16 v. kk-raha ja muutkin rahamenot

Vinekkjä- kokemuksia

Murrosikäinen poikani on pohjaton rahareikä - tosin summat on pieniä, mutta välillä on hankittu kalliitakin tavaraoita. Mitenkä hoidatte kk-raha-asiat? Ajattelin avata visa-elecktron tilin/kortin. Onko siinä kokemuksia? Onko hyvä vai huono. Laittasin sinne kk-rahan ja vähän käyttörahaa tarvittaessa. Meillä kk-raha on 40 €, mutta se ei kyllä riitä mihinkään kun laskee kaikki muut menot - hampurilaiset, pizzakäynnit yms.

20

2274

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tultu toimeen

ilamn moisia höpötyksiä ja lisäkuluja.

Hieman itsekurin opetusta ja sääntöjen opetusta pojalle, että se ei ole ollenkaan välttämätöntä, eikä läheskään aina tarpeellista, että kaikki mitä haluttaa pitäsi ssada.

Pane poika itse tienaamaan rahat.

Sitäpaitsi, kun ulkona syö, se on useimmiten roskaruokaa, siinä on piilokalorioita ja se lihottaa.
      Ja sen myötä terveys kärsii.

Ei lapsemme tarvitse aina niin paljon kun sitä luulee, ihmeen vähällä sitä loppujen lopuksi tulee toimeen.

Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot pitää talotta koossa.

• ja rakkautta

kun yritättäisit ostaa häntä rahalla ja tavaralla. Kuitenkin hän kyllästyy lopulta kaikkeen.
      Ja onko ihminen lopulta onnellinen jos saa kaikki mitä haluaa?

Eikö tällaisista ihmisistä tule loppujen lopuksi niitä itsekkäimpiä ihmisiä.
      Jotka sitten kun vanhemmilla ei ole enää mitään annettavaa, hylkää vanhemmat.
      Ja yrittää saada aina vaan lisää kaikkea. Ja yrittää saada sitten sitä kaikkea turhuutta muualta, kun vanhemmat ei sitä voi enää antaa.

Ihminen on kyltymätön. Mitä enemmän hän saa, sitä enemmän hän haluaa.
      Oliskohan paljon parempi opettaa lapselle, että ei ole edes tarpeellista saada kaikkea aina mitä haluaa.

Sitähän turhautuukin sitten kun on kaikki saanut, ja jos ei ole enää minkäänlaisia toiveita.
      Niitäkin tarvitsee.

Saduissa ja monissa kertomuksissa on paljon oppimista, niissä on sejuoni monesti takana; että ihminen ja varsinkin lapsi tulee lopulta hyvin pienistä asioista onnelliseksi.

• ja äyskii

jos ei saa kaikkea. Ja voi sanoa vanhemmille vaikka tyhmästikin.
      Jos vanhemmista löytyy oikeaa viisautta ja jämeryyttä oikeissa asioissa silloin. Ja jaksais sanoa lapselle, että minä rakastan sinua sittenkin.
      Vanhemmat voi saada tällaisen joskus korkojen kanssa takasin.
      Tai joskus ei kannata varmaan puhua mitään, jos mikään ei auta.

Mutta siinä tekee vaan karhunpalveluksen, jos hän lapsi saa hallita vanhempia tällaisissa asioissa.

• tyttö16^^

Olen 16 vuotias tyttö, muuttanut pois kotoa opiskelun takia tuossa 1.5kk sitten. Vanhemmat maksavat vuokran, ja antavat muuhun elämiseen 100€ kuussa. On hyvin huvittavaa, että lapsesi saa ns. turhuuteen 40€ kuussa:) Hankkisi edes jonkunlaista työtä, ja tienaisi rahansa itse! Olen ollut puoli vuotta myös erään pikaruokaravintolan listoilla tienaamassa noita "hömpötysrahoja". Nykyään sitte ihmettelee niitä, jotka eivät syö koulussa, vaan ostavat pizzaa jne. tai syövät kotona/asunnollaan. Itse käytän tuollaisen etuuden aina! Ja on tullut myös laskettua, kuinka monta tonnikalapurkkia saakaan jollakin summalla, mikä menisi "turhuuteen":)

Itse kotona asuessani joka perjantai siivosin talomme veljeni kanssa. siitä saimme kumpikin 5€. joka kuukaudessa on 20€. Joutuuko poikasi tekemään rahansa eteen mitään? mietippä, syletkö rahaa aivan liikaa.
      Visa electron minulla on ollut 13 vuotiaasta asti.se on vallan kätevä, kyllä sellaisen 16 vuotiaalle voi hankkia.

• mapee

no, meillä ainakin on nyt ollut tuo kortti jonkin aika aja toimii kuin unelma. Nuori itse seuraa netistä tiliään ja kortillahan ei sa avelkaa, ainakaan periaatteessa vaikka käytännössä jostain syytä osa laskuttaa kuin pankkikorttia..

Meillä laitetaan raha atilille kahdesti kuussa jolloin pysyy ainakin alkuun kontrolli paremmin. Ja sillä omalla rahalla joka tilille menee ostetaan ne hampurilaiset ja pitsat sun muutkin. Tarvittaessa laitetaan lisää perustelluista syistä.

Mielestäni kortti on sikälikin oiva, että jos nuori on jossain reissussa niin saa nopsaan rahaa jos tulee joku hätätilanne. Ja tietysti kun löytyy ne maailman ihanimmat housut jotka ennen piti varata ja hakea äidin kanssa niin homma pelittää noin paremmin..

Niin ja alaikäiselle ei muuta korttia vielä saakkaan..

• Äiti minäkin

15-vuotias poika saa viikkorahaa 5 euroa jonka hän saa tuhlata mihin haluaa. Mopon bensat hänelle ostetaan tietyissä rajoissa ja joskus annetaan rahaa, että voi käydä ulkona syömässä.

• Yks äiti vaan

Mulla ei ole vielä murrosikäisiä lapsia, joten en siltä pohjalta voi kommentoida, mutta kun itse olin murrosikäinen, niin omien rahojen käyttö pizzalla tai hampurilaisella käyntiin, karkkeihin tai muihin herkkuihin oli ehdottomasti kielletty. Tästä olen oppinut terveellisemmät ruokailutottumukset ja säästäväisemmän rahan käytön.

Nyt aikuisena en todellakaan käytä normaalisti 40 euroa kuukaudessa ihan omiin turhiin menoihin. Mielestäni se on paljon. Hänelle tulee ehdottomasti vaikeuksia rahan käytössä sitten kun se aika koittaa.

Itse olen ajatellut, että kun lapset pääsee tuohon murrosikää, nii neuvottelen heidän kanssaan jonkun sopivan kuukausirahan, jonka täytyy kattaa kaikki heidän henkilökohtaiset kulunsa ruokaa ja (kotona) asumista lukuunottamatta. Eli vaatteet, harrastukset yms...

• äitimuori

Totta, että teinit ovat pohjattomia kaivoja rahan suhteen. Meillä 16v. saa 80€/kk ja hänellä on ollut tuo Visa Electron käytössä jo muutaman vuoden. Osa sukulaisista laittaa esim. lahjarahat suoraan tuonne tilille. Myös kesätyöstä palkka meni hänen omalle tililleen. Tuon 'oman rahan' lisäksi hänelle maksetaan puhelinkulut, koulukulut ja suurimmat vaatehankinnat, kuten takit ja jalkineet. Mielestäni on parempi, että saa kotoa rahaa kuin, että ajautuu näpistelyyn tai pummaa kavereiltaan.

• miemie^^

Miksi kummassa annat 80€ kuussa rahaa tuosta noin vaan? vai tekeekö hän jotain sen eteen? Tottakai hänen kesätyörahansa menivät omalle tililleen, lain mukaanhan yli 15 vuotiaalla on oikeus määrätä työllä ansaitsemistaan varoista.

• äippä

itse olen pohdiskellut tätä raha ongelmaa esikoiseni kans, se kun on kans sellainen pohjaton kaivo rahan suhteen. Nyt hän lähti muualle opiskelemaan, muutti asuntolaan , niin annamme hänelle 20e viikkorahaksi, ruuat ja mopoon tankin täyteen bensaa.
        Jotain pieniä kotia hommia on vaadittu vastineeksi.
        Tiedän hänen tupakoivan pauhaamisesta ja kiristämisestä huolimatta, mutta olen samaa mieltä että kuitenkin on parempi kotoa antaa se raha kuin velkaantuvan kavereille.

• äitimuori
        miemie^^ kirjoitti:

Miksi kummassa annat 80€ kuussa rahaa tuosta noin vaan? vai tekeekö hän jotain sen eteen? Tottakai hänen kesätyörahansa menivät omalle tililleen, lain mukaanhan yli 15 vuotiaalla on oikeus määrätä työllä ansaitsemistaan varoista.

Kyllähän minä tuhlaan(?) itseenikin, joten kohtelen lastani vain samanarvoisesti kuin itseäni. Ja hänen kavereitaan seuratessa huomaan, ettei suinkaan eniten käyttörahaa saava.

• yksi äiti vaan
        äippä kirjoitti:

itse olen pohdiskellut tätä raha ongelmaa esikoiseni kans, se kun on kans sellainen pohjaton kaivo rahan suhteen. Nyt hän lähti muualle opiskelemaan, muutti asuntolaan , niin annamme hänelle 20e viikkorahaksi, ruuat ja mopoon tankin täyteen bensaa.
        Jotain pieniä kotia hommia on vaadittu vastineeksi.
        Tiedän hänen tupakoivan pauhaamisesta ja kiristämisestä huolimatta, mutta olen samaa mieltä että kuitenkin on parempi kotoa antaa se raha kuin velkaantuvan kavereille.

Etä se,että nuorella on omaa rahaa,ei estä näpistelyä.Sitä jossain iässä pidetään jonain jännänä juttuna ehkä riippumatta siitä onko niihin tavaroihin varaa vai ei.Tai voidaan näpistää jotain ja ostaa vielä omilla rahoilla jotakin muuta kivaa.Suosittelen tarkkuutta tässäkin asiassa.Rahan antamisesta sen verran,että jossain vaiheessa pitää myöskin oppia lopettamaan se rahan antaminen kokonaan.Tunnen joitakin tuttuja joiden täysi-ikäiset lapset pyytävät vielä vanhemmiltaan rahaa,kun "omat on jo loppuneet".Pitävät sitä täysin normaalina asiana,jota minä en voi ymmärtää.Rahaa pitää oppia käyttämään,niin että se riittää.Eri asia on jos tapahtuu jotain yllättävää ja aavistamatonta,silloin varmaan omat lapsenikin pyytäisivät lainaksi rahaa.Mutta en osaa kuvitella,että muuten vaan soittelisivat ja pyytäisivät rahaa,kun on päässyt loppumaan.

• syksy1253

oma talouteni ei kestäisi jos poikani (myös 16-v.) tuhlaisi yhtä paljon! Olen omille lapsilleni pienestä pitäen opettanut olemaan tuhlaamatta rahaa ja säästämään luontoa. Kun on tiukka kuri raha-asioissa niin ei teinit edes viitsi vinkua mitään turhaa.

• äitiminäkin

Muistan lähteneeni vähän ovet paukkuen kotoa kun lukio keskeytyi. Menin töihin maatilalle lähes ruokapalkalla. Ylpeyteni ei antanut periksi pyytää kotoa mitään koska olin itse lähtenyt, vanhemmat pyysivät kyllä kotiin ja kannustivat jatkamaan koulutusta.

Muutaman työvuoden jälkeen opiskelin ammattiin, maatalousalalle. koulutus oli ilmaista, saimme jopa pientä palkkaa, 50mk. kuussa, työvuoroista koululla. Ihme juttu, tämä riitti. koulun opettajat antoivat vanhoja vaatteita työvaatteiksi, ruokaa sai koulun ruokalasta. Ihme kyllä olen yhä tarkka talouden pitäjä. Isäni on jopa joskus lähettänyt rahaa nyt kun olen aikuinen koska tietää että en tuhlaa turhuuteen.

Omat lapset yritän myös totuttaa olemaan vähästä iloisia. Nykymaailma on ikävä kyllä muuttunut sen verran pinnalliseksi ja ulkonäköä korostavaksi että jopa pojat näkyvät nirsoilevan vaatemerkeistä. Siinä on joutunut antamaan vähän periksi.

Tupakan ja alkoholin suhteen olen ollut erityisen jyrkkä. Korostan loputtomiin miten hukkaan ne rahat menisivät. Alaikäisiä nuoria on syytä valvoa tarkkaan päihteiden suhteen. rahahanat kiinni jos rahaa valuu näihin ostoksiin. olen niin tiukkis että ne kyllä tietävät, rahaa ei tupakoitsijalle enää anneta. Ne rahat saa tienata itse.

• Äiti myös

Meillä 16 v poika on myös suruton rahankäyttäjä...Laitan pojan tilille joka kk 50 euroa, ja mummulta ja papalta saa yhteensä 40 euroa/kk. Kaikki menee kuukauden aikana! Ostaa karkkia ja käy ulkona syömässä, samoin kuin aloittajalla. Olen seurannut jo kauan tilannetta tiliotteelta ja antanut jo monta huomautusta ja puhunut rahankäytöstä, huonoin tuloksin. Olen miettinyt jos ottaisi Visan pois joksikin aikaa. Poika perustelee aina, että onhan meillä rahaa...vaikka onkin, niin tämä ei opeta järkevään rahankäyttöön. Hankalaa!

• miemie^^

Miksi et vain raa´asti vähennä rahan määrää, jonka annat? silloin poika joutuisi ajattelemaan, mitä ostaa...

• Äiti minäkin
        miemie^^ kirjoitti:

Miksi et vain raa´asti vähennä rahan määrää, jonka annat? silloin poika joutuisi ajattelemaan, mitä ostaa...

Rahan vähentäminen ei ole ratkaisu. Pojalla on nimittäin isovanhemmiltaan ja meiltä tilillä suurempi summa, tulevaa ajokorttia ja opiskeluja varten. Jos pienennän kk-rahaa, kuluttaa sitten säästöjä..eli ainoa ratkaisu taitaa olla Visan laitto hyllylle.
        Ja hyvää kotiruokaa tehdään meillä joka päivä, eli siitä ei ole kiinni pojan hamppari/kebab/pizza ostokset...

• teillä
        Äiti minäkin kirjoitti:

Rahan vähentäminen ei ole ratkaisu. Pojalla on nimittäin isovanhemmiltaan ja meiltä tilillä suurempi summa, tulevaa ajokorttia ja opiskeluja varten. Jos pienennän kk-rahaa, kuluttaa sitten säästöjä..eli ainoa ratkaisu taitaa olla Visan laitto hyllylle.
        Ja hyvää kotiruokaa tehdään meillä joka päivä, eli siitä ei ole kiinni pojan hamppari/kebab/pizza ostokset...

asioista päättää? Aikuiset vai 16-v murkku? Avaa kaksi tiliä, toiselle kk-raha ja toiselle säästöt.

• olisikaan

jos vain tekisitte maalaisjärjen mukaan, jollain muillakin näyttää olevan sammaa ongelmaa:

Sovitte jonkin rahan ja mitä sitä vastaan pitää tehdä kotitöitä ja mitä sillä kuuluu lapsen hoitaa, esim busiliput, parturi, kännykkälaskut, vaatteet ilman päällysvaatteita tai niitten kanssa....jne.

On mielestäni järjetöntä antaa rahaa ilman mitään vastinetta, lasta pitäisi kasvattaa tähän maailmaan kun kaikista ei voi tulla diktaattoreja.

Niin, ja sitten pysytte näissä yhdessä tehdyissä sopimuksissanne, ne pitäis kirjata ylös. Tarkasti.

Jos lapsi ei halua tehdä sopimusta, ei sitten rahaakaan tule, yksinkertaista.Mutta toimii.

40euroa for nothing , ja ohjaatte lastanne päin honkia!
      Jos ette tosiaan laita mitään syötävää kotona ettekä ole opettaneet häntä tekemään ruokaa, jolloin lapsen on elääkseen syötävä hampurilaisia on 40 ihan ok. Mutta jos kotona on syötäväksi kerlpaavaa ruokaa, niin tuollaiset hampparilla käynnit pitäis olla todella minimaalisia.

• murkkujen äiti

Kyllä nuorille pitää opettaa rahan käyttöä,että sitten joskus oppisivat itsenäisiksi.Meillä on kuukausiraha ja vaaterahat kolme kertaa vuodessa.Niillä sitten pitää pärjätä,mutta jää kuitenkin oma vapaus valita minkä verran mihinkin asusteeseen haluaa käyttää.Jos haluaa kalliimmat farkut,niin jonkun muun jutun pitää olla sitten vastaavasti hyvin edullinen.On toiminut kaikilla lapsillamme ja nuorimmat halusivat saman systeemin kun on ollut aikuisilla sisaruksilla.Aina välillä törmää aikuisiinkin lapsiin,jotka ihan kivuttomasti pyytävät rahaa vanhemmiltaan,kun omat rahat on loppuneet.Tähän ei missään tapauksessa pitäisi suostua.Annan itsekin joskus aikuisille lapsilleni rahaa(esim jouluna),mutta se on omasta halusta annettua,ei sitä,että sitä minulta jotenkin odotettaisiin.Ovat kiittäneet,mutta sanoneet,että sinun ei todellakaan tarvitsisi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      186
      2690
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      148
      2407
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      106
      1122
    4. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      84
      954
    5. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      921
    6. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      819
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      20
      810
    8. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      285
      775
    9. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      89
      774
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      708
    Aihe