Kuntoutuksen ohjaaja ( AMK )

hephap

Voisiko joku kertoa minkälaista opiskelu kuntoutuksen ohjauksen ja suunnittelun koulutusohjelmassa on ja minkälainen työllisyystilanne kuntoutuksenohjaajilla on? Palkkaushan nyt varmaan on sitä perus sos. ja terv. alan palkkausta.
Kertokaa kokemuksia opiskelusta ja työstä.

7

11017

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä sanoa

Etten ole koskaan kuullutkaan tällaisesta koulutuksesta.Jotenkin tuntuu,että nää menee naurettavimmiks joka vuosi.Mitä seuraavaks,joku alapäähygienisti? Mä luulen,että jos tollanen koulutu oikeasti on niin www.google.com kertoo sinulle siitä.

• .....

Google kertoo kyllä, mutta ajattelinkin lähinnä kysellä opiskelijoiden kokemuksia.
        Minä en tämän koulutuksen historiasta tiedä, mutta mielestäni näitä ei kovin monessa paikassa kouluteta. Ei ainakaan joka vuosi.
        Jyväskylässä taitaa ainoastaan alkaa syksyllä 2008. Saa korjata jos olen väärässä.

• terapeutiksi opiskeleva
        ..... kirjoitti:

Google kertoo kyllä, mutta ajattelinkin lähinnä kysellä opiskelijoiden kokemuksia.
        Minä en tämän koulutuksen historiasta tiedä, mutta mielestäni näitä ei kovin monessa paikassa kouluteta. Ei ainakaan joka vuosi.
        Jyväskylässä taitaa ainoastaan alkaa syksyllä 2008. Saa korjata jos olen väärässä.

käsitykseni mukaan yleensä fysioterapeutiksi valmistuvat ja opiskelevat hoitavat näitä kuntoutuspuolen juttuja muun työn lisäksi. Työkenttä heillä on monipuolinen, joten kannattaa harkita tätä alaa vaikkakin en halua masentaa vaikea päästä sisään..

• !!!
        terapeutiksi opiskeleva kirjoitti:

käsitykseni mukaan yleensä fysioterapeutiksi valmistuvat ja opiskelevat hoitavat näitä kuntoutuspuolen juttuja muun työn lisäksi. Työkenttä heillä on monipuolinen, joten kannattaa harkita tätä alaa vaikkakin en halua masentaa vaikea päästä sisään..

Mutta fysioterapeutithan keskittyvät fyysiseen kuntouttamiseen, esimerkiksi kolarin jälkeen. Kuntoutuksenohjaaja auttaa esimerkiksi jollain tavalla vammautunutta (tai sellaista, joka ei ehkä selviä normaalielämästä samoin kuin valtaosa ns. terveistä ihmisistä)arkielämän tilanteissa, esim. asunnon etsimisessä ja asioiden järjestelyssä. Ei kuntoutuksenohjaajan työhön kuulu minkään näköinen jumppauttaminen.

• hsd
        !!! kirjoitti:

Mutta fysioterapeutithan keskittyvät fyysiseen kuntouttamiseen, esimerkiksi kolarin jälkeen. Kuntoutuksenohjaaja auttaa esimerkiksi jollain tavalla vammautunutta (tai sellaista, joka ei ehkä selviä normaalielämästä samoin kuin valtaosa ns. terveistä ihmisistä)arkielämän tilanteissa, esim. asunnon etsimisessä ja asioiden järjestelyssä. Ei kuntoutuksenohjaajan työhön kuulu minkään näköinen jumppauttaminen.

No sen minäkin tiesin, ettei ole mikään jumppari. Kuntoutuksenohjaaja mielstäni toimii välikätenä kuntoutujan ja systeemin välillä. Ilmeisesti tämän alan ihmisiä ei ole paljoa... ?

• Bulla

Samat mietteet myös minulla. Huomasin myös kuntoutusohjaajien työpaikkailmoituksia katsellessa, että myös sosionomin paperit kelpaisivat.

Mitä käytännön eroa sitte on sillä valmistuuko sosionomiksi vai kuntoutuksen ohjaajaksi?? - Muutakun että sosionomin työkenttä on laajempi...

Kysellessäni sain tietää, että kuntoutuksen ohjaajia koulutetaan Jyväskylässä, Oulussa ja Porissa. Jyväskylän koulutus on kylläkin ainoa nuorikoulutus näistä kolmesta.

• Tuleva kuntoutuksen ohjaaja

Itse muutaman vuoden kuntoutuksen ohjausta ja suunnittelua opiskelleena voin kertoa, että kyseessä ei todellakaan ole fysioterapeutti :) kuntoutuksen ohjaajan koulutuksella saa mielestäni erittäin laajan kattauksen kuntoutuksen kentästä. Kuntoutuksen ohjaaja toimii nimenomaan asiakkaan asioiden ajana ja auttaa tätä "selviytymään" esimerkiksi tukien ja etujen hakemisesta kuin ihan arki päivässä selviytymisessä. Kuntoutuksen ohjaaja ei siis näen pelkkää fyysistä toimintakykyä vaan myös sosiaalisen ja psyykkisen puolen.

Työllisyystilanne näyttää melko hyvältä, ainakin jos ei ole kovin kaupunkisidonnainen. Jyväskylän seudulla töitä voi olla hieman hankalampi saada (hakijoiden määrän vuoksi) kuin muualla Suomessa. Ja palkkaus on 1600 eurosta ylöspäin, riippuen hyvin paljon mihin työllistyy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      111
      7285
    2. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      65
      5416
    3. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4934
    4. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      52
      4125
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      4016
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      222
      3903
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      28
      3628
    8. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      42
      3345
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      52