiloissa, joihin 5W50 öljy on tarkoitettu. Vai ajatko veneelläsi -25*C pakkasessa?

        Mistä näitä "tarkan markan" asiantuntijoita aina sikiää? Taas yksi syy miksi käytettyä perämoottoria ei kannata ostaa...


      • manuaali
        ScandiNaval kirjoitti:

        "Itse olen käyttänyt moottorissa Mobil RF 5W-50 öljyä eli samaa kuin talouden autoissa."

        Säästöä täysin väärässä paikassa. Itselläni on Mercury 60EFi, johon suositellaan puolisynteettistä öljyä ja nimenomaan Quícksilverin. Auton öljyn lisäaineistus ei toimi perämoottorissa, jossa sisään imeytyy enemmän kosteutta ja suolaa. Maahantuojan huollossa varoitettiin laittamasta täyssynteettistä öljyä, koska se ei toimi Mercuryn perämoottorissa. Perämoottori ei myöskään käy koskaan lämpötiloissa, joihin 5W50 öljy on tarkoitettu. Vai ajatko veneelläsi -25*C pakkasessa?

        Mistä näitä "tarkan markan" asiantuntijoita aina sikiää? Taas yksi syy miksi käytettyä perämoottoria ei kannata ostaa...

        Mullakin on Mercury 60EFI. Ja edellisessä Yamahan F50:ssä käytin myös 6 vuotta synteettistä.

        Valitettavasti auto on kehä3:n sisäpuolella paljon kovemmassa suolasumussa kuin perämoottori merellä. Jenkit tekivät sitäpaitsi korroosiotestin eri öljymerkeille. Mobil pärjäsi hyvin, Yamalube huonosti ja Quicksilverin tilannetta en muista.

        Mitä kustannuksiin tulee, en ole edes kysynyt Quicksilverin puolisynteettisen hintaa vaan olen suoraan ostanut parasta saatavilla olevaa täyssynteettistä sekä autoihin, että perämoottoriin.

        -25 asteessa en aja, mutta -10 ei ole mikään mahdoton tilanne. Nyt joku sanoo, että ei vesi voi olla noin kylmää, ja on oikeassa, mutta veneeni on trailerilla eikä öljy ehdi aina laskun yhteydessä lämmetä ennen käynnistystä.

        Mielestäni on kuitenkin turha miettiä riittääkö huonomman öljyn viskositeetti perämoottoriin kun käyttää sellaista, joka on notkeaa pakkasella ja paksua kuumana.


      • manuaali
        manuaali kirjoitti:

        Mullakin on Mercury 60EFI. Ja edellisessä Yamahan F50:ssä käytin myös 6 vuotta synteettistä.

        Valitettavasti auto on kehä3:n sisäpuolella paljon kovemmassa suolasumussa kuin perämoottori merellä. Jenkit tekivät sitäpaitsi korroosiotestin eri öljymerkeille. Mobil pärjäsi hyvin, Yamalube huonosti ja Quicksilverin tilannetta en muista.

        Mitä kustannuksiin tulee, en ole edes kysynyt Quicksilverin puolisynteettisen hintaa vaan olen suoraan ostanut parasta saatavilla olevaa täyssynteettistä sekä autoihin, että perämoottoriin.

        -25 asteessa en aja, mutta -10 ei ole mikään mahdoton tilanne. Nyt joku sanoo, että ei vesi voi olla noin kylmää, ja on oikeassa, mutta veneeni on trailerilla eikä öljy ehdi aina laskun yhteydessä lämmetä ennen käynnistystä.

        Mielestäni on kuitenkin turha miettiä riittääkö huonomman öljyn viskositeetti perämoottoriin kun käyttää sellaista, joka on notkeaa pakkasella ja paksua kuumana.

        Jäi vielä sanomatta, että oman moottorini manuaali sanoo öljyn laadusta, että sen pitää olla API-XX-luokan mukaista tai parempaa. Öljylaadusta ei mainita mitään puhumattakaan että suositeltaisiin jotakin puolisynteettistä.


      • manuaali
        manuaali kirjoitti:

        Jäi vielä sanomatta, että oman moottorini manuaali sanoo öljyn laadusta, että sen pitää olla API-XX-luokan mukaista tai parempaa. Öljylaadusta ei mainita mitään puhumattakaan että suositeltaisiin jotakin puolisynteettistä.

        Näköjään kirjoitusvirhe tuossa edellä. Öljyn laadusta todetaan, että API-XX.. mutta ei määritellä mitä öljylajia pitää olla. Ei siis sanota, että synteettinen, puolisynteettinen tai mineraaliöljy on pakollinen tai suositeltava.


      • ScandiNaval
        manuaali kirjoitti:

        Näköjään kirjoitusvirhe tuossa edellä. Öljyn laadusta todetaan, että API-XX.. mutta ei määritellä mitä öljylajia pitää olla. Ei siis sanota, että synteettinen, puolisynteettinen tai mineraaliöljy on pakollinen tai suositeltava.

        API luokitus on erittäin laaja, eikä määrittele tarpeeksi tarkasti eri käyttökohteeseen soveltuvaa öljyä. Esimerkkinä vaikka moottoripyörän 4t öljyt. API luokitus voi olla sama kuin autossa, mutta kas kummaa, kun uiva kytkinlevy palaakin piloille normaali auton öljyä käytettäessä.

        Uskon ennemmin maahantuojan huoltomiestä, kun tämä sanoo, että täyssynteettinen auton öljy ei käy, kuin kaiken tietävää naapurin pappaa.


      • manuaali
        ScandiNaval kirjoitti:

        API luokitus on erittäin laaja, eikä määrittele tarpeeksi tarkasti eri käyttökohteeseen soveltuvaa öljyä. Esimerkkinä vaikka moottoripyörän 4t öljyt. API luokitus voi olla sama kuin autossa, mutta kas kummaa, kun uiva kytkinlevy palaakin piloille normaali auton öljyä käytettäessä.

        Uskon ennemmin maahantuojan huoltomiestä, kun tämä sanoo, että täyssynteettinen auton öljy ei käy, kuin kaiken tietävää naapurin pappaa.

        Kaikin mokomin saat uskoa mitä haluat. Varmaan senkin uskot, kun Suzukin maahantuoja sanoo, että moottorin satunnaiset sammumiset saa pois kun kasvattaa starttiakun koon 70 Ah > 75 Ah. Nyt on vaan niin, että käsikirja pätee silloin kun asioita puidaan esim. oikeudessa.

        Faktaa on, että maahantuojan tavoite on myynti ja loppu on sivuasiaa. Quicksilverin öljykin on varsin hyvin hinnoiteltu ilmeisesti, koska pidit Mobilia halpana.


    • Anonyymi

      Tarkkana olisin öljyn kanssa kun öljypumppua pyörittää muoviratas

      • Anonyymi

        Siitä on parikymmentä vuotta, kun jossain autopuolenkoulussa tekivät testin Tojotan moottorille 25asteen pakkasessa yön yli jäähtyneelle moottorille tyhjäkäynnillä.
        Siinä meni lähes10minuuttia, ennenkun öljy oli noussut nokka-akselille.
        Ilmankos kylmäkäynnistykset kuluttaa moottoreita jottei mikään öljy auta.
        Viisainta olisikin pakkasilmoilla laittaa koneeseen kuumat öljyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä on parikymmentä vuotta, kun jossain autopuolenkoulussa tekivät testin Tojotan moottorille 25asteen pakkasessa yön yli jäähtyneelle moottorille tyhjäkäynnillä.
        Siinä meni lähes10minuuttia, ennenkun öljy oli noussut nokka-akselille.
        Ilmankos kylmäkäynnistykset kuluttaa moottoreita jottei mikään öljy auta.
        Viisainta olisikin pakkasilmoilla laittaa koneeseen kuumat öljyt.

        Nykyautoissa on öljyn lämmittimiä ne onkin parempia kuin vanhat jäähdytin nesteen lämmittimet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyautoissa on öljyn lämmittimiä ne onkin parempia kuin vanhat jäähdytin nesteen lämmittimet

        Moottoria ei pitäisi saada käyntiin ollenkaan, ennenkuin öljynpaineet on ensin saatu täysille. starttisolenoidi toimisi öljynpaineella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottoria ei pitäisi saada käyntiin ollenkaan, ennenkuin öljynpaineet on ensin saatu täysille. starttisolenoidi toimisi öljynpaineella.

        Jokainen voi laittaa bensapumpun kytkimen taakse ja startilla nostaa öljyn paineet. Voihan sinne asentaa vaikka painesäiliön mikä nostaa öljyn paineet ennen starttia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottoria ei pitäisi saada käyntiin ollenkaan, ennenkuin öljynpaineet on ensin saatu täysille. starttisolenoidi toimisi öljynpaineella.

        Ei minun koneet öljynpaineesta hälytä pakkasellakaan. Oikeanlainen öljy kyllä kiertää kylmänäkin.


    • Anonyymi

      Suzuki huolto ei koske näihin ja evikka huollot sukupuutossa . Sitten näistä ei näe mittarista tunteja kuin Suzukin koneista ja testereitä näihin ei tunnu olevan kellään. Huolto verkosto todella olematon

    • Anonyymi

      Sitten näissä joku omc jätepaloista koottu alaperä

      • Anonyymi

        OMC perät kestääkin hyvin. Mulla on 50 luvun alkupäästä oleva 10hv Evari ja perän sisukset on kuin uudet. Niissä onkin potkurin navoissa kumivaimentimet kun muissa on sokkatapit.


    • Anonyymi

      Omcn metalliosissa on ollut galvaanista ongelmaa . Se perän yhteensopivuus siihen Suzukin yläkertaan ei ole ihan 100%. Sitten sen siipipyörän saatavuus on kysymysmerkki

      • Anonyymi

        Omc-vehkeissä on aina ollut ongelmaa. Onneksi ongelmatehdas on suljettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omc-vehkeissä on aina ollut ongelmaa. Onneksi ongelmatehdas on suljettu.

        OMC elää nimellä BRP.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omc-vehkeissä on aina ollut ongelmaa. Onneksi ongelmatehdas on suljettu.

        Käytettynä ostettu vm. -86 Omc vehje toiminu itellä 15 vuotta ilman ongelmia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3864
    2. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      2071
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      230
      1370
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      135
      1276
    5. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      114
      1159
    6. Pitikö mennä rakastumaan

      Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      112
      1158
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

      Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      71
      1067
    8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

      No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      1005
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

      muistuttaa?
      Ikävä
      60
      984
    10. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      906
    Aihe