Antibiootti

Voiko syödä

Hei, lääkäri määräsi minulle antibiootteja poskiontelotulehdukseen, jota epäili. En mielelläni söisi mitään lääkkeitä raskausaikana varsinkaan antibiootteja. Tällä hetkellä en edes koe itseäni kovin kipeäksi kun kuumettakaan ei ole. Antibiootin nimi on Amoxin ja lääkärin mukaan turvallinen raskausaikana. Onko kellään kokemuksia - oletteko syöneet antibioottikuureja raskausaikana vai yrittäneet selvitä sairauksista muilla keinoin? Miten tällainen antibiootti vaikuttaa vauvaan? Harmittaa jos on pakko aloittaa kuuri. Osaako kukaan auttaa?

11

5179

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Eli jos lääkäri on antibiotin määrännyt ja sanonut sen olevan turvallista raskaus aikana niin eiköhän se ole turvallista silloin. Itselleni ei määrätty lääkkeitä poskiontelontulehdukseen (olisi määrännyt penisiliiniä mutta kun olen allerginen) sano vaan että mielummin hoitavat punkteerauksilla jos ei parane.
      Kai se pitäis mennä uudestaan käymään... Ja alistua vaan siihen punkteeraukseen. On meinaan kerran ollut otsaontelontulehdus ja toista kertaa en sitä halua kokea!

• Syönyt..

Minullekkin määrättiin antibiootti, tällä hetkellä juuri kuuri syön.. ja pari viikkoa sitten loppu edellinen. Lääkäri sanoi, että tämä raskaana olevillekin sopiva antibiootti ei ole kovin vahva ja mielellään vahvempaakin antaisi mutta raskaana ei voi oikein muuta antaa. Tämä soveltuu juuri raskaana oleville.. Nyt kun muistaisin vielä nimen tälle antibiootille mikä minulla on. Ja tuskin ne lääkärit määräisivät lääkkeitä jotka voisivat vahingoittaa sinua tai lastasi

• olla totta!

Hei haloo, oletko tosissasi että kysyt palstalta "asiantuntijoilta" saako antibioottia syödä raskausaikana jonka lääkäri on sinulle juuri määrännyt.

Varoitan nyt kaikkia lukijoita. Olen itse lääkäri ja kun lueskelen palstalla juttuja, niin monesti ovat äidit AIVAN väärässä lääketieteellisistä asioista ja antavat aivan eriskummallisia jopa vahingollisia neuvoja.

Uskokaa vaan kuulkaas lääkäriä kenen luona käytte tai menkää lääkäriin jos jokin asia vaivaa mieltä.

Täällä on mukava jutella kokemuksia ja muitakin arkipäiväisiä asioita yleisellä tasolla. Tämä ei ole "kysy lääkäriltä -palsta"

• maami

Kertoisitko sinä lääkäri miksi teiltä saa niin ristiriitaisia ohjeita koskien lääkkeitä? Ei ole ihme että odottaja on epävarma kun kuulee sitä ja tätä ohjetta.

• ............

Kyllä lääkäreidenkin antamia ohjeita voi kyseenalaistaa koska lääkäreistäkin löytyy todella kirjavaa sakkia. Monesti on hyvä vertailla erilaisia kokemuksia samasta asiasta.
        Toivon silti samaa ettei täältä saatuja maallikkojen diagnooseja/ohjeita mentäisi suinpäin toteuttamaan käytännössä. Jos on epävarma voi toki kysyä toisen lääkärin mielipidettä tai tarkistaa esim. teratologisesta tietopalvelusta lääkkeen sopivuuden raskausaikana.

• Koivuli

Itselläni oli raskausaikana poskiontelotulehdus ja paha sellainen. Lääkäri määräsi juuri tuota Amoxin-merkkistä antibioottia tulehdukseen koska se on turvallista raskaana oleville ja kuuri tehosi hyvin. Mielestäni antibiootti ei vaikuttanut mitenkään lapseen koska synnytin yli nelikiloisen terveen tytön. Mielestäni raskausaikana kannattaa hoitaa kaikki tulehdukset kunnolla pois alta etteivät ne pääse pitkittymään ja pahenemaan.

• Daniela

Voit hyvin syödä sen turvallisin mielin, se on jo kauan markkinoilla ollut lääke ja tehokas. Antibiooteista sen verran voin sanoa, että kaikki perus antibiootit ovat turvallisia ja ainoastaan sellaisten kanssa on oltava varovainen, jotka ovat juuri tulleet markkinoille. Ite söi Selexid nimistä antibioottia pissatulehdukseen alkuraskaudesta ja kaikki on hyvin. Itsekin suhtauduin varauksellisesti ensin antibiootteihin, mutta kun otin asiasta selvää, niin rauhotuin. Kyselin TYKSIN lääkäreiltä (työpaikkani) ja äidiltäni, joka on lääkäri ja myös neuvolan lääkäriltä ja kaikilta sain saman vastauksen, jonka edellä kerroin:) Ja aina kannattaa neuvotella synnytyslääkärisi (gynegologi, naistentautienlääkäri) lääkkeistä, jos olet epävarma, sillä he ovat parhaiten ajantasalla nykyajan lääkkeistä ja muista raskauteen/synnytykseen liittyvistä asioista. Tavis lekurit tietävät paljon, mutta eivät ole yhtä hyvin perehtyneitä erikoisaloihin, joten jos haluat siunauksen, kysy synnärilääkäriltä:) Ja hoida ihmeessä se poskiontelotulehdus pois! En halua pelotella sua kauhutarinoilla, mutta olen töissä nähnyt miten käy kun jättää sen hoitamatta ja se ei TODELLAKAAN ole fiksua. Hoida itsesi kuntoon lapsesi takia, joka on riippuvainen sinusta. Vaikka voitkin nyt melko hyvin, mut jos jätät sen hoitamatta tulehdus voi roihahtaa oikein kunnolla ja voit mennä niin huonoon kuntoon et joudut sairalaan hoidettavaksi. Ja sen verran voin sanoa, että jos tarvitsen lääke hoitoa/leikkausta, niin se todennäköisesti tehdään, sanot sitten mitä vaan, mutta kun kyse on hengestäsi, se on lääkäreille ensisijaista... Soita gynelle ja aloita se kuuri vaan:)

• Yks vaan

Lääkärit tyrkyttävät kyllä antibiootteja ihan turhaankin. Ja tosiasia on, että aina se antibiootti vaikuttaa sikiöön. Se, onko siitä enemmän vai vähemmän haittaa kuin syömättä jättämisestä on sitten vaikeampi kysymys.

Itse en söisi antibioottia, jos en aivan varmasti tunne sitä tarvitsevani. En varsinkaan raskaana ollessani. Itse asiassa kun olen antibioottikuurin määränneeltä lääkäriltä aina kysynyt, että onko tämä hänen mielestään nyt välttämätön, niin taitaa lääkärit poikkeuksetta olla sanonut, että hän ei minun sijassani söisi sitä. Edellisessä raskaudessani kysyin, että miten se vaikuttaa vauvaan ja lääkäri totesi, että hyvä kun mietit sitä, voimme kyllä jättää välistä, jos siltä tuntuu. Olen elämäni ainkana ollut kahdella lääkekuurilla, kummallakin lapsena kun äiti on pakottanut.

Eli ei se varmaan vauvaa tapa eikä vammauta, mutta heikentää kyllä sen kehittyvää vastustuskykyä (ja sinunkin vastustuskykyäsi). Uskon, että jos soitat lääkärille ja kysyt, että saatko jättää kuurin syömättä kun et ole kuumeessakaan jne, niin eiköhän hän sano, että jätä vaan. Kokeile, jos et halua aloittaa kuuria.

Ja en yritä tällä nyt väittää, että lääkärit antaa vääriä ohjeita tai eivät tiedä asioista mitään. He vain hoitavat ihmisiä niin kuin ihmiset haluavat tulla hoidetuiksi, eli lääkkeillä.

• kuitenkin

että pitkittyneet tulehdukset saattavat aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen. Eli nimenomaan raskausaikana kannattaa hoidattaa tulehdukset ja muut vaivat pois. Tulehdukseen ei aina tarvitse liittyä kuumetta. Ainoastaaan crp kertoo luotettavasti tulehduksesta, ei mustatuntuu-fiilarit. Hoidata tulehdus pois ja nauti raskudestasi. Amoxinin vaikuttava aine on amoksillisiini, ja se on turvallista myös raskauden aikana. Kato vaikka googlesta=)))

• raskaus- ja imetysajan

lääkityksistä saa Teratologisesta tietopalvelusta, puh. 09- 471 765 00, arkisin 9-12, maksuton palvelu.
        Kyseisestä paikasta mm. LÄÄKÄRIT kysyvät neuvoa näissä raskauden- ja imetyksen aikaisissa lääkitysasioissa!!! Sieltä saatu TIETO on TIETOA, varmaa sellaista, ei mitään mutua!!!

• Riinuli_79

Kyllä lääkäreihin voi yleensä ottaen luottaa. He kantavat vastuun työstänsä ja ei heillä ole mitään tarkoitusta sikiötä/lasta vahingoittaa.

Lääkkeen mukana tulevassa pakkausselosteessa on lähes aina tieto voiko lääkettä käyttää raskauden aikana vai pitääkö asia vielä varmistaa lääkäriltä. Lääkkeitä ja niiden selosteita ja kaikkea muuta valvotaan Suomessa niin hyvin, että pakkausselosteen tekstiin voi kyllä luottaa, jos käyttö siinä sallitaan. Jos käytöstä neuvotaan keskustelemaan lääkärin kanssa, kannattaa asia hoitaa sitä kautta. Aijemmin annettu ilmainen palvelunumero on myös varma tiedonlähde.

Voit myös kysyä apteekista lääkettä hakiessa. Lääkettä ei voida edes toimittaa asiakkaalle, jos asiakas on ilmoittanut raskaudesta ja Pharmacan mukaan lääkkettä ei saisi käyttää raskaana. Tällöin asia varmistetaan lääkäriltä. Tulehdukset on hyvä hoitaa pois, vaikka lääkkeitä joutuisi käyttämään. Sikiölle on vaaraa erillaisista tulehduksista esim. virtsatulehdus voi laukaista ennen aikaisen synnytyksen jne..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      239
      4613
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      76
      3055
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2463
    4. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1767
    5. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      28
      1703
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      79
      1451
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1285
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      965
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      948
    10. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe