Turkki takussa...!!

Wivianne

Omistan kaksi kisua joista toinen, pitkäkarvainen kolli omaa aika pieneltä kuullostavan mutta kamalan ongelman...Yksikin päivä ilman harjausta ja kisun turkki on aivan kamalassa takussa ja vanuttuu aivan ihon juureen takuiksi jotka on erittäin hankala leikata irti ilman että saksisi myön ihoa mukana!
Mitä mieltä olette jos nyt sitten otan ja jyrsin raa'asti kollini karvat poies kesän ajaksi...(sisäkissä)???Olenko julma?Takkuja on jo niin paljon että koko turkki täytyy saada siistittyä jotta voin jatkaa turkin hoitoa (päivittäisellä harjauksella ja hoitoaineilla)...Auttakaa pientä hädässä.

12

1055

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nöpö

Kannattaisikohan kysyä, josko eläinlääkäri poistaisi nuo hankalat paakut, ja tarkastaisi samalla kissan ihon kunnon?

• Speedy

Se, että tosiaan ajelet kissalta takut pois ja sitten aloitat uudestaan säännöllisen harjauksen kerran päivässä. Jos se tosiaan on niin takussa, kuin kuvailit, niin ei harjaamisesta ole mielestäni apua, kissaa vain sattuu ja se pyristelee pois, joten harjaus ei edes ehkä onnistuisi.

• Kissa

Kannattaa viedä eläinlääkärille takut poistettaviksi, ei ole kamalan kallista ja varmasti mukavampaa kissalla! Iho takkujen alla saattaa myös olla tulehtunut, joten se pitää hoitaa.

• Antero

Pitkäkarvaisen kissan turkin hoidossa on harja jokseenkin tehoton väline, koska se ei selvitä turkin takkuja ihoon saakka. Käytä mieluimmin pitkäpiikkistä turkinhoitoon tarkoitettua metallikampaa, jollaisia on myynnissä lemmikkieläin liikkeissä.

Koska kissasi turkki on ilmeisesti persialaistyyppinen, löytyvät parhaat hoitovinkit persialaiskasvattajilta, joita tapaa esimerkiksi kissanäyttelyissä.

• Wivianne

Olen kyllä miettinyt sitä eläinlääkäriä..asiantunteva henkilö olis tietty paras hoitamaan asian kuntoon.Kissa tuli mulle kaksvuotiaana ja oli karmea ilmestys jo sillon ja nyt olen viettänyt monta päivää kissan karvoja leikellen.Ainoaksi ongelmaksi tulee se että kisuli antaa leikellä ja harjata aikansa mutta sitten tulee stoppi ja seuraavan kerran pääsen hoitaan turkkia vasta seuraavana päivänä, ku kisuni on leppynyt.Karva on kamala ongelma varsinkin karvanlähdön aikaan jolloin se tumppuuntuu juuresta jossa on pehmeä aluskarva.Ehkäpä sitten vien kissan parturiin...eihän lyhyt turkki kesällä pahaksikkaan ole koska kissa ei juuri oleile pihalla...ainoastaan valjaissa.Toinen ongelma on korvat jotka on hankala puhdistaa...täytyykö korvapunkkeja vastaan oleva lääke ostaa eläinlääkärin kautta vai saako sitä suoraan apteekista?

Kiitoksia erittäin paljon vastauksista :)

• Antero
        Wivianne kirjoitti:

Olen kyllä miettinyt sitä eläinlääkäriä..asiantunteva henkilö olis tietty paras hoitamaan asian kuntoon.Kissa tuli mulle kaksvuotiaana ja oli karmea ilmestys jo sillon ja nyt olen viettänyt monta päivää kissan karvoja leikellen.Ainoaksi ongelmaksi tulee se että kisuli antaa leikellä ja harjata aikansa mutta sitten tulee stoppi ja seuraavan kerran pääsen hoitaan turkkia vasta seuraavana päivänä, ku kisuni on leppynyt.Karva on kamala ongelma varsinkin karvanlähdön aikaan jolloin se tumppuuntuu juuresta jossa on pehmeä aluskarva.Ehkäpä sitten vien kissan parturiin...eihän lyhyt turkki kesällä pahaksikkaan ole koska kissa ei juuri oleile pihalla...ainoastaan valjaissa.Toinen ongelma on korvat jotka on hankala puhdistaa...täytyykö korvapunkkeja vastaan oleva lääke ostaa eläinlääkärin kautta vai saako sitä suoraan apteekista?

Kiitoksia erittäin paljon vastauksista :)

Kertomastasi tulee kyllä läheisesti mieleen persialaisen kissan turkki, jota on kammattava ja hoidettava päivittäin. Erona näyttelykissoihin on kuitenkin se, että nämä koulutetaan pennusta pitäen sietämään käsittelyä. Turkin pesu ja hoitaminen ei aiheuta kielteisiä reaktioita kissan taholta. Takkujen kaappaaminen kampaan ja selvittely käsin saattaa tosin saada rauhallisemmankin kissan hermostumaan pidemmän päälle.

Korvapunkki (Otodectes cynotis) on hämähäkkieläimiin kuuluva ulkoloinen. Loinen on hyvin tarttuva, ja se viihtyy sekä kissan että koiran korvakäytävässä. Tartunta tapahtuu yleensä suoraan kissasta toiseen, mutta ympäristössä punkki säilyy elinkykyisenä pitkään. Ihmiselle punkki saattaa aiheuttaa korvakäytävän tulehduksen tai paikallisen ihotulehduksen.

Ravinnokseen korvapunkki käyttää kuollutta ihoa, verta ja kudosnesteitä vaurioittaen samalla korvakäytävää. Tuloksena ovat voimakas kutina ja mahdollisesti itse aiheutetut vammat. Selvin korvapunkin merkki on musta, kahvinpurumainen erite, josta on mikroskopoitaessa löydettävissä eläviä korvapunkkeja niiden munia.

Korvapunkkitartunta on helposti hoidettavissa ilman reseptiä saatavilla Otita Para Vet korvatipoilla, joita annetaan parin viikon ajan. Perheen kaikki kissat tulee tällöin hoitaa samanaikaisesti, ja asunto siivota huolellisesti.

Eläinlääkärin pistoksina antamaa ainetta ei apteekissa ole vapaasti saatavissa.

• mamma40
        Antero kirjoitti:

Kertomastasi tulee kyllä läheisesti mieleen persialaisen kissan turkki, jota on kammattava ja hoidettava päivittäin. Erona näyttelykissoihin on kuitenkin se, että nämä koulutetaan pennusta pitäen sietämään käsittelyä. Turkin pesu ja hoitaminen ei aiheuta kielteisiä reaktioita kissan taholta. Takkujen kaappaaminen kampaan ja selvittely käsin saattaa tosin saada rauhallisemmankin kissan hermostumaan pidemmän päälle.

Korvapunkki (Otodectes cynotis) on hämähäkkieläimiin kuuluva ulkoloinen. Loinen on hyvin tarttuva, ja se viihtyy sekä kissan että koiran korvakäytävässä. Tartunta tapahtuu yleensä suoraan kissasta toiseen, mutta ympäristössä punkki säilyy elinkykyisenä pitkään. Ihmiselle punkki saattaa aiheuttaa korvakäytävän tulehduksen tai paikallisen ihotulehduksen.

Ravinnokseen korvapunkki käyttää kuollutta ihoa, verta ja kudosnesteitä vaurioittaen samalla korvakäytävää. Tuloksena ovat voimakas kutina ja mahdollisesti itse aiheutetut vammat. Selvin korvapunkin merkki on musta, kahvinpurumainen erite, josta on mikroskopoitaessa löydettävissä eläviä korvapunkkeja niiden munia.

Korvapunkkitartunta on helposti hoidettavissa ilman reseptiä saatavilla Otita Para Vet korvatipoilla, joita annetaan parin viikon ajan. Perheen kaikki kissat tulee tällöin hoitaa samanaikaisesti, ja asunto siivota huolellisesti.

Eläinlääkärin pistoksina antamaa ainetta ei apteekissa ole vapaasti saatavissa.

matolääke loishäätö tehoaa myöskin punkkeihin, niin korva-, hilse-, kuin syyhypunkkiinkin, mutta on tällöin uusittava kk kuluttua ensimmäisestä.

Pistos on luultavimmin Ivomec-pistos jota ei ole rekisteröity kissoille, Stronghold taas soveltuu myöskin collie-rotuisille koirillekin joille tuo ed. mainittu pistos (sen sisältämä ainesosa) ei käy. Stronghold on turvallinen ja helppo, niskanahkaan (ei nahan alle) siveltävä neste. Sitä saa klinikoilta suoraan tai apteekista lääkärin reseptillä. Soveltuu matolääkkeenä tiettyihin matolajeihin. On kylläkin kallis, mutta kalliimmaksi tulee käynti klinikalla.

• heli

minulla on kaksi persialaista,sama ongelma! minä ajan koneella ns.leijonakampauksen kaksi kertaa vuodessa ps. eläinlääkäri ottaa samasta hommasta noin 100 euroa.

• Wivianne

Kamalan hinnan se tohtori kyllä ottaa...millä ajelet kotikonstein kissasi?Tuntuu vaan että saattaa olla aika työläs homma...mutta kyllä tuo eläinlääkärin hinta kauhistuttaa...pitäskö karva ensin lyhentää saksilla ja sen jälkeen ottaa semmosella hiustenleikkuukoneella?Vai löytyykö parempaa vaihtoehtoa?

Niihin korvapunkkeihin vielä sen verran että kuinka olette saaneet laitettua tipat kissoillenne...arveluttaa hieman koska narttukisuni on hirveän arka...tai arka silloin ku sen korviin kosketaan.ei meinaa millään antaa katsoa eikä edes puhdistaa korvalehteä pumpulilla!?

• Katzi
        Wivianne kirjoitti:

Kamalan hinnan se tohtori kyllä ottaa...millä ajelet kotikonstein kissasi?Tuntuu vaan että saattaa olla aika työläs homma...mutta kyllä tuo eläinlääkärin hinta kauhistuttaa...pitäskö karva ensin lyhentää saksilla ja sen jälkeen ottaa semmosella hiustenleikkuukoneella?Vai löytyykö parempaa vaihtoehtoa?

Niihin korvapunkkeihin vielä sen verran että kuinka olette saaneet laitettua tipat kissoillenne...arveluttaa hieman koska narttukisuni on hirveän arka...tai arka silloin ku sen korviin kosketaan.ei meinaa millään antaa katsoa eikä edes puhdistaa korvalehteä pumpulilla!?

Kyllähän tuo satanen yhdestä eläinlääkärikäynnistä on aika kova hinta, mutta jos kissa tosiaan on niin arka, että hoitotoimenpiteet kotikonstein eivät ota onnistuakseen, niin ehkä kuitenkin olisi sekä sinulle että kissallesi parasta kuitenkin antaa tohtorisedän tai -tädin parturoida mirrisi.
        Jos homma on yhtä itkua ja hampaiden kiristystä ja katti pistää kynsin hampain vastaan, niin se voi myös huonontaa teidän keskinäisiä välejänne, jos kissa oppii yhdistämään sinut epämiellyttäviin asioihin. Eläinlääkäri voi myös rauhoittaa kissasi hoidon ajaksi, niin voisi sitten ne korvatkin hoitaa siinä samalla.
        Hankala tilanne! Itse samassa tilanteessa varmaankin yrittäisin selvitellä takut itse ja ottaa vaikka sakset avuksi, jos kissa olisi rauhallinen. Rimpuilevaa kissaa en kyllä sakset kädessä menisi lähellekään, voisi tulla ikävää jälkeä!

• Wivianne
        Katzi kirjoitti:

Kyllähän tuo satanen yhdestä eläinlääkärikäynnistä on aika kova hinta, mutta jos kissa tosiaan on niin arka, että hoitotoimenpiteet kotikonstein eivät ota onnistuakseen, niin ehkä kuitenkin olisi sekä sinulle että kissallesi parasta kuitenkin antaa tohtorisedän tai -tädin parturoida mirrisi.
        Jos homma on yhtä itkua ja hampaiden kiristystä ja katti pistää kynsin hampain vastaan, niin se voi myös huonontaa teidän keskinäisiä välejänne, jos kissa oppii yhdistämään sinut epämiellyttäviin asioihin. Eläinlääkäri voi myös rauhoittaa kissasi hoidon ajaksi, niin voisi sitten ne korvatkin hoitaa siinä samalla.
        Hankala tilanne! Itse samassa tilanteessa varmaankin yrittäisin selvitellä takut itse ja ottaa vaikka sakset avuksi, jos kissa olisi rauhallinen. Rimpuilevaa kissaa en kyllä sakset kädessä menisi lähellekään, voisi tulla ikävää jälkeä!

Kyllä luulen että kisuni antaa leikata karvansa ku saan rapsuttelijan sille...eiköhän se onnistu..Kiitän kaikkia vastauksista :) :) :)

• heli

Minulla on 3 kissaa itselläni.
      Mä sain onnelman ratkaistua silleen soitin eläinlääkärille ja varasin ajan ja eläinlääkäri pisti rauhoittavan piikin ja nyhti kavat kissalta pois ja se heräsi 4 tuntia nukutuksen jälkeen.
      kissani voi hyvin.T.heli

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      37
      4481
    2. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      52
      2399
    3. Kun kohtaat jotain ainutlaatuista

ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö
      Ikävä
      48
      1452
    4. Minkälaisessa asunnossa

haluaisit kaivattusi kanssa asua?
      Ikävä
      93
      1288
    5. Ei tämä enää tervettä oo

Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.
      Ikävä
      28
      1247
    6. Mua ahdistaa

Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi
      Ikävä
      38
      1188
    7. Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista

Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä
      Savonlinna
      54
      1159
    8. Jenkkilahkojen kastekaava

Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan
      Kaste
      139
      994
    9. Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!

Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin
      Kaste
      161
      965
    10. Mikä siinä on että sinkku yrittää varattua?

Siis ihan aina yrittävät muiden puolisoita.
      Sinkut
      60
      931
    Aihe