Ihan vain kyselinsin käytännön kokemuksia Kastellitalon rakentaneilta ja niissä asuvilta. Onko ollut ok? Mitä huonoa ja mitä hyvää. Ovatko mm. toimituksen aikataulu pelittänyt? Millainen perustus on paras niille.
Erityisen kiinnostunut olen Kartano-mallistosta ja sen toimivuudesta.
Mitenkäs Kastellitalo?
38
14234
Vastaukset
- Mari
Juuri tuli paketti tontille, ihan ajallaan ja asentajat alkoivat heti hommiin. Meillä mukaeltu kartano-malli ja tyytyväisiä ollaan toistaiseksi.
Perustuksethan riippuvat täysin tontin maaperästä. Teetä maaperätutkimus ja sen myötä ammattilainen tekemään perustus-suunnitelma.- temmet
kuljetusliikkeen toimintaan.
- Mari
temmet kirjoitti:
kuljetusliikkeen toimintaan.
Kyllähän tässä on ollut aika paljon työtä ennekuin tähän vaiheeseen ollaan päästy ja Kastellin myyjältä sitä olemme kyllä saaneet kiitettävästi.
- tero t.
Mari kirjoitti:
Kyllähän tässä on ollut aika paljon työtä ennekuin tähän vaiheeseen ollaan päästy ja Kastellin myyjältä sitä olemme kyllä saaneet kiitettävästi.
Kastellin asiakkaat, tai onko nämä välillä jopa ylitsepursuavan kiitolliset asiakkaat ehkä myyjien omaa ajankulua täällä netissä, eli "myynninedistämistä" kyseenalaisin keinoin.
- Mari
tero t. kirjoitti:
Kastellin asiakkaat, tai onko nämä välillä jopa ylitsepursuavan kiitolliset asiakkaat ehkä myyjien omaa ajankulua täällä netissä, eli "myynninedistämistä" kyseenalaisin keinoin.
..kerron vain omista kokemuksista, tähän menessä olen tyytyväinen Kastelliin. Ilmeisesti tällä foorumilla haluttaisiin vain lukea kauhukertomuksia epäonnistuneistaprojekteista...et taida tietää rakentamisesta itse yhtään mitään!!!
- tero t.
Mari kirjoitti:
..kerron vain omista kokemuksista, tähän menessä olen tyytyväinen Kastelliin. Ilmeisesti tällä foorumilla haluttaisiin vain lukea kauhukertomuksia epäonnistuneistaprojekteista...et taida tietää rakentamisesta itse yhtään mitään!!!
pitkä on matka viellä Kastelli-asujaksi. Kysymys oli ainoastaan ihmetyksestä jonka herättää lähinnä Kastelli-rakentajille ominainen ylitsevuotava kiitollisuus toimittajaa kohtaan toimitetuista rimoista ja laudoista, sekä enemmän tai vähemmän päteville pystyttäjille jotka enemmän tai vähemmän huolimattomasti tekevät lautakasoista jokseenkin talon näköisiä tekeleitä väliaikaistuennoilla. Varsinkin kun viellä katsoo hintaa jonka Kastellit maksaa - ei voi kuin ihmetellä.
- Hannele
tero t. kirjoitti:
pitkä on matka viellä Kastelli-asujaksi. Kysymys oli ainoastaan ihmetyksestä jonka herättää lähinnä Kastelli-rakentajille ominainen ylitsevuotava kiitollisuus toimittajaa kohtaan toimitetuista rimoista ja laudoista, sekä enemmän tai vähemmän päteville pystyttäjille jotka enemmän tai vähemmän huolimattomasti tekevät lautakasoista jokseenkin talon näköisiä tekeleitä väliaikaistuennoilla. Varsinkin kun viellä katsoo hintaa jonka Kastellit maksaa - ei voi kuin ihmetellä.
Meillä rakenteilla Hoviherra malliston talo. Toimitukset ovat tulleet ajallaan ja myös rakennusprojekti on sujunut aikataulussa. Meillä asennusporukka tekee talon ulkoapäin valmiiksi, itse teemme vain sisätyöt. Vielä ainakaan en löydä mitään negatiivista sanottavaa.
- tohma-tavio
Hannele kirjoitti:
Meillä rakenteilla Hoviherra malliston talo. Toimitukset ovat tulleet ajallaan ja myös rakennusprojekti on sujunut aikataulussa. Meillä asennusporukka tekee talon ulkoapäin valmiiksi, itse teemme vain sisätyöt. Vielä ainakaan en löydä mitään negatiivista sanottavaa.
hommat joutuu tekemään itse, ja sitten viellä ylistetään kuinka hyvin kaikki on toiminut - uskomatonta, mitä tekemistä Kastellilla on niiden talojen laadun yms. kanssa, koska joudutte itse rakentamaan/hankkimaan rakentajat talollenne. Tietysti on hienoa että kaikki toimii, mutta vähän on omituista hehkuttamista välillä puutavarakauppiaasta ja varsinkin vertailua talotoimittajiin.
- täystampio
tohma-tavio kirjoitti:
hommat joutuu tekemään itse, ja sitten viellä ylistetään kuinka hyvin kaikki on toiminut - uskomatonta, mitä tekemistä Kastellilla on niiden talojen laadun yms. kanssa, koska joudutte itse rakentamaan/hankkimaan rakentajat talollenne. Tietysti on hienoa että kaikki toimii, mutta vähän on omituista hehkuttamista välillä puutavarakauppiaasta ja varsinkin vertailua talotoimittajiin.
Näyttää olevan usein juuri tämä sama oire esillä: itselle jää VAIN sisäpuolen työt. Siellä sitä puurtamista herra nähköön sitten riittääkin.
- Stade
pari sivua eteenpäin ja sieltä keskustelu "järkyttävin tapa tehdä talo". Siellä on kommenttia kastellista!
- Älä sorru
Miksi rakentaa Kastelli, kun voi rakentaa pystytavarasta halvemmalla.Kunnon kirvesmiesporukka tekee homman samalla vaivalla, ja jos vielä tunnet porukan, niin vielä paremmin.
Tiedättekö mitä ostatte? Osaatteko vertailla tarjouksia.Jos osaatte hyvä on. Kastellilla on aika suppea paketti, ja talokirja antaa väärän kuvan koko touhusta. - J Ärkky
Ota malli sieltä, ja kilpailuta sitten oikeat talotehtaat. Käy Kastellin talonäytöksissä toteamassa mm. ulkoverhouksen laatu ja ennen kaikkea, nojaile hieman sisäseiniin (varovasti). Yritä päästä jututtamaan sitä rakentajaa ihan kahden kesken. Tervetuloa! Säästyt monelta jäekytykseltä.
- GAku
Hinta ja muut tavat/tehtaat/mallit, ei kokemusta, ei kommenttia.
Ulkoverhouksen laatu?? Meillä ainakin se nippu joka on puuta on ihan hyvää laadultaan. Maalaus meidän tapauksessa on ihan itsestä kiinni.
Nojaile..heh.. kyllä niihin seiniin voi noijailla, ihan niinkuin gyproc seiniin missä tahansa muuallakin. Jos rungot on tehty vähintään ohjeen mukaan, ovat ihan tukevat. (nimim. myös muualla gyproc seiniin nojaten)
Tuossa alempana ja muutamaa minuuttia aiemin yritin kuvailla tämän kastellirakentajan kokemuksia.
Kun mainitsit noista järkytyksistä, tarkoititko kastellin tapaa vaiko ihan omakotirakentamista sellaisenaan? En usko, että kastellin osalta asiassa mitään ihmeellistä olisi. Ei se rakentaminen mitään lastenleikkiä ole, mutta kyllä siitä "normaali" ihminen suorituu ohjeiden, yrittämisen/erehdyksen, tunnollisuuden, ajan ja ennen kaikkea "pää pois perseestä" asenteen avulla, eli opi ja kuuntele. Tosin tuossakin pitää pystyä suodattamaan turhia neuvoja ja mielipiteitä pois.
Tälläkin pastalla saa jatkuvasti suodattaa pää persessä neuvoja jakelevien kerran sivusta 5min rakentamista seuranneiden kylän kaikkitietävien "rakennusmestareiden" viestejä. Tosin näiltäkin palstoilta löytää todella hyviä neuvoja ja joidenkin jopa omakohtaisia kokemuksia (ei veljen vaimon kälyn siskon pojan joka kerran luki niin myrkystä :-)
Vaikka en valinnutkaan Vaajaa, Laplia, Jukkaa, Puutaloa, Omataloa, Desing tms. pakettia, ei minulla ole mitään sanottavaa niistä, kun en kertakaikkiaan tiedä niiden rakentamisesta mitään. Muutaman kanssa noista käytiin kauppaa, mutta meiden tapauksessa kastelli vei voiton. Älkää vaan kysykö miksi, en osaa parustella, se vaan vaikutti hyvältä meidän tarpeisiin meidän lähtökohdasta. Toki oli selvitetty kenen kanssa sitä kauppaa voi edes hieroa, mutta lopputulokseen vaikuttikin jo...kaikki. - Laatu-Late
GAku kirjoitti:
Hinta ja muut tavat/tehtaat/mallit, ei kokemusta, ei kommenttia.
Ulkoverhouksen laatu?? Meillä ainakin se nippu joka on puuta on ihan hyvää laadultaan. Maalaus meidän tapauksessa on ihan itsestä kiinni.
Nojaile..heh.. kyllä niihin seiniin voi noijailla, ihan niinkuin gyproc seiniin missä tahansa muuallakin. Jos rungot on tehty vähintään ohjeen mukaan, ovat ihan tukevat. (nimim. myös muualla gyproc seiniin nojaten)
Tuossa alempana ja muutamaa minuuttia aiemin yritin kuvailla tämän kastellirakentajan kokemuksia.
Kun mainitsit noista järkytyksistä, tarkoititko kastellin tapaa vaiko ihan omakotirakentamista sellaisenaan? En usko, että kastellin osalta asiassa mitään ihmeellistä olisi. Ei se rakentaminen mitään lastenleikkiä ole, mutta kyllä siitä "normaali" ihminen suorituu ohjeiden, yrittämisen/erehdyksen, tunnollisuuden, ajan ja ennen kaikkea "pää pois perseestä" asenteen avulla, eli opi ja kuuntele. Tosin tuossakin pitää pystyä suodattamaan turhia neuvoja ja mielipiteitä pois.
Tälläkin pastalla saa jatkuvasti suodattaa pää persessä neuvoja jakelevien kerran sivusta 5min rakentamista seuranneiden kylän kaikkitietävien "rakennusmestareiden" viestejä. Tosin näiltäkin palstoilta löytää todella hyviä neuvoja ja joidenkin jopa omakohtaisia kokemuksia (ei veljen vaimon kälyn siskon pojan joka kerran luki niin myrkystä :-)
Vaikka en valinnutkaan Vaajaa, Laplia, Jukkaa, Puutaloa, Omataloa, Desing tms. pakettia, ei minulla ole mitään sanottavaa niistä, kun en kertakaikkiaan tiedä niiden rakentamisesta mitään. Muutaman kanssa noista käytiin kauppaa, mutta meiden tapauksessa kastelli vei voiton. Älkää vaan kysykö miksi, en osaa parustella, se vaan vaikutti hyvältä meidän tarpeisiin meidän lähtökohdasta. Toki oli selvitetty kenen kanssa sitä kauppaa voi edes hieroa, mutta lopputulokseen vaikuttikin jo...kaikki.Edelliseen:
Ulkoverhous ympäripontatusta, lyhimmillään useista n. 1 m pituisista palikoista. On päästy käyttämään kaikki se puutavara, joka normaalisti on ns. hukkaa. Järkevää, mutta työlästä ja peilaa melko ruman näköisesti seinässä. Ulkoverhouksessa oleva jakolista aivan kiinni alapuolen pystyverhouksessa, ei tippanokkaa. Alapuolisessa pystyverhoksessa ei myöskään tippanokkaa. Ns. Ammattiasentajien tekemänä. Montakohan vuotta kestää, ennenkuin alkaa haisemaan?
Seiniin nojailu ei suotavaa, sillä pystysuunnassa kipsilevyt ovat kiinnitetty vain 60 cm välein, sivusuunnassa ei ollenkaan (tämä ongelma myös monella muulla ristiinkoolatun rungon tekijällä). Oman lukunsa muodostaa sitten se villojen väliin käsittämättömästi sijoitettu höyrynsulku, joka muostaa sellaisen tuulettumattoman tilan, että jossakin vaiheessa pommi räjähtää. Monkakohan vuotta kestää, ennenkuin alkaa haisemaan?
Eihän tässä ole kuin pari turhanpäiväistä pikku ongelmaa... - kastellin rakentanut
Eikös tämä J Ärkky nimimerkki ole sama tyyppi joka täällä aiemmin kertoi kastellin rakentaneensa ja onnistunut saaamaan budjettinsa reippanlaisesti yli (oliko se kymmeniätuhansia euroja peräti)? Sun kommentit voi jättää omaan arvoonsa. Oma moka on aina oma moka. Sun tapauksessa et vaan näköjään suostu sitä itsellesi myöntämään. Noilla periaatteilla olet varmasti ikuisesti katkera ihminen.
Meille voi myös tulla nojailemaan sisäseiniin ja tarkastelemaan ulkoverhousta. - J Ärkky
kastellin rakentanut kirjoitti:
Eikös tämä J Ärkky nimimerkki ole sama tyyppi joka täällä aiemmin kertoi kastellin rakentaneensa ja onnistunut saaamaan budjettinsa reippanlaisesti yli (oliko se kymmeniätuhansia euroja peräti)? Sun kommentit voi jättää omaan arvoonsa. Oma moka on aina oma moka. Sun tapauksessa et vaan näköjään suostu sitä itsellesi myöntämään. Noilla periaatteilla olet varmasti ikuisesti katkera ihminen.
Meille voi myös tulla nojailemaan sisäseiniin ja tarkastelemaan ulkoverhousta.On eka projekti, muttei viimeinen. On opittu ja oppirahat maksetaan, ...kele! Tästä tikkuläjästä kunhan pääsen eroon (ennen sen homehtumista), niin alkaa uusi hanke, mutta taatusti se ei ole Kastelli, ...kele! Näyttää ja kuullostaa tuo naapureiden homma ihan järkevältä tähän verrattuna noiden elementtiensä kanssa. Ja sitten hymyillään ja leveästi...
- että sikäli
J Ärkky kirjoitti:
On eka projekti, muttei viimeinen. On opittu ja oppirahat maksetaan, ...kele! Tästä tikkuläjästä kunhan pääsen eroon (ennen sen homehtumista), niin alkaa uusi hanke, mutta taatusti se ei ole Kastelli, ...kele! Näyttää ja kuullostaa tuo naapureiden homma ihan järkevältä tähän verrattuna noiden elementtiensä kanssa. Ja sitten hymyillään ja leveästi...
Selkeesti huomaa, että millainen pääsiäis käsi olet. Osta Älvsby talo, niin et voi tumpeloida. Tosin siihenkin pitää perustukset tehdä..
Onnea vaan tulevaisuudessa.
- GAku
Tässä ensimmäistä taloa (kastelli) rakentavana kokemuksia.
Kaupat tehtiin viime syyskuussa, 1krs, 138m2 4m2 tekn.tila ja 5m2 varasto, mukaeltu jostain perusmallista.
Pohjatyöt tontilla alkoi lokakuun puolessa välissä. Kaivinkone kaivoi, rekat ajoi maata ja tavaroita, lvi firma asensi liittymät, sähköyhtiö toi keskuksen, itse tehtiin kaikki loput. Perustukset valmiit omalla porukalla 1vk ennen paketin saapumista.
"Paketti" tuli ajallaan marraskuun lopussa ja samalla viikolla ilmestyi asentaja(ryhmä) mittaamaan perustuksia (antura, 5/6krs harkkoa, 50 mm korotusvalu, mursketäyttö). Samalla viikolla alkoi kasaus. Valitsimme talven päälle ja ensikertalaisena rungon pystytyksen, vesikatteen asennuksen, ovien ja ikkunoiden kiinnityksen tiivistyksen, pystyvilloituksen, hyörynsulkumuovien asennuksen ja sisäkoolauksen.
Pakkaset joulukussa viivästyttivät aikataulua viikolla, joten tammikuun alussa oli em. asennukset valmiit. Kävimme paikalla lähes päivittäin samalla omia töitä tehden. Pari kertaa sai lumet luoda rakennuksesta, mutta esim villat ei kastunu kertaakaan. Asentajan aikataulussa, työn jäljessa, motivaatiossa ei mitään moitittavaa. Asentaja asensi myös vesikattoa täydentävät tarvikkeet samalla pientä korvausta vastaan.
Siitä etiä päin olemme rakentaneet itse taloamme (poislukien: lv, lattialämmitys, piippu, takka, kosteantilan seinät, lattian valu ja tiiliverhous) ja muuttokin olisi ohjelmassa kesäkuun lopulla / heinäkuun alussa.
Eli lyhyesti:
- Kaikki tapahtunut aikataulussa
- Kesken loppunutta materiaalia saatu lisää päivän viiveellä.
- Kaikki toimitukset ajallaan
- Hyviä (kauppaan johtaneita) tarjouksia myös kauppaan kuulumattomista tarvikkeista
- Myyjä antoi aika realistisen käsityksen rakentamisesta
- Asentaja neuvoi monta tulevaa työvaihetta (hyvän asentajan sattuminen varmaan onnea)
- Asiointi helppoa tilauskeskuksen kanssa
- "Rakentamisopas" antaa hyviä neuvoja eri vaiheista
- Asentaminen on ollut "helppoa" näinkin vähäisellä kokemuksella, kiitos tosin asentajan, appiukon, valvojan ja eri palstojen täällä netissä.
- Meitin ja myyjän laatiman budjettikin näyttäisi pitävän (ehkä noin 2000€ oma miinukselle)
Miinukset...jaa...taitaa olla yksi, kun teimme kauppoja, minulle jäi kuva, että ulkoverhouspanelit (30/70 puu/tiili) ja räystäs/otsalaudat olisi pohjamaalattuja. Tosin papereissä ei näin lukenut.
Valitkaa taloprojekteillenne hyvä vastaava mestari!!!
Me valitsimme henkilön jota moni eri taho oli suositellut. Meidän mestarimme on myös kasannut ko. taloja 8 vuotta, nyttemin hoitaa rakennesuunnittelua niihin. Hankimme myös perustussuunnittelun ja pääsinnittelijan tehtävät samlta henkilöltä. On toiminut ainakin meillä hyvin, vaikka kaikki onkin noin "keskittynyt" yhdelle ja rakennesuunnittelu onkin tehtaan puolesta.- kastellin rakentanut
Näin se menee, kun on järki päässä! Tuo kirjoituksesi oli kuin suoraan meidän kastellin rakentamis päiväkirjasta! (jota ei tosin tullut kirjoitettua..) :-)
- toolle
Näin se menee, kun on järki päässä! Tuo kirjoituksesi oli kuin suoraan meidän kastellin rakentamis päiväkirjasta! (jota ei tosin tullut kirjoitettua..) :-)
tekisi kastellin. Törppöjen puuhaa maksaa tikuista ja esitteen kuvauksista kuinka kivaa, tilavaa ja kotoista talossa oikein onkaan. Kuitenkaan niitä kuvailtuja iiiiihania asioita ei toimitussisältöön kuulu. Ja Kastelli-ihmiset hurraavat että onpa mahtava talo ja koettavat epätoivoisesti vartailla niitä elementtitaloihin hokien tämä halpa tämä hyvä ei parempaa olla voi.
- Maarit
toolle kirjoitti:
tekisi kastellin. Törppöjen puuhaa maksaa tikuista ja esitteen kuvauksista kuinka kivaa, tilavaa ja kotoista talossa oikein onkaan. Kuitenkaan niitä kuvailtuja iiiiihania asioita ei toimitussisältöön kuulu. Ja Kastelli-ihmiset hurraavat että onpa mahtava talo ja koettavat epätoivoisesti vartailla niitä elementtitaloihin hokien tämä halpa tämä hyvä ei parempaa olla voi.
että minkäköhän talopaketin olet itse valinnut vai kuulutko niihin "rakentajiin" jotka vain unelmissaa rakentavat ja haukkuvat muiden valintoja.
Kerro nyt mikä on se täydellinen elementtitalo joka kannattaisi rakentaa!!! - kastellin rakentanut
toolle kirjoitti:
Kuule kyllä se elementti tikkukasakin pitää sisustaa ja kalustaa..
Sisustus ja kalustus on se kallein työvaihe.
Miten voi olla että mun kastelli on tullut maksamaan saman verran kuin millä tahansa saman kokoisen elementti talon rakentajalla? Ei juurikaan ole hinnoissa eroa. Mikä mulla maksaa sitten enemmän??? Olen aivan ulalla.. Elä puhu asiasta josta et näytä tietävän mitään... Kastelliin me päädyttiin pohjaratkaisun vuoksi. Ei ollut muilla sellaista, mikä olisi yhtä paljon iskenyt. Itseasiassa lähellekkään.... Unelma on toteutettu. - toolle
Kuule kyllä se elementti tikkukasakin pitää sisustaa ja kalustaa..
Sisustus ja kalustus on se kallein työvaihe.
Miten voi olla että mun kastelli on tullut maksamaan saman verran kuin millä tahansa saman kokoisen elementti talon rakentajalla? Ei juurikaan ole hinnoissa eroa. Mikä mulla maksaa sitten enemmän??? Olen aivan ulalla.. Elä puhu asiasta josta et näytä tietävän mitään... Kastelliin me päädyttiin pohjaratkaisun vuoksi. Ei ollut muilla sellaista, mikä olisi yhtä paljon iskenyt. Itseasiassa lähellekkään.... Unelma on toteutettu.kun olette porukoinenne rakentanut parikymmentävuotta pientaloja. Eiköhän alkaisi into Kastellin päreisiin hiipumaan.
- kastellin rakentanut
toolle kirjoitti:
kun olette porukoinenne rakentanut parikymmentävuotta pientaloja. Eiköhän alkaisi into Kastellin päreisiin hiipumaan.
No kerro nyt sitten että mikä siinä kastellissa maksaa muka niin paljon enemmän? Mitä multa puuttuu mitä toisilla on, kun kerran mun kastelli on sikapaljon kalliimpi tikkukasa muihin verrattuna?
Tunnut vaan olevan katkera kastellin markkina osuuksista. Taitaa syödä sinun leipää ja sen takia auot päätäs.
Kerrot että olet parikymmentä vuotta rakentanut pientaloja. Mihin perustat kastelli tuntemuksesi? Mun ei tarvitse onneksi rakentaa kun se yksi talo joka on nyt tehty.. - toolle
No kerro nyt sitten että mikä siinä kastellissa maksaa muka niin paljon enemmän? Mitä multa puuttuu mitä toisilla on, kun kerran mun kastelli on sikapaljon kalliimpi tikkukasa muihin verrattuna?
Tunnut vaan olevan katkera kastellin markkina osuuksista. Taitaa syödä sinun leipää ja sen takia auot päätäs.
Kerrot että olet parikymmentä vuotta rakentanut pientaloja. Mihin perustat kastelli tuntemuksesi? Mun ei tarvitse onneksi rakentaa kun se yksi talo joka on nyt tehty..hehkutit kuinka halpa ja hyvä Kastelli oikein on. Se että Kastelli on todellakin kallliimpi kuin jos ne samat tikut ostaisi suoraan puutavaraliikkeestä teettämiensä suunnitelmien mukaan ja pistäisi timpurit lyömään rungen pystyyn. Eli Kastellista ei sinällään ole löydettävissä niitä "lisä-arvoja" joita hehkutat. Ja tosiasiassa Kastelli todella on ylihintainen, mutta myydään mielikuvalla säästöistä itse tekemällä, joillakin se onnistuu valtaosalla ei. Minulle Kastellin markkinaosuudet ovat aivan yhden tekeviä sillä meillä on töitä enemmän kuin kotitarpeiksi. Tuntemus perustuu 14 tehtyyn kyseisen merkkisen talon rakentamiseen. Hassua miten nämä "arvonsa" tuntevat Kastellin rakentaneet tee-se-itse-väärin-miehet ottavat nokkiinsa herkästi, ja vetäytyvät puolustuskannalle - eikö ollutkaan niin hieno ja helppo hankinta kun kuvittelit.
- RTS
Kerrot että olet parikymmentä vuotta rakentanut pientaloja. Mihin perustat kastelli tuntemuksesi? Mun ei tarvitse onneksi rakentaa kun se yksi talo joka on nyt tehty..Puolueeton tutkimuslaitos Rakennustietosäätiö on tutkaillut talopaketteja, valmiiksi asti rakennettuna, ja tämmöiset tulokset sieltä tuli:
Keskimäärin lämmin huoneistoala:
1. Älsby 870 €/m2
2. Jukka 904 €/m2
3. Lappli 941 €/m2
4. Kastelli 954 €/m2
5. Omatalo 962 €/m2
6. Puutalo 1019 €/m2
7. Jetta 1031 €/m2
8. Plania 1049 €/m2
9. Kannus 1054 €/m2
10.Vaajatalo1076 €/m2
11.Herrala 1126 €/m2
jne.
Jokainen voi vetää omat johtopäätökset! - helppo
RTS kirjoitti:
Puolueeton tutkimuslaitos Rakennustietosäätiö on tutkaillut talopaketteja, valmiiksi asti rakennettuna, ja tämmöiset tulokset sieltä tuli:
Keskimäärin lämmin huoneistoala:
1. Älsby 870 €/m2
2. Jukka 904 €/m2
3. Lappli 941 €/m2
4. Kastelli 954 €/m2
5. Omatalo 962 €/m2
6. Puutalo 1019 €/m2
7. Jetta 1031 €/m2
8. Plania 1049 €/m2
9. Kannus 1054 €/m2
10.Vaajatalo1076 €/m2
11.Herrala 1126 €/m2
jne.
Jokainen voi vetää omat johtopäätökset!Helppoa matematiikkaa:
Älväri on oikeasti halpa.
Listan yläpäässä talopakettitoimitukset ovat enemmän sellaisia, joissa asiakas tekee itse, laittamatta omalle työlle hintaa. Silloin helposti vääristyy kokonaishinta.
Jos kastellilla tulee tikkuja pihalle tai jukka-talolla pienelementtejä, jotka sitten asiakas itse latoo paikalleen, niin tottakain silloin loppuhinta on jonkin verran alempi.
Samassa listassa on myös huomattavissa laatutaso. Halvat materiaalit löytyy alkupäästä, laadukkaammat loppupäästä. - kastellin rakentanut.
toolle kirjoitti:
hehkutit kuinka halpa ja hyvä Kastelli oikein on. Se että Kastelli on todellakin kallliimpi kuin jos ne samat tikut ostaisi suoraan puutavaraliikkeestä teettämiensä suunnitelmien mukaan ja pistäisi timpurit lyömään rungen pystyyn. Eli Kastellista ei sinällään ole löydettävissä niitä "lisä-arvoja" joita hehkutat. Ja tosiasiassa Kastelli todella on ylihintainen, mutta myydään mielikuvalla säästöistä itse tekemällä, joillakin se onnistuu valtaosalla ei. Minulle Kastellin markkinaosuudet ovat aivan yhden tekeviä sillä meillä on töitä enemmän kuin kotitarpeiksi. Tuntemus perustuu 14 tehtyyn kyseisen merkkisen talon rakentamiseen. Hassua miten nämä "arvonsa" tuntevat Kastellin rakentaneet tee-se-itse-väärin-miehet ottavat nokkiinsa herkästi, ja vetäytyvät puolustuskannalle - eikö ollutkaan niin hieno ja helppo hankinta kun kuvittelit.
Ahaa! ymmärrän olet siis rakentanut kastellitaloja! Olet siis saanut kenkää ja olet katkera....;-) kaikkea hyvää Toollelle jatkossa.
Mistä helvetin "lisäarvoista" höpiset? En kertaakaan ole maininnut mitään "lisäarvoja"....
Teeseitse ja ihan oikein tekijänä voin sanoa että olen ihan tyytyväinen talooni. Revi siitä. hymyssä suin. :-) Äijä oikeen kihisee.. - toolle
kastellin rakentanut. kirjoitti:
Ahaa! ymmärrän olet siis rakentanut kastellitaloja! Olet siis saanut kenkää ja olet katkera....;-) kaikkea hyvää Toollelle jatkossa.
Mistä helvetin "lisäarvoista" höpiset? En kertaakaan ole maininnut mitään "lisäarvoja"....
Teeseitse ja ihan oikein tekijänä voin sanoa että olen ihan tyytyväinen talooni. Revi siitä. hymyssä suin. :-) Äijä oikeen kihisee..mutta mistä siinä hommassa saisi kenkää, asiakashan koko savotan maksaa - eikä edes aloittaessaan tiedä kuinka paljon, koska jatkuvasti tehdään lisätöitä jotka laskutetaan erikseen. Sehän on mukavaa että olet tyytyväinen ja toivottavasti tämä sanailu edisti myyntiäsi :) jotta voidaan taas ilmoittaa ettei pystytykset todellakaan kiinnosta nälkäpalkalla.
- Elmeri
Monella meillä on haaveemme ja tavoitteena on saada rakennettua hyvä ja halpa omakotitalo. Niin meilläkin.
Nyt hyvin tarkkaan tutkittuamme olemme tulleet siihen tulokseen, että yleensä pre cut -menetelmällä tehden talosta tulee vähintään 15 -25 % kalliimpi kuin pitkälle viedystä suurelementtitalosta.
Vertailussamme talo asennettuna talotoimittajan toimesta/järjestämänä vesikattoon ja eristettynä/levytettynä siten, kuin se elementtitalossa on.
Kastellin myynnin puolella kaikki tuntui olevan kovin helppoa sitten asennuksen jälkeenkin...
Joten hyvä ja halpa onkin sitten jo huonompi ja kalliimpi, vai mitä... - ens keväänä
...noita ammattirakentajia, joilla on kokemusta ja puolueettomat mielipiteet. Otin tämän kyselyn lisäksi muutamaan heistä yhteyttä ja sain kyllä tyhjentäviä vastauksia. Tosin osaan suodattaa epäasialliset kommentit sekä täältä että heiltä ja syvennnyn faktoihin.
Mielipiteitä oli monenlaisia näillä kokeneilla ammattilaisilla. Huonot ja hyvät puolet he osasivat uskottavasti kertoa sekä elementtitaloista että pitkästä tavarasta rakennettavista taloista. Tosiasia on se, että niillä ei ole merkittävää eroa, jos vain laatu yleensä on ok. Pitkästä tavarasta rakentaen pystyy eniten vaikuttamaan rakennuttamiskustannuksiin jos ei ole "peukalo keskellä kämmentä". Elementtitaloissa pääsee helpommalla.
Ammatilaiset kyllä varoittivat tietyistä elementtitaloista vakavasti (niitä en tässä asiattomasti mainitse). On kuulemma muutama sellainen joissa elementit kieroilevat ja kittiä kuluu rakennusvaiheessa tolkutomasti. Mutta sama ongelma voi olla pitkän tavaran taloissa, sanottiin, helpompi kuitenkin korvata ja korjata pienet osat.
Asiakaspalvelu on heidän mukaan myöskin ihan paikkakuntakohtaista ja myyjäkohtaista. Toiset osaavat ja toiset eivät.
Mielestäni aika neutraaleja ja järkeviä kommentteja oli paljon lisääkin. - kelju k.
kuin myönteiset kannanotot, kaikki muut luokitellaan hulluiksi ja muuten osaamattomiksi. Taitaa olla Kastelli-myyjien hallussa nämä kannanotot ja kirjoittelevat kehutekstejä itse-itselleen.
- ens keväänä
En taida uskaltaa edes kysyä mielipidettä mistään muusta talopaketista... Anteeks, ku vaivasin.
- kastellin rakentanut..
;-) Elä ota näitä keskustelupalstoja todesta. Täällä työttömät duunarit vaan kirjoittelee näreissään kun paketti talotoimittajat syövät heidän leipäänsä. En kait minäkään kirjoittaisi positiiviseen sävyyn kilpailijasta............
- nita
kastellin rakentanut.. kirjoitti:
;-) Elä ota näitä keskustelupalstoja todesta. Täällä työttömät duunarit vaan kirjoittelee näreissään kun paketti talotoimittajat syövät heidän leipäänsä. En kait minäkään kirjoittaisi positiiviseen sävyyn kilpailijasta............
Näitä kirjoituksia kun lukee miettii että uskaltaako sittenkään rakentaa kastelli taloa, juuri kun sellaisen on tilannut.. Hyvä että joukosta löytyy edes yksi positiivinen puolesta puhuja.. Syyskuussa alkaa meidän projekti ja toivottavasti laatu vastaa odotuksia.
- nita
Kysyt mistä talopaketista tahansa niin aina löytyy puolestapuhujia ja haukkujia.. Tee itse omat johtopäätökset ja luota tutkimus tuloksiin. Täydellistä talopakettia ei ole keksittykään. Meille on kyllä kastelli talo tulossa.
- Mari
nita kirjoitti:
Kysyt mistä talopaketista tahansa niin aina löytyy puolestapuhujia ja haukkujia.. Tee itse omat johtopäätökset ja luota tutkimus tuloksiin. Täydellistä talopakettia ei ole keksittykään. Meille on kyllä kastelli talo tulossa.
Niinkuin tuolla alkupäässä jo kerroin omia kokemuksia (Positiiviset sellaiset on tällä foorumilla näköjään kielletty), on Kastelli projektimme edennyt hyvin. Ksstellin asennusosuus on tehty ja kaikki mennyt putkeen. Nyt on lattialämmitykset ja lattia valettu...
Ei tämä rakentaminen nyt niin ihmeellistä ole kun käyttää ammattilaisia apuna ja ennenkaikkea maalaisjärkeä.
Eli HYVIN tyytyväinen olemme Kastelliin, lällällää =)
- Olivia
Talopakettien myyjäthän ovat omia persoonallisuuksiaan, ei heistä enempää, mutta toimituksesta lähtien oli aika tavalla hankaluuksia asennusryhmän kanssa. Yhden miehen asennusryhmä!! Siinä vaiheessa alkoi käämi palamaan kun työmaalle ei ilmestytty maanantaina/perjantaina ja työmaapäällikkö kuittasi purnaukseni hermostuneen naisihmisen niuhotuksena - tosin sen jälkeen alkoi tapahtumaan ja pystytyskin valmistui vihdoin viimein;) Asennustyön laatua kannattaa kyllä valvoa oman valvojan kanssa tarkoin, vatupassia ei voi käyttää liian paljon ja piirrustuksissakin on hullunkurisia teknisiä ratkaisuja (sisäväliseinä lasikuistin ja aulan välillä kuuden tuuman puutavaraa). Oman järjen käyttö ja asioihin (kirjallisuus, piirustukset, tuttavat yms) perehtyminen ovat tosi tärkeitä, niihin kannattaa varata aikaa! Meidän talomme on valmistunut vapuksi, ja tehty tuulettuvalla alapohjalla, myöskin seinistä jätettiin pakettiin kuuluvat villat ja höyrynsulkumuovit pois ja korvattiin ne ekovillalla ja ekopaperilla - tosin Kastelli ei anna tällöin rakenteelle takuuta, mutta...Mukavia hetkiä suunnittelun parissa - silloinhan se on jo puoliksi tehty!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244666- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483105- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522328
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539