Miten teistä tuli Prince-faneja?

funkkiheppu

Tuokaa stoorinne julkisuuteen :)

Itse löysin faijani levyhyllystä 1999-älppärin. Muutaman kuuntelukerran jälkeen olin myyty. Etenkin funk-biisit kuten Delirious, Let´s Pretend We´re Married ja Automatic ja legendaarinen Little Red Corvette saivat minut aivan sekaisin, ja Princen kautta aloin sitten tutustumaan muihinkin samojen genretyyppien edustajiin (joka on toisaalta vaikea määritelmä, sillä Princehän on tehnyt kaikenlaista musaa.) 1999 taitaa edelleen olla suosikkini Princen levyistä. En ole kuitenkaan sitä mieltä, että 1999 on paras tapa aloittaa Princeen tutustuminen- siihen tehtävään sopii ehkä parhaiten Purple Rain tai joku kokoelma (ehkä The Very Best of Prince.)

16

1827

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Prince-fani

      ja se oli sitten siinä! Oli yksinkertaisesti pakko tutustua tähän artistiin paremmin. Purple Rain oli ensimmäinen ostokseni ja paras ostos, mitä olen ikinä tehnyt. Sittemmin on tullut hankittua lukuisia levyjä ja joitakin sinkkuja ja dvd:itä, ja fanius vain jatkuu. Nerohan se on.

      • Daddy Pop

        Mulla myös korvat hörähti When doves cry -kappaleen tullessa radiosta. Kuulin sen vissiin ekan kerran syksyllä 1984. Menin katsomaan elokuvan ja olin vähän ihmeissäni sen visuaalisen imagon kanssa, touhu kuulosti paremmalta kuin näytti. Sitten kuulin radiosta Paisley Parkin ja Tambourinen ja menin ostamaan Around the World in a Dayn siltä seisomalta. Matka jatkuu yhä, tätä kirjoittaessani stereoissa soi Emancipation...


      • jukka
        Daddy Pop kirjoitti:

        Mulla myös korvat hörähti When doves cry -kappaleen tullessa radiosta. Kuulin sen vissiin ekan kerran syksyllä 1984. Menin katsomaan elokuvan ja olin vähän ihmeissäni sen visuaalisen imagon kanssa, touhu kuulosti paremmalta kuin näytti. Sitten kuulin radiosta Paisley Parkin ja Tambourinen ja menin ostamaan Around the World in a Dayn siltä seisomalta. Matka jatkuu yhä, tätä kirjoittaessani stereoissa soi Emancipation...

        taisi olla allekirjoittaneen ensimmäinen Prince-kuuntelukokemus ja se kyllä iski: aivan huikea biisi. En ostanut kuitenkaan ekana 1999-albumia, vaan päätin kokeilla sitä tunnetuinta eli Purple Rainia. Fanius oli alkanut. Ja fanius jatkuu. Eilen kuuntelin pitkästä aikaa Paradea, joka kuuluu ehdottomasti Princen kolmen nerokkaimman levyn ansioituneeseen joukkoon.


    • whitedove

      Täällä on yksi myöhäisherännyt Prince-fani. Seurasin Princen uraa 90-luvulla lähinnä satunnaisesti, sinkut tulivat tutuiksi, mutta jotenkin ei vain iskenyt. Kyseisellä vuosikymmenellä tuntui, että ulkomusiikilliset seikat veivät huomion itse musiikista. Päällimmäiseksi mielikuvaksi miehestä jäi hassut vaatteet, nimisekoilu, slave-kirjoitus kasvoissa ja riitely levy-yhtiön kanssa. Ja vaikka monipuolisuus ja genrerajojen ylittäminen ovat Princen musiikin parhaita puolia, ei miehen "rap-vaihe" oikein uponnut (eikä uppoa edelleenkään), vaikka jotkin niistä biiseistä ihan hauskoja ovatkin. 80-luvulta tunsin muutaman hittibiisin, mutta varsinaiseen Purple Rain -huumaan olen hieman liian nuori.

      Viime vuonna alkoi sitten tapahtua. Sain lainaksi Dirty Mind -levyn, ja sekosin ihan täysin. Sen jälkeen oli pakko kuulla lisää Princen tuotantoa. Ostin ja lainasin levyjä, sekä vietin tuntikausia netissä Prince-videoiden ja infon parissa. Matka jatkuu edelleen, vaikkakin rauhallisempaan tahtiin. Välillä mietin, mitä ihmettä oikein tapahtui, mikä siinä Princen musiikissa oikein vetoaa niin, että sitä on haalittava koko ajan lisää. Ja mikseivät kaikki ihmiset tajua Princen musiikillista neroutta? Itse olen onneksi löytänyt (vaikkakin myöhään) sen "purple high"-fiiliksen, mikä miehen musiikista seuraa. Ihan mieletöntä!

      • funkkiheppu

        on 1999-levyn tapaan todella, todella kova funk-albumi. Prince luo biiseihin mielipuolista groovea, ylittää genrerajat ja räjäyttää pankin. Seksuaaliset tekstit tuovat lopullisen silauksen. Molemmat levyt kuuluvat kyllä kaikkien funk-ihmisten levyhyllyyn.


      • Prince-fani
        funkkiheppu kirjoitti:

        on 1999-levyn tapaan todella, todella kova funk-albumi. Prince luo biiseihin mielipuolista groovea, ylittää genrerajat ja räjäyttää pankin. Seksuaaliset tekstit tuovat lopullisen silauksen. Molemmat levyt kuuluvat kyllä kaikkien funk-ihmisten levyhyllyyn.

        Joo loistava levy se on, kaikki biisit vähintään hyviä (parhaimmillaan nerokkaita) ja kuuntelua kestää. Omasta mielestäni parempi kuin 1999, jonka joissain biiseissä hieman pitkitystä. Toisaalta 1999-levyn huippukohdat vievät voiton Dirty Mindin vastaavista: mukanahan on Princen kaksi ekaa kuolematonta pop-klassikkoa, nimibiisi 1999 ja Little Red Corvette sekä muun muassa funk-rutistus Let´s Pretend We´re Married.


      • tilt

        Minulla kävi juuri samalla tavalla. Tässä tulee tarina:

        Eräänä kesäisenä päivänä luin netissä Wikipedia-sivuja. Törmäsin siellä sivuun, jossa oltiin lueteltu PMRC:n Filthy Fifteen-lista. Sen ykkösenä oli Darling Nikki-niminen kappale Prince-nimiseltä artistilta. Tuo nimi kuulosti jotenkin tutulta, ja kun katsoin Googlesta Princen kuvia, niin lapsuuden muistot palasivat mieleen. Olin siis lapsena kuullut paljon Princen tuotantoa, esim. 1999, Little Red Corvette, When Doves Cry, I Would Die 4 U, Purple Rain, Diamonds And Pearls. Ainakin nämä olivat tuttuja biisejä. En ennen minäkään pitänyt Princestä yhtään, joten olin unohtanut tämän mahtavan artistin kokonaan. Mutta sitten se innostus alkoi.

        Aloin ahkerasti selailla nettiä ja etsin tuntikausia joka päivä tietoa tästä miehestä. Latailin myös hänen kappaleitaan, mutta en kyllä heti pitänyt niistä. Esim. kappale Let's Work oli aluksi minusta kauheaa kiljuntaa, ajttelin vain että kuka voi pitää prinssin asuun pukeutuneesta rääkyvästä latinopopparista (ei voi enää kunnolla uskoa) mutta sulateltuani musiikkia vähän aikaa minussa alkoi tapahtua jotain. Yhtäkkiä musiikki alkoi kuulostaa paremmalta ja paremmalta ja paremmalta... Minulla kai tuli myös tuo "Purple High"-tunne kun musiikin kuuntelua ei voinut lopettaa. Siinä vaiheessa Prince tosiaan oli alkoi vaikuttamaan nerolta. Sitten vain aloin ihmettelemään, että enkös minä hetki sitten vielä inhonnut tätä musiikkia... pelottavaa :)

        Aloin tosiaan minäkin ostamaan kauheaa vauhtia Princen levyjä. Ensin ostin The Hit's/The B-Sides kokoelman, jotta tietäisin, millaista miehen musiikki on ollut eri aikakausilla. Ja kyllä se 80-luku upposi parhaiten, vaikkakin seuraavat ostamani levyt olivat siitä "oudommasta" päästä eli Around The World in a Day ja Parade. Mutta ne kuulostivat silloin parhailta. Sitten kun huomasin netissä tällä sivulla Prince-fanien keskustelupalstan, niin heti rekisteröidyin kyseiseen osoitteeseen. Tällä sivulla huomasin, että albumeita Purple Rain ja Sign O' The Times pidetään niinä parhaina, joten ajattelin taas ostaa lisää levyjä. Seuraavaksi ostin albumit Dirty Mind, 1999, Purple Rain, Sign O' the Times, Lovesexy, Diamonds & Pearls ja The Love Symbol. Nyt juuri tänään tilasin vielä albumin Controversy.

        Ja tässä sitä ollaan. Nyt on (omasta mielestäni) kaikki parhaat albumit, siis vuosilta 1980-1988 sekä 90-luvun 2 parasta. Ja fanius jatkuu.

        Tulipas pitkä viesti...


    • Mr. Goodnight

      Kuulin syksyllä(-83) radiosta mm. LRC:n, 1999:n ja Deliriousin ja aattelin että mitä ihmettä!!!
      Sit näin LRC:n videon ja siitä se lähti. Sillä tiellä ollaan vieläkin...

    • make.19

      Muistan sen päivänä vielä aika hyvin. Vuosi oli 2006 ja Lukion Wanhojen tansseihin oli aikaa viikko. Oltiin hakemassa sitä kirottua frakkia pukuvuokraamosta ja käytiin siinä samalla City-Marketissa. Mulla oli tuolloin tapana ostaa aina joku levy kun kauppojen levyhyllyn ohi kävelin. Välillä mukaan on tarttunut täysosumia (Hectoria ja Juicea), toisinaan taas jotain sellaista jonka ostamista kadun vieläkin. Tällä kertaa löysin alelaarista Purple Rainin hintaan 7€ (6,99). Nimibiisin olin kuullut aikaisemminkin, mutta se ei tuolloin herättänyt mielenkiintoani. Albumin tiesin kuitenkin klassikoksi ja klassikot kelpaavat aina ja hintakin oli sopiva. Samalla reissulla ostin myös Lou Reedin New Yorkin. Princen levy on kuluttanut soitinta enemmän.

      Kotona sitten kuuntelin levyn ja jokainen biisi osoittautui täydelliseksi. Pian tuon jälkeen ostin 3121:n. Lähinnä koska olin kuullut Black Sweatin ja Furyn. Sen jälkeen onkin tuollut tutkittua Princen tuotantoa tarkemmin. Tämän vuoden keväänä ja kesänä olen ostanut suurimman osan Princen albumeistani ja yhteenkään en ole pettynyt.

    • Ja vieläkin soi

      Olin epävarma nuori kun kokeilin punkit ja rock-a-billyt ja en löytänyt mitään. sitten se dicko ja sitten sen kuulin. Princen Purple rainin ja näin sen leffan ja olin muuty. Levyn ostoon ( on vieläkin se VIVYYLI).
      Halusin olla juuri samanlainen ja kun ruumiinrakennekkin lähes täsmäs, niin muuttui pukeutuminenkin samaksi. (voitin yhden paikallisradion kisan ja suorassa lähetyksessä juontaja totesi voittajan olevan Prince, vai kuka olet?)
      Ostin moottoripyörän ,kun Princelläkin oli ja kuuntelin vain tauotta. Meni vuosia ja nimikin vaihtui Symboliksi ja Artistiksi ja aina kelpasi.
      Sitten eräänä baari-iltana kysyin eräältä naiselta, että jos saan DJ:n soittamaan toive biisin tuletko tanssimaan ja hän sanoi: Tuskin saat, mut jos saat sopii.
      Toivoin Princen Purple rain ja se soi vikana hitaana. Se tanssittiin ja nyt on oltu yhdessä kaikkiaan 12v ja kaksi lasta.
      Miten niin Prince on vaikuttanut elämääni? Häpön höpö.

      • tilt

        Olipa ihmeellinen tarina! Kumpa minullekin kävisi noin :D


      • jukka

        Mikäli oli, niin hieno tarina! :)


      • Joka sana
        jukka kirjoitti:

        Mikäli oli, niin hieno tarina! :)

        Kyllä se vaan on totta.


    • freshhh

      Muistan, että kolme vuotta sitten eräs kaveri kyseli mielipidettä Foo Fightersin Darling Nikki - coverista ja sitten ihan Princen Darling Nikkistä. No kuuntelin molemmat, ja kaveri väitti kiven kovaa FF:n version olevan parempi, mutta olin toista mieltä.. ja siitä se sitten pikku hiljaa lähti. Musicologyn aikoihin innostui jonkun verran, mutta todellinen hullaantuminen tapahtui viime vuonna. 3121 oli pakko hankkia, ja sitten Purple Rain. Kirjastostakin on tullut lainattua paljon Princen kamaa... nero äijä.

    • Minneapolis

      Eli joskus 1980 luvun puolivälin paikkeilla se oli. Radiosta tuli Around the world.. levyn Tampuriini kappale. Se oli niin outo ja makee että! Niinpä nyt on levyjä aika paljon..

    • pinsssi

      Melkein ku mun tarina! Kuulin radiosta Litte Red Corvette ja olin myyty. 1999 oli eka älppyni ja arvostan sen edelleen tosi korkealle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      247
      2419
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      177
      1536
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1386
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1103
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1099
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      980
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      218
      977
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      875
    9. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      700
    10. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      699
    Aihe