Nivalan kummituslegenda

Totta vai tarua

jollain suomi24 palstalla oli joskus keskustelua että Nivalassa Posiossa on alue jossa autiotaloja. Väittämän mukaan siellä pitäisi kummitella ja että siellä asustaisi jokin paha henki...

Oliko noissa väitteissä mitään perää, että totta vai tarua?

20

6808

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TheStrangler

      Olisitko voinut tarkentaa, missä tuo Nivalan Posio on? Karttahaulla ei löytynyt mitään. Siis tiedänhän, missä Nivala on, mutta missä siellä tämä Posion alue sijaitsee? Olen kyllä kuullut paljon juttuja Nivalasta, mutta en tiedä, missä päin ne tarkalleen ottaen on tapahtuneet.

      • nii en tiijä

        en edes o varma oliks se Posio ku se on voinu olla Poisiokii, tai joku muu, mut muistuu mieleen jonain tommosena.


      • Makolanivala
        nii en tiijä kirjoitti:

        en edes o varma oliks se Posio ku se on voinu olla Poisiokii, tai joku muu, mut muistuu mieleen jonain tommosena.

        Makolassa tais olla myös autiotaloja.

        Niin ja makolan alueella kuulemma on myös kummitellut. Makolan koulussa kuulemma kuultu huilun soittoa ja lapsien naurua. Makolassa on myös, en tiedä onko enää käytetty, mutta joku kaivosalue.


    • dokkari kesällä

      Yle teema tms. Nimi oli jotain "kummitukset suviyössä".
      Ihan kiva juttu, mut olis pitänyt olla tekstitys, kun puhuivat niin sukkelaa murretta. Etippä ylen aareena sivuilta jospa löytyis.

      • jossa väitetään

        et siel joku paha henki ?


      • Ei löyry!

        Ei!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • Anonyymi
        jossa väitetään kirjoitti:

        et siel joku paha henki ?

        Ehka


    • Karttaposio
      • TheStrangler

        Tiedän kyllä, missä Nivala ja Posio on. Luulin vaan tuon kirjoitusasun perusteella, että Nivalassa olisi joku Posio-niminen alue. Alkuperäisessä viestissähän ei ollut /-merkkiä Nivalan ja Posion välillä. Tästä väärinymmärrys. Tiedän kyllä, mistä nyt puhutaan. Kyse on Makolasta ja kuulemani mukaan suurin osa taloista on asutettuja tai vain satunnaisessa käytössä eikä vieraita katsota kovin suopeasti siellä, joten en suosittele kurkkimaan siellä ikkunoiden takana. Suurin osa jutuista taitaa olla aika liioiteltuja. Sen takia se onkin legenda.


    • ghost hunter

      TARUA TARUA

    • Makolassa yöllä

      Ketkä uskaltaa lähteä?

      Videokameroita, kameroita ja muita vempeleitä mukaan sinne ja ollaan valmiina makolaan. Makolan koulun avaimia voidaan kysyä myös jostakin, en tiedä. Sitten kurkkimaan ikkunoista sisälle ja katselemaan paikkoja eri kameroitten kera. :P

      Tehdään joku päivä seuraavalla viikolla taikka tänä viikonloppuna että mennään käymään makolassa. Toinen ryhmä lähtee toista kautta, toinen taas toista kautta, ja erityisesti joka ryhmällä pitää olla oma radio yhteys, jos jotakin sattuu niin radioilla otetaan yhteyttä. Niin ja se radio pitää olla kaikkien ryhmien kanssa yhteyksissä. Kuka uskaltaa lähteä?

      Sovitaan aika ja katsotaan paikanpäällä sitten että montako saatiin ja muodostetaan siitä ryhmät. Jos 4 tuli vaan niin sitten ollaan 1 ryhmä vain. Kaikki eri alueilta makolaa päin eri vempeleiden kera.

      • haluan matkaan

        Tulla tejän kanssa!
        :D oon tosin rovaniemeltä ;)


      • lähen kans
        haluan matkaan kirjoitti:

        Tulla tejän kanssa!
        :D oon tosin rovaniemeltä ;)

        Ja Kemistä ollaan.


    • Kuvia makolasta

      http://www.dm-exp.org/gallery/makola/makola.html

      Mutta se on vielä karumman näkönen kun itse menette paikanpäälle katsomaan. Itse olen käynyt makolassa eikä ollut oikein kiva tunne kun katseli niitä autioita taloja. Tuli sellanen synkänolonen tunne.

      Onko historiasta mitään miksi makola hylättiin?

      Mihin kaikki ne lähtivät ja miksi, miksi juuri makolasta kaikki lähti pois?

      Tais makolassa ainakin joitakin asua mutta ei kuitenkaan hyvin paljoa, ehkä 2-3 henkilöä asuu, en tiedä oliko nekin autioita taloja, mutta en kuitenkaan ole vielä käynyt siellä syvällä makolassa. Sinne tarvii rohkeutta jos yöllä säkkipimeässä aikoo lähteä kävelemään makolaan. :D

      Lukekaapas tosta tuo.
      http://ircquotes.net/list.php?search=makola*&chan=&sort=new

      Karmiva juttu.

      • TheStrangler

        Luultavasti sen takia sieltä lähdettiin, koska kaivos sulkeutui. Todennäköisesti ehtyi tai kannattamatonta liiketoimintaa. Samanlailla kuin muuallakin maaseutu autioituu. Eihän Makola ole kuin pieni tuppukylä ja kun viimeinenkin työllistäjä lähtee, seuraus on tämä. Mitä tulee tuohon ircquotesin linkkiin, noitahan on paljonkin. Joku saa jonkun oudon selittämättömän tunteen ja lähtee kauhuissaan juoksemaan. Itseäkin on monta kertaa jännittänyt kierrellessäni yksin autioissa taloissa yöllä, joka on harrastukseni, mutta en koskaan ole antanut periksi ja lähtenyt juoksemaan. Se on luonnollista pelkoa oudosta paikasta, jos ei ole siihen tottunut. Ottakaa muutkin nyt huomioon, että outoja ääniä, heijastuksia ja varjoja näkee helposti tuollaisissa olosuhteissa. Siihen voi löytyä kuitenkin miljoona muuta selitystä kuin kummitukset. Nykyään olen niin tottunut liikkumaan autiotaloissa, ettei tuollaiset tuntemukset, rapinat sun muut enää säikäytä, koska niille voi löytyä miljoona selitystä. Ja jos jotain todella selittämätöntä tuntee, ennemminkin rohkaisisin selvittämään mistä se johtuu kuin pakenemaan sitä. Olisihan se sääli, jos siellä todella olisikin jotain ja ainoa syy, minkä takia asia jäi auki oli, koska joku, joka luuli omaavansa pokkaa kohdata paranormaaleita asioita kusikin housuunsa. Itseäni ainakin hävettäisi. Eiköhän noi aaveet muutenkin ole aika rauhallista porukkaa.


      • Toimintaaaaa-------
        TheStrangler kirjoitti:

        Luultavasti sen takia sieltä lähdettiin, koska kaivos sulkeutui. Todennäköisesti ehtyi tai kannattamatonta liiketoimintaa. Samanlailla kuin muuallakin maaseutu autioituu. Eihän Makola ole kuin pieni tuppukylä ja kun viimeinenkin työllistäjä lähtee, seuraus on tämä. Mitä tulee tuohon ircquotesin linkkiin, noitahan on paljonkin. Joku saa jonkun oudon selittämättömän tunteen ja lähtee kauhuissaan juoksemaan. Itseäkin on monta kertaa jännittänyt kierrellessäni yksin autioissa taloissa yöllä, joka on harrastukseni, mutta en koskaan ole antanut periksi ja lähtenyt juoksemaan. Se on luonnollista pelkoa oudosta paikasta, jos ei ole siihen tottunut. Ottakaa muutkin nyt huomioon, että outoja ääniä, heijastuksia ja varjoja näkee helposti tuollaisissa olosuhteissa. Siihen voi löytyä kuitenkin miljoona muuta selitystä kuin kummitukset. Nykyään olen niin tottunut liikkumaan autiotaloissa, ettei tuollaiset tuntemukset, rapinat sun muut enää säikäytä, koska niille voi löytyä miljoona selitystä. Ja jos jotain todella selittämätöntä tuntee, ennemminkin rohkaisisin selvittämään mistä se johtuu kuin pakenemaan sitä. Olisihan se sääli, jos siellä todella olisikin jotain ja ainoa syy, minkä takia asia jäi auki oli, koska joku, joka luuli omaavansa pokkaa kohdata paranormaaleita asioita kusikin housuunsa. Itseäni ainakin hävettäisi. Eiköhän noi aaveet muutenkin ole aika rauhallista porukkaa.

        Kaivostoimintaa ei ole vielä suljettu.


    • mutta liekö

      sitten kummituksia.
      autiotaloja kyllä on.
      oli kauan sitten kaivos, mutta se lakkautettiin, kun ei sieltä enää mitään kaivettavaa löytynyt.
      jos haluat, niin voit tietysti mennä sinne kurkisteleen, josko siellä joku kummittelis, olen siitä itse pyöräillyt ohi, ankean näköisiä ne talot ovat, siis ne, jotka vielä ovat pystyssä...

    • kokemusta on

      nivalassa eräässä talossa yhdet olivat kuulleet oven sulkeutuvan alakerroksesta kun olivat menossa nukkumaan. eivät saaneet enää unta koko yönä.

    • sajan euron seteli

      Oon käyny monet kerrat tyydyttelemäsä ihteäni kaivoksen maastoisa eikä sielä ole mitään kummituksia ollu.

      • neukkula

        Voip tulla polliisit, jos tuut sinne r....lemaan. Siellähän asutaan normaalisti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1402
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1275
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1062
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe