Ardic Minimax lämmitin

Nokisormi

Moi,sain perintökasan mukana Ardic Minimax-lämmittimen ja aattelin rassata sen käyttökuntoon. Mahtaisko keltään löytyä ohjauspanelin skemoja, kun mun lämppärissä on jäljellä enää sen lähtöpiuhat.(siinä lienee pari lediä kolmiasentoinen kytkin ja potikka, jolla tehoa säädelään)Veikkaan, ettei ohjauspanelin kytkentä ole kovin ihmeellinen. Koneen muut kytkennät selvisi ohjekirjan sähkökaavioista. Tätä rakennellessa riittää varmaan mukavaa puuhaa talvea ootellessa - ja tulevaa kesää. Perushuollon koneeseen jo tein ja totesin sen aika hyvin säilyneeksi - pikkuisen karstaa, eipä muuta kummempaa - tuo lankahehku tosin pikkuisen arveluttaa pitkään käytettäessä, aika rasvaisen hintainenkin näytti olevan. Onko kellään kokemusta muiden hehkujen asennuksesta ko. lämmittimeen? Millaisia käyttökokemuksia laitteesta on ?

12

1467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minulla on jonkin verran kokemusta. Itselläni on juuri tämä keksintö. Olen korjannut ja tehnyt itse polttokammion osia ja rakentanut uusia hehkuja huonon saatavuuden ja älyttömien hintojen takia. Juuri nyt olen lähdössä viikonlopuksi vesille, mutta voitaisiin palailla asiaan ensi viikolla. Laittaisitko yhteystietosi, asia on turhan vaikea selvitellä tällä palstalla. Ohjauspaneeli kylläkin on todella yksinkertainen, kuten arvelit, mutta voitaisiin praatailla nämä muutkin jutut samalla.

      • mestarin rentoutuakin

        Anna mestarinkin rentoutua välillä rauhassa,
        niin saamme taas rahaa säästäviä vinkkejä.

        Minulla on Wallas-3200 ja itse huollettu pääosin.
        15 vuoteen ei ole lauennut.


      • Artikki mini tai max

      • 2bad
        Artikki mini tai max kirjoitti:

        [email protected]

        joo kyllä se on (hyvä) lämppäri itselläni on toinen moinen. siitä kytkennästä en pysty sanomaan koska pitäisi käydä irroittamassa paatista säädin ja katsoa siitä.
        mutta ainoa keino saada se palamaan oikein on:
        asentaa laitteen sisälle paloilmapuhaltimen ja perässä olevan putken natsan välille 40mm halk putki koska kotelo on niin väljä että puhallin liian helposti ilmaa jolloin se puhaltaa liekin irti palorenkaista ja nokittaaa pesän alaosan. oireen tunnistaa myös (pörinästä) tämä kyseinen putki tarvitaan koska paloilma puhaltimelle ei ole säätö mahdollisuutta, kun lämmitin on huollettu ja veneessä kiinni ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä tarvitset savukaasu analysaattorin jolla säädät palo arvot kohdalleen jotka ovat minimiteholla 5.5% cO2 (hiilidioksiidi) ja täysteholla 7.0% cO2 nokiluku pitää olla nolla analysaattori kertoo myös hyötysuhteen joka itselläni oli 87% jolloin otto teho =3650W ja antoteho=3175W hiilidioksidi arvosta tiedetään ,että puhallus/polttoaine suhde on oikea. jos yllä mainittu arvo liian pieni polttoainetta syötetään liian vähän jolloin pesää jää liian kylmäksi puhtaalle palamiselle vaaditusta lämpötilasta ja liekki irtoaa polttimesta nokittaen polttimen jos arvo on liian iso on liikaa polttoainetta ja liian vähän happea jolloin polttoaine ei palakunnolla ja nokittaa. näiden säätöjen jälkeen lämmitin toimii myös minimillä ja itselläni on toiminut moitteitta satoja tunteja. olen käyttänyt säätämiseen satakunnanan ammattikorkeakoulusta lainattua teston savukaasu analysaattoria, pakoputken pituuden tulisi olla väh. 1m samoin myös paloilman ottoputken muuten taas paloilmapuhallin puhaltaa liikaa ja säätäminen ei onnistu ja poltin nokeentuu. yllä mainittu säätötapa on ainut oikea koska tapaskohtainen asennus (putkien pituudet ,läpiviennit ym.) vaikuttavat paloilman määrään jolloin poltto aineen syöttö pitää säätää sen mukaan parhaimman mahd. palotuloksen saavuttamiseksi.


      • Nokisormi
        2bad kirjoitti:

        joo kyllä se on (hyvä) lämppäri itselläni on toinen moinen. siitä kytkennästä en pysty sanomaan koska pitäisi käydä irroittamassa paatista säädin ja katsoa siitä.
        mutta ainoa keino saada se palamaan oikein on:
        asentaa laitteen sisälle paloilmapuhaltimen ja perässä olevan putken natsan välille 40mm halk putki koska kotelo on niin väljä että puhallin liian helposti ilmaa jolloin se puhaltaa liekin irti palorenkaista ja nokittaaa pesän alaosan. oireen tunnistaa myös (pörinästä) tämä kyseinen putki tarvitaan koska paloilma puhaltimelle ei ole säätö mahdollisuutta, kun lämmitin on huollettu ja veneessä kiinni ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä tarvitset savukaasu analysaattorin jolla säädät palo arvot kohdalleen jotka ovat minimiteholla 5.5% cO2 (hiilidioksiidi) ja täysteholla 7.0% cO2 nokiluku pitää olla nolla analysaattori kertoo myös hyötysuhteen joka itselläni oli 87% jolloin otto teho =3650W ja antoteho=3175W hiilidioksidi arvosta tiedetään ,että puhallus/polttoaine suhde on oikea. jos yllä mainittu arvo liian pieni polttoainetta syötetään liian vähän jolloin pesää jää liian kylmäksi puhtaalle palamiselle vaaditusta lämpötilasta ja liekki irtoaa polttimesta nokittaen polttimen jos arvo on liian iso on liikaa polttoainetta ja liian vähän happea jolloin polttoaine ei palakunnolla ja nokittaa. näiden säätöjen jälkeen lämmitin toimii myös minimillä ja itselläni on toiminut moitteitta satoja tunteja. olen käyttänyt säätämiseen satakunnanan ammattikorkeakoulusta lainattua teston savukaasu analysaattoria, pakoputken pituuden tulisi olla väh. 1m samoin myös paloilman ottoputken muuten taas paloilmapuhallin puhaltaa liikaa ja säätäminen ei onnistu ja poltin nokeentuu. yllä mainittu säätötapa on ainut oikea koska tapaskohtainen asennus (putkien pituudet ,läpiviennit ym.) vaikuttavat paloilman määrään jolloin poltto aineen syöttö pitää säätää sen mukaan parhaimman mahd. palotuloksen saavuttamiseksi.

        No nyt tuli just sitä mitä oottelin käyttöjutuista, noista vinkeistä on varmasti apua muillekin kuin mulle - kiitos näistä. jos jollain on jemmassa vielä jotain muta vinkkejä, niin laitelkaapahan tänne niitä, tää prokkishan alkaa vaikuttaa lupaavalta.


      • Nokisormi

      • 2bad kirjoitti:

        joo kyllä se on (hyvä) lämppäri itselläni on toinen moinen. siitä kytkennästä en pysty sanomaan koska pitäisi käydä irroittamassa paatista säädin ja katsoa siitä.
        mutta ainoa keino saada se palamaan oikein on:
        asentaa laitteen sisälle paloilmapuhaltimen ja perässä olevan putken natsan välille 40mm halk putki koska kotelo on niin väljä että puhallin liian helposti ilmaa jolloin se puhaltaa liekin irti palorenkaista ja nokittaaa pesän alaosan. oireen tunnistaa myös (pörinästä) tämä kyseinen putki tarvitaan koska paloilma puhaltimelle ei ole säätö mahdollisuutta, kun lämmitin on huollettu ja veneessä kiinni ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä tarvitset savukaasu analysaattorin jolla säädät palo arvot kohdalleen jotka ovat minimiteholla 5.5% cO2 (hiilidioksiidi) ja täysteholla 7.0% cO2 nokiluku pitää olla nolla analysaattori kertoo myös hyötysuhteen joka itselläni oli 87% jolloin otto teho =3650W ja antoteho=3175W hiilidioksidi arvosta tiedetään ,että puhallus/polttoaine suhde on oikea. jos yllä mainittu arvo liian pieni polttoainetta syötetään liian vähän jolloin pesää jää liian kylmäksi puhtaalle palamiselle vaaditusta lämpötilasta ja liekki irtoaa polttimesta nokittaen polttimen jos arvo on liian iso on liikaa polttoainetta ja liian vähän happea jolloin polttoaine ei palakunnolla ja nokittaa. näiden säätöjen jälkeen lämmitin toimii myös minimillä ja itselläni on toiminut moitteitta satoja tunteja. olen käyttänyt säätämiseen satakunnanan ammattikorkeakoulusta lainattua teston savukaasu analysaattoria, pakoputken pituuden tulisi olla väh. 1m samoin myös paloilman ottoputken muuten taas paloilmapuhallin puhaltaa liikaa ja säätäminen ei onnistu ja poltin nokeentuu. yllä mainittu säätötapa on ainut oikea koska tapaskohtainen asennus (putkien pituudet ,läpiviennit ym.) vaikuttavat paloilman määrään jolloin poltto aineen syöttö pitää säätää sen mukaan parhaimman mahd. palotuloksen saavuttamiseksi.

        Paloilmapuhallin säätyy kyllä yhdessä pääpuhaltimen kanssa. ovat rinnankytkettyjä vaikka liitinriman eri piikeissä ovatkin. Tämä liitin on muuten yksi potentiaalisista vikakohteista. Piuhojen liittäminen siihen on tehty "rosvoliitin"-periaatteella mikä soveltuu ehkä johonkin tietokonehuoneeseen mutta ei missää tapauksessa veneolosuhteisiin. Myös kortilla olevat vastaavat kytkentäpiikit löystyvät joskus juotoksistaan eikä tätä aina päältäpäin huomaa tinamällin sisältä. Olet oikeassa, tämä MiniMax on muutenkin aika ranttu peli säädöilleen. Siitä paloilmapuhaltimesta vielä; ei ole syytä mennä sormeilemaan sen siipiä. Muovi haurastuu ajan kanssa ja siivet ovat tosi herkkiä katkeamaan tyvestään ja sitten sitä ollaankin ureassa.


      • 2bad
        sepe.teus kirjoitti:

        Paloilmapuhallin säätyy kyllä yhdessä pääpuhaltimen kanssa. ovat rinnankytkettyjä vaikka liitinriman eri piikeissä ovatkin. Tämä liitin on muuten yksi potentiaalisista vikakohteista. Piuhojen liittäminen siihen on tehty "rosvoliitin"-periaatteella mikä soveltuu ehkä johonkin tietokonehuoneeseen mutta ei missää tapauksessa veneolosuhteisiin. Myös kortilla olevat vastaavat kytkentäpiikit löystyvät joskus juotoksistaan eikä tätä aina päältäpäin huomaa tinamällin sisältä. Olet oikeassa, tämä MiniMax on muutenkin aika ranttu peli säädöilleen. Siitä paloilmapuhaltimesta vielä; ei ole syytä mennä sormeilemaan sen siipiä. Muovi haurastuu ajan kanssa ja siivet ovat tosi herkkiä katkeamaan tyvestään ja sitten sitä ollaankin ureassa.

        paloilmapuhallin säätyy kyllä potikasta,mutta paloilman määrää ei pysty säätämään erikseen silloin kun pitäisi säätää paloarvot kohdalleen


      • 2bad kirjoitti:

        paloilmapuhallin säätyy kyllä potikasta,mutta paloilman määrää ei pysty säätämään erikseen silloin kun pitäisi säätää paloarvot kohdalleen

        Totta puhut! Polttoainetrimmeri on kortilla ohjauskaapelin läpivientikumin takana.


      • Nokisormi
        Nokisormi kirjoitti:

        [email protected]

        Kiitokset Sepeteukselle skemoista. Rakentelin ohjauspanelin tänään ja otin savut koneesta...Hiphei !! hyvin pelittää.

        Mikä parasta kone käy vaivattomasti eikä edes pahasti savuttele. Vain lämmin väre nousee putkesta.

        Ekalla startilla en uskonut mutta kun kolmaskin starttaus onnistui ilman ongelmia uskon, että kyllä sen nyt toimii.


      • Nokisormi kirjoitti:

        Kiitokset Sepeteukselle skemoista. Rakentelin ohjauspanelin tänään ja otin savut koneesta...Hiphei !! hyvin pelittää.

        Mikä parasta kone käy vaivattomasti eikä edes pahasti savuttele. Vain lämmin väre nousee putkesta.

        Ekalla startilla en uskonut mutta kun kolmaskin starttaus onnistui ilman ongelmia uskon, että kyllä sen nyt toimii.

        Hyvä jos saatoin olla avuksi! Lupsakkata syksyä vaan jatkossa!


      • Artikki mini tai max
        sepe.teus kirjoitti:

        Hyvä jos saatoin olla avuksi! Lupsakkata syksyä vaan jatkossa!

        Laitatko mullekkin kaikki mitä tiedät ardic minimaxsista

        [email protected]

        Kiitos


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1577
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1460
    3. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

      Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1260
    5. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      104
      1199
    6. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

      Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      257
      972
    8. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      971
    9. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

      Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      907
    Aihe