Vilja-allergia??

Ruisvehnäjne..

Heippa!

Olen tässä pitkän aikaan seuraillut vatsani toimintaa, tarkoittaen että esimerkkinä syön ruisleipää, tai vehnäleipää, makaronia jne. Vatsani reaktio on se, että ensin se turpoaa ilmapalloksi, jonka jälkeen vatsa menee sekaisin ja löysälle. Vehnä ja ruis tämän ainakin tekee. Onko kyseessä allergia vaiko keliakia? ;(

3

794

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itse!

Jätä viljat pois viikoksi tai pariksi. Jos oireet katoavat, lisää yksi viljalaji kerrallaan takaisin ruokavalioosi ja testaa, tuleeko oireita.
      Keliakian oireet eivät häviä noin lyhyessä ajassa. Allergian oireet katoavat yleensä aiheuttajaa vältettäessä n. muutamassa päivässä.

• eräs allerginen

Itse olen vilja-allergikko, ja kovin tutulta kuulostaa. Oireet vaan ei välttämättä mene allergiassakaan heti ohi. Ei ainakaan mulla mene. Keliakiakin on mahdollinen. Suosittelen menemään asian kanssa lääkäriin. ÄLÄ pidä taukoa viljoista sitä ennen, ettet sotke tuloksia! Todennäköisesti viljat on oireilusi takana, mutta sitä ei voi sanoa noilla tiedoilla ainakaan maallikko 100% varmuudella. Siksi on hyvä antaa lääkärin selvittää asia.

• Nektar

Keliakian saa selville jo verikokeessa esim. terveyskeskuksessa otetaan ns. keliakiapaketti. Myös apteekissa myydään siihen testivälineet, joilla sen voi tsekata itse kotona.

Jos verikokeessa todetaan keliakia, pitää käydä vielä gastroskopiassa eli vatsalaukun tähystyksessä. (Ei tarvi pelätä, kun ne antaa puudutussuihkeen kurkkuun ja rauhoittavaa viel ennen sitä... mutta vaadi nuo vielä itse.) Sen perusteella sitten tulet saamaan Kelalta parikymppiä rahaa /kk, koska gluteenittomat tuotteet on aika kalliita. Siis tuotteet, jotka eivät sisällä vehnää, ohraa eivätkä ruista. Kauraa onneksi suurin osa keliakiaa sairastavista sietää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      10
      1681
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      131
      1670
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      253
      1198
    4. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1078
    5. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      210
      1066
    6. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
      Kaste
      285
      955
    7. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      128
      939
    8. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      3
      887
    9. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      49
      868
    10. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      10
      865
    Aihe