Myooman kasvuvauhti

werneriina

En löytänyt mistään tietoa, että miten nopeasti myooma kasvaa?
Eli siis jos myooma olisi alkanut kasvaa vaikka puoli vuotta sitten, niin mitenkähän iso se nyt olisi?
Ja jos myooma alkaa vaivaamaan, niin kuinka nopeasti kivut ilmaantuvat, pahenevat? Viikossa, kuukausissa?

Ja voiko myoomaan liittyä myös outo ruskehtava vuoto emättimestä jo ennen kuukautisia?

Oireeni ovat sen kaltaiset, että epäilen myoomaa. Alavatsakipu, alaselkäkipu, pahoinvointi.
Viikon sisällä menneet pahemmaksi oireet.

Tulehdusarvot normaalit, ei raskaana, ei sukupuolitauteja.

Olin puolisen vuotta sitten vatsakivun takia ultrassa. Silloin kyse oli ylävatsan kipuilusta. Kaikki oli kuulemma ok.

Onkohan niin, ettei tuollaisessa ylävatsaan liittyvässä katsota lainkaan kohdun aluetta...? En muista missä kohtaa se sitä laitetta pyöritteli.
Vai olisikohan tuossa pitänyt näkyä myoomakin jos sellainen minulla olisi ollut silloin puoli vuotta sitten jo.

15

11476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • otsikkosi

      kysymys mietityttää muakin, toivottavasti joku tietää vastauksen :)
      Jonotan kohdunpoistoon ison myooman takia joka ainakin itselleni löytyi yllätyksenä. Kipuja ei ole ollut mutta vuodot mahdottomia aiheuttaen anemian, mukana myös rusahtavaa välivuotoa.
      Käsittääkseni ylävatsa kivut viittaavat ruuansulatus ym juttuihin ja alavatsakivut ovat sitten gynen juttuja. Kohdun ultraus tehdään alateitse, ei vatsanpeitteiden läpi kuten vatsan ultraus.

    • Itselläni

      kohta kontrolli. Isoja olivat jo kesällä, mutta sain "armonaikaa" leikkausta ajatellen kolme kuukautta. Seuraavat nyt sitten kasvuvauhtia, ja asettavat jonoon.

      Pari vuotta sitten myoomista ei ollut mitään merkkejä.

      Olen kuullut, että myoomat voivat myös surkastua ja pienentyä.

      • myomassa

        Nyt kun myomasta on keskustelu, ni en viitti tehä uutta. pliis kertokaa et millaista se kipu on ja missä kohtaa tarkalleen? Kuinka kovaa ja onko sitä koko aika? Mikä pahentaa?

        Oon 19v tyttö ja ainaki tiiän et mun tädillä on ollu noita nuorena, mut en oo nii läheinen et voisin mennä kyseleen. Mulla on vatsa kipee, mut ei pelkästään alavatsa, vaan vähän joka puolelta vihlaisuja. alavatsassa oikeella, tossa kylkiluitten alapuolellakin ja välillä jopa pepussa asti tuntuu. niin ja ristiselässäkin. ihan niinku säteilis se kipu.
        Sellasta vihlontamaista, mut tossa kuitenkin suht "pinnalla" eli jossain ehkä sentin, parin syvyydes ihosta tuntuu. Eli ei niinku silleen missään syvällä sisäelimissä.

        Mitään ei oo mullakaa löydetty, ja siks pelkään tota myomaa. mitä luulette?
        Pitäskö sen kivun tuntua tosi syvällä?


      • myoomat eivät
        myomassa kirjoitti:

        Nyt kun myomasta on keskustelu, ni en viitti tehä uutta. pliis kertokaa et millaista se kipu on ja missä kohtaa tarkalleen? Kuinka kovaa ja onko sitä koko aika? Mikä pahentaa?

        Oon 19v tyttö ja ainaki tiiän et mun tädillä on ollu noita nuorena, mut en oo nii läheinen et voisin mennä kyseleen. Mulla on vatsa kipee, mut ei pelkästään alavatsa, vaan vähän joka puolelta vihlaisuja. alavatsassa oikeella, tossa kylkiluitten alapuolellakin ja välillä jopa pepussa asti tuntuu. niin ja ristiselässäkin. ihan niinku säteilis se kipu.
        Sellasta vihlontamaista, mut tossa kuitenkin suht "pinnalla" eli jossain ehkä sentin, parin syvyydes ihosta tuntuu. Eli ei niinku silleen missään syvällä sisäelimissä.

        Mitään ei oo mullakaa löydetty, ja siks pelkään tota myomaa. mitä luulette?
        Pitäskö sen kivun tuntua tosi syvällä?

        ole aiheuttaneet minkäänlaisia kipuja. Eivätkä vuoto-ongelmiakaan (hormonikierukka pitää vuodot kurissa). Ainoa ongelma on jonkunlainen painon tunne ja virtsaamisongelmat (virtsaumpi kehittyy isomman juomamäärän myötä).

        Olen 44-vuotias, 2 lasta synnyttänyt, joten kohdun venyminen ei aiheuta minulle kipua, jos se nyt ylipäänsäkään kenellekään aiheuttaa. Epäilisin sinunkin kipujesi aiheuttajaksi jotain muuta (endometrioosi?, suolisto-ongelmat?).

        Myoomista ei pitäisi tulla kipuja, ja muutenkin ne ovat hyvälaatuisia kasvaimia. Nuorelta ne voidaan poistaa ilman kohdunpoistoakin. Viisainta on mennä gynekologille ja pyytää ultraäänitutkimusta, jos huolettaa.


      • mulla ei liioin
        myoomat eivät kirjoitti:

        ole aiheuttaneet minkäänlaisia kipuja. Eivätkä vuoto-ongelmiakaan (hormonikierukka pitää vuodot kurissa). Ainoa ongelma on jonkunlainen painon tunne ja virtsaamisongelmat (virtsaumpi kehittyy isomman juomamäärän myötä).

        Olen 44-vuotias, 2 lasta synnyttänyt, joten kohdun venyminen ei aiheuta minulle kipua, jos se nyt ylipäänsäkään kenellekään aiheuttaa. Epäilisin sinunkin kipujesi aiheuttajaksi jotain muuta (endometrioosi?, suolisto-ongelmat?).

        Myoomista ei pitäisi tulla kipuja, ja muutenkin ne ovat hyvälaatuisia kasvaimia. Nuorelta ne voidaan poistaa ilman kohdunpoistoakin. Viisainta on mennä gynekologille ja pyytää ultraäänitutkimusta, jos huolettaa.

        minkäänlaisia kipuja. Tosin olen myös synnyttänyt, 4 kertaa.
        Virtaamistarve ehkä??? lisääntynyt, ei muita vaivoja vuotojen lisäksi.
        Ja samaa sanon siinäkin että myoomat ovat vaarattomia lihaskasvaimia.


      • xanna
        mulla ei liioin kirjoitti:

        minkäänlaisia kipuja. Tosin olen myös synnyttänyt, 4 kertaa.
        Virtaamistarve ehkä??? lisääntynyt, ei muita vaivoja vuotojen lisäksi.
        Ja samaa sanon siinäkin että myoomat ovat vaarattomia lihaskasvaimia.

        Olen 33 vuotias, lapseton. Mulla todettiin myooma kohdussa viime viikolla. Ottaa päähän kun tuota ei mikään pidä aisoissa. Ainoa vaiva on tuo ärsyttäväruskea vuoto. Ei siis kipuja. Nyt olisi toiveita tulla raskaaksi. Saan lähetteen jatkotutkimuksiin. Pelottaa ihan kauheesti että taas leikataan. Mulla on ollut endometrioosia, leikattu laparotomiassa v. 2003. Sen jälkeen söin keltarauhashormonia pillerien muodossa, mutta vuoto ei niillä pysynyt kurissa. Niinpä sain depo proveraa pistoksina, kun ei lapsi toiveita tuolloin ollut. Ja nyt se kirottu keltarauhashormonivaikutus näkyy edelleen ultrassa, vaikka viimeisestä piikistä on puoli vuotta. Noiden pitäisi vaikuttaa 3 kuukautta. Rupee loppumaan hermot tämän taudin kanssa. Saako niitä myoomia sieltä kohdusta pois muulloin kuin leikkaamalla tai poistamalla kohtua? Apuva, please en halua jäädä lapsettomaksi.


      • myoomat
        xanna kirjoitti:

        Olen 33 vuotias, lapseton. Mulla todettiin myooma kohdussa viime viikolla. Ottaa päähän kun tuota ei mikään pidä aisoissa. Ainoa vaiva on tuo ärsyttäväruskea vuoto. Ei siis kipuja. Nyt olisi toiveita tulla raskaaksi. Saan lähetteen jatkotutkimuksiin. Pelottaa ihan kauheesti että taas leikataan. Mulla on ollut endometrioosia, leikattu laparotomiassa v. 2003. Sen jälkeen söin keltarauhashormonia pillerien muodossa, mutta vuoto ei niillä pysynyt kurissa. Niinpä sain depo proveraa pistoksina, kun ei lapsi toiveita tuolloin ollut. Ja nyt se kirottu keltarauhashormonivaikutus näkyy edelleen ultrassa, vaikka viimeisestä piikistä on puoli vuotta. Noiden pitäisi vaikuttaa 3 kuukautta. Rupee loppumaan hermot tämän taudin kanssa. Saako niitä myoomia sieltä kohdusta pois muulloin kuin leikkaamalla tai poistamalla kohtua? Apuva, please en halua jäädä lapsettomaksi.

        eivät haittaa raskaaksi tuloa.

        Myoomia voidaan embolisoida eli tukehduttaa niiden verenkierto. Tällöin kohtu jää. Raskauden mahdollisuudesta sen jälkeen minulla ei ole tietoa.


      • ...täälläkään
        mulla ei liioin kirjoitti:

        minkäänlaisia kipuja. Tosin olen myös synnyttänyt, 4 kertaa.
        Virtaamistarve ehkä??? lisääntynyt, ei muita vaivoja vuotojen lisäksi.
        Ja samaa sanon siinäkin että myoomat ovat vaarattomia lihaskasvaimia.

        Olen 42-vuotias ja olin keväällä kohdunpoistoleikkauksessa.Lapsia minulla ei ole. Leikkaus tehtiin myomien takia, niitä oli kohtu täynnä (kohdun paino yli puoli kiloa). Myomien kasvuvauhdista en osaa sanoa, taitaa olla hyvin yksilöllistä.
        Mitään kipuja minulla ei koskaan ollut, mutta jatkuva ja välillä todella runsas vuoto rajoitti elämää melkoisesti ja jatkuva anemia vei voimia.Lisäksi kookas kohtu painoi alavatsaa ja pissalla täytyi käydä jatkuvasti. Voi sanoa että leikkauksesta alkoi uusi elämä, niin paljon se helpotti oloa :-)


      • älä kohtua

        Myomat kannattaa leikkauttaa niin nopeasti kuin mahdollista. Silloin kohtu voidaan säästää ja myomat poistaa tähystyksessä.

        Odotin itse liian kauan kun lääkäri vakuutteli, että kyllä se siitä aikanaan selviää. Mitään elämässäni en kadu niin paljon kuin sitä, että en hakenut ajoissa asiantuntevan lääkärin apua.

        Menetin leikkauksessa kohtuni ja sain lisäksi pahoja hermovaurioita. Kohtu poistettiin emättimen kautta. Emätin on muuta kehoa kylmempi ja tunnoton. Klitoris on surkastunut. Olen 34 vuotias mutta sukuelimet on kuin vanhalla mummolla. Leikkauksen jälkeen en ole saanut orgasmia.


      • näkökulma
        myoomat eivät kirjoitti:

        ole aiheuttaneet minkäänlaisia kipuja. Eivätkä vuoto-ongelmiakaan (hormonikierukka pitää vuodot kurissa). Ainoa ongelma on jonkunlainen painon tunne ja virtsaamisongelmat (virtsaumpi kehittyy isomman juomamäärän myötä).

        Olen 44-vuotias, 2 lasta synnyttänyt, joten kohdun venyminen ei aiheuta minulle kipua, jos se nyt ylipäänsäkään kenellekään aiheuttaa. Epäilisin sinunkin kipujesi aiheuttajaksi jotain muuta (endometrioosi?, suolisto-ongelmat?).

        Myoomista ei pitäisi tulla kipuja, ja muutenkin ne ovat hyvälaatuisia kasvaimia. Nuorelta ne voidaan poistaa ilman kohdunpoistoakin. Viisainta on mennä gynekologille ja pyytää ultraäänitutkimusta, jos huolettaa.

        Nuorelta ne voidaan poistaa ilman kohdunpoistoakin. Onko tietoa miksi näin ei toimita kaikkien naisten kohdalla?


      • xanna kakkonen:D
        xanna kirjoitti:

        Olen 33 vuotias, lapseton. Mulla todettiin myooma kohdussa viime viikolla. Ottaa päähän kun tuota ei mikään pidä aisoissa. Ainoa vaiva on tuo ärsyttäväruskea vuoto. Ei siis kipuja. Nyt olisi toiveita tulla raskaaksi. Saan lähetteen jatkotutkimuksiin. Pelottaa ihan kauheesti että taas leikataan. Mulla on ollut endometrioosia, leikattu laparotomiassa v. 2003. Sen jälkeen söin keltarauhashormonia pillerien muodossa, mutta vuoto ei niillä pysynyt kurissa. Niinpä sain depo proveraa pistoksina, kun ei lapsi toiveita tuolloin ollut. Ja nyt se kirottu keltarauhashormonivaikutus näkyy edelleen ultrassa, vaikka viimeisestä piikistä on puoli vuotta. Noiden pitäisi vaikuttaa 3 kuukautta. Rupee loppumaan hermot tämän taudin kanssa. Saako niitä myoomia sieltä kohdusta pois muulloin kuin leikkaamalla tai poistamalla kohtua? Apuva, please en halua jäädä lapsettomaksi.

        kuulostaa tutulta stoorilta -olen myös lapseton yli 30-vuotias nainen. Minultakin on aiemmin poistettu endopesäkkeitä skopiassa. Sittemmin on vuotohäiriöitä koetettu saada kuriin keltarauhashormoneilla (ei toiminut, itse asiassa vuoto paheni) ja tällä hetkellä syön tauotta e-pilleritä (vauvaprojekti on jälleen jäissä toistaiseksi). Nykyisellään välivuotona on enää tuota ällöä ruskeaa vuotoa. Aiemmin oli sitä tai ihan menkkatyylistä vuotoa päivittäin. Hermot menee täälläkin. Tämä kaikki on kuulemani mukaan ihan tyypillistä endolaisille???? Minulla ei ole koskaan todettu myoomia. Jotain nestekystia on ollut, mutt ne on puhjenneet omia aikojaan.

        Näkyykö noi myomaat aina sisätutkimuksen yhteydessä tehdyssä "perusultrassa"? Vai pitääkö niitä osata jotenkin "etsiä"?


      • nuorelta?
        näkökulma kirjoitti:

        Nuorelta ne voidaan poistaa ilman kohdunpoistoakin. Onko tietoa miksi näin ei toimita kaikkien naisten kohdalla?

        Eikai? ikä ratkaise asiaa?
        Leikkaukseen, minkälaisena/miten se toteutetaan, myoomatapauksissa vaikuttaa myoomien koko ja sijainti. Aina ei ole mahdollista poistaa VAIN kasvaimia.


      • Näkökulman esittäjä
        näkökulma kirjoitti:

        Nuorelta ne voidaan poistaa ilman kohdunpoistoakin. Onko tietoa miksi näin ei toimita kaikkien naisten kohdalla?

        Embolisaatiohoitoa voidaan toki tehdä kaiken ikäisille, silloin kohtua ei tarvitse poistaa. Tosin tietoa embolisaatiohoidon pitkäaikaisvaikutuksista ei vielä liene, mutta tieto lisääntyy kaiken aikaa. Googlettamalla asiasta löytyy enemmän tietoa.
        Esim.
        http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2003/110203_b.htm

        Itse olen aivan valmis kohdunpoistoon, koska en tee kohdulla enää mitään. Säästyypähän vuotovaivoilta plus kohtusyövän/kohdunkaulasyövän uhalta. Lapset tehty, vaihdevuodet jokatapauksessa muutaman vuoden sisällä tulossa.

        Tarkoitukseni ei ollut sanoa, että vain nuorille tehdään embolisaatioita (niiden saatavuus voi kyllä vaihdella paikkakunnittain). Eli tarkoitin sanoa, että jos kohtunsa haluaa säilyttää, se on mahdollista. Minä en halua.


      • MeriJaan
        älä kohtua kirjoitti:

        Myomat kannattaa leikkauttaa niin nopeasti kuin mahdollista. Silloin kohtu voidaan säästää ja myomat poistaa tähystyksessä.

        Odotin itse liian kauan kun lääkäri vakuutteli, että kyllä se siitä aikanaan selviää. Mitään elämässäni en kadu niin paljon kuin sitä, että en hakenut ajoissa asiantuntevan lääkärin apua.

        Menetin leikkauksessa kohtuni ja sain lisäksi pahoja hermovaurioita. Kohtu poistettiin emättimen kautta. Emätin on muuta kehoa kylmempi ja tunnoton. Klitoris on surkastunut. Olen 34 vuotias mutta sukuelimet on kuin vanhalla mummolla. Leikkauksen jälkeen en ole saanut orgasmia.

        Apua, kuulostaa kauheelta, miten iso myooma sulla oli? Miten kauan odotit ennen kun se leikattiin???


    • myooma

      Kertoilkaa lisää. ...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe