Vilja-allergia??

Ruisvehnäjne..

Heippa!

Olen tässä pitkän aikaan seuraillut vatsani toimintaa, tarkoittaen että esimerkkinä syön ruisleipää, tai vehnäleipää, makaronia jne. Vatsani reaktio on se, että ensin se turpoaa ilmapalloksi, jonka jälkeen vatsa menee sekaisin ja löysälle. Vehnä ja ruis tämän ainakin tekee. Onko kyseessä allergia vaiko keliakia? ;(

3

796

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itse!

Jätä viljat pois viikoksi tai pariksi. Jos oireet katoavat, lisää yksi viljalaji kerrallaan takaisin ruokavalioosi ja testaa, tuleeko oireita.
      Keliakian oireet eivät häviä noin lyhyessä ajassa. Allergian oireet katoavat yleensä aiheuttajaa vältettäessä n. muutamassa päivässä.

• eräs allerginen

Itse olen vilja-allergikko, ja kovin tutulta kuulostaa. Oireet vaan ei välttämättä mene allergiassakaan heti ohi. Ei ainakaan mulla mene. Keliakiakin on mahdollinen. Suosittelen menemään asian kanssa lääkäriin. ÄLÄ pidä taukoa viljoista sitä ennen, ettet sotke tuloksia! Todennäköisesti viljat on oireilusi takana, mutta sitä ei voi sanoa noilla tiedoilla ainakaan maallikko 100% varmuudella. Siksi on hyvä antaa lääkärin selvittää asia.

• Nektar

Keliakian saa selville jo verikokeessa esim. terveyskeskuksessa otetaan ns. keliakiapaketti. Myös apteekissa myydään siihen testivälineet, joilla sen voi tsekata itse kotona.

Jos verikokeessa todetaan keliakia, pitää käydä vielä gastroskopiassa eli vatsalaukun tähystyksessä. (Ei tarvi pelätä, kun ne antaa puudutussuihkeen kurkkuun ja rauhoittavaa viel ennen sitä... mutta vaadi nuo vielä itse.) Sen perusteella sitten tulet saamaan Kelalta parikymppiä rahaa /kk, koska gluteenittomat tuotteet on aika kalliita. Siis tuotteet, jotka eivät sisällä vehnää, ohraa eivätkä ruista. Kauraa onneksi suurin osa keliakiaa sairastavista sietää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko sulla rakas mitään sanottavaa?

Lähetä tässä kaivatullesi haluamasi terveiset 💌
      Ikävä
      249
      2082
    2. Nanna hakkasi Martinan aivot tuusan nuuskaksi!!!

Ihme jos Martina pystyy muodostaa järkeviä lauseita tämän nyrkkisateen jälkeen. Ottelupalkkio tuli, tajunta meni.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      260
      1214
    3. Liikenneonnettomuus kuhmo

Taisi Audi mennä lunastukseen ja pemari kilometritehtaalle
      Kuhmo
      21
      1141
    4. Oot sä aika nuorekas...

Vaikka oot niin vanha!
      Ikävä
      41
      756
    5. Vaikea löytää samantyylistä miestä

Nyt on pakko avautua. Onko ketään muuta jonka on yksinkertaisesti todella vaikeaa löytää samanhenkistä kumppania kuin i
      Sinkut
      125
      706
    6. Martina ja Muhis

Aamulenkillä yhdessä valmistautumassa suuren päivään,toivottavasti heräsivät toistensa viekusta.Ihana pariskunta❤
      Kotimaiset julkkisjuorut
      231
      687
    7. Rasismi ahdistaa.

Tapasin baarissa oikein lupsakan oloisen miehen, mutta arvomaailma on hyvin erilainen omani kanssa. Hän käyttää n-sanaa
      Sinkut
      205
      632
    8. Näin sut.

olitpas vanhentuneen näköinen. 😆 mieheltä naiselle
      Ikävä
      51
      485
    9. Oot pelkkä naurun aihe

🤣🤣🤣🤣🤣 m-n
      Ikävä
      38
      448
    10. Olenkohan tunteideni kanssa yksin?

Salaa toivon, että sinä nainen luotat minuun niin paljon, että uskaltaisit lähentyä kanssani, vaikka tämä on vähän kiell
      Ikävä
      42
      442
    Aihe